📢 دفاع از کیان احادیث معتبر طبی
◀️ پاسخ های علمی حجت الاسلام شبیری زنجانی، به ادعاهای خلاف واقع مرحوم بهبودی در خصوص احادیث طبی
◀️ بازخوانی یک مناظره مکتوب در سال ۱۳۶۵ که توسط نشریه کیهان فرهنگی در چند شماره منتشر شد.
↔️ در این مناظره مکتوب ابتدا آقای بهبودی ادعاها و مطالب خلاف واقعی را به میراث حدیثی و معتبر شیعه از جمله احادیث طبی وارد میکنند.
اما این ادعاها بی پاسخ نمانده و با واکنش بزرگان و علمای آن زمان روبرو می شود از جمله استاد معظم جناب حجت الاسلام شبیری زنجانی در شماره بعدی کیهان فرهنگی پاسخ های علمی و متینی به ایشان می دهند.
✅ متن تفصیلی این مناظره مکتوب را میتوانید در لینک زیر مشاهده نمایید:👇
http://tebona.ir/2018/06/%d8%a7%db%8c%d8%b6%d8%a7%d8%ad%db%8c-%d8%a8%d8%b1
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
AyatollahMorvarid-2-LQ.mp3
21.64M
✅دومین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
AyatollahMorvarid-3-LQ-97-2-30.mp3
23.14M
✅سومین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
AyatollahMorvarid-4-LQ-97-2-31.MP3
10.2M
✅چهارمین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
AyatollahMorvarid-5-LQ-97-3-1.mp3
9.3M
✅پنجمین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
هدایت شده از گروه رجال و حدیث حوزه علمیه خراسان
AyatollahMorvarid-6-LQ-97-3-2.mp3
20.77M
✅ششمین #نشست پژوهشی در #علم_رجال
🔷بخش اول: آیت الله حاج شیخ مهدی #مروارید
🔻موضوع: بررسی مبانی در #حجیت_آرای_رجالی
@rejalkh
حسن بزرگمهر:
من با هر پتک او نیرو می گیرم!
فرزند علامه جعفری می گفتند:
اواخر دهه شصت, همسایه آهنگری داشتیم که خانه اش چند خانه با ما فاصله, و در آن جا کارگاه آهنگری داشت و صدای پتک و چکش او تا اتاق استاد می رسید.
روزی یکی از همسایه ها برای دلجویی و عذرخواهی خدمت استاد رسید و گفت: استاد! اگر صدای پتک آهنگرشما را اذیت می کند بگویم رعایت کنند.
استاد در پاسخ فرمودند:
مبادا به ایشان چیزی در این باره بگویید,چرا که من نه تنها از صدای پتکش اذیت نمی شوم, بلکه با هر ضربه پتک و چکش او به سندان, روحیه و انرژی می گیرم و با خود می گویم:
((من این جا زیر کولر نشسته ام و دارم تحقیقات انجام می دهم در حالی که او در گرمای تابستان ,در کنار کوره آتش به خاطر یک لقمه نان چه زحمتی می کشد!))
سیره فرزانگان, عبدالحسن بزرگمهر نیا, نشر سامان دانش, به نقل از حوزه نیوز, گفتگو با علی جعفری (فرزند علامه جعفری)
خلاصه سخنراني پروفسور محمد لگنهاوزن در همايش دين و پوچ گرايي:
🌹
✅معناي زندگي از نظر ارسطو :
ارسطو معتقد است که "يودامونيا" (يا سعادت به بيان مسلمانان) چيزي است که تمام انسان ها به دنبال آن هستند و يودامونيا بالاترين درجه معناداري زندگي انسان است ؛ که اين زندگي معنادار ، زندگي است که در آن فعاليت مداوم براي کسب فضيلت انجام ميگيرد.
✅اين "زندگي معنادار فعال" بسته به اهدافي است که به آن معنا مي دهد .
فهم اين زندگي معنادار وابسته به فهم پوچي حيات وابسته به ماديات است.
✅جريان "پوچ گرايي" از جايي آغاز مي شود که انسان دقيقا نميداند چه هدفي را برگزيند که به زندگي او معنا دهد.
✅آيا معنادار بودن زندگي "ملاک عيني" دارد ؟ يا وابسته به آن چيزي است که ما درباره آن فکر ميکنيم ؟
✅ "فردريش هاينريش ياکوبي" در قرن هجدهم ميلادي عنوان کرد که روشنگري شکست خورد و توانايي حل مسائل زندگي را ندارد.
همچنين "هيوم" بيان داشت که هرچه غير از عقل و تجربه را به کار گيريم درباره تمام ارزش ها به شک ميرسيم.
برخي فيلسوفان نيز معتقدند زندگي معنا ندارد و معنا داشتن زندگي ايمان کاذب است. که اين مصداق بارز پوچ گرايي است.
✅اما خداوند در قرآن در آيات مختلف براي تشخيص معناي زندگي به يک نوع "تأمل و تعقل خاص" يعني تاملي که برهاني و استدلالي نيست اشاره دارد و نتيجه اين تامل فهم پوچي حيات دنيا و بصيرت به کم ارزشي اين دنياست.
✅البته بيان اين نکته ضروري است که حتي اگر کسي اعتقاد به خدا را رد کند ، بازهم مي تواند زندگي معنادار داشته باشد . اما معناي عيني زندگي تنها زماني که تدبير و ارشاد الهي نصيب فرد شود ؛ حاصل مي شود.
#مکالمه
#زبان_انگلیسی
سلام بر شما.
📌 لینک یک دوره شامل ۵۰ درس خیلی مفید برای تقویت مکالمه رو خدمتتون پیوست میکنم.
جملات رو ابتدا به فارسی بعد فرصت میدهد انگلیسی شو بگید بعد انگلیسی شو میگه. جملات از آسان به سخت ارتقا پیدا میکنه.
انشالله مفید باشه.
https://www.aparat.com/v/9S8gK/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4_%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86_%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%DB%B5%DB%B0_%D8%B1%D9%88%D8%B2_-_%D8%AF%D8%B1%D8%B3_%DB%B1
"مطلب ارسالی از آقای علی صبوری دانشجوی دکتری فلسفه FUM"
🌺🌿
@baharedanesh_research
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
توصیه دکتر معارف به فراگیری علوم حدیث قبل از ورود به کتب حدیثی.mp3
2.6M
💠 توصیه دکتر معارف به فراگیری علوم حدیث قبل از ورود به کتب حدیثی
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
پیشوای محدثان 1.pdf
77.1K
💠 پیشوای محدثان
🔸 تألیف دکتر مجید معارف
♦️ بخش اول
🆔 @ostadmaaref
هدایت شده از کانال رسمی دکتر مجید معارف
پیشوای محدثان2.pdf
544.8K
💠 پیشوای محدثان
🔸 تألیف دکتر مجید معارف
♦️ بخش دوم
🆔 @ostadmaaref
آسیبها و کاستیهای علم کلام
(گزارشی از سخنرانی استاد محمد تقی سبحانی در نشست «علم کلام، آسیبها و بایستهها»)
قسمت دوم
4️⃣آسیبها و کاستیهای علم کلام
۱.فقدان یک دانشِ پایه نظری و عقلانی روزآمد:
در گذشته، «لطیف الکلام»معتزلی و «امورعامه» فلسفی به ترتیب به مدد دانش کلام آمدند و از این رو، با نارسائیهای این دستگاههای عقلانی، کلام نیز به ضعف و سستی گرایید. پالایش و نوسازی این گفتمان عقلانی پایه، یک ضرورت انکارناپذیر است.
۲.کم توجهی یا بیتوجهی به پرسشهای سهمگین دوران جدید:
مادیت و الحاد جدید و یا اومانیسم، عقل گرائی و تجربه گرائی مدرن هر کدام بستری برای اندیشههای رقیبِ الهیات دینی بوده اند.
۳.ساختار دانشی و نظام طبقه بندی :
ساختار علم کلام، تعبدی و توقیفی نبوده است و امروز به یک کلیشه تبدیل شده و نیازمند نوآوری است.
هاضمه ساختار سنتی در کلام برای پذیرش مسالهها و محورهای جدید چندان اماده نیست.
۴.روش شناسی کلام به تقلید از فلسفه، کاملا نظری و انتزاعی شد و سایر روشهای پژوهش را از دست داد. در این جا دو اشکال اصلی وجود دارد:
اولا، روش عقلی منحصر در روش برهان فلسفی نیست (نقدهای ما را بر معرفت شناسی فلسفی ببینید)
ثانیا، سایر روشهای علمی همچون روشهای تجربی، تاریخی، آماری، هرمنوتیک، معناشناختی و ... نادیده گرفته شد
[به این ترتیب دانش کلام مزیت نسبی خود را از دست داد]
۵.غلبه رویکرد جدلی و غفلت از درونمایههای بلند معارف وحیانی
[منظور از «جدلی» این نیست که فیلسوفان می گویند که علم کلام به استدلالهای اقناعی بسنده می کند، بلکه کلام در عقلانی بودن نه تنها دست کمی از فلسفه نداشته، بلکه گاه عقلانیتر است. منظور از جدلی بودن کلام این است که کلام اسلامی در نقطه تماس درگیریهای دینی و فرقهای زاده شد و این رنگ همچنان بر سیرت و صورت کلام و متکلمان ماند و از این رو، علم کلام بیشتر بر «مباحث مرزی» متمرکز شد.
این در حالی است که دین برای رشد و تعالی مومنان و جامعه ایمانی آمده است و این مباحث در علمکلام کمتر مجال طرح یافت
۶.توجه به نیاز نخبگانی و غفلت از نیازهای فکری جامعه و توده مؤمنان و در نتیجه، رشد زبان نخبگانی در کلام که رفته رفته فاصله متکلمان را با اقشار دیگر جامعه بیشتر کرد
۷.تمرکز بر نیاز ذهنی و عقلی و کم توجهی به نیاز معنوی و قلبی
همین ویژگی سبب شده است که کلام همچون فلسفه به یک ادبیات خشک و خالی از روح نشاط و شورانگیزی معنوی تبدیل شود و از همین روی، با خلأ معارف فطری و قلبی در کلام، مخاطبان به سمت گرایشهای صوفیانه و یا حلقه های عرفانی کاذب سوق پیدا می کنند.
۸.فاصله گیری علم کلام از دانشهای دیگر
این جدائی نه تنها سبب افول کلام و اعتبار آن شد بلکه دانشهای زیرین (نظیر فقه و اخلاق) را نیز دچار نقص و کمبود ساخت.
5️⃣راهکارهای نوسازی دانش کلام
هر چند از محورهای بالا میتوان به راهکارها نیز راه یافت، اما سه محور در مسیر تحول دانش کلام بیش از سایرین اهمیت دارند:
۱.کلام بر محور «معارف وحیانی» توسعه وتکامل یابد و قرآن و روایات اهل بیت(ع) در متن اندیشهورزیهای کلامی ورود یابد.
۲.پاکسازی و نوسازی در چارچوب و روششناسی دانش کلام جدی گرفته شود. این مهم هم در مورد روشهای گذشته و همدر مورد روشهای جدید پیشنهاد می شود
۳.حوزه ها و نیازهای نو و درگیر به یک اولویت اساسی در علم کلام تبدیل گردد و تلاش در جهت پاسخگوئی تخصصی و حرفهای به معضلات فکری موجود در بین قشر جوان و ورود در آسیبهای فرهنگی مورد اهتمام اصلی قرار گیرد.
💽 صوت نشست علمی «علم کلام، آسیبها و بایستهها»
https://t.me/mtsobhani/279
آسیبها و کاستیهای علم کلام
(گزارشی از سخنرانی استاد محمد تقی سبحانی در نشست «علم کلام، آسیبها و بایستهها»)
قسمت اول
1️⃣وضعیت کنونی دانش کلام
وضعیت کنونی را در نسبت با گذشته تاریخی دانش کلام باید سنجید و تحلیل کرد.
دانش کلام تنها و نخستین دانشی بودهاست که در طول قرون مختلف اسلامی، بار معرفت عقلانی اسلامی را بر دوش کشیده است.
2️⃣کارویژههای دانش کلام
علم کلام سه کار ویژه مهم را همواره داشته است:
۱.تنها مرجع برای تبیین مفاهیم بنیادین دینی بوده و به مهمترین پرسشهای انسان مسلمان، پاسخ معقول داده است
۲.یک تنه در مقابل اندیشههای رقیب ایستاده و دفاع کرده است
۳.به نیازهای سایر علوم اسلامی پاسخ داده است
این کارویژههای علم کلام هیچ بدیل و جایگزینی در بین سایر علوم اسلامی ندارند
3️⃣عوامل افول علم کلام
دو عامل اصلی سبب شد که به تدریج جایگاه کلام دچار افت و افول شود، به طوری که در طول دو سده گذشته، شاهد کمرنگ شدن نقش کلام و زاویه نشینی آن در مقایسه با دانشهای دیگر نظیر فقه و فلسفه(هم در جامعه دینی و در حوزههای دانشی) بودهایم:
۱.عامل بیرونی: برآمدن رقیبان جدید که مدعیان تامین همان نیازهای معرفتی و تضمین پاسخ به آن پرسشها بوده اند. این رقیبان را در چهار شاخه می توان دسته بندی کرد:
أ.فلسفه اسلامی که در دورههای پیشین نقش مساعدت و خدمت به دانش کلام را داشت، به تدریج به رقیب جدی دانش کلام تبدیل شد
ب. عرفان با ایجاد سامانهای نظری و فلسفی، ادعا کرد که نه تنها به نیازهای معنوی انسان پاسخ می دهد، بلکه پرسشهای بنیادین او را نیز به صورت معقول پاسخ می دهد
ج.فلسفههای جدید غربی از دوره دکارت و هیوم و اخیرا فلسفه دین و الهیات جدید مسیحی که برآمده از همان فلسفههای جدید و در پاسخ به همان پرسشها و چالشها بود
د. علوم جدید که در شاخه طبیعی از زمان نیوتن و کپلر و در حوزه علوم انسانی از زمان آگوست کنت داعیه جانشینی الهیات و فلسفه را در سر می پروراندهاند.
۲.عامل درونی: به دلیل فقدان نوسازی دانش کلام، به تدریج این دانش، دچار رنجوری و ناتوانی درونی شد و به جای حضور فعال در صحنه مواجهه با عرصههای نوینی که عصر جدید به بارآورده بود، به بازتولید درونمایههای گذشته و شرح و تعلیقه بر میراث کلامی رویآورد.
این عوامل را در ضمن آسیبها و کاستیهای کلام برخواهیم شمرد.
📲 ادامه در قسمت دوم: https://t.me/mtsobhani/281
هدایت شده از پژوهشکده فلسفه و کلام
علم کلام، آسیب_ها و بایسته_ها..mp3
7.76M
💽 صوت نشست علمی «علم کلام؛ آسیبها و بایستهها»
دومین پیش نشست همایش ملی فلسفه کلام
1️⃣وضعیت کنونی دانش کلام
2️⃣کارویژههای دانش کلام
3️⃣عوامل افول علم کلام
4️⃣آسیبها و کاستیهای علم کلام
5️⃣راهکارهای نوسازی دانش کلام
🎤 سخنرانان: دکتر محمد تقی سبحانی، دکتر محمد صفر جبرئیلی
: ۲۷ آبان ۱۳۹۷