eitaa logo
زندگی بالا و پایین داره....
2 دنبال‌کننده
50 عکس
40 ویدیو
8 فایل
امین محمدلو @Montazer_amin خسته نشو طاقت بیار که عمر این سختی ها کوتاهه باورکن که؛ ما می تونیم روزهای خوبی توراهه
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐🌐🌐🌐🌐 منابع استفاده شده⬇️ 🔵تاریخ سیاسی معاصر ایران⬅️سید جلال الدین مدنی⬅️دفترانتشارت اسلامی_۱۳۸۹ 🔵زمینه ها،عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران⬅️مصطفی ملکوتیان 🔵آشنایی با انقلاب اسلامی⬅️جوادمنصوری⬅️نشر معارف۱۳۹۰ 🔰🔰🔰🔰🔰 سه بخش عمده دوران قاجاریه⬇️ 🔵بی کفایتی پادشاهان قاجار 🔵نفوذ و امتیاز گیری کشورهای استعمارگر 🔵نقش تعیین کنندگی علما و همراهی مردم علیه استعمار و استبداد 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 محور های اصلی⬇️ ✳️جنگ ایران و روس ✳️قتل گریبایدوف ✳️لغو امتیاز رویتر ✳️نهضت تنباکو ✳️مشروطه 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 اوضاع ایران در زمان ⬇️ آن روزی که شهر اصفهان در دوره‌ی مورد غارت قرار گرفت و مردم قتل عام شدند و حکومت باعظمت صفوی نابود شد، خیلی از افراد غیور بودند که حاضر بودند مبارزه و مقاومت کنند؛ اما ضعیف بود. از زمان شورش و سقوط ،تا برآمدن دولت قاجار،به استثنای دولت مستعجل و دوره در فارس، ایران چند دهه آشوب ،جنگ و جدال و ناامنی شدید را تجربه کرد و به قهقرا رفت و از توان افتاد. در سال ۱۲۰۹ ق_۱۱۶۸ ش، سلسله را بنا گذاشت نیز همچون ،توسط خدمه اش در اردگاه کشته شد و برادران و دیگر مدعیان سلطنت در حالی که جسد او را رها کرده بودند به زورآزمایی در جهت کسب قدرت برخاستند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 https://eitaa.com/AminM313/362
ناصرالدین شاه و امین السلطان(صدراعظم ) در انگلستان بودند. مسافرت سوم آنها بود و احتیاج مبرم به پول داشتند. سیاستمداران انگلیسی برآن بودند که امتیاز بگیرند. "" با تاسیس کمپانی ،امتیاز انحصاری توتون و تنباکو را برای مدت پنجاه سال،بدست آورد. ⬇️ علت مقاومت مردم در برابر این قرارداد، فقط زیان مادی حاصل از آن نبود،بلکه تسلط شرکت بر سرتاسر ایران مردم را نگران کرده بود. رفتارهای مشکوکی چون⬇️ 🔵شرکت، مرکز خود را در تهران مثل قلعه مستحکمی درآورد 🔵برای خود سپاه و تفنگدار داشت 🔵مراکزی برای ذخیره تسلیحات در شهرها فراهم کرده بود 🔵در شروع کار تعدا زیادی زن و مرد انگلیسی برای کمک به شرکت به ایران آمدند که کار آنها تبلیغ بود ⏺ شبیه حرکت کمپانی هندشرقی در و ✳️تهران⬇️ با این امتیاز مخالفت کرد که مردم را به شورش فرا میخواند(زندانی شد_بعدها ناصرالدین شاه را کشت.) ✳️شیراز⬇️ که مردم را جهت مبارزه رهبری میکرد،و به همین خاطر تبعید شد. ✳️تبریز⬇️ مردم در مقابله با ماموران کمپانی دروازه های شهر را بستند و کار شرکت در تبریز متوقف شد. ✳️اصفهان⬇️ فتوای تحریم خرید و فروش دراستعمال را صادر کرد. آقا نجفی اصفهانی را نیز تبعید کردند. و اخوی ایشان ؛ را نیز مسموم و شهید کردند. ✳️فتوای تحریم توسط مرجع شیعیان ولی همه ایران منتظر اقدام از جانب ،مرجع تشیع در سامرا بودند. در جمادی الاول ۱۳۰۹ ق_ ۱۲۷۰ ش_۱۸۹۱م {بسم الله الرحمن الرحیم الیوم استعمال تنباکو و توتون بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان صلوات الله وسلامه علیه است} ✳️واکنش مردم⬇️ در پی انتشار حکم تحریم مردم بی درنگ دست به کار شدند ،قلیانهارا شکستند و مواد را در میادین آتش زدند. در حرمسرای ناصرالدین شاه هم قلیان و چپق پیدا نمی شد و همه راشکستند. 🔰 ⬅️ سرآغاز یک مبارزه مردمی و آگاهانه علیه تسلط غرب ⬅️مبارزه با کمپانی انگلیسی و سلطه اقتصادی انگلیس ⬅️مبارزه با دشمنان استقلال کشور بود. ✅مهم ترین دستاورد جنبش تنباکو⬇️ ✳️افزایش حس اعتماد به نفس و خودباوری توده مردم ✳️افزایش اعتبار و اقتدار علمای دینی
⬇️ در اوایل دوره ایران میان سه قدرت تازه نفس سلطه جو، گیر افتاده بود ،در حالی که از نیرو و توان پیشین اش چیزی نمانده بود 🔵شمال⬅️ تزاری 🔴جنوب⬅️ ( که در نفوذ گسترده ای پیدا کرده بود.) ⚫️فرانسه، در این تاریخ و دستیابی به آن و حفظ آن مطمح نظر قدرت ها بود . و به مناسبت موقعیت خاص جغرافیایی که در راه بود اهمیت خاص داشت. این موقعیت ،باعث رقابت سه کشور قدرتمند برای حضور در ایران شده بود 🔰🔰🔰🔰🔰 در زمان ، ایران دو دوره داشت.که با شکست ایران پایان گرفت. حاصل این جنگ ها⬇️ ⚫️قرارداد گلستان در سال ۱۸۱۳ م ⚫️قرارداد ترکمنچای در سال۱۸۲۸ م ⚫️جدایی بخش های وسیعی از قلمرو ایران‌در ماورای ارس ⚫️تحمیل ⚫️سلطه انحصاری نظامی روسیه بر دریای خزر ⚫️کاهش تعرفه بازرگانی برای کالاهای روسی ایران در جنگ با روسیه دست به دامان انگلیس شد،ولی به دلیل قراردادی که بین روس و بسته شده بود، انگلیس حاضر به همکاری نشد. فرصت را غنیمت شمرد و جهت کمک در برابر روس ، با عهدنامه با ایران مذاکره کرد.ولی به دلیل توافقهای بین روس و فرانسه(پیمان)، در ادامه فرانسه تلاش میکند تا ایران را به صلح با روسیه ترغیب کند. در نهایت با ارسال معاهده ای با ایران بست که به موجب آن باید ایران فرانسوی هارا از خاک کشورش ، اخراج کند. ✅ با لشکرکشی روس ها⬇️ ، که فتوای جهاد علیه روس را داد. الغطاء و رساله جهاد نوشتند. مقام‌معظم رهبری در دیدار با جمعی از فضلای حوزه علیمه قم_ ۱۳۷۰/۱۱/۳۰⬇️ ✅《مرحوم (رضوان‌اللَّه‌تعالی علیه) به گمان زیاد - آن‌طور که از مقدمه‌ی کتاب برمی‌آید - کتاب را برای اداره‌ی دستگاه نوشته و در کتاب جهاد خود، از فتحعلیشاه به عنوان سلطان مسلمین اسم میآورد و مسائلی را ذکر میکند؛ این، ناظر به حکومت زمان بوده است. البته در این قضیه خیلی زیرکانه‌تر از مرحوم با آن دستگاه برخورد کرده است؛ چون در این‌جا بوده و از نزدیک اوضاع را میدیده و میدانسته که چگونه باید با آنها رفتار کند؛ اما مرحوم (رضوان‌اللَّه‌علیه) دستگاه را قدری بهتر از واقعیت آن دیده است؛ مرحوم نسبت به فتحعلیشاه با سرسختی برخورد میکرد و هیچ باجی به او نمیداد. با این‌که فتحعلیشاه خیلی به میرزا هم اظهار ارادت میکرد؛ اما میرزا به او چندان اعتنایی نداشت. در عین حال، نام خودش را «، به اسم عبّاس‌میرزاگذاشت؛زیرا او یکی از سرداران آن زمان بود و به هر حال، دولت ایران مدّت زمانی رابا دولت متجاوز جنگیده بود و ایشان احساس تکلیف میکرد که باید از ایرانیان حمایت کند. از خود شاه که آدم فاسدی بود، نمیخواست به صراحت حمایت کند؛ بلکه از که در میدان جنگ، جنگیده بود، این‌طور تجلیل میکرد.》 ✳️حادثه در سفارت روسیه⬇️ گریبایدوف مقام نظامی روسیه، برای نظارت بر اجرای قرارداد به ایران آمد. باید مردم سرزمین های جدا شده از ایران به آن نقاط باز گردند. تعدادی از زنان گرجی که در ایران ازدواج کرده بودند حاضر نبودند خانواده های خود را رها سازند. گریبایدوف به اعمال زور متوسل شد. روحانیون آن زمان نیز مردم را به مقاومت و اجتماع دعوت کردند. مردم به سفارت روس رفتند وبا تیراندازی به سمت مردم و کشته شدن عده ای ،خشم مردم زیاد گشت و گریبایدوف و تعدادی از همراهانش را به قتل رساندند. با عذرخواهی دولت روسیه،موضوع خاتمه یافت.
وقایع دوران (فرزند عباس میرزا)⬇️ 🔵مساله "آقاخان محلاتی" ⬅️ ریاست فرقه ⬅️علیه دولت مرکزی علم طغیان برافراشت 🔵مساله "سید علی محمد شیرازی"_ باب() 🔵قتل "میرزا بزرگ قائم مقام"(که فردی لایق و وطن پرست بود_صدراعظم شاه_مخالف عمال خارجی) 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 وقایع مهم دوران ⬇️ 🔵مساله ( بین ایران و امضاءشد و ایران دست از تصرف هرات برداشت و استقلال افغانستان را به رسمیت شناخت) 🔵قتل (صدراعظمی لایق و استقلال طلب برای کشور بود) 🔵 🔵 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬛️اعطای امتیاز به بیگانگان در بیست سال آخرِ زندگی ، پدر این مملکت را درآورد. میآمدند انحصاری میگرفتند - انحصار گمرکات، انحصار دخانیات، انحصار راه‌آهن و ... - باز از آن طرف میآمدند و میگفتند شما به رقیب ما امتیاز این معامله انحصاری و این به اصطلاح تجارت را دادید، باید به ما هم بدهید؛ به آنها هم چیزی میدادند! بعدها اسم این را «موازنه مثبت» گذاشتند؛ موازنه بین روس و انگلیس در سیاست خارجی و ارتباطات اقتصادی؛ منتها بر مبنای ! یک چیزی به این قدرت بدهند، دیگری فردا بگوید چرا به من ندادید؛ اینها هم بگویند بگیر این هم مال تو! باز او بگوید مال من کم شد، بگویند این هم مال تو! ایران را به نفع خاندان سلطنت - یعنی همان ناصرالدین شاه و درباریها و هر کسی که بتواند از این سفره یغما لقمه‌ای ببرد - غارت میکردند. 🔰🔰🔰🔰🔰 (فروش یک مملکت_بخشش بزرگ)🔰 رویتر بنیانگذار خبرگزاری است، خبرگزاری انگلیس رویتر هم به نام او، نام گذاری شد.. (در سال۱۲۵۰ شمسی_۱۲۸۹قمری_۱۸۷۲میلادی) (در زمان ناصرالدین شاه_عاقد قرارداد،میرزا حسین خان سپهسالار_طرف قرارداد انگلیس) تعدادی از مفاد این قرارداد⬇️ حق ساختن‌اختصاصی راه آهن و بهره برداری از آن استفاده از معادن مس و نفت حق استفاده از همه جنگل ها حق اداره گمرکات استفاده از سواحل دریای مازندران و.... مردم به رهبری ، علیه آن شورش کردند. دولت روس نیز جهت لغو آن به شاه فشار آورد، سرانجام شاه قبل از عملی شدن، لغو کرد. در عوض امتیاز تاسیس به مدت شصت سال ، به رویتر رسید ⬇️ در رقابت با انگلیس ، امتیاز احداث خط آهن از مرزهایشان تا تبریز و امتیاز انحصار شیلات به ویژه خاویار در دریای مازندران را کسب کردند. امتیاز تشکیل قزاقخانه(تعلیم و تربیت قوای نظامی ایران) را نیز کسب نمودند. ⬇️ برای اینکه محروم از امتیاز نباشند،امتیاز حفریات شوش را کسب کردند
روزی برای پسران یکی از سیاست های دنیای امروز نام گذاری برخی روزهای سال برای با اهمیت نشان دادن و جلب توجهِ دولت ها و ملت ها به یک موضوع یا حادثه است.یکی از اهداف این حرکت،ارتقای آدابِ ملل و همسویی آنها می باشد.ونتیجه آن تسهیل جهانی شدن است. البته گاهی هدف از مناسبت سازی ها، غربی سازی کشورهاست.و مستکبران برای سلطه بیشتر، در ظاهر با برنامه های فرهنگی، دنبال تغییر سبک زندگی مردم جهان می باشند. در چنین شرایطی برای حفظ هویت ملی و جلوگیری از تهاجم نرم استعمارگران،باید متناسب با فرهنگ بومی خود، برنامه ریزی کرد. ابتکار نام گذاری روز ی برای مادر و پدر ،اهمیت خانواده در نظام پرورشی اسلام را نشان می دهد.به همان دلایل تربیتی که ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) به عنوان روز دختر معرفی شد، برای تربیت پسران تراز انقلاب اسلامی، اختصاص روزی برای این عزیزان نیز اهمیت دارد. امروز سالروز تولد حضرت جوادالائمه علیه السلام است که با قدوم مبارک خود حقیقت امامت پدر بزرگوارش را برای شکاکان اثبات کرد و وارث نور ولایت شد.چه زیبا می شود اگر فرهنگ سازان چنین روزی را با عنوان پسر انتخاب کنند تا الگویی والا برای فرزندان این سرزمین باشد. هرچندپسر دوستی جامعه ایرانی زبان زد است، ولی با فرهنگ دینی می توان از این محبت آفت زدایی کرد و با جهت دهی مذهبی آن را تعالی بخشید. https://eitaa.com/AminM313/380
روزی برای پسران .......... امروز سالروز تولد حضرت جوادالائمه علیه السلام است که با قدوم مبارک خود حقیقت امامت پدر بزرگوارش را برای شکاکان اثبات کرد و وارث نور ولایت شد.چه زیبا می شود اگر فرهنگ سازان چنین روزی را با عنوان پسر انتخاب کنند تا الگویی والا برای فرزندان این سرزمین باشد. هرچندپسر دوستی جامعه ایرانی زبان زد است، ولی با فرهنگ دینی می توان از این محبت آفت زدایی کرد و با جهت دهی مذهبی آن را تعالی بخشید. ✍ امین محمدلو @HOWZAVIAN
جنبه های مثبت‌ یک برنامه رسانه ای سرگرمی به معنای غفلت از حقیقت، مورد قبول نیست.هرچند به عنوان مُسکِّن برای کاهش آلام روزمره، قابل توجیه است.البته اگر بتوان از دل هر فعالیتی اهداف تربیتی و فرهنگی به وجود آورد، قطعا قابل قبول تر خواهدبود. عصرجدید برنامه که مشابه خارجی داشته و سعی شده تا حدودی رنگ بومی به آن داده شود، به کشف استعدادهای ایرانی با محوریت سرگرمی اقدام کرده است.فارغ از اشکالاتی که می توان برای این برنامه شمرد،نکات خوبی قابل استخراج است. ۱-وقتی کارزان و عبدالباسط از سنندج در این برنامه شرکت کردند و مورد استقبال بینندگان قرار گرفتند،طعم وحدت زیر سایه جمهوری اسلامی را بیشتر چشیدند.یا ساسان پرکان که در یکی از دورترین نقاط سیستان و بلوچستان با آرزوهای خود زندگی می کرد،به گوشه ای از حقی که پیش و بیش از این ها لایقش بود دست یافت و به وسعت ایران دیده شد.و ثابت کرد اگر تهیه کنندگان رسانه سمت دوربین خود را از پایتخت به نقاط دیگر کشور بچرخانند،سوژه هایی جذاب برای کل سال می توانند بدست آورند.که این عدالت رسانه ای موجبات افزایش انسجام ملی را نیز به همراه خواهد داشت. ۲-با مطرح شدن این برنامه، کسی باور نمی کرد فضای به وجود آمده فرصتی برای نقش آفرینی دختران باشد.ولی فرهنگ حجاب وعفاف ثابت کرده نه تنها مخالف حضور زن در اجتماع نیست، بلکه توجه ها را از جسم او به قدرت ذهنی،روحی و اراده او می کشاند.درخشش بانوان به حدی رسید که از بین همه شرکت کنندگان، فاطمه عبادی با امکانات بسیارساده مثل شن و با هنری آرام و بدون هیجان توانست رأی اکثریت بینندگان را به خود جلب کرد. ۳-اعجوبه های کوچک که تا دیروز توسط افرادسطحی نگر در جامعه به خاطر وضعیت جسمانی مورد تمسخر قرار می گرفتند،با درخشش خود این نگاه را اصلاح کردند و نشان دادند خداوند به هر انسانی استعدادی داده و هرکس در حوزه توانایی خود کم نظیر است. ۴-در عصری که تصور می شد، شخصیت های موثرملی، در حال فراموشی هستند،صالح سخندان با هنر خطای دید،فیزیکدان سیاستمدار شهید چمران را به تصویر کشاند. ۵-رسانه ملی که خود از عوامل بالارفتن تب خوانندگی در اجتماع است، با این برنامه تلاش کرد هنرهای جذاب دیگر را نیز به مخاطبان معرفی کند تا از این پس وقتی نام هنرسرگرمی به گوش می رسد، گزینه های گوناگون به ذهن ها تبادرشود. ۶-اسم برنامه عصر جدید به گونه ای بود که تصور می شد هنرهای قدیمی و بومی مثل نقالی نمی توانند در آن بدرخشند. ولی جوانمردان ایران زمین، ورزش پهلوانی را چنان به زیبایی اجرا کردند که شایسته حضور در مرحله نهایی فصل دوم شدند. ۷-آموزش و نصیحت برای تشویق مردم به کار گروهی کافی نیست.دیدن یک فعالیت جمعی جذاب و با نتیجه بخشی بالا، اشتیاق انسان بیشتر می شود.ازبین صدو چهل اجرا، صعود چهار گروه به مسابقه پایانی فصل دوم عصر جدید بارأی مردم، گویای این موضوع است. https://eitaa.com/AminM313/384
🔰🔰🔰🔰🔰🔰 جریان شناسی مشروطیت⬇️ ♻️نکته اول هدایت فکری مردم برای حضور در پای نهضت توسط دو گروه انجام میشد⏬ ✅علما و ✅رروشنفکران_انجمن های مخفی( روزنامه ها_شب نامه ها...) ♻️نکته دوم به جهت بافت فرهنگی جامعه، روشنگری و فتوای مراجع بیشترین تاثیر را در کشاندن مردم پای نهضت،داشت. ♻️نکته سوم اصل نهضت با انگیزه دینی و آغاز شد ♻️نکته چهارم دو جریان کلان در مشروطیت‌فعالیت میکرد⏬ 1⃣جریان دینی 2⃣جریان غرب زده ها ♻️نکته پنجم جریان غرب زده به دنبال نسخه و مدل غربی برای مشروطیت ایران بود. ♻️نکته ششم(ویژگی های جریان دینی) 1⃣نقش در نهضت نه قابل انکار است‌نه قابل مقایسه با سایرین. 2⃣ مهم ترین شاخصه حرکت علما در طول تاریخ و بالتبع در مشروطیت است 3⃣شعار علما، بود. این درخواست علما هم‌ توصیه اخلاقی محض نبود(چرا که توصیه اخلاقی این همه تلاش و تحمل سختی و درگیری با استبداد، نیاز نداشت) 4⃣عدالتی که علما میخواستند دقیقا در زمینه مسائل بود،چون مخاطبشان حکومت بود. 5⃣علما به دنبال تاسیس یک بنیاد تامین کننده عدالت بودند. و اسمش را گذاشتند 6⃣معیار این عدالت هم در نظر شان بود،نه چیز دیگر.مردم نیز چنین انتظاری از این حرکت داشتند. ♻️نکته هفتم این نهضت را ملت شروع کرد ولی در ادامه از آن به نفع اهداف خودش استفاده کرد و را به قدرت رساند.
لایه های یک برنامه تفریحی رسانه ای با توجه به پرمخاطب بودن برنامه های سرگرم محور باید توجه داشته باشیم، وقتی پای رسانه می نشینیم با یک مجموعه ای از اهداف و تاثیرات مواجه می شویم که می طلبد نه دربست بلکه هوشمندانه به تماشا بپردازیم. ۱-انگیزه (سرگرمی یا غفلت؟) رسانه ای که در وهله اول بتواند مخاطبینش را پای گیرنده نگه دارد، موفق عمل کرده است. سرگرم شدن مردم برای فراموش کردن هرچند کوتاه مشکلات یا غافل شدن از یک موضوع پراهمیت، هنر خاصی می طلبد. اینکه در رقابت با غول های رسانه ای جهان بتوانی بینندگان برنامه را حفظ کنی، امتیاز خوبی به حساب می آید. ۲-حامی برنامه(اصل یا فرع؟) شرکت های تولیدی و خدماتی برای پیروزی در بازار رقابت به دنبال جذب مشتری بیشتر می گردند. در نتیجه فضای تبلیغات در رسانه ها داغ می شود و هر مجموعه ای که بتواند بیشترین هزینه را پرداخت کند، سود زیادی را به دست خواهد آورد. کار به جایی می رسد که نسبت به اصل بودن "لذت مردم یا جیب اسپانسل" در هدف تولید این برنامه شک می کنیم! ۳-مواسات(حقیقت یا ژست؟) رسانه ها برای جمع آوری کمک های نوع دوستانه، جهت رفع گرفتاری های مردم و البته قیافه همدلانه گرفتن از فرصت همراهی مخاطبین برنامه استفاده می کنند و برای کمک به مسئولین یا رقابت با آنان وارد صحنه می شوند. ۴-اطلاعات(فرصت یا تهدید؟) با فعال کردن مخاطبین برنامه جهت شرکت در نظرسنجی ها و ارسال پیامک، ذائقه مردم شناسایی می شود و نسبت به داده های به دست آمده تحلیل انجام می گیرد. اگر مسئولین مربوطه در داخل این توجه را نداشته باشند، بدخواهان از این اطلاعات به نفع خود سوء استفاده خواهند کرد. ۵-فرهنگ(تعالی یا تهاجم؟) هر حرکت رسانه ای در دل خود مرام و مسلکی را مروّج است به دنبال اصلاح یا تقویت و یا تغییر یک فرهنگ اجتماعی است. ۶-سیاسی(خودی یا غیر خودی؟) نقد یا تخریب عملکرد مسئولین نظام یا سیاست های کلی حاکمیت، خصوصاً در برنامه های پرمخاطب، حال بسته به شهامت کارگردان صریح یا مبهم انجام می گیرد. تاثیر گذاری در کارزار انتخاباتی با استفاده از شعارها یا نمادهای یک نامزد نیز می تواند از جمله اهداف پنهان یک برنامه باشد. https://eitaa.com/AminM313/394
زمینه های نهضت مشروطیت⬇️ 🔵شکست ایران در ،و تحمیل و انعقادقراردادهای و 🔵از دست رفتن قسمت هایی از خاک کشور در شمال و شرق 🔵اعطای به روس و انگلیس 🔵مسافرت های زائد سلاطین و صدراعظم به اروپا 🔵ظلم و جور عمال حکومت در تهران و شهرستان ها 🔵شکست روس از ژاپن و ریختن ترس مردم از مداخله احتمالی روس ها ،در صورت اقدام علیه حکومت قاجار(روس ها حامی استبدادقاجاربودند) 🔵ضعف دولت مرکزی که جولان قبایل مسلح را در پی داشت 🔵فشار شدید مالیاتی 🔵اعمال تبعیض مالیاتی و گمرکی به تجار ایرانی مقابل تجارخارجی(در زمان ) 🔵آگاهی جمعی از ایرانیان از وضع ممالک اروپا_موج گرایش به قانون اساسی در مغرب زمین 🔵تلاش مراجع مذهبی در آگاه کردن مردم 🔵شکایت روزنامه ها و انجمن های مخفی و روشنفکران از اوضاع مملکت ✅و مهم تر از همه نتایج حرکت موفق قیام تنباکو 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ✅آغاز 1⃣فردی به نام "مسیونوز" ایران شد. بعدها با نفوذ بیشتر تقریبا به وزیر مالیه تبدیل شد. مسیو نوز را به قصد تمسخر پوشید و عکس آن را پخش کردند. هیاهوی عجیب در شهر بوجود آمد و بازار بسته شد و مردم را ویران کردند. 2⃣ دو نفر از شهر،خشم مردم را بیشتر کرد. 3⃣برخوردهای نفرت انگیز (حاکم تهران) و (صدراعظم) با مردم و علمای مخالف اتفاقات اخیر 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 علما،بازاریان و...در مکان های مختلف و در خواست تاسیس مهم ترین خواسته بود. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️ در موجب شد تا شاه را عزل کند و را درآینده نزدیک تاسیس کند. برای مقابله با این وضع شروع به دستگیری و تبعید برخی از سران نهضت کرد. ⬇️ برخی از مردم به رهبری علمایی چون؛ و و، به سمت جهت حرکت کردند. دیگری نیز توسط برخی از مردم در ترتیب داده شد. بالاخره شاه را عزل کرد و را در ۱۶ جمادی الثانی۱۳۲۴ صادر کرد و در شروع شد.(در بقیه شهرها،انتخابات برگزار نشد!!!!). و قانون اساسی را تدوین کردند. ⬇️ به دلیل نواقصی که متن قانون اساسی داشت،با اصرار مشروطه خواهان قرار شد متمم آن نیز تدوین شود. با پافشاری علمایی چون در اصل بیست و هفتم این متمم،تاکید شد⬅️ مجلس و شاه نباید برخلاف موازین شرعی،قانونی وضع کنند. (شورای نگهبان)نیز جهت نظارت بر قوانین مصوب مجلس پیش بینی شد(پنج نفر از فقهای متدین و زمان شناس بر عدم مخالفت قوانین با شرع نظارت داشته باشند) ⬛️این اصل هیچ گاه جامه عمل نپوشید!!!!!! به این ترتیب برای اولین بار کشور ایران صاحب قانون اساسی شد و شکل گرفت. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰
⬇️ 🔵 با وجود مخالفت مستبدین توانست را تدوین کند و اصول مهم مربوط به حقوق و آزادی های ملت و تفکیک قوا و مسئولیتهای دولت را مشخص نماید. 🔵بودجه مملکت را تعدیل کرد 🔵قرضه ای که دولت میخواست از روس و انگلیس بگیرد ،رد کرد. 🔵به قرارداد۱۹۰۷ اعتراض کرد⬇️ ( ۱۹۰۷ میلادی بین و ) [طبق این قرارداد،ایران به سه منطقه تقسیم شد: شمال تحت تسلط روسیه جنوب تحت تسلط انگلیس و مرکز بی طرف ماند.] ⬅️دست آخر به توپ‌بسته شد. و شروع شد. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️ مردم در تبریز و رشت و اصفهان و...مبارزه را شروع کردند و با تصرف تهران، را خلع و پسر ۱۲ ساله اش را به تخت نشاندند و انتخابات مجلس دوم شکل گرفت 🔰🔰🔰🔰🔰 ⬅️با سقوط استبدادصغیر شکل گرفت. 🔵با استخدام برای اصلاح امور مالی برای اصلاح ژاندارمری برای اصلاح دادگستری موافقت کرد. روسیه در سال۱۹۱۱ اعلام کرد ایران حق ندارد بدون رضایت روسیه مستشارخارجی استخدام نماید مجلس در برابر مقاومت کرد ولی در ادامه منحل گشت. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬇️ با مواجه شد . و قبل از اتمام مدتش،متوقف و تعطیل شد. 🔵قرارداد۱۹۱۵ [در ۱۹۱۵ میلادی روسیه و انگلیس پا را از قرارداد۱۹۰۷ فراتر گذاشتند. طبق این قرارداد،نیروی قزاق روسیه و پلیس جنوب انگلیس تقریبا سراسر ایران را تحت کنترل خود قراردادند.] 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 🔵قرارداد۱۹۱۹[فروش ایران به انگلیس] ۱۹۱۹ میلادی، پس از جنگ جهانی اول بین وثوق الدوله(نخست وزیر) و انگلیس بسته شد . طبق این قرارداد⬇️ 🔵مقامات ایران تحت الحمایه انگلیس شدند. 🔵کلیه تشکیلات نظامی و مالی ایران تحت نظارت انگلیس قرار گرفت 🔵امتیاز راه آهن و 🔵 راه شوسه به این کشور واگذار شد. مخالفت ها با این سیاستهای استعماری⬇️ 🔵علمایی چون در مجلس 🔵 در شمال 🔵مبارزات در آذربایجان 🔵دلیر مردان تنگستان در جنوب()
دو جریان کلان مشروطه 1⃣جریانی به دنبال نوعی دموکراسی غربی(مشروطه مدل غربی)بودند. 2⃣جریان دینی مشروطه⬇️ ♻️مشروطه مشروعه طلب⬇️ نجف سیدمحمدکاظم یزدی تهران شیخ فضل الله نوری و سایر شهرها... ♻️مشروطه طلب⬇️ نجف⬅️حضرات اعظام ؛آخوندخراسانی،سید عبدالله مازندرانی تهران سید عبدالله بهبهانی سیدمحمدطباطبایی وسایرشهرها.... 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 شخصیتهای اصلی جریان دینی_علما در صدر مشروطه⏬ ♻️مشروطه طلب⬇️ ✅نجف⬅️ و ( که کتاب تنبیه الامه و تنزیه المله را در دفاع از مشروطه نوشت) ✅ تهران⬅️ ♻️مشروطه طلب⬇️ ✅نجف⬅️(صاحب عروه) ✅تهران⬅️ و در شهرستانهای دیگر نیز به همین ترتیب علما دودسته شدند. بر موج مشروطه سوار شد و بعداز۱۴ سال مشروطیت سر از در آورد. حکومت استبدادی در حال سقوط با گری_انگلیس بعدازچندسال ، به حکومت به مراتب مستبدتر و وابسته تر تبدیل شد!!!!!! که با به مخالفت برخاستند، بعدها سراز حمایت درآوردند!!!!! ⬅️در زمان پهلوی به استثنای دوره کوتاه و . فقط نامش بود(جنبه تشریفاتی داشت)
چگونه یک زن الگو می شود؟ ....... ....... ۷- اراده همه گزینه های بالا زمینه ساز هستند. ولی آنچه حرف آخر را می زند اراده آدمی است. در شرایط حساس و سرنوشت ساز انسان ها درون واقعی خود را نشان می دهند. حادثه کربلا مرحله اصلی بروز شخصیت حقیقی زینب کبری بود.انتخاب جبهه حق و تا آخرین نفس پای حقیقت ایستادن، قدرت اراده این زن نمونه را نشان می دهد. @hagigatevasel
⏺حفظ استقلال ایران ⏺صیانت از دین و تشیع در قاجاریه برخلاف صفویه هردو دچار آسیب شد. قاجاریه⬅️اندیشه های غربی توسط روشنفکران غرب زده- امتیازهای فلج کننده کشور. علمای نجف و ایران به شدت نگران اوضاع ایران هستند گاهی با و گاهی با شاه را مجبور به لغو قرارداد یا غزل صدراعظم کردند ⬅️باید یک ایجاد شود. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰 ⬅️محدودکردن قدرت شاه مستبد ولی ،،باعث شد انگلیس بر نهضت مسلط شود و چندسال بعد دیکتاتوری مضاعفی با وجود مجلس به ملت تحمیل کند 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 علما و جریان مذهبی پیش قدم و اثرگذارتر بودند. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 به دنبال عدالتخانه بودند. ته‌ی آخر هم این‌که ، قوانین اسلامی بود؛ یعنی عدالت اسلامی میخواستند؛ در این هیچ تردیدی نیست و این را بارها و بارها گفته بودند. آنچه که مورد درخواست مردم بود این بود، که متنش هم مواد اسلامی و احکام اسلامی و قوانین اسلامی است. نکات مهم شیخ فضل الله نوری⬇️ 🔵تعریف بکنیم که "چه میخواهیم؟"[آزادی،مساوات و...] 🔵مرزبندی ها را مشخص بکنیم، ⬅️عدالت میخواهیم آن هم نه از جنس توصیه اخلاقی نیازمند دستگاه قانونی جهت نظارت بر عملکرد شاه و حاکمان داریم. ⬅️مخاطب این قیام حکومت است. ⬅️معیار عدالت قوانین اسلامی است انحراف از کجا آمد⬇️ وقتی عدالت به سفارت انگلیس رفت و به مشروطه تفسیر شد و نسخه غربی_انگلیسی مشروطیت توسط روشنفکران برای ایران رقم خورد. و در ادامه⬅️تلاش برای اختلاف افکنی بین علما و نیز حساسیت زدایی از علما نسبت به اشکالات شیخ فضل الله نوری
چگونه یک زن الگو می شود؟ شخصیت عظیم زینب کبری سلام الله علیها متأثر از عواملی است که هر کدام به تنهایی در شیوه زندگی و تصمیم گیری های انسان نقش دارند. ۱-وراثت این بانو از خاندان نبوت و ولایت به دنیا آمده است و خصلت های پاک انسانی از بدو تولد به او منتقل شده است. ۲-نطفه پاک پدر و مادر این دختر چنان جایگاه رفیعی در عفت و پاکدامنی دارند که در کلام الله یطهرکم تطهیراً را به همراه دارند. ۳-لقمه حلال پدری که نان آور این خانواده است، در زمان قدرت حتی برای برادر خود نیز امتیاز ویژه از حساب بیت المال قائل نشد و از شدّت عدالتش به شهادت نائل شد. ۴-محیط در زمان رسالت خاتم پیامبران و دوران تربیت نبوی به دنیا آمد.با وجود انحراف جامعه بعد نبی اکرم از خط ولایت، بوی عطرِ هدایت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم همچنان دربخش عمده ای از اجتماع محافظ ایمان و اخلاق مومنان بود. ۵-تربیت بینش ها، گرایش ها و اراده انسان از کودکی و با شیوه پرورشی والدین و مربیان شکل می گیرد و رشد می کند. زینب کبری در کلاس درس والاترین معلماّن بشریت حضور داشته است. ۷- اراده همه گزینه های بالا زمینه ساز هستند. ولی آنچه حرف آخر را می زند اراده آدمی است. در شرایط حساس و سرنوشت ساز انسان ها درون واقعی خود را نشان می دهند. حادثه کربلا مرحله اصلی بروز شخصیت حقیقی زینب کبری بود.انتخاب جبهه حق و تا آخرین نفس پای حقیقت ایستادن، قدرت اراده این زن نمونه را نشان می دهد. https://eitaa.com/AminM313/402
فرصت سوزی نکنیم! معنویت در کنار عدالت، عقلانیت و پیشرفت یکی از اصول حاکم بر برنامه های جامعه دینی است.هر چقدر بتوان حس حضور خدا را در اجتماع تقویت کرد، ارزش های الهی و انسانی ظهور بیشتری در بین مردم خواهند داشت و به هر میزان مردم معنوی تر باشند، بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کنند. ارتباط با خدا، مهم ترین بُعدِ معنویت در آموزه های دینی است. تعالیم اسلامی به دو صورت این برنامه ارتباطی را تعریف می کنند. ۱-توجه روزانه نمازهای پنجگانه نمونه بارز توجه آفرینی به پروردگار متعال است. نمازشب، ادعیه و مناجات، روزه و غسل که برای ایام و ساعات هفته وارد شده است، همگی تلاشی برای مراقبت از یاد خدا در دل هاست. ۲-لحظات ناب زمان هایی از سال به خاطر ویژگی خاص، فرصت جذب نورانیت بالایی دارند. برای کسب فیوضات در این موقعیت ها، برنامه های عبادی ویژه ترتیب داده شده است که هم تنوعی در اعمال روزانه می شود و نیز به خاطر ثواب فراوان شوق و سبقت گیری در مردم ایجاد می کند. اوقاتی چون عرفه، دحوالارض، ایام البیض ماه رجب، دهه اول ذی الحجه و شب های قدر می توانند عطر معنویت را بیشتر در جامعه گسترش دهند. با امید به اینکه مسئولین و نهادهای فرهنگی قدر این موقعیت های ویژه را بدانند. https://eitaa.com/AminM313/403
سلبریتی ها، فرهنگ سازی یا فرهنگ سوزی؟ زمانی که رسانه باعث شهرت و محبوبیت برخی هنرمندان و ورزشکاران شد، از این فرصت استفاده کرد تا مردم را به رعایت برخی مقررات اجتماعی مثل "بستن کمربند ایمنی در حال رانندگی" یا همدلی برای "کمک رسانی در حوادث ناگوار" دعوت کند. ولی امروزه زیر سایه رسانه کارکرد این سلبریتی ها تغییر کرده است⬇️ سیاست ⬅️ در ایام انتخابات خصوصا ریاست جمهوری با حمایت از یک نامزد، صندوق آرای کاندیدای موردنظر را پر می کنند. امنیت⬅️ در مقابل تصمیمات حسّاسِ نظام مثل برخورد با مفسدین و خائنین، یا اعتراض به نتایج انتخابات، جوّ هرج و مرج به راه می اندازند. تصمیم سازی⬅️ با به راه انداختن‌ کمپین در فضای مجازی نسبت به یک موضوع مثل خرید "واکسن کرونا" دنبال اثرگذاری بر تصمیم گیران جامعه هستند. سبک زندگی ⬅️ به وسیله شرکت در برنامه های گفتگو محور و بیان خاطرات خود به دنبال ترویج سبک زندگی خاصی می باشند. اقتصاد⬅️ از طریق حضور در تبلیغات محصولاتِ تولیدی یا خدماتی یک شرکت خاص، وظیفه جلب مشتری را بر دوش دارند. امید و اعتماد⬅️ سیاه نمایی از اوضاع ایران و ندیدن پیشرفت ها و از طرف دیگر فخرفروشی نسبت به زندگی در خارجِ کشور و خرید کالاهای خارجی، سرمایه اجتماعی نظام را تضعیف می کنند. https://eitaa.com/AminM313/408
انتظارات از رسانه ملی یکی از نهادهایی که بعد از انقلاب اسلامی انتظار می رود رویکرد برنامه های آن در جهت آرمان های مردم اصلاح شود، صدا وسیما است. در این راستا نکات زیر قابل توجه می باشد⬇️ ۱-عدالتِ آموزشی رساندن دانشِ های مورد نیاز به تمام افراد جامعه در سراسر این سرزمین، رشد فرهنگ عمومی را در پی خواهد داشت. ۲-اطلاع رسانیِ دقیق و به موقع ملت را در جریان اتفاقات و پیشرفت های روز کشور و جهان قرار دادن، تحلیل درست از وقایع، مطالبه خواسته های مردم و نیز انتقال پاسخ های مسئولین از اهم وظایف یک رسانه متعهد است. ۳-کرسی فرهیختگان ایجاد فضایی آکنده از اخلاق، آزادی و منطق برای حضور نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی جهت تضارب آرا، پیشرفت را به کشور هدیه خواهد داد. ۴-وحدت آفرینی استفاده از توانمندی های نیروی انسانی هر استان برای تولید محصولات رسانه ای و نیز انعکاس نیاز ها و ظرفیت های موجود در هر منطقه ، در کنار تحکیم انسجام ملی، در رونق گردشگری نیز موثر خواهد بود. ۵-سرگرمی های هدفمند با هنرهای مختلف می توان در کنار سرگرم کردن مردم، سطح مهارتی و فرهنگی مخاطبین را افزایش داد و ذائقه لذت جویی آنان را تعالی بخشید. ۶-اقتصاد مقاومتی رسانه می تواند با کمک به قدرتِ تدبیر معیشت در خانواده، تصحیح الگوی مصرف، ترویج کالای ایرانی، معرفی و تشویق کارآفرینان و حمایت از ایده ها و اختراعات، زمینه های بالندگی اقتصادی را فراهم کند. ۷-سبک زندگی دینی در مواجهه با تهاجم فرهنگی از طرف دشمنان، به دنبال حفظ و تعالی فرهنگ بومی باشد. ۸-تعالی معرفتی تعمیق دین باوری و بصیرت انقلابی، تقویت دشمن شناسی، حفاظت از تفکر امت واحده و تبیین مسیر رسیدن به تمدن اسلامی وجه تمایز رسانه تراز انقلاب اسلامی با سایر رسانه هاست. https://eitaa.com/AminM313/406
تأملی در یک برنامه رسانه ای عصر جدید که متأسفانه مثل خیلی از برنامه های سرگرمی کپی برداری از مشابه های خارجی است، با وجود نکات مثبتی که داشت، نقاط قابل تأمل نیز دارد ۱- استعداد یابی به طور مطلق صحیح نیست. چرا که اکثر قریب به اتفاق اجراها هنرهای سرگرمی می باشند و از سایر استعدادها خبری نیست. البته ظرفیت برنامه نیز بیش از این نبود و حق مطلب این است که رسانه ملی برای سایر استعدادها نیز چنین فضای جذاب برای دیده شدن فراهم کند. ۲-ادعای کشف استعداد نیز دقیق است. تنها می توان مدعی شد این برنامه فرصتی شد برای آن ها که می خواستند دیده بشوند. ولی آنها که چنین شناختی از برنامه ندارند یا امکان شرکت ندارند و یا حتی نسبت به استعداد خود آگاهی ندارند چه باید بکنند؟ کاش عزیزان صدا و سیما همتی کنند و با حضور در مناطق مختلف کشور، با روش های علمی به کشف گنج های پنهان مبادرت کنند. ۳- حضور دو بازیگر در بین داور های برنامه نیز نقطه ضعف به حساب می آمد.هرچند انتخاب سید بشیر حسینی جزء امتیاز ها بود. ۴-لازمه رقابت عادلانه نیز تناسب سن شرکت کنندگان و نوع اجرا ها بود‌.مثلا خوانندگی و حرکات آکروباتیک هر کدام در جای خود زیبایی هایی دارد. بهتر بود در شبکه های نهال و امید برای نوجوانان و کودکان چنین مسابقه ای می بود.هرچند اثرات روحی حس شکست نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. https://eitaa.com/AminM313/407
مردمی ترین عید سالروز عید مبعث و به نبوت رسیدن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. جشن گرفتن برای کسب مسئولیت یک شخص در نگاه اول چندان قابل هضم نیست. ولی وقتی ابعاد مختلف این انتصاب را دقت می کنی، متوجه می شوی، امروز اصل شادی برای ملّت است. چرا که ذی نفع واقعی مردم می باشند. ۱-شایسته سالاری هدایت بشر از الطاف پروردگار رحیم است، چرا که هیچ کس بیش از خداوند رحمان، انسان را دوست ندارد. حق انتصاب انبیاء نیز فقط برای اوست، چرا که «الله اعلمُ حيثُ يجعل رسالتَه» و بهترین ها را "إن الله اصصطفى". اشخاصی که "امین، صدیق، صالح، شکور و صابر" بودند. ۲-افلاکیان خاکی کوته فکران به اینکه "أبعث الله بشراً رسولاً" اعتراض می کردند، ولی نمی دانستند که چقدر این انتخاب خیر و برکت دارد. برای اینکه ثابت می شد که دین داری ممکن و سهل است، نیاز بود تا از بین انسان ها پیامبران گزینش شوند. این حرکت هم احتیاج بشر به الگو را تأمین می کرد و نیز قابلیت و ظرفیت نهایی انسان را نشان می داد تا با انگیزه و امید بیشتر در مسیر تعالی قدم بگذارد. ۳-قدرت تفاهم معارف بلند آسمانی باید چنان نازل شود که بشر توان فهم آن را داشته باشد. برای همین " وَ ما أرسلنا من رسولِِ إلا بِلسان قومه" تا هیچ کس مشکلی برای معرفت نداشته باشد و " یفقهوا قولي " تحقق پیدا نمی کند، مگر زمانی که پیامبران به عنوان طبیبان فرهنگی، زمانه خود را بشناسند و متناسب با آن نسخه بدهند. ۴- شیفتگان خدمت در جهانی که همه انسان ها به دنبال کسب ثروت و قدرت می گردند تا شهوت وشهرت بدست آورند، کسی باور نمی کند افرادی پیدا شوند که بگویند " وما اسئلکم علیه من أجر إن أجری إلا علی ربّ العالمین"! حتی در این مسیر مورد تهمت و استهزا و آزار مال اندوزان و مستکبران قرار می گرفتند. ۵-می رنجد از رنج شما بیش از وظیفه کار کردن معنایی غیر از شدت علاقه ندارد. اینکه برای رسالتی که نه تنها در مقابل آن مزدی دریافت نمی کنی بلکه باید مشکلات ناشی از جهالت و رذالت مردم را نیز تحمل کنی، حتی به مرحله "فلعلّک باخعُُ نفسک" برسی، نشان از عمق علاقه به همنوعان است. پیامبرالهی نه تنها " عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم" بودند بلکه "حَريصٌ عَلَيكُم" نیز شدند. و هرچه مردم به نور نزدیک تر می شدند، میزان محبت رسولان نیز افزایش می یافت و " بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ" می شدند. ۶-مردم سالاری حقیقی همه برنامه های دینی و سنت های الهی برای "هدیً للنّاس" است. فلسفه بعثت نیز بالندگی انسان ها برای " لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ" می باشد. در جامعه دینی حاکم الهی با شکوفاسازی معرفت و انگیزه مردم، آنان را به حرکت در مسیر تحقق ارزش ها، هدایت می کند، برای همین در چنین حکومت ها، مردم " مصدر کار" می باشند. عیدتون مبارک🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/AminM313/428
غفلت از قدرت رسانه این حرف دقیقی است که "هر جامعه ای سلاح علم داشته باشد، قدرت نیز دارد". ولی امروز باید اضافه کرد "جوامعی که فهم و تولید رسانه ای دارند، بانفوذ تر و ماندگار ترند". حقیقت این است که دنیا در تلاش است تا از طریق رسانه به اعتبار و شهرت دست یابد و حتی به خاطر اهمیت اثر گذاری آن، افسانه سازی می کند تا در ذهن ها و قلب ها نفوذ کند. بدون شک بیشترین رسوخ ابر قدرت ها در جهان، مرهون رسانه است. امروز در جنگ رسانه ای قرار گرفته ایم که، عده ای با اسلام هراسی به دنبال حذف نام دین خاتم و برخی با کاریکاتوری معرفی کردن شخصیت پیامبر اکرم در صدد سکولاریزه شدن جوامع اسلامی می باشند. چرا جهان اسلام با همه نیروی انسانی و ثروت بزرگ خود برای معرفی آیین حقیقت و انسانیت، تلاش کمتری را انجام می دهد؟ البته بی توجهی سیاست مداران دنیای اسلام به اینگونه موضوعات مشخص است، چرا که با روشن شدن حقیقت، طبل رسوایی حکومت داری آنان به صدا در خواهد آمد. متأسفانه جهان اسلام هنوز نتوانسته است از تلّه تفرقه بین مذاهب و اقوام خارج شود و هر جا توفیقی یافته است، یا در آغوش لیبرال دموکراسی غربی افتاده یا پرچم ناسیونالیسم را برافراشته است!! امروز اسلام سیاسی که با مدیریت مجموعه زندگی انسان ها، به دنبال هویت دینی بخشیدن به ملت هاست، در سیبل تهاجمات جنگ نرم دشمنان قرار گرفته است و ایجاب می کند هنرمندان متعهد با زدودن پرده های غفلت و تحریف، حقیقت و زیبایی خورشید اسلام را به جهانیان منتقل کنند. https://eitaa.com/AminM313/431
تفاوت دو فیلم دو اثر فاخر با محوریت شخصیت حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم، در جهان اسلام تولید شده است. برخی عناوین مشترک را در این دو اثر بررسی می کنیم. کدام بُعد دین؟ فیلم اول که در سال۱۹۷۶ میلادی ساخته شده است، بیشترین همت برای نمایش جنگ های مشرکان مکه با مسلمانان می باشد که در نتیجه مخاطب ذهنیت مقاومت و جنگ آوری از اسلام بدست می آورد. ولی در اثر دوم که به تاریخ ۱۳۹۳ شمسی تولید شده است، به خاطر اقتضای سن حضرت رسول، بُعد عاطفی و رحمانی از ایشان به تصویر کشیده می شود. ⏺دشمن شناسی مصطفی عقاد، مستکبران مشرک حجاز را که فرهنگ و آداب کهن خود را مقابل اسلام در معرض انقراض می دیدند، دشمن اصلی مسلمانان می شناسد. چرا که با جایگزینی آیین جدید، ثروت و قدرتشان نیز به خطر می افتاد. در حالیکه مجید مجیدی برخی عالمان یهود که از جایگاه معنوی حضرت محمد در آینده خبر داشتند را دشمن خطرناک می داند چرا که موقعیت اجتماعی خود را با آشکار شدن حقایق، از دست می دادند. ⏺کرامت و اعجاز در جهان مادی نگر، به تصویر کشیدن اتفاقات خارق عادت ریسک بزرگی برای یک کارگردان به حساب می آید. عقاد در فیلم خود، پناه بردن پیامبر به غار در جریان خروج از مکه که خداوند با تارعنکبوت و تخم گذاری یک پرنده، از جان نبی خود حفاظت کرد، تنها حادثه غیر عادی تاریخ به حساب می آید. ولی در فیلم ساخته مجیدی از آشکار شدن نشانه های نبوت با آغاز تولد حضرت محمد تا آرام شدن خروش دریا و نزول نعمت بر مردم با دعای ایشان، کرامات و اعجاز، شجاعانه به مخاطب نشان داده می شود. ⏺تصدیق ادیان توجه دادن مخاطب به اینکه اسلام دینی است که هم مصدق آموزه های به حق سایرادیان بزرگ آسمانی می باشد و نیز مورد تأیید منصفان دین شناس قرار می گیرد. همچنان که در اثر مربوط به سال ۱۹۷۶م، حاکم مسیحی حبشه که با شنیدن آموزه حق قرآن پیرامون حضرت عیسی، مسلمانان مهاجر را پناه داد و دست رد به سینه مشرکان مکه زد و در اثر دیگر، عالم روشن ضمیر کلیسا که با دیدن نشانه های نبوت در حضرت محمد مصطفی، خوشحال شد و جان ایشان را از خطر یهودیان نجات داد. https://eitaa.com/AminM313/433
غافلانه یا عامدانه؟ باید اذعان کرد فیلم "محمد رسول الله" مصطفی عقاد، به ابعاد مختلف شخصیت حضرت رسول و به سیره تربیتی و حکومت داری ایشان، نپرداخته و صرفا یک اثر تاریخی است که به صورت ناقص وقایعی را نشان داده است و برخی قضایای مهم نیز مطرح نشده است. 1⃣وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ مصطفی عقاد، به این مطلب آگاه بود که نمی تواند بی تفاوت از کنار نام و نشان علی بن ابی طالب در اثر خود، رد شود و برای همین در دو قضیه "لیلةالمبیت" و "جنگ بدر" ایمان خالصانه و شجاعانه ایشان را به تصویر کشید. ولی از دو نکته مهم تاریخی که هم روش تبلیغی قرآن را بیان می کنند و نیز انسجام و استمرار دین را نشان می دهند، غفلت کرده است. یوم الدار که اشاره به آیه شریفه " انذر عشیرتک الاقربین" دارد و واقعه غدیر که آیه عظیم "یا ایها الرسول بلغ‌ ما اُنزل الیک من ربّک.." نازل شد، که در هر دو مورد اعتقاد راستین مولا علی علیه السلام به پیامبر اعظم و جایگاه حضرت در کلام الهی را نشان می دهد، متأسفانه مطرح نشده است. 2⃣وَلَمَّا رَءَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلۡأَحۡزَابَ قَالُواْ هَٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ اولین سکانس فیلم محمد رسول الله مربوط به نامه حضرت رسول برای پادشاهان قدرت های بزرگ اطراف شبه جزیره عربستان است. خسروپرویز پادشاه ساسانیان با مشاهده پیام، با غرور و بی ادبی، آن دست خط را پاره کرد. این تنها تصویری است که از ایرانیان در این فیلم دیده می شود. در حالیکه پرداختن به جنگ های پیامبر با مشرکان که جزء اصلی ترین موضوعات این اثر بود، انتظار می رفت جنگ احزاب که بزرگترین نبرد مستکبران با جبهه اسلامی بود، فراموش نشود. آیا ابتکار شخصیت والا مقام سلمان فارسی در این جنگ برای حفر خندق که قابلیت رسانه ای بالایی نیز داشت، ناشیانه مورد غفلت قرار گرفته است؟ 3⃣لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا.. احتجاجات منطقی و اخلاقی پیامبر با علمای سایر ادیان و زندگی مسالمت آمیز پیروان پیامبران آسمانی با مسلمانان در مدینه از موضوعات اصلی تاریخ دوران حضرت رسول بوده است، که در این اثر به آن نپرداخته است. از همه مهم تر خیانت ها و دست اندازی های برخی یهودیان از جمله "بنی قَینُقاع" ، "بنی النضیر" و "بنی قریظه" علیه اسلام و پیامبر اکرم که با فتح خیبر خیلی از توطئه ها خنثی شد، نیز حذف شده است. https://eitaa.com/AminM313/435
آمیختگی فرهنگ ملی و دینی آداب کهن در همه جوامع بشری وجود دارد، هنر مردمان هر عصر آن است که در کنار تلاش برای حفاظت از میراث گذشتگان، خلاقانه متناسب با شرایط روز، زیبایی هایی ظاهری و معنوی آن را تقویت و با فهم درست از فلسفه هر موضوع باستانی، به اصلاح نقیصه ها و خرافات اقدام کنند. با ورود اسلام به ایران و نفوذ در قلب ها و ذهن ها، مردم این سرزمین، مومنانه به دنبال احراز عدم تضاد آداب ملی با آموزه های دینی می گشتند و حتی در تکاپو بودند تا جایی که می توانند رنگ مذهبی به فرهنگ آباء و اجدادی خود بدهند و اگر این کار امکان نبود به پاک سازی فرهنگ ایرانی روی می آوردند. کتاب آسمانی خود "قرآن کریم" را گُل سر سبد سفره هفت سین عید نوروز قرار دادند و سال خود را با دعای تحول احوالات به بهترین حال، آغاز کردند. دورهمی خانوادگی، دوری از کینه و انجام صله ارحام جزء آداب این عید و شب یلدا شد. "سیزده به در" را نیز روز آشتی با طبیعت دانستند و دل به آغوش آن سپردند و هر گونه نحس بودن ایام‌را باطل شمردند. چهارشنبه آخر سال که بوی آتش پرستی می داد، به آتش بازی تبدیل شد. هر چند در این مورد آخر، هنوز توفیق کامل کسب نشده است و عده ای عامدانه با پر رنگ کردن قداست آتش و برخی جاهلانه با شعله ور تر کردن آن، سور این روز را با سوز همراه کرده اند. https://eitaa.com/AminM313/434