eitaa logo
آرشیو آموزش روخوانی و تجوید قرآن
376 دنبال‌کننده
44 عکس
5 ویدیو
2 فایل
منبع روخوانی: آموزش روخوانی قرآن کریم (سطح2) تألیف علی حبیبی منبع تجوید: حلیه القرآن (2) تألیف سید محسن موسوی بلده لینک گروه ختم قرآن👇 https://eitaa.com/joinchat/30999011Cd623322f08 https://harfeto.timefriend.net/16869883728857 🗣️ حرفتو ناشناس بزن
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش تجوید قرآن استاد قره شیخ لو، سکت در قرآن https://www.aparat.com/v/mKSMz تدریس سکت https://www.aparat.com/v/DF83C @payam_quran
4_532580394290160288.mp3
90.6K
💠 «عوجا قیما» : «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَىٰ عَبْدِهِ الْكِتَابَ وَلَمْ يَجْعَلْ لَهُ عِوَجًا ۜ » (سوره الكهف / آیه ۱) 👈 روی کلمه "عوجا" وقف کرده. چون آخر آیه است و میشه وقف کرد. @Payam_Quran
4_532578001993376250.mp3
75.2K
💠 «مرقدنا» : «قَالُوا يَا وَيْلَنَا مَنْ بَعَثَنَا مِنْ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ وَصَدَقَ الْمُرْسَلُونَ» (سوره يس / آیه ۵۲) 👈 روی کلمه "مرقدنا" سکت انجام داده چون علاوه بر سکت، وقف "قلی" هم جایز هست. @Payam_Quran
4_532576314071229077.mp3
45.9K
💠 «بل ران» : «كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ» (سوره المطففين / آیه ۱۴) 👈 روی کلمه "بل" از عبارت "بل ران" سکت انجام داده. و علامت "س" کوچک روی کلمه "بل" نشانه سکت است. @Payam_Quran
4_532584285530529919.mp3
24K
💠 «من راق» : «وَقِيلَ مَنْ ۜ رَاقٍ» (سوره القيامة / آیه ۲۷) 👈 روی کلمه "من" از عبارت "من راق" سکت کرده. دقت کنید. @Payam_Quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ⚜ انواع وقف (ازلحاظ محل وقف) بر دو نوع است👇 🔸 اضطراری _ اختیاری 🅰 وقف اضطراری 👈 نوعی وقف است که در آن به سبب اتمام نفس ، عطسه، سرفه، فراموشی آیه و .... قاری ناچار به وقف می شود و طبعا از روی اضطرار به هر کلمه ای که رسید بدون توجه به معنی آن وقف می کند. 👈 لکن لازم است مجددا از محلی که ابتدا به آن صحیح باشد، آغاز کند و به تلاوت ادامه دهد. 🅱 وقف اختیاری 👈 وقفی است که قاری به اراده و تشخیص خود کلمه ای را اختیار می کند و بر آن وقف می نماید. 💠 وقف اختیاری بر 4 نوع است 👇 1⃣ تام 2⃣ کافی 3⃣ حَسَن 4⃣ قبیح ✅ در وقف رابطه دو عبارت قبل و بعد از محل وقف تعیین کننده نوع وقف است؛ بنابراین دو نوع رابطه داریم👇 👈 رابطه لفظی _ رابطه معنوی ❗️رابطه لفظی 👈 عبارت است از ارتباط دو عبارت از نظر قواعد دستور زبان 👈 یعنی گاهی دو عبارت کامل هستند و هرکدام جمله مستقل و مفیدی اند و رابطه ای با هم ندارند. 👈 و گاهی یک عبارت با عبارت دیگر کامل و مفید می باشد و با هم رابطه دارند. 🔅 مثال برای عدم رابطه لفظی 👈 دوستم مرا از یاد خدا غافل و گمراه کرد _ شیطان انسان را خوار و ذلیل می کند. 🔆 مثال برای وجود رابطه لفظی 👈 پیامبر را اخراج می کنند _ و شما را نیز چون به پروردگارتان ایمان دارید. ‼️ رابطه معنوی 👈 عبارت است از ارتباط دو عبارت از نظر موضوع مورد بحث ❇️ در رابطه معنوی یا 👇 ❓موضوع و سیاق دو عبارت متفاوت است و بین دو عبارت رابطه معنوی وجود ندارد. ♻️ مثل اینکه در عبارت اول موضوع درباره (مومنین) و در عبارت دوم راجع به (کفار) باشد. ⁉️ یا موضوع و سیاق دو عبارت یکی است و بین دو عبارت رابطه معنوی وجود دارد. 🌀 مثلا در دو عبارت، موضوع، راجع به مومنین باشد. @payam_quran
آشنایی با داوری وقف و ابتدا - قسمت اول https://www.aparat.com/v/60Rzk آشنایی با داوری وقف و ابتدا - قسمت دوم https://www.aparat.com/v/BemF6 آشنایی با داوری وقف و ابتدا - قسمت سوم و پایانی https://www.aparat.com/v/Q2MJc/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D8%A8%D8%A7_%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C_%D9%88%D9%82%D9%81_%D9%88_%D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7_-_%D9%82%D8%B3%D9%85%D8%AA_%D8%B3%D9%88%D9%85_%D9%88 تجويد قرائت / وقف و ابتداء 1 https://www.aparat.com/v/f4vJr وقف و ابتدا (۱) https://www.aparat.com/v/qgZt3 وقف و ابتدا (۲) https://www.aparat.com/v/h2sc0 وقف و ابتدا (۳) https://www.aparat.com/v/EZW1I وقف و ابتدا (۴) https://www.aparat.com/v/iPyx1 وقف و ابتدا (۵) https://www.aparat.com/v/Iaiq6 وقف و ابتدا (۶) https://www.aparat.com/v/yuWbK وقف و ابتدا (۷) https://www.aparat.com/v/zXML6 وقف و ابتدا (۸) https://www.aparat.com/v/1eCxf وقف و ابتدا (۹) https://www.aparat.com/v/ygN2o @payam_quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ⚜ انواع وقف اختیاری ⚜ 1⃣ وقف تام 👈 اگر بین دو عبارت هیچ نوع رابطه لفظی و معنوی موجود نباشد در اینصورت، وقف بین دو عبارت (وقف تام) خواهد بود. یعنی دو عبارت جمله مفیدی هستند و جهت تکمیل شدن به یکدیگر نیازمند نباشند (عدم رابطه لفظی) و عبارت دوم، در مورد موضوع جدیدی باشد (عدم رابطه معنوی). ⁉️⁉️ مثالها 🔰🔰🔰 ✅ گاهی محل وقف تام، در محل رؤس آیات است. مثل 👈 «أُولَٰئِكَ عَلَىٰ هُدًى مِنْ رَبِّهِمْ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» (وقف تام) «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» 👆در این مثال هر دو عبارت جمله مفیدی هستند و به یکدیگر نیازی ندارند (عدم رابطه لفظی) و عبارت اول موضوع درباره (مومنین) و در عبارت دوم راجع به (کفار) است (عدم رابطه معنوی). ❇️ گاهی وقف تام در میان آیات می باشد. مثل 👈 «لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي ۗ (وقف تام) وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا» او [بود كه‌] مرا به گمراهى كشانيد پس از آنكه قرآن به من رسيده بود.» و شيطان همواره خوارکننده انسان است. 👆عبارت اول گفتار شخص ظالم، و عبارت دوم فرموده خداوند است. ❎ گاهی یک کلمه بعد از شروع آیه، محل وقف تام است. مانند 👈 «وَإِنَّكُمْ لَتَمُرُّونَ عَلَيْهِمْ مُصْبِحِينَ» «وَبِاللَّيْلِ ۗ (وقف تام) أَفَلَا تَعْقِلُونَ» و در حقيقت، شما بر آنان صبحگاهان و شامگاهان مى‌گذريد! آيا به فكر فرو نمى‌رويد؟!  👆(مُصْبِحِينَ) آخر آیه و (وَبِاللَّيْلِ) اول آیه بعدی است؛ اما جمله در (وَبِاللَّيْلِ) تمام می شود. ✳️ گاهی نوع وقف بستگی به تفسیر آیه دارد. با یک تفسیر مثلا وقف، (تام) است اما بر اساس تفسیر و برداشتی دیگر، نوع وقف فرق می کند. مانند 👈 وقف بر «وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْم ... یعنی : (با آنكه نمی داند تأويلش را جز خدا.) که در صورت مختص دانستن تأویل آیات به خداوند، وقف تام است. اما اگر «لَٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» (و ريشه‌داران در دانش) را که بعد از عبارت فوق آمده است نیز عالم به تأویل آیات بدانیم، در این صورت، دیگر «إِلَّا اللَّهُ» محل وقف تام نخواهد بود. 💹 گاهی اوقات برحسب اختلاف قراءات، وقفی، (تام) محسوب می شود و در قرائت دیگر نوع وقف ، فرق می کند. مانند 👈 «... إِلَىٰ صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» «اللَّهُ الَّذِي ...» در نزد کسانی که هاء (اللَّهُ) را مرفوع خوانده اند، وقف بر (الْحَمِيدِ) وقف تام است. و در قرائت کسانی که هاء (اللَّهِ) را با کسره خوانده اند، وقف (حَسَن) است. چون در حالت اول (اللَّهُ) فاعل جمله بعدی است و لذا ارتباطی با جمله اول نخواهد داشت. اما در حالت دوم (اللَّهِ) در واقع دنباله جمله قبلی است و لذا نیاز و رابطه لفظی با جمله قبل دارد. ❌ حکم وقف تام 👈 بر عبارت اول وقف می کنیم، و بدون اعاده، از عبارت دوم ابتداء می نماییم. @payam_quran
توضیح انواع وقف اختیاری در آپارات به زبان عربی👇 دوره تجوید قرآن، وقف اختیاری (۱) http://www.aparat.com/v/fsAMD دوره تجوید قرآن، وقف اختیاری (۲) http://www.aparat.com/v/14K7a @payam_quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ⚜ انواع وقف اختیاری ⚜ 2⃣ وقف کافی 👈 وقفی است که هر یک از دو عبارت برای خود جمله ی مفیدی است و در لفظ نیاز به یکدیگر ندارند(رابطه لفظی موجود نیست) اما در معنا بهم تعلق دارند(رابطه معنوی موجود است) و موضوع و سیاق مطلب هنوز ادامه دارد. ⁉️⁉️ مثال🔰🔰🔰 ✅ «الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ» (وقف کافی) «وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَبِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ» آنان كه به غيب ايمان مى‌آورند، و نماز را بر پا مى‌دارند، و از آنچه به ايشان روزى داده‌ايم انفاق مى‌كنند؛ (آیه ۳) و آنان كه بدانچه به سوى تو فرود آمده، و به آنچه پيش از تو نازل شده است، ايمان مى آورند؛ و آنانند كه به آخرت يقين دارند. 👆در این مثال هر دو عبارت مستقل از یکدیگرند. اما در عبارت دوم مطلب هنوز راجع به «متقین» است و موضوع تغییر نیافته است. ❌ حکم وقف کافی 👈 هم می توان وقف کرد و از مابعد آن بدون اعاده، ابتدا نمود (مثل وقف تام) و.هم می توان دو عبارت را وصل کرد. 3⃣ وقف حَسَن 👈 وقفی است که در آن عبارت اول تمام و مستقل است. اما عبارت دوم ناقص است و برای کامل شدن خود نیاز به عبارت اول دارد. بدیهی است که سیاق موضوع نیز تغییر نمی یابد. ⁉️⁉️ مثال🔰🔰🔰 ✅ «الْحَمْدُ لِلَّهِ (وقف حسن) رَبِّ الْعَالَمِينَ» ستايش برای (مخصوص) خداست (که) پروردگار جهانيان است. 👆عبارت اول مفید و غیر ناقص است، اما «رَبِّ الْعَالَمِينَ» بخاطر مجرور بودنِ «رَبِّ» از نظر لفظ ناقص است و بدون «الْحَمْدُ لِلَّهِ» مفهوم صحیح نمی یابد. ❌ حکم وقف حَسَن 👈 وقف بر آن (حسن) و نیکو است یعنی بلاشکال است. اما قاری نمی تواند از عبارت دوم ابتداء کند بلکه باید مجددا عبارت اول را اعاده کرده و به عبارت دوم وصل نماید. 4⃣ وقف قبیح 👈 وقفی است که در آن هر دو عبارت در لفظ و معنا به یکدیگر تعلق دارند. و هیچکدام از دو عبارت به تنهایی جمله مفیدی نمی باشد. ⁉️⁉️ مثال🔰🔰🔰 ✅ «الْحَمْدُ (وقف قبیح) لِلَّهِ» ستايش برای (مخصوص) خداست. 👆وقف بر عبارت اول و ابتدای عبارت دوم صحیح نیست و معنی نمی دهد. ❌ حکم وقف قبیح 👈 وقف در این محل بهیچ وجه صحیح نیست و اگر قاری احیاناً در این محل وقف نمود (وقف اضطراری) باید بلافاصله از محل مناسب اعاده نموده و جبران نماید. *⃣ وقف اقبح 👈 وقفی است که قبیح تر از وقف قبیح است و آن هنگامی است که به لحاظ وقف در معنای عبارت (خلل و فساد) ایجاد شود. ⁉️⁉️ مثال🔰🔰🔰 ❎ وقف بر «لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاةَ» 👈 نعوذ بالله به معنی (به نماز نزديك نشويد) می باشد. ✅ در حالیکه آیه چنین می فرماید : «لَا تَقْرَبُوا الصَّلَاة َوَأَنْتُمْ سُكَارَىٰ» 👈 در حال مستى به نماز نزديك نشويد. @payam_quran
درس بعدی در رابطه با رموز وقف سجاوندی است؛ که چون در مبحث روخوانی به ذکر آن مبحث پرداختیم؛ از تکرار آن خودداری می کنیم.
👈 از تا و از تا بقیه علائم وقف را ذکر کرده ایم. @payam_quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ⚜ همزه وصل در حرف⚜ 💠 همزه وصل 👈 همزه ای است بدون علامت و بر سر کلماتی می آید که با سکون یا تشدید آغاز شوند. 👈 این همزه هنگام ابتدا به کلمه مورد نظر، قرائت می شود. گاهی بالای همزه وصل، علامت (صـ) گذاشته می شود. 🔰همزه وصل در آغاز هر سه نوع کلمه (حرف ،اسم، فعل) آمده است. 1⃣ حرف 👈 در قرآن، همزه وصل فقط در حرف تعریف (الف لام تعریف) آمده است. ✅ در واقع الف، در (ال) همان همزه وصل است. 👆در صورت ابتدا به کلمه ای که (الف لام تعریف) بر سر آن آمده است، حرکت همزه وصل همیشه (فتحه) است. ❗️مثال ❓ جَعَلَ ٱلْقَمَر 👈 اَلْقَمَر وَ ٱلشَّمْسِ 👈 اَلشَّمْسِ  سوءُ ٱلداّرِ 👈 اَلداّرِ ✴️ نکته : 1⃣ حرکت همزه وصل فقط در صورت ابتدا به آن قرائت می شود. ولی در وسط کلام همزه وصل حذف می گردد. مثلا : در مثال (وَ ٱلشَّمْسِ) 👈 (وَ) به (شَّ) وصل می گردد و همزه وصل ( ٱ ) حذف می گردد. در مثال (جَعَلَ ٱلْقَمَر) 👈 (لَ) به (لْ) وصل می گردد و همزه وصل ( ٱ ) حذف می گردد. 2⃣ همزه وصل در قرآن بدون حرکت نوشته می شود و قاری در صورت ابتدا به کلمه، خود باید نوع حرکت آن را تشخیص دهد. 3⃣ در مقابل همزه وصل، همزه ی دیگری داریم که به ( ) مشهور است و حرکت آن، چه در ابتدا کلام، چه در وسط کلام، قرائت می شود و حرکت آن در قرآن نوشته شده است . مثل : أَنزَلناهُ (علامت همزه قطع (ء) هست که بالای (الف) است. 👈 ( أ ) برخلاف همزه وصل که یا بدون علامت و حرکت است و یا علامت (صـ) بالای (الف) است 👈( ٱ ) @payam_quran
4_5942736979488671314.mp3
454.5K
توضیح همزه وصل در کلمات (حرف _ اسم _ فعل) 👆 @Payam_Quran
همزه وصل چیست ؟ - آموزش همزه وصل https://www.aparat.com/v/0UG13 آموزش تجوید - همزه وصل https://www.aparat.com/v/AtH3h @Payam_Quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ⚜ همزه وصل در اسم⚜ 2⃣ اسم 👈 همزه وصلی که بر سر اسم بیاید، در صورت ابتداء ، مکسور خواهد بود. ✅ در قرآن، همزه وصل فقط بر سر اسمهای زیر آمده است👇 ٱبْنَ (پسر) 👈 اِبْنَ ٱبْنَتَ (دختر) 👈 اِبْنَتَ ٱمرَءَ (مرد) 👈 اِمرَءَ ٱمرَأَتَ (زن) 👈 اِمرَأَتَ ٱسْمِ (نام) 👈 اِسْمِ ٱثْنَیْ 👈 اِثْنَیْ ٱثْنٰا 👈 اِثْنٰا ٱثْنَتَیْ 👈 اِثْنَتَیْ ٱثْنَتٰا 👈 اِثْنَتٰا ٱثْنَیْنِ 👈 اِثْنَیْنِ ٱثْنٰان ِ👈 اِثْنٰان ٱثْنَتَیْنِ 👈 اِثْنَتَیْنِ (همگی به معنای دو) ❗️مثال ❓ مَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ مِنْهُمُ اثْنَيْ عَشَرَ و ... ❌ توجه داشته باشید که تمامی این کلمات فقط در صورت (ابتداء) مکسور خواهد بود. و در غیر اینصورت همزه وصل حذف می گردد. مثل : مَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ 👈 مَسِيحُ بْنُ مَرْيَمَ @payam_quran
توضیح همزه وصل در کلمات (حرف _ اسم _ فعل) 👆 @Payam_Quran
برترین آموزش تجوید قرآن کریم - همزه وصل (نحوه تشخیص همزه وصل در اسم) https://www.aparat.com/v/X8Zt3 @payam_quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ⚜ همزه وصل در فعل⚜ 3⃣ فعل 👈 اگر حرف سوم فعل (با احتساب همزه وصل) مفتوح یا مکسور باشد، همزه وصل آن در صورت ابتدا به (کسره) خوانده می شود. و اگر حرف سوم فعل، مضموم باشد، همزه وصل آن نیز (مضموم) خواهد شد. 🔍 نکته 1 👈 حرف مشدد در اینجا دو حرف محسوب می شود. 🔎 نکته 2 👈 مصدرهای فعل در صورتی که همزه وصل داشته باشند، به (کسره) ابتداء می شوند. ✅ مثال همزه وصل در افعال و مصادر👇 فِيمَا ٱفْتَدَتْ بِهِ 👈 اِفْتَدَتْ (حرف سوم فعل (افتدت) فتحه دارد (تَ) پس همزه وصل مکسور (اِ) می شود) قالَ ٱتَّقُوا اَللّٰهَ 👈 اِتَّقُوا (حرف سوم فعل (اتقوا) فتحه دارد (تَ) پس همزه وصل مکسور (اِ) می شود. (ت) با حساب کردن همزه وصل حرف سوم است چون مشدد است) ربَّنَا ٱغْفِرْ لَنَا 👈 اِغْفِرْ لَنَا (حرف سوم فعل (اغفر) کسره دارد (فِ) پس همزه وصل مکسور (اِ) می شود) رَبِّ ٱنْصُرْنِي 👈 اُنْصُرْنِي (حرف سوم فعل (انصرنی) ضمه دارد (صُ) پس همزه وصل مضموم (اُ) می شود) كَرِهَ اللَّه ٱنْبِعَاثَهُمْ 👈 اِنْبِعَاثَهُمْ (حرف سوم مصدر (انبعاثهم) کسره دارد (بِ) پس همزه وصل مکسور (اِ) می شود) ❌ این درس نکات مهمی دارد که در ادامه به ذکر آنها می پردازیم. @payam_quran
آموزش تجوید قرآن استاد قره شیخ لو ، همزه وصل در فعل https://www.aparat.com/v/P9mCj آموزش تجوید استاد موسوی بلده، همزه وصل 4 در فعل 1 https://www.aparat.com/v/XRJst آموزش تجوید استاد موسوی بلده، همزه وصل در فعل 2 https://www.aparat.com/v/nptj7 @payam_quran
📖 ادامه استثنائات همزه وصل 🔴 چند نکته 🔻 1⃣ در 6 فعل ( ٱقضُوا _ ٱبنُوا _ ٱمشُوا _ ٱمضُوا _ ٱئتُوا _ ٱهدُوا ) همزه وصل در حالت ابتداء ، به کسره خوانده می شود.👈 ( اِقضُوا _ اِبنُوا _ اِمشُوا _ اِمضُوا _ اِئتُوا _ اِهدُوا ) چون این کلمات در اصل ( ٱقْضِیُوا –ٱبْنِیُوا _ ٱمْشِیُوا _ ٱمْضِیُوا _ ٱئْتِیُوا – ٱهْدِیُوا ) بوده اند. 2⃣ همزه ی ساکنه در کلمات ( ٱئْتِ – ٱئْتِنا – ٱئْتِیا – ٱئْتُوا – ٱئْتُونی – ٱئْذَن ) در میان کلام به همزه ی ساکنه و در صورت ابتدا به (یاء مدی) خوانده می شود . 👈 اِیتِ – اِیتِنا – اِیتیا – اِیتُوا – ایتُونی – اِیذَن همچنین در کلمه ی « ٱؤْتُمِنَ»(بقره – 283) همزه ی ساکنه درصورت ابتدا به واو مدی خوانده می شود 👈 اُوتُمِنَ 3⃣ کلماتی نظیر کلمات زیر درقرآن که افعال امر هستند ، در صورت ابتدا ، با (کسره) خوانده می شود ؛ هر چند عملاً  ابتدا به این کلمات صحیح نیست.  ثُّمَّ لْیَقْطَعْ 👈 لِیَقْطَعْ                وَلْیُوفُوا 👈 لِیُوفُوا وَلْيَطَّوَّفُوا 👈 لِيَطَّوَّفُوا 4⃣ در عبارت ( اَصحابُ لْئَیکَةِ ) در سوره های (شعراء) و (ص) در صورت ابتدا خوانده می شود 👈 اَلْئَیکَةِ 5⃣  در سه کلمه ی (آلذَّکَرَینِ _ آلْانَ _ آللهُ) در اصل این کلمات 👈( أَٱلذَکَرَینِ – أَٱلْانَ – أَٱللهُ ) بوده اند که همزه اول، همزه استفهام (کلمه پرسشی) و همزه دوم، همزه وصل است. ❌ این 3 کلمه به دو وجه قرائت می شوند👇 ❗️وجه اول 👈 بهمین صورت که در قرآن آمده و آن تبدیل همزه وصل (همزه دوم) به الف مدی است. که در اینصورت مد لازم ایجاد می شود. ( آلذَّکَرَینِ _ آلْانَ _ آللهُ) ‼️ وجه دوم 👈 تسهیل همزه دوم، که حالتی است بین همزه و الف مدی. بدین شکل که به جای تبدیل همزه ی وصل به الف مدی ، آن را بدون «نبره» وتیزی ویژه اش (تلفظ فتحه بدون تیزی همزه ) تلفظ کنیم. 👈 ( اَ-َ للهُ ، اَ-َ لْانَ ، اَ-َ لذَکَرَینِ ) @payam_quran