eitaa logo
Aminikhaah_Media
75.4هزار دنبال‌کننده
296 عکس
216 ویدیو
166 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام تقديم 27.mp3
5.29M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه بیست و هفتم #ملکوت_اعمال / 27 📅97/08/22 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه چهارم 🔶 بخش چهارم 🔶 شما تصور کنید مثلا یک آدم بزرگواری مثل آیت الله بهجت ره رفتند در خیابان و دارند بیل می زنند ، شما چه حسی پیدا می کنید؟! بعد اگر این کار را هم برای کسب درآمد انجام دهند چطور؟! خیلی بد است مگر نه؟ شاید این حس را داشته باشید اینطور آدم ها فقط باید نماز بخوانند و به کارهای عرفانی بپردازند ، درست است؟ محمد بن منکدر می گوید آمدم در خیابان ، امام باقر (ع) را دیدم ، رفتم حضرت را نصیحت کنم ایشان مرا نصیحت کردند. آمدم در یکی از خیابان های مدینه در گرمای سوزان تابستان در وقت ظهر ، دیدم ابوجعفر (ع) (امام باقر ع) با آن درشت اندامی سنگین وزنی در حالیکه دو غلام سیاه هم زیر بغل های حضرت را گرفتند ، آمدند در خیابان. حضرت آمده بودند به زمینشان سر بزنند و کسب درآمدی کنند. می گوید که گفتم آیا کسی که از اشیاخ و بزرگان است و اوضاع مالی و ثروت خوبی دارد ، در این شرایط سخت می آید برای طلب دنیا؟ (به نظرتان این صحنه اگر در زمان ما اتفاق می افتاد ، بعضی از مردم چه می گفتند؟ چه تصورات بدی پیدا می کردند؟) میگوید که با خودم گفتم الآن می روم ایشان را موعظه می کنم ، رفتم جلو سلام دادم ایشان جواب سلام را خیلی با بی محلی داد و از ایشان عرق زیادی سرازیر بود. گفتم : خدا تو را اصلاح و درست کند. گفتم آیا کسی که از اشیاخ و بزرگان است و اوضاع مالی و ثروت خوبی دارد ، در این شرایط سخت می آید برای طلب دنیا؟ اگر در این حال بمیری چه می کنی؟ حضرت فرمودند اگر در این حالت بمیرم در حالت اطاعت خدا و عمل به وظیفه که همان کسب درآمد است مرده ام. آقا مگر پول در آوردن نتیجه نیست؟ خیر ، وظیفه است. بله عمل به وظیفه برای خداست ولی مال و ثروت هم مهم است. آقا ما شنیده بودیم که امیرالمومنین ع هر چیزی که بدست می آوردند وقف می کردند! بله ، ولی حضرت جای دیگری هم کسب درآمد می کردند ، اما معمولا اینها را نمی گویند. یک آیه ای در قرآن است که فقط امیرالمومنین به آن عمل کرده است ، هیچ کسی نه قبل از امیرالمومنین و نه بعد از حضرت به آن عمل نکرده است. 《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً》 ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﺯﻣﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﮔﻔﺘﮕﻮﻯ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﻛﻨﻴﺪ ، ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﮕﻮﻯ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺻﺪﻗﻪ ﺩﻫﻴﺪ.(المجادله/12) آیه نازل شد که هرکس می خواهد پیامبر را ببیند ، باید پول پرداخت کند ، باید صدقه بدهد. می دانستید که کسی به دیدار و نجوای با پیامبر نیامد؟ و می دانستید که امیرالمومنین که خودشان نفس ، داماد و تربیت شده ی پیامبر اند ، هر روز می رفتند کار می کردند و یک درهم سرمایه گذاری می کردند تا صدقه بدهند و بعد از آن سوال بپرسند؟ سوال های حضرت هم کوتاه بود ، مثلا یکی از سوال هایشان این بود: 《یا رسول الله ما الحیله》 یعنی چاره چیست؟ پیامبر فرمودند: 《ترک الحیله》 بعد از مدتی که مشخص شد کسی نمی آید ، آیه نازل شد که بدون صدقه با پیامبر نجوا کنید و به ایشان مراجعه کنید. أَأَشْفَقْتُمْ أَن تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَاتٍ فَإِذْ لَمْ تَفْعَلُوا وَتَابَ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ﺁﻳﺎ ﺗﺮﺳﻴﺪﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﮕﻮﻯ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺻﺪﻗﺎﺗﻰ ﺑﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ؟ ﭘﺲ ﭼﻮﻥ ﻧﭙﺮﺩﺍﺧﺘﻴﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺗﻮﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ، ﭘﺲ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻴﺪ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ، ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ .(المجادله/13) آیه نازل شد که آیا ترسیدید قبل از گفتگوی محرمانه صدقاتی بپردازید؟ خب حالا شما بگویید پول خوب است یا بد؟ 🔔 @Aminikhaah_Media
پرديس انديشه 06.mp3
22.53M
🔈 #پردیس_اندیشه 🔊 #تحلیل_مغالطه / 6 📅97/08/23 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
زندگي به سبک بندگي 01.mp3
14.96M
🔈 #زندگی_به_سبک_بندگی 🔈 مروری بر حدیث عنوان بصری 🔊 جلسه اول 📅97/08/23 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه چهارم 🔶 بخش پنجم 🔶 آقا سلامتی خوب است یا نه؟ ورزش و غذای خوب و برنامه ریزی و... خوب است یا لازم نیست؟ مگر نباید علما طالب دنیا نباشند؟ خب پس نباید اینقدر سالم باشند و عمر زیاد داشته باشند. ولی شما می بینید که فلان عالم نود سال عمر می کند! چرا؟ پیامبر اکرم فرمودند که خدای متعال به انبیاء وحی کرد به مردم خبر بده. هر بنده ای که یک روز فقط برای من روزه بگیرد ، سلامتی جسم به او می دهم. خب بالاخره برای خدا روزه بگیریم یا برای سلامتی؟ برای خدا روزه بگیر سلامتی هم به تو میدهد. این دو تا یکی هستند ، سلامتی را برای چه می خواهی؟ مگر برای خدا نمی خواهی؟ مثلا روایت داریم که میفرمایند سوره واقعه را هرشب بخوان تا روزی ات زیاد شود. حالا سوال این است که آیا کسی هست که این مطلب را بداند و هرشب برای خدا سوره واقعه را بخواند؟ ما روزی و مال را برای چه می خواهیم ؟ ما برای چه غذا می خوریم؟ می دانید که براساس آنچه که توقع دارید از نتیجه ، تکلیف خودتان را همان می دانید؟ بطور مثال می گوید ما کار می کنیم تا غذا تهیه کنیم و خود و خانواده را سیر کنیم ، یعنی وظیفه را سیر کردن خود و خانواده اش می داند. خب این کار چه اجر و پاداشی دارد؟ اجر مطابق عمل است و وظیفه مطابق نتیجه است. پاداش و اجر این فرد فقط همین است که خود و خانواده اش را سیر کند و نه بیشتر! یک عارفی روی زمین یک دانه سبزی دید ، آن را برداشت و برد ، بعد گفت: من این سبزی ها را باید بخورم و با خودم به ملاقات خدا ببرم. حاج ملاهادی سبزواری مرغ نمی خورد. ایشان یک دختری داشت که فیلسوف بود. دختر ایشان از حاج آقا سوال کردند که چرا مرغ نمی خورید؟ بعد گفته بودند که برای این نمی خورم که دلم برای این حیوان می سوزد. دخترشان جواب داده بودند که خودتان مگر به ما فلان درس را درس نداده اید که اگر مرغ را بخوریم یک جزئی از ما میشود و بعد با رفتن ما به سمت ملاقات خدا ، مرغ هم به ملاقات خدا میرود؟ موظف هستیم که مثلا مرغ ها را با خود به ملاقات خدا ببریم! ممکن است یک نفر بگوید که ما موظف هستیم که مثلا نماز بخونیم و یک غذایی هم بخوریم ، خب بعدش چی؟ بعد می خواهی چکار کنی؟ یا فلان دعا را بخوانیم. خب دعا را خواندی ، بعد چه میشود؟ می دانستی باید از خدا پول و ثروت بخواهی؟ روایت داریم که خدا میفرماید نمک سفره تان را هم از من بخواهید. یعنی حتی اگر از دیگری هم چیزی را درخواست کنی ، اولا وظیفه تو بوده است که از او خواستی ثانیا اینکه درواقع از خدا خواستی. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 جلسه چهارم 🔶 بخش ششم 🔶 می دانستید روایت داریم که مسائل و گرفتاری هایتان را به مومنین بگویید؟ تو موظف هستی که مشکلت را به دوست مومنت بگویی تا به تو کمک کند اگر نگویی ، او تو را یاری نمی کند و خدا او را مجازات می کند. خب آقا مگر نباید مشکلت را به خدا بگویی؟ خب خداوند هم به واسطه این دوست مومن تو می خواهد تو را یاری کند. مگر کسی غیر از او در این عالم هست؟ «لَیسَ فِی الدّارِ غَیرُهُ دَیارٌ»  یعنی در عرض او مالکی وجود ندارد. یک روایتی داریم که از نظر سندی هم قوی است. حماد می گوید من نزد امام صادق ع بودم ، فکلمه شیخ من اهل العراق یک شیخی از اهل عراق آمد نزد امام صادق ع و داشت با حضرت صحبت می کرد. فقال له مالی ارا کلامک متغیرا حضرت فرمودند که چرا حرف زدنت تغییر کرده است؟ گفت : سقطت مقادیم فمی فنقص کلام یعنی ، دندان جلویی ام افتاده است ، نمی توانم خوب حرف بزنم. حضرت فرمودند: و انا ایضا قد سقط بعض اسنانی حتی انه یوسوس الی الشیطان فیقول لی ... من هم جدیدا یکی از دندان هایم افتاد ، شیطان مرا وسوسه می کند که اگر بقیه دندان هایت بیافتد چه طور می خواهی غذا بخوری؟ من هم می گویم: «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ» با این شیطان را رد می کنم. البته میدانیم که وسوسه کردن امام معصوم ع توسط شیطان با بقیه متفاوت است و اثر ندارد. اصلا وسوسه های شیطان در چه جاهایی است؟ شیطان جاهایی که بخواهد وظیفه و نتیجه را مخلوط کند ، وسوسه می کند ، با چه وسوسه می کند؟ با نیازت تو را وسوسه می کند!! در این روایت هم چون میداند امام صادق ع به دندان نیاز دارند ، از این روزنه و کانال وسوسه می کند. یکی از اساتید در قم می گفتند : من یک جمله ای از یک بزرگی شنیدم زندگی ام چندین سال است که عوض شده است. آن بزرگ فرموده بود که هر وقتی هیچ پولی نداری و فقط به اندازه یک وعده غذا پول داری ، همان یک وعده غذا را مهمانی بده. ایشان می گفتند که سی سال است زندگی ام با همین کار تامین میشود! قرآن میفرماید: 《مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ 》 ﻛﻴﺴﺖ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭﺍم ﻧﻴﻜﻮ ﺩﻫﺪ ، ﺗﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﭼﻨﺪﻳﻦ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﻴﻔﺰﺍﻳﺪ ؟ ﻭ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ [ ﺭﻭﺯﻯ ﺭﺍ ] ﺗﻨﮓ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﻭﺳﻌﺖ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ؛ ﻭ [ ﻫﻤﻪ ﺷﻤﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﭘﺎﺩﺍﺵ ] ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﻳﺪ . (البقره/245) یعنی خدا می گوید وظیفه داری این پول را به عنوان قرض به من بدهی تا برایت آن را زیاد کنم و مضاعف کنم. خب خدایا اگر به این نیت بدهم مگر خالص برای تو میشود؟ خداوند متعال میفرماید که تو داری پول را به من می دهی پس همین اخلاص است ، فقط اینکه خودت را در این کار نبین ، و بدان که این مال هم برای من است و منتظر هم نباش آن چیزی که تو می خواهی به تو بدهم. خیلی ها می پرسند که ما زن و بچه خودمان را دوست داشته باشیم یا نه؟ چطور همسرم را خالصانه دوست داشته باشم بالاخره یا باید خدا را دوست داشته باشم یا همسرم را؟ خب همسرت را برای چه دوست داری؟ فرموه اند که مومن هرچه ایمانش بیشتر میشود ، همسرش را بیشتر دوست دارد. یک بخشی از آن نیازی است که می بینی ، که خدا به واسطه او تو را از حرام بی نیاز کرد. چرا بعضی ها به همسرشان علاقه ندارند؟ چون احساس نیاز نسبت به او ندارند. بخش دیگر این است که خدا به واسطه او رزق تو را زیاد می کند. یا اینکه ثواب نمازت به واسطه او هفتاد برابر شده است. پس میشود در حالیکه عاشق خدا باشی ، علاقه مند شدید به همسرت باشی. علامه طباطبایی بعد از رحلت همسرشان سکته کردند! آیت الله امینی گفته بودند به علامه که آقا شما گفته بودید باید تعلقات به دنیا را کنار گذاشت ، بعد علامه جواب دادند که من اگر المیزان را نوشتم با همسرم نوشتم. و همچنین فرموده بودند که المیزان جنبه محسوس آن برای من بود و جنبه غیر محسوس آن برای همسرم بود. توضیح داده بودند که همسرم چایی را خیلی آرام و بی سر و صدا برایم می آوردند و می گفتند که من نمی خواهم ذهن شما به هم بریزد. منظور ایشان این بود که اگر من می خواستم هم کار المیزان را انجام دهم و هم کار های روزمره ام را انجام دهم ، المیزان بوجود نمی آمد برای همین همسرم خیلی نقش آفرین بودند. موظف هستی که اینطور عاشق همسرت شوی. امام حسین ع یک بیت شعر دارند ، میفرمایند: من عاشق آن خانه ای هستم که در آن خانه رباب و سکینه زندگی کنند. شهدا هم چون عاشق خدا بودند ، جانشان را فدا کردند. پس عاشق همسرشان هم بودند. روایت داریم که وقتی داشتی می رفتی سفر ، دعا کن که خدایا من که در خانه نیستم ، تو جای من را در خانه پر کن. یعنی باید احساس دغدغه ات نسبت به خانواده ات را برای خدا ابراز کنی. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 درگذشت پدر مهربان برادر عزیز و ارجمندمان جناب آقای رضا کمالی که تمامی صوتهای کانال با همیاری ایشان تهیه می شود را خدمت ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنیم. هدیه به روح پدر عزیز ایشان فاتحه ای ختم بفرمایید. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه هفتاد 🔶 بخش اول 🔶 در شرح آیه ی هفت سوره حجرات در مباحث مربوط به فطرت مطالبی را عنوان کردیم و بخشی از مفهوم آیه روشن شد ، اما این آیه روانشناسی فوق العاده ای هم در چینش واژگان دارد که بیان آن لازم ذکر است؛ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ (حجرات:۷) «ولی خدا ایمان را محبوب شما ساخت و آن رادر دلتان بیاراست و کفر و فسق و عصیان را در نظرتان مکروه گردانید» در این آیه شش واژه ی کلیدی بیان شده است ، سه واژه در اول آیه و سه واژه در آخر. سه واژه ی اول : حُب ، زینت و کراهت. سه واژه ی آخر : کُفر ، فسوق و عصیان. معنای حُب: وقتی شخص به یک چیز میل و کشش شدید داشته باشد و در مسیر رسیدن به آن موانع را کنار بزند ، او نسبت به آن چیز حُب دارد. خداوند می فرماید: «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ» یعنی؛ ما شما را جوری آفریدیم که شما نسبت به ایمان ، میل و کشش خاصی داشته باشید و بخواهید موانع رسیدن به آن را پس بزنید. البته این که باطن همه، ایمان را می‌خواهد یک چیز است و اینکه باطن همه ایمان را داشته باشد یک چیز دیگر ، این دو از هم جداست. دومی را خدا قبول ندارد چرا که در اواخر همین سوره می فرماید: وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ(حجرات:۱۴) «بگو: شما که ایمانتان (از زبان) به قلب وارد نشده به حقیقت هنوز ایمان نیاورده‌اید» این نکته خیلی زیباست می گوید؛ دل شما ایمان را میخواهد اما تعداد کمی هستند که می‌تواند ایمان به دلشان راه پیدا کند! فطرتاً و باطناً همه ی انسان ها ایمان را دوست دارند اما همه نمی توانند آن را فعال کنند: وَمَا آمَنَ مَعَهُ إِلَّا قَلِيلٌ(هود:۴۰) «(امّا) جز گروه كمى، كسى همراه او(نوح) ايمان نياورده بود» مومنین کم هستند و همیشه در اقلیت اند ، چرا که برای رسیدن به ایمان ، موانع را باید پس بزنند و از سطح ظاهری و اولیه ی زندگی خارج شوند و این کار دشوار است و عده ی کمی هستند که بخواهند از این فضا خارج شوند. انسان ها معمولا به کمترین سطح قانع می شوند و به خودشان زحمت کنار زدن حجاب ها را نمی دهند. مشکل دیگر این است که فکر و دل انسانها به راحتی جهت می گیرد و آنها توسط افراد تحت تاثیر قرار می گیرند و کم اند انسانهایی که خودشان مدیریت خود را در دست بگیرند. تقوا یعنی اینکه مدیریت شما در دست خودتان باشد و شما خودتان به دنبال این باشید که استعدادهای خود را فعال کنید نه اینکه اجازه بدهید دیگران استعدادهای شما را مطابق سلیقه ی خود پرورش دهند و فعال کنند. بحث حکومت ، رسانه و آموزش و پرورش اهمیتش از اینجا مشخص می شود چرا که این ها رکن های اصلی در تربیت انسانها هستند. 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 28.mp3
5.6M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه بیست و هشتم #ملکوت_اعمال / 28 📅97/08/26 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه هفتاد 🔶 بخش دوم 🔶 گفتیم انسان ، ایمان را دوست دارد و علاوه بر آن ایمان برای او زیباست. به عنوان مثال حرکت راهیان نور و یادمان شهدا برای اکثر جوانان با هر سلیقه ای زیباست و جذابیت دارد. مگر نه اینکه شلمچه و طلائیه و دوکوهه و... مناطق بیابانی و یا ساختمان های نیمه سوخته هستند. هیچ جذابیت تفریحی یا زیبایی بصری در آن مکان ها نسبت به مکان های تفریحی و ساختمان های تجاری و لوکس که در سراسر کشور هست وجود ندارد. چطور می شود که اینطور جاها برای خیلی ها جذاب است؟ [البته این هم فراموش نشود که این مناطق برای یک عده ای نه تنها جذابیتی ندارد و حتی مورد تمسخر هم قرار می گیرد] آدمی که کشش باطنی سالمی دارد و هنوز فطرت او دست نخورده است این چیزها برایش زیباست و در آنجا ارتباط های عجیب روحانی برایش برقرار می شود. برای بعضی ها چهره شهداء زیبا است در حالی که خیلی از این شهدا هیچ ویژگی ظاهری خاصی هم ندارند. به عنوان مثال در همین عصر خودمان شخصی مثل شهید حججی که یک جوان روستایی است و از نظر ظاهر برتری خاصی نسبت به سایر جوان ها ندارد اما در میان آنها محبوبیت پیدا می کند و عده زیادی چهره ی او را دوست دارند. از طرفی حتی صحنه شهادت او هم به ظاهر یک صحنه پرشور و حماسی نیست، دستان او را بسته اند اسیر شده است و او را میبرند و سر از تن او جدا می کنند. اما انسان مقهور میشود وقتی می‌بیند یک جوان اسیر داعشی هاست و در چشمانش هیچ ترسی وجود ندارد و با جذبه نگاه می کند. وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ(آل عمران:۱۳۹) «اگر مؤمن هستيد سستى نكنيد و غمگين مباشيد كه شما برتريد» شما بروز این آیه را در او می بینید این حسی که او مومن است و چون به نقطه ی بالاتر وصل است خود را قوی می داند. پس قدرت در چشمان او به وضوح مشخص است. این اتصال او به منبع اصلیِ قدرت ، انسان را جذب می کند و برایش لذت بخش است. و یا شخصی مثل آیت الله بهجت ، یک پیرمرد قد خمیده چه زیبایی و جذابیتی دارد که جوانها را مجذوب خود می کند؟ اینها فقط بروز آیه «وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ» است ، نه تنها ایمان زیباست بلکه مومن هم زیبا و جذاب است. از آن طرف می فرماید: «وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ» خداوند در دل شما نسبت به کفر ،فسوق و عصیان کراهت ایجاد کرده است. کراهت حالتی است که کسی نسبت به کاری تمایل و پذیرش نداشته باشد ، در زبان عرب به شتری که هرچه به آن ضربه میزنند راه نمیرود می‌گویند "ابل کاره". جالب اینجاست وقتی به درون خود مراجعه می‌کنیم بعضاً در وجود هر کدام از ما علاقه هایی نسبت به کفر وجود دارد! وقتی خداوند در آیه به صراحت می فرماید که شما نسبت به کفر کراهت دارید ، این علاقه به کفر از کجاست و وظیفه ی ما در قبال جذابیتی که زندگی کافرانه برایمان پیدا کرده چیست؟ معلوم می‌شود ذائقه ی ما را عوض کرده اند اما چطور؟! برای روشن شدن این موضوع به بررسی چند آیه در ارتباط با کفر می پردازیم که خیلی جالب است؛ اول به این نکته توجه کنید که قرآن در ارتباط با کفار خیلی تند و قاطع است و به صراحت بیان می کند. مومن کسی است که ؛ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ (فتح:۲۹) باشد. در جای دیگر می فرماید: جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ ۚ(توبه:۷۳) «با کافران و منافقان جهاد و مبارزه کن و بر آنها بسیار سخت‌گیر باشید» و یا بیان کرده ؛ وَلْيَجِدُوا فِيكُمْ غِلْظَةً ۚ(توبه:۱۲۳) «بايد آنان در شما خشونت و صلابت بيابند» کافر باید در شما تندی ببینند باید بداند که با شما صنمی ندارد. البته درباره ی ارتباط گیری و جذب حداکثری قبلا مفصل صحبت کردیم. گفتیم که باید جذب کرد. اما باید بدانیم در مبانی کفری که آنها دارند ، هرگز نباید از جانب ما سازش ببینند. سازش ما در منطق ، برهان و استدلال و... است در آنجا می توانیم با هم کنار بیاییم و سازش کنیم اما محدوده ی کفر ، محدوده ای نیست که او فکر کند می تواند مرا جذب و وارد آن حریم کند. این باید خط قرمز ما باشد کفر چیزی است که خداوند نسبت به آن خیلی محکم برخورد کرده است و از ما هم برخورد قاطعانه می خواهد. 🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 29.mp3
6.59M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم 🔊 جلسه بیست و نهم #ملکوت_اعمال / 29 📅97/08/27 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه هفتاد 🔶 بخش سوم 🔶 قرآن می فرماید کفار مشکلشان این است که زندگی آنها در سطحی ترین لایه مانده است. نگاه قرآن خیلی نگاه جالبی است ما وقتی کفار را می بینیم از پایین به بالا نگاه میکنیم ؛ برای ما آنها یک سبک زندگی ویژه دارند ، خودشان هم مردمان ویژه ای به نظر می آیند و از نظر ما آنها خیلی از زندگی لذت می برند. اما خداوند وقتی به کفار نگاه می کند می گوید آنها یک مشت آدم اند که در پایین ترین سطح زندگی مانده اند. توصیف قرآن را که میخوانیم قشنگ متوجه می شویم که این تفکر قرآنی در فرهنگ ما وجود ندارد. نکته ی عجیبی وجود دارند که اغلب شنیده ایم می‌گویند ما وقتی خارج می رویم این بدحجابی ها و آرایش های غلیظی که در ایران هست را آنجا نمی بینیم! تا حالا به این فکر کرده اید دلیل این امر چیست؟ در کشورهای غربی زنانی که آرایش زیاد دارند میان مردم به خوشنامی معروف نیستند. این در حالی است که کشور ما در مصرف زیاد لوازم آرایشی رکورد دار است! چرا ما به این نقطه رسیده ایم؟ مشکل این است که به جوانان اروپایی و آمریکایی گفته اند شما ابرقدرت دنیا هستید ،او هیچ نیازی نمی بیند که با خود آرایی خودش را به دیگران نشان دهد. این تفکر باید فرهنگ شود. در دانشگاه های طراز اول کشور ، دختران درس خوان به هیچ عنوان آرایش های آنچنانی به چهره ندارند. اگر یک زن محاسن و کمالات زیادی داشته باشد دیگر نیازی ندارد که با خود آرایی خودش را به دیگران نشان دهد. بین عرفا هم معروف است آن کس که سکوت میکند جیبش پر است اما آن کسی که سر و صدا می کند هیچ چیز ندارد. به قول معروف این پول خردها هستند که در جیب صدا می دهد اسکناس هیچ وقت سر و صدا ندارد. اگر حس ابرقدرت بودن به ما دست بدهد خیلی از مشکلات فرهنگی ما حل می شود. خداوند فرموده است که شما ابرقدرت عالم اید: وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(آل عمران:۱۳۹) « شما برتريد » اگر این نگاه نسبت به کفار در ما شکل بگیرد خیلی از مسائل حل می شود. قرآن در سوره زخرف می فرمایند من خیلی دوست داشتم به مردمی که به خدای رحمان کافرند: لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ (زخرف:۳۳) آنقدر از مال دنیا بدهم که: لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ(زخرف:۳۳) این ها سقف خانه هایشان را از نقره بسازند ، و حتی نردبانی که از آن بالا می روند هم از نقره باشد. اما از یک چیز ترسیدم: وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا (زخرف:۳۳) ترسم این بود که همه یک سره و یک دست کافر بشوند. پیام اخلاقی این آیه چیست؟ می‌خواهد بگوید آنقدر این سطح از زندگی برای من هیچ است که دوست دارم هرچه هست برای کفار باشد. در سوره مبارکه محمد این آیه را خداوند توضیح می‌دهد و می فرماید: وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ (محمد:۱۲) «و كسانى كه كفر ورزيدند و مانند چهارپایان به تمتّع و شهوت‌رانی و شکم‌پرستی پردازند» یعنی نهایت بهره‌مندی کفار از زندگی ،نهایت بهره مندی انعام است ، خدا در دسته بندی موجودات ، کفار را در لایه چهار پایان حساب می کند. البته زندگی های آنها خیلی خوش است. بدون هیچ اضطراب و نگرانی ، بدون هیچ فکری و دغدغه ، بدون هیچ غصه و ناراحتی ، گاهی شنیده ایم بعضی‌ها می‌گویند ما به این حیوانات حسودیمان می شود و یا بعضاً می گویند ای کاش ما یک حیوان بودیم و راحت زندگی می‌کردیم و اینقدر مشکلات نداشتیم این دقیقا همان نگاهی است که خداوند نسبت به کفار بیان می کند. می‌گوید اگر زندگی کفار برایت جالب است به این دلیل است چون او در سطح حیوان زندگی می کند و خیلی از مشکلات و دغدغه ها را ندارد. 🔔 @Aminikhaah_Media