eitaa logo
علامه ذوالفنون (حضرت علامه حسن حسن زاده آملی رفع الله درجاته)
5.1هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
972 ویدیو
35 فایل
الهی! همه گویند خدا کو؟! حسن گوید جز خدا کو؟!... 🔰متن دروس و شرح دستور‌العمل‌های اخلاقی و عرفانیِ سیر و سلوک در کلام علامه ذوالفنون ✨ 🔰قرار عاشقی ۸ صبح و ۸ شب به نیت امام هشتم 🕗 🔰نشر آثار علامه ذوالفنون حضرت علامه حسن حسن زاده آملی🌟
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
🔹خداى سبحان در انسان چند جاسوس هوشيار و بيدار گماشته است تا اين صنع بوالعجب براى ابد به صورت انسان سعادتمند، شايسته و بايسته استوار و پايدار بوده باشد: ❝ يكى چشم است؛ يعنى قوّه باصره است كه تميز راه از چاه و غذا از غير غذا مى‌دهد، و ديگر قوّه لامسه است كه در تمام بدن سريان دارد، مثلا اگر انسان دست به غذايى دراز كرده است كه خارج از متعارف سرد يا گرم است، قوه لامسه اجازه اخذ آن نمى‌دهد، و اگر اجازه داد و انسان غذا را گرفت و بخواهد به دهان بگذارد، ❝ جاسوس ديگرى به نام شامّه در كنار دهان دربانى مى‌كند، اگر آن غذا بوى بد دارد و متعفّن است، اجازه نهادن آن به دهان نمى‌دهد كه دهان است نه مزبله. و انسان بايد واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد، و اگر شامه اجازه داد و غذا را به دهان نهاده است ❝جاسوس ديگر به نام ذائقه در دهان تعبيه شده است كه اگر آن غذا مزه بد دارد، اجازه جويدن و خوردنش را نمى‌دهد كه غذاى مهلك است. ➖تا در اين حدّ حيوانات نيز با انسان شريك‌اند. 🔻 بعد از اين انسان از حيوان جدا مى‌شود؛ ▪️مثلاً غذايى معتدل و خوشبو و شيرين و لذيذ است؛ همۀ قوى از باصره و لامسه و شامّه و ذائقه اجازه داده‌اند؛ ❝ ولى انسان را قوّه‌اى فراتر از آنها به نام عاقله است و اجازه خوردن آن غذا را نمى‌دهد، مى‌گويد اين مال حرام است، اين غذايى است كه از گناه و ناشايست تهيه شده است، اين لقمه نان مشتبه است. ✔️عزيزم! كشيك نفس بكش تا انسانى الهى شوى، و در عداد مقرّبين درآيى و وارداتى آن سويى عايدت شود. 📚منبع:هزار و یک کلمه، ج۶، ص۳۷۹و۳۸۰ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته7 @noortowhid
حاجی و ناجی الهی! خانه کجا وخداوند خانه کجا طائف آن کجا وعارف آن کجا آن سفر جسمانی است واین سفر روحانی آن برای دولتمند است واین برای درویش آن اهل وعیال را وداع کند واین ما سِوی را آن ترک مال کند واین ترک جان سفر آن در ماه مخصوص است واین را همه ماه آن را یکبار است واین را همه عمر آن سفر آفاق کند واین سیر انفس راه آنرا پایان است واین را نهایت نَبْوَد آن می رود که برگردد واین می رود که از او نام ونشانی نباشد آن فرش پیماید واین عرش آن مُحرم می شود واین مَحرم آن لباس احرام می پوشد واین از خود عاری می شود آن لبیک می گوید واین لبیک می شنود آن تا به مسجد الحرام رسد واین از مسجد الاقصی بگذرد آن استلام حجر کند واین انشقاق قمر آن را کوه صفا است واین را روح صفا سعی آن چند مرّه بین صفا ومروه است وسعی این یک مرّه در کشور هستی آن هروله می کند واین پرواز آن مُقام ابراهیم طلب می کند و این مَقام ابراهیم آن آب زمزم نوشد واین آب حیات آن عرفات بیند واین عرصات آن را یکروز وقوف است واین راهمه روز آن یک شب مشعر دارد واین همه شب آن را یک شب جمع است  واین را همه شب. آن از عرفات به مشعر کوچ کند واین از دنیا به محشر آن درک منی آرزو کند واین ترک تمنّا را آن بهیمه قربانی کند واین خویشتن را آن رمی جمرات کند واین رجم دیو پلید شیطان مَرید آن حلق رأس کند‍ و این ترک سر آن را لا فسوق ولا جدال فی الحج است واین را فی العمر آن بهشت طلبد واین بهشت آفرین لا جرم آن حاجی شود واین ناجی! خُنک آنکه حاجی ناجی است. « اقتباس از کتاب نامه‌ها برنامه‌ها » « علامه ذوالفنون حسن حسن زاده آملی » ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی رفع الله درجاته اکثر مردم لذّت عقلی را نمی‌‌فهمند بلکه لذت خیالی را نمی‌فهمند: فَضلاً عَنِ اللذّة العَقلیّه در روایات آمده است که قالَ تعالی: اَعْدَدْتُ لِعِبادی الصّالِحین ما لا عین رَأتْ وَلا اُذُن سَمِعَتْ وَلا خَطَرَ عَلی قَلْبِ بَشَر (حدیث قدسی) بشر فرموده است نه انسان و آدم! زیرا کلمه‌‌ی بشر، ناظر به ظاهر است. و بشره‌‌ی هر چیز، صورت ظاهر اوست. و "انسان"، در اصطلاحِ اهلُ الله، "کامل" را گویند. اکثری مردم، بشرند نه انسان و آدم؛ بشر همین ظاهر است که هست. دی شیخ گرد شهر همی گشت با چراغ، کز دیو و دَد مَلولَم و انسانم آرزوست. منبع: هزار و یک نکته، ۱۶۵ صفحه ۱۲۰ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫ انسان استاد می خواهد ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
17.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
حضرت علامه ذوالفنون حسن زاده آملی رفع الله درجاته حاج زین‌‌العابدین شیروانی در بستان السّیاحه گوید: در مُلک هندوستان در میان برهمنان و جوکیان، مُرتاضان و ریاضت‌‌کشان می‌‌باشند که به حسَبِ حَبس نَفْس، و قِلَّتِ اَکْل، چند هزار سال عمر کرده و می‌‌کنند. فقیر گوید: اِنکارِ وجودِ آن حضرت، یعنی امام زمان علیه السّلام در حقیقت اِنکارِ قدرت باری تعالی‌‌ است. منّت خدای را که فقیر را همچنان آفتابِ روشن، که کمیاگر از اجزای متفرّقه، اِکسیری ساخته و بر نقره طرح می‌‌کند، و آن نقره را طلای اَحمر می‌‌سازد؛ حال آن‌که نقره در اندک زمان پوسیده و نابود می‌‌شود. و طلا برعکسِ آن، چند هزار سال بر یک مِنوال است و نابود نمی‌‌شود. پس، اگر ولی خدا، مانند آن کیمیاگر، از اِکسیرِ اِلتفاتِ خویش، بدنِ خود را هم‌‌رنگِ روح گردانَد و باقی و دائم سازد؛ بعید نخواهد بود. آنان که منکر وجودِ آن حضرت‌‌اند و لفظِ مهدی و صاحب الزّمان را تأویل می‌‌کنند از کوردلیِ ایشان است. واِلّا به اندک شعوری چه جای انکار است؟ وَاَللهُ یَهدی مَنْ یَشاءُ اِلَی صِراطِِ مُستَقیم 📘 منبع: هزار و یک نکته، ۱۸۴ صفحه ۱۲۴ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
حضرت علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته مراقبه پيامبر اکرم (ص) به يکى از اصحابش فرمود: خدا را آن گونه عبادت کن که، گويى او رامى بينى و اگر تو او را نمى بينى، او تو را مى بيند. اين اشاره به مراقبت است؛ چه مراقبت عبارت است از اين که، بنده بداند خدا در تمام حالات، براومطلع است. ملاحظه انسان بر اين حال، مراقبت است و اعظم مصالح عبد، اين است که بداند ، خداوند بر او رقيب و به او نزديک است و به افعالش علم دارد و حرکاتش را مى بيند و اقوالش رامى شنود و بر اسرارش اطلاع دارد و او در قبضه قدرت خداوند منقلب مى شود و ناصيه و قلبش به دست اوست و نمى تواند خود را از خدا پوشيده نگه دارد و از سلطه او خارج شود. 📚 پندهای حکیمانه ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
38.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«جهاد زن» چیست؟ «جهاد المرأة حُسنُ التّبعُل» و توضیح آن به بیان شیوای علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته «جهاد زن» درست شوهرداریِ او، درست خانه‌داریِ او و درست فرزند‌داریِ اوست.... ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
انبیاء برای همین دو کلمه آمدند: «پاک باشید و تحصیل علوم و معارف کنید». ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
مقصد بی نهایت انسان علاّمه حسن زاده آملی رفع الله درجاته به مجاز این سخن نمی گویم به حقیقت نگفته ای الله باید کشیک نفس را خوب کشید و این فرمایش امام به حقّ ناطق کشّاف حقائق امام جعفر صادق علیه السّلام را حلقه ی گوش قرار داد که : القَلبُ حَرَمُ الله فَلاَ تُسکِن فِی حَرَمِ الله غَیرَالله، حداقل یک اربعین مواظب باشیم (گر کام تو برنیامد آنگه گله کن ) . ما انسان ازلی نیستیم ، ولی انسان ابدی هستیم ، دیگر « تا » و « إلی » ندارد. هستیم که هستیم؛ تا بی نهایت و بدانید که علم و عمل انسان ساز است و ما به سوی عمل مان می رویم در عین حالی که « انّا لله و انّا الیه راجعون ». از امام صادق علیه السّلام سؤال شد که ما کجا می رویم؟ فرمود : به سوی عمل خودمان. در این علوم اصل و میزان، منطق وحی است. امام فرمود: «حیوانات را می بینید، این حیوانات مثال اخلاق انسان هستند» . چه فرمایش بزرگی است فرمود : اینها مثال اخلاق انسان اند . وقتی پرده برداشته شود معلوم می شود انسان چیست. « واذا الوحوش حشرت » یکی از معانی انسان است که بعضی جزء وحوش اند. اگر هم به ظاهر آیه اخذ کنیم و بگوییم حیوانات هم محشور می شوند، این گونه انسان ها جزء حیوانات هستند. انسان به آن خو گرفتار شده و با همان خو و صورت محشور می شوند. بین علم و عمل و جزاء عجیب وفق و وفاق است «جزاءً وفاقاً» . «وفاق» مصدر باب مفاعله است. وافق، یوافق، موافقه و وفاقا؛ وفاق طرفینی است. بین علم و عمل و جزاء مناسبت و وفاق است. هرکسی مهمان سفره ی خودش هست. هرکسی زرع و زارع و مزرعه ی خودش است. ببینیم در مزرعه ی جان خود چه تخم هایی کاشته ایم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تا دگرگون نشوی به جای نمی رسی. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
🔰 نامه خواندنی از حضرت علامه حسن‌زاده در معرفی خودشان ▪️ قسمت پنجم 🔵 اساتید علامه حسن زاده آملی ره 1⃣ در آن سنوات استاد آية الله حاج ميرزا ابوالحسن رفيعى قزوينى قدس از قزوين به تهران تشريف فرما شدند و اقامت فرمودند كه به هدايت جناب استاد شعرانى به حضور شريفش، تشرف يافتم و چند سال در محضر مباركش نيز به تحصيل علوم نقلى، عقلى و عرفانى از: 🔹 اسفار صدر اعاظم فلاسفه و 🔹شرح علامه فنارى بر مصباح الانس صدرالدين قونوى و 🔹خارج فقه و اصول مشتغل بودم. 🌱آن عالم ربانى بر اين بنده ناچيز عنايت و توجهات خاصى مبذول داشت. 2⃣ و نيز از محضر مبارك حكيم الهى و عارف ربانى استاد ميرزا مهدى الهى قمشه‌اى رضوان الله تعالى عليه تمام حكمت منظومه متأله سبزوارى و مبحث نفس اسفار و حدود نصف شرح خواجه بر اشارات شيخ رئيس را تلمذ نموده‌ام و نيز در مجلس تفسير قرآن آن جناب خوشه چين بوده‌ام و آن جناب به من فرمودند وقتی به الحاح و ابرام شما خواستم درس منظومه را قبول و شروع كنم با قرآن مجيد استخاره كرده‌ام اين آيه كريمه آمد: «و مما رزقناهم ينفقون» 3⃣ و نيز مدتى مديد در تهران توفيق استفاضه از مباحث درس خارج فقه و اصول جناب استاد آية الله حاج شيخ محمد تقى آملى قدس سره را يافتم. ادامه در پست بعدی 👇👇👇
4⃣ و نيز از اعاظمى كه در تهران به ادراك محضر مقدسش بهره مند بودم جناب حكيم الهى و عارف صمدانى استاد محمد حسين فاضل تونى رحمة الله تعالى عليه است كه قسمتى از طبيعيات شفا و شرح علامه قيصرى بر فصوص شيخ اكبر محيى الدين عربى را در نزد ايشان تلمذ نموده‌ام. 5⃣ و نيز قسمتى از طبيعيات شفا را در محضر مبارك جناب آية الله حاج ميرزا احمد آشتيانى قدس سره خوانده‌ام. ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
بعضى از اصطلاحات عارفين انسان در اصطلاح عرفا مرد كامل است نه صورت انسانيه و در حديث قدسى آمده كه الانسان سرى و أنا سره. پير مغان كنايه از حضرت مولانا على عليه السلام است. بزم اشاره به مجلس خاص أهل حق است. تجلى نور مكاشفه است كه بر دل عارف متجلى شود. ترسا و ترسا بچه مرد روحانى را گويند كه از صفات ذميمه نفس رذيله استخلاص يافته شود. خرابات مقام فنا و خراباتى اهل فنا را خوانند. خال كنايه از وحدت ذات مطلقه است. خط عبارت از ظهور تعلق ارواح به اجسام است. خمار و باده فروش پيران كامل و مرشدان واصل را گويند. دير مغان كنايه از مجلس عرفا و اولياست. رند اشاره است به اولياء و عرفاء كه وجود ايشان از غبار كدورات بشريت صافى و پاك گشته است. ساقى كنايه از فياض مطلق است و در بعضى مواضع مراد از ساقى كوثر است. ساغر و صراحى مراد دل عارف است و آن را خمخانه و ميخانه و ميكده گويند. شاهد كنايه از معشوق است. شراب كنايه از سكران محبت و جذبه حق است. عشق كنايه از مقام ولايت مطلقه علويات عارفى است. غمزه و كنار و بوسه‏ كنايه از فيوضات و جذبات قلبى است. قلندر كنايه از صاحب مقام اطلاق است حتى از قيد اطلاق. كليسا و كنشت كنايه از عالم معنى و شهود است. مشاهده و مكاشفه و محاضره حضور قلب است. زلف كناية است از مرتبه امكانيه از محسوسات و معقولات. منبع: نکته 687 هزار و یک نکته ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
علامه حسن زاده آملي رفـــع الله درجـاته بزرگ ترین و مهم ترین کتاب الهی انسان است. خلاف فکر کردن، خلاف نوشتن، خلاف خواندن حتی در خواب انسان اثر می گذارد. 📚پندهای حکیمانه ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته شبی در حشر و معاد خود فکر می‌کردم و به نامه اعمال خویش نظر می‌افکندم و این که چگونه به اعمالم رسیدگی خواهد شد که دیدم چیزی لازمه نفسم شده، با آن محشور گشته و از آن جدا نمی‌شود، وقتی دقت کردم دیدم کتابی خطی است که آن را به شدت دوست دارم. در این وقت این حدیث را به یاد آوردم که هرکس سنگی را هم دوست داشته باشد با آن محشور می‌شود و کتاب هم مانند سنگ، از جمادات است و از این جهت با آن فرقی ندارد. 📚پندهای حکیمانه ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
☫﷽☫ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی رفع الله درجاته ارسطو گوید: عالَم یک حقیقت است با اعضای مختلف، مثل انسان. و این دلالت بر وحدتِ خالق آن می‌‌کند. ( ۱۷۹) خداوند متعال در هر کوکب خاصیّتی مودّع فرموده که در غیر آن یافته نشود؛ و در اجتماع آنها خاصیّتی دیگر کرامت فرموده. (مودع=به ودیعه نهادن) مثالش در نشئه‌‌ی انسانی آن است که خاصیّتِ (حرف) "ق" منفرد، اِفاده‌‌ی معنیِ "پرهیز" است. و چون "ق" با "ل" مرکّب شود، اِفاده‌‌ی معنیِ "بگو" (قُل) و چون با "م" ترکیب یابد، اِفاده‌‌ی معنیِ "برخیز" نماید. (قُم) و چون با "ل" و "م" باهم ترکیب یابد، اِفاده‌‌ی معنیِ "قلم" کند. ( ۱۸۰) خواجه طوسی در (اوّل رساله‌‌ی آغاز و انجام) گوید: سپاس آفریدگاری را که آغازِ همه، از اوست، و انجامِ همه با اوست، بلکه خود، همه اوست. ( ۱۸۱) 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۱۲۲ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
34.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گلچینی از حضور علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته در مراسم تشییع و تدفین مرحوم حاج عزت‌الله نجفی (از شاگردان دیرین معظم‌له در آمل) مردادماه ۱۳۸۳ شمسی حرم مطهر امامزاده ابراهیم علیه‌السلام آمل ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @allameyedahr1400 @noortowhid
حضرت علامه ذوالفنون حسن‌‌زاده آملی رفع الله درجاته 💠 مرحوم آخوند ملّاصدرا، در اوّل، اگرچه توحیدِ خاصّ را تعقُّل نفرمود. ولی در بحثِ علّت و معلول، که در ضیق(= تنگی، سختی) خُنّاق(خفگی) افتاد. "در ضیق خناق افتاد" (کنایه از سختی در فهم) ♻️ اعتراف به مطلبِ قوم، اَعنی عارفینِ بِالله، فی الحقیقه نمود. که علیَّت نیست فی الحقیقه مگر، تَنَزُّلِ علّت به مرتبه‌‌ی نازله. 💠 والْآنَ حَصْحَصَ الْحَقّ (یوسف/۵۲) {الان حقّ آشکار شد!} را بر زبان آورد. ( ۱۶۱) ♻️ حقّ، عیان است. جز این‌‌که تراکُمِ عروقِ سُبُلِ جهلِ مُرکّب، ناشی از تقلیدات، مانعِ دیدگان از اِدراکِ نورالله، نورالسّماواتَ وَالاَرض شده اند. 📘 منبع: هزار و یک نکته، صفحه ۱۱۸ و ۱۱۹ ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid
علامه حسن زاده آملی رفع الله درجاته بدانكه نفوس ناطقه انسانى و طبايع بنى آدم سخت متفاوت است : بعضى از جنس عليين اند كه بالطبع عاشق عروج بسوى خداوند ذوالمعارج و بى اعتناء بزخارف دنيا و لذائذ حيوانى اند و بعضى دوستدار حيوة فانيه و عاريه چند روزه اينجا و دل بدان باخته اند " ان هؤلاء يحبون العاجلة و يذرون وراء هم يوما ثقيلا "( هل اتى 28 ). و از اينان تا آنان اختلاف مراتب و تفاوت درجات بيشمار است. حال فارابى گويد: پس اگر از قطع علائق بدنى و عوائق ظلمانى، و از دورى مشتهيات نفسانى رنج مى برى و احساس تألم مى كنى پس واى بر تو كه اين تألم از مفارقت و محرومى و تأسف از حالات گذشته علامت شقاوت نفس تو است. پس معلومت باد كه لائق به مقام قرب حضرت ذوالجلال والاكرام نيستى و رستگار نمى شوى. و اگر از اين تجرد و قطع علائق آسوده خاطر و خرسندى پس خوشا بحالت كه نيكبختى . و اين دليل و نشانه سعادت نفس تو است و دانسته مى شود كه از لطائف نورانيه الهيه است پس در اين حال با اينكه در بدنت هستى گويا در بدنت نيستى و گويا در صقع ملكوتى پس مينگرى آنچه را كه نه چشمى ديده است و نه گوشى شنيده است و نه بر قلب بشرى خطور كرده است. 📚نصوص الحکم بر فصوص الحکم ع‍ـــــلامه ذوفن‍ـــون ســــالک توحی‍ــــدی عــــــال‍ـــم رب‍ــــّـانی ن‍ــــــــــــادرۀ دوران حـضــرت آیــت‌الله حســـن زاده آمــلی رفـــع الله درجـاته @noortowhid