eitaa logo
الدولة الزهرائیة عج
484 دنبال‌کننده
411 عکس
539 ویدیو
280 فایل
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ ❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز نوزدهم وَ زَوَّجَهُ ابْنَتَهُ سَيِّدَةَ نِساءِ الْعالَمِينَ، وَ أَحَلَّ لَهُ مِنْ مَسْجِدِهِ ما حَلَّ لَهُ، وَ سَدَّ الْأَبْوابَ إِلَّا بابَهُ، ثُمَّ أَوْدَعَهُ عِلْمَهُ وَ حِكْمَتَهُ، فَقالَ: أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بابُها، فَمَنْ أَرادَ الْمَدِينَةَ فَلْيَأْتِها مِنْ بابَها؛ و دخترش سرور بانوان جهانيان را به همسرى او در آورد، و از مسجدش براى او حلال كرد، آنچه را براى خودش حلال بود و همه درهايى را كه به مسجد باز مى‌شد، بست مگر در خانه او را، آنگاه علم و حكمتش را به او سپرد، و فرمود: من شهر علمم و على در آن شهر است؛ پس هر كه اراده شهر علم و حكمت كند، بايد از در آن وارد شود. 🌺🕊🌺 در اين فراز به سه مورد ديگر از ويژگى‌هاى ممتاز حضرت على عليه السلام اشاره دارد كه عبارتند از: ❣اول. همسرش حضرت فاطمه برترين زنان عالم است. همو كه رسول الله صلى الله عليه و آله در وصف او فرمود: 🔅«أَمَّا ابْنَتِي فَاطِمَةُ فَإِنَّهَا سَيِّدَةُ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِين». ❣دوم. اجازه باز بودن در خانه او به داخل مسجد پيامبر. امام باقر عليه السلام فرمود: هنگامى‌كه عباس عموى پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مأموريت يافت تا درب خانه بعضى از اصحاب كه به مسجد پيامبر باز مى‌شد را ببندد و فقط در خانه على عليه السلام باز باشد، عباس و بعضى ديگر به محضر رسول الله صلى الله عليه و آله رسيدند و عرض كردند: يا رسول الله چرا على عليه السلام بر خلاف ديگران از در خانه خود به مسجد رفت و آمد مى‌كند؟ رسول الله صلى الله عليه و آله فرمود: 🔅ذَلِكَ إِلَى اللَّهِ فَسَلِّمُوا لَهُ تَعَالَى حُكْمَهُ، هَذَا جَبْرَئِيلُ جَاءَنِي عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ؛ امر اين كار با خداست پس همگى تسليم خداوند متعال باشيد زيرا جبرئيل از سوى خداى عزوجل به نزدم آمد و مرا به اين كار امر فرمود. ❣سوم. اعطاى علم و حكمت نبوى به ايشان رسول اكرم صلى الله عليه و آله در اين باره فرمود: 🔅«أَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ مَدِينَةَ الْعِلْمِ فَلْيَأْتِهَا مِنْ بَابِهَا» و همچنين حضرت على عليه السلام نيز فرمود: چون هنگام وفات رسول خدا فرا رسيد، مرا خواست و چون به خدمتش رسيدم، به من فرمود: يا على! تو جانشين منى و نماينده منى بر خاندانم و امتم در زندگى من و پس از مرگ من. دوست تو دوست من است و دوست من دوست خدا است و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خدا است. ❇️ يا على! كسى كه پس از مرگ من ولايت تو را انكار كند، مانند كسى است كه در زنده بودن من پيغمبرى مرا انكار نمايد؛ زيرا تو از من هستى و من از تو. 💎سپس مرا به خودش نزديك كرد و هزار باب از دانش را با من به راز گفت كه هر بابى هزار باب مى‌گشود. ✴️همچنين ابن بكير از حضرت صادق عليه السلام نقل كرد كه فرمود: من خدمت آن جناب بودم، سخن علم سليمان شد و قدرتى كه به او داده شده بود، فرمود: به سليمان بن داود چه چيز داده شده‌؟ ♥️به او يك حرف از اسم اعظم داده بودند؛ ولى امام شما كه خداوند در اين آيه مى‌فرمايد: قُلْ كَفى بِاللّهِ شَهِيداً بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ؛ به‌خدا قسم نزد على تمام علم كتاب بود. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز بيستم ثُمَّ قالَ لَهُ: أَنْتَ أَخِي وَ وَصِيِّي وَ وارِثِي، لَحْمُكَ مِنْ لَحْمِي، وَ دَمُكَ مِنْ دَمِي، وَ سِلْمُكَ سِلْمِي، وَ حَرْبُكَ حَرْبِي، وَ الإِيمانُ مُخالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ، كَما خالَطَ لَحْمِي وَ دَمِي، وَ أَنْتَ غَداً عَلَى الْحَوْضِ خَلِيفَتِي، وَ أَنْتَ تَقْضِي دَيْنِي، وَ تُنْجِزُ عِداتِي، وَ شِيعَتُكَ عَلى مَنابِرَ مِنْ نُورٍ، مُبْيَضَّةً وجُوهُهُمْ حَوْلِي فِي الْجَنَّةِ وَ هُمْ جِيرانِي، وَ لَوْلا أَنْتَ يا عَلِيُّ لَمْ يُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدِي؛ سپس گفت: تو برادر و جانشين و وارث منى، گوشتت از گوشت من و خونت از خون من و آشتى با تو، آشتى با من و جنگ با تو، جنگ با من است و ايمان با گوشت و خونت آميخته شده، چنانكه با گوشت و خون من درآميخته و تو فرداى قيامت كنار حوض كوثر جانشين منى، و تو قرضم را مى‌پردازى و به وعده‌هاى من وفا مى‌كنى، و شيعيان تو بر منبرهايى از نورند، درحاليكه رويشان سپيد، و در بهشت اطراف من و همسايگان منند، و اگر تو اى على نبودى، اهل ايمان پس از من شناخته نمى‌شدند. 🌺🕊🌺 اين فرازها بخش‌هاى ديگرى از فضايل بى شمار اميرالمؤمنين عليه السلام را بيان مى‌كند كه مستندات قرآنى و روايى فراوانى دارد. در ذيل برخى از آنها در قالب نكته‌ها خواهد آمد: 📝نكته‌ها 💠١. يكى از اين آيات آيه مباهله است كه در آن حضرت على عليه السلام را نفس و خود پيامبر قرار داده است. چنانچه امام باقر عليه السلام در تفسير آيه مباهله يعنى: ✨فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ. ♥️فرمود: منظور از أَبْناءَنا، حسن و حسين عليهم السلام و منظور از «أَنْفُسَنا»، رسول الله صلى الله عليه و آله و على عليه السلام و منظور از وَ «نِساءَنا»، فاطمه زهرا عليها السلام است. 💠٢. بنابر روايات از سلمان فارسى نقل شده است كه گفت: شنيدم از رسول‌الله كه مى‌فرمايد: 🔅يَا مَعْشَرَ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِ لَنْ تَضِلُّوا أَبَداً بَعْدِي قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هَذَا عَلِيٌّ أَخِي وَ وَزِيرِي وَ وَارِثِي وَ خَلِيفَتِي إِمَامُكُمْ فَأَحِبُّوهُ لِحُبِّي وَ أَكْرِمُوهُ لِكَرَامَتِي فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ أَمَرَنِي أَنْ أَقُولَهُ لَكُم؛ اى گروه مهاجران و انصار! آيا شما را به چيزى دلالت نكنم كه اگر به آن تمسك كنيد پس از من هرگز گمراه نشويد؟ گفتند: بلى، يا رسول الله. ❣فرمود: اين على، برادرم و وزيرم و وارثم و جانشينم و امام شماست. به خاطر دوستى من او را دوست بداريد و بخاطر اكرام به من اكرامش كنيد كه همانا جبرئيل به من امر نمود كه اين سخن را به شما بگويم. 💠٣. ابن عبّاس گويد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به على عليه السلام فرمود: اى على! من شهر حكمتم و تو دروازه آنى و به مدينه داخل نتوان شد مگر از جانب دروازه آن، دروغ مى‌گويد كسى كه مى‌پندارد مرا دوست دارد درحالى كه تو را دشمن مى‌دارد، زيرا تو از منى و من از توام، گوشت تو از گوشت من و خون تو از خون من و روح تو از روح من و نهان تو از نهان من و آشكار تو از آشكار من است و تو امام امّت من هستى و پس از من جانشين من بر آنهايى، نيكبخت كسى كه از تو اطاعت كرد و بدبخت كسى كه نافرمانى تو را نمود، كسى كه دوستى تو را داشته باشد، سود برده است و كسى كه دشمن تو باشد، در خسران است و كسى كه همراهى تو را داشته باشد، رستگار و كسى كه از تو جدايى گزيند هلاك است، مثل تو و مثل ائمّه از فرزندان تو كه پس از من بيايند، مثل كشتى نوح است كه هر كه بر آن سوار شود، نجات يابد و هر كه از آن تخلّف ورزد، غرق خواهد شد، 💫 و مثل شما مانند مثل ستارگان است كه هر گاه ستاره‌اى پنهان شود، ستاره‌اى ديگر بدرخشد و اين تا روز قيامت ادامه دارد. ادامه مطلب👇👇
‍ 💠٤. دربارۀ محبان و شيعيان حضرت على عليه السلام نيز احاديث فراوانى به دست ما رسيده است؛ اما آنچه براى اين فراز دعاى ندبه مناسب است، اشاره به اين سخن شريف حضرت رسول صلى الله عليه و آله دارد كه فرمود: 🔅أَنَّ شِيعَتَكَ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ مُبْيَضَّةً وُجُوهُهُمْ حَوْلِي أَشْفَعُ لَهُمْ، وَ يَكُونُونَ فِي الْجَنَّةِ جِيرَانِي، وَ أَنَّ حَرْبَكَ حَرْبِي وَ سِلْمَكَ سِلْمِي وَ سِرَّكَ سِرِّي وَ عَلَانِيَتَكَ عَلَانِيَتِي، وَ سَرِيرَةَ صَدْرِكَ كَسَرِيرَةِ صَدْرِي وَ أَنَّ وُلْدَكَ وُلْدِي، وَ أَنَّكَ مُنْجِزٌ عِدَاتِي، وَ أَنَّ الْحَقَّ مَعَكَ وَ الْحَقَّ عَلَى لِسَانِي وَ فِي قَلْبِكَ وَ بَيْنَ عَيْنَيْكَ، وَ أَنَّ الْإِيمَانَ مُخَالِطٌ لَحْمَكَ وَ دَمَكَ كَمَا خَالَطَ لَحْمِي وَ دَمِي؛ شيعه تو بر سر منبرهاى نورند و با روى سپيد در گرد من باشند و من آنها را شفاعت كنم و فردا در بهشت همسايه من باشند. و اينكه جنگ تو جنگ من است و سازش و صلح تو سازش و صلح من و نهان تو نهان من است و آشكارت آشكار من و اينكه فرزندانت فرزندان من باشند و اينكه تو همه وعده‌هاى مرا به انجام رسانى و تو سر كار حوض باشى و هيچ كس از امتم نزد من با تو برابر نباشد. و اينكه حق و راستى بر زبان تو و در دل تو و پيش چشم تو است و اينكه ايمان با گوشت و خون تو آميخته چنانچه با گوشت و خون من. 💠٥. چنانچه از جمله آخر اين فراز هم برمى‌آيد؛ بنابر سخنان ائمه پذيرش ولايت معصومين از شروط ايمان دانسته شده است چنانچه امام صادق عليه السلام فرمود: 🔅نَحْنُ الَّذِينَ فَرَضَ اللَّهُ طَاعَتَنَا لَا يَسَعُ النَّاسَ إِلَّا مَعْرِفَتُنَا وَ لَا يُعْذَرُ النَّاسُ بِجَهَالَتِنَا مَنْ عَرَفَنَا كَانَ مُؤْمِناً - وَ مَنْ أَنْكَرَنَا كَانَ كَافِراً وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنَا وَ لَمْ يُنْكِرْنَا كَانَ ضَالًّا حَتَّى يَرْجِعَ إِلَى الْهُدَى الَّذِي افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَيْهِ مِنْ طَاعَتِنَا الْوَاجِبَةِ فَإِنْ يَمُتْ عَلَى ضَلَالَتِهِ يَفْعَلِ اللَّهُ بِهِ مَا يَشَاء؛ ماييم كه خدا اطاعت ما را واجب ساخته، مردم راهى جز معرفت ما ندارند و بر نشناختن ما معذور نباشند. هر كه ما را شناسد، مؤمن است و هر كه انكار كند، كافر است و كسى كه نشناسد و انكار هم نكند،گمراه است تا زمانى كه به‌سوى هدايتى كه خدا بر او واجب ساخته و آن اطاعت حتمى ماست برگردد و اگر به‌همان حال گمراهى بميرد، اختيارش با خداست تا با او چه كند. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📝حضرت حسن بن على عليهما السّلام فرمود: فضيلت متكفّل يتيم آل محمد عليهم السّلام كه از سرورانش جدا گرديده و در وادى جهل افتاده كه او را از جهلش بيرون برد، و آنچه بر او مشتبه شده توضيح دهد، برترى و بر متعهّد امور يتيم كه او را آب و غذا مى‌دهد، همچون برترى خورشيد بر ستارۀ سها مى‌باشد. و حضرت حسين بن على عليهما السّلام چنين فرموده: هركس يكى از يتيمان ما كه به خاطر فشارها و محنت‌هايى كه داشته‌ايم از ما جدا گرديده را كفالت كند، و از علوم ما كه به دستش افتاده به او برساند تا اين‌كه هدايتش نمايد، خداى تعالى به او فرمايد: اى بندۀ كريم مواسات‌كننده، من به بزرگوارى سزاوارترم، اى فرشتگان من! در بهشت براى او به شمارۀ هر حرفى كه تعليم نموده يك ميليون كاخ قرار دهيد، و آنچه شايستۀ آن كاخ‌ها است از ساير نعمت‌ها بر او بيفزاييد. 📚مکیال المکارم - 2، صفحه 328 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜 حضرت جعفر بن محمد امام صادق عليه السّلام فرمود: علماى شيعيان ما سدكنندۀ راه نفوذ ابليس و هم‌دستانش هستند، كه آن‌ها را از خروج بر ضعفاى شيعيان ما بازمى‌دارند، و از اين‌كه ابليس و پيروان ناصبى او بر اينان مسلط شوند مانع مى‌گردند، توجه كنيد كه هركس از شيعيان ما بر اين كار بپاايستد يك ميليون بار بهتر است از كسى كه با روميان و ترك و خزر [دشمنان عمدۀ مسلمين در آن روز]به جهاد برخيزد، زيرا كه اين از دين دوستان ما دفاع مى‌كند و او از بدن‌هاى ايشان. 📚مکیال المکارم - 2، صفحه 329 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز بيست و يكم وَ كانَ بَعْدَهُ هُدىً مِنَ الضَّلالِ، وَ نُوراً مِنَ الْعَمى، وَ حَبْلَ اللَّهِ الْمَتِينِ، وَ صِراطَهُ الْمُسْتَقِيمِ، لا يُسْبَقُ بِقَرابَةٍ فِي رَحِمٍ، وَ لا بِسابِقَةٍ فِي دِينٍ، وَ لا يُلْحَقُ فِي مَنْقَبَةٍ مِنْ مَناقِبهِ يَحْذُو حَذْوَ الرَّسُولِ صلي الله عليه و آله و آن حضرت پس از پيامبر در برابر گمراهى‌ها هدايت‌گر و در برابر كوردلى‌ها نور و رابطه ناگسستنى ميان مردم و خدا و الگوى راه مستقيم الهى بود در خويشاوندى با پيامبرو ايمان از همه جلوتر و در فضائل هيچ كس به او ملحق نشد كار پيامبر (درود خدا بر او خاندانش) را پى گرفت. 🌺🕊🌺 اين فرازها نيز به آيات قرآن و سخنانى از معصومين دلالت دارد كه در وصف اميرالمؤمنين و فضايل ايشان گفته شده است. 📝نكته‌ها ❣١. دربارۀ تفسير صراط مستقيم نيز كه بايد در نمازهاى واجب آن را بخوانيم، روايات زيادى آمده است كه امير المؤمنين عليه السلام و امامان ديگر را مصداق‌هاى آن را معرفى كرده‌اند. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمودند: اى مردم! صراط مستقيمى كه پيروى از آن لازم است، من هستم؛ پس از من، علىّ عليه السلام و آنگاه فرزندان من از نسل او. ❣٢. از ابن عباس نقل شده است كه روزى ما نزد رسول خدا بوديم كه يك اعرابى وارد شد و عرض كرد: يا رسول‌الله شنيدم كه مى‌گويى: ✨ «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعاً»، آن حبل و ريسمان الهى كه به آن چنگ بزنم چيست‌؟ ✅پس نبى مكرم اسلام دستش را در دست على عليه السلام قرار داد و فرمود: 🔅«تمسكوا بهذا، فهذا هو الحبل المتين». همچنين در روايات ديگرى امامان معصوم حبل‌الله معرفى شده‌اند. ❣٣. دربارۀ قرابت حضرت على عليه السلام با رسول اكرم صلى الله عليه و آله از ابن عباس نقل شده است كه آيه ✨ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى نازل شد، گروهى از رسول خدا پرسيدند: آنهايى كه خداوند ما را به مودتشان امر فرموده، چه كسانى هستند؟ ايشان فرمود: 🔅عَلِيٌّ وَ فَاطِمَةُ وَ وُلْدُهُمَا. ❣٤. اميرالمؤمنين در دين نيز گوى سبقت را از ديگران ربوده است؛ چنانچه در برخى احتجاجات خود با صحابه فرمود: «شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا هيچ مى‌دانيد خداى تعالى در چند آيه قرآن كريم سابق را بر مسبوق تفضيل داده است‌؟ و آيا مى‌دانيد هيچ كس از اين امّت در امر خدا و رسولش بر من سبقت نجسته است‌؟ گفتند: به خدا چنين است. فرمود: شما را به خدا سوگند مى‌دهم آيا مى‌دانيد اين آيات در كجا نازل شده است: ✨اَلسّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ و وَ السّابِقُونَ السّابِقُونَ أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ؟ از پيامبر اكرم از آنها سؤال شد، فرمودند: ❇️ خداى تعالى آن را در شأن انبيا و اوصياى آنان نازل فرموده است و من افضل انبيا و رسولان هستم و وصىّ من علىّ بن أبى طالب افضل اوصيا است گفتند: به خدا چنين است». ❣٥. در دعاى ندبه مى‌خوانيم هيچ‌كس در مناقب به حضرت على عليه السلام نمى‌رسد: «وَ لا يُلْحَقُ فِي مَنْقَبَةٍ مِنْ مَناقِبهِ». چه كسى در شب حمله (ليلة المبيت) به خانه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله جاى او خوابيد؟ چه كسى سه شب در لحظه افطار غذاى خود را به مسكين يتيم و اسير داد؟ كدام ضربت بهتر از عبادت جن و انس است‌؟ آرى، در هيچ كمالى احدى به او نرسيده و نخواهد رسيد. ❣٦. بارها پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله، حضرت على عليه السلام را برادر خود خواند. ♥️ بنابر بسيارى از روايات على عليه السلام بهترين بشر پس از پيامبر است؛ 🔸او هرگز نه از حق و نه از قرآن جدا مى‌شود، 🔹او سيد و بزرگ دنيا و آخرت است 🔸و نگاه به او عبادت 🔹و پيروان او بهترين خلق خدايند. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ ‍ ‍ فراز بيست و دوم وَ يُقاتِلُ عَلَى التَّأْوِيلِ، وَ لا تَأْخُذُهُ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لائِمٍ. قَدْ وَتَرَ فِيهِ صَنادِيدَ الْعَرَبِ، وَ قَتَلَ أَبْطالَهُمْ، وَ ناوَشَ ذُؤْبانَهُمْ، وَ أَوْدَعَ قُلُوبَهُمْ أَحْقاداً بَدْرِيَّةً وَ خَيْبَرِيَّةً وَ حُنَيْنِيَّةً وَ غَيْرَهُنَّ. فَأَضَبَّتْ عَلى عَداوَتِهِ، وَ أكَبَّتْ عَلى مُنابَذَتِهِ حَتّى قَتَلَ النَّاكِثِينَ وَ الْقاسِطِينَ وَ الْمارِقِينَ وَ لَمَّا قَضى نَحْبَهُ، وَ قَتَلَهُ أَشْقَى الْآخِرِينَ يَتْبَعُ أَشْقَى الْأَوَّلِينَ؛ حضرت على عليه السلام با كافران بر سر تأويل جنگيد و در راه خدا از سرنش ملامتگرى نهراسيد. خون شجاعان عرب را در راه خدا به زمين ريخت، و دلاورانشان را از دم تيغ گذراند و با گرگانشان در افتاد، پس به دل‌هايشان كينه سپرد، كينه جنگ بدر و خيبر و حنين و غير آنها را، پس دشمنى او را در نهاد خود جا دادند و به جنگ با او روى آوردند، تا پيمان شكنان (ناكثين) و جفا پيشگان (قاسطين) و خارج شدگان (مارقين) از دايره دين را كشت، هنگامى‌كه به نذر و وظيفه خود عمل كرد و شقى‌ترين فرد او را كشت، آن كسى كه دنباله‌رو شقى‌ترين فرد تاريخ بود و شتر صالح را پى كرد. 🌺🕊🌺 💎در تفسير «يقاتل على التاويل» بايد گفت: يكى از امتيازات حضرت على عليه السلام آن است كه به گفته پيامبر صلى الله عليه و آله جنگ‌هاى او براساس تأويل بود و جنگ‌هاى پيامبر بر اساس تنزيل. ✅تفاوت ميان تأويل و تنزيل آن است كه تنزيل از اول روشن است؛ ولى تأويل در آغاز ابهام دارد و به مرور زمان روشن مى‌شود. عبد صالحى كه استاد حضرت موسى عليه السلام بود و كشتى را سوراخ كرد و پس از اين ماجرا دليل كار خود را بيان نمود، فرمود: ✨«ذلِكَ تَأْوِيلُ ما لَمْ تَسْطِعْ عَلَيْهِ صَبْراً؛ اين هدف نهايى كارى است كه تو در برابر آن صبر و تحمل نداشتى». 🕊قرآن مى‌فرمايد تأويل قرآن را جز خدا و راسخون در علم نمى‌دانند و بنابر روايات رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان معصوم مصداق راسخون در علم هستند. فضايل ديگرى از حضرت على عليه السلام در اين فراز دعا به چشم مى‌خورد كه نمونه‌اى از مناقبى است كه در متون دينى يافت مى‌شود. برخى از مستنداتى كه اشاراتى از آنها در اين فراز آمده است به اين شرح است: اميرالمؤمنين از مصاديق اتمّ آيه شريفه است كه ✨ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَ لا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ؛ در راه خدا جهاد مى‌كنند و از ملامت هيچ ملامت‌كننده‌اى نمى‌هراسند، حضرت رسول صلى الله عليه و آله در خطبه غدير نيز به اين مطلب تصريح نموده است. ❓از حضرت على عليه السلام پرسيدند كه مراد از آيه فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ چيست‌؟ 🕯ايشان فرمود: اين آيه در شأن من و عموى من، حمزه و پسر عم من، عبيده ابن حارث است؛ اما عبيده در بدر و حمزه در احد شهيد شدند و من انتظار مى‌كشم. 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
کانال زیارت امین الله https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7 سلام علیکم این کانال فقط مخصوص زیارات و ادعیه ۱۴ معصوم است. تفسیر زیارت عاشوراء و پاسخ به سوالات را در کانال ضامن اشک ببینید. @m_h_tabemanes @zameneashk1 تبلیغات @Rashidiirsh
❖﷽❖ 📜[٩٤٣]٢-محمّد بن يحيى و الحسن بن محمّد،عن جعفر بن محمّد،عن القاسم بن إسماعيل الأنباريّ‌،عن الحسين بن عليّ‌،عن أبي المغراء،عن ابن أبي يعفور قال: سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول:ويل لطغاة العرب،من أمر قد اقترب،قلت: جعلت فداك كم مع القائم من العرب‌؟قال:نفر يسير قلت:و اللّه إنّ‌ من يصف هذا الأمر منهم لكثير،قال:لا بدّ للنّاس من أن يمحّصوا و يميّزوا و يغربلوا و يستخرج في الغربال خلق كثير. 📝ابن ابى يعفور گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمايد:واى بر سركشان عرب از امرى كه نزديك شده است!من عرض كردم. جانم به فدايت!چند نفر عرب همراه قائم[عليه السّلام]خواهند بود؟فرمود:آنان اندكند.من گفتم:به خدا سوگند،بسيارى از آنان دربارۀ اين امر سخن مى‌گويند. فرمود:مردم به ناچار بايد آزمايش شده،جدا شده و غربال شوند.و مردم زيادى از غربال بيرون مى‌ريزند. 📚 اصول کافی - 2، صفحه 203 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜[٩٤٩]٢-الحسين بن محمّد،عن معلّى بن محمّد،عن محمّد بن جمهور، عن صفوان بن يحيى،عن محمّد بن مروان،عن الفضيل بن يسار قال: سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن قول اللّه تبارك و تعالى: «يَوْمَ‌ نَدْعُوا كُلَّ‌ أُناسٍ‌ بِإِمامِهِمْ‌» فقال:يا فضيل!اعرف إمامك،فإنّك إذا عرفت إمامك لم يضرّك، تقدّم هذا الأمر أو تأخّر و من عرف إمامه ثمّ‌ مات قبل أن يقوم صاحب هذا الأمر،كان بمنزلة من كان قاعدا في عسكره،لا بل بمنزلة من قعد تحت لوائه، قال:و قال بعض أصحابه:بمنزلة من استشهد مع رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم. 📝فضيل يسار گفته است:از حضرت صادق عليه السّلام دربارۀ اين سخن خداوند پاك و والا پرسيدم:روزى كه مردمان را با پيشوايانشان مى‌خوانيم. [اسراء(١٧):٧١]فرمودند:اى فضيل!امام خود را بشناس.تو وقتى امامت را بشناسى،پيش و پس افتادن اين موضوع به تو زيانى نمى‌رساند.كسى كه امامش را شناخت،سپس پيش از قيام صاحب الامر[عليه السّلام]مرد،به منزلۀ كسى است كه در پادگان او،نه بلكه به منزلۀ كسى است كه زير پرچم او نشسته است.او گويد:و يكى از اصحاب حضرت گفته:به منزلۀ كسى است كه در همراهى با رسول خدا- درود خدا بر او و بر خاندانش-شهيد شده است. 📚 اصول کافی - 2، صفحه 207 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
🌹مژده 🌹مژده کانال زیارت امین الله تأسیس شد https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7 سلام علیکم این کانال فقط مخصوص زیارات و ادعیه ۱۴ معصوم است (صوت و متن pdf ) 🌹🌹🌹به همراه ادعیه ویژه ماه مبارک رمضان (زیارت امیرالمومنین ع از تمام زیارتگاهها)
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ يَحْيَى الْعَطَّارُ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا أَبِي عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ يَحْيَى بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ الْأَشْعَرِيِّ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ أَبِي الْخَطَّابِ‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ الْحَسَنِ‌ عَنْ‌ أَبِي سَعِيدٍ الْعُصْفُرِيِّ‌ عَنْ‌ عَمْرِو بْنِ‌ ثَابِتٍ‌ عَنْ‌ أَبِي حَمْزَةَ‌ قَالَ‌ سَمِعْتُ‌ عَلِيَّ‌ بْنَ‌ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ‌ يَقُولُ‌: إِنَّ‌ اللَّهَ‌ تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى خَلَقَ‌ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً وَ اَلْأَئِمَّةَ‌ الْأَحَدَ عَشَرَ مِنْ‌ نُورِ عَظَمَتِهِ‌ أَرْوَاحاً فِي ضِيَاءِ نُورِهِ‌ يَعْبُدُونَهُ‌ قَبْلَ‌ خَلْقِ‌ الْخَلْقِ‌ يُسَبِّحُونَ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ وَ يُقَدِّسُونَهُ‌ وَ هُمُ‌ اَلْأَئِمَّةُ‌ الْهَادِيَةُ‌ مِنْ‌ آلِ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ‌ السَّلاَمُ‌ . 📝ابو حمزه گويد از امام سجّاد عليه السّلام شنيدم كه مى‌فرمود: 💫 خداى تعالى محمّد و عليّ‌ و ائمّۀ يازده‌گانه را از نور عظمت خود آفريد، ارواحى كه از ضياء نور او بودند، آنان پيش از آنكه خداوند خلق را بيافريند او را مى‌پرستيدند و تسبيح وتقديسش مى‌كردند، آنان ائمّۀ هاديه از آل محمّد عليهم السّلام هستند. 📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 585/باب31/حدیث1 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜حَدَّثَنَا اَلْمُظَفَّرُ بْنُ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ الْمُظَفَّرِ الْعَلَوِيُّ‌ السَّمَرْقَنْدِيُّ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ مَسْعُودٍ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا جَبْرَئِيلُ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ عَنْ‌ مُوسَى بْنِ‌ جَعْفَرٍ الْبَغْدَادِيِّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي اَلْحَسَنُ‌ بْنُ‌ مُحَمَّدٍ الصَّيْرَفِيُّ‌ عَنْ‌ حَنَانِ‌ بْنِ‌ سَدِيرٍ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ سَدِيرِ بْنِ‌ حُكَيْمٍ‌ عَنْ‌ أَبِيهِ‌ عَنْ‌ أَبِي سَعِيدٍ عَقِيصَا قَالَ‌: لَمَّا صَالَحَ‌ الْحَسَنُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ مُعَاوِيَةَ‌ بْنَ‌ أَبِي سُفْيَانَ‌ دَخَلَ‌ عَلَيْهِ‌ النَّاسُ‌ فَلاَمَهُ‌ بَعْضُهُمْ‌ عَلَى بَيْعَتِهِ‌ فَقَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَيْحَكُمْ‌ مَا تَدْرُونَ‌ مَا عَمِلْتُ‌ وَ اللَّهِ‌ الَّذِي عَمِلْتُ‌ خَيْرٌ لِشِيعَتِي مِمَّا طَلَعَتْ‌ عَلَيْهِ‌ الشَّمْسُ‌ أَوْ غَرَبَتْ‌ أَ لاَ تَعْلَمُونَ‌ أَنَّنِي إِمَامُكُمْ‌ مُفْتَرَضُ‌ الطَّاعَةِ‌ عَلَيْكُمْ‌ وَ أَحَدُ سَيِّدَيْ‌ شَبَابِ‌ أَهْلِ‌ اَلْجَنَّةِ‌ بِنَصٍّ‌ مِنْ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ عَلَيَّ‌ قَالُوا بَلَى قَالَ‌ أَ مَا عَلِمْتُمْ‌ أَنَّ‌ اَلْخَضِرَ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ لَمَّا خَرَقَ‌ السَّفِينَةَ‌ وَ أَقَامَ‌ الْجِدَارَ وَ قَتَلَ‌ الْغُلاَمَ‌ كَانَ‌ ذَلِكَ‌ سَخَطاً لِمُوسَى بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ إِذْ خَفِيَ‌ عَلَيْهِ‌ وَجْهُ‌ الْحِكْمَةِ‌ فِي ذَلِكَ‌ وَ كَانَ‌ ذَلِكَ‌ عِنْدَ اللَّهِ‌ تَعَالَى ذِكْرُهُ‌ حِكْمَةً‌ وَ صَوَاباً أَ مَا عَلِمْتُمْ‌ أَنَّهُ‌ مَا مِنَّا أَحَدٌ إِلاَّ وَ يَقَعُ‌ فِي عُنُقِهِ‌ بَيْعَةٌ‌ لِطَاغِيَةِ‌ زَمَانِهِ‌ إِلاَّ الْقَائِمُ‌ الَّذِي يُصَلِّي رُوحُ‌ اللَّهِ‌ عِيسَى ابْنُ‌ مَرْيَمَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ خَلْفَهُ‌ فَإِنَّ‌ اللَّهَ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ يُخْفِي وِلاَدَتَهُ‌ وَ يُغَيِّبُ‌ شَخْصَهُ‌ لِئَلاَّ يَكُونَ‌ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ‌ بَيْعَةٌ‌ إِذَا خَرَجَ‌ ذَلِكَ‌ التَّاسِعُ‌ مِنْ‌ وُلْدِ أَخِي اَلْحُسَيْنِ‌ ابْنِ‌ سَيِّدَةِ‌ الْإِمَاءِ يُطِيلُ‌ اللَّهُ‌ عُمُرَهُ‌ فِي غَيْبَتِهِ‌ ثُمَّ‌ يُظْهِرُهُ‌ بِقُدْرَتِهِ‌ فِي صُورَةِ‌ شَابٍّ‌ دُونَ‌ أَرْبَعِينَ‌ سَنَةً‌ ذَلِكَ‌ لِيُعْلَمَ‌ أَنَّ‌ اللّهَ‌ عَلى‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ . 📝ابو سعيد عقيصا گويد: وقتى امام حسن عليه السّلام با معاويه مصالحه كرد، مردم به نزد او آمدند و بعضى از آنها امام را به واسطۀ بيعتش مورد سرزنش قرار دادند، امام عليه السّلام فرمود: واى بر شما، چه مى‌دانيد كه چه كردم‌؟ به خدا سوگند اينعمل براى شيعيانم از آنچه كه آفتاب بر آن بتابد و غروب كند بهتر است، آيا نمى‌دانيد كه من امام مفترض الطّاعۀ بر شما هستم و به نصّ‌ رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم يكى از دو سروران جوانان بهشتم‌؟ گفتند: آرى، 🌠فرمود: آيا مى‌دانيد كه وقتى خضر عليه السّلام كشتى را سوراخ كرد و ديوار را بپا داشت و آن جوان را كشت، اين اعمال موجب خشم موسى بن عمران گرديد چون حكمت آنها بر وى پوشيده بود؟ امّا آن اعمال نزد خداى تعالى عين حكمت و صواب بود؟ آيا مى‌دانيد كه هيچ يك از ما ائمّه نيست جز آنكه بيعت سركش زمانش بر گردن اوست مگر قائمى كه روح اللّه عيسى بن مريم پشت سر او نماز مى‌خواند؟ خداوند ولادت او را مخفى مى‌سازد و شخص او نهان مى‌شود تا آنگاه كه خروج كند بيعت احدى بر گردن او نباشد. او نهمين از فرزندان برادرم حسين است و فرزند سرور كنيزان، خداوند عمر او را در دوران غيبش طولانى مى‌گرداند، سپس با قدرت خود او را در صورت جوانى كه كمتر از چهل سال دارد ظاهر مى‌سازد تا بدانند كه خداوند بر هر كارى توانا است. 📚كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 582/باب29/حدیث2 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ ‍ ‍ 🔰فراز بيست و سوم لَمْ يُمْتَثَلْ أَمْرُ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله فِي الْهادِينَ بَعْدَ الْهادِينَ، وَ الأُمَّةُ مُصِرَّةٌ عَلى مَقْتِهِ، مُجْتَمِعَةٌ عَلى قَطِيعَةِ رَحِمِهِ وَ إِقْصاءِ وَلَدِهِ، إِلَّا الْقَلِيلُ مِمَّنْ وَفى لِرِعايَةِ الْحَقِّ فِيهِمْ. فَقُتِلَ مَنْ قُتِلَ، وَ سُبِيَ مَنْ سُبِيَ، وَ اقْصِيَ مَنْ اقْصِيَ، وَ جَرَى الْقَضاءُ لَهُمْ بِما يُرْجى لَهُ حُسْنُ الْمَثُوبَةِ، إِذْ كانَتِ الْأَرْضُ لِلَّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ دستور رسول خدا (درود خدا بر او و خاندانش) در آن همه سفارشاتى كه نسبت به اهل بيت كه يكى پس از ديگرى هدايت‌گر بودند، عملى نشد و امّت بر دشمنى با آن حضرت پافشارى كردند و براى قطع رحم او و تبعيد فرزندانش گرد آمدند، مگر اندكى كه حق پيامبر را رعايت كردند و وفادار بودند و برخورد امت بى وفا به اهل بيت با آن همه سفارش اين‌گونه بود: بعضى كشته، بعضى اسير و بعضى تبعيد شدند و طبق برنامه‌ها و قضا و مقدرات الهى به پاداشى كه مورد اميدشان بود رسيدند؛ ولى غافل از آنكه اين كشتن‌ها مانع عزت نخواهدشد و مقدّر قطعى خداوند آن است كه وارثان زمين در آينده تاريخ بندگان خالص خدا و متقين هستند. 🌺🕊🌺 اين فراز به كوتاهى امت در اجراى سفارش رسول اكرم صلى الله عليه و آله بر امر امامت و ولايت امامان معصوم اشاره مى‌كند و البته به آينده روشن براى بندگان پرهيزگار خدا وعده مى‌دهد. 📝نكته‌ها ♦️١. ابان گويد: «امام باقر عليه السلام به من فرمود: ما اهل بيت از قريش چه‌ها كه نديده‌ايم؛ از ستمى كه بر ما روا داشتند و عليه ما شوريدند و خاندان ما را كشتند، و پيروان و دوستداران ما از مردم چه‌ها كه نديده‌اند! رسول خدا صلى الله عليه و آله درگذشت درحالى كه حق و حقيقت ما را بيان فرموده بود و به پيروى از ما فرمان داده بود، ولايت و دوستى ما را واجب نموده بود و به آنان فرموده بود كه ما به مردم از خودشان نسبت به آنان سزاوارتريم، و دستور داده بود تا حاضران اين حقايق را به غايبان برسانند. اما پس از درگذشت آن حضرت بر على عليه السلام شوريدند؛ اميرالمؤمنين نيز با استناد به گفته‌هاى رسول خدا درباره خود و آنچه را مردم از آن حضرت درباره وى شنيده بودند، با آنان احتجاج كرد». ♦️٢. امام حسن مجتبى عليه السلام در خطبه‌اى كه هنگام صلح با معاويه ايراد نمود، شكوه‌هايى داشت و از شايستگى خود و عدم لياقت معاويه و از بنيان‌گذاران خط انحراف، بدون اينكه اسمى از آن‌ها ببرد، به شدّت ناله كرد. ♦️٣. بخشى از اين فراز به آيه ١٢٨ سوره اعراف اشاره دارد كه: ✨قالَ مُوسى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ؛ موسى به قوم خود گفت: از خداوند يارى بجوييد و صبر و مقاومت كنيد، زيرا زمين از آنِ خداوند است كه آن را به هر يك از بندگانش كه بخواهد به ارث مى‌گذارد و فرجام (نيك) از آنِ پرهيزكاران است. 🔖برخى از نكته‌هاى اين آيه: 🔹الف) در اين آيه دو فرمان همراه با دو بشارت مطرح شده است: فرمان به استعانت، امر به صبر، بشارت به وراثت زمين و پايان نيك براى متّقين. 🔹ب) امام باقر عليه السلام از حضرت على عليه السلام نقل مى‌كند كه فرمودند: «من و اهل‌بيتم مصداق اين آيه هستيم». و امام صادق عليه السلام در تفسير اين آيه فرمودند: 🔅«فما كان للّه فهو لرسوله و ما كان لرسول اللّه فهو للامام بعد رسول اللّه». بنابراين، اگر آيه مى‌فرمايد: زمين براى خداوند است، يعنى رسول خدا صلى الله عليه و آله و امامان عليهم السلام وارثان زمين از سوى خدا هستند. 🔹ج) از عوامل پيروزى و بيمه شدن در برابر تهديدها، استمداد، توكّل، مقاومت و تقواست: ✨ «اِسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَ اصْبِرُوا؛ هم از او كمك بگيريم و هم خود صبر كنيم». 🔹د) نابودى حكومت‌هاى ستمگر و جانشينى مؤمنانِ صابر، با اراده و مشيت خداوند حتمى است: ✨«يُورِثُها مَنْ يَشاءُ». 🔹ه‍ -) شرط رسيدن به حاكميت، صبر و مقاومت و استعانت از خداوند است: ✨ «اِسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَ اصْبِرُوا إِنَّ الْأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُها مَنْ يَشاءُ». 🔹و) استعانت از خداوند و صبورى، نمودى از تقوا و پرهيزكارى است: ✨«اِسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَ اصْبِرُوا... وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». 🔹ز) اهل تقوا، هم در دنيا پايان نيك دارند: ✨«يُورِثُها مَنْ يَشاءُ» و هم در آخرت، برندگان اصلى‌اند: ✨«وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». 🔹ح) اميد به آينده‌ى روشن، وعده‌ى اديان الهى از جمله اسلام است: ✨«وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ». 📚شرح قرآنی دعای ندبه حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى @Aldolatahalzahraeyah