پیروزی بیست و دو بهمن همان پیروزی پانزده خرداد است.pdf
546.7K
🔻پیروزی بیست و دو بهمن همان پیروزی پانزده خرداد است
✍️ نویسنده: فاطمه اسلام پناه
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره ششم. خرداد ۱۴۰۲
#قیام_پانزده_خرداد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️عامل اساسی در رهایی ملت
بهحق کسانی که بخواهند نقش عوامل گوناگون را در پیروزی انقلاب ایران منصفانه و واقعبینانه ارزیابی کنند، باید اعتراف کنند که امام و رهنمودها و هدفگیریهای امام، خط امام که همان صراط مستقیم خداوندی است از سال ۱۳۵۶ تا پیروزی ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ عامل اساسی و بنیادی موفقیت انقلاب ایران در شکست رژیم شاهی بود. من بهعنوان یک شاهد و کسی که همه دقیقهها و نکتههای ظریف این تحول را تا حدود زیادی از نزدیک میدیدم، میخواهم...از صمیم قلب و با تمام وجود بگویم، که عامل اساسی در رهایی ملت ما از آن همه توطئهها و دامهای تفرقهافکنی که، شیطان بزرگ، آمریکا و رژیم دست نشانده شاهیاش در ایران و ساواک دست پرورده سیا، با عوامل رنگارنگشان بر سر راه ملت ما بهوجود آورده بودند امام بود و امام.
📚جاودانه تاریخ، ج ۳، ص ۳۰ و ۳۱
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
ماهیت امضای حکم رییس جمهور توسط رهبر، در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی.pdf
261.1K
🔻ماهیت امضای حکم رییس جمهور توسط رهبر، در اندیشه شهید بهشتی و امام خمینی
✍️ نویسنده: سید امیر مهدی مشرف
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره هفتم. خرداد ۱۴۰۲
#امام_خمینی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️اردوی علمی فرهنگی تهران
🔻به مناسبت سالروز شهادت آیتالله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، اردوی علمی فرهنگی از مبدا «قم» به شهر «تهران» برگزار میگردد.
برنامه سفر: بازدید از: خانه موزهٔ شهید بهشتی، دفتر سابق حزب جمهوری اسلامی (محل کار و محل شهادت شهید بهشتی)، مزار شهید بهشتی و شهدای هفتم تیر، همراه با برنامههای علمی...
✅ زمان سفر: ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲
🔹برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به آیدی معاونت فرهنگی مراجعه فرمایید: @andishebeheshti_f
⏳ مهلت ثبتنام تا ۲۱ خردادماه
⚠️ ظرفیت محدود!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️رهایی زنان از موقعیت دون انسانی
به زن صرفا بهعنوان یک نیروی کار اقتصادی نگاه نشود. به این معنی که همانطور که میدانید در قرن نوزده تلاش برای کشاندن زن به میدان فعالیتها، از طرف سرمایهدارها تعقیب میشد و سرمایهدارها احساس میکردند که برای ارزانتر کردن نیروی کار بایستی مقدار بیشتری نیروی کار به بازار کار بیاورند تا عرضه بیشتر شود و محصولات ارزان شود. بهخصوص اینکه حتی به این هم اکتفا نمیکردند و اصولا به زنان مزد کمتری پرداخت میکردند. به همین جهت یکی از خواستههای اتحادیهها و سندیکاهای کارگری این بود: «مزد مساوی برای کار مساوی اعم از زن و مرد». بیان این مطلب بدین منظور است که گفته میشود با آن نگرش، تحت عنوان آزاد کردن زن و بالا بردن مقام زن، در حقیقت میخواستند آن را بهعنوان یک نیروی کار قابل بازخرید وارد میدان کنند، این یک کار دون انسانی است. ولی نه اینکه کار برخاسته از انتخاب انسان را تأیید نمیکنیم...کار دو نوع است: یکی کار برخاسته از انتخاب هر انسان که این تجلی شخصیت و سازنده شخصیت انسانیت است و دوم کار صرفأ اقتصادی که غالبا توسط قدرتهای غالب و قاهر دیگر و سلطههای اجتماعی و اقتصادی بازخرید میشود و طبیعی است که در این صورت انسان را آرام آرام بهصورت شیئی در میآورد، یک ماشین تولیدی.
📚مبانی نظری قانون اساسی، ص ۱۰۱
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
موسسه اندیشه بهشتی
♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و زمامداری
در میدان اجتماع، در چند کار، اسلام میگوید بهدلیل این که زن استعداد رشد عواطفش بیشتر است و مرد استعداد رشد محاسبه و تعقلش بیشتر، این سمت ها که احتیاج به محاسبه بیشتر دارد برای مردان باشد:
زمامداریهای اجتماعی، از قبیل ریاستجمهوری و نخستوزیری و امثال آن؛ اولا به فعالیتهای سخت و ثانيا قدرت مقاومت در برابر عواطف و تعقل و محاسبه قوی احتیاج دارد. بهطور معدل در میان مردها این شانس بیشتر است که افراد شایسته برای این کار پیدا بشوند. ممکن است در دنیا بهطور استثناء زنی پیدا شود که نخست وزیر خوبی باشد، اما این استثناء است. استثناء غیر از معدل است. آیا این توهین به زن در اسلام است؟ نه، برای این که ما که نگفتیم مرد یک امتیاز اضافی دارد. گفتیم یک امتیاز مرد دارد، یک امتیاز زن دارد، هر کدام از این دو امتیاز در جای خودش. این عينا مثل این است که ما وقتی که در دبیرستان بچهها را میخواهیم آزمایش استعداد کنیم و بگوییم هر کدام به درد چه رشتهای میخورند، امتحانی بکنیم و بگوییم این دسته اگر بروند در رشتههای تجربی بهتر ترقی میکنند، آن دسته اگر بروند حقوق بخوانند بهتر ترقی میکنند، آن دسته سوم اگر بروند ادبیات بخوانند بهتر است. این توهین به هیچکدام نیست تا مثلا اگر فردی را برای ادبیات انتخاب کنیم، بگوید به من توهین کردید که گفتید پزشکی نرو. این توهین به او نیست. تو یک ادیب نویسنده ارزندهای میشوی، ارزشت هم در جای خودش محفوظ است.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۶ و ۱۷
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️تقسیم کار اجتماعی؛ زنان و قضاوت
اگر صحبت از ارزش دادن باشد، بهطور قاطع میگویم که اسلام ارزش علاوه، به مرد نداده است. بار علاوه روی دوشش گذاشته، نه اینکه ارزش علاوه به او داده است؛ این مطلب عادی است. همین مسئله زمامداری، ارزش علاوه نیست. مسئله زمامداری شوخی نیست. زمامداری یک جامعه رنج دارد، زحمت دارد، کار دارد، فشار دارد. اصلا خیلیها هستند تا به این مقامها نرسیدهاند هوس میکنند، چون میبینند برای این نخستوزیر تشریفات چنین و چنان قائلند، ولی وقتی وارد میشوند میبینند رنجش چقدر است. بنابراین، معنای این که اسلام بگوید کارهای مربوط به زمامداری بیشتر در خور مردان است، توهین به زن نیست. پایین آوردن قدر او هم نیست. تقسیم صحیح کار در اجتماع است براساس استعدادها؛ این غلط نیست.
اما قضاوت از نظر اسلام. کار قاضی و قضاوت از نظر فقه اسلامی برای مردان است، هر چند دلیل صددرصد قاطعی بر هیچیک از این دو مطلب (زمامداری و قضاوت) هنوز هم نداریم، یعنی واقعا من خودم هم شخصا هنوز فرصت نکردم که این مطلب را بهصورت صددرصد قاطع ببینم که به طور مسلم دليل قاطعی بر این داریم یا نه. میشود گفت؛ نظر علمای اسلام عموما نه صددرصد؛ نظر غالب آنها بر این بوده است که سمت زمامداری و سمت قضاوت در اسلام مخصوص مردان است. حالا ما فرض کنیم چنین چیزی هم در اسلام باشد، آیا توهین به زن است؟ نه.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۷- ۱۹
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
موسسه اندیشه بهشتی
♦️زنان مستقل در اسلام
♦️زنان مستقل در اسلام
اسلام صریحا شخصیت اسلامی زن و مرد را صددرصد یکسان تلقی کرده است. اینجا اصلا ۹۹ درصد نیست، صددرصد است...زن از نظر قانون اسلام یک زندگی صددرصد مستقل دارد. باید هم بتواند خودش را اداره کند. اصلا اگر شما طرز تربیت اسلام را بدانید و به آن توجه کنید، میفهمید زنی که نتواند مستقلا خودش را اداره کند، این زن نقدس تربیت اسلامی دارد؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی. برای این که اسلام وقتی میگوید مردها باید جانبازی کنند در تمام میدانها، زنی که وقتی مردش در جنگ کشته شد، آن شخصیت را نداشته باشد که بتواند خود و خانوادهاش را اداره کند، مرد با چه دلی میتواند به جنگ برود؟ و شما وقتی می بینید که زنهای مسلمانی که شوهرانشان در جنگ کشته میشوند، با غرور، افتخار میکرد که شوهرش کشته شده است. زنی که بعد از شهادت شوهرش بیچاره میشد، حوصله افتخار کردن نداشت. زنی که شوهرش زندان میرفت، دیگر بیچاره میشد و خودش را فقیر و بیچاره احساس میکرد و دیگر حوصله افتخار کردن نداشت که به زندان رفتن یا کشته شدن شوهرش افتخار کند. مسئولیت زن و مرد در مسائل اسلامی مسئولیتی مستقل بود. از نظر قانون اسلام، تنها فرقی که زنان با مردان داشتند این بود که شرکت در جنگ بر زنها واجب نیست. میتوانند شرکت کنند، ولی واجب نیست. یعنی باری از دوش آنها برداشته شده است؛ آن هم اتفاقا بر اساس تقسیم است. مرد میرود جنگ میکند که جنگ آورتر است، زن هم پشتوانه مرد قرار میگیرد و خانه و زندگیاش را اداره میکند یا شهر را اداره میکند. اصلا زنها شهر را اداره کنند و تمام مردان بروند جنگ کنند. بنابراین، اگر ما واقعا موقف اسلام، یعنی موقعیت زن و مرد مسلمان را واقعا آنطور که اسلام خواسته در نظر بگیریم، خوب میتوانیم بفهمیم که تربیت یک زن مسلمان و شخصیت یک زن مسلمان باید تربیت و شخصیتی باشد که یک زن مسلمان بتواند کار خودش را اداره کند.
📚موقعیت زن در اسلام، ص ۱۲۳ و ۱۲۴
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️استقرار زنان در مسیر ویژه خود
🔻نشست دکتر سید مهدی نریمانی (چارچوب حقوق زن در اندیشه شهید بهشتی)
تماشای کامل نشست
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️فعالیت آگاهانه زنان در اجتماع
مهم این است که زنان جامعه ما اسلام را خوب بشناسند؛ اسلامی را که نسبت به همه ابعاد زندگی برنامه و آموزش دارد؛ اسلامی را که انسان را به جهان عالی عرفان میبرد؛ اسلامی که نظم نوین انسانساز را به انسان نشان میدهد. اینها را زنان جامعه ما باید خوب بیاموزند و بعد مطالعات سیاسی اجتماعی داشته باشند و بدانند که در چه دنیایی زندگی میکنند و مسائل جامعه خود را خوب درک کرده و مسائل را تجزیه و تحلیل کنند و در اجتماعات مفید و پرارزش شرکت کنند و خدمات پرارزش اجتماعی داشته باشند. اینهاست که میتواند به رشد واقعی و تعالی زن در جامعه کمک کند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج ۳، ص ۸۵
#زن_در_اجتماع
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مگر یک جوان تا چه حد میتواند در برابر عوامل گمراهکننده جنسی مقاومت کند؟
🔹 برشی از کتاب انسان از منظر قرآن، درباره فرمول اجتماعی اسلام
#انسان_از_منظرقران #اندیشه_بهشتی #معرفی_کتاب
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔹بهشتی اسم جوان رو داده بود برای شورای صدا و سیما؛
گفته بودند ولی این مخالف شماست، کلی علیه شما دنبال سند بوده!
گفت: او جویاست و کنجکاو، چه اشکالی دارد که سندی پیدا کند و مردم رو آگاه کند.
#شهید_بهشتی
#مجموعه_پوستر_بهای_بهشت
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
◾️امام جواد (ع): اعتماد به خداوند متعال، بهای هرچیز گرانی است و نردبان رسیدن به هر بلندایی.
(میزان الحکمه، ج ۱۳، ص ۴۵۹)
شهادت امام محمد تقی علیه السلام تسلیت باد.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️دکتر شریعتی؛ تجلی یک پویش و حرکت
دکتر شریعتی قریحهای سرشار، ذهنی تیز و اندیشهای پویا بود. درباره انسان بیش از هر چیز دیگر کوشیده بود و این اندیشه را در رابطه با اسلام و ادیان الهی، و در رابطه با آنچه فلاسفه و جامعه شناسان و انسان شناسان متفکر دیگر آوردهاند و گفتهاند، دنبال کرده و به نتایج مورد علاقهاش رسیده بود. به نظر من، دکتر شریعتی تجلی یک پویش و یک حرکت بود. یک حرکت تند و تیز؛ یک حرکت پر نشیب و فراز؛ یک حرکت تحولدار. در سخنانش، نوشتههایش و کتابهایش این تحول و نشیب و فراز را به خوبی میشود احساس کرد. در عین حال یک قریحه سرشار و یک ذوق بدیع بود. نوشتههایش، کلماتش، جملاتش، اسلوب نگارشش، اسلوب سخنش و کیفیت برخوردش با مسائل و جامعه خود از ابداع فراوان برخوردار بود. تازه آفرینی و نوآفرینی یکی از ویژگی های برجسته دکتر بود.
📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۹۳
#سالروز_درگذشت_دکتر_شریعتی
#شهید_بهشتی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔹پیرمرد، بزرگ فامیل و مورد احترام همه، بخصوص بهشتی بود؛
گفت: فلان پرونده رو در فلان دادگاه دارم، انتظار سفارش داشت؛
بهشتی بدون رودربایستی گفت: اگر حق با شما باشد حکم بهنفعتان صادر میشود، اگر هم نباشد، خب نیست دیگر...
#شهید_بهشتی
#مجموعه_پوستر_بهای_بهشت
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔹در حرم امام رضا (ع) سخنرانی داشت، یک نفر از میان جمعیت بلند شد و حرفهای رکیکی به ایشان نسبت داد.
مردم به سمتش هجوم بردند ولی بهشتی مانعشان شد؛
آن فرد هم هرچه در دلش بود گفت؛
بهشتی با آرامش و متانت به صحبتهای این فرد جواب داد؛
آن شخص بعد از دقایقی، از بین جمعیت بلند شد و از روی خجالت، سخنرانی را ترک کرد.
#شهید_بهشتی
#مجموعه_پوستر_بهای_بهشت
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔸کتاب «او یک ملت بود» از سری مجموعه «یاران ناب است» که با گردآوری خاطرات دوستان و همراهان شهید بهشتی به شرایط سخت سالهای آخر زندگی وی میپردازد.
در این کتاب ۴۰ روایت از زندگی و شهادت ایشان ذکر شده است و کتاب دارای بخشهایی چون تولد، مبارزات و حضور ایشان در آلمان، تشکیل حزب جمهوری، ریاست دیوان عالی کشور، شورای انقلاب، عوامل و نحوه ترور و وصیتنامه است.
#معرفی_کتاب
#او_یک_ملت_بود
#شهید_بهشتی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
ازدواج از نگاه شهید بهشتی.pdf
155.1K
🔻ازدواج از نگاه شهید بهشتی
✍️ نویسنده: زهرا ملکان
🗞️ اندیشه بهشتی، شماره هشتم. خرداد ۱۴۰۲
#روز_ازدواج
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
موسسه اندیشه بهشتی
💠 بازنشر نامه امام موسی صدر به شهید بهشتی
بسم الله الرحمن الرحيم
برادر عزیز و عقل منفصل و مکمل وجود و دور نزدیک و دوست ارجمند، حضرت بهشتی (دام عزه):
مدتی است که گفت و شنود با تو رو نداد. بهعلاوه صدها شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هائل، در پیش داشتیم سعی کردم یکی دو بار گزارش کوتاه و بلندی تقدیم کنم.
با پارهای از دوستان هم اینجا صحبت شد؛ و حال ابعاد توطئه روشن و روشنتر میگردد و عواطف سیاستهای جهانی منطقه را برای تحولات عظیم آینده آماده میکند با وضوح بیشتر صدق نظریات ما، رؤیتهای ما، نصیحتهای ما، صدق فداکاریهای ما، خطرناکتر بودن روش کمونیستها جنبلاطها و همکاران عربهای لیبی و عراق که مقاومت را در معرض خطرهای جهانی قرار دادند ثابت میگردد. مقاومت در چند دهه اخیر وضع داخلی خود را تا حدودی تصفیه کرده است. فتح محور ابوصالح، ابوموسی و حتی ابواياد را کنار زده است.
از طرف دیگر روابط بهتر و همکاری بیشتری تا حد اعلام مشترک و همکاری همه جانبه در جنوب لبنان با جوانان ما میکنند. هر چند زخمهای گذشته فوق العاده عمیق بود ولی سعی میکنند - بهخصوص ابوعمار [یاسر عرفات] و ابوجهاد - با ملاطفت و تدابیر دیگری جبران کنند.
امیدوارم باز هم بتوانیم دل شکسته و مرغ پریده مردم جنوب را - که ثمره ده سال فداکاری و صبر و سکوت را که به برکت حقه بازان چپ و خودخواهان جنبلاط صفت دست از مقاومت کشیدند - از نو رام کرده و آرام نمائیم و باز هم به حمایت از مقاومت موفق شويم.
خوب راستی برادر کتابها، بحثها و نوشتهها، تجربهها و عقائد قرآن چه شد؟ برایم بفرست.
به خانم هم سلام برسان.
۱۹۷۷/۱/۱۱
موسی صدر
#بهشتی_از_نگاه_بزرگان
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻