eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
169 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5976732319946377504.mp3
3.23M
صوت نادر👆 قرائت خطبه امام سجاد علیه السلام توسط مرحوم سید مرتضی برقعی در محضر مرحوم آیت الله بروجردی رحمهما الله
تقریر بدایه جناب سربخشی👆👆
شبهه تکثر یا وحدت.mp3
6.69M
💠 حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی چرا وقتی تمام ادیان "خداوند متعال" را قبول دارند،چرا دین اسلام!؟ آیا دین یک حقیقت است و یا چند حقیقت؟ آیا پیروان همه ی ادیان اهل نجات و بهشت هستند؟ چگونه باید با صاحبان ادیان زندگی کرد؟ وظیفه ما مسلمانان نسبت به بقیه ادیان چیست؟ 💠 نشست مجازی علمی-پژوهشی برخط با موضوع "تکثــر یا وحدت ادیان" به همت حوزه علیمه فاطمه الزهرا سلام اللّه علیها البرز در روز چهارشنبه نوزدهم شهریورماه برگزار شد 💠 ۱۴۴۲🏴 کانال رسمی استاد رفیعی ☑️@d_n_rafiei
❓ویراستار رساله های عملیه امروزی کیست؟ ◻️ در صدر اسلام و روزگار امامان به رساله عملیه نیاز نبود، چون مردم مستقیما مسائل مورد نیاز خود را ازحضرات معصومان می شنیدند. پس از غیبت کبری فقیهان و محدثانی چون شیخ صدوق و شیخ طوسی کتاب‌هایی بدون استدلال‌های فقهی و فقط به انگیزه رفع نیاز مردم عادی نگاشتند. اما به زبان فارسی دراین مورد کتابی نبود. تا اینکه در زمان صفویه شیخ بهایی (وفات ۱۰۳۱ق) اولین رساله عملیه فارسی را با نام «جامع عباسی» تدوین کرد. بعد از آن آیت الله حاجی محمد ابراهیم کرباسی( وفات ۱۲۶۱ق) رساله «نخبه» را نوشت. سپس آیت الله سید ابوالحسن اصفهانی( وفات ۱۳۶۵ق) رساله ای به زبان فارسی به نام «ذخیره الصالحین» منتشر کرد. تا اینکه به روزگار معاصر یعنی زمان مرجعیت آیت الله العظمی سید حسین بروجردی (وفات ۱۳۴۰ش) رسیدیم. ایشان به کمک مشاوران خردمند خود از جمله علامه علی اصغر کرباسچیان به این فکر افتادند که برای فارسی زبانان رساله عملیه ای به نثر روان بنویسند، ازاین رو کتاب «جامع الفروع» خود را که فارسی بود به منظور روان سازی و ویرایش در اختیار گذاشتند. آقای کرباسچیان این رساله را برداشت وبه سراغ ویراستاری فهیم و اهل پژوهش و قلم یعنی استاد علی اصغر فقیهی رفت. از این جا به بعد را از زبان خود استاد فقیهی بشنویم : ◻️ یک روز در خانه ما را زدند. باز کردم. روحانی محترمی دیدم که با خوشروئی سلام کرد و گفت: من کرباسچیان هستم. خدمت آیت الله العظمی بروجردی بودیم. صحبت از این شد که این رساله های عملیه را مردم عادی نمی فهمند باید نثر آن ساده شود. دوستانم شما را معرفی کرده اند چون درسهای حوزوی را خوانده اید و استاد زبان فارسی هم هستید و به قلم روان می نویسید. «آقا» دستور این کار را داده اند. من پذیرفتم و با علاقه مشغول شدم و آن را به فارسی روان درآوردم شماره بندی هم کردم. آقای کرباسچیان نام «توضیح المسائل» را بر آن نهاد. اکنون پس از هفتاد سال همه رساله های عملیه امروزین، محصول کار سترگی است که استاد علی اصغر فقیهی انجام داده است. این پژوهش‌گر، نویسنده و ویراستار برجسته، به سال ١٣٨٢ ش در شهر خود- قم- در نود سالگی درگذشت. قبر او در حرم حضرت معصومه و در کنار شهید مفتح است. https://hawzahnews.com/x9PWH @HawzahNews| خبرگزاری حوزه
4_5987716458287728891.mp3
20.34M
مناسبات حجاب و سیاست در ایران فایل صوتی مناظره مهدی نصیری و حسین سوزنچی در در برنامه زنده زاویه درباره قانون حجاب در کشور؛ در شبکه چهارم سیما، چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ @souzanchi
✅نقدی بر اشکال اقای نصیری درباره حجاب آقای نصیری در برنامه زاویه با حجاب قانونی مخالفت کرد. کل استدلال آقای نصیری دو جمله است. اول اینکه با زور نمی شود جامعه را با حجاب کرد چه آنکه تجربه رضاخان نیز همین نشان داده است. دوم اینکه مردم مخالفند. ✅چند نکته در این رابطه: 🔸1.اول اینکه ما حجاب اجباری نداریم. الزام قانونی داریم. الزام قانونی خودش برآمده و با امضای رای اکثریت است. اگر وجاهت دموکراتیک قانونگذاری رازیر سوال ببریم سنگ روی سنگ بند می شود؟ ازفردا هر کس بگوید فلان قانون رامردم مخالفند چه کنیم؟ با کدام منطق باید بپذیریم شاخص اکثریت نزدشماست؟ 🔸2.مقایسه الزام حجاب در جمهوری اسلامی با الزام رضاقلدر از مبنا دچار اشکال است. مثل اینکه کسی قانون در دیکتاتوری را با قانون درجمهوریت مقایسه کند. انشالله که روشنست دچار چه اشتباه فاحشی شده اند. الزام قانون در جمهوریت پشتوانه رای مردمی دارد نه قلدری یک دیکتاتور. 🔸3. آقای نصیری گفته اند الزام حجاب ثمر نداشته است. از کجا فهمیدند؟ اینکه وضع حجاب بدتر شده است یعنی الزام ثمرنداشته است؟ بازهم دچار اشتباه عجیب شدند. جامعه ما در یک مبارزه است. اساسا مقایسه نقطه ای در فهم رفتار جامعه در حال مبارزه غلط است. جامعه ای که تحت هجمه های فرهنگی و تمدنی است با همین میزان حجاب نیز یک جامعه عفیف است. سوال اینست که اگر الزام حجاب نبود وضع بدتر بود یا بهتر؟ مثل اینکه فردی خلاف جریان اب پارو بزند. قدرت فرد را در عقبگردش نباید دید. مهم اینکه اگر خلاف آب پارو نزده بود، همین میزان عقب رفته بود؟ 🔸4. آقای نصیری معقدند مردم بدحجاب شده اند. این حرف نیز غلط است. اساسا مقایسه تقوا و دینداری مردم در مبارزه آنهاست نه تغییر ظاهری شان. مساله حجاب در ایران ناشی از غربزدگی است نه کاهش دینداری. انشالله فرق ایندو روشن است. لذا اتفاقا مردم با همین میزان حجاب نیز رشد دینداری داشته اند. 🔸5. گفتند قانون حجاب نتواسته مردم را باحجاب کند. آیا تصور کردیم الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب هاست؟ الزام حجاب برای صیانت از یک جامعه دینی است. لذا هدف الزام تنها باحجاب کردن نیست و دفاع از حیا و عفت جامعه است که هم برای مرد است و هم زن. برای صیانت از ظاهر یک جامعه دینی است. 🔸6. میگویند چرا وقتی تبعیض وجود دارد قانون حجاب باید اجرا شود. این هم از آن استدلال های آنچنانی است. اگر سازمان ثبت احوال به وظیفه اش عمل نکرد، سازمان آب و فاضلاب هم تعطیل کند؟ فردا اگر دزد، خانه آقای نصیری را زد بگوئیم چون بقیه نهادها درست عمل نمی کند پی گیری دزد هم اشتباه است؟ 🔸7. می گویند حجاب را باید فرهنگی ترویج کرد. سلمنا. خب؟ ترویج فرهنگی به معنی نفی الزام است؟ همه قوانین نیازمند فرهنگ سازی دارند. مگر بستن کمربند فرهنگ سازی نمی خواهد؟ خود الزام هم جزئی از ساخت فرهنگ است. 🔸8.گفته اند در پذیرفتن دین و اعتقادات آزادی است پس مردم حق دارند حجاب را نپذیرند. مقدمه درست و نتیجه غلط. مردم در انتخاب دین آزادند نه انتخاب اجزای دین.ضمن اینکه حجاب امری اجتماعی است نه فردی. مردم درانتخابی آزادند که به دیگری ضربه نزند. آیا حجاب درخیابان مثل نماز در پستوخانه است؟ 🔸9. می گویند با حجاب موافقم اما با الزامش نه. مثل اینکه کسی بگوید با دروغ مخالفم اما با حرمتش نه. برادرم حجاب خودش یک الزام دینی است. چطور ممکن است با حجاب موافق باشید ولی با الزامش نه. همان که از ضرورت حجاب گفته از الزامش گفته است. مگر دلبخواهی و سلیقه ایست؟ 📝 محسن مهدیان @Fars_Plus
▪️10 برداشت غلط و رایج درباره حجاب اجباری 🔻یکم. ما نداریم، حجاب الزامی داریم. تفاوتش چیست؟ برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است. مثل تفاوت حکم مستی در خلوت و جلوت؛ در خانه و خیابان. انشالله روشن است. 🔻دوم. الزام حجاب برای باحجاب کردن بی حجاب ها نیست، بلکه برای صیانت از دموکراسی و دفاع از حق اکثریت است که اسلام را می خواهند. پس مدام ژست نگیرید که مگر چند درصد با اجبار حجاب، باحجاب شدند. 🔻سوم. یک جامعه در انتخاب دین آزادست، اما در انتخاب از دین آزاد نیست. مردم ما اکثریت اسلام را می خواهند و حجاب جزئی از اسلام است. پس تکلیف رفراندوم هم روشن است. رفراندوم برای انتخاب اصل دین است نه جزئیاتش. 🔻چهارم. اینکه الزام حجاب در صدر اسلام بوده یا نه، سوال غلطی است. با فرض اینکه نبوده است باز هم مهم نیست. الزام اجتماعی حجاب از احکام تعزیری است که متناسب با زمان و مکان و شرایط اتخاذ می شود. مثل بسیاری دیگر از قوانین که زمان پیامبر نبوده و امروز هست و شرعی است. 🔻پنجم. بدحجابی در ایران ناشی از بی دینی نیست، ناشی از سبک زندگی غربی است. نشانه اش نیز حیا و عفت زنان ماست و نه ظاهرشان. پس از روی ظاهر نگوئید مردم حجاب نمی خواهند. انشالله روشن است؛ این بند بسیار مهم است. 🔻ششم. متولی حجاب در ایران تنها گشت ارشاد نیست؛ 26 نهاد متولی حجاب اند که متاسفانه در خواب عمیق اند و به کسی هم پاسخگو نیستند. کاش عدلیه به عنوان حقوق عامه به کم کاری این 26 نهاد هم ورود کند. 🔻هفتم. حجاب ملاک دینداری نیست؛ یک نشانه است در کنار دیگر نشانه ها. چه بسا زنان بدحجابی که دیندارتر ند و بالعکس. خیلی ها این خطای اجتماعی را ندارند و صدها خطای فردی و اجتماعی دیگر دارند. 🔻هشتم.حجاب تنها چادر نیست. با این حال چادر طی سالهای اخیر فراتر از حجاب رفته است و به یک هویت فرهنگی-سیاسی و حتا مبارزاتی ارتقا یافته است. 🔻نهم. و موارد شبیه آن، پروژه فرهنگی علیه حجاب نیست؛ پروژه امنیتی علیه نظام است. لذا برخورد امنیتی می خواهد نه فرهنگی. 🔻دهم.مردها با دیدن زن بی حجاب الزاما به وسوسه گناه نمی افتند، بلکه دیدن زن بی حجاب خودش فی نفسه بدون ریبه و لذت معصیت است. لذا بی حجابی تعرض به حقوق دیگران است. انشالله روشن است. 💬 محسن مهدیان @Fars_Plus
♨️درباره ارزش تدریس بدایه الحکمه استاد علی فرحانی 🔰برادر بزرگوار آقای طاها رسولی در کانال کلام قدیم و جدید @aghayed_eslam چنین نوشت: 💠 سلام 💠 امروز می خواهیم به خواست خدا مبحث و را بحث کنیم. 💠 دوستان فهم این مبحث که از آن به بحث وحدت و کثرت تعبیر می شود مشکلترین مساله ی فلسفی است. اینطور نیست که هرکس از راه برسد وحدت کثرت کند فهمیده باشد من جمله خود بنده! 💠 منبع یگانه ی این قسمت اثر حضرت با صوت شرح آن توسط استاد عزیز استاد است. 💠 عزیزان این صوتهای بدایه ی ایشان را گوش کنید بنده چند سال قبل یک دور بطور خصوصی بدایه را نزد یک استاد فلسفه خواندم و وقتی به این صوتها رسیدم فهمیدم همه ی آن فلسفه خواندن هایم بازیچه بود! افسوس و صد افسوس که توفیق اتمام این مجموعه صوتها را پیدا نکردم و برخورد کرد به مطالعات کلامی ام که من حیث المجموع واجب تر بود. 💠 به اعتقاد من آنچه در یکی از صوتهایی که اخیرا از ایشان بطور اتفاقی شنیدم که می فرمود حضرت علامه بحثهایی در تشکیک دارند که ارزش آن 60 سال دیگر مشخص می شود به عقیده ی من این سالها که 60 سال تمام می شود ارزش بحث مذکور توسط استاد فرحانی معلوم می شود یا خواهد شد ببینیم خدا چه می خواهد. البته نظر شخصی ام است اصراری ندارم. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️لینک دانلود صوت بدایه الحکمه eitaa.com/almorsalaat/1007 ⬇️لینک دانلود متن پیاده شده بدایه الحکمه eitaa.com/soda96/12262 ⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ 🌀کانال کلام قدیم و جدید توسط آقای طاها رسولی و حجت الاسلام جواهری اداره می شود. کانال بسیار خوب و قابل استفاده ایست. انشالله عضو شوید و استفاده ببرید. @aghayed_eslam @almorsalaat
🔻برای رفع نحوست ماه صفر و دفع بلایا در این ماه چه کنیم؟ 🔸شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان در آداب ماه صفر نوشته است: 🔸آگاه باش كه اين ماه معروف به نحوست و بد يمنى است و براى رفع نحوست و بد يمنى چيزى بهتر از «صدقه دادن» و خواندن «دعاها و استعاذات‏» وارده نيست. و اگر كسى بخواهد از بلاهاى نازله اين ماه، محفوظ بماند، چنان‏كه محدّث فيض و غير او فرموده‌اند، هر روز ده مرته بخواند: 🔸يَا شَدِيدَ الْقُوَى وَ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِي شَرَّ خَلْقِكَ يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ يَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَ نَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ. 👈🏼 پرداخت صدقه: 📎 ghadir.org/hamdeli 🔻با صدقات شما گوسفند قربانی و در میان محرومین توزیع می‌شود. @Panahian_ir
1399-06-29-Shobahat-OstadJafari.mp3
4.12M
◀️ نقد عصر حیرت مهدی نصیری ◀️ ارتباط بین این نظریه با دیدگاه تفکیک ◀️ تضادهای درونی نظریه عصر حیرت ◀️ نقد برخی از ادله آقای نصیری بر عدم الزام حجاب در جامعه ◀️ حجت الاسلام دکتر محمد جعفری دانشیار فلسفه دین موسسه امام 🆔 @meshkatnoor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا حجاب، اختیاری نیست مگر در قرآن نیامده که «لا إِکْراهَ فِی الدِّینِ»؟ پس چرا حجاب اختیاری نیست؟! @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 اثباتِ انحرافِ جریان در ۶۰ثانیه! ✅به تلویزیون‌اینترنتی‌ تحلیل‌تی‌وی بپیوندید 👉 @Tahlil_Tv
به همت پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیدان بخشی از آثار معظم له در قالب نرم افزار تلفن همراه آماده گردیده است. جهت دریافت نرم افزار تلفن همراه نسخه اندروید آثار آیت الله سیدان از طریق لینک زیر اقدام فرمایید: 💠 http://seyyedan.org/app/seyyedan.apk 🆔 @ayatollah_seyyedan
ostad monzer 2.pdf
1.11M
⚫️ نسخه PDF 🔺پاسخ یک تاریخنگار به منکرین حضرت رقیه 📚 (س) در اوراق تاریخ ✍ به قلم مورخ غیور شیعه: استاد 🔰 اشاره: این مقاله گرانسنگ، با جستجو در منابع تاریخی، ردپای نازدانه اباعبدالله الحسین (ع) را در تاریخ بازجسته و قدیمی ترین اسناد آن را به عصر حضرت امام صادق (ع) باز می گرداند. (نگارش: سال ۱۳۷۸) 🆔 کانال رسمی استاد منذر (ره) 🌐 eitaa.com/monzer_ir 🌐 telegram.me/monzer_ir
اندیشه اسلامی.rar
31.91M
🔴 📝 همه فصول درس (ویراست دوم) 📚 آیت الله جعفر سبحانی _محمد مهدی رضایی 🔹استادان محترم کتاب اندیشه اسلامی ،از این پاورپوینت می توانید برای جذابتر و با سیر محتوایی منظمتر در تدریس مجازی استفاده نمایید. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
Roghaye_Bint_Hussein_SoftGozar.com.pdf
1.06M
✅ تحقیقی مستند و تاریخی از آیت الله نجم الدین طبسی پیرامون وجود شریف حضرت رقیه(سلام الله علیها) در ضمن پاسخ به اشکالات و شبهات @alfigh_alosul
ماهیت مجوس درایران واسلام👆👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در این فیلم کوتاه،راهنمایی بهره‌برداری از پژوهش‌های موجود در پایگاه اینترنتی نورمگز،آموزش داده می‌شود. تقریبا ۵ دقیقه مناسب جهت ارائه برای طلاب عزیز ــــــــــــــــــــ کانال پژوهش‌یار؛ @Pajouheshyar با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن، باشید.
◼️ هجدهم صفر روز وفات مدافع بزرگ حریم ولایت عالم مجاهد سید میرحامد حسین رضوان الله علیه نویسنده کتاب بی نظیر در دفاع از امامت مولی امیرالمومنین علیه السلام است؛ به همین مناسبت ان شاء الله پرونده ویژه «در امتداد عبقات» تقدیم حضورتان می شود: 📚 عبقات الانوار فی امامة الائمة الاطهار https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=8275&Itemid=&lang=fa 📚 نفحات الازهار فی خلاصة عبقات الانوار http://www.al-milani.com/library/lib-sec.php?secid=41 🔊 کتاب عبقات الانوار http://www.hkashani.com/?tag=%D8%B9%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1 🗂 ده مقاله با کلیدواژه الانوار در https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/%D8%B9%D8%A8%D9%82%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1 🔖 بازخوانى حیات علمى علّامه میر حامد حسین هندى در کتاب الدرر السنیة http://ensani.ir/fa/article/download/320753 🔖 عبقات الانوار و علامه میرحامد حسین http://ensani.ir/fa/article/download/272969 🔖 عبقات الانوار کاری کارستان http://jap.isca.ac.ir/article_2505_dc491fe9ca2aa06c5d949729d9c4a43b.pdf 🔖 سه نامه از محدث نوری به علامه سيد ناصر حسين https://www.sid.ir/FileServer/JF/36513830309.pdf @tafaqqoh