🔸 درمانِ بیقراری و عدم تمرکز
یکی از دلایل بیقراری، عدم تمرکز فکری؛ و عدم تمرکز ناشی از تشویش؛ و آن هم به ضعفِ اراده بر میگردد. {انسان} باید در جهت تحکیم اراده قدم بیشتری بر دارد. اراده که باشد، قدرتِ نگهداشتنِ نیتی که دارد را پیدا میکند. برای تحکیم اراده هم آنچه –پس از توکل به خدا و توسل به أئمه(ع)- بیش از همه اهمیت دارد، نظم است.
حتی اگر نظم سیّال{شناور} باشد؛ مانند اینکه فردی غذا خوردنش را با همسرش تنظیم کند، و برنامهاش این باشد، -« اَلْمُؤْمِنُ يَأْكُلُ بِشَهْوَةِ أَهْلِهِ »{پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، الکافي، جلد۴، صفحه۱۲}- هر ساعتی که باشد برایش فرقی نمیکند. برخی امور هم ساعت مشخص دارد، مثل اینکه هر روز ساعت هشت کلاس دارد؛ اگر در هفته یکبار تأخیر داشته باشد، یعنی از جهت اراده ضعیف است.
اگر انسان بینظم باشد، در هیچ جهتی به کمال نمیرسد. کسی که برنامه ظاهری زندگی مثل شرکت در کلاسِ درس سر یک ساعت مشخص را نتواند رعایت کند، چگونه میتواند برنامه بندگی داشته باشد، که نامحسوس است؟!
مرحوم آقای سعادتپرور(ره) میفرمودند نظم و برنامهریزی را از امور ظاهری، و چیزهای کوچک شروع کنید؛ مثلا جورابتان را در جای ثابتی بگذارید، تا برای خروج از منزل دنبالش نگردید! و یا اگر برق رفت، در همان تاریکی بتوانید جای فلان کتاب را در قفسه پیدا کنید!
بعد از نظم در امور ظاهری، شروع کند به برنامهریزی برای امور نامحسوس و معنوی؛ مثلا اینکه پنج روز-چهل روز هم نه!- بعد از نماز صبح زیارت عاشورا بخواند، و یا یک وقتی در روز را بنشیند و فکر کند ...
خود ایشان –که بنده از نزدیک با ایشان ارتباط داشتم- نظم عجیبی داشت؛ هیچ ساعتی از ساعات، و هیچ فعلی از افعالش را سعی میکرد هدر ندهد. نظم عملی که از ایشان دیدم، فوقالعاده بود. خودشان میفرمودند اگر نظم نبود، این کارها (اشاره به آثار مکتوب و ارتباط با شاگردان و ...) اینطور پیش نمیرفت. البته استثنائاتی هم هست، و برخی در جهت خاصی از زندگی نظم دارند و به نتایجی هم میرسند...
📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادتپرور(ره)
♦️ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
♦ «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادگار عالم ذر
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیست و سوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
.
📝 حضرت آیة الحق مرحوم «سيد عبداللّه جعفری تهرانی» یکی از برجستهترین، گمنامترین و وفادارترین شاگردان علمی و عملی علامه سید محمدحسین طباطبایی بود. او گمنامی و «رد پای خود گم کردن» را به عنوان اصلیترین روش سلوکی و تربیتی خود انتخاب کرده بود، و در این راه چنان محکم و استوار بود که کسی را یارای شکستن دژ مستحکم مراقبهی او نبود. ایشان که در امور علمی مرتبه بلندی داشت و بسیاری از بزرگان نامآور نزد او شاگردی کرده بودند؛ هرگز حاضر نشد کرسی تدریسی برای خود برپا کند.
او همراه با نزدیکترین دوست، و همراه و هممباحثهی همیشگی خود مرحوم آیة الحق پهلوانی تهرانی(سعادتپرور) نزدیک ربع قرن در حلقه سلوک علمی و عملی علامه طباطبایی شرکت داشتند. حلقهای که کاملا سرّی و مخفیانه بود، و حتی بعضی از بزرگان از شاگردان علامه از آن اطلاعی نداشته یا مجاز به شرکت در آن نبودند. در این حلقه برترین معارف و علوم عرفانی و سلوکی مطرح میشد، و علامه در آن به ایراد مطالبی میپرداخت که هرگز در محفل دیگری بیان نمیکرد. این دو بزرگوار که خود در ابتدا از تربیتشدگان مکتب و مدرسهی درخشان و برجستهی آیة الله برهان (مدرسه لرزاده) بودند؛ از اوایل ورود به قم به حضور علامه طباطبایی رسیدند و تا آخرین روزهای حضور علامه در قم، وفادارانه این ارتباط را ادامه دادند.
ادامه دارد ...
https://yun.ir/w3onvc
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝 برای آشنایی با آیة الحق مرحوم «سيد عبداللّه جعفری تهرانی» پست قبل را ملاحظه بفرمایید.
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 حساب و کتاب
فردی از شام خدمت حضرت رسول اکرم(ص) رسید و شروع به داد و فریاد و دشنام کرد؛ شخصی از اصحاب خواست جوابش را بدهد؛ حضرت فرمودند: «لاتعجل، الحلیم کاد أنیکون نبیّاٌ»؛ عجله نکن! شخص صبور و حلیم، نزدیک است به اینکه پیامبر باشد. بعد ایشان فرمودند او خسته است و نیاز به مرکب دارد، کیست که در راه خدا به او مرکبی بدهد؟ یک شخصی شترش را به آن مرد بخشید،-مثلا پراید یا ال۹۰ امروزی- که قیمتی بود؛ پیامبر به آن شخص(بخشنده) فرمودند: «لاتفتخر علی ناقتک» یعنی به این شتری که دادی افتخار نکن؛ بعد از آن حضرت نعمتها و مواردی را برشمردند که خداوند به آن شخص {به عنوان پاداش} عطا کرده است، که بخشیدن آن شتر در مقابلش به حساب هم نمیآمد! مثل اینکه صد هزار تومان داد و در برابرش صد میلیارد گرفت؛ تازه آنها بقا دارد و میماند، ولی این شتر را اگر نگه میداشت هم نمیماند.
آنچه در مقابل کارهای خوب و خیر، در حساب ما میآید و ذخیره میشود؛ اصلا قابل مقایسه نیست. لذا خداوند در روز قیامت با بندهاش مجادله میکند که چطور برای امور دنیوی حاضر به هر کاری بودی، ولی برای من و دین من کاری نکردی! برای دنیای خودت احتیاط کردی و توجیه آوردی، ولی برای دین من برعکسش را عمل کردی! برای ترس از مرگ و کرونا، یک ماه در خانه نشستی و همه چیز را ترک کردی؛ ولی برای دین من حاضر به این کار نشدی!
اما آنچه خیلی خیلی خیلی امیدبخش است، فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در دعای کمیل(البته دعای حضرت خضر(ع) را ایشان برای کمیل تلاوت میکردند) است: «فبالیقین أقطع لو لا ما حکمت به من تعذیب جاحدیک و قضیت به من إخلاد معاندیک»؛ عذاب برای کسی است که جحد و انکار دارد، و خلود(ماندگاری عذاب) برای کسی است که عناد(دشمنی) دارد؛ با این نگاهی که امیرالمؤمنین(ع) به ما دادهاند در دعای کمیل، خیلیها مورد بخشش قرار میگیرند. ممکن است کسی توجهاش هم به دنیا باشد و برای آن توجیه بیاورد، -مثلا به خاطر کرونا روزه نگیرد و بگوید ضرر عقلی دارد- ولی چون به ضعف عقل برمیگردد؛ خداوند متعال همه را میبخشد. طوری که روایت داریم شیطان هم طمع میکند که خدا او را هم ببخشد. البته بخشش خداوند یک طرف، شرمندگی بنده هم یک طرف؛ بخشش خداوند یک مطلب است، از دست دادن درجات بهشت هم یک مسئله است!
📌 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم استاد سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 بیهمتا
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
سوم آذر نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
غریب در وطن.mp3
2.69M
🔸 «الغریب هو البعید عن وطنه، و هو مقیم فیه لقلّة جنسه»
(غریب کسی است که از وطنش دور باشد؛ در حالی که در آن مقیم است، به سبب کمی همجنس.)
استاد: آن کس که از وطن اصلی خود که عهد ازل است، دورافتاده، غریب میباشد؛ با این حال مقیم در وطن اوست و به آن التفات ندارد ...
📌 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۱۰
بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
حجم تقریبی: ۲.۵ مگابایت
مدت زمان: ۲:۴۰ دقیقه
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 مسیر سلوک
امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»(وصیت به امامحسن-ع-، نامه۳۱) اگر خودت میخواهی مسیر کمال را طی بکنی، چند عامل را باید توجه داشته باشی؛ اول صفای قلب و بعد اجتماع رأی؛ یعنی تمرکز داشته باشید برای کاری که میخواهید بکنید. ایشان(مرحوم استاد سعادتپرور) فرمودند اشتغالات زیاد و درگیریهای زیاد، با این مسیر سازگار نیست. لذا خودشان ترغیب نمیکردند به مسائل اجتماعی؛ بلکه به یک معنا نهی هم میکردند... البته به تناسب افراد متفاوت است.
این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) را اگر در مثال بیاوریم، مثل یک زراعتکار است که میخواهد یک زمینی را کشت کند؛ ابتدا سنگها را بر میدارد، آشغالها را بر میدارد، زمین را شخم میزند، زمین را صاف میکند، زمین را که کاملاً آماده کرد، زمین خشوع پیدا میکند برای بذری که میخواهد کاشته بشود؛ امیرالمؤمنین میفرماید که یا اقتدا بکن به اولیاء خدا، {چون} هر چه که میخواهی فکر کنی، آنها {پیش از تو} فکرش را کردهاند؛ هر چه که بخواهی نظر داشته باشی، آنها نظر دارند؛ ولی اگر بخواهی خودت اهل سلوک باشی، «فإِن أَبَتْ نفسُکَ...»، تعبیر نهجالبلاغه اینطور است، اگر میگویی میخواهم خودم بروم {و} بالاتر از بهجت باشم، حضرت میفرمایند این سه تا محور را باید داشته باشی: «صفا قلبک فخشع...»، یعنی این زمینِ دل باید صاف باشد، هیچ آلودگی نداشته باشد، تا جایی که میتواند صافش کند؛ و نتیجهی این صافی، خشوع این زمین است برای آن بذر. همانطور که زارع زمین را کاملاً صاف میکند تا زمین خشوع پیدا بکند برای آن بذری که میخواهد بکارد. در مرحله بعد که زمین مهیا شد و خشوع برای بذر پیدا کرد؛ بعد آن شخص تمرکز دارد که من در این زمین چی میخواهم بکارم! مثلاً در این زمین سیبزمینی بکارم، دیگر تمرکزش را از غیر سیبزمینی بر میدارد؛ دیگر هیچ کشت دیگری، حالا میخواهد انگور باشد، هندوانه باشد، همه چیز را میزند کنار و متمرکز میشود در سیبزمینی.
حضرت میفرماید اگر میخواهی خودت سلوک داشته باشی، -حالا تعبیر سلوک از بنده است- «فإن أبت نفسک...»، {یا} اقتدا به دیگران میکنی و {یا} خودت میخواهی بروی، باید یقین بکنی: «فَإِذَا أَيْقَنْتَ أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، {باید} تمامیت رأی داشته باشی، تمرکز رأی داشته باشی، اجتماع رأی داشته باشی، «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، مثل اینکه زراعتکار تمرکز دارد در کشت سیب زمینی.
در مرحلهی بعد حضرت میفرماید عامل سومی که نیاز داری به آن توجه داشته باشی: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً» یک هم و غم باید داشته باشی؛ بنا داری که سیب زمینی بکاری، روی همین سرمایهگذاری بکن؛ تمام کارهایی که میخواهی بکنی، همت عالی را به کار ببر، تا این زمین به این محصول برسد و این محصول را بیاری بیرون. اگر میخواهی زمینِ دلت که «قلبُ المؤمنِ عرشُ الرحمان»؛ اگر میخواهی آن عرش تجلی کند، «من أخلص لله أربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»(الوافي، ج۱، ص۱۰؛پيامبر اکرم-ص-)، چشمههای حکمت از قلبت بجوشد؛ در مرحله اول باید قلبت صاف باشد، در مرحله بعد باید تمرکز باشد: «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»؛ در مرحله سوم: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً». اگر دیدی که قدرت تمرکز داری، میتوانی رشد بکنی.
📝 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
⬛ شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معنای أحد
«الله، وجودِ مجردِ بینهایت کامل و بیحد»
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیستوسوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
عبودیت.mp3
1.07M
🔸 «شأن ما عبودیت است!»
💡 عبودیت به چیست؟
اول، در آنچه خدا به تو داده خود را مالک نبینی؛
دوم، برای خودت تدبیر نکنی؛
سوم، جملهی اشتغالت در امر و نهی الهی باشد.
👤 بخشی از بیانات #محمدحسینرحیمی شب نوزدهم رمضان:
https://t.me/mh_rahimi/1969
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه سوره توحید
👤 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیستوسوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
وصل و فنا.mp3
1.69M
🔶 قرب حقیقی
تلمیذ: از معنای کلمات برخی از عرفا سؤال شد:
«لا یکون قربٌ إلّا و ثَمَّةَ مسافةً»
(قرب و نزدیکی تحقق پیدا نمیکند، مگر اینکه بعد و دوری وجود داشته باشد.)
استاد: تا اسم قرب است، هنوز مسافت(سیر) باقی میباشد. آنجا که وصل و قرب {برای سالک} حاصل شود، این لفظ (قرب) هم نمیماند.
جلسه ۲۱، شب دهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۹ هجری قمری
📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۰۹
👤 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡شیوهی عملی «بازگشت به خویشتن» و «توجه به نفس» در نماز چیست؟
هر کس در وجود خودش متوجه میشود که یک ذات و استعداد نامتناهی دارد که این ذات تا بینهایت ادامه دارد. تمام این چیزی که ما در این زندگی درک میکنیم، در واقع یک مرتبهی کوچکی از آن استعداد نامتناهی است. آن استعداد هیچ حد و مرزی ندارد؛ نه در وجود و نه در فضائل و نه در صفات؛ و تا خدا پیش میرود. همانی که فرمود «من عرف نفسه فقد عرف ربه»؛ این را هر کسی با یک نگاه بدیهی عقلی، در درون خود پیدا میکند. برای درک این نکته هیچ نیازی نیست که فلسفه خوانده باشد؛ زیرا هر انسانی میداند که این «من» تمامِ من نیست. به همین دلیل به سراغ فضائل میرود، به همین دلیل میخواهد علم بیشتری داشته باشد، به همین دلیل به دنبالِ تحصیلات بیشتر و جدید است، و این را برای خودش کافی نمیداند، و باز هم بیش از این میخواهد. این یعنی چه؟ یعنی اینکه این «من» حدی ندارد، یعنی اینکه علم من حدی ندارد؛ به هر کسی که فرض کنید یک سری فضائل دارد اگر به او بگویند باز هم میخواهی؟ میگوید: باز هم میخواهم. اگر به او بگویند مثلاً ده برابر این را به تو خواهیم داد دیگر تو دنبال بیشترش نباش. میگوید نه، کافی نیست و باز هم میخواهد...
ولی زندگی روزمره، ما را از این «منِ» بینهایت جدا میکند. نماز ابزاری است که ما دوباره برمیگردیم به این حقیقت. نمازی که معراج مؤمن است، و حقیقتِ نماز این است که من از طریق خودم، برای لحظهای هم که شده، به یک مبدأیی وصل بشوم که منشأ شناخت حقیقی این ذات نامتناهی و بینهایت است...
یک فردی را در نظر بگیرید که مینشیند پای کامپیوتر و موبایل، و گروهها را مطالعه میکند، مطلب میگذارد و در این مطالب حرف درست و غلط، راست و دروغ میزند، و صبح تا شب مشغول این کار است. این مطالب تا یک هفته دیگر هم از ذهنش خارج نمیشود. این چگونه ممکن است که نماز با توجه بخواند؟ حالا ممکن است همه آن کارها را به خیال خودش به نیت خدایی هم انجام دهد؛ اما خدا که به آن کارها نیازی ندارد، به نمازش هم نیاز ندارد، این خود او است که به آن احتیاج دارد و در کار روزانه چنان خودش را گرفتار کرده، مثل یک بنده، مثل یک غلامی شده برای این افکار و اوهام که به درست یا غلط وجود دارد. دیگر امکان ندارد که از بندگی این افکار، از بندگی این چیزهایی که برای خودش ایجاد کرده، بتواند یک لحظه آزاد بشود، و یک توجهی به خودش داشته باشد. چون توجه به خودش برایش فراهم نمیشود، تجربه نمازِ با توجه هم هرگز برایش برقرار نمیشود؛ مگر اینکه آن تجربه روزانهاش را عوض کند. تازه تجربه روزانهاش را که عوض میکند، مدتها طول میکشد تا بتواند این ذهنش را و افکارش را پاکسازی کند؛ و در این ذهن شلوغ و مخلوط با هزار جور کینه و حب و بغض و این ها، این یک جای تمیز و پاکی پیدا کند برای خودش. مثل یک زمینی که شما آنقدر زباله در آن ریختهاید که یک جای کوچکی پیدا نمیکنید که یک لحظه بنشینید و برای خودتان استراحت کنید. خوب طبیعی است انسان باید اینها را پاکسازی کند.
متأسفانه خیلی از آدمها فکر میکنند که مثلاً با غوطه خوردن و غرق شدن در عالم سیاست یا اقتصاد یا چیزهایی شبیه به این، میتوان خدمتی به جامعه کرد! در صورتی که کسی میتواند خدمت به جامعه بکند که اول به خودش خدمت کند. جامعه متشکل از آدمهاست و اگر کسی میخواهد به جامعه یا نوع بشر خدمت بکند، خودش هم یکی از آنهاست؛ اول باید به خودش خدمت کند و خودش را به مبدأ فضایل برساند...
👤 در مکتب علامه طباطبایی(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرود بندگی
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورةالحمد
بیستوهفتم آذر نود و چهار
🌸🌷🌸 عید سعید فطر، عید بندگی مبارک باد. 🌸🌷🌸
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
کلام، حامل ایمان و کفر.mp3
2.22M
🔸 «کلام، حامل ایمان و کفر موجود در جان گوینده است.»
«به همین جهت تعلیم و تربیتهای ما، چه رسمی و چه غیررسمی، نافع و مؤثر واقع نمیشود»
📚 #تفسیرالمیزان #علامهطباطبایی
📌 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی شب بیستویکم رمضان:
https://t.me/mh_rahimi/1973
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «الله الصّمد»
توحید در صفات
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورةالإخلاص
سوم آذر نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
کیستم من.mp3
3.35M
🔶 لیْسَ فِی الدار غیرُهُ دَیّار
اگر تو منی، پس من کیستم
اگر من منم، پس کو کدوی گردنم!
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 عالم اختیار
یکی از کلیدیترین روایاتی که در فهم قرآن، در فهم روایات، در فهم ادعیه معصومین علیهمالسلام، خیلی گویاست؛ این است: «أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْحَلِيمَ اَلْعَلِيمَ إِنَّمَا غَضَبُهُ عَلَى مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ رِضَاهُ وَ إِنَّمَا يَمْنَعُ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ عَطَاهُ وَ إِنَّمَا يُضِلُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ هُدَاهُ»{امام جواد(ع)، الکافي، جلد۸، صفحه۵۲} خدا کسی را گمراه میکند که هدایت نمیخواهد... عالم، عالم اختیار است.
«إِنَّمَا يُضِلُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ هُدَاهُ» خداوند کسی را گمراه میکند که هدایت را نخواهد، و وقتی که هدایت هادی را نخواست، «إِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» او هم (اثر ندارد)، حتی اگر نماز بخواند؛ چون هادی را صدا نمیکند. او آن هادیای را طلب میکند که خودش میخواهد. آیه شریفه هست: «فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَى عَلَى الْهُدَى»{سوره فصلت، آیه ۱۷}، او کوری را دوست دارد. هدایت را دوست ندارد؛ آنجا دنبال یک کسی میگردد که طرفِ سرپرستی او برود. شیطان میگوید که بیا من به عهده میگیرم. آیه قرآن هست که میفرماید «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ» {سوره نحل، آیه۱۰۰} سلطنت شیطان برای کسی است که میخواهد تحت ولایت شیطان برود. آیه شریفه هست که اینها را به غَیّ و انحراف مددشان میکنند: «وَ إِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ ثُمَّ لاَ يُقْصِرُونَ» {سوره اعراف، آیه۲۰۲} در گمراهی و انحراف و پستی و اینها، شیطان میآید و مدد میکند؛ چون مدد خدا را نمیخواهد.
« إِنَّمَا غَضَبُهُ عَلَى مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ رِضَاهُ» خدا به کسی غضب میکند که میگوید رضای تو را نمیخواهم. فرض بگیرید که قرآن جلوه رضایتمندی خدا است؛ اگر با قرآن انس بگیرد و از قرآن هدایت بخواهد، او را به مراتب رضایت سوق میدهد. (ولی) میگوید من اصلاً نمیخواهم، از قرآن تنفر دارم. سر مبارک امام حسین سلامالله علیه را که پیش یزید لعنةالله علیه بردند، در روایت هست که یزید یک حالت انزجار و تنفّر (پیدا کرد) و بوی امام حسین علیهالسلام او را اذیت میکرد؛ زود مجلس را ترک کرد، نتوانست.
آنهایی که در مسجد (نمیروند)، آیه قرآن هست: « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ» {سوره بقره، آیه۱۱۴} ذیلش (در تفسیر) هست که آن کسی که سنخیت ندارد نسبت به مسجد، این دوست دارد که زودتر برود بیرون؛ «إِلَّا خَائِفِينَ» خوف دارد اصلاً؛ مسجد میرود ناراحت است؛ مثل بچهای که بابایش مسجد میبردش، مدام میگوید که کی برویم بیرون؟ کی نماز تمام میشود؟ چون سنخیت ندارد با مراتب عبودیت؛ البته بچه بخاطر آن علقههای کودکی (چنین میکند)، وگرنه اهلبیت علیهمالسلام فرمودند به بچهها احترام کنید، لطف کنید، چون اینها تازه از عالم ملکوت آمدند؛ به آن عالم آشنا هستند، جلوههای آن عالم هستند. ولی به اقتضای بچّهگی (مسجد را دوست ندارد)، ولی آنها نه، وقتی وارد مسجد میشوند، اصلاً یک حالت خوف برایشان میآید، میخواهند که زودتر بروند.
📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
💡 اسلام همانطور که مکرر گفتهایم «دینِ عمل است، نه دینِ حرف»؛ و شریعت کوشش است، نه فرض؛ و مسلمانان به این درجه از انحطاط و سقوط اخلاقی و فرهنگی نرسیدند، مگر به خاطر همین که به انجام تشریفات ظاهری اکتفا نموده و از «روحِ دین و باطن آن» بیخبر ماندند.
📚 المیزان ، علامه طباطبایی ، جلد۲، صفحه ۳۵۳
📢 کانال «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در پیامرسان «بله» دنبال کنید:
https://ble.ir/allaamehwisdom
خم ابرو.mp3
6.34M
🔶 جمال و جلال الهی
خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت
به قصد جان من زار ناتوان انداخت
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
20 اردیبهشت ۹۷
📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 عبادت به جز خلوت و انس نیست
بالاترین نگاهی که میتوان به امام معصوم(ع) داشت، این است که ایشان را به عنوان عبد کامل ببینیم. امام(ع) دوست دارد ما او را عبد ببینیم؛ فرمود «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى» (امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵)، «بنا» یعنی به عبادت ما؛ یعنی به بندگی ما خدا عبادت میشود و شناخته میشود ... نوع مؤمنین خدا را به انگیزههای شهوی میخواهند؛ هم خدا را میخواهند، هم خرما را؛ بعضی برای قدرت میخواهند، بعضی شهرت، بعضی برای علم، بعضی برای مکاشفات روحانی؛ اما معصوم(ع) میفرماید: «وَ لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلْكِرَامِ» (تفسير الصافي، جلد۳، صفحه۳۵۳) من خدا را دوست دارم، چون خدا دوستداشتنی است؛ حاضرم خودم را فدایش کنم.
اگر انسان به این نگاه برسد که امام عبد است، پس من هم باید عبد باشم؛ هیچ چیز دیگری برایش مهم نیست؛ ثروت برایش مهم نیست، داد داد، نداد نداد؛ عمر داد، داد؛ نداد، نداد ... اگر عرصهی {امتحان} پیش بیاد، چقدر حاضریم آبرو بدهیم؟ من به خودم که نگاه میکنم میبینم توان اینکه آبرو خرج کنم، ندارم! در این امتحانات است که حقیقت انسان بروز پیدا میکند تا بفهمد خواستنهایش صاف نیست.
فرق بین معصوم و غیر معصوم در عبودیت، این است که معصوم(ع) خلوت با خدا را انتخاب میکند. یعنی به خلوت با خدا اصالت میدهد؛ و به قدر ضرورت به اشتغالات میپردازد. در حالیکه ما اول به اشتغالات میپردازیم و به قدر ضرورت به عبادت و خلوت مشغول میشویم.
این عبارت مشهور که گفته میشود «عبادت به جز خدمت خلق نیست» {ساختهی ماست}؛ ولی اهلبیت(ع) میفرمایند که عبادت به جز انس با خدا نیست. به همین خاطر اهلبیت نوعا به قدر ضرورت به عرصههای اجتماعی ورود پیدا میکردند؛ و فرمودند: «إِلَهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَى اَلْآثَارِ» (امام حسین-ع- در دعای عرفه) چون امر کردی میروم، وإلا نمیخواهم خلوتم را بر هم بزنم. خلوت اهلبیت(ع) با خداوند متعال، خلوت بدون حجاب است: « خَلَقَكُمُ اَللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ» (امام هادی-ع- در زیارت جامعه کبیرة)؛ با این حال شوقِ امتثال امر که از جانب خداوند متعال میرسد را به این خلوت ترجیح میدهند.
در عرصه عمل نیز فرق ما و اهلبیت(ع) این است که ایشان خودشان را ارزانی دیگران میکنند «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (سوره شعراء،آیه۳) نزدیک است که خودت را فدا کنی! بیش از این لازم نیست... ولی ما میخواهیم همه را فدای خودمان بکنیم. ما وقتی در عرصه عمل ورود میکنیم، معمولا با افرادی انس پیدا میکنیم که احترام بیشتری به ما میگذارند.
بنابراین دو فرق ریشهای ما با اهلبیت(ع)، یکی این است که ایشان به مجالس و اجتماعات میروند به قدر ضرورت؛ ولی ما این مجالس را ترک نمیکنیم مگر به ضرورت! فرق بعدی هم این است که ایشان در عرصههای اجتماعی میروند تا {خدمت واقعی} خودشان را عرضه کنند، ولی ما میرویم تا همه به ما خدمت کنند!
لذا اگر کسی به دنبال بندگی هست، باید ببیند چقدر به دنبال انس و خلوت با خداست، و چقدر به دنبال اشتغالات و خدمت در جلوت است. البته خدمت کردن بهتر از خدمت نکردن است؛ ولی هدف از خلقت خدمت کردن نیست، بلکه انس و خلوت است. در خدمت کردن هم دقت کنیم که ما خادم باشیم، نه دیگران به ما خدمت کنند. ملاکش هم این است که ببینم چقدر بذل و بخشش میکنیم، و چقدر جذب{جمع} میکنیم. و این میسر نمیشود مگر به شناخت نفس؛ اینکه در عیوب دیگران به دنبال عیب خودمان باشیم. مثلا اگر شخص متکبری را میبینیم –مثلا ترامپ- ببنیم چه زوایایی از تکبر او را در خودمان سراغ داریم...
📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
یقظه.mp3
10.02M
🔶 حکایت هزار «من» در کوچه بازار دنیا
«إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إلاَّ فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ»
#مناجاتشعبانیه
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
۲۰ اردیبهشت ۹۷
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom