غریب در وطن.mp3
2.69M
🔸 «الغریب هو البعید عن وطنه، و هو مقیم فیه لقلّة جنسه»
(غریب کسی است که از وطنش دور باشد؛ در حالی که در آن مقیم است، به سبب کمی همجنس.)
استاد: آن کس که از وطن اصلی خود که عهد ازل است، دورافتاده، غریب میباشد؛ با این حال مقیم در وطن اوست و به آن التفات ندارد ...
📌 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۱۰
بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
حجم تقریبی: ۲.۵ مگابایت
مدت زمان: ۲:۴۰ دقیقه
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡 مسیر سلوک
امیرالمؤمنین علیهالسلام در نهجالبلاغه میفرماید: «أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»(وصیت به امامحسن-ع-، نامه۳۱) اگر خودت میخواهی مسیر کمال را طی بکنی، چند عامل را باید توجه داشته باشی؛ اول صفای قلب و بعد اجتماع رأی؛ یعنی تمرکز داشته باشید برای کاری که میخواهید بکنید. ایشان(مرحوم استاد سعادتپرور) فرمودند اشتغالات زیاد و درگیریهای زیاد، با این مسیر سازگار نیست. لذا خودشان ترغیب نمیکردند به مسائل اجتماعی؛ بلکه به یک معنا نهی هم میکردند... البته به تناسب افراد متفاوت است.
این فرمایش امیرالمؤمنین(ع) را اگر در مثال بیاوریم، مثل یک زراعتکار است که میخواهد یک زمینی را کشت کند؛ ابتدا سنگها را بر میدارد، آشغالها را بر میدارد، زمین را شخم میزند، زمین را صاف میکند، زمین را که کاملاً آماده کرد، زمین خشوع پیدا میکند برای بذری که میخواهد کاشته بشود؛ امیرالمؤمنین میفرماید که یا اقتدا بکن به اولیاء خدا، {چون} هر چه که میخواهی فکر کنی، آنها {پیش از تو} فکرش را کردهاند؛ هر چه که بخواهی نظر داشته باشی، آنها نظر دارند؛ ولی اگر بخواهی خودت اهل سلوک باشی، «فإِن أَبَتْ نفسُکَ...»، تعبیر نهجالبلاغه اینطور است، اگر میگویی میخواهم خودم بروم {و} بالاتر از بهجت باشم، حضرت میفرمایند این سه تا محور را باید داشته باشی: «صفا قلبک فخشع...»، یعنی این زمینِ دل باید صاف باشد، هیچ آلودگی نداشته باشد، تا جایی که میتواند صافش کند؛ و نتیجهی این صافی، خشوع این زمین است برای آن بذر. همانطور که زارع زمین را کاملاً صاف میکند تا زمین خشوع پیدا بکند برای آن بذری که میخواهد بکارد. در مرحله بعد که زمین مهیا شد و خشوع برای بذر پیدا کرد؛ بعد آن شخص تمرکز دارد که من در این زمین چی میخواهم بکارم! مثلاً در این زمین سیبزمینی بکارم، دیگر تمرکزش را از غیر سیبزمینی بر میدارد؛ دیگر هیچ کشت دیگری، حالا میخواهد انگور باشد، هندوانه باشد، همه چیز را میزند کنار و متمرکز میشود در سیبزمینی.
حضرت میفرماید اگر میخواهی خودت سلوک داشته باشی، -حالا تعبیر سلوک از بنده است- «فإن أبت نفسک...»، {یا} اقتدا به دیگران میکنی و {یا} خودت میخواهی بروی، باید یقین بکنی: «فَإِذَا أَيْقَنْتَ أَنْ صَفَا قَلْبُكَ فَخَشَعَ وَ تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، {باید} تمامیت رأی داشته باشی، تمرکز رأی داشته باشی، اجتماع رأی داشته باشی، «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»، مثل اینکه زراعتکار تمرکز دارد در کشت سیب زمینی.
در مرحلهی بعد حضرت میفرماید عامل سومی که نیاز داری به آن توجه داشته باشی: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً» یک هم و غم باید داشته باشی؛ بنا داری که سیب زمینی بکاری، روی همین سرمایهگذاری بکن؛ تمام کارهایی که میخواهی بکنی، همت عالی را به کار ببر، تا این زمین به این محصول برسد و این محصول را بیاری بیرون. اگر میخواهی زمینِ دلت که «قلبُ المؤمنِ عرشُ الرحمان»؛ اگر میخواهی آن عرش تجلی کند، «من أخلص لله أربعین صباحاً جرت ینابیع الحکمة من قلبه علی لسانه»(الوافي، ج۱، ص۱۰؛پيامبر اکرم-ص-)، چشمههای حکمت از قلبت بجوشد؛ در مرحله اول باید قلبت صاف باشد، در مرحله بعد باید تمرکز باشد: «تَمَّ رَأْيُكَ وَ اِجْتَمَعَ»؛ در مرحله سوم: «وَ كَانَ هَمُّكَ فِي ذَلِكَ هَمّاً وَاحِداً». اگر دیدی که قدرت تمرکز داری، میتوانی رشد بکنی.
📝 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
⬛ شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام را تسلیت میگوییم.
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معنای أحد
«الله، وجودِ مجردِ بینهایت کامل و بیحد»
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیستوسوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
عبودیت.mp3
1.07M
🔸 «شأن ما عبودیت است!»
💡 عبودیت به چیست؟
اول، در آنچه خدا به تو داده خود را مالک نبینی؛
دوم، برای خودت تدبیر نکنی؛
سوم، جملهی اشتغالت در امر و نهی الهی باشد.
👤 بخشی از بیانات #محمدحسینرحیمی شب نوزدهم رمضان:
https://t.me/mh_rahimi/1969
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه سوره توحید
👤 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن
بیستوسوم آبان نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
وصل و فنا.mp3
1.69M
🔶 قرب حقیقی
تلمیذ: از معنای کلمات برخی از عرفا سؤال شد:
«لا یکون قربٌ إلّا و ثَمَّةَ مسافةً»
(قرب و نزدیکی تحقق پیدا نمیکند، مگر اینکه بعد و دوری وجود داشته باشد.)
استاد: تا اسم قرب است، هنوز مسافت(سیر) باقی میباشد. آنجا که وصل و قرب {برای سالک} حاصل شود، این لفظ (قرب) هم نمیماند.
جلسه ۲۱، شب دهم ماه مبارک رمضان سال ۱۳۸۹ هجری قمری
📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول، صفحه ۱۰۹
👤 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
💡شیوهی عملی «بازگشت به خویشتن» و «توجه به نفس» در نماز چیست؟
هر کس در وجود خودش متوجه میشود که یک ذات و استعداد نامتناهی دارد که این ذات تا بینهایت ادامه دارد. تمام این چیزی که ما در این زندگی درک میکنیم، در واقع یک مرتبهی کوچکی از آن استعداد نامتناهی است. آن استعداد هیچ حد و مرزی ندارد؛ نه در وجود و نه در فضائل و نه در صفات؛ و تا خدا پیش میرود. همانی که فرمود «من عرف نفسه فقد عرف ربه»؛ این را هر کسی با یک نگاه بدیهی عقلی، در درون خود پیدا میکند. برای درک این نکته هیچ نیازی نیست که فلسفه خوانده باشد؛ زیرا هر انسانی میداند که این «من» تمامِ من نیست. به همین دلیل به سراغ فضائل میرود، به همین دلیل میخواهد علم بیشتری داشته باشد، به همین دلیل به دنبالِ تحصیلات بیشتر و جدید است، و این را برای خودش کافی نمیداند، و باز هم بیش از این میخواهد. این یعنی چه؟ یعنی اینکه این «من» حدی ندارد، یعنی اینکه علم من حدی ندارد؛ به هر کسی که فرض کنید یک سری فضائل دارد اگر به او بگویند باز هم میخواهی؟ میگوید: باز هم میخواهم. اگر به او بگویند مثلاً ده برابر این را به تو خواهیم داد دیگر تو دنبال بیشترش نباش. میگوید نه، کافی نیست و باز هم میخواهد...
ولی زندگی روزمره، ما را از این «منِ» بینهایت جدا میکند. نماز ابزاری است که ما دوباره برمیگردیم به این حقیقت. نمازی که معراج مؤمن است، و حقیقتِ نماز این است که من از طریق خودم، برای لحظهای هم که شده، به یک مبدأیی وصل بشوم که منشأ شناخت حقیقی این ذات نامتناهی و بینهایت است...
یک فردی را در نظر بگیرید که مینشیند پای کامپیوتر و موبایل، و گروهها را مطالعه میکند، مطلب میگذارد و در این مطالب حرف درست و غلط، راست و دروغ میزند، و صبح تا شب مشغول این کار است. این مطالب تا یک هفته دیگر هم از ذهنش خارج نمیشود. این چگونه ممکن است که نماز با توجه بخواند؟ حالا ممکن است همه آن کارها را به خیال خودش به نیت خدایی هم انجام دهد؛ اما خدا که به آن کارها نیازی ندارد، به نمازش هم نیاز ندارد، این خود او است که به آن احتیاج دارد و در کار روزانه چنان خودش را گرفتار کرده، مثل یک بنده، مثل یک غلامی شده برای این افکار و اوهام که به درست یا غلط وجود دارد. دیگر امکان ندارد که از بندگی این افکار، از بندگی این چیزهایی که برای خودش ایجاد کرده، بتواند یک لحظه آزاد بشود، و یک توجهی به خودش داشته باشد. چون توجه به خودش برایش فراهم نمیشود، تجربه نمازِ با توجه هم هرگز برایش برقرار نمیشود؛ مگر اینکه آن تجربه روزانهاش را عوض کند. تازه تجربه روزانهاش را که عوض میکند، مدتها طول میکشد تا بتواند این ذهنش را و افکارش را پاکسازی کند؛ و در این ذهن شلوغ و مخلوط با هزار جور کینه و حب و بغض و این ها، این یک جای تمیز و پاکی پیدا کند برای خودش. مثل یک زمینی که شما آنقدر زباله در آن ریختهاید که یک جای کوچکی پیدا نمیکنید که یک لحظه بنشینید و برای خودتان استراحت کنید. خوب طبیعی است انسان باید اینها را پاکسازی کند.
متأسفانه خیلی از آدمها فکر میکنند که مثلاً با غوطه خوردن و غرق شدن در عالم سیاست یا اقتصاد یا چیزهایی شبیه به این، میتوان خدمتی به جامعه کرد! در صورتی که کسی میتواند خدمت به جامعه بکند که اول به خودش خدمت کند. جامعه متشکل از آدمهاست و اگر کسی میخواهد به جامعه یا نوع بشر خدمت بکند، خودش هم یکی از آنهاست؛ اول باید به خودش خدمت کند و خودش را به مبدأ فضایل برساند...
👤 در مکتب علامه طباطبایی(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سرود بندگی
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورةالحمد
بیستوهفتم آذر نود و چهار
🌸🌷🌸 عید سعید فطر، عید بندگی مبارک باد. 🌸🌷🌸
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
کلام، حامل ایمان و کفر.mp3
2.22M
🔸 «کلام، حامل ایمان و کفر موجود در جان گوینده است.»
«به همین جهت تعلیم و تربیتهای ما، چه رسمی و چه غیررسمی، نافع و مؤثر واقع نمیشود»
📚 #تفسیرالمیزان #علامهطباطبایی
📌 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی شب بیستویکم رمضان:
https://t.me/mh_rahimi/1973
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «الله الصّمد»
توحید در صفات
📂 استاد #مجاهدی #تفسیر #قرآن #سورةالإخلاص
سوم آذر نود و چهار
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
کیستم من.mp3
3.35M
🔶 لیْسَ فِی الدار غیرُهُ دَیّار
اگر تو منی، پس من کیستم
اگر من منم، پس کو کدوی گردنم!
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 عالم اختیار
یکی از کلیدیترین روایاتی که در فهم قرآن، در فهم روایات، در فهم ادعیه معصومین علیهمالسلام، خیلی گویاست؛ این است: «أَنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى اَلْحَلِيمَ اَلْعَلِيمَ إِنَّمَا غَضَبُهُ عَلَى مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ رِضَاهُ وَ إِنَّمَا يَمْنَعُ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ عَطَاهُ وَ إِنَّمَا يُضِلُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ هُدَاهُ»{امام جواد(ع)، الکافي، جلد۸، صفحه۵۲} خدا کسی را گمراه میکند که هدایت نمیخواهد... عالم، عالم اختیار است.
«إِنَّمَا يُضِلُّ مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ هُدَاهُ» خداوند کسی را گمراه میکند که هدایت را نخواهد، و وقتی که هدایت هادی را نخواست، «إِهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ» او هم (اثر ندارد)، حتی اگر نماز بخواند؛ چون هادی را صدا نمیکند. او آن هادیای را طلب میکند که خودش میخواهد. آیه شریفه هست: «فَاسْتَحَبُّوا الْعَمَى عَلَى الْهُدَى»{سوره فصلت، آیه ۱۷}، او کوری را دوست دارد. هدایت را دوست ندارد؛ آنجا دنبال یک کسی میگردد که طرفِ سرپرستی او برود. شیطان میگوید که بیا من به عهده میگیرم. آیه قرآن هست که میفرماید «إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَ الَّذِينَ هُمْ بِهِ مُشْرِکُونَ» {سوره نحل، آیه۱۰۰} سلطنت شیطان برای کسی است که میخواهد تحت ولایت شیطان برود. آیه شریفه هست که اینها را به غَیّ و انحراف مددشان میکنند: «وَ إِخْوَانُهُمْ يَمُدُّونَهُمْ فِي الغَيِّ ثُمَّ لاَ يُقْصِرُونَ» {سوره اعراف، آیه۲۰۲} در گمراهی و انحراف و پستی و اینها، شیطان میآید و مدد میکند؛ چون مدد خدا را نمیخواهد.
« إِنَّمَا غَضَبُهُ عَلَى مَنْ لَمْ يَقْبَلْ مِنْهُ رِضَاهُ» خدا به کسی غضب میکند که میگوید رضای تو را نمیخواهم. فرض بگیرید که قرآن جلوه رضایتمندی خدا است؛ اگر با قرآن انس بگیرد و از قرآن هدایت بخواهد، او را به مراتب رضایت سوق میدهد. (ولی) میگوید من اصلاً نمیخواهم، از قرآن تنفر دارم. سر مبارک امام حسین سلامالله علیه را که پیش یزید لعنةالله علیه بردند، در روایت هست که یزید یک حالت انزجار و تنفّر (پیدا کرد) و بوی امام حسین علیهالسلام او را اذیت میکرد؛ زود مجلس را ترک کرد، نتوانست.
آنهایی که در مسجد (نمیروند)، آیه قرآن هست: « وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ» {سوره بقره، آیه۱۱۴} ذیلش (در تفسیر) هست که آن کسی که سنخیت ندارد نسبت به مسجد، این دوست دارد که زودتر برود بیرون؛ «إِلَّا خَائِفِينَ» خوف دارد اصلاً؛ مسجد میرود ناراحت است؛ مثل بچهای که بابایش مسجد میبردش، مدام میگوید که کی برویم بیرون؟ کی نماز تمام میشود؟ چون سنخیت ندارد با مراتب عبودیت؛ البته بچه بخاطر آن علقههای کودکی (چنین میکند)، وگرنه اهلبیت علیهمالسلام فرمودند به بچهها احترام کنید، لطف کنید، چون اینها تازه از عالم ملکوت آمدند؛ به آن عالم آشنا هستند، جلوههای آن عالم هستند. ولی به اقتضای بچّهگی (مسجد را دوست ندارد)، ولی آنها نه، وقتی وارد مسجد میشوند، اصلاً یک حالت خوف برایشان میآید، میخواهند که زودتر بروند.
📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
💡 اسلام همانطور که مکرر گفتهایم «دینِ عمل است، نه دینِ حرف»؛ و شریعت کوشش است، نه فرض؛ و مسلمانان به این درجه از انحطاط و سقوط اخلاقی و فرهنگی نرسیدند، مگر به خاطر همین که به انجام تشریفات ظاهری اکتفا نموده و از «روحِ دین و باطن آن» بیخبر ماندند.
📚 المیزان ، علامه طباطبایی ، جلد۲، صفحه ۳۵۳
📢 کانال «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در پیامرسان «بله» دنبال کنید:
https://ble.ir/allaamehwisdom
خم ابرو.mp3
6.34M
🔶 جمال و جلال الهی
خمی که ابروی شوخ تو در کمان انداخت
به قصد جان من زار ناتوان انداخت
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
20 اردیبهشت ۹۷
📚 کتاب ثمرات حیات(یادداشتهای جلسات اخلاقی-عرفانی علامه طباطبایی)، علی سعادتپرور(پهلوانی تهرانی)، جلد اول
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 عبادت به جز خلوت و انس نیست
بالاترین نگاهی که میتوان به امام معصوم(ع) داشت، این است که ایشان را به عنوان عبد کامل ببینیم. امام(ع) دوست دارد ما او را عبد ببینیم؛ فرمود «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى» (امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵)، «بنا» یعنی به عبادت ما؛ یعنی به بندگی ما خدا عبادت میشود و شناخته میشود ... نوع مؤمنین خدا را به انگیزههای شهوی میخواهند؛ هم خدا را میخواهند، هم خرما را؛ بعضی برای قدرت میخواهند، بعضی شهرت، بعضی برای علم، بعضی برای مکاشفات روحانی؛ اما معصوم(ع) میفرماید: «وَ لَكِنِّي أَعْبُدُهُ حُبّاً لَهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَتِلْكَ عِبَادَةُ اَلْكِرَامِ» (تفسير الصافي، جلد۳، صفحه۳۵۳) من خدا را دوست دارم، چون خدا دوستداشتنی است؛ حاضرم خودم را فدایش کنم.
اگر انسان به این نگاه برسد که امام عبد است، پس من هم باید عبد باشم؛ هیچ چیز دیگری برایش مهم نیست؛ ثروت برایش مهم نیست، داد داد، نداد نداد؛ عمر داد، داد؛ نداد، نداد ... اگر عرصهی {امتحان} پیش بیاد، چقدر حاضریم آبرو بدهیم؟ من به خودم که نگاه میکنم میبینم توان اینکه آبرو خرج کنم، ندارم! در این امتحانات است که حقیقت انسان بروز پیدا میکند تا بفهمد خواستنهایش صاف نیست.
فرق بین معصوم و غیر معصوم در عبودیت، این است که معصوم(ع) خلوت با خدا را انتخاب میکند. یعنی به خلوت با خدا اصالت میدهد؛ و به قدر ضرورت به اشتغالات میپردازد. در حالیکه ما اول به اشتغالات میپردازیم و به قدر ضرورت به عبادت و خلوت مشغول میشویم.
این عبارت مشهور که گفته میشود «عبادت به جز خدمت خلق نیست» {ساختهی ماست}؛ ولی اهلبیت(ع) میفرمایند که عبادت به جز انس با خدا نیست. به همین خاطر اهلبیت نوعا به قدر ضرورت به عرصههای اجتماعی ورود پیدا میکردند؛ و فرمودند: «إِلَهِي أَمَرْتَ بِالرُّجُوعِ إِلَى اَلْآثَارِ» (امام حسین-ع- در دعای عرفه) چون امر کردی میروم، وإلا نمیخواهم خلوتم را بر هم بزنم. خلوت اهلبیت(ع) با خداوند متعال، خلوت بدون حجاب است: « خَلَقَكُمُ اَللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقِينَ» (امام هادی-ع- در زیارت جامعه کبیرة)؛ با این حال شوقِ امتثال امر که از جانب خداوند متعال میرسد را به این خلوت ترجیح میدهند.
در عرصه عمل نیز فرق ما و اهلبیت(ع) این است که ایشان خودشان را ارزانی دیگران میکنند «لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (سوره شعراء،آیه۳) نزدیک است که خودت را فدا کنی! بیش از این لازم نیست... ولی ما میخواهیم همه را فدای خودمان بکنیم. ما وقتی در عرصه عمل ورود میکنیم، معمولا با افرادی انس پیدا میکنیم که احترام بیشتری به ما میگذارند.
بنابراین دو فرق ریشهای ما با اهلبیت(ع)، یکی این است که ایشان به مجالس و اجتماعات میروند به قدر ضرورت؛ ولی ما این مجالس را ترک نمیکنیم مگر به ضرورت! فرق بعدی هم این است که ایشان در عرصههای اجتماعی میروند تا {خدمت واقعی} خودشان را عرضه کنند، ولی ما میرویم تا همه به ما خدمت کنند!
لذا اگر کسی به دنبال بندگی هست، باید ببیند چقدر به دنبال انس و خلوت با خداست، و چقدر به دنبال اشتغالات و خدمت در جلوت است. البته خدمت کردن بهتر از خدمت نکردن است؛ ولی هدف از خلقت خدمت کردن نیست، بلکه انس و خلوت است. در خدمت کردن هم دقت کنیم که ما خادم باشیم، نه دیگران به ما خدمت کنند. ملاکش هم این است که ببینم چقدر بذل و بخشش میکنیم، و چقدر جذب{جمع} میکنیم. و این میسر نمیشود مگر به شناخت نفس؛ اینکه در عیوب دیگران به دنبال عیب خودمان باشیم. مثلا اگر شخص متکبری را میبینیم –مثلا ترامپ- ببنیم چه زوایایی از تکبر او را در خودمان سراغ داریم...
📂 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
یقظه.mp3
10.02M
🔶 حکایت هزار «من» در کوچه بازار دنیا
«إِلَهِی لَمْ یَکُنْ لِی حَوْلٌ فَأَنْتَقِلَ بِهِ عَنْ مَعْصِیَتِکَ إلاَّ فِی وَقْتٍ أَیْقَظْتَنِی لِمَحَبَّتِکَ»
#مناجاتشعبانیه
📂 بخشی از بیانات استاد #مؤیدی
۲۰ اردیبهشت ۹۷
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
فرار کنید به سوی خدا.mp3
9.41M
🔶 فرار کنید به سوی خدا
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ ۚ أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ ۚ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ» (سوره توبه، آیه۳۸)
📚 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینقدوسی
#درمکتبعلامهطباطبایی
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 فرار کنید به سوی خدا «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انْفِرُوا فِ
💡 حکایتی که در انتهای سخن به آن اشاره شد:
خشکسالی امان مردم تهران را بریده بود. استغاثهٔ مؤمنین و نمازهای باران نیز اثری نداشت. استیصال و شدت اضطرار همهٔ اهالی بازار آن روز تهران و محلههای جنوب شهر را بار دیگر به طرف بیابان پیرامون گورستان چهارده معصوم، بیرون دروازه شاه عبدالعظیم(ع) کشاند تا مجدداً برای جلب رحمت پروردگار دست به دعا بردارند.
اما ناگهان جماعت مشاهده میکنند که «لوطی صالح» با تنبکی در دست، سرش را رو به سوی آسمان بلند کرده، تنبک مینوازد و میخواند:
به حق مویه داران، به اشک میگساران
به شرم زشتکاران، بر ما ببار تو باران
و نیز :
نم نم باران بر می خواران خوش است
رحمت حق بر گنهکاران خوش است
در این میان جماعت نیز با او همراه شده و همین اشعار را زمزمه کردند. اندکی نگذشت که ریزش بارانی که هر دم شدت میگرفت، جماعت را به وجد آورد؛
و اینگونه بود که نام #لوطیصالح و اخلاصش در صفحات تاریخ مردم تهران ماندگار شد و کوچه «گذر لوطی صالح» در جنوب بازار بینالحرمین پس از گذشت ۲۰۰ سال همچنان یادمانی از اوست.
مدرسه معارف علامه طباطبایی
💡شیوهی عملی «بازگشت به خویشتن» و «توجه به نفس» در نماز چیست؟ هر کس در وجود خودش متوجه میشود که یک
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
🔶 آدمی که عقل ندارد، ناآرام است
امام معصوم(ع) بالاترین مرتبه علم را دارد، اصلاً «عصمت» یعنی بالاترین مرتبه علم؛ نه این که {چون} معصوماند، اختیار ندارند و نمیتوانند گناه بکنند. یکی از علل گریههای اهل بیت(ع) هم همین است؛ چون میدانند تا آخرین لحظه اختیار دارند. میدانند تا آخرین لحظه احتمال لغزش برایشان هست. احتمالش را نمیشود نفی کرد؛ بلکه به خاطر علمی که دارند و بالاترین علم را دارند، شدت پرهیز را هم دارند. یکی از مراتب «عصمت» همین است. میفرماید «فُزتُ وَ رَبِّ الکَعبَة» یعنی دیگر تمام شد، پیروز بیرون آمدم، فائز شدم.
امّسلمه دید پیامبر(ص) گریه میکنند، به ایشان عرض کرد: «لِیَغفِرَ لَکَ اللهُ ما تَقدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَ ما تَأخَّر»(سوره فتح، آیه۲) در شأن شما نازل شده است؛ برای چه گریه میکنید؟ حضرت فرمود: «خدا برادرم حضرت یونس را یک لحظه به خودش واگذار کرد.» -ظاهراً این نقل از امام صادق(ع) است- به حضرت عرض میکنند: «آیا حضرت یونس کافر شد؟» حضرت فرمود: نه کافر نشد، «وَ لَکِنَّ المَوتَ عَلَی تِلکَ الحَالِ هَلاکٌ.» خود حضرت هم میفرمود: «لا تَکِلنِی إلَی نَفسِی طَرفَةَ عَینٍ أبَداً، لا أقَلَّ مِن ذَلکَ وَ لا أکثَر» (الکافی -ط-الاسلامیة- ج۲، ص۵۸۱). خیلی تعبیر لطیفی از امام صادق(ع) است، کمتر از یک چشم به هم زدن مرا به خودم وامگذار. «لا أقَلَّ مِن ذَلِکَ وَ لا أکثَر».
اگر عقلانیت نباشد، اعمال ظاهری غلظت حجاب را بیشتر میکند. «اِذا تَقَرَّبَ النَّاس بِالصَّلاةِ وَ الصِّیَامِ وَ الزَّکَوة، تَقَرَّب إلَیهِ بِالعَقل.»( مشکاةالانوار، ص۲۵۱) وقتی مردم با اعمال عبادی خودشان را دارند نزدیک میکنند، تو با عقل، خودت را نزدیک کن. «اِذا تَقَرَّبَ النَّاس بِالنَّوافِل، تَقَرَّب إلَیهِ بِالفَرَائِض.» مردم وقتی با نوافل میخواهند خود را برسانند، تو با فرائض، خودت را نزدیک کن. آن أهمّ(مهمتر) است.
یک تعبیر دیگری هم در بحار هست که حضرت میفرمایند: اکثر مردم دنبال «فُضُول» هستند و عاقل به دنبال «اُصُول» است. مردم نوعاً به دنبال آن چیزهایی که فضل و زیادی هست میروند، نه دنبال اصل. به فروعات بیشتر اهمیت میدهند تا به اصول: «فَإنَّ کَثِیراً مِنَ النَّاسِ یَطلُبُونَ الفُضُولَ وَ یَضَعُونَ الاُصُول» طالب فضول و زیادیها هستند. در فارسی هم میگویند فضولی نکن یعنی زیادهخواهی نکن. نوع مردم طالب زیادیها هستند و اصول را کنار میگذارند.
عجیب این است که درباره امور مالی هم اهل بیت عصمت و طهارت، گریه مردم و فریادشان از فقر و گرانی و مشکلات را از زیادهخواهی میدانند؛ «إنَّمَا یَبکُونَ عَلَی الفُضُول»؛ گریههایشان برای زیادهخواهیهای آنها است. و إلا خدای متعال میفرماید: «ما مِن دَابَّةٍ فِی الأرضِ إلا عَلَی اللهِ رِزقُها»(سوره هود، آیه۶) هیچکس را معطل نمیگذارد. گریهها برای زیادهخواهیهاست. چرا تلویزیونمان این طور است؟ چرا فرشمان این قدر است؟ چرا پول دانشگاه بچهمان جور نمیشود؟ چرا نمیتوانیم مثل دیگران زندگی کنیم؟ {اینها} زیادهخواهیهای ماست، و إلا خدا اصل را ضامن شده است. یک کشور هم همینطور است. در روایت است که آدمی که عالم و عاقل است، رأس علم و رأس عقل او قناعت است. گریهشان به خاطر قوت نیست، به خاطر زیادهخواهی است. قوت ما را خدا ضامن شده است. قبل از این که به دنیا بیاییم، شیر مادر را آماده کرده است.
آدمی که عقل ندارد، ناآرام است. آرامش هرکس به مقدار عقلانیت اوست. در روایات داریم که ثواب و عقاب براساس عقل است: «بِکَ اُثِیبُ وَ بِکَ اُعاقِبُ».
خدا رحمت کند آشیخ یحیی انصاری را -شب جمعه است، ذکر خیر اولیای خدا میشود، «عِندَ ذِکرِ الصَّالِحِینَ تَنزِلُ الرَّحمَة»- ایشان را به یکی از مدارس علمیه برای سخنرانی دعوت کرده بودند؛ ورودی مدرسه نوشته بود: «درس اخلاق آیتالله انصاری». این عبارت را که دیده بود، گریه کرده بود و برگشته بود. میترسند؛ وحشت دارند. دستخطشان را هم اگر اشتباه نکنم دیدم که نوشته بودند: «روی جنازه(کفن) من بنویسید: غلامِ حسین(ع) مُرد.»
📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادتپرور(ره)
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مرگ چگونه است؟.mp3
2.76M
🔶 مرگ چگونه است؟
«إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَرَأَوُا الْعَذَابَ وَتَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبَابُ» (سوره بقره،آیه۱۶۶)
#مرگـانقطاع
📂 بخشی از بیانات آقای #محمدحسینرحیمی
کانال تلگرام آقای رحیمی: https://t.me/mh_rahimi
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
37.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 بیان خاطراتی از حیات علامه طباطبایی(ره) در تبریز، توسط فرزندشان مرحوم سیدعبدالباقی
#زندگینامهـعلامه #خاطراتـتبریز
🔗 Allaameh.ir
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom
مدرسه معارف علامه طباطبایی
🔶 عبادت به جز خلوت و انس نیست بالاترین نگاهی که میتوان به امام معصوم(ع) داشت، این است که ایشان را
📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom
اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom
ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom
توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom
بله: https://ble.ir/allaamehwisdom