eitaa logo
زندگی بالا و پایین داره....
3 دنبال‌کننده
58 عکس
51 ویدیو
38 فایل
امین محمدلو @Montazer_amin خسته نشو طاقت بیار که عمر این سختی ها کوتاهه باورکن که؛ ما می تونیم روزهای خوبی توراهه
مشاهده در ایتا
دانلود
فرصت سوزی نکنیم! معنویت در کنار عدالت، عقلانیت و پیشرفت یکی از اصول حاکم بر برنامه های جامعه دینی است.هر چقدر بتوان حس حضور خدا را در اجتماع تقویت کرد، ارزش های الهی و انسانی ظهور بیشتری در بین مردم خواهند داشت و به هر میزان مردم معنوی تر باشند، بزهکاری ها و آسیب های اجتماعی کاهش پیدا می کنند. ارتباط با خدا، مهم ترین بُعدِ معنویت در آموزه های دینی است. تعالیم اسلامی به دو صورت این برنامه ارتباطی را تعریف می کنند. ۱-توجه روزانه نمازهای پنجگانه نمونه بارز توجه آفرینی به پروردگار متعال است. نمازشب، ادعیه و مناجات، روزه و غسل که برای ایام و ساعات هفته وارد شده است، همگی تلاشی برای مراقبت از یاد خدا در دل هاست. ۲-لحظات ناب زمان هایی از سال به خاطر ویژگی خاص، فرصت جذب نورانیت بالایی دارند. برای کسب فیوضات در این موقعیت ها، برنامه های عبادی ویژه ترتیب داده شده است که هم تنوعی در اعمال روزانه می شود و نیز به خاطر ثواب فراوان شوق و سبقت گیری در مردم ایجاد می کند. اوقاتی چون عرفه، دحوالارض، ایام البیض ماه رجب، دهه اول ذی الحجه و شب های قدر می توانند عطر معنویت را بیشتر در جامعه گسترش دهند. با امید به اینکه مسئولین و نهادهای فرهنگی قدر این موقعیت های ویژه را بدانند. https://eitaa.com/AminM313/403
سلبریتی ها، فرهنگ سازی یا فرهنگ سوزی؟ زمانی که رسانه باعث شهرت و محبوبیت برخی هنرمندان و ورزشکاران شد، از این فرصت استفاده کرد تا مردم را به رعایت برخی مقررات اجتماعی مثل "بستن کمربند ایمنی در حال رانندگی" یا همدلی برای "کمک رسانی در حوادث ناگوار" دعوت کند. ولی امروزه زیر سایه رسانه کارکرد این سلبریتی ها تغییر کرده است⬇️ سیاست ⬅️ در ایام انتخابات خصوصا ریاست جمهوری با حمایت از یک نامزد، صندوق آرای کاندیدای موردنظر را پر می کنند. امنیت⬅️ در مقابل تصمیمات حسّاسِ نظام مثل برخورد با مفسدین و خائنین، یا اعتراض به نتایج انتخابات، جوّ هرج و مرج به راه می اندازند. تصمیم سازی⬅️ با به راه انداختن‌ کمپین در فضای مجازی نسبت به یک موضوع مثل خرید "واکسن کرونا" دنبال اثرگذاری بر تصمیم گیران جامعه هستند. سبک زندگی ⬅️ به وسیله شرکت در برنامه های گفتگو محور و بیان خاطرات خود به دنبال ترویج سبک زندگی خاصی می باشند. اقتصاد⬅️ از طریق حضور در تبلیغات محصولاتِ تولیدی یا خدماتی یک شرکت خاص، وظیفه جلب مشتری را بر دوش دارند. امید و اعتماد⬅️ سیاه نمایی از اوضاع ایران و ندیدن پیشرفت ها و از طرف دیگر فخرفروشی نسبت به زندگی در خارجِ کشور و خرید کالاهای خارجی، سرمایه اجتماعی نظام را تضعیف می کنند. https://eitaa.com/AminM313/408
انتظارات از رسانه ملی یکی از نهادهایی که بعد از انقلاب اسلامی انتظار می رود رویکرد برنامه های آن در جهت آرمان های مردم اصلاح شود، صدا وسیما است. در این راستا نکات زیر قابل توجه می باشد⬇️ ۱-عدالتِ آموزشی رساندن دانشِ های مورد نیاز به تمام افراد جامعه در سراسر این سرزمین، رشد فرهنگ عمومی را در پی خواهد داشت. ۲-اطلاع رسانیِ دقیق و به موقع ملت را در جریان اتفاقات و پیشرفت های روز کشور و جهان قرار دادن، تحلیل درست از وقایع، مطالبه خواسته های مردم و نیز انتقال پاسخ های مسئولین از اهم وظایف یک رسانه متعهد است. ۳-کرسی فرهیختگان ایجاد فضایی آکنده از اخلاق، آزادی و منطق برای حضور نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی جهت تضارب آرا، پیشرفت را به کشور هدیه خواهد داد. ۴-وحدت آفرینی استفاده از توانمندی های نیروی انسانی هر استان برای تولید محصولات رسانه ای و نیز انعکاس نیاز ها و ظرفیت های موجود در هر منطقه ، در کنار تحکیم انسجام ملی، در رونق گردشگری نیز موثر خواهد بود. ۵-سرگرمی های هدفمند با هنرهای مختلف می توان در کنار سرگرم کردن مردم، سطح مهارتی و فرهنگی مخاطبین را افزایش داد و ذائقه لذت جویی آنان را تعالی بخشید. ۶-اقتصاد مقاومتی رسانه می تواند با کمک به قدرتِ تدبیر معیشت در خانواده، تصحیح الگوی مصرف، ترویج کالای ایرانی، معرفی و تشویق کارآفرینان و حمایت از ایده ها و اختراعات، زمینه های بالندگی اقتصادی را فراهم کند. ۷-سبک زندگی دینی در مواجهه با تهاجم فرهنگی از طرف دشمنان، به دنبال حفظ و تعالی فرهنگ بومی باشد. ۸-تعالی معرفتی تعمیق دین باوری و بصیرت انقلابی، تقویت دشمن شناسی، حفاظت از تفکر امت واحده و تبیین مسیر رسیدن به تمدن اسلامی وجه تمایز رسانه تراز انقلاب اسلامی با سایر رسانه هاست. https://eitaa.com/AminM313/406
تأملی در یک برنامه رسانه ای عصر جدید که متأسفانه مثل خیلی از برنامه های سرگرمی کپی برداری از مشابه های خارجی است، با وجود نکات مثبتی که داشت، نقاط قابل تأمل نیز دارد ۱- استعداد یابی به طور مطلق صحیح نیست. چرا که اکثر قریب به اتفاق اجراها هنرهای سرگرمی می باشند و از سایر استعدادها خبری نیست. البته ظرفیت برنامه نیز بیش از این نبود و حق مطلب این است که رسانه ملی برای سایر استعدادها نیز چنین فضای جذاب برای دیده شدن فراهم کند. ۲-ادعای کشف استعداد نیز دقیق است. تنها می توان مدعی شد این برنامه فرصتی شد برای آن ها که می خواستند دیده بشوند. ولی آنها که چنین شناختی از برنامه ندارند یا امکان شرکت ندارند و یا حتی نسبت به استعداد خود آگاهی ندارند چه باید بکنند؟ کاش عزیزان صدا و سیما همتی کنند و با حضور در مناطق مختلف کشور، با روش های علمی به کشف گنج های پنهان مبادرت کنند. ۳- حضور دو بازیگر در بین داور های برنامه نیز نقطه ضعف به حساب می آمد.هرچند انتخاب سید بشیر حسینی جزء امتیاز ها بود. ۴-لازمه رقابت عادلانه نیز تناسب سن شرکت کنندگان و نوع اجرا ها بود‌.مثلا خوانندگی و حرکات آکروباتیک هر کدام در جای خود زیبایی هایی دارد. بهتر بود در شبکه های نهال و امید برای نوجوانان و کودکان چنین مسابقه ای می بود.هرچند اثرات روحی حس شکست نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. https://eitaa.com/AminM313/407
مردمی ترین عید سالروز عید مبعث و به نبوت رسیدن حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است. جشن گرفتن برای کسب مسئولیت یک شخص در نگاه اول چندان قابل هضم نیست. ولی وقتی ابعاد مختلف این انتصاب را دقت می کنی، متوجه می شوی، امروز اصل شادی برای ملّت است. چرا که ذی نفع واقعی مردم می باشند. ۱-شایسته سالاری هدایت بشر از الطاف پروردگار رحیم است، چرا که هیچ کس بیش از خداوند رحمان، انسان را دوست ندارد. حق انتصاب انبیاء نیز فقط برای اوست، چرا که «الله اعلمُ حيثُ يجعل رسالتَه» و بهترین ها را "إن الله اصصطفى". اشخاصی که "امین، صدیق، صالح، شکور و صابر" بودند. ۲-افلاکیان خاکی کوته فکران به اینکه "أبعث الله بشراً رسولاً" اعتراض می کردند، ولی نمی دانستند که چقدر این انتخاب خیر و برکت دارد. برای اینکه ثابت می شد که دین داری ممکن و سهل است، نیاز بود تا از بین انسان ها پیامبران گزینش شوند. این حرکت هم احتیاج بشر به الگو را تأمین می کرد و نیز قابلیت و ظرفیت نهایی انسان را نشان می داد تا با انگیزه و امید بیشتر در مسیر تعالی قدم بگذارد. ۳-قدرت تفاهم معارف بلند آسمانی باید چنان نازل شود که بشر توان فهم آن را داشته باشد. برای همین " وَ ما أرسلنا من رسولِِ إلا بِلسان قومه" تا هیچ کس مشکلی برای معرفت نداشته باشد و " یفقهوا قولي " تحقق پیدا نمی کند، مگر زمانی که پیامبران به عنوان طبیبان فرهنگی، زمانه خود را بشناسند و متناسب با آن نسخه بدهند. ۴- شیفتگان خدمت در جهانی که همه انسان ها به دنبال کسب ثروت و قدرت می گردند تا شهوت وشهرت بدست آورند، کسی باور نمی کند افرادی پیدا شوند که بگویند " وما اسئلکم علیه من أجر إن أجری إلا علی ربّ العالمین"! حتی در این مسیر مورد تهمت و استهزا و آزار مال اندوزان و مستکبران قرار می گرفتند. ۵-می رنجد از رنج شما بیش از وظیفه کار کردن معنایی غیر از شدت علاقه ندارد. اینکه برای رسالتی که نه تنها در مقابل آن مزدی دریافت نمی کنی بلکه باید مشکلات ناشی از جهالت و رذالت مردم را نیز تحمل کنی، حتی به مرحله "فلعلّک باخعُُ نفسک" برسی، نشان از عمق علاقه به همنوعان است. پیامبرالهی نه تنها " عَزيزٌ عَلَيهِ ما عَنِتُّم" بودند بلکه "حَريصٌ عَلَيكُم" نیز شدند. و هرچه مردم به نور نزدیک تر می شدند، میزان محبت رسولان نیز افزایش می یافت و " بِالمُؤمِنينَ رَءوفٌ رَحيمٌ" می شدند. ۶-مردم سالاری حقیقی همه برنامه های دینی و سنت های الهی برای "هدیً للنّاس" است. فلسفه بعثت نیز بالندگی انسان ها برای " لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ" می باشد. در جامعه دینی حاکم الهی با شکوفاسازی معرفت و انگیزه مردم، آنان را به حرکت در مسیر تحقق ارزش ها، هدایت می کند، برای همین در چنین حکومت ها، مردم " مصدر کار" می باشند. عیدتون مبارک🌺🌺🌺🌺🌺 https://eitaa.com/AminM313/428
غفلت از قدرت رسانه این حرف دقیقی است که "هر جامعه ای سلاح علم داشته باشد، قدرت نیز دارد". ولی امروز باید اضافه کرد "جوامعی که فهم و تولید رسانه ای دارند، بانفوذ تر و ماندگار ترند". حقیقت این است که دنیا در تلاش است تا از طریق رسانه به اعتبار و شهرت دست یابد و حتی به خاطر اهمیت اثر گذاری آن، افسانه سازی می کند تا در ذهن ها و قلب ها نفوذ کند. بدون شک بیشترین رسوخ ابر قدرت ها در جهان، مرهون رسانه است. امروز در جنگ رسانه ای قرار گرفته ایم که، عده ای با اسلام هراسی به دنبال حذف نام دین خاتم و برخی با کاریکاتوری معرفی کردن شخصیت پیامبر اکرم در صدد سکولاریزه شدن جوامع اسلامی می باشند. چرا جهان اسلام با همه نیروی انسانی و ثروت بزرگ خود برای معرفی آیین حقیقت و انسانیت، تلاش کمتری را انجام می دهد؟ البته بی توجهی سیاست مداران دنیای اسلام به اینگونه موضوعات مشخص است، چرا که با روشن شدن حقیقت، طبل رسوایی حکومت داری آنان به صدا در خواهد آمد. متأسفانه جهان اسلام هنوز نتوانسته است از تلّه تفرقه بین مذاهب و اقوام خارج شود و هر جا توفیقی یافته است، یا در آغوش لیبرال دموکراسی غربی افتاده یا پرچم ناسیونالیسم را برافراشته است!! امروز اسلام سیاسی که با مدیریت مجموعه زندگی انسان ها، به دنبال هویت دینی بخشیدن به ملت هاست، در سیبل تهاجمات جنگ نرم دشمنان قرار گرفته است و ایجاب می کند هنرمندان متعهد با زدودن پرده های غفلت و تحریف، حقیقت و زیبایی خورشید اسلام را به جهانیان منتقل کنند. https://eitaa.com/AminM313/431
تفاوت دو فیلم دو اثر فاخر با محوریت شخصیت حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم، در جهان اسلام تولید شده است. برخی عناوین مشترک را در این دو اثر بررسی می کنیم. کدام بُعد دین؟ فیلم اول که در سال۱۹۷۶ میلادی ساخته شده است، بیشترین همت برای نمایش جنگ های مشرکان مکه با مسلمانان می باشد که در نتیجه مخاطب ذهنیت مقاومت و جنگ آوری از اسلام بدست می آورد. ولی در اثر دوم که به تاریخ ۱۳۹۳ شمسی تولید شده است، به خاطر اقتضای سن حضرت رسول، بُعد عاطفی و رحمانی از ایشان به تصویر کشیده می شود. ⏺دشمن شناسی مصطفی عقاد، مستکبران مشرک حجاز را که فرهنگ و آداب کهن خود را مقابل اسلام در معرض انقراض می دیدند، دشمن اصلی مسلمانان می شناسد. چرا که با جایگزینی آیین جدید، ثروت و قدرتشان نیز به خطر می افتاد. در حالیکه مجید مجیدی برخی عالمان یهود که از جایگاه معنوی حضرت محمد در آینده خبر داشتند را دشمن خطرناک می داند چرا که موقعیت اجتماعی خود را با آشکار شدن حقایق، از دست می دادند. ⏺کرامت و اعجاز در جهان مادی نگر، به تصویر کشیدن اتفاقات خارق عادت ریسک بزرگی برای یک کارگردان به حساب می آید. عقاد در فیلم خود، پناه بردن پیامبر به غار در جریان خروج از مکه که خداوند با تارعنکبوت و تخم گذاری یک پرنده، از جان نبی خود حفاظت کرد، تنها حادثه غیر عادی تاریخ به حساب می آید. ولی در فیلم ساخته مجیدی از آشکار شدن نشانه های نبوت با آغاز تولد حضرت محمد تا آرام شدن خروش دریا و نزول نعمت بر مردم با دعای ایشان، کرامات و اعجاز، شجاعانه به مخاطب نشان داده می شود. ⏺تصدیق ادیان توجه دادن مخاطب به اینکه اسلام دینی است که هم مصدق آموزه های به حق سایرادیان بزرگ آسمانی می باشد و نیز مورد تأیید منصفان دین شناس قرار می گیرد. همچنان که در اثر مربوط به سال ۱۹۷۶م، حاکم مسیحی حبشه که با شنیدن آموزه حق قرآن پیرامون حضرت عیسی، مسلمانان مهاجر را پناه داد و دست رد به سینه مشرکان مکه زد و در اثر دیگر، عالم روشن ضمیر کلیسا که با دیدن نشانه های نبوت در حضرت محمد مصطفی، خوشحال شد و جان ایشان را از خطر یهودیان نجات داد. https://eitaa.com/AminM313/433
غافلانه یا عامدانه؟ باید اذعان کرد فیلم "محمد رسول الله" مصطفی عقاد، به ابعاد مختلف شخصیت حضرت رسول و به سیره تربیتی و حکومت داری ایشان، نپرداخته و صرفا یک اثر تاریخی است که به صورت ناقص وقایعی را نشان داده است و برخی قضایای مهم نیز مطرح نشده است. 1⃣وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ مصطفی عقاد، به این مطلب آگاه بود که نمی تواند بی تفاوت از کنار نام و نشان علی بن ابی طالب در اثر خود، رد شود و برای همین در دو قضیه "لیلةالمبیت" و "جنگ بدر" ایمان خالصانه و شجاعانه ایشان را به تصویر کشید. ولی از دو نکته مهم تاریخی که هم روش تبلیغی قرآن را بیان می کنند و نیز انسجام و استمرار دین را نشان می دهند، غفلت کرده است. یوم الدار که اشاره به آیه شریفه " انذر عشیرتک الاقربین" دارد و واقعه غدیر که آیه عظیم "یا ایها الرسول بلغ‌ ما اُنزل الیک من ربّک.." نازل شد، که در هر دو مورد اعتقاد راستین مولا علی علیه السلام به پیامبر اعظم و جایگاه حضرت در کلام الهی را نشان می دهد، متأسفانه مطرح نشده است. 2⃣وَلَمَّا رَءَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلۡأَحۡزَابَ قَالُواْ هَٰذَا مَا وَعَدَنَا ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ وَصَدَقَ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُۥ اولین سکانس فیلم محمد رسول الله مربوط به نامه حضرت رسول برای پادشاهان قدرت های بزرگ اطراف شبه جزیره عربستان است. خسروپرویز پادشاه ساسانیان با مشاهده پیام، با غرور و بی ادبی، آن دست خط را پاره کرد. این تنها تصویری است که از ایرانیان در این فیلم دیده می شود. در حالیکه پرداختن به جنگ های پیامبر با مشرکان که جزء اصلی ترین موضوعات این اثر بود، انتظار می رفت جنگ احزاب که بزرگترین نبرد مستکبران با جبهه اسلامی بود، فراموش نشود. آیا ابتکار شخصیت والا مقام سلمان فارسی در این جنگ برای حفر خندق که قابلیت رسانه ای بالایی نیز داشت، ناشیانه مورد غفلت قرار گرفته است؟ 3⃣لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا.. احتجاجات منطقی و اخلاقی پیامبر با علمای سایر ادیان و زندگی مسالمت آمیز پیروان پیامبران آسمانی با مسلمانان در مدینه از موضوعات اصلی تاریخ دوران حضرت رسول بوده است، که در این اثر به آن نپرداخته است. از همه مهم تر خیانت ها و دست اندازی های برخی یهودیان از جمله "بنی قَینُقاع" ، "بنی النضیر" و "بنی قریظه" علیه اسلام و پیامبر اکرم که با فتح خیبر خیلی از توطئه ها خنثی شد، نیز حذف شده است. https://eitaa.com/AminM313/435
آمیختگی فرهنگ ملی و دینی آداب کهن در همه جوامع بشری وجود دارد، هنر مردمان هر عصر آن است که در کنار تلاش برای حفاظت از میراث گذشتگان، خلاقانه متناسب با شرایط روز، زیبایی هایی ظاهری و معنوی آن را تقویت و با فهم درست از فلسفه هر موضوع باستانی، به اصلاح نقیصه ها و خرافات اقدام کنند. با ورود اسلام به ایران و نفوذ در قلب ها و ذهن ها، مردم این سرزمین، مومنانه به دنبال احراز عدم تضاد آداب ملی با آموزه های دینی می گشتند و حتی در تکاپو بودند تا جایی که می توانند رنگ مذهبی به فرهنگ آباء و اجدادی خود بدهند و اگر این کار امکان نبود به پاک سازی فرهنگ ایرانی روی می آوردند. کتاب آسمانی خود "قرآن کریم" را گُل سر سبد سفره هفت سین عید نوروز قرار دادند و سال خود را با دعای تحول احوالات به بهترین حال، آغاز کردند. دورهمی خانوادگی، دوری از کینه و انجام صله ارحام جزء آداب این عید و شب یلدا شد. "سیزده به در" را نیز روز آشتی با طبیعت دانستند و دل به آغوش آن سپردند و هر گونه نحس بودن ایام‌را باطل شمردند. چهارشنبه آخر سال که بوی آتش پرستی می داد، به آتش بازی تبدیل شد. هر چند در این مورد آخر، هنوز توفیق کامل کسب نشده است و عده ای عامدانه با پر رنگ کردن قداست آتش و برخی جاهلانه با شعله ور تر کردن آن، سور این روز را با سوز همراه کرده اند. https://eitaa.com/AminM313/434
عرفان؛ حلقه مفقوده زندگی امروزی خلأ معنویت ناشی از سبک زندگی غربی، گرایش به جریان های معنویت گرا را در جهان افزایش داده است. قدرت های استعمارگر نیز با استفاده از این فرصت، برای ترویج فرقه هایی که آموزه های عزلت گزینی دارند به تخدیر جوامع می پردازند. اگر عرفان حقیقی، به درستی در جامعه تبیین و تبلیغ نشود، عرفان های بدلی با ترویج راحت طلبی، عیاشی و تعطیلی احکام، قدرت عرض اندام پیدا خواهند کرد و به قول شاعر: "چو بیشه تهی ماند از نره شیر  ، شغالان  درآیند  آن‌جا  دلیر چو بیشه ز شیران تهى یافتند ، سگان فرصت روبهى یافتند" عرفان اسلامی بخاطر مطابقت با فطرت انسانی و همه جانبه بودن آموزه هایش، ظرفیت بیشتری برای جذب دارد و البته عدم مخالفت با شریعت نیز، هرگونه انحراف پیروان آن، از حقیقت را باعث می شود. در این طریقت، سه عنصرِ "عمل، معرفت و عشق" سالک را در مسیر توحیدی به سرمنزل سعادت رهنمون می سازند. البته در مراحلی، وجود استادی که پاسخ گوی شبهات و مانع ناامیدی و گمراهی شود نیز ضرورت پیدا می کند. چنان که گفته اند: قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن ظلمات است بترس از خطر گمراهی https://eitaa.com/AminM313/441
هادی باید از قبل مَهدی باشد برانگیختگی و آمادگی برای انسانی که قرار بود باعث رشد و بالندگی جهانیان شود، چهل سال طول کشید! بله سکان داری کشتی هدایت بشریت کار ساده ای نیست. تا فرد خود به تراز معنویت و عقلانیت نرسد، نمی تواند ارزش های حقیقی را گسترش دهد. برای همین افرادی که به دنبال تربیت انسان می گردند، باید توجه داشته که : مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنَّاسِ إِمَاماً فَلْيَبْدَأْ بِتَعْلِيمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ، چرا که در غیر این صورت تأثیر چندانی در مخاطبین نخواهند داشت. عید مبعث(برانگیختگی) بر همه مبارک🌺🌺 https://eitaa.com/AminM313/430