🟡آیتالله شاهآبادی عارفی سیاسی و اجتماعی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آیتالله #شاهآبادی، آن عارف کمنظیر دوران معاصر، حقیقتاً عرفانی سیاسی و اجتماعی داشت.
او در زمان خود ابتکاراتی بینظیر در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و علمی داشت.
از جمله ابتکارات فرهنگی و سیاسی وی آن بود که با توجه به محدودیتهای دوران رضاخانی، برای تعمیق باورهای دینی مردم و آگاهسازی سیاسی و اجتماعی آنان جلسات سخنرانی خانگی را برپا کرد.
او حتی منزل شخصی خود را به محلی برای آموزش کودکان و نوجوانان و تعلیم و تربیت صحیح آنها تبدیل کرد. افرادی صالح و مؤمن را برای امر آموزش کودکان و نوجوانان انتخاب کرد. خود وی نیز بر همه شؤونات این مدرسه خانگی نظارت داشت و هفتهای یک بار برای دانشآموزان و همچنین اولیای آنان سخنرانی میکرد!
#امام_خمینی
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️بایستههای استادی دانشگاه
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
در محیط دانشگاه، مهمترین نقش و اثر چه در زمینههای آموزشی و پژوهشی و چه در زمینههای تربیتی و فرهنگی و چه در زمینههای سیاسی و اجتماعی مربوط به اساتید است. به همین دلیل، مسأله جذب، نگهداشت، ترفیع و ارتقاء اساتید از مهمترین و حساسترین مسائل مدیریت کلان وزارت عتف و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی کشور است.
مهمترین معیار فکری و فرهنگی برای جذب و ارتقاء اساتید باید احراز علاقمندی و پایبندی آنان به اسلام و انقلاب و پیشرفت و عزت و سربلندی ایران اسلامی باشد.
رهبر فرزانه انقلاب در حدود ۲۰ سال پیش (۱۷/ ۱۰/ ۱۳۸۳) در دیدار وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها مهمترین بایستههای لازم برای یک استاد دانشگاه را این چنین ترسیم کردند:
«استاد باید سرشار از عشق به اسلام و انقلاب و غرور ملی و دینی باشد؛ استاد ایدهآل این است.
استاد واقعاً باید احساس غرور ملی و غیرت دینی بکند
و سرشار از روحیهی خدمت باشد؛ یعنی حقیقتاً بخواهد کار کند.
و این جوانها را مثل بچههای خودش پرورش دهد.
حالت بیتفاوتی، بیاعتنایی، از سر وا کردن و کلاس را به هر چه هر چه گذراندن، مطلقا در یک استاد قابل قبول نیست.
استاد باید مدافع خلاقیت و نوآوری و ابتکار باشد.»
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
16.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رهبر حکیم انقلاب اسلامی هماکنون در دیدار اقشار مختلف مردم در سخنان پیرامون تحولات اخیر منطقه:
«مقاومت این است، جبهه مقاومت این است: هرچه فشار بیاورید محکمتر میشود، هرچه جنایت کنید، پرانگیزهتر میشود. هرچه با آنها بجنگید، گستردهتر میشود و من به شما عرض میکنم به حول قوهی الهی گسترهی مقاومت بیش از گذشته تمام منطقه را فرا خواهد گرفت.
آن تحلیلگرِ نادانِ بیخبر از معنای مقاومت خیال میکند که مقاومت که ضعیف شد، ایران اسلامی هم ضعیف خواهد شد و من عرض میکنم به حول و قوهی الهی، به اذن الله تعالی، ایران قوی مقتدر است و مقتدرتر هم خواهد شد.»
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
امام خامنهای:
«در پیشرفتها و موفقیتها، «غرور» سم است. در ناکامیها و مشکلات، «انفعال» زهر است.» (۲۱/ ۹/ ۱۴۰۳)
#امید
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️مسؤولان جمهوری اسلامی و عبرتگیری از داستان سوریه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از نکات مهم سخنان امروز (۲۱ آذر ۱۴۰۳) رهبر حکیم انقلاب در تبیین حوادث سوریه، اشاره به عبرت و درسی است که مسؤولان جمهوری اسلامی باید از این حادثه بگیرند. و آن اینکه:
اولاً، «از دشمن نباید غافل شد؛ دشمن را حقیر هم نباید شمرد». دشمنان اسلام یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی، دائماً در اندیشه ضربه زدن به اسلام و مسلمین و جمهوری اسلامی هستند. به تعبیر حکیمانه امیرمؤمنان علیه السلام: مَن نامَ لَم یُنَم عَنه.
همه مسؤولان سیاسی و نظامی و اقتصادی و علمی و فرهنگی کشور باید دانند که لحظهای از دشمنان نباید غافل بمانند. بدانند که اگر آنان از دشمن غافل شوند، دشمن هرگز از آنها غافل نخواهد شد.
قرآن کریم به صراحت و مکرراً به توصیف رویکرد جبهه کفر در تقابل با اسلام پرداخته است:
وَلَا يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّىٰ يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا (بقره، ۲۱۷)
طبیعتاً در برابر چنین دشمنانی همواره باید هوشیاری و هوشمندی و آمادگی خود را در بالاترین سطح و در همه سطوح تقویت کرد.
ثانیاً، «به تبسّم دشمن هم نبایستی اعتماد کرد؛ گاهی دشمن با لحن خوش با انسان حرف میزند، با تبسّم حرف میزند، امّا خنجر را پشت سرش گرفته، منتظر فرصت است.» امید است که سیاستمداران و مسؤولان از همه احزاب و گروههای سیاسی کشور یک بار برای همیشه از سرنوشت بشار اسد عبرت بگیرند. او در یک سال اخیر، به لبخند آمریکاییان و به وعدههای دشمنان دیرین مردم سوریه دل خوش کرده بود! و توصیه رهبر معظم انقلاب را گوش نکرد که ابتدای همین سال جاری به او گفت آمریکاییها هرگز به وعدههای خود وفا نمیکنند. و گویا به این سخن صریح خدای متعال باور نداشت که اولیای کفر هرگز به وعدههای خود پایبند نیستند: «إنَّهُم لَآ أَيمَٰنَ لَهُمۡ» و شد آنچه میتوانست نشود.
#دشمنشناسی
#بیداری
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️در محضر قرآن
🔸وظیفه مؤمنان به هنگام پیروزی و شکست
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹امام خامنهای: «در پیشرفتها و موفقیتها، «غرور» سم است. در ناکامیها و مشکلات، «انفعال» زهر است.» (۲۱/ ۹/ ۱۴۰۳)
🔸پیام اصلی سوره نصر این است که به هنگام پیروزیها و فتوحات بزرگ (اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا)، دو کار باید انجام گیرد:
نخست، شکرگزاری به درگاه الهی؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک. اصولاً بر اساس منطق اهل ایمان و منطق تفکر توحیدی هر گونه پیروزی و نصرتی از خدای متعال و نتیجه عنایت و خواست اوست: وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ (آلعمران، ۱۲۸)
و دوم: استغفار و طلب بخشش برای کوتاهیها و ضعفها و سستیهای احتمالی: وَاستَغفِره
🔻براساس منطق قرآن کریم: وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ (شوری، ۳۰) بنابراین بعد از هر ناکامی یا شکستی باید با دقت، جوانب کار را سنجید و نقاط ضربهخور را فهمید و رخنهها را بست و خود را برای حرکتی کاملتر و جدیتر آماده کرد.
#قرآن
#پیروزی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟡بحثی در علائم حتمی و غیرحتمی ظهور
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹در برخي از روايات مربوط به علائم الظهور، از دو نوع علامت سخن رفته است: «علائم حتمي» و «علائم غير حتمي». علائم غير حتمي به علائمی گفته ميشود که ممکن است رخ ندهند اما ظهور محقق شود. اما علائم حتمي به اين معني است که حتماً بايد پيش از ظهور و يا همزمان با ظهور رخ بدهند.
🔸برخي از مهديپژوهان بر همين مسأله تأکيد دارند و معتقدند که تا علائم حتمي تحقق نيابد، #ظهور هم محقق نخواهد شد! اما روايتي از #امام_جواد علیه السلام در اختيار داريم که همين مسأله را به زيبايي پاسخ ميدهد و کاملاً همراه و همنوا با آن دسته از رواياتي است که تأکيد ميکنند در هر لحظهاي ممکن است ظهور محقق شود. روايت به اين شرح است که داود بن ابيالقاسم ميگويد با عدهاي از ياران نزد امام جواد بوديم که سخن از #سفياني رفت و اينکه در روايت آمده است که سفياني از علائم حتمي ظهور است. داود بن ابيالقاسم ميگويد به امام جواد عرض کردم:
«هَلْ يَبْدُو لِلَّهِ فِي الْمَحْتُومِ؟ آيا بدا در علائم حتمي رخ ميدهد؟»
امام در پاسخ فرمودند: «نَعَمْ؛ بله.»
داود بن ابيالقاسم ميگويد به امام عرض کردیم:
«فَنَخَافُ أَنْ يَبْدُوَ لِلَّهِ فِي الْقَائِمِ؛ ما ميترسيم در اصل قيام قائم بدا رخ دهد.»
امام جواد در پاسخ فرمودند:
«إِنَّ الْقَائِمَ مِنَ الْمِيعَادِ وَ اللَّهُ لا يُخْلِفُ الْمِيعاد؛ قيام قائم وعدة الهي است؛ و خداوند خلف وعده نمیکند»
♦️این حدیث اشاره به اين دارد که «بدا» در اصل قيام قائم رخ نخواهد داد، زيرا اين منافات با وعدة الهی و بلکه منافات با هدف غايی بعثت و نبوت و امامت دارد. زيرا مهدی موعود کسی است که با قيام او آرمان نهايی همة اديان و پيامبران الهی به بار خواهد نشست و هدف نهايی بعثت و برانگيختن پيامبران محقق خواهد شد. و بدون او اين سلسله و آن همه زحمت و رنج به نهايت نخواهد رسيد.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️دانشگاه و استکبارستیزی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹یکی از مهمترین شعارها و شاخصهای انقلاب اسلامی نه فقط در عرصه سیاسی، بلکه در همه عرصههای زیست اجتماعی از اقتصاد گرفته تا فرهنگ و رسانه، و حتی حوزه علم و فناوری، «استکبارستیزی» است. انقلاب اسلامی، ذاتاً نه تنها با هیچگونه استکباری سازگاری ندارد، بلکه #استکبار را معدن و مرکز همه مفاسد سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و علمی میداند.
✔️روز ۱۳ آبان که نمایانگر یکی از نمادهای استکبارستیزی انقلاب اسلامی است، یعنی تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، به عنوان روز دانشآموز نامگذاری شده است.
✔️روز ۱۶ آذر به یاد اعتراض خونین دانشجویان دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ به حضور معاون رئيس جمهور آمریکا در تهران، روز دانشجو نامگذاری شده است.
✔️روز ۲۷ آذر، به یاد ترور یکی رهبران انقلاب، شهید آیتالله دکتر مفتح، به دست عوامل استکبار جهانی در دانشگاه تهران، به نام روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده است.
این نامگذاریهای نمادین بیانگر آن است که حتی در روزهای بزرگداشت دانش و دانشگاه نیز بُعد استکبارستیزی، برجسته است.
🔸به همین دلیل، از توصیههای همیشگی امامین انقلاب به همه ارکان نظام و همه مسؤولان و ذینفوذان کشور به ویژه دانشگاهیان، حفظ و تقویت روحیه استکبارستیزی بوده است. به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب، امام خامنهای، شرف علم و و عالم و دانش و دانشگاه به استکبارستیزی آن است.
«همه به خصوص دانشجویان، دانشگاهیان، اساتید و مسئولان دانشگاهها باید هوشیار باشند. جهت حرکت خود را ضدیت با سلطهگران و دشمنی با جهانخواران بگذارید؛ این است که ما را به ارزشهای اسلامی خواهد رساند.»
♦️نکته: همه تلاش دشمنان و اذناب داخلی آنان در محیطهای دانشگاهی این بوده و هست که با شگردهای مختلف، تا میتوانند این روحیه را در میان استادان و دانشجویان کمرنگ کنند. با فراتحلیلی بر روند فعالیتهای سیاسی چهاردهه اخیر در دانشگاهها، بهتر میتوان حرکت نرم و خزنده دشمنان در کمرنگ کردن روحیه استکبارستیزی در میان دانشگاهیان را درک کرد.
#دانشگاه
#استکبارستیز
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸برکت اخلاص
بهره امشب من از «درسهایی از قرآن» استاد قرائتی:
«کمیل چند صفحه دعای امیرمؤمنان علیه السلام را نقل کرد، ۱۴۰۰ سال است که یکی از مهمترین دعاها و مناجاتهای مورد توجه موحدان است.
اما کسانی هستند که عمری درباره دعا و مناجات و توحید تحقیق و پژوهش کرده و میکنند ولی تأثیری در جامعه ندارد»
«اللهم اجعَلنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ»
#برکت
#کمیل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🎤 احمدحسین شریفی
🔻قم باید در مقام اثبات نیز، شهر علم باشد. https://www.isna.ir/news/1403092015039
#دانشگاه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشنی بسیار گویا درباره نقش ایران در دفاع از امنیت سوریه و نادانی و قدرناشناسی برخی از مردم و مسؤولان سوریه، و نتیجه ناسپاسیها.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
◻️پاسخی به شبهه یکی از اساتید حقوق جزا و جرمشناسی درباره رابطه «عدالت» و «اجرای حدود اسلامی»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸نقل میکنند که یکی از متخصصان حقوق جزا و جرمشناسی در پاسخ این سوال که چرا کتابی در موضوع حقوق جزا نمینویسد؟ چهره در هم کرده و فرموده: «من کتاب بنویسم تا شما اعدام کنید و دست بِبُرید و سنگسار کنید؟!»
در این میان یکی از حاضران پرسیده است: «مگر شما حدود و قصاص را قبول ندارید؟»
استاد محترم در پاسخ گفته است نه تنها قبول دارم؛ بلکه مدافع اجرای حدود و قصاص هم هستم! اما مقدمه اجرای حدود اسلامی، تحقق عدالت اسلامی است. «شما نخست عدالت اسلامی را اجرا کنید خودم برای اجرای حدود، کفن میپوشم». ابتدا باید عدالت اسلامی را اجرا کرد و پس از نهادینه شدن عدالت اسلامی در جامعه آنگاه نوبت به اجرای حدود میرسد. و ادامه داده است که «در عدالت اسلامی فقر نیست، بیکاری نیست، فساد نیست، رانت نیست، ستم نیست!» اما «در جامعهای که بیکاری و فساد است و خبری از عدالت نیست، اجرای حدود، معنا ندارد و اجرای حدود خودش نقضِ غرض است و خودش ستم است!»
و سپس هم ادامه داده است که «چگونه میشود در کشوری که فقر، بیکاری، گرانی، و طلاق زوجین بیداد میکند برای فریب افکار عمومی از حجاب حرف زد.»
جدیداً هم در یکی از کانالهای علمی دیدم که با قلم خود آن استاد این مطلب و این پرسش و پاسخ مطرح شده است!
♦️هر چند بنده نمیتوانم باور کنم که چنین سخنانی از یک متخصص حقوق و جزای اسلامی صادر شده باشد! زیرا بطلان و سستی چنین سخنی آشکارتر از آن است که نیاز به بررسی تفصیلی داشته باشد. چنین سخنانی که مدتی است به گونههای مختلف و با بیانهای گوناگون از سوی مخالفان حدود وقوانین اسلامی بر زبان جاری میشود، بیش از آنکه محصول «دلیلجویی» و بحثی «علمی و تحقیقی» باشد، بیشتر معلول «علتهایی درونی» و «انگیزههایی غیرعلمی» است.
یعنی این محقق محترم و امثال او، نمیدانند که
✔️اجرای حدود از ارکان عدالت اسلامی است؟ نمیدانند که یکی از اجزا و ارکان عدالت اسلامی، اجرای حدود اسلامی است؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند برای مبارزه با فساد و رانت و ظلم، چارهای جز اجرای حدود و دیات نیست؟
✔️آیا این استاد محترم نمیداند که منوط کردن اجرای حدود و مواجهه سخت با مجرمان، به رفع فقر، بیکاری، گرانی و طلاق در جامعه، منوط کردن آن به امری محال است؟! زیرا هیچ جامعهای نبوده و نیست و پیدا نخواهد شد که چنین اموری در آن وجود نداشته باشد. اساساً ما «جامعه معصوم» نداریم.
✔️ممکن است گفته شود که منظور این استاد محترم این نبوده است که «هیچ» فقر و بیکاری و گرانی و طلاقی در جامعه نباشد بلکه منظورشان به صورت نسبی بوده است! اگر چنین باشد، سؤال میکنیم که معیارشان چیست؟ تا چه میزان یا تا چه درصدی از وجود فقر و بیکاری و گرانی و ... را مانع اجرای حدود اسلامی نمیدانند؟! و آن معیار و میزان را به چه دلیلی و با چه میزان و معیاری تعیین کردهاند؟!
✔️به علاوه آیا این نظر ایشان فقط مربوط به حدود و ارزشهای اسلامی است یا هر ارزش و قانونی را شامل میشود؟ مثلاً اگر کسی بدهی خود را نداد، یا اگر کسی خانه خود ایشان را آتش زد یا ماشین خود ایشان را دزدید باز هم نظرشان این است که تا زمانی که فقر و گرانی و طلاق در جامعه هست، نباید قوانین و مقررات را درباره آنها اجرا کنیم؟! یا اجرای چنین قوانین و مقرراتی را بلااشکال میدانند؟ اگر پاسخ منفی باشد، که معلوم است نتیجه چنین نگاهی، چیزی جز هرج و مرج اجتماعی و اختلال در ابتداییترین حقوق مردم نخواهد بود و اگر پاسخ مثبت باشد، سؤال میکنیم چه تفاوتی میان مقررات و قوانین اسلامی و مقررات و قوانین بشرساخته وجود دارد؟ چرا اجرای مقررات و قوانین اجتماعی بشرساخته را منوط به رفع فقر و بیکاری و طلاق و ... نمیکنید؟!
✔️میگوید «چگونه در کشوری که طلاق بیداد میکند میتوان از حجاب دم زد»؛ آیا نمیداند که میزان رشد طلاق در ایران و سایر جوامع دنیا، همبستگی مثبتی با میزان شلحجابی و بیحجابی دارد؟ یعنی یکی از راههای کاهش طلاق و فروپاشی خانواده، جلوگیری از بیحجابی است.
✔️به راستی از نظر این استاد محترم، بیحجابی در میان خانوادههای فقیر بیشتر است یا ثروتمند؟ در شمال تهران بیشتر است یا جنوب آن؟
🔸همانطور که گفتم چنین اظهار نظرهایی فاقد «دلیل»اند، باید «علت» آنها را جست و درمان کرد.
#عدالت
#فرهنگ
#شبهه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹