eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
168 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
👆قرنطینه و مباحث اخلاقی مرتبط با آن؛ عنوان مقاله پژوهشی چاپ شده فوق است. 👆
35.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام تناقضاتی که سالهاست در اعتقادات اهل سنت است و از شیعه قبول نمی کنند، از زبان این عالم سنی بشنوید. 👆👆👆👆 🌐 @meshkatnoor
عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها • احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات • جستجوی حدیث در منابع روایی شیعه • مشاهده احادیث موجود در منابع روایی شیعه • دسترسی به شروح و سند روایات • مشاهده دیگر احادیث هم موضوع با حدیث مورد نظر (احادیث مرتبط) • مشاهده ترجمه روایات • امکان نمایه‌زنی بر احادیث • امکان تعین دامنه احادیث • امکان ایجاد قفسه دلخواه از روایات • اتصال روایات به کتاب در پایگاه کتابخانه دیجیتال نور • امکان تغییر قلم • نمایش یا عدم نمایش اعراب روایات . ‌ •┈┈••✾••┈┈• دانلود https://www.noorsoft.org/fa/software/View/73958 . ‌ •┈┈••✾••┈┈• @myganj
هدایت شده از تفقه
جلسات کتاب وزینِ (دروس ماه مبارک رمضان) 🎙 استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی دام عزه ✔️ آموزش و کاربردی مباحث رجالی و بررسی اسنادِ روایات 🔉 @madras_emb @tafaqqoh
1. سایت مقالات تخصصی نور (نورمگز) www.noormagz.ir 2. پایگاه اطلاع¬رسانی حوزه (حوزه نت)، قسمت کتابخانه www.hawzah.net 3. سایت مرکز فرهنگ و معارف قرآن www.maarefquran.com 4. سایت آثار آیت الله مصباح یزدی، قسمت کتابخانه و نیز مقالات www.mesbahyazdi.ir 5. بنیاد پژوهش¬های اسلامی آستان قدس رضوی، قسمت کتابهای الکترونیکی و نیز قسمت مشکات /www.islamic-rf.net 6. مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن، قسمت کتابخانه www.islamicecenter.com 7. مرکز پژوهش¬ و سنجش افکار صدا و سیما، قسمت کتب منتشره www.pajuhesh.irc.ir 8. سایت مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی اسراء، قسمت تألیفات و مقالات www.javadi.esra.ir 9. سایت شهید مطهری www.motahari.org 10. سایت شهید آوینی، قسمت کتابخانه ww.aviny.com 11. کتابخانه دیجیتالی تبیان www.library.tebyan.net 12. پژوهشگاه علوم وحیانی معارج www.hikmat.isramags.ir 13. سامانه نشریات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیwww.journals.ihcs.ac.ir 14. پورتال جامع علوم انسانی www.ensani.ir 15. سامانه نشریات مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی قم www.pajohesh.nashriyat.ir 16. پژوهشگاه حوزه و دانشگاه www.hawzeh.ac.ir 17. سایت حدیث نت www.hadith.net 18. کتابخانه دیجیتال نور www.noorlib.ir 19. کتابخانه تخصصی علوم قرآن و حدیث www.aqlibrary.ir 20. سایت پژوهشکده باقرالعلوم، قسمت دایره المعارف علوم انسانی(برای بخش مفهوم شناسی در تحقیق) www.pajoohe.com 21. پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام انصاریان، قسمت تألیفات www.erfan.ir 22. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، قسمت نشریات www.fa.journals.sid.ir 23. کتابخانه دیجیتالی قائمیه https://www.ghbook.ir/index.php 24. سایت علوم وحیانی اسراء(آثار آیت الله جوادی آملی) www.esra.ir 25. موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل بیت ahlolbait.ir 26. سایت مگیران https://www.magiran.com 27. سایت مدرسه فقاهت https://www.eshia.ir 28. ایرانداک https://irandoc.ac.ir ــــــــــــــــ 🌿🌺🌿•✾••┈••✾•🌿🌺🌿 ✅ کپی فقط باذکر منبع جایز است. 📚النفیسه: بانک کتاب، نرم افزار، جزوه و نمونه سوال🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 📖 فيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 •┈┈••✾🌿🌺🌿✾••┈┈•
استاد حسینی خراسانی . غلو.mp3
22.83M
🎙رمی به غلو و آثار آن در علم رجال 🔺بررسی موردی محمّد بن حسن بن سنان زاهری 🔹ارائه: استاد سید احمد حسینی خراسانی (مدت زمان: 1:03) 🔸برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- غلو در لغت و اصطلاح 2- غلو از دیدگاه قرآن کریم 3- شدیدترین وجه غلو 4- درباره محمّد بن حسن بن سنان زاهری، یک راوی جنجالی 5- وجه تضعیف محمّد بن سنان در بین اساطین رجال 6- انتساب غلو به محمد بن سنان 7- قضاوت علمای رجال ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﺳﻨﺎن 8- علامه حلی و چهار نظریه درباره ابن سنان 9- رأی آیت‌الله خویی نسبت به محمّد بن سنان 10- بررسی وجوه ادله تضعیف محمّد بن سنان 11- رمی به غلو، یک انگیزه‌ و حربه است؟ 12- نسبت غلو و بسته شدن باب 797 روایت بر روی فقه و فقها! 13- نظر ابوعلی حائری درباره‌ی غلو 14- توثیق محمدبن حسن بن سنان 💢 در صورت پرسش و یا نقد به مباحث استاد از طریق ادمین کانال اقدام نمایید: 👈 @ircadmin 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس @m_tahghighateislami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙پاسخ به شبهات وهابیت در فضای مجازی ✔️استاد حسن ضیاء توحیدی (مدت زمان: 1:31) 🔹برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- تکرار شبهات از سوی وهابیت برای مشغول‌سازی اذهان شیعیان 2- شگرد و استدلال وهابیت بر روابط حسنه اهل‌بیت (ع) و خلفاء 3- شبهه استفاده از نام‌های خلفا از سوی حضرت علی (ع) 4- ازدواج ام‌کلثوم با خلیفه دوم 5- شبهه تقیه/ دین شیعه، تقیه و کتمان و نفاق است! 6- تقیه ابوهریره و علمای اهل سنت 7- آیا تقیه سبب سلب اعتماد می‌شود؟ 8- اتهام سب صحابه از سوی شیعیان 9- ارتداد و تفسیق صحابه در منابع اهل سنت 10- اتهام استناد شیعه به روایات ضعیف اهل‌ سنت 11- پاسخ به شبهات ازدواج موقت 12- پاسخ به شبهه خمس در شیعیان 13- مدح و ذم صحابه در آیات قرآن 14- شبهه پیداش شیعه 15- شبهه علم غیب امامان معصوم (ع) 16- اتهام به شیعیان که اهل‌سنت را کافر می‌دانند! 17- پاسخ به شبهه بدعت و عزاداری 18- پاسخ به شبهات سیاسی؛ چرا رئیس جمهور شیعه باشد! 19- پاسخ به شبهه استغاثه به غیر خدا 💢 در صورت پرسش و یا نقد به مباحث استاد از طریق ادمین کانال اقدام نمایید: 👈 @ircadmin 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس @m_tahghighateislami
استاد شیواپور. نظریه روح معنا.mp3
14.18M
🎙نظریه روح معنا در تفسیر قرآن ✔️ارائه: حجت‌الاسلام دکتر حامد شيواپور (مدت زمان: 33:46) 🔹برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- فهم و تفسیر متشابهات قرآن 2- نظریه حقیقت و مجاز 3- نظریه روح معنا (وضع الفاظ بر ارواح معانی) 4- نخستین کسی که نظریه روح معنا را مطرح کرد 4- طرفداران نظریه روح معنا (غزالی، فیض کاشانی، ملاصدرا و شاگردان) 5- نظریه روح معنا چه می‌گوید 6- کاربرد نظریه روح معنا در الفاظ قرآن 7- علامه طباطبایی و نظریه روح معنا 8- آیت‌الله جوادی آملی و تصریح بر ارواح معانی 9- دیدگاه امام خمینی نسبت به نظریه روح معنا 10- نقد حاج‌آقا مصطفی خمینی به نظریه روح معنا 💢 در صورت پرسش و یا نقد به مباحث استاد از طریق ادمین کانال اقدام نمایید: 👈 @ircadmin 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس @m_tahghighateislami
آیت الله سیدان جلسه دوم.mp3
25.73M
🎙حجّيت عقل و محدوده آن (جلسه دوم) ✔️آیت‌الله سید جعفر سیدان (زمان: 1:01) 🔹برخی از مباحث استاد در این فایل صوتی عبارتنداز: 1- مرور مباحث جلسه اول 2- آنچه از معنا و حقیقت عقل می‌فهمیم 3- نشانه‌های حقیقت عقل در قرآن کریم 4- گونه‌های عقل در روایات (آثار و چیستی) 5- حقیقت و مراتب عقل از منظر مشاهیر 6- کاربرد حقیقت، مطلق یا محدود! 7- محدود بودن شعاع عقل، به تصدیق عقلا 8- ناتوانی عقل در ادراک حقیقت ذات الهی (نگاهی به روایات) 9- در چه مواردی عقل حجت‌ است؟ 10- وحی با وهم در تضاد است نه با عقل 11- مسئله‌ای ضد عقل در وحی وجود ندارد 12- اگر در وحی مطلبی ضد عقل باشد، رد خواهیم کرد/ هرگز عقل را کنار نمی‌گذاریم 13- ملاصدرا و بحث معاد 14- تعقل در وحی، میزانی برای فهم عقاید 15- نقدی بر نگاه علامه طباطبایی به عقل (المیزان، جلد 19، ص53) 16- عقلی که وحی معرفی می‌کند، مطابق با واقع خواهد بود 💢 در صورت پرسش و یا نقد به مباحث استاد از طریق ادمین کانال اقدام نمایید: 👈 @ircadmin 🔻مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس @m_tahghighateislami
این سایت کُتب شیعه را بصورت در اختیار می گذارد. موضوعات مختلف علوم اسلامی( و....) از نویسندگان شیعه را می توانید بارگیری کنید. 📚نشانی درگاه: http://alfeker.net/ کانال فلسفه و عرفان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1963720741C05b59f4cf3
جزوه تبیین کسا.pdf
4.86M
📒 جزوه تبیین طرح کسا (اقامه مکتب امام (ره)) 📒 📝 ضرورت 🌐 اُفق 💠 هدف 📋 ساختار 🔖 سیاست 💻 لینک : http://www.khanetolab.ir/kasa-form/ 📡📡 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
🔻🔻 و 🔻🔻 آیت الله سبحانی: اینکه معروف است سهمیه‌ی زن در ارث همیشه کمتر از مرد است کلام صحیحی نیست. ارث زن گاه کمتر است و گاه این دو مساوی‌اند و گاه ارث زن از مرد بیشتر است. 1️⃣ گاه ارث زن کمتر است کما اینکه خداوند می‌فرماید: ﴿يُوصيكُمُ اللَّهُ في‌ أَوْلادِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ‌ حَظِّ الْأُنْثَيَيْنِ﴾ اگر پدر انسان از دنیا برود، دختر یک سهم و پسر دو سهم ارث می‌برد. 2️⃣ گاه سهم هر دو مساوی است و آن، جایی است که پسر از دنیا برود و پدر و مادر او زنده باشند که هر کدام سدس (یک ششم) ارث می‌برند. ﴿وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ واحِدٍ مِنْهُمَا السُّدُسُ‌ مِمَّا تَرَكَ﴾ 3️⃣ گاه سهم زن بیشتر است و آن جایی است که زن بمیرد و شوهر و یک دختر داشته باشد؛ شوهر در این صورت فقط یک چهارم می‌برد. ﴿فَإِنْ كانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ الرُّبُعُ‌ مِمَّا تَرَكْن﴾‌ همچنین زن وقتی ارثیه را به ارث می‌برد آن را مصرف نمی‌کند و می‌تواند ذخیره کند ولی مرد آن را در اداره‌ی خانواده و واجب النفقه‌های خود به مصرف می‌رساند. مرحوم در در محاسبه‌ای ریاضی ثابت کرده است که زن بیش از مرد ارث می‌برد. ___________ 📚منبع: آیت الله سبحانی، درس تفسیر، 94/04/22 🆔@AllameTabatabaei
الحاد.pdf
6.17M
آیا علم فیریک میتواند متافیزیک را نفی کند! https://eitaa.com/e_sobhani
🔴🔶بزرگترین بانک اندرویدی مقالات علوم اسلامی انسانی نرم‌‌افزار اندرویدی نورمگز، با بهره‌‌گیری از گنجینه‌‌ی غنی منابع پایگاه مجلات تخصصی نور (بیش از 1900 عنوان نشریه) در جهت بهبود فضای مطالعه و پژوهش، در اختیار علاقه‌‌مندان قرارگرفته است. yun.ir/8bzm7c @taghcheh1399
بسم الله الرحمن الرحیم بحث رویت هلال و اعلام عید فطر همانند سال‌های گذشته معرکه آراء علما شد و منشا این اختلاف در تفاوت مبنایی در حقیقت رویت است و اینکه مقصود از رویت، رویت مسلح یا غیرمسلح و نیز تمایز در وحدت یا اختلاف افق است. روایات شیعه و اهل سنت بر رویت تاکید می‌کند و بی‌شک مقصود از رویت، رویت متعارف در عرف جامعه است. پس موضوع افطار و امساک شرعی، تولد هلال نیست که با محاسبات ریاضی به صورت یقینی کشف می‌شود چون متعلق چنین یقین ریاضی، تولد هلال است نه رویت هلال که موضوع حکم شرعی است. موضوع حکم شرعی، رویت معرفت‌شناسانه است نه تولد هستی‌شناسانه هلال. این مفهوم متعارف عرفی از رویت در اعصار مختلف مصادیقی دارد؛ از جمله مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در حیاط یا پشت بام منزل، مشاهده هلال با چشم غیرمسلح در مکان‌های مرتفع و بالای کوه‌ها که در عصر ائمه استفاده می‌شد، مشاهده هلال با چشم مسلح متعارف همچون عینک و دوربین‌های معمولی نه تلسکوپ و سی سی دی کمیرا. پس نباید گرفتار یکسان‌انگاری مفهوم رویت عرفی با مصداق آن در عصر نبوی یا ولوی شد. بنابراین مصداق مشاهده متعارف هلال در عصر ما اعم از رویت مسلح(عینک و دوربین‌های متعارف) و رویت غیرمسلح است که به عنوان رویت شرعی به شمار می‌آید. شایان ذکر است که هلال پس از دوازده ساعت از تولدش با چشم غیرمسلح قابل رویت است؛ هر چند موانع جوی وجود داشته باشد و لکن قابلیت رویت هست و همین برای حکم شرعی کفایت می‌کند و فقیه باید به مصداق استهلال عرفی دست یازد. لذا در وضعیت متغیرهای جوی در دنیای کنونی و تحولات سماوی باید فقیه با کمک کارشناسان متدین از زمان تولد هلال مطلع گردد. همچنین اگر رویت شرعی در نقطه‌ای از زمین تحقق یابد؛ نقاط دیگری که قریب الافق یا در عرض جغرافیایی مقارن(با وجود اختلاف در طول‌های جغرافیایی) رویت به شمار می‌آید. پس اشتراک نقاط مختلف زمین در بخشی از شب کفایت می‌کند. عبدالحسین خسروپناه حوزه علمیه قم اول شوال ۱۴۴۱ 🆔 @khosropanah_ir
هدایت شده از مهدی شجریان
اسلایدهای آموزشی اعتقادی 🔹 کتاب «آموزش عقاید» آیت الله مصباح یزدی و کتاب «خداشناسی فلسفی» استاد عبودیت از متن‌های آموزشی مهم در حوزه و دانشگاه محسوب می‌شوند. از سال 88 تا 93 چند دوره توفیق تدریس این دو کتاب را داشتم. 🔹 به تازگی اسلایدهای آموزشی این دو کتاب که در ایام تدریس توسط بنده تنظیم شده بودند در سایت اعتقادی «مهتد» منتشر شده است. 🔹 بسیاری از طلاب و دانشجویان عزیز در سال‌های تدریس فایل پاورپوینت این اسلایدها را مطالبه می‌کردند. اینک امکان دانلود آن‌ها در دو لینک ذیل فراهم است. ✅ لینک پاورپوینت‌های کتاب آموزش عقاید: http://mohtad.com/2020/05/12/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b9%d9%82%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%a2%db%8c%d9%87-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a8%d8%a7%d8%ad/ ✅ لینک پاورپوینت‌های کتاب خداشناسی فلسفی: http://mohtad.com/2020/05/08/%d8%ae%d8%af%d8%a7%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%db%8c-%d9%81%d8%b5%d9%84-%d8%a7%d9%88%d9%84-1/ مهدی شجریان @M_Shajarian
📚 منتخب الآثار من بحار الانوار ✔️ تلخیص، تنقیح، نقد و توضیح کتابِ گران‌سنگ مرحوم علامه محمدباقر مجلسی قُدّس سرّه 🖊 پژوهشی گروهی تحت اشراف آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله 🏷 جهتِ تفصیلی با کتاب، مقدمه‌ی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را فرمایید. 🔹 ج ۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar.pdf 🔸 ج ۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar2.PDF 🔹 ج ۳ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar3.pdf 🔸 ج ۴ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar4.pdf 🔹 ج ۵ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar05.PDF 🔸 ج ۶ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar06.pdf 🔹 ج ۷ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar07.PDF 🔸 ج ۸ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar08.PDF 🔹 ج ۹ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar09.PDF 🔸 ج ۱۰ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar10.PDF 🔹 ج ۱۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar11.PDF 🔸 ج ۱۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/MontakhabAlAsar12.PDF @tafaqqoh
📚 عرفان اسلامی ✔️ شرحی جامع بر 🖊 آیةالله ناصر مکارم شیرازی حفظه الله با هم‌کاری جمعی از محققین 🏷 جهتِ تفصیلی با کتاب، مقدمه‌ی مجلد اول به قلم آیةالله مکارم شیرازی دامت برکاته را فرمایید. 🔸 ج ۱ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/ErfanEslami01.pdf 🔹 ج ۲ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/ErfanEslami02.PDF 🔸 ج ۳ https://cdn.makarem.ir//Publications/pdf/ErfanEslami03.PDF @tafaqqoh
🌺قابل توجه طلاب محترمی که به هر دلیلی تا کنون در کلاس‌های الزامات قرآنی شرکت نکرده‌اند به خصوص طلابی که در شرف فارغ التحصیلی هستند و همچنین طلابی که در طول ترم جاری، موفق به حضور در کلاس های آنلاین نشدند: 👈 سلسله جلسات آموزش کریم توسط استاد سلیمی برای استفاده شما بارگذاری می‌گردد. جلسه اول: https://eitaa.com/tarbiatiemam/17 جلسه دوم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/39 جلسه سوم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/54 جلسه چهارم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/82 جلسه پنجم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/106 جلسه ششم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/125 جلسه هفتم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/147 جلسه هشتم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/171 جلسه نهم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/189 جلسه دهم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/226 جلسه یازدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3439 جلسه دوازدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3449 جلسه سیزدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3460 جلسه چهاردهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3465 جلسه پانزدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3480 جلسه شانزدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3489 جلسه هفدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3497 جلسه هجدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3510 جلسه نوزدهم: https://eitaa.com/imam_relationship/3519 جلسه بیستم: https://eitaa.com/imam_relationship/3524 جلسه بیست و یکم: https://eitaa.com/imam_relationship/3538 جلسه بیست و دوم: https://eitaa.com/imam_relationship/3549 جلسه بیست و سوم: https://eitaa.com/imam_relationship/3558 جلسه بیست و چهارم: https://eitaa.com/imam_relationship/3572 جلسه بیست و پنجم: https://eitaa.com/imam_relationship/3581 جلسه بیست و ششم: https://eitaa.com/imam_relationship/3592 جلسه بیست و هفتم: https://eitaa.com/imam_relationship/3599 جلسه بیست و هشتم: https://eitaa.com/imam_relationship/3611 جلسه بیست و نهم: https://eitaa.com/tarbiatiemam/733 جلسه سی‌ام: https://eitaa.com/tarbiatiemam/766
مقایسۀ دیدگاه آیة الله جوادی آملی و آیة الله مصباح یزدی در زمینۀ «ادلۀ اثبات ولایت فقیه» http://mag.rcipt.ir/article_93725.html
چرا پدر برای قتل فرزندش قصاص نمی‌شود؟ / تبیین دیدگاه قرآن در مورد قصاص حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی ایازی، استاد دانشگاه و قرآن‌پژوه در گفت و گو با ایکنا با اشاره به قتل دختر 14 ساله، گفت: هم خلاهای حقوقی و فقهی دخیل در این نوع حوادث است و هم زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و آموزشی موثر در پدیدآمدن این گونه از حوادث تلخ است؛ یعنی از یک طرف، کارآمدی که قانون باید در کلیت خود در زمینه ازدواج و مجازات محرم داشته باشد وجود ندارد و از طرف دیگر، مشکل کشور ما صرفا حقوقی و فقهی نیست. مجموعه¬ای از عوامل دخیل است. ایازی بیان کرد: مثلاً اگر قضات ما مهارت لازم در برخورد با این نوع حوادث داشته باشند، خودش عامل مهمی در تقلیل این حوادث است، یعنی اگر قانون خوب هم وجود داشته باشد نوع مواجهه قضات مهم است؛ در همین قضیه قتل رومینا، اگر قاضی به پدر هشدار می‌داد که برخورد خشنی با دختر نداشته باشد، و از طرفی تامل بیشتری نسبت به سخن دختر داشت که گفته بود اگر مرا به پدرم تحویل بدهید مرا خواهد کشت، شاید شاهد این حادثه نبودیم. استاد دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: یا قاضی اگر آموزش و مهارت لازم را داشت و تمهیدی می‌اندیشید که دختر مدتی در محیطی فرهنگی تحت تربیت و آموزش لازم قرار بگیرد، شاید امروز رومینا کشته نشده بود، بنابراین افزون بر یک قانون خوب، اجرای قوانین فقهی و حقوقی در دستگاه قضائی خیلی مهم است. ایازی اظهار کرد: بخشی از این نوع حوادث هم مربوط به مسائل تربیتی و فرهنگی جامعه مانند تعصبات است؛ مثلا پدر ممکن است به دلیل اختلاف مذهبی، فاصله سن دختر یا مسائل دیگر با ازدواج دختر موافق نبوده است و این مسائل هم اثرگذار در چنین عشم غلطی است و مهمتر آن که خانواده¬ها باید مهارت‌های لازم را در برخورد با فرزندان را فرا بگیرند یعنی اگر پدر تعامل دوستانه، محبت‌آمیز و خوبی داشت، باز شاید این اتفاق رخ نمی‌داد. بنابراین در چنین پدیده‌هایی به نقش شرایط فرهنگی و آموزش رسانه¬ها و نظام تعلیم و تربیت توجه و در بررسی مسئله باید جامع نگری داشته باشیم. استاد دانشگاه مفید تصریح کرد: پدیده‌های اجتماعی یک مجموعه مرتبط با همدیگر است، لذا اگر قصاص هم برای این نوع جرم‌ها گذاشته شود باز ابعاد دیگر را تبیین نکنیم مشکلی حل نمی شود. وی افزود: این روزها در رسانه¬ها بر این مسئله تاکید می شود که چرا قصاص برای مجازات چنین پدرانی در قانون لحاظ نشده تا جلوی تکرار حوادث مشابه را بگیرد؟ خوب درست است که در قرآن کریم حکم به قانون داده و نه اجرای قصاص و این نکته مهمی است. زیرا برای قصاص، فلسفه ای بیان شده و فرموده که فلسفه قصاص حفظ و حق حیات است؛ یعنی مجازات قصاص برای ارزش¬گذاری به حق حیات در جامعه مسلمان و غیر مسلمان است؛ نگاه کلی قرآن این است که چگونه حیات در جامعه تداوم یابد. به همین دلیل در عین بیان قانون قصاص، بلافاصله بر عفو تاکید شده تا مردم از حق خودشان تا حد ممکن استفاده نکنند. این قرآن پژوه با بیان اینکه مجازات قصاص برای حق حیات است، لوازمی دارد، تصریح کرد: شاهد دیگر آن است که قرآن کریم وقتی قصاص را مطرح کرد، فرموده ان النفس بالنفس؛ یعنی اگر یک فرد از شما را کشتند فقط یکنفر را بکشید؛ زیرا در بسیاری از جوامع و میان افراد قدرتمند و در دوره پیامبر و قبل و حتی بعد از آن و امروز کسانی هستند که وقتی یک نفر از خانواده و اقوام آنان کشته شود به ازائ آن تلاش می کنند تا چندین نفر را بکشند که قرآن این مسئله را زیر سؤال برده است. یعنی جهتگیری از یک واقعیت اجتماعی و مشکل رفتاری مردم است. وی افزود: قرآن تاکید دارد که در برابر یکنفر فقط یکنفر باید کشته شود و تاکید بر اینکه عفو، بهتر است؛ می-خواسته به سمت کاهش آن پیش برود و قرآن به بهانه¬های مختلف خواسته است که قصاص، اجرایی نشود. خیلی از افراد تصور می کنند که نبود حکم قصاص برای پدرانی که فرزند خود را می¬کشند به خاطر آن است که پدر، چون ولی و پدر فرزند است، این حق را دارد که فرزند خودش را بکشد. یا تنبیه کند. ولی عمده فلسفه رفع آن این است که قصاص پدر باعث فروپاشی یک خانواده و تشدید خشونت می¬شود، زن، شوهر خود را از دست داده و فرزندان دیگر، بی پدر می¬شوند، و این دور و تسلسل ادامه می¬یابد و زمینه¬های قتل¬های بعدی در میان خانواده باز فراهم می¬شود. وی با تاکید بر اینکه تردیدی در این نیست که چنین پدری باید مجازات شود و مجازات سنگین هم داشته باشد تا تنبه و پیشگیری برای دیگران ایجاد شود؛ اما همه مجازات قصاص نیست. راه¬های دیگر ممکن است. اظهار کرد: تعجب من از برخی افراد است که وقتی به قصاص می¬رسند می¬گویند این حکم اسلام، ظالمانه است ولی وقتی با چنین پدیده¬هایی روبرو می¬شوند می گویند چرا در قانون قصاص برای چنین پدری وجود ندارد؟ یعنی تناقض در سخنان آنان وجود دارد. ادامه 👇👇 @Habibollah_Babai
13_allameMajlesi_1399-2-19.mp3
11.04M
✅ فایل صوتی بیانات استاد عابدی درباره علامه مجلسی(ره) و اثر گرانقدر : بِحارُالاَنوار الجامِعَةُ لِدُرَرِ أخبارِ الأئمةِ الأطهار 💠 جایگاه علامه مجلسی(ره) در علم، فرهنگ و تمدن شیعه 💠 شرایط فرهنگی، اجتماعی و سیاسی عصر علامه 💠 خدمات علامه در شبهه قاره هند 💠 دقت علامه مجلسی در نقل حدیث و شرح آن 💠 تعلیقه علامه طباطبایی(ره) بر بحارالانوار 💠 دفع شبهه های پیرامون کتاب شریف « بحارالانوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الاطهار 1399/02/19 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ http://eitaa.com/joinchat/72613891C1fde7e4ca3 ------------------------------------------------ 🆔 @ahmad_aabedi 🆔 @ahmad_abedi2