┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌#نهجالبلاغه
💠 #خطبه هفدهم
📜 #متن
✅ ۲. روانشناسى مدّعيان دروغين قضاوت:
🔸جَلَسَ بَيْنَ اَلنَّاسِ قَاضِياً ضَامِناً لِتَخْلِيصِ مَا اِلْتَبَسَ عَلَى غَيْرِهِ
در ميان مردم، با نام قاضى به داورى مىنشيند، و حلّ مشكلات ديگرى را به عهده مىگيرد،
🔹فَإِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَى اَلْمُبْهَمَاتِ هَيَّأَ لَهَا حَشْواً رَثًّا مِنْ رَأْيِهِ ثُمَّ قَطَعَ بِهِ
پس اگر مشكلى پيش آيد، با حرفهاى پوچ و تو خالى و رأى و نظر دروغين، آمادۀ رفع آن مىشود. سپس اظهارات پوچ خود را باور مىكند،
🔸فَهُوَ مِنْ لَبْسِ اَلشُّبُهَاتِ فِي مِثْلِ نَسْجِ اَلْعَنْكَبُوتِ
عنكبوتى را مىماند كه در شبهات و بافتههاى تار خود چسبيده،
🔹لاَ يَدْرِي أَصَابَ أَمْ أَخْطَأَ
نمىداند كه درست حكم كرده يا بر خطاست؟
🔸فَإِنْ أَصَابَ خَافَ أَنْ يَكُونَ قَدْ أَخْطَأَ
اگر بر صواب باشد مىترسد كه خطا كرده،
🔹وَ إِنْ أَخْطَأَ رَجَا أَنْ يَكُونَ قَدْ أَصَابَ
و اگر بر خطاست، اميد دارد كه رأى او درست باشد!.
🔸جَاهِلٌ خَبَّاطُ جَهَالاَتٍ
نادانى است، كه راه جهالت مىپويد،
🔹عَاشٍ رَكَّابُ عَشَوَاتٍ
كورى است كه در تاريكى گمشدۀ خود را مىجويد،
🔸لَمْ يَعَضَّ عَلَى اَلْعِلْمِ بِضِرْسٍ قَاطِعٍ
از روى علم و يقين سخن نمىگويد،
🔹يَذْرُو اَلرِّوَايَاتِ ذَرْوَ اَلرِّيحِ اَلْهَشِيمَ
روايات را بدون آگاهى نقل مىكند، چون تند بادى كه گياهان خشك را بر باد دهد، روايات را زير و رو مىكند، كه بى حاصل است.
🔸لاَ مَلِيٌّ وَ اَللَّهِ بِإِصْدَارِ مَا وَرَدَ عَلَيْهِ
به خدا سوگند، نه راه صدور حكم مشكلات را مىداند،
🔹وَ لاَ أَهْلٌ لِمَا قُرِّظَ بِهِ
و نه براى منصب قضاوت أهليّت دارد!
🔸لاَ يَحْسَبُ اَلْعِلْمَ فِي شَيْءٍ مِمَّا أَنْكَرَهُ
آنچه را كه نپذيرد علم به حساب نمىآورد،
🔹وَ لاَ يَرَى أَنَّ مِنْ وَرَاءِ مَا بَلَغَ مَذْهَباً لِغَيْرِهِ
و جز راه و رسم خويش، مذهبى را حق نمىداند،
🔸وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَيْهِ أَمْرٌ اِكْتَتَمَ بِهِ لِمَا يَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ
اگر حكمى را نداند آن را مىپوشاند تا نادانى او آشكار نشود،
🔹تَصْرُخُ مِنْ جَوْرِ قَضَائِهِ اَلدِّمَاءُ
خون بى گناهان از حكم ظالمانه او در جوشش
🔸وَ تَعَجُّ مِنْهُ اَلْمَوَارِيثُ
و فرياد ميراث بر باد رفتگان بلند است.
🔹إِلَى اَللَّهِ أَشْكُو مِنْ مَعْشَرٍ يَعِيشُونَ جُهَّالاً وَ يَمُوتُونَ ضُلاَّلاً
به خدا شكايت مىكنم از مردمى كه در جهالت زندگى مىكنند و با گمراهى مىميرند،
🔸لَيْسَ فِيهِمْ سِلْعَةٌ أَبْوَرُ مِنَ اَلْكِتَابِ إِذَا تُلِيَ حَقَّ تِلاَوَتِهِ
در ميان آنها، كالايى خوارتر از قرآن نيست اگر آن را آنگونه كه بايد بخوانند،
🔹وَ لاَ سِلْعَةٌ أَنْفَقُ بَيْعاً وَ لاَ أَغْلَى ثَمَناً مِنَ اَلْكِتَابِ إِذَا حُرِّفَ عَنْ مَوَاضِعِهِ
و متاعى سود آورتر و گرانبهاتر از قرآن نيست اگر آن را تحريف كنند،
🔸وَ لاَ عِنْدَهُمْ أَنْكَرُ مِنَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لاَ أَعْرَفُ مِنَ اَلْمُنْكَرِ
و در نزد آنان، چيزى زشتتر از معروف، و نيكوتر از منكر نمىباشد.
🌐 @AmiralMuminin_ali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌استکانت و مسکینشدن در مقابل امیرالمومنین علی علیهالسلام
🎙حجت الاسلام و المسلمین #میرباقری
🌐 @AmiralMuminin_ali
Khotbeh(18).mp3_100177.mp3
517.1K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌#نهجالبلاغه
💠#خطبه هجدهم
☑️#ترجمه_فارسی
🎙#صوت
⏱ ۲ دقیقه و ۵۲ ثانیه
🌐 @AmiralMuminin_ali
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌#نهجالبلاغه
💠 #خطبه هجدهم
📜 #متن
💡 نكوهش از اختلاف رأى عالمان در احكام قطعى اسلام
✅ ۱. نکوهش اهل رأی (خود محوری در قضاوت):
🔸 تَرِدُ عَلَى أَحَدِهِمُ اَلْقَضِيَّةُ فِي حُكْمٍ مِنَ اَلْأَحْكَامِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِرَأْيِهِ
دعوايى نسبت به يكى از احكام اجتماعى نزد عالمى مىبرند كه با رأى خود حكمى صادر مىكند.
🔹ثُمَّ تَرِدُ تِلْكَ اَلْقَضِيَّةُ بِعَيْنِهَا عَلَى غَيْرِهِ فَيَحْكُمُ فِيهَا بِخِلاَفِ قَوْلِهِ
پس همان دعوا را نزد ديگرى مىبرند كه او درست بر خلاف رأى اوّلى حكم مىدهد.
🔸ثُمَّ يَجْتَمِعُ اَلْقُضَاةُ بِذَلِكَ عِنْدَ اَلْإِمَامِ اَلَّذِي اِسْتَقْضَاهُمْ
سپس همۀ قضات نزد رييس خود كه آنان را به قضاوت منصوب كرده، جمع مىگردند.
🔹فَيُصَوِّبُ آرَاءَهُمْ جَمِيعاً
او رأى همه را بر حق مىشمارد!.
🔸وَ إِلَهُهُمْ وَاحِدٌ
در صورتى كه خدايشان يكى،
🔹وَ نَبِيُّهُمْ وَاحِدٌ
پيغمبرشان يكى،
🔸وَ كِتَابُهُمْ وَاحِدٌ
و كتابشان يكى است،
🔹أَ فَأَمَرَهُمُ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ بِالاِخْتِلاَفِ فَأَطَاعُوهُ
آيا خداى سبحان، آنها را به اختلاف، امر فرمود، كه اطاعت كردند؟
🔸أَمْ نَهَاهُمْ عَنْهُ فَعَصَوْهُ
يا آنها را از اختلاف پرهيز داد و معصيت خدا نمودند؟
🌐 @AmiralMuminin_ali
┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌#نهجالبلاغه
💠 #خطبه هجدهم
📜 #متن
💡 نكوهش از اختلاف رأى عالمان در احكام قطعى اسلام
✅ ۲. مبانی وحدت امت اسلامی
🔸 أَمْ أَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً نَاقِصاً فَاسْتَعَانَ بِهِمْ عَلَى إِتْمَامِهِ
آيا خداى سبحان، دين ناقصى فرستاد و در تكميل آن از آنها استمداد كرده است؟
🔹أَمْ كَانُوا شُرَكَاءَ لَهُ فَلَهُمْ أَنْ يَقُولُوا وَ عَلَيْهِ أَنْ يَرْضَى
آيا آنها شركاء خدايند كه هر چه مىخواهند در احكام دين بگويند و خدا رضايت دهد؟.
🔸أَمْ أَنْزَلَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ دِيناً تَامّاً فَقَصَّرَ اَلرَّسُولُ صلىاللهعليهوسلم عَنْ تَبْلِيغِهِ وَ أَدَائِهِ
آيا خداى سبحان، دين كاملى فرستاد پس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در ابلاغ آن كوتاهى ورزيد؟
🔹وَ اَللَّهُ سُبْحَانَهُ يَقُولُ مٰا فَرَّطْنٰا فِي اَلْكِتٰابِ مِنْ شَيْءٍ
در حالى كه خداى سبحان مىفرمايد: «ما در قرآن چيزى را فروگذار نكرديم».
🔸وَ فِيهِ تِبْيَانٌ لِكُلِّ شَيْءٍ
و فرمود: «در قرآن بيان هر چيزى است».
🔹وَ ذَكَرَ أَنَّ اَلْكِتَابَ يُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ أَنَّهُ لاَ اِخْتِلاَفَ فِيهِ
و ياد آور شديم كه: بعض قرآن گواه بعض ديگر است و اختلافى در آن نيست.
🔸فَقَالَ سُبْحَانَهُ وَ لَوْ كٰانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اَللّٰهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اِخْتِلاٰفاً كَثِيراً
پس خداى سبحان فرمود: «اگر قرآن از طرف غير خدا نازل مىشد اختلافات زيادى در آن مىيافتند»
🔹وَ إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ
همانا قرآن داراى ظاهرى زيبا و باطنى ژرف و ناپيداست،
🔸لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ
مطالب شگفت آور آن تمام نمىشود،
🔹وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ
و اسرار نهفته آن پايان نمىپذيرد
🔸وَ لاَ تُكْشَفُ اَلظُّلُمَاتُ إِلاَّ بِهِ
و تاريكىها بدون قرآن بر طرف نخواهد شد.
🌐 @AmiralMuminin_ali
🌾ابتدای صبح نفسی تازه کنیم با مدح آقا امیرالمومنین علیه السلام
👇👇👇
❤️با بودن تو بودن خورشید زیادی ست
❤️جز این که بگویم شده شمع مزارت
#امیرالمومنین علیه السلام
#مدح
#شعر
#علی_اکبر_لطیفیان
🌐 @AmiralMuminin_ali
Khotbeh(19).mp3_100176.mp3
244.4K
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📌#نهجالبلاغه
💠#خطبه نوزهم
☑️#ترجمه_فارسی
🎙#صوت
⏱ ۱ دقیقه و ۲۱ ثانیه
🌐 @AmiralMuminin_ali