1.mp3
6.11M
♦️ شهید بهشتی الگوی نظریهپردازی
سخنرانی «حسن رحیمپور ازغدی» درباره اندیشهها و نوآوریهای شهید آیتالله دکتر بهشتی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
⚠️اطلاعیه
💢 فرداشب، مصادف با شب ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) و روز زن، مسابقهای با محوریت «پستهای منتشر شده در صفحه اندیشه بهشتی» برگزار خواهد شد و فرصتی است برای اینکه مخاطبان محترم آشنایی خود با اندیشههای شهید بهشتی را بسنجند.
🔻 ده سوال تستی از محتوای پستهای منتشر شده آماده کردهایم که میتواند نشان دهنده میزان شناخت شما از اندیشه یکی از تئوریسینهای اصلی جمهوری اسلامی باشد.
🎁 به نفرات برتر این مسابقه دفتر اول مجموعه آثار شهید بهشتی (کتاب انسان از منظر قرآن) هدیه داده خواهد شد.
♦️ دوستان خود را به این چالش دعوت کنید
⏰ شب ولادت حضرت زهرا (س) منتظر شما هستیم!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
پاسخنامه.pdf
111.7K
🥇 اسامی برگزیدگان مسابقه شب ولادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)
۱. طاهره روزی طلب
۲. یحیی قویدل
۳. امید طزری
۴. محمد مصطفی کرد فیروزجایی
۵. روحالله استیری
۶. علی گنجی
۷. حامد نیکونهاد
۸. سید علیرضا حسنی
۹. علیرضا باقری
۱۰. سید محمد منافیان
۱۱. محمد حسنین میر
🟢 پاسخنامه سوالات در فایل بالا قابل مشاهده است.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
May 11
♦️ در اسلام شکل حکومت قابل تغییر است
از این امت و امامت چه بر می خیزد؟ مدیریت جامعه، شکل این مدیریت چیست؟ شکل خاصی برای آن در اسلام پیشنهاد نشده است. در هر زمان و در هر مکان و متناسب با شرایط مختلف میشود اشکال مختلف داشته باشد. فقط باید آن اصولی را که قبلا متذکر شدم (مکتبی بودن و تحمیلی نبودن) فراموش نکنیم و در آن تعیین و تحمیل نباشد. بنابراین، آیا نظام پادشاهی اسلامی میتوانیم داشته باشیم؟ هرگز! چون در آنجا تعیین و تحمیل است.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص 52
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تامین نیازهای مادی در پرتوی اسلام
مردم آب میخواهند، نان میخواهند، پوشاک میخواهند، مسکن میخواهند، نظافت و پاکیزگی میخواهند، شغل و کار و درآمد میخواهند، تفریحات سالم میخواهند، ورزش میخواهند، مدرسه و دانشگاه میخواهند، همه اینها را میخواهند، اما در پرتو اسلام. اگر به مردمی که انقلاب اسلامی کردهاند بگویید قرار است به برکت انقلاب برای شما خوراک خوب، پوشاک خوب، مسکن خوب، شهرسازی خوب، روشنایی و برق منظم و مرتب، بهداشت و بیمارستان، اشتغال و کار، مدرسه و دانشگاه، خیلی زود و در زمان کوتاه تقدیم کنیم، اما این کار همراه با حاکمیت اسلام و در پرتو اسلام صورت نمیگیرد، جوابشان چیست؟ اما امروز میگوییم، دیروز هم گفتیم، فردا هم اگر زنده باشیم خواهیم گفت که ما همه این مواهب را میخواهیم و جداً هم به دنبالش هستیم، اما نه منهای اسلام، بلکه با اسلام و حتی نه «با» اسلام، که بر اساس اسلام و در پرتو اسلام و بر مبنای قانون اسلام.
📚ولایت، رهبری و روحانیت، ص277
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ خائن نیستند، طرز تفکرشان اینست!
ما در شورای مرکزی حزب مکررا گفته بودیم که باید کوشش کرد هرچه زودتر پیوند ما با آمریکا به صفر برسد. اگر هم گاهی اوقات در داخل شورا مخالف بودیم، مخالف بودیم با تندرویهای بعضی از عناصر که میآمدند روی این چهرهها مهر خیانت میزدند، برچسب خیانت می زدند. ما می گفتیم تا آنجا که ما این آقایان را مانند آقای مهندس بازرگان و آقای سحابی را میشناسیم اینها خائن نیستند، اینها طرز تفکرشان این است، به اینها نمیگوییم خائن، چون وقتی میگوییم خائن دیگر هیچگونه رعایت آن صداقت انقلاب اسلامی و صداقت اسلامی را نکردهایم.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج 3، ص 492
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟.pdf
1.39M
🔻انقلاب 57، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟
✍️ نویسنده: شهید آیتالله دکتر بهشتی
🗞 اندیشه بهشتی، شماره اول، بهمنماه ۱۴۰۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
⚠️ اطلاعیه
🔻 مسابقه با محوریت مقاله «انقلاب ۵۷، انقلابی اسلامی یا انقلابی منجر به حکومت اسلامی؟» به مناسبت ایام الله دهه فجر
⏰ زمان آزمون: شنبه، ۲۲ بهمن ماه
🎁 جوایز: چهار هدیهی ۲,۰۰۰,۰۰۰ ریالی به قید قرعه
❗برای شرکت در قرعهکشی، کسب هفتاد درصد امتیاز مسابقه لازم است.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ حساب ملتها از دولتها جداست!
ما با همهٔ ملتها و برادران مسلمانمان، هرجا باشند و در هر گوشهٔ دنیا، در عربستان سعودی، کویت، یمن، تونس، عراق، بحرین، امارات متحدهٔ خلیج، پاکستان، هندوستان، اندونزی، مسلمانان مقیم سرزمینهای شوروی، مسلمانان چین، ما با همۀ اینها پیوند عاطفی و عقیدتی داریم، ولی حساب ملتها از دولتها جداست.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص۲۷۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تفوق وحی بر دیگر منابع شناخت
تو میتوانی هرقدر که میخواهی، دقت کنی که پیامبران راستین را با مدعیان دروغین پیامبری عوضی نگیری. ولی بعد از اینکه پیامبر راستین را شناختی، دیگر حرف او را کنار حس و استنتاج از حس بهصورت مساوی قرار نده، چون حس ممکن است خطا کند، استنتاج از حس هم ممکن است خطا کند، ولی آنچه او (پیامبر) دارد خطا نمیکند.
📚شناخت از دیدگاه قرآن، ص 437
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از شهید بهشتی | بهشتیُم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• سلطنت این بود...
#بهشتیم_تی_وی
@beheshtium_ir
instagram.com/beheshtium_ir
IMG_20230131_122924_176.pdf
375.1K
🔻 فهرست کتاب «انسان از منظر قرآن»
▪️همچنین میتوانید با مراجعه به سایت اندیشه بهشتی، پیش نمایش کتاب را مشاهده بفرمایید.
https://andishebeheshti.ir/product/830/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
May 11
♦️محدودیت در جوامع مکتبی
در جامعههای مکتبی، انسانها اول مکتب را انتخاب میکنند، منتها میگویند بعد از اینکه مکتب را انتخاب کردی، بهدنبال مکتب انتخابی خودت، بسیاری از مسائل برایت شکل میگیرد. ولی اگر مکتبی را انتخاب بکنی و مجدداً روی شکل و فرم آن هم بخواهی اظهار رأی کنی، با مکتبی بودن سازگار نیست و این اصل بیان این مکتب است و چیزی جز بیان آن نیست، زیرا انسان اول مکتب را انتخاب میکند و بهدنبال مکتب، مقداری تعهد برایش میآید و انتخابات بعدی نمیتواند نقضکنندۀ تعهدی باشد که قبلاً پذیرفتهاست.
📚صورت مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی، ص۴۰۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از از بهشتی برای امروز
بزرگترین خطر برای انقلاب اسلامی
رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگى روزمره، دچار بيمارى خطرناك روزمرگى شدن، بزرگترين خطر است براى انقلاب.
برادران و خواهران! ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلت هاى آن، زمان لازم دارد. دشمنان ما مى خواهند از اين طريق كه به ما الهام كنند كه برويد آرام گيريد، استراحت كنيد، سعادت و لذت و خوشى و شادى يكجا نصيبتان شد، ديگر چه مى خواهيد ؛ مى خواهند #روحيه_انقلابى را در جوان هاى ما و زن و مرد ما، در پير و جوان ما افسرده كنند. مى خواهند شور انقلابى ما را بخوابانند. بيدار باشيم، هوشيار باشيم.
كدام انقلاب است در دنيا كه در صبح پيروزيش كار خودش را تمامشده يافته باشد؟ خودآگاهى انقلابى، شور انقلابى بايد همچنان ادامه يابد. تا كِى؟ من گفتم تا سالهاى سال؛ بگذاريد بگويم تا بى نهايت، بگذاريد بگويم #جامعه_اسلامى، جامعه اى است كه تداوم انقلاب در آن پايانِ زمانى ندارد.
منبع: مبانی نظری قانون اساسی (1390) ص72
#انقلاب_اسلامی
#شهیدبهشتی
#دهه_فجر
@shahiddoctorbeheshti
♦️آزادی عقیده در عین حفظ نظم اجتماعی بر اساس اسلام
راجع به آزادی عقیده، چه شعاری بالاتر از «لا اکراه في الدين» که در قرآن آمده است؟ عقیده در اسلام اجباری نیست، آنچه که در اسلام اجباری است، در کمونیسم هم اجباری است، و آن هم این است کسی میتواند قلباً کمونیست نباشد اما در زندگی باید رعایت کنندهی نظام کمونیستی باشد. در اسلام هم این طور است. هر کسی میتواند به اسلام معتقد نباشد، اصلاً میتواند معتقد به خدا نباشد، اما باید نظام اسلامی را در جامعه اسلامی رعایت کند. در هر جامعهای که براساس ایدئولوژی بسازند این مطرح است، بحث اسلام نیست.
📚نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری)، ص۵۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️جلوگیری از اجتماعات قانونی را تقبیح میکنیم
من همیشه حمله به اجتماعاتی را که بر طبق موازین قانونی برگزار میشود، تقبیح کردهام و در نماز جمعهی کاشان نیز بار دیگر این عمل را محکوم کردم؛ زیرا معتقدم که اجتماعات باید بر طبق قانون اساسی و در جهت بالا بردن امکان خودسازی برای فرد و جامعهی انقلابی ما، از هر گونه تعرضی مصون باشند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله دکتر بهشتی، ج۳، ص۶۰۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔻 نسخه دیجیتال کتاب «انسان از منظر قرآن» موجود شد.
با نصب برنامه پاتوق کتاب، میتوانید نسخه pdf این اثر را تهیه کنید.
https://patogh.mobi/isbn/9786004414852
📢 مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند
♦️شهید بهشتی و فلسفه صدرایی
🎤 سخنران:
آیتالله دکتر عسگر دیرباز
🔹 عضو مجلس خبرگان رهبری
🔹 سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رئیس سابق دانشگاه قم
۱۱ اسفند ۱۴۰۱
موضوعات بحث:
✅ رابطه فلسفه و قرآن در اندیشه بهشتی
✅ تعریف فطرت در نگاه شهیدبهشتی
✅ انتزاعی نبودن عملکرد بهشتی در بحثهای فلسفی
✅ ابتکار شهیدبهشتی در طرح بحث توحید فلسفی
✅ پرهیز شهیدبهشتی از بحثهای بیفرجام فلسفی
↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید:
https://andishebeheshti.ir/sessions/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️زیربنای شوم و خطرناک اجتماعی!
هیچ زیربنای اجتماعی[ای] از آن زیربنای شوم خطرناکتر نیست که انسانی یا انسانهایی بتوانند هرچه میخواهند بکنند، بیآنکه بشود بر آنها خرده گرفت و بیآنکه بشود از آنها بازخواست کرد. مسئولیت در جامعۀ اسلامی مسئولیت متقابل است. همه نسبتبه یکدیگر مسئولاند: «كُلُّكُمْ رَاعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ» . بنابراین آن عامی[ای] که به عالم خرده میگیرد و میگوید این کار شما خلاف بهنظر میرسد اگر در پاسخ انتقادش شنید که «برو، عالم را با جاهل بحثی نیست»، یک وظیفه بیشتر ندارد. به نظر من، وظیفهاش این است که دیگر به دیدۀ عالم به آن فرد ننگرد، چون او جاهلی است اصطلاحدان، نه عالمی رهشناس. آن فردِ مادون که از زبان مافوقش در برابر هر انتقاد[ی] [اینطور] میشنود که «من رئیس تو هستم، پس انضباط اداری و تشکیلاتی یا حزبی کجا رفته»، باید به او بهدیدۀ مافوق ننگرد. این طاغوتی است که بر مسند کبریایی تکیه زده و شایستۀ اطاعت و فرمانبری نیست. جامعۀ اسلامی جامعۀ هوشیارها و زباندارهاست. جامعۀ اسلامی جامعۀ مردم فضول است، نه از آن فضولهای بیجا، [بلکه] زباندار به این معنا که بره نیست. [جامعۀ اسلامی] جامعۀ برهها نیست، جامعۀ آدمهاست.
📚انسان از منظر قرآن، ص۱۵۳
#اندیشه_بهشتی_دفتر_اول
#انسان_از_منظر_قرآن
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️ حکمرانی مطلوب در اندیشه بهشتی
مؤسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند
🎤 سخنران:
دکتر علیرضا فیض
🔹 قاضی بازنشسته محاکم قم
🔹مسئول دفتر آیتالله مشکینی
۲۵ اسفند ۱۴۰۱
✅شهید بهشتی و شیوه حکمرانی
✅بررسی آیات قرآنی اداره جامعه
✅مبنای نظریه اکثریت در مدیریت کلان
✅حکمرانی قرآنی در اندیشه بهشتی
↩️جهت مشاهده ویدیو کامل نشست به وبسایت اندیشه بهشتی مراجعه فرمایید:
https://andishebeheshti.ir/sessions/
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
37.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️جایگاه «فلسفه» و «قرآن» در اندیشه شهید بهشتی
🎤 سخنران :
آیتالله دکتر عسگر دیرباز
مشاهده کامل نشت
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رنج انتخاب
اگر قرار شد در جامعهای [مردم] بخواهند زمامدار انتخاب کنند و کار را به دست منتخب خودشان بسپارند، کار آسانی است یا کار مشکلی است؟ شناخت او و بعد از آن جمع آوری و متمرکز کردن لااقل اکثریت آراء بر یک فرد یا یک گروه چه قدر کار مشکلی است... آن جامعهای که بخواهد حق انتخاب داشته باشد باید بداند که به دنبال آن رنج انتخاب هم دارد.
اتفاقا یکی از علل واقعی شکست جوامعی که به فکر به دست آوردن حق انتخاب میافتند اما حاضر نیستند راه پررنج انتخاب کردن را طی کنند همین است که هوسهای به اصطلاح مرده رنگ دار کردند، یعنی فکر کردند که به ما آزادی کامل داده بشود و ما انتخاب میکنیم، ولی بعدا میبینند چه آش درهمی برای خود پختهاند؛ آن وقت شکست میخورند، مأيوس میشوند. ناامید میشوند، چون اینها درک نکردند که انتخاب کردن فردی یا گروهی برای سپردن زمام کار بهدست ایشان خیلی کار میبرد، خیلی آمادگی و خودسازی و مهارت میخواهد و با این یک شاهی صناريها نصیب نمیشود. این ضرب المثل انصافا جاندار است: "هر کس حق انتخاب دارد، رنج انتخاب نیز دارد."
📚 (تسلیم حق بودن، ص 135 و 136)
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
وحی شناسی.pdf
3.08M
🔻 مروری بر «وحیشناسی» شهید آیتالله بهشتی
✍️ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره دوم، اسفندماه ۱۴۰۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻