eitaa logo
امیر احتشام
291 دنبال‌کننده
407 عکس
167 ویدیو
4 فایل
💢طلبه حوزه علمیه قم که علوم تربیتی خوانده و درمجموعه تربیتی- فرهنگی #میثم_تمار مشغول خدمت است. در باب مسائل #اجتماعی_سیاسی و #تربیتی_فرهنگی بلندبلند فکر میکنم. لینک کانال مجموعه #میثم_تمار: @mfmt_ir ⚠️نظرات و سوالات: @Amirehteshamm
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ صدا و سیما و گناه نابخشودنیِ "مرجعیت‌بخشی" به بازیگران سید یاسر جبرئیلی @syjebraily نوشت: 🔹چرا بازیگران سینما و تلویزیون، به اندازه‌ای مرجعیت اجتماعی یافته‌اند که در بزنگاه‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش‌های اساسی و بعضا تعیین کننده ایفا می‌کنند؟ آیا آنان شایستگی چنین جایگاهی را در جامعه دارند؟ 🔹پیش از پاسخ به این سوال، باید در شخصیت بازیگران دقیق شویم. بازیگر کیست؟ بازیگر در واقع هنرمندی است که می‌تواند ذهن خود را در اختیار نویسنده و جوارح خود را در اختیار کارگردان بگذارد تا به دستور آنها بگوید و بجنبد. بازیگر به اختیار خود نه سخنی می‌تواند بگوید و نه حرکتی می‌تواند بکند. اواخر سال ۱۳۹۷ اتفاقی افتاد که اشاره به آن، در لمس بیشتر این معنی به ما کمک می‌کند. وقتی خشایار الوند، نویسنده سریال پایختت چهره در نقاب خاک کشید، دیدیم که کل پروژه متوقف شد؛ نقی معمولی با رفتن خشایار الوند دچار مرگ مغزی شد و از سیروس مقدم که مسئول تنظیم حرکات جوارح او بود نیز، کاری برای احیایش برنیامد. آقای مقدم حرف جالبی در تلویزیون زد و گفت من تجربه از دست دادن عوامل را در میانه کار دارم و پس از فوت خانم پوپک گلدره، بازیگر دیگری را جایگزین کردم. اما نویسنده را نمی‌توان جایگزین کرد و آقای مقدم هم نتوانست. نویسنده خالق همه شخصیت‌های فیلم و داستان فیلم است و جایگزین ندارد. 🔹حال پرسش اینجاست که چرا علاقه مردم به شخصیت نقی معمولی-که مخلوق ذهن خشایار الوند است- آقای محسن تنابنده را تبدیل به سلبریتی می‌کند و او در مسائل گوناگون از موضع و جایگاه نقی معمولی اظهار نظر می‌کند؟ آیا او این حق را دارد؟ آیا تبدیل شدن بازیگران به صاحب‌نظران اجتماعی، سوء استفاده و سرقت شخصیت محبوبی نیست که نویسنده خلق کرده است؟ 🔹پاسخ این سوالات البته روشن است. اما چه چیزی باعث شده است که بازیگران، به چنین جایگاهی در اجتماع برسند؟ به نظر می‌رسد مقصر اصلی در این سرقت شخصیتی، سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران سازمان صدا و سیما هستند. سازمان صدا و سیما به جای اینکه بیینده را از این وهم در بیاورد که آنچه دیده است، فیلم است و آنکه بازی می‌کند، در حال اجرای دستورات نویسنده و کارگردان است، در فضای خارج از فیلم بیشتر به وهم این‌همانی معمولی-تنابنده دامن می‌زند. وقتی گاه و بیگاه، در برنامه‌های مناسبتی، بازیگر میهمان است و مجری از علائق و سلایقش تا نظراتش درباره مسائل گوناگون از او سوال می‌کند، روشن است که این بازیگر دچار توهم صاحب‌نظر بودن در امور گوناگون جامعه خواهد شد. درباره خوانندگان محترم نیز مسئله همین است. حنجره خوبی دارند و توانسته‌اند مفهومی که شاعر می‌سراید و با وزنی که او ساخته، صدایی بسازند، اما گاه شخصیت شاعر را به سرقت می‌برند و چنان رفتار می‌کنند که گویی آنچه خوانده‌اند، سخن خود آنهاست. 🔹وقتی این توهم، هم در بازیگر و هم در مردم، ایجاد شد، بازیگران یا به استخدام سیاسی درمی‌آیند و در بزنگاه‌های سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند، یا اینکه دوز این توهم در جامعه چنان بالا می‌زند که بازیگران سیاستمدار می‌شوند. 🔹این وضعیت متوهمانه، حاصل نگاه تفرجگاهی به جای نگاه دانشگاهی به صدا و سیماست. هدف صدا و سیما نباید سرگرم کردن مردم و گذراندن وقت آنها باشد، بلکه هدف باید اعتلای سواد و فهم و درک و آگاهی مردم باشد. سلبریتی‌پروری و مرجعیت‌بخشی به آنها، با این اهداف متعالی در تضاد و تناقض است. 🔹خوب است دوستان تصمیم‌گیر در صدا و سیما، اگر هم بنا دارند به جای دانشمندان و صاحب‌نظران، عوامل فیلم و سریال را به برنامه‌ها دعوت کرده و از علایق و سلایقشان سوال کنند، به جای بازیگران نویسندگان فیلم‌نامه‌ها، و به جای خوانندگان، شاعران را دعوت کنند تا درباره آنچه خلق کرده‌اند با مردم سخن بگویند. @Amirehtesham
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ تمام زندگیم مال حسینه♦️ 🔻 روایت زیبای مردی که سیدالشهداء (ع) همه چیز به او داد! این داستان فوق العاده زیبا؛ در اولین شب جمعه ماه شعبان و در آستانه ولادت حضرت اباعبدالله (ع) تقدیم به شما همراهان عزیز @Amirehtesham
♦️درسهای کرونایی‼️ 🔷 درس چهارم؛ یک تلنگر! در مورد شیوع فارغ از این که در طول اراده ی الهی برای این اتفاق، آیا اراده انسانی هم در کار بوده یا نه؛ این نکته حائز اهمیت است که بار دیگر دنیا در یک مسأله به اتحاد رسیده است! سالها بود جهان چنین دغدغه واحدی را تجربه نکرده بود! هر اتفاقی می افتاد می شد مشکل آن کشور و بقیه کشورها بسته به وسع مالی خود قدری صدقه می دادند و تمام! ❌ راستی ما مسلمانیم؛ نه؟!! ❌ ما همان ها نیستیم که پیامبرشان فرمود: برتری در تقواست نه رنگ و زبان و نژاد؟!!! ❌ آیا واقعا ما شیعه آن مکتبیم که امامش نمیتوانست درآوردن خلخال از پای زن یهودیه را تحمل کند؟!! ❌ براستی "بنی آدم اعضای یک پیکرند" را شاعران ما سروده اند؟!! 🔻 پس چرا اکثر ما مدت هاست حیوانی فکر می کنیم؟! حیوانی ترین ضرب المثل ها لقلقه ی زبانمان است؛ "چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است!" انگار نه انگار که برترین بانوی جهان که سنگ محبتش را به سینه میزنیم به پسرش فرموده باشد: "الجار ثم الدار" 🔻 غالب ما از مدت ها پیش دور خودمان را دیواری کشیده ایم و اصلا غیر خود را نمیبینیم! دائما از نداری هایمان گفتیم و اصلا به نداری های کودکان که تنها جرمشان این است که "شیعه علی هستند و منتظر ولی" حتی فکر هم نکردیم! لحظه ای فکر نکردیم چگونه مادری که خود و فرزندش گرسنه هستند باید روز خود را با ترس از واگیر شب کنند و شب ها در حالی دست در گردن هم بخوابند که از ترس هواپیماهای مطمئن نیستند که صبح فردا همین جا گورشان نباشد؟!! رهبر شیعیان عربستان به جرم دوستی علی(ع) اعدام شد، که میلیون نفرها به محبان علی و فاطمه (ع) در فقیر ترین نقطه جهان اضافه کرده بود، با همسرش به زندان رفتند، شکنجه شدند و در همه ی این اتفاقات (به غیر از عده ای قلیل) ما در حالی که شب در جایی امن و با شکم سیر در کنار خانواده میخوابیدیم دغدغه این را داشتیم که قیمت دلار در بازار ایران صعود کرد یا سقوط؟!! و این بود که غافل از سقوط انسانیت خودمان شدیم! ما حتی اگر به شهادت سربازانمان در سوریه و عراق و لبنان و ... معترض نبودیم، بالاترین استدلالمان این بود که این کشورها عمق استراتژیک ما هستند و اگر آنجا دفاع نکنیم دشمن به سرزمین های خودمان حمله خواهد کرد! دقت کردید؟!! سرزمین خودمان!!! انگار اصلا یادمان رفته بود که بزرگ دغدغه اش عالم بود و بارها فرمود باید حزب عالم در برابر تشکیل شود. کم کم داشت عارمان می شد که برای مظلومین عراق، بحرین، یمن،کشمیر، سوریه، فلسطین و... داد بزنیم، ضجه بزنیم و التماس کنیم. خوب هایمان برای مناطق سیل زده و زلزله زده ی "خودمان" از روی ترحم صدقه ای نثار می کردیم! 💢 و البته در این میان عده ای قلیل نیز بودند که از همه چیزشان می گذشتند و بار سفر به مناطق بحران، می بستند و چنان با شتاب به کمک مردمان می شتافتند که انگار خانواده ی خود را در میان آب و آوار می بینند! و اتفاقا همین ها بودند که بعدها خبر شهادت بعضیشان از شام و کربلا به گوشمان می رسید و امروز نیز همین ها در خط مقدم مبارزه با هستند. 🔻 این لعنتی که حتی در زندگی های شخصیمان نیز رسوخ کرده بود و ما را هر روز بیشتر از دیروز بیخیال همسایه و دوست و فامیل می کرد، داشت به یک بی انتها می رسید؛ که خدا مهمان نوازی بی ادعای عراقی ها در را نشانمان داد و کمی تکان خوردیم! و در کنار هم اربا اربا شدند و سوختند تا یادمان باشد سلیمانی عزیز و ابومهدی بی ادعا بودند. و حال شاید ، نیز تلنگری دیگر از جانب خدا باشد؛ که ای انسان! تو نمی باید فقط به خودت فکر کنی و بیخیال دیگری باشی! من میتوانم همه شما را یکجا و با یک درد و بلا امتحان کنم و اگر این کار را نمیکنم تو آدم باش و درد دیگران را نیز ابتلاء و امتحان خود بدان! و این اتحاد در دغدغه بی تردید از مقدمات است. ✍امیر احتشام @Amirehtesham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️10 پیشنهاد برای قوی شدن در فجازی ✍️ 🔹 فرمودند قوی شدن در فضای مجازی حیاتی است. پیشتر فرمودند: مهمترین جنگ امروز کشور، ذهنی است. 🔻 جنگ امروز جنگ شناختی است. رسانه به شما قدرت ادراک می دهد و شما با درک تان از واقع زندگی می کنید. انشالله مساله روشن است. ✅اما چند پیشنهاد برای قوی شدن. 1️⃣ بدبین باشید رسانه دشمن را خوب رصد کنید و کلا بدبین باشید. فراموش نکنید که دشمن حتا یک خبر ساده برای اطلاع رسانی صرف و خیرخواهی شما منتشر نمی کند. هرانتخابی برای آنها قطعه ای از پازل ماموریت شان است. باچشم باز؛ اما بدبین. 2️⃣ گرد ببینید گرد یعنی چند بعدی. مسائل را تک ساحتی نبینید. قدیما خبرنگار خوب را می گفتند خبرنگار تخصصی. اما الان فقط اقتصاد و هنر بدانید دور می خورید. تخصصی باشید؛ اما جامع. بین رشته اش تحلیل کنید. مسائل امروز بسیار نیازمند تحلیل چندوجهی است. 3️⃣ گعده ای نباشید برخی گعده ای اند؛ یعنی فقط خودشان و رفقا و هم فکران شان. سعی کنید با حلقه های بیشتری از مردم و مخاطب ارتباط بگیرید. همه رنگ های اجتماعی را ببینید و برای شان بنویسید و دلسوزی کنید. مخاطب عیال الله است. 4️⃣ عمیق ببینید مگس چشم دارد و می بیند و آیت الله بهاالدینی هم می بیند. فرق شان چیست؟ در کیفیت دیدن. خوب ببینید. یعنی چی؟ عمیق ببینید. لایه های عمیق تر از سطح. چه کنیم؟ هم تخصصی ببینید و هم الهی و دینی. زیاد مطالعه کنید و با اهل علم حشرونشر داشته باشید. 5️⃣ هیجانی نشوید تحت هیچ عنوان و با هیچ بهانه ای هیجان زده نشوید. حجت داشته باشید؛ برای نوشتن و توزیع و حتا لایک و فالو کردن و نکردن. به اسم انقلابی گری و عدالتخواهی و مطالبه گری و نقد و غیره هیجان زده نشوید. شبکه اجتماعی فوران هیجان های کاذب است. 6️⃣ عصبی نکنید رحما بینهم باشید. تیزی و تندی کلام و متن را بگذارید برای دشمن. خودی را نقد کنید اما عصبی نکنید. این معیار ساده را فراموش نکنید؛ مخاطب تان ولو مخالف، با متن شما عصبی نشود. تنها وادار به تامل شود، ولو قبول نکند. 7️⃣ مجهز شوید تجهیز شوید. کار رسانه ای ابزار می خواهد. همه ابزار جدید رسانه ای اعم از تولید صوت و تصویر و شبکه اجتماعی و سوادرسانه را خوب یاد بگیرد. 8️⃣ داد نزنید استدلال کنید. اول خودتان قانع شوید بعد بنویسید. برای قوی شدن استدلال، زیاد مباحثه کنید. فراموش نکنید که دادزدن جزئی از استدلال نیست. 9️⃣ باشید کلا باشید. غیبت نکنید. رصد دقیق و کامل و همراه با جزئیات از صحنه داشته باشید. نبینید، نمیتوانید تحلیل کنید. 🔟 عکس هوائی داشته باشید جزئی ببینید اما کلان تحلیل کنید. برای کلان تحلیل کردن باید روابط مسائل و عمق و مبانی شان را درک کنید. کلان نبینید دچارظاهرگرائی می شوید. نقشه کلان دشمن و انقلاب در دستتان باشد و بعد سراغ خبر روید. @Amirehtesham
هنوز خیلی مونده تا آمریکا بفهمه چه غلطی کرده!!! اسطوره ی بی نظیر بچه های دهه ۷۰ به بعد! @Amirehtesham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم از بچه های دهه ۹۰ ببینید اسطوره و قهرمانشو کی معرفی میکنه!!! @Amirehtesham
و یک توصیه معنوی برای ایام خانگی @Amirehtesham
♦️ کرونا و تمدن نوین جهانی؛ 🔅 آیت الله میرباقری @mirbaqeri_ir 🔻 بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی. ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد. وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است. 🔻 امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده و نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است. 🔻 به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که عرض شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است. دربارۀ این جنبه، دو احتمال هست و ما باید این احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم؛ این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد. ؛ اما در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است. این طراحی‌ها ممکن است توسط دست‌های پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت_ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند. آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریقِ شبکۀ سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند. 🔻 می‌دانید بیش از هفتاد میلیون کشتۀ رسمی در آن جنگ‌ها بوده که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر است، ولی در ورای آن، کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبودند، شاید ده‌ها میلیون کشته‌های خاموش داده‌اند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگ‌ها را هدایت می‌کردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرت‌های برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیب‌پذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند. علی‌ایّ‌حال، همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد مهیا کند. @Amirehtesham
تنها کشوری که اصل ایدیولوژی حکومت را به رأی مردم گذاشت. @Amirehtesham
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‏ عملیات ضد عفونی اماکن عمومی، پارک‌ها و درب منازل توسط گروه ‎ (ص) بزرگوارانی که مایلند سهمی در این فعالیت جهادی - فرهنگی و حرکت های مشابه داشته باشند در خدمتیم. بسم الله... 5041721065579527 امیراحتشام - بانک رسالت ⚠️ پی نوشت: این پست را بازنشر دهید تا در کمک های دیگران نیز شریک باشید. @Amirehtesham
♦️ چطوری کریس ...⁉️ 🔻همینطور اتفاقی چشمم افتاد به برنامه که رو دعوت کرده بودند. بخشی از گفتگو توجهم رو جلب کرد. جملاتی شنیدم که باورم نمیشد از زبان یک دروازه بان پر حاشیه آنهم در برنامه پر بیننده دورهمی بشنوم. 🔻مدیری گفت بعد از گرفتن پنالتی مغرور شدی؟ بیرانوند گفت بگذار چیزی رو تعریف کنم. مدیری: فقط خلاصه تر. بیرانوند نگاه معنا داری کرد و با لبخندی گفت شما سوالهای بعدیت رو خلاصه کن. مردم خندیدند. 🔻بعد توضیح داد که قبل بازی، بعضی از مردم خودمان، اون تیکه فیلم به وقت شام رو گرفته بودند و کله رونالدو رو میگذاشتند به جای داعشی زیرش مینوشتند چطوری بیرانوند؟! بعد گفتم آقای مدیری باور کنید من محکم تر میشدم. ولی بعد مدتی به ذهنم رسید که من هم بنویسم.... نوشتم؛ چطوری کریس؟ 🔻از فردای اون روز مردم مسخره ام میکردند به خاطر این جمله. مردمم هستند دوستشان دارم. اما میدیدم مرا مسخره میکنند جمله ام را با تحقیر میگویند که: چطوری کریس! 🔻بیرانوند این جملات رو با تلخی میگفت. تلخی که هنوز هم از لابلای کلمات ساده او احساس میشد. 🔻بعد ادامه داد من برای خودم تصویر سازی کردم. گفتم کاری میکنم که مردم وقتی میگویند چطوری کریس، از جانشان بگویند. حال کنند و با افتخار بگویند نه با تمسخر. قبل از پنالتی دو دقیقه وقت داشتم با خدا خلوت کردم و همین را خواستم. این را که گفت بغض کرد. 🔻پنالتی را که گرفتم، دنیا را گرفتم..... 🔻جملات بیرانوند خیلی معنا داشت. من هم از اون پنالتی خاطره شیرینی دارم اما این جملات را که شنیدم برایم گرفتن آن پنالتی شد یک نماد. نماد ایستادن جوان عشایری خرم آبادی در مقابل فرهنگ . 🔻دوست دارم جملات بیرانوند را با خودم مرور کنم مثل ضربه پنالتی که مهار کرد. ضربه ای که چند بار آن شب با خودم مرورش کردم. اما این جملات برایم مزه اش شیرین تر از آن مهار پنالتی بود. بیرانوند نماد فرهنگی است که روییده و بخواهیم یا نه دیگر شکل گرفته فرهنگی که بیش از چهل سال است در جانمان تثبیت شده و مقابل فرهنگ ایران پهلوی قدعلم کرده. دوران افول فرهنگ غرب زده گی و خودحقیرپنداری است. ✍ علی مهدیان @Amirehtesham
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ درس های کرونایی؛ درس پنجم. 🔹 چرا ما اصلا حواسمان نیست⁉️ 🔻 معمولا وقتی فاصله ما انسان ها با مرگ کم می شود، لطافت روحی ما بیشتر شده و فطرت الهی انسان فرصت خودنمایی بیشتری می یابد. 🔻 در این قسمت از درس های کرونایی مناسب دیدم صحبت های تاثیر گزار یکی از بیماران بعد از تحمل یک دوره سخت بیماری را برای شما به اشتراک بگذارم. 🔻 این صوت حدود ۱۶ دقیقه است و فارغ از اینکه خانمی که صحبت میکنند چه کسی است، بنظرم این حرف ها حتما ارزش شنیدن و را دارد. @Amirehtesham
♦️ ی که ۶ نبود❗️ 🔻 قسمت اول: مقدمه یکی دو قسمت از آغار پایتخت۶ بیشتر نگذشته بود که طبق معمول، نقد ها آغاز شد. نقدهایی که بسته به عینک نقاد، گاهی سفید و گاهی سیاه نوشته می شد. اما نظر کلی حقیر آن است که برای نقد کامل و صحیح، لازم است فیلم و سریال تا انتها دیده شده و سپس در بوته ی نقد و بررسی قرار داده شود. ۶ در حالی به پایان رسید که به واسطه ی ژانر کمدیک، کارگردانی و تصویربرداری خوب و با پشتوانه ۵ پایتخت قبلی توانست عمده ی مخاطبان را با خود همراه کند. عمده مخاطبی که نقادانه سریال را تماشا نمی کند و صرفا به دنبال تجربه یک سرگرمی خانوادگی به دور از اخبار روزمره در تعطیلات نوروز بود. اما طبق معمول مخاطب خاصی هم نیز وجود داشت که فیلم را به عنوان یک ابزار فرهنگ ساز می شناسد و با طنازی و سرگرمی صرف و حتی کنایه های سطحی سیاسی نیز قانع نمی شود. او نگران نوجوانی است که با تمام توجه به صفحه جادویی خیره می شود. او نگران جوانی است که خود را در آینه ی بهتاش جستجو می کند. او به مردان و زنانی می اندیشد که هر کدام به یکی از شخصیت های فیلم گره می خورند و فیلم باید برای همه ی آن ها حرف داشته باشد. و اینجاست که نقدها آغاز می شود. ادامه دارد... ✍امیر احتشام @Amirehtesham
♦️ ی که ۶ نبود❗️ 🔻 قسمت دوم: تحلیل فنی 💢 نقطه قوت پایتخت۶ کارگردانی عالی و تصویربرداری خوب آن است. شخصیت هایی که تمام آن ها به صورت کاملا باور پذیر نقش خود را بازی می کنند و این قطعا به خاطر حضور کارگردان خبره ای چون است. ⭕️ سردرگمی؛ نقطه ضعف اساسی ضعف اساسی سریال در متنی است که نویسندگانی چون و نگاشته اند و آن اینکه یک داستان کلی که شخصیت ها در قالب آن حرکت کنند وجود ندارد. هر کدام از آن ها قصه ای دارند ولی بر خلاف پایتخت های قبلی نخی که دانه های تسبیح را به هم متصل کند وجود ندارد. نه کامیونی هست که همه سوار بر آن گنبد و بارگاه را به مقصد برسانند و نه بالنی تا با آن به دل داعش بیفتند. نکته بعد اینکه متاسفانه در خرده داستان های فیلم هم سوتی های ریز و درشتی وجود دارد: 🚫 جوانک علافی که از اول فیلم گفته می شود دروازه بان چهارم است ولی در بزنگاه فیلم می شود دروازه بان سوم و بدون ذره ای تلاش که در فیلم از او نشان داده شود درون دروازه قرار گرفته و می شود بهترین بازیکن زمین! این در دنیای واقعی با پول و پارتی ممکن است ولی در فیلم همه چیز به شایستگی ها و پشتکار بهتاش، آن هم در ظرف مدت تنها یکسال نسبت داده می شود. 🚫 فهیمه در عرض یک سال و بدون هیچ سابقه ای در جای کوچکی مثل علی آباد که همه یکدیگر را می شناسند تبدیل می شود به آرایشگری که او را خانم دکتر صدا می کنند! 🚫 برگه اخبار چند ساعت قبل از اخبار در دست هما است، از سندرم دست بی قرار تصویری غلط ارائه می شود، یک مرد از همسرش کتک می خورد! و موارد دیگری از این دست که همه نشان از ناپختگی نویسندگان و بی توجهی عوامل است. ادامه دارد... ✍امیراحتشام @Amirehtesham
♦️ ی که ۶ نبود❗️ 🔻 قسمت سوم: تحلیل فرهنگی همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد چون سیر کلی در سریال نمی توان یافت، پس خیلی نقد کلی محتوایی نیز نمیتوان بر آن داشت و نقد های محتوایی مترتب بر شخصیت ها و داستان هایشان خواهد بود. از نظر تطبیق اتفاقات پایتخت۶ با ارزش های ملی و دینی، نقاط قوت و ضعف پر رنگی به چشم می خورد که به برخی از آن ها اشاره می شود. ⭕️ قوت ها: 1⃣ کدورت ها سریع برطرف شده و رفاقت ها برمی گردد. 2⃣ یکی از اتفاقات فوق العاده مثبت پایتخت۶ مدیریت عاطفی و بود. فهیمه ای که با آمدن بهبود در ورطه ی عشق مثلثی نمی افتد بلکه وفادارانه به پای همسر خود میماند و رحمتی که با پیدا شدن بهبود، فهیمه برایش می شود همان آبجی سابق! 3⃣ یکی از مواردی که اگر اتفاق می افتاد قطعا بدون درنگ به پایتخت۶ ضربدر قرمز می دادم تخریب شخصیت نماینده مجلس بود. اما نقطه قوت سریال در این بود که به عنوان یک مجلسی متدین و مردمی هیچگاه تسلیم زیاده خواهی های نقی نمیشود و به قول معروف در دام کیف کش های اطراف خود نمی افتد و تا آخر بر ارزش های دینی خود پایبند می ماند و کوچکترین استفاده ی شخصی از جایگاه سیاسی خود نمی کند. 🚫 ضعف ها: 1⃣ به عنوان نماد اصالت و سنت که در پایتخت قبلی در بحران ها با یاد خدا کشتی طوفان زده را به ساحل آرامش می رساند در سری ۶ از همان ابتدا خیرخواهانه آن قدر از دست نزدیکان خود کتک میخورد که به کما رفته، قطعه قطعه شده و در نهایت خرج جاه طلبی های نقی و باج گیری های بهتاش می شود. و این یعنی از همان ابتدا فیلم تکلیف خود را با مخاطب روشن می کند که این پایتخت ادامه ی ۵ سری قبل نیست! و فقط یک تشابه اسمی وجود دارد. 2⃣ اگر دقت کرده باشید در کارهایی که می سازد در کنار همه ی آدم های خنگ و خلی که در فیلم وجود دارد همیشه یک عاقل نیز هست تا راه صحیح را نشان دهد. این نقش را در پایتخت های قبلی نقی و هما در کنار هم ایفا می کردند. نقی به عنوان مدیر خانواده و هما نیز به عنوان یار صادق و وفاداری که در مواقع حساس خوب فکر می کند و نقی را از مخمصه خارج می کند. اما متاسفانه بدترین اتفاق ممکن در پایتخت۶ جایی رقم می خورد که دیگر نه نقی آنقدرها جایگاه دارد و نه هما آن عقل کل صادق و وفادار است. هما به نقی دروغ می گوید، یواشکی دخترهایش را به اردو می فرستد، قهر می کند، پنهان کاری می کند (این مورد در پایتخت ۵ هم در مورد سقط بچه وجود داشت) و در بی مزه ترین و احساسی ترین حالت ممکن پز فمنیستی می دهد و می رود تا حق فهیمه را از بهبود به خاطر داشتن زن دوم بگیرد. و در مقابل نقی که یک آدم دروغگو، ریاکار و حسودی است که آمار کامل دختر محمود نقاش را دارد و در آرایشگاه فهیمه در حالی که مشغول دید زدن ژورنال مدلینگ است با پوزخند معنا دار ارسطو مواجه می شود. ⚠️ و این یعنی اصالت(باباپنجعلی)، بزرگی و مدیریت(نقی) و عقلانیت(هما) یکجا در این سری از پایتخت از بین رفته است. 3⃣ شخصیت هایی چون بهتاش، بهروز، سارا و نیکا باصطلاح نماد نسل های بعدی هستند که در حال بریدن از نسل های قبل و تمسخر آن ها به تصویر کشیده می شوند، آسیب هایشان آنقدر واضح هست که نیازی به تبیین ندارد. ولی ممکن است گفته شود کاراکترهایی مثل بهتاش با آن دختر بازی ها و علافی های بی حد وحصرش، سارا و نیکا با آن ولگردی های مجازی و خودسری های خانوادگی و بهروزِ همیشه پرخاشگر و سر در گوشی بخشی از واقعیت جامعه ما هستند و سریال صرفا آن ها را بازتاب داده است. این حرف اشتباهی نیست ولی نکته این است که ما در حال دیدن سریال پایتخت هستیم نه مستند ! در فیلم اگر قرار است واقعیتی به عنوان آسیب نشان داده شود باید همزمان راه کارهای حل آن نیز نمایش داده شود؛ دقیقا اتفاقی که در همین فیلم در مورد رابطه ی تقی با همسرش افتاد. در حالی که همه از جمله عقل کل فیلم (هما) تقی را از رفتن به خانه بعد از دعوا با همسرش بازمی داشتند اما تقی به سمت همسر خود رفت و اتفاقا در ادامه ی فیلم دیگر خبری از اختلافات آن ها نشد. این توقعی است که باید در کل فیلم نسبت به آسیب های اشخاص و چالش های بین آن ها برآورده می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ❌ لذا در کل اگر حتی بتوانیم چشمان خود را بر روی ترویج بی حد و حصر موسیقی و رقص، ارتباط با نامحرم، بی احترامی به بزرگترها (البته همه ی این ها با شدت و ضعف در پایتخت های قبلی نیز وجود داشت) و یا حتی سکانس پایانی کپی شده از فیلم فارسی، ببندیم؛ اما اینکه در این سری از پایتخت ارزش های مطلقی مانند صداقت،صاف و سادگی و اعتقاد درست به مذهب، همگی یکجا در همه شخصیت های اصلی تا حد زیادی از بین رفته بود واقعا غیر قابل اغماض است. ادامه دارد... ✍امیراحتشام @Amirehtesham
♦️ ی که ۶ نبود❗️ 🔻 قسمت چهارم: پایان به عنوان یک بیننده دغدغه مند بر خودم لازم می دانم از ، و همکارانشان تشکر ویژه داشته باشم که در این وانفسای کمبود نیروهای توانمند و دارای دغدغه در عرصه ی رسانه جور کم کاری خیلی ها را به دوش می کشند. بنده بشخصه ایشان را کارگردان متعهد به ارزش های ملی و دینی می دانم نه صرفا از باب عیادتش از حضرت ، بلکه به خاطر نوع نگاهش در فیلم هایی چون مدینه، میکائیل، بچه های نسبتا بد، رستگاران و ... لذا برادرانه و خاضعانه پیشنهادم این است با توجه به نبود مرحوم که به قول خود مقدم مغز متفکر پایتخت بود، پایان سری سریال های پایتخت را اعلام و با ایده ای جدید همچون گذشته در سیمای جمهوری اسلامی درخشان بماند. ✍امیراحتشام @Amirehtesham
♦️ ی که ۶ نبود❗️ 🔹 گزیده ای از یک نقد 🔻 شخصیت هایی چون بهتاش، بهروز، سارا و نیکا باصطلاح نماد نسل های بعدی هستند که در حال بریدن از نسل های قبل و تمسخر آن ها به تصویر کشیده می شوند، آسیب هایشان آنقدر واضح هست که نیازی به تبیین ندارد. 🔻 ممکن است گفته شود کاراکترهایی مثل بهتاش با آن دختر بازی ها و علافی های بی حد وحصرش، سارا و نیکا با آن ولگردی های مجازی و خودسری های خانوادگی و بهروزِ همیشه پرخاشگر و سر در گوشی بخشی از واقعیت جامعه ما هستند و سریال صرفا آن ها را بازتاب داده است. این حرف اشتباهی نیست ولی نکته این است که ما در حال دیدن سریال پایتخت هستیم نه مستند ! در فیلم اگر قرار است واقعیتی به عنوان آسیب نشان داده شود باید همزمان راه کارهای حل آن نیز نمایش داده شود؛ دقیقا اتفاقی که در همین فیلم در مورد رابطه ی تقی با همسرش افتاد. در حالی که همه از جمله عقل کل فیلم (هما) تقی را از رفتن به خانه بعد از دعوا با همسرش بازمی داشتند اما تقی به سمت همسر خود رفت و اتفاقا در ادامه ی فیلم دیگر خبری از اختلافات آن ها نشد. این توقعی است که باید در کل فیلم نسبت به آسیب های اشخاص و چالش های بین آن ها برآورده می شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. ✍امیراحتشام متن کامل نقد پایتخت در 👇👇👇 @Amirehtesham
♦️ تفاوت نقد با تخریب❗️ حضرت : باید مشخص بشود تخریب کدام است و انتقاد کدام است. معناى انتقاد آن ارزشیابىِ منصفانه‌اى است که یک آدم کارشناس میکند؛ نقادى همین است دیگر. وقتى شما طلا را میبرید پیش یک زرگر که نقادى کند، او میگوید که آقا! این عیارش بیست است؛ یعنى عیار بیست را قبول میکند؛ حالا از بیست و چهار عیار – که طلاى خالص است – چهار عیار کم است. این شد نقادى. البته زرگر هم هست و وسیله‌ى نقادى را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را بردید مثلاً پیش یک آهنگر و او یک نگاهى کرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اینکه چیزى نیست! این اسمش نقادى نیست. اولاً اصل طلا بودن این، انکار شده. خب، بالاخره مرد حسابى! حالا عیار بیست و چهار ندارد، عیار بیست که دارد؛ این را قبول کن! ثانیاً: شما که اهل این کار و آشناى این کار نیستى! ۸۷/۶/۲ ⚠️ پی نوشت: 1⃣ متاسفانه این چند روز دیدم کسانی رو که با حرارت نقد میکردن در حالی که کمتر از نیمی از قسمت ها رو دیده بودند! 2⃣ اشکالات پایتخت زیاد شده بود، نقدهای بنده هم موجود است ولی بنظرم حجم نقد بعضی با نقاط قوت و ضعف سریال متناسب نیست! @Amirehtesham
* 🔻در روايت دارد كه شب نيمه شعبان هر كسی سه سوره يس بخواند خدای متعال تا سال آينده او را در حفظ و حراست و نگهداری خودش بيمه می‌كند. گويا برای سه حاجت مهم هم می‌توان خواند؛ چه خود انسان و چه خانواده انسان هر كدام می‌توانند بخوانند. 🔸اين عمل شب نيمه شعبان است. براي گشايش كار، امنيت خود انسان و برای جهات كاری و جهات روحی، همچنین برای خانواده انسان، مفید است. 🔹مرحوم آیت الله کشمیری قدس سره خيلی به خواندن سه سوره يس در شب نيمه شعبان سفارش می‌كردند. ‌ ‌ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉 @nasery_ir ‌ ‌
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ یک رزمایش سراسری❗️ 🔹 امشب ساعت ۲۰:۴۵ هم زمان در سراسر کشور با قرائت زیارت و دعای حضرتش را تمنا خواهیم کرد و رأس ساعت ۲۱ این را فریاد خواهیم زد. @Amirehtesham
📸 رهبرانقلاب: شب نيمه شعبان، شب قدر است 🔹شب نيمه شعبان را با دعا، توسل، ذكر و ياد خدا طراوت ببخشيد و خواستهایتان را با خدا در میان بگذارید. @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | فرهنگ و تمدن غربی در کرونا محصول تربیت غلط خود را نشان داد 🔺 گزیده سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت ولادت حضرت امام زمان(عج) 💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله... اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه ♦️ نمونه یک کار تمیز 🔹 جشن تولد 🔻 کانون تربیتی - فرهنگی (ص) قم حدود ۱۵ سال است که هر ساله در شب و شام نیمه شعبان جشن بزرگ ولادت حضرت حجت(عج) با عنوان دنیا را در قالب غرفه های نمایشگاهی ویژه کودکان و نوجوانان و با حضور پر شور خانواده ها در میدان میثم تمار شهرک برگزار می کرد. متأسفانه امسال به دلیل شیوع توفیق برگزاری برنامه با آن کیفیت وجود نداشت. 🔻 لذا ایده ای که اعضاء مجموعه طراحی و اجرا کردند بود. به این صورت که ماشین صوت در کوچه های محله به گردش در آمده و در اطراف آن نیز عملیات انجام شده و خانه های محل شدند و برگه نقاشی و دلنوشته ویژه نوجوانان زیر ۱۴ سال نیز درب منازل تحویل شد. امید که مورد رضایت حضرتشان قرار گرفته باشد. (ص) @Amirehtesham