✍️ دانشجو همیشه باید دغدغهمند بماند!
دانشجو رسالتش در این است که در برابر دردهای جامعه حساس بماند نه اینکه تا فارغ التحصیل شد و یک شغلی پیدا کرد هر قدر شغلش بهتر میشود حساسیتش کمتر بشود. دردی که دهها سال به آن مبتلا بودیم. وای به روزی که تحصیلکرده های جامعه اعم از روحانی، معمم، دانشگاهی، دبیر، استاد، واعظ، امام جماعت، مرجع تقلید، محقق، اسلام شناس، نویسنده، گوینده، وای به حال جامعهای که گروه ممتاز تبدیل به گروه بی درک شود.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج3، ص 458
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ ویژگی ماهیت انسان
انسان یک ماهیت عمومی کلی دارد که خیلی مبهم است و یک ماهیت و چیستی شخصی دارد. سایر موجودات این طور نیستند. در موجودات دیگر جهان، ماهیت کلی آنها، شکل اصلی آنها را مشخص میکند... انسان هم ماهیت کلی دارد؛ ولی ماهیت کلی انسان مثل موم در دست خود انسان است. خود اوست که به این موم شکل میدهد و در این شکل دادن، فاصله میان یک انسان با انسانی دیگر، چیستی یک انسان با دیگری، از فاصله میان دو نوع کاملاً متمایز، بیشتر است.
📚 درسگفتارهای فلسفه دین، 186
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ حرکت آگاهانه و آزادانه
برای اینکه نسل های مختلف یک جامعه انقلاب کرده در مسیر انقلاب و با معیارهای انقلاب، خودسازی آگاهانه داشته باشند و انسان های قوی بشوند و تولدی دوباره بیابند، لازم است انقلاب جریان نیرومند گسترده ای را به وجود آورد که بتواند افراد جامعه را در خودش فرو ببرد با خوش هماهنگ سازد، اما به شکلی که آنها حرکتشان حرکت آگاهانه و آزادانه باشد، نه حرکتی از روی جبر و تسلیم. این باید خط اصلی تعلیم و تربیت در همه نهادهای انقلابی جامعه اسلامی ما باشد.
📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 60
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ آزادی مطبوعات مشروط به...
بار دیگر به رسانه های گروهی بخصوص به روزنامه ها و مجلات اعلام می کنیم که در یک جامعه اسلامی باید استفاده از این رسانه ها به صورت اصیل و اسلامی و با حسن نیت همراه باشد و هرگونه تخلف، به معنای تخلف از روح انقلاب اسلامی ما است و این تخلف در هر موردی که باشد، باید جلوی آن گرفته شود، بخصوص درمورد روزنامه ها و رسانه های گروهی که می توانند در این ایام حساس، نقشی سازنده و یا خدای نکرده نقش تخریبی داشته باشند که امیدواریم خودشان مراقب باشند که نقش تخریبی نداشته باشند.
📚 صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی. ج 1. ص 183
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ خائن نیستند، طرز تفکرشان اینست!
ما در شورای مرکزی حزب مکررا گفته بودیم که باید کوشش کرد هرچه زودتر پیوند ما با آمریکا هرچه زودتر به صفر برسد. اگر هم گاهی اوقات در داخل شورا مخالف بودیم، مخالف بودیم با تندروی های بعضی از عناصر که می آمدند روی این چهره ها مهر خیانت می زدند، برچسب خیانت می زدند. ما می گفتیم تا آنجا که ما این آقایان را مانند آقای مهندس بازرگان و آقای سحابی را می شناسیم اینها خائن نیستند، اینها طرز تفکرشان این است، به اینها نمی گوییم خائن، چون وقتی می گوییم خائن دیگر هیچ گونه رعایت آن صداقت انقلاب اسلامی و صداقت اسلامی را نکرده ایم.
📚 سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله بهشتی، ج 3، ص 492
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ حدود آزادی
همچنان که در قانون اساسی پیش بینی شده و در تعالیم اسلام نیز آمده، باید در نظام اجتماعی، آزادی های لازم برای یک یک شهروندان جمهوری اسلامی تا حداکثر ممکن، تامین باشد، ازجمله آزادی احزاب و گروه ها و نشریات و آزادی بیان و قلم. تنها مرزی که برای این آزادی ها وجود دارد این است که باید به اصول اسلامی ضربه نزنند، باید به سلامت محیط اجتماعی از نظر عفت و اخلاق ضربه نزنند.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله بهشتی، ج 2، ص 28 _ 29
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ نقش دارد، ولی جبر آور نیست...
انسان در رابطه با آزادی ها و انتخاب های درونی و در رابطه با نقش عوامل بیرونی اینطور آفریده شده که عوامل بیرونی، در ساختن او نقش دارند، ولی نقش منحصر به فرد ندارند. یعنی جبر اجتماعی به طوری که اختیار فرد را به طور کلی از بین ببرد، وجود ندارد. چون اگر ما قائل به جبرهای اجتماعی شویم، می شود دترمینیسم اجتماعی و طبیعی و اقتصادی کامل که بدین معناست که دیگر فرد هویتی مستقل از جامعه ندارد.
📚 درس گفتارهای فلسفه دین، ص 190
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️تحمل نخواهم کرد
من به شما می گویم تا زنده ام تحمل نخواهم کرد نظامی را که در آن انسان های بسیار کم درآمد در کنار انسان های پردرآمد زندگی کنند، من این را تحمل نخواهم کرد و تا آنجا که در توان دارم برای از بین بردن این خواهم کوشید و اسلام هم همین را نمی پسندد و ما به هر حال به عنوان یک طلبه و برادر شما در این راه همچنان کو شا خواهیم بود و آینده را هم روشن می بینیم و برای این مسائل هم راه حل های اسلامی اصیل خواهیم یافت و عمل خواهیم کرد.
📚 سخنرانی ها و مصاحبه های شهید بهشتی، جلد 3، ص 509
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍معنای رکوع در نماز
خم شدن یک مسلمان به حالت رکوع در نماز معنا دارد. معنای آن این است که مسلمان در برابر هیچ کس دیگر تعظیم نمی کند. مگر نه اینکه شما وقتی به حالت رکوع می روید می گویید سبحان ربی العظیم و بحمده؟ پاک باد خدای من که بزرگ است و ستایش از آن اوست. گفتن این جمله چه معنایی دارد؟ یعنی: عظمتی که مرا وادار به تعظیم کردن و خم شدن می کند مخصوص خداست. پاک باد خدا که من در برابر کسی جز او به حالت تعظیم خم نشوم.
📚سرود یکتاپرستی، ص25
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍اختلاف حقوقی در اسلام منتفی است
در اسلام برای افراد مختلف جامعه اصولا موضع خاصی در نظر گرفته نشده، چون مردم از نظر بنیادی دارای تفاوت نیستند، همه از دنیای واحدی پیدا شده اند و سرشت مشترک دارند. پس اختلاف حقوقی که در بین برخی ملت ها به تناسب نژاد، طبقه، وابستگی های قبیلگی و غیره وجود داشت، از ریشه در اسلام منتفی است. این بینش اسلامی در شرایطی عنوان شد که در عظیم ترین کشورهای متمدن و معروف آن روز جهان، مسأله گروه بندی های اجتماعی و تبعیض موضع و موقف اجتماعی و در نتیجه اختلاف حقوق شیوه ای طبیعی و منطقی شمرده می شد اما در اسلام هیچ گروهی اصولا برای بردگی آفریده نشده و گروه های دیگر برای سروری.
📚شناخت اسلام ، 405
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍فقاهت شورایی
یکی از کارهایی که ما از قدیم به آن معتقد بودیم و تا حدودی که عمل کردیم هم خیلی اثر داشت، این است که پویایی فقاهت و اجتهاد را به جای اینکه از طریق خودمان بیندیشیم و خودمان توی مسائل فقهی، اینجا و آنجا کار کنیم و بعد نتوانیم آن را به مرحله ی عمل درآوریم، همین پویایی را ببریمش در سطح فقاهت عمومی، یعنی اثر بگذاریم روی حوزهها و اثر بگذاریم روی شوراهای فتوا و این میسر است و وقتی این کار را بکنیم می دانید که محکم تر است؛ برای اینکه دیگر یک قشر وسیع پشت کار می ایستد.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی،ج1، ص 509
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍خطر انحراف انقلاب اسلامی به یک بینش ملی گرایانه
ملیت برای ما محترم است، وطن برای ما محترم [است]، اما نه به عنوان مبدأ و اصل، بلکه به عنوان مسئلهی درجه دوم. آنچه برای ما به عنوان اصل و ارزش نخستین و مبدأ و سرچشمه ی ارزش های دیگر مطرح است اسلام است و اسلام است و اسلام. بنابراین وطن، برای ما مطرح است، سرزمین، برای ما مطرح است، اما در پرتو خورشید فروزان مذهب و اسلام. اینکه ما از ملیگرایی انتقاد می کنیم، می دانیم معنایش چیست، خلاصهی معنای آن اینست که یک ارزش دست دوم را بخواهند جانشین ارزش دست اول کنند. نه اینکه برای ما ملیت بی ارزش است، وطن بی ارزش است، نه، ارزش درجهی دوم است. اختلاف ما با کسانی که می خواهند انقلاب بر محور ملیت قرار گیرد همین است. ما می گوییم محور، اسلام است، آنها روبناست، آنها می گویند محور ملیت است. اسلام، دین مردم ایران است، دین اکثریت مردم ایران است، پس محترم است، این خیلی با هم فرق دارد.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۲، صفحه ۲۸۰ و ۲۸۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اسلام انقلابی ، مجتهد انقلابی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 معنای تفتیش عقاید
تفتیش عقاید معنایش این است که اصولا آزادی عقیده در جامعه نباشد. میگوییم در نظام اسلامی آزادی عقیده هست؛ کسی را به صرف داشتن عقیده تحت تعقیب قرار نمی دهیم. به عبارت دیگر، ما شرط اشتغال به کارها را اعلام کردیم و می خواهیم احراز کنیم که این شرط قابل پذیرش هست و یا نیست، هیچ هم تفتیش عقاید نیست .
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج1، ص26
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 ویژگی ایدئولوژیک خط امام
ویژگی ایدئولوژیک خط امام این است که اسلام شناسیمان و شناختمان از اسلام باید نه نوع اول باشد، یعنی «اسلام شناسی ظاهربینانه و متحجر» و نه نوع دوم باشد، یعنی «اسلام شناسی خودپسندانه» که آن طور که دلم میخواهد اسلام را معنی کنم، نه آن طور که اسلام دلش میخواهد من مسلمان بشوم. نه آن یکی و نه این یکی. اسلام شناسی اصیل، یعنی آدمی با اعتقاد به اینکه قرآن کلام خداست و حدیث صحیح معتبر گفتهای از رسول خدا و ائمهی هدی (سلام الله علیهم اجمعین) است، کتاب و سنت را با دقت، ولی با اندیشهی باز مطالعه کند ببیند قرآن و حدیث چه میگوید و چه تعلیمی میدهد؟ همان را بگیرد و عمل کند. این ویژگی ایدئولوژیک خط امام است.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۱ ، ص۴۴۵
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ را در فضای مجازی دنبال کنید:
وب سایت اندیشه بهشتی:
andishebeheshti.ir
~~~~~
اینستاگرام اندیشه بهشتی:
https://instagram.com/andishebeheshti
~~~~~
ارتباط با ما :
@AndisheBeheshti_admin
🔶️ با انتشار آراء و سخنان شهید آیتالله دکتر بهشتی در مسیر توسعه و ترمیم انقلاب اسلامی قدم برداریم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠توصیه به روحانیون : طاغوت طاغوت است چه تاج به سر چه عمامه به سر ...
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠مکتبگرایی با ارزشهای فطری منافاتی ندارد
مکتب گرایی معنایش انکار و نفی تک تک ارزش های فطرت پسند انسانی در انسان های دیگر نیست، مبادا کسی برای آنکه تکیه روی مکتب گرایی را در نظرها ناپذیرفتنی قلمداد کند بگوید مکتب گرایی، یعنی بی اعتنایی به خصلت های برجسته انسانی که در غیر مسلمان ها هم یافت می شود. احترام و اعتنا به مکتب، یعنی بی اعتنایی به علم و تخصص؟ چه کسی این را گفته؟ این حرف از کجا آمده است.
📚حزب جمهوری اسلامی، ج۳، ص۴۸۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رئیس خانواده؛ مرد یا زن؟
کانون یک رئیس می خواهد. دو رئیس در یک کانون نمی گنجد. دو کدخدا در یک ده نمی گنجد. در این کانون کوچک، چه کسی رئیس باشد؟ زن یا مرد؟ «الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بما أنفقوا من أموالهم». به دو دلیل، مرد. یکی این که گفتیم به طور معدل، انسان برای مدیریت برای اداره امور احتیاج دارد به قدرت و استحکامی که قابل انعطاف نباشد. اگر بچه در خانواده می خواهد کاری بکند که مصلحتش نیست، به طور متوسط اگر قابلیت انعطاف زیاد باشد، چه در مرد چه در زن، می گوید بچه است، بگذار بکند. اما اگر محکم باشد، می گوید مصلحت نیست. بنابراین، اداره خانواده با مرد - خواهد بود که قابلیت انعطافش کم تر و قدرت محاسبه اش به طور متوسط بیش تر است.
📚موقعیت زن از نظر اسلام، ص26
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه قرآن جامعه ای است که همه انسان ها را به چشم انسان ببیند ...
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠خطاب به جوانان؛ آگاهانه انتخاب کنید و حرکت کنید!
جوانان باید با چشم باز دربارهی گفتهها و عملکردهای افراد و گروهها مطالعه کنند؛ با دقت هر چه تمامتر و واقعا همان طور که حق پرستی و عدالت دوستی و اسلام دوستی و خدا دوستی آنها ایجاب میکند، راه صحیحشان را بشناسند و انتخاب کنند و بروند. امید ما این است که یک چنین فرصتی به صورت گسترده در اختیار همهی افراد، به خصوص نسل جوان، همواره باشد و آنها هم این فرصت را مغتنم شمارند؛ مبادا از روی ناآگاهی و بیتوجهی به بیراهه بروند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج3، ص255
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انسانها متفاوت نیستند تا حقوق متفاوت داشته باشند!
در اسلام برای افراد مختلف جامعه اصولا موضع خاصی در نظر گرفته نشده، چون مردم از نظر بنیادی دارای تفاوت نیستند، همه از دنیای واحدی پیدا شدهاند و سرشت مشترک دارند. پس اختلاف حقوقی که در بین برخی ملتها به تناسب نژاد، طبقه، وابستگی های قبیلگی و غیره وجود داشت، از ریشه در اسلام منتفی است. این بینش اسلامی در شرایطی عنوان شد که در عظیم ترین کشورهای متمدن و معروف آن روز جهان، مسأله گروهبندیهای اجتماعی و تبعیض موضع و موقف اجتماعی و در نتیجه اختلاف حقوق شیوهای طبیعی و منطقی شمرده میشد اما در اسلام هیچ گروهی اصولا برای بردگی آفریده نشده و گروه های دیگر برای سروری.
📚شناخت اسلام، ص405
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 قانون اساسی ؛ خط قرمز نظام مردمی !
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 حلیت تعقیم در فقه
تعقيم در مورد تعقیم پدر یا مادر به روشهای پزشکی جدید، به نحوی که زیانی را متوجه قوای جنسی نکند، منجر به بروز آثاری در چهره نشود، و همچنین عقدههای روحی یا هر گونه زیانی را در تن و روان ایجاد نکند، باید بگوییم که ما پس از بررسی، دلیلی بر حرمت آن نیافتیم؛ البته در صورتی که با توافق زن و شوهر باشد.
📚بهداشت و تنظیم خانواده، ص193
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠حکمت نماز در اسلام
میدانید این پنج نمازی که در روز میخوانید چیست؟ در روایتی نیکو و لطیف، ضمن تمثیلی، حکمت نماز ذکر شده است: اگر یک انسان در بیست و چهار ساعت، پنج بار سر تا پایش را بشوید، آیا باز هم کثیف میماند؟ هرگز! معنای پنج بار نماز نیز همین است. پنج نوبت روح و دل و جان خود را شست و شو ده تا دائماً پاکیزه بمانی.
📚سرود یکتاپرستی، ص17
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻