هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
14_SOSH10-_Ostad_Safaei_Haeri-_Safaye_Del_(10).mp3
3.41M
➕/🔻گفتار پر نکته استاد علی صفائی(عین-صاد) در مورد مقام اخبات.
#جلسهسوم
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهآفاق
@afaghehekmat
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
14_SOSH11-_Ostad_Safaei_Haeri-_Safaye_Del_(11).mp3
3.37M
➕/🔻گفتار پر نکته استاد علی صفائی(عین-صاد) در مورد مقام اخبات.
#جلسهچهارم
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهآفاق
@afaghehekmat
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
14_SOSH12-_Ostad_Safaei_Haeri-_Safaye_Del_(12).mp3
3.2M
➕/🔻گفتار پر نکته استاد علی صفائی(عین-صاد) در مورد مقام اخبات.
#جلسهپنجم
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهآفاق
@afaghehekmat
الاف الكتب الشيعية القيمة
بلمسة واحدة ...
جزى الله القائمين على هذه الشبكة كل خير
https://drive.google.com/drive/mobile/folders/0B5UvkM76IiOlSi1LeFgtMGNMQ00
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢روزه باطن و باطن روزه/ عظمت ماه رمضان به نزول قرآن است، نه روزه گرفتن
📌آیتالله العظمی جوادی آملی:
🔹باطن روزه انسان را به مقامی میرساند که مخاطب خداوند قرار میگیرد؛ چنانکه اگر تاکنون در روز میگفت: «ای خدا»، خدای سبحان هنگام افطار به او میگوید: «ای بنده من».
🔹بزرگان اهل معرفت میگویند گرچه روزه گرفتن دشوار است، لکن لذت شنیدن این ندای خداوند سبحان که میفرماید: «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام...» خستگی و رنج روزه گرفتن را از انسان میگیرد.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/SqEob
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#ماه_مبارک_رمضان
#آیتالله_جوادی_آملی
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
#اختصاصی
💢چرا همه اسناد کافی حجت است؟
✔️به مناسبت سالروز بزرگداشت محدث کلینی/محمد فایزی:
🔹۱۹ اردیبهشت ماه، سالروز بزرگداشت محدث بزرگ، محمد بن یعقوب کلینی، فرصت مناسبی برای بررسی یکی از مهمترین مبانی در رابطه با کتاب سترگ وی، کافی است.
🔹بسیاری از فقها و رجالیان، با استناد به مقدمه این کتاب، قائل به حجیت تمام روایات مندرج در آن هستند.
🔹برخی معتقد هستند که کلیه اسناد کافی حجت هستند و برای ادعای خود به استدلالاتی تمسک میکنند. در این یادداشت ابتدا کلام بزرگان در اهمیت کتاب شریف کافی را مطرح کرده و سپس استدلالهای مرتبط با آن را ذکر میکنیم👈 http://yon.ir/ByNeE
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
قرآن را بر اساس شرایط زمانی امروز بخوانیم - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4614519/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%A8%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%85
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#تازه_های_شر_پژوهشگاه_علوم_و_فرهنگ_اسلامی
✳️«زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف ، محمد تقی ذاکری، چ 1، قم: نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، زمستان 1397، 320 صفحه رقعی.
🔵کتاب «زندگی فرهنگی – سیاسی شلمغانی از استقامت تا انحراف»
🔼این اثر ارزشمند توسط محقق توانمند حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی ذاکری تألیف شده است. این کتاب شامل شش فصل می باشد و علاوه بر مقدمات بحث و تبیین اوضاع سیاسی و علمی شیعه در عصر غیبت صغری، به مباحثی نظیر معرفی جایگاه علمی سیاسی شلمغانی و گرایشات فکری او پرداخته است. منابع فراوانی در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته و بین اخبار و روایات موجود در آنها درباره شخصیت شلمغانی و ادعاهای او مقایسات مفصلی صورت پذیرفته است. این کتاب 320 صفحه داشته و به اهتمام گروه تاریخ تشیع پژوهشکده تاریخ و سیره تهیه شده است.
♈️معرفی کتاب
عصر غیبت صغری برای امامیه دوران پر چالشی بود. نخستین تجربه های غیبت امام در حالی که حتی ولادت آن حضرت برای عموم شیعه مشخص نبود شیعیان امامی را در سرگردانی فرو برد که از آن به حیرت تعبیر می شود. در چنین اوضاعی وکلای امام عسکری علیه السلام که در زمان غیبت وکالت امام دوازدهم علیه السلام را بر عهده داشتند وظیفه خطیری بر عهده گرفتند.
🔼 در این دوران وکلاء توسط چهار شخصیت که به ترتیب سرپرستی دیگر وکلاء را بر عهده داشتند رهبری می شدند. با این وجود آن چه اوضاع را دشوار تر می ساخت ظهور و بروز مدعیانی بود که با بهره برداری از جایگاه علمی و یا اجتماعی ادعاهایی هم چون برخورداری از منصبی از جانب امام دوازدهم علیه السلام را داشتند. شلمغانی (مقتول در ۳۲۲ ق به دستور خلیه وقت) یکی از این شخصیت های علمی است که در ابتدای امر ارتباطی نزدیک با حسین بن روح (م ۳۰۵ ق) (سومین سرپرست وکلاء در غیبت صغری) داشت. اما این ارتباط نزدیک بعد از مدتی به تیرگی گرایید و روابط آن ها به رد و انکار یکدیگر انجامید. این امور سبب گردید تا علیرغم رویکرد منفی مولفان شیعی و غیر شیعی نسبت به شلمغانی در طول قرن های متمادی، در عصر حاضر برخی پژوهش ها حالات دیگری را مطرح ساخته و شلمغانی را قربانی توطئه های شخصیتی هم چون حسین بن روح و طرفدارانش جلوه دهند. با توجه به این امور بود که لزوم پژوهش مستقل در مورد شلمغانی و شناخت جنبه های مختلف علمی، فکری، اجتماعی و سیاسی وی احساس شد تا شلمغانی را آن چنان که بوده بازشناسی کند.
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
⬇️پژوهش پیش رو در ۶ فصل تدوین گردید که مطالب متنوعی را در خود جای داده است. در این اثر علاوه بر مباحث مقدماتی و بسترشناسی که لازمه تحقیق بود چند مسئله عمده مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت. از جمله این مسائل می توان به بررسی داده های منابع در مورد شلمغانی اشاره داشت. اختلاف گزارش های منابع متنوعی که توسط مولفان گوناگون از جهت تخصص و انگیزه در زمان های متمادی تألیف شده اند قابل توجه بود.
🔵 رهیافت به تمایل فکری شلمغانی به طیف خاصی از محدثان و راویان قبل از خود و تأثیر پذیری او از برخی از مشایخ خویش مسئله مهم دیگری بود که به آن پرداخته شد. با توجه به این که مشایخ شلمغانی در هیچ منبعی مورد اشاره قرار نگرفته اند، شناسایی افراد و شخصیت های مورد علاقه وی تنها از طریق بررسی روایات پراکنده ای که از او در منابع مختلف باقی مانده و قابل شناسایی است امکان پذیر بود. اما برای شناخت وجهه علمی شلمغانی بررسی آثار و تألیفات وی مورد توجه قرار گرفت. به این ترتیب محتوای تألیفات وی، و میزان اهمیتی که نزد مولفان شیعه داشته و این که در حال حاضر چه میزان از آن ها قابل دسترسی است مورد بررسی قرار گرفت.
♈️مسئله دیگری که در شناسایی شلمغانی اهمیت ویژه ای دارد بررسی جایگاه سیاسی اجتماعی وی است. او جایگاه اجتماعی خاصی میان شیعیان و خصوصا قبیله بنی بسطام داشت. هم چنان که ارتباط هایی با شخصیت های سیاسی مختلف و افراد صاحب نفوذ داشت. در مقابل نیز حسین بن روح، هم از جایگاه اجتماعی والایی نزد شیعیان برخوردار بود و هم تا میزانی ارتباط هایی با شخصیت های سیاسی داشت.
✳️مطالعه در این زمینه نشان از آن داشت که شلمغانی از روابط خود با شخصیت های سیاسی برای از میان برداشتن حسین بن روح اقداماتی انجام داده است. هم چنان که در اقدامی متقابل حسین بن روح و شخصیت های نزدیک به وی این نوع اقدامات را در مقابل شلمغانی انجام داده اند.
🔼یکی دیگر از مهمترین مباحث در مورد شلمغانی بحث از گرایش فکری او است. در منابع متعددی از انحراف های عقیدتی و حتی اخلاقی شلمغانی سخن به میان آمده است. در این اثر با دیدگاهی منتقدانه به گزارش های موجود در این زمینه پرداخته شده و احتمال هایی در مورد نادرست بودن برخی از این موارد مطرح گردیده است. در نهایت، این کتاب بازگشتی به مسئله اصلی تحقیق یعنی «عوامل موثر در فراز و فرود شلمغانی از استقامت تا انحراف» داشته و نتیجه نهایی تحقیق را ارائه داده است.
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
Rahyaft.mp3
10.54M
#صوت
#رهیافت
💯 #بشنوید
📟 ویژه برنامه رادیویی #رهیافت
📌 #قسمت_اول
🎙 با حضور:
🔻 حجت الاسلام دکتر #ابوالحسن_غفاری مدیر گروه #معرفت_شناسی
🔻حجت الاسلام دکتر #مهدی_عبداللهی عضو شورای علمی گروه #فلسفه
✒️ موضوع: سنت و تجدد با محور دین باوری و نوگرایی
📅 سه شنبه 24 اردیبهشت ماه 98
🆔 @iictchannel
هدایت شده از کانال مهدی نصیری
👈 نسبت اسلام و مدرنیته از دیدگاه استاد شهید مطهری در مناظره مهدی نصیری و مهدی جمشیدی در برنامه مصیر شبکه چهار
https://www.telewebion.com/episode/2024088
هدایت شده از حامد کاشانی
Kashani-13980224-Sahare 08 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
16.3M
🔉 #فایل_صوتی
📺 ویژه برنامه #سحر_ماه_رمضان ـ برنامه #ماه_من شبکه سه سیما
🗒 موضوع: امیرالمؤمنین؛ دوستان و دشمنان ـ قسمت هشتم
🖊 امام رضا علیه السلام و زمینه سازی برای غدیر
🔸 #حجت_الاسلام_کاشانی
🗓 24 اردیبهشت ماه 1398
⏱ 17 دقیقه
@Kashani1395
هدایت شده از حامد کاشانی
Kashani-13980228-Sahare 12 Ramazan-Barname Mahe Man-Thaqalain_IR.mp3
26.24M
🔉 #فایل_صوتی
📺 ویژه برنامه #سحر_ماه_رمضان ـ برنامه #ماه_من شبکه سه سیما
🗒 موضوع: امیرالمؤمنین؛ دوستان و دشمنان ـ قسمت دوازدهم
🖊 درنگی در حدیث منزلت
🔸 #حجت_الاسلام_کاشانی
🗓 28 اردیبهشت ماه 1398
⏱ 27 دقیقه
@Kashani1395
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
rahyaft2.mp3
10.45M
#صوت
#رهیافت
💯 #بشنوید
📟 ویژه برنامه رادیویی #رهیافت
📌 #قسمت_دوم
🎙 با حضور:
🔻 حجت الاسلام دکتر #ابوالحسن_غفاری مدیر گروه #معرفت_شناسی
🔻حجت الاسلام دکتر #مهدی_عبداللهی عضو شورای علمی گروه #فلسفه
✒️ موضوع: سنت و تجدد با محور دین باوری و نوگرایی
📅 چهارشنبه 25 اردیبهشت ماه 98
🆔 @iictchannel
پاسخ به چند شبهه در موضوع حجاب
🔹یکم. آیا حجاب اجباری است؟
🔸دوم. اگر حجاب زمان حکومت انبیا اجباری نبوده است، چرا ما اجباری کردیم؟
🔹سوم. چرا باید حکومت از قوه قهریه برای حجاب استفاده کند؟ مگر دین اختیاری نیست؟
🔸چهارم.چرا کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است؟ خب مردها تحریک نشوند.
🔹پنجم. چه کسی گفته طرفداران حجاب اکثریت اند؟ چرا رفراندوم نمی گذاریم؟
🔸ششم. گشت ارشاد تا امروز چه کسی را باحجاب کرده است؟ چرا ادامه می دهیم؟
🔹هفتم. چه باید کرد؟
✍️ در لینک زیر بخوانید:
👉 fna.ir/d9nnvt
@Farsna
هدایت شده از کانال تخصصی "علم رجال"
🎥 فیلم
〽️ کارگاه آموزشی نرم افزار "درایة النور"
🗓 سال 1390
🔻دانلود جلسه اول
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j01-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه دوم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j02-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه سوم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j03-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه چهارم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j04-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه پنجم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j05-noorsoft.org_.mp4
🔻دانلود جلسه ششم
https://www.noorsoft.org/File/GalleryFilms/dirayah_j06-noorsoft.org_.mp4
#️⃣ #نرم_افزار #درایة_النور #رجال #حسینی_شیرازی
🆔 @Rejal_science
اسلامي را يكي از چهار نهر سيراب كنندۀ فلسفۀ ملاصدرا مي داند. از نظر وي، ملاصدرا راههاي عقل و وحي و مكاشفه را به هم متصل كرد. ملاصدرا بيش از اينكه آراء متكلمان را برگيرد به نقد آنها پرداخته است.
* برخي از معاصرين فلسفۀ اسلامی را "كلام" قلمداد كردهاند، آيا شهيد مطهري در اين زمينه ديدگاه خاصي دارند كه جوابگوي نياز الان باشد؟
شهید مطهري با اين نظر مخالف است كه فلسفۀ اسلامی بتدريج به سمت كلام گراييد. از نظر او بايد گفت كه بخشی از كلام بتدريج تسليم فلسفه و در نهايت در آن هضم شد. فلسفۀ اسلامی به سمت كلام نرفت، گرچه از کلام استفاده کرد. یکی از وجوه تأثير كلام بر فلسفه از جهت تشكيكاتي است كه متكلمان طرح كردند و در پي آن فلاسفه به چاره جويي و يافتن راه حل پرداختند، نه اينكه فلاسفه آراء متكلمان يا روش آنها را پذيرفته باشند.
* برخي فلسفه متعاليه را، فلسفهاي ابتكاري و جدید ندانستهاند، بلكه آن را مجموعۀ اقوال انديشمندان پیشین تلقي كردهاند؛ نظر شهيد مطهري در اين مورد چيست؟
شهيد مطهري، فلسفۀ ملاصدرارا صرفا تلفيق انديشههاي گذشته نميداند؛ بلكه از نظر او فلسفۀ ملاصدرا نظام فلسفي اصيل و بديعي است. ملاصدرا از منابع مختلف پيشينيان به عنوان مادۀ خام براي صورتي جديد از فلسفه بهره برده است. ملاصدرا مانند بسياري ديگر از مؤلفان در مقام تأليف كتب فلسفي كه حاوي مسائل فلسفه است اقوال و عبارات ديگران را نيز نقل ميكند، اما هيچگاه نظريات فلسفي ديگران را به خود نسبت نمي دهد. او حتي برخي از ابتكارات خود را به پيشينيان نسبت مي دهد تا انکار نشود و بهتر مورد قبول واقع گردد. اركان فلسفه او اصول ابتكاري خود اوست. مطهري بيست و دو مسئله اصلي از حكمت متعاليه را كه ملاصدرا در آنها به نوآوري پرداخته است برميشمارد و دربارۀ برخي توضيحاتي را ذكر ميكند.
@dreshkevari/@dr_fanaei
سیرۀ فلسفی شهید مطهری
با گرامیداشت یاد و خاطرۀ متفکر شهید استاد مطهری توجه شما را به گفتگوی زیر دربارۀ سیرۀ فلسفی شهید مطهری جلب می کنیم.
خبرنگار آیین و اندیشۀ خبرگزاري فارس: محمد فنايي اشكوري با بيان اينكه شهيد مطهري فلسفه را در خدمت حل مسائل فكري مستحدثه بكار ميگرفت،گفت: سيرۀ فلسفي مطهري چراغ رهروان وادي انديشه است. شهيد مطهري هم در تدريس متون سنتي فلسفۀ اسلامی چيره دست بود، هم در تأليف آثار، هم در نوآوري و هم در فهم و تحليل و نقادي فلسفههاي ديگر. مطهري يك نقطه عطف در تفكر و ادبيات فلسفي در ايران است. پيش از او آثار فلسفي بسيار تخصصي بوده و در محدوده اقليت بسيار كوچكي مورد توجه واقع ميشد. طرح تطبيقي مباحث فلسفي از ديگر ويژگيهاي فلسفهورزي مطهري است، او به جهت آشنايي با برخي از فلسفههاي غربي از كساني است كه نخستين قدم ها را در طرح تطبيقي مباحث فلسفي برداشته است. در گفتوگويي با محمد فنايي اشكوري، ديدگاههاي شهيد مطهري در مورد فلسفه و كلام اسلامي را بررسي كرديم كه تقديم ميشود:
* نگاه شهيد مطهري به فلسفه و كلام اسلامي چگونه بود؟ آيا آنها را پاسخگوي نياز معاصر ميدانست؟
شهید مطهری با اينكه فيلسوفي صدرائي بود، اما استقلال رأي داشت و نقد انديشهها پيشه او بود. او حتي برخي از آراء استاد بسيار محبوب و مورد احترامش علامه طباطبائي را نيز مورد نقادي قرار ميداد. مثلا او در بحث اعتباريات رأي علامه را نقد و نظري متفاوت با نظر علامه اتخاذ ميكند.
مطهري كلام سنتي را قادر به تبيين و دفاع از باورهاي ديني نميداند. ولي فلسفۀ الهي اسلام را در اين زمينه بسي تواناتر ميبیند. امتياز متكلماني مثل نصير الدين طوسي را در تفكر فلسفي آنها ميداند؛ او ميكوشد كلامي عقلاني با استفاده از ميراث اسلامي و معارف امروزي تأسيس كند.
مطهري برخلاف برخي از فيلسوفان سنتي، كه فلسفه را محبوس در متون سنتي آن ميبينند، فلسفه را در خدمت حل مسائل فكري مستحدثه بكار ميگيرد و از روش فلسفي به عنوان روشي براي حل مسائل فكري در عرصههاي مختلف بهره ميگيرد. او هم به خود فلسفۀ اسلامي في نفسه توجه عميق دارد و هم از آن براي تبيين و دفاع از باورهاي خود و نقد انديشههاي مخالف استفاده ميكند.
با همۀ امتيازاتي كه در تفكر و فلسفهورزي مطهري هست، اما از نظر اصول تفكر فلسفي مطهري مانند ديگر فلاسفه اسلامي معاصر ميانديشد و اختلاف بنيادي با آنان ندارد. برخي از اين اصول تفكر عبارتند از واقعيتگرائي، اعتبار منطق ارسطوئي-سينوي، خدامحوري، نفي شکاکیت مطلق و نسبيت معرفت، نفي ماده گرائي و حس گرائي و اعتقاد به اعتبار روشهاي مختلف معرفت (حسي، تجربي، عقلي، شهودي و عرفاني). او نيز فيلسوفي صدرائي است و به تبع ملاصدرا قائل به اصالت وجود، تشكيك وجود، حركت جوهري، تجرد و بقاء نفس است؛ هرچند در بسياري از مسائل تقرير ويژۀ خود را دارد و در برخي مسائل فرعي نيز داراي آراء خاصي است.
لذا به نظر بنده هرچند مطهري آراء جديد و بديعي دارد كه قابل توجه و بحث است، اما براي علاقمندان به فلسفه توجه به سيرۀ فلسفي مطهري، شيوۀ تفكر فلسفي و فلسفه پژوهي او سودمندتر از جستجو در آراء فلسفي اوست. سيرۀ فلسفي او ميتواند چراغي باشد براي رهروان وادي انديشه كه افقهاي پيش رو را روشن تر ببينند و با سرعت و دقت بيشتري گام هاي نو را بردارند.
*شهيد مطهري منابع فلسفۀ اسلامی را چگونه تبيين ميكند؟
مطهري اذعان دارد كه فلسفۀ اسلامی دنباله فلسفه يوناني است كه در قرون دوم و سوم هجري توسط برخي از مسيحيان و مسلمانان به عربي ترجمه شد. بنابراين ميتوان گفت مسلمين دوازده قرن است كه "حيات فلسفي" دارند. اما "حيات عقلي" مسلمانان
همراه با ظهور اسلام است و چهارده قرن سابقه دارد. قبل از ترجمۀ آثار فلسفي يوناني و اسكندراني مسلمانان به توصيۀ قرآن و پيشوايان دين درباب مسائل بنيادين هستي به تفكر ميپرداختند. آنها با تكيه بر اين تراث عقلاني توانستند فلسفه را به نحو كمًي و كيفي متحول سازند.
از نظر مطهري فلاسفۀ مسلمان از تعاليم اسلامي بويژه قرآن و روايات براي تصحيح و تكميل فلسفه سود جستند. اقبال مسلمانان به تفكر و مطالعه موجب ظهور مشرب هاي مختلف فكري در جهان اسلام شد؛ مانند علم كلام، تصوف، فلسفه مشائي، اشراقي و حكمت متعاليه. يكي از عوامل رشد و توسعۀ فلسفۀ اسلامي پرسشهايي بود كه متكلمان اسلامي در فهم و تبيين عقايد اسلامي طرح كردند. از اين رو بسياري از مسائل جديد در فلسفۀ اسلامي ريشه در مباحثات متكلمان دارد.
* مطهري از ميان سه گرايش مبنايي در فلسفه، يعني مشاء و اشراق و حکمت متعالیه به كدام يك علاقهمندتر است؟
مطهري در همۀ مشرب هاي فكري اسلامي قدمي راسخ دارد، اما بيش از همه دلبستۀ حكمت متعاليه است. از نظر او، حكمت متعاليه دربردارندۀ همۀ روش هاي اصلي در تحصيل معرفت و اوج كمال فلسفه تا زمان ماست. او در جاي ديگر نه علم كلام، بلكه معارف
هدایت شده از 📚 کتابخانه اسلامی مجازی📚
تاریخ علم کلام در ایران و جهان.pdf
16.48M
بزرگترین کتابخانه تخصصی اسلامی مجازی در ایتا👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Ketabkhane_eslami