❖﷽❖
#دولت_کریمه_امام_عصر_عج
📜مفضل به امام جعفر صادق (ع) عرض کرد آقا تأويل «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» چيست؟ (يعنى چگونه امام زمان بر همه اديان غالب مىشود)
💎حضرت فرمود: تأويل آن اين آيه است: «وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ»: يعنى: چندان از مشركان بكشيد كه ديگر فتنهاى در ميان مردم نباشد و همۀ دين براى خدا باشد.
🌺اى مفضل بخدا قسم! اختلاف را از ميان ملل و اديان برميدارد و همۀ دينها يكى مىشود چنان كه خدا فرموده:
🔅 «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ»
و هم فرموده:
🔅«وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ»
يعنى هر كس دينى جز دين اسلام را بپذيرد هرگز از وى پذيرفته نميشود و او در عالم آخرت از زيانكاران خواهد بود.
❓مفضل گفت: آقا! آيا دينى كه پدران او ابراهيم و نوح و موسى و عيسى و محمد داشتند، همان دين اسلام بود؟
🔶فرمود: آرى همين دين اسلام بود، نه غير آن! عرض كردم: دليلى از قرآن بر اين مطلب داريد؟ فرمود: آرى از اول تا آخر قرآن پر از دليل است. از جمله آيه: «إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ» ميباشد. و ديگر اين آيه:
«مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ هُوَ سَمّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ»
يعنى اسلام دين پدر شما ابراهيم است و اوست كه شما را مسلمان ناميد.
🔷و ديگر آيه ايست كه خداوند در داستان ابراهيم و اسماعيل از زبان آنها نقل ميكند كه گفتند: «وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً»يعنى: خدايا ما دو نفر را دو تن مسلمان و تسليمشدۀ خود قرار ده، و از اولاد ما نيز مردمى مسلمان بيرون آور .
🔶و ديگر اين آيه در داستان فرعون است كه ميفرمايد:
«حَتّى إِذا أَدْرَكَهُ الْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ الَّذِي آمَنَتْ بِهِ بَنُوا إِسْرائِيلَ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ»
يعنى: وقتى فرعون ميخواست غرق شود، گفت: ايمان آوردم كه جز خداوند يگانهاى كه بنى اسرائيل باو ايمان آوردند، خدائى نيست و اينك من از مسلمانان هستم.
🔷و در داستان سليمان و بلقيس ملكه سبا ميفرمايد: «وَ أْتُونِي مُسْلِمِينَ» يعنى:
در حالى كه تسليم شدهايد، نزد من بيائيد، و چون بلقيس بنزد سليمان آمد گفت:
«أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ» يعنى من با سليمان در پيشگاه خداوند جهانيان اسلام آورديم
🔶و از زبان عيسى بن مريم عليهما السلام ميفرمايد:
«مَنْ أَنْصارِي إِلَى اللّهِ» يعنى عيسى گفت: كسانى كه ميخواهند با پذيرش دين خدا مرا يارى نمايند كيستند؟ «قالَ الْحَوارِيُّونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللّهِ آمَنّا بِاللّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنّا مُسْلِمُونَ»
يعنى حواريون گفتند: ما ياوران دينى تو هستيم ما ايمان بخدا آورديم و شاهد باش كه ما مسلمان هستيم!
🔷و در آيه ديگر ميفرمايد:
«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً»
يعنى: آنچه در آسمانها و زمين است با ميل و بىميلى اسلام آوردند
🔶و در داستان لوط ميفرمايد: «فَما وَجَدْنا فِيها غَيْرَ بَيْتٍ مِنَ الْمُسْلِمِينَ»
يعنى: ما در آنجا بيشتر از يك خانه از مسلمانان نيافتيم
🔷 و در آيۀ ديگر ميفرمايد: «قُولُوا آمَنّا بِاللّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا..» «لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ»
يعنى: بگوئيد: ايمان آورديم بخدا و آنچه از طرف خدا براى ما نازل شده و بين هيچ يك از پيغمبران فرق نميگذاريم و ما براى او اسلام آورديم.
🔶و در آيۀ ديگر ميفرمايد: «أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ» الى قوله «وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ»
يعنى: آيا شما حاضر بوديد هنگامى كه مرگ يعقوب فرا رسيد تا آنجا كه فرمود: و ما همه براى او اسلام آورديم.
📗مهدی موعود، صفحه 1148
علامه محمدباقرمجلسی
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#رجعت
📜 در كتاب «منتخب البصائر» از محمد بن طيار از آن حضرت روايت كرده است كه در تأويل آيۀ:
✨«وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً»
يعنى: و روزى كه برانگيخته ميكنيم از هر گروهى، جمعى را.
فرمود: هر مؤمنى كه كشته شده باشد؛ بدنيا برميگردد تا (بعد از زندگى مجدد) به مرگ طبيعى بميرد و هر مؤمنى كه مرده باشد، به دنيا برميگردد تا كشته شود (و به ثواب شهادت نائل گردد).
📝جابر جعفى گفت: از حضرت صادق عليه السّلام تفسير آيه
✨ «وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَوْ مُتُّمْ»... يعنى اگر در راه خدا كشته شديد يا مرديد... سؤال شد،
🔍فرمود: اى جابر آيا ميدانى راه خدا كدام است؟
عرض كرد نه بخدا مگر اينكه از شما بشنوم.
❣ فرمود: كشته شدن در راه على و اولاد اوست.
🕯هر كس در راه محبت او كشته شود، در راه خدا كشته شده است و هيچ كس نيست كه ايمان به اين آيه داشته باشد، مگر اينكه كشته شدن و مرگى در پيش دارد،
💎به اين معنى كه اگر كشته شود دوباره برانگيخته مىشود تا بميرد،
و اگر مرد، برانگيخته مىشود تا اينكه كشته شود،
نظير اين روايت در تفسير عياشى هم ذكر شده است.
📚مهدی موعود، صفحه 1188
علامه محمدباقر مجلسی
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبِيراً
[و به آنها گفتيم]: اگر نيكى كنيد، به خودتان نيكى مىكنيد و اگر بدى كنيد باز هم به خود مىكنيد و هنگامى كه وعدهی آخر فرا رسد، [آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت كه] آثار غم و اندوه در چهرهی شما ظاهر مىشود و آنها داخل مسجد [الاقصى] مىشوند همانگونه كه بار اوّل وارد شدند و آنچه را زير سلطهی [خود] مىگيرند، درهم كوبيده و نابود مىكنند.
(اسراء/ ۷)
⛅️✨⛅️✨⛅️✨
📜علیبن إبراهیم ( فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ یَعْنِی الْقَائِمَ (وَ أَصْحَابَهُ لِیَسُوؤُا وُجُوهَکُمْ یَعْنِی تَسْوَدُّ وُجُوهُهُمْ وَ لِیَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ یَعْنِی رَسُولَ اللَّهِ (وَ أَصْحَابَهُ وَ أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ (وَ أَصْحَابَهُ.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ؛ یعنی قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یارانش. لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَکُمْ؛ یعنی تا چهرههایشان را سیاه کنند. وَ لِیَدْخُلُواْ الْمسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ اوّل مَرَّةٍ؛ منظور، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و یارانش و امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) همراه با یارانش است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۹۶ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۸۹/ القمی، ج۲، ص۱۴؛ «یسودون» بدل «تسود»/ نورالثقلین/ البرهان
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#دولت_کریمه_امام_عصر_عج
📜 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ عَنْ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ النَّخَعِيِّ عَنْ عَمِّهِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ يَزِيدَ النَّوْفَلِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ سَعْدٍ الْخَفَّافِ عَنِ اَلْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَبَّاسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: لَمَّا عُرِجَ بِي إِلَى السَّمَاءِ السَّابِعَةِ وَ مِنْهَا إِلَى سِدْرَةِ الْمُنْتَهَى وَ مِنَ اَلسِّدْرَةِ إِلَى حُجُبِ النُّورِ نَادَانِي رَبِّي جَلَّ جَلاَلُهُ يَا مُحَمَّدُ أَنْتَ عَبْدِي وَ أَنَا رَبُّكَ فَلِي فَاخْضَعْ وَ إِيَّايَ فَاعْبُدْ وَ عَلَيَّ فَتَوَكَّلْ وَ بِي فَثِقْ فَإِنِّي قَدْ رَضِيتُ بِكَ عَبْداً وَ حَبِيباً وَ رَسُولاً وَ نَبِيّاً وَ بِأَخِيكَ عَلِيٍّ خَلِيفَةً وَ بَاباً فَهُوَ حُجَّتِي عَلَى عِبَادِي وَ إِمَامٌ لِخَلْقِي بِهِ يُعْرَفُ أَوْلِيَائِي مِنْ أَعْدَائِي وَ بِهِ يُمَيَّزُ حِزْبُ اَلشَّيْطَانِ مِنْ حِزْبِي وَ بِهِ يُقَامُ دِينِي وَ تُحْفَظُ حُدُودِي وَ تُنْفَذُ أَحْكَامِي وَ بِكَ وَ بِهِ وَ بِالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ أَرْحَمُ عِبَادِي وَ إِمَائِي وَ بِالْقَائِمِ مِنْكُمْ أَعْمُرُ أَرْضِي بِتَسْبِيحِي وَ تَهْلِيلِي وَ تَقْدِيسِي وَ تَكْبِيرِي وَ تَمْجِيدِي وَ بِهِ أُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنْ أَعْدَائِي وَ أُورِثُهَا أَوْلِيَائِي
✨وَ بِهِ أَجْعَلُ «كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُوا» بِيَ «اَلسُّفْلى» وَ كَلِمَتِيَ الْعُلْيَا (توبه/40)
وَ بِهِ أُحْيِي عِبَادِي وَ بِلاَدِي بِعِلْمِي وَ لَهُ [بِهِ] أُظْهِرُ الْكُنُوزَ وَ الذَّخَائِرَ بِمَشِيَّتِي وَ إِيَّاهُ أُظْهِرُ عَلَى الْأَسْرَارِ وَ الضَّمَائِرِ بِإِرَادَتِي وَ أَمُدُّهُ بِمَلاَئِكَتِي لِتُؤَيِّدَهُ عَلَى إِنْفَاذِ أَمْرِي وَ إِعْلاَنِ دِينِي ذَلِكَ وَلِيِّي حَقّاً وَ مَهْدِيُّ عِبَادِي صِدْقاً.
📝رسول خدا (صلّى اللّه عليه و آله) فرمود چون مرا بآسمان هفتم بردند و از آنجا بسدرة المنتهى رساندند و تا به حجابهاى نور، پروردگارم جل جلاله مرا ندا كرد اى محمد تو بنده منى و من پروردگار توام براى من تواضع كن و مرا بپرست و بر من توكل كن و به من اعتماد كن كه
🔰 من تو را ببندگى پسنديدم و حبيب و رسول و پيغمبر خود ساختم،
و برادرت على را خليفه و باب پسند كردم،
🔸او است حجت من بر بندگانم و امام خلقم،
🔸به او دوستانم از دشمنانم شناخته شوند
🔸و به او حزب شيطان از حزب من جدا شود
🔸و به او دينم بر پا گردد
🔸و حدودم حفظ شود
🔸و احكامم اجراء گردد
🔸 و بتو و به او و امامان از فرزندانش ببندگانم رحم كنم و بكنيزانم
💎 و به قائم از شما زمينم را آباد سازم
بتسبيح و تهليل و تقديس و تكبير و تمجيدم
💠و بوسيله او زمين را از دشمنان خود پاك كنم و بدوستانم ارث دهم
💠و به او كلمه كفار بخودم را پست سازم
و كلمه خود را برافرازم
💠و باو بندگانم و بلادم را زنده كنم
💠و گنجها و ذخائرش بخواست خودم عيان كنم،
💠او را بر اسرار و درونها باراده خود مطلع سازم
💠و بفرشتگان خود كمك دهم تا او را براى اجراى امر من و اعلان دينم تاييد كنند،
💠او است سرپرست بندگانم بدرستى و رهبر بندگانم براستى.
📙أمالی شیخ صدوق، صفحه 632
مجلس 92/حدیث4
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#رجعت
📜[١١٧٣]٩٢-محمّد بن يحيى،عن سلمة بن الخطّاب،عن الحسين بن عبد الرّحمن،عن عليّ بن أبي حمزة،عن أبي بصير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكاً قال:
يعني به ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام،قلت: وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى قال:
يعني أعمى البصر في الآخرة أعمى القلب في الدّنيا عن ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام،قال:و هو متحيّر في القيامة يقول: لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها قال:الآيات الأئمّة عليه السّلام فَنَسِيتَها وَ كَذلِكَ الْيَوْمَ تُنْسى يعني تركتها و كذلك اليوم تترك في النّار كما تركت الأئمّة عليه السّلام:فلم تطع أمرهم و لم تسمع قولهم قلت: وَ كَذلِكَ نَجْزِي مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ يُؤْمِنْ بِآياتِ رَبِّهِ وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقى ؟قال:يعني من أشرك بولاية أمير المؤمنين عليه السّلام غيره و لم يؤمن بآيات ربّه و ترك الأئمّة معاندة فلم يتّبع آثارهم و لم يتولّهم،قلت: اَللّهُ لَطِيفٌ بِعِبادِهِ يَرْزُقُ مَنْ يَشاءُ ؟قال:
ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام،قلت: مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ ؟قال:معرفة أمير المؤمنين عليه السّلام و الأئمّة نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ؟
❣قال:نزيده منها،قال:يستوفي نصيبه من دولتهم
✨ وَ مَنْ كانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيا نُؤْتِهِ مِنْها وَ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ ؟
⚠️قال:ليس له في دولة الحقّ مع القائم نصيب.
📝[١١٧٣]٩٢-ابو بصير از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند عزّتمند:
❓هركس از ياد من روگردان شود،زندگى تنگى دارد.[طه(٢٠):١٢٤]
🔷روايت كرده كه فرمودند:مقصود ولايت امير مؤمنان عليه السّلام است.
❓من خواندمو او را روز قيامت كور برمىانگيزيم.[طه(٢٠):١٢٤]
🔷فرمودند:يعنى در آخرت كورچشم و در دنيا كوردل از[پذيرش]ولايت امير مؤمنان عليه السّلام.
❓[و]فرمود:و او در قيامت سرگردان است و مىگويد:چرا مرا كور برانگيختى،من كه بينا بودم كه[خداوند]مىفرمايد:
چنانكه آيات ما به سويت درآمد و تو آنها را فراموش كردى.[طه(٢٠):١٢٥ و ١٢٦]
🔷حضرت فرمود:[و]آن آيات ائمّه عليهم السّلام هستند.و تو آنها را فراموش كردى و امروز خود تو همانگونه فراموش مىشوى.[طه(٢٠):١٢٦]
يعنى تو آيهها را رها كردى و امروز همانگونه كه ائمّه عليهم السّلام را رها كردى و فرمانشان را اطاعت نكرده،سخنشان را نشنيدى.خودت در آتش رها مىشوى
❓من خواندمو اينگونه جزا مىدهيم كسى را كه زيادهروى كرده،به آيات پروردگارش ايمان نياورد و عذاب آخرت سختتر و پايدارتر است.[طه(٢٠):١٢٧]
🔷فرمودند:يعنى كسى كه به ولايت امير مؤمنان عليه السّلام جز او را شريك كند و به آيههاى پروردگارش ايمان نياورده،ائمّه[عليهم السّلام]را از روى دشمنى رها كند و پيروىشان نكرده،دوستشان نداشته باشد.
❓من خواندم خداوند به بندگانش مهربان است به هركه بخواهد روزى مىدهد.[شوری(٤٢):١٩]
💫فرمودند:ولايت امير مؤمنان عليه السّلام است.
❓من خواندمآنكه زراعت آخرت خواهد[شوری(٤٢):٢٠]
💫فرمود:معرفت امير مؤمنان عليه السّلام و امامان است.
❓بر زراعتش مىافزاييم.[شورا(٤٢):٢٠]
💫يعنى بر آن معرفت مىافزاييم،
تا بهرهاش را از دولتشان دريافت كند.
❓و كسى كه كشت دنيا خواهد كمى از آن به او مىدهيم ولى در آخرت هيچ بهرهاى ندارد.[طه(٤٢):٢٠]
⚠️فرمود:[يعنى]براى او بهرهاى در همراهى قائم[عليه السّلام]در دولت حقّ نيست.
📕 اصول کافی - جلد2، صفحه 366
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#بعد_از_ظهور
📝عياشى در تفسير خود از رفاعة بن موسى نقل كرده كه گفت: از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه در تفسير اين آيه:
🔅«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً» ميفرمود:
🌺اذا قام القائم لا يبقى ارض الاّ نودى فيها شهادة ان لا اله الاّ اللّه و انّ محمّدا رسول اللّه.
🕊هنگامى كه قائم ما قيام كرد جايى در روى زمين باقى نميماند، مگر اينكه در آنجا صداى اشهد ان لا اله الا اللّه و اشهد ان محمدا رسول اللّه بلند مىشود.
📜و نيز در تفسير عياشى از عبد اللّه بن بكير روايت ميكند كه گفت: از حضرت صادق عليه السّلام تفسير اين آيه:
🔅«وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» را پرسيدم.
🌠 حضرت فرمود: اين آيه در بارۀ قائم نازل شده، هنگامى كه عليه يهود و نصارا و صابئين و ماديها و برگشتگان از اسلام و كفار در شرق و غرب كرۀ زمين، قيام ميكند، و اسلام را پيشنهاد مىنمايد هر كس از روى ميل پذيرفت دستور ميدهد كه نماز بخواند و زكاة بدهد و آنچه هر مسلمانى مأمور بانجام آنست بر وى نيز واجب ميكند، و هر كس مسلمان نشد گردنش را ميزند تا آنكه در شرق و غرب عالم يك نفر خدا - نشناس باقى نماند.
❓عرض كردم: قربانت گردم! در روى زمين مردم بسيار هستند چطور قائم (عليه السلام) ميتواند همۀ آنها را مسلمان كند و يا گردن بزند؟
🕯 حضرت فرمود هنگامى كه خداوند چيزى را اراده كند، چيز اندك را زياد و زياد را كم ميگرداند.
📚کتاب مهدی موعود(ترجمه جلد 13 بحارالانوار)/صفحه 1122
علامه محمدباقرمجلسی
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#شب_قدر
#احادیث_ولایی
📜 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى قَالاَ حَدَّثَنَا اَلْحَسَنُ بْنُ الْعَبَّاسِ بْنِ حَرِيشٍ الرَّازِيُّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ الثَّانِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ لِأَصْحَابِهِ آمِنُوا بِلَيْلَةِ الْقَدْرِ إِنَّهَا تَكُونُ لِعَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ وُلْدِهِ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ بَعْدِهِ.
📝امام جواد از پدرش از پدران بزرگوارشان از امير المؤمنين صلوات اللّه عليهم اجمعين روايت كند كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم شنيدم كه به اصحابشان مىفرمود: به شب قدر ايمان بياوريد كه آن شب براى عليّ بن أبى طالب و فرزندان يازدهگانۀ پس از اوست.
📚 كمال الدين و تمام النعمة -جلد 1، صفحه 525/باب23/حدیث30
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شب_قدر
📜[٦٤٤]٦-و عن أبي جعفر عليه السّلام قال:
✨يا معشر الشّيعة!خاصموا بسورة إِنّا أَنْزَلْناهُ[فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ] تفلجوا،فو اللّه إنّها لحجّة اللّه تبارك و تعالى على الخلق بعد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم،و إنّها لسيّدة دينكم و إنّها لغاية علمنا،
✨يا معشر الشّيعة خاصموا ب «حم* وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ * إِنّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنّا كُنّا مُنْذِرِينَ» فإنّها لولاة الأمر خاصّة بعد رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلّم
✨ يا معشر الشّيعة!يقول اللّه تبارك و تعالى وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاّ خَلا فِيها نَذِيرٌ.
📝و از حضرت باقر عليه السّلام روايت شده كه فرمود:
🕯اى شيعيان!به وسيلۀ سورۀ إِنّا أَنْزَلْناهُ[فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ] مبارزه كنيد تا چيره شويد.
به خدا سوگند آن حجّت خداوند پاك و والا بر آفريدگان پس از رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش-است.همانا آن فرمانرواى دين شما است.همانا آن نهايت علم ما است.
🌺اى گروه شيعه به وسيلۀ(حم.سوگند به كتاب روشنگر.ما آنرا در شبى پربركت فروفرستاديم،ما همواره بيمدهنده بودهايم.)[سورۀ دخان(٤٤):١ الى ٣]مبارزه كنيد.
كه آن مخصوص صاحبان امر پس از رسول خدا-درود خدا بر او و بر خاندانش- است.
🌠اى گروه شيعه!خداوند پاك و والا مىفرمايد:(و هيچ امّتى نيست مگر اينكه بيمدهندهاى در ميانشان بوده است.)[فاطر(٣٥):٢٤]
📚 اصول کافی -جلد 1، صفحه 531
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#علائم_ظهور
📜اصبغ بن نباته روايت كرده كه گفت: شنيدم حضرتامير المؤمنين عليه السّلام بمردم مىفرمود:
سلونى قبل ان تفقدونى لانّى بطرق السّماء اعلم من العلماء و بطرق الارض اعلم من العالم.
يعنى: پيش از آنكه مرا از دست بدهيد هر چه ميخواهيد از من بپرسيد. زيرا كه من از همۀ دانشمندان به راههاى آسمان داناتر، و از تمام مردم روى زمين براههاى زمين آشناترم.
منم سرور دين و آقاى مؤمنين و پيشواى پرهيزكاران، منم پاداش دهندۀ مردم در روز رستخيز و تقسيمكنندۀ آتش دوزخ و كليد دار بهشت و صاحب حوض كوثر و ترازوى قيامت و صاحب اعراف.
هر امامى از ما آشناى باوضاع تمام اهل ولايتش ميباشد چنان كه خداوند در اين آيه ميفرمايد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ».
اى مردم! پيش از آنكه مرا از دست بدهيد آنچه ميخواهيد از من بپرسيد قبل از آنكه از جانب مشرق آشوبى برپا شود كه هنگام اشتعال نائره آن بالا گيرد و بعد كه خاموش شد مردى را در كام خود فرو برده نابود گرداند و شعله آتشى از مغرب زمين دامن خود را بالا زده و ميگويد: اى واى بر آنها كه طعمه من شوند پس هنگامى كه گردش آسمان طولانى شد خواهيد گفت: (آن مهدى موعود) مرده يا هلاك شده و بكدام بيابان رفته است. آن روز تأويل اين آيه مصداق پيدا ميكند «ثُمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ»...» و براى آن نشانهها و علائمى است.
❇️ اول آنها محاصره كوفه است بوسيلۀ نگهبانان و خندق، و رخنه كردن آب در كوچههاى كوفه، و تعطيل مساجد در مدت چهل شب، و پيدا شدن هيكل و برافراشته شدن پرچمها در اطراف مسجد بزرگ كوفه، و قاتل و مقتولى كه هر دو در آتش دست و پا ميزنند، و قتل و مرگ شايع؛ و كشته شدن مردى پاكدل (نفس زكيه) با هفتاد نفر در بيرون كوفه، و شخصى كه در بين ركن و مقام سر او را از تن جدا ميسازند و كشته شدن اشقع در موقع بيعت گرفتن بتها بطور صبر، و خروج سفيانى با پرچم سرخى كه سركرده آنها مردى از قبيلۀ كلب است. و رفتن دوازده نفر از لشكر سفيانى بطرف مكه و مدينه كه سرلشكر آنها مردى از بنى اميه بنام خزيمه است. چشم چپش نابينا گشته، و در چشم راستش لكۀ غليظى است، و خود را بمردان شبيه نموده.
هر جا ميرود فتح ميكند تا آنكه وارد مدينه مىشود، در خانهاى كه آن را خانۀ ابو الحسن اموى ميگويند فرود مىآيد. آنگاه لشكرى براى گرفتن مردى از خاندان پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله كه شيعيان گرد وى اجتماع نمودهاند و در آن موقع از مدينه بمكه باز ميگردد، ميفرستد.
سرلشكر سفيانى مردى از قبيلۀ غطفان است. موقعى كه آن لشكر بوسط «قاع ابيض» ميرسند بزمين فرو ميروند كسى از آنها باقى نماند جز يك نفر كه خداوند رويش را به پشت برميگرداند. تا برگردد و مردم را از بيدينى برحذر دارد و براى بقيه اتباع سفيانى عبرتى باشد. آن روز موقع تأويل اين آيۀ شريفه است
✨ «وَ لَوْ تَرى إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكانٍ قَرِيبٍ».(سبأ/51)
همچنين سفيانى صد و سى هزار نفر لشكر را بكوفه اعزام ميدارد و در «روحاء» و «فاروق» فرود ميايند، در آنجا سى هزار نفر آنها حركت نموده، و در كوفه در محل قبر حضرت هود واقع در نخيله فرود مىآيند، و در روز عيد قربان بر مردم حمله مياورند. حاكم كوفه در آن روز ستمگر معاندى است و موسوم به كاهن ساحر ميباشد.
آنگاه حاكم زوراء (يعنى بغداد) با پنج هزار نفر از كاهنان بقصد جنگ با آنها بيرون مىآيند، و هفتاد هزار نفر را بر سر پل كوفه بقتل ميرسانند بطورى كه تا سه روز بواسطۀ خونهاى مقتولين و تعفن اجساد از رفت و آمد سر پل خوددارى ميكنند. هفتاد هزار دختر باكره كه كسى دست و سر و روى آنها را نديده باسارت ميرود. آنها را در محملها جاى ميدهند و به «ثويه» يعنى غرّى ميبرند.
✅سپس صد هزار نفر مشرك و منافق از شهر كوفه خارج شده بدمشق كه محل بهشت شداد است ميايند، بدون اينكه كسى از آنها ممانعت كند،
و پرچمهائى بدون علامت كه نه از پنبه و نه كتان و نه حرير است از مشرق زمين ميايند در سر نيزههاى آنها مهر سيد اكبر (پيغمبر) زده شده قائد آنها مردى از خاندان پيغمبر است آن پرچمها در شرق پديد مىآيد و بوى آن مانند مشك معطر بغرب ميرسد.
ترس و رعب آنها يكماه پيش از آمدنشان همه جا در دل مردم قرار ميگيرد، آنگاه در كوفه فرود ميايند و اولاد ابو طالب بخونخواهى پدران خود قيام ميكنند.
❇️ در آن گير و دار ناگهان لشكر يمنى و خراسانى مانند دو اسبى كه مسابقه ميدهند از راه ميرسند.
آن دو لشكر پراكنده و غبار آلود و سواره، هر يك چنان براى ورود بكوفه مسابقه ميدهند، كه شعلۀ برق همچون تير از سم اسبهاى آنها ميجهد وقتى يكى از آنها نگاه بسم اسبش ميكند، ميگويد: ماندن ما در اينجا از فردا ديگر سودى ندارد و هم ميگويند: خدايا ما توبه كرديم، آنها مردم بىنظيرى هستند كه خداوند آنها را در قرآن وصف كرده بقوله تعالى: «إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» يعنى خداوند توبهكنندگان و كسانى كه خود را پاكيزه كردهاند، دوست ميدارد.
✴️ آنگاه مردى از اهل نجران دعوت امام را مىپذيرد و او نخستين نصرانى است كه بوى ميگرود او كنيسهاى را كه در آن برسم نصارى عبادت ميكرد خراب و صليب خود را خورد ميكند .
🔰سپس مهدى با غلامان و مردمى كه ناتوان بنظر مىآيند قيام ميكند و با پرچمهاى هدايت به نخيله ميرود.
محل اجتماع تمام مردم روى زمين «فاروق» خواهد بود.
در آن روز سه هزار هزار نفر در بين شرق و غرب كشته مىشود تا آنجا كه همديگر را بقتل ميرسانند، و آن روز موقع تأويل اين آيه شريفه است:
✨«فَما زاَلَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتّى جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ» ﭘﺲ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺳﺨﻨﺸﺎﻥ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﻦ ﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ .(انبیاء/١٥)
🎇و در ماه رمضان بهنگام طلوع صبح گويندهاى از سمت مشرق ميگويد: اى راه - يافتگان جمع شويد، بعد از آن گويندهاى در موقع غروب ميگويد: اى پيروان باطل اجتماع كنيد؛ فرداى آن روز در وقت ظهر آفتاب رنگارنگ و زرد ميگردد.
سپس تيره و تار مىشود، و در روز سوم خداوند حق و باطل را از هم جدا ميسازد،
❇️ و دابة الارض و لشكر روم بساحل دريا نزديك غار اصحاب كهف ميرسند، خداوند هم جوانان اصحاب كهف را با سگشان از ميان غارشان برانگيخته ميگرداند، يكى از آنها موسوم به «مليخا» و ديگرى بنام «حملاها» دو گواهى هستند كه دعوت قائم را ميپذيرند.
📚مهدی موعود، صفحه 1061
علامه محمدباقرمجلسی
@Aldolatahalzahraeyah
4_6030880029209005160.docx
29.3K
#آیات_مهدوی_در_جزء 1⃣
•┈┈••✾❀❀✾••┈┈•
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
4_6035383628836374525.docx
39.4K
#آیات_مهدوی_در_جزء 2⃣
•┈┈••✾❀❀✾••┈┈•
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah