مهارت اخلاقپژوهان
#یادداشت
1⃣در فیلم کرهای #یک_خط (۲۰۱۷) خلافکاری در تمجید دیگری میگوید:
《مهارتش اینه که کارهای بد رو میتونه خوب نشون بده》
2⃣تحقیقی میان دانشجویان نشان میدهد رفتارهای دانشجویان اخلاق تفاوت چندانی با دیگر دانشجویان ندارد. فقط اخلاقپژوهان مهارت بالایی در توجیه رفتارشان دارند.
3⃣علم اخلاق اگر نتواند تعیین هدف و ارزش کند، ممکن است تبدیل به ابزار توجیه شود. در این مواقع فیلدرون با استخدام آن برای تحقق امیال، اخلاق را تبدیل به دستگاه توجیه امیال میکند.
⭕️مهلکترین خطای اخلاقپژوهان (یا فقهپژوهان) ساختن #اَبَردستگاهِتوجیه برای امیالِ شخصی و اجتماعی است.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
#متن_صد_کلمهای
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
رمان #شگفتی
نوشته #آر_جی_پالاسیو
این کتاب رو حتماً خودتون بخونید و حتماً برای بچههاتون بخونید!
چون ماها، به قول آگوست، معمولاً "بچههای معمولی ابلهی" هستیم.
آگوست؟
آگوست و امثال اون آدمهایی در اطراف ما هستند که هرچند ظاهرشون عجیبه ولی باطنشون مثل ماست.
درسته صورتشون زشته، یک چشم ندارند، شاید بلنگند ، شاید ششتا انگشت داشته باشند و ... ولی آدمند!
نگاه زیرچشمی، پچ پچ، خنده، طعنههای ما رو میفهمند!
شگفتی روایت زندگی بچههایی است که درسته ظاهرِ عجیبی دارند ولی کاملاً معمولیند و خیلی حساس.
برای خودمون و بچههامون بخونیم تا در مواجهه با این آدمها به طرز "معمولی ابله" نباشیم.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
معرفتِ عمیق ادیان به قدرت امیال جنسی
#برگزیدهها
جهان سکولار در برابر سانسور مقاومت میکند و به بلوغ نوع بشر ایمان دارد؛ بر همین اساس، دفاع اسلام از حجاب و برقع را به نحو خاصی تحقیر میکند. این دیدگاه که زنان باید خودشان را از فرق سر تا نوک پا بپوشانند تا موجب غفلت مردان از خدا نشوند از دید پاسبانان سکولاریسم مضحک است. واقعاً چطور ممکن است یک نگاه دزدانه به زانوها یا آرنجهای زنان، زندگی یک مرد عاقلِ بالغ را زیر و رو کند؟ اگر مردی ضعیف النفس نباشد، چطور ممکن است منظرۀ چند دختر نوجوانِ نیمه برهنه که به طرز تحریک آمیزی در حال قدم زدن کنار ساحل هستند بر او تأثیر جدی بگذارد؟
جوامع سکولار هیچ مشکلی با بیکینی یا تحریک جنسی ندارند چون بر این باورند که زیبایی و تمایلات جنسی تأثیر چندانی بر آدمها ندارند. تصور بر این است که مردان کاملاً قادرند که در اینترنت یا از نزدیک زنان جوان را در حال جستوخیز ببینند و سپس چنانکه گویی هیچ اتفاق غیرمعمولی رخ نداده، روال عادی زندگیشان را پیبگیرند.
غالباً ادیان را به خاطر اُمُل بودن و خشکه مقدس بودن مسخره میکنند اما هشدار ادیان دربارۀ س.ک.س ناشی از آگاهی جدی آنها از جاذبهها و قدرت میل است. اگر به این فهم نرسیده بودند که س.ک.س میتواند بسیار شگفتانگیز باشد، به این داوریهای منفی دربارۀ س.ک.س نمیرسیدند. مسئله اما این است که این پدیدۀ شگفتانگیزمیتواند مانع پرداختن ما به دیگر دغدغههای مهم و گرانبهایمان، مثل خدا و زندگی، شود.
احتمالاً نمیخواهیم تا آنجا پیش برویم که زیبایی را بپوشانیم، اما میتوانیم دلیل سانسور اینترنت را بفهمیم و کوششهای حکومتها برای کندکردن جریان حاضرآماده و کنترلنشدۀ پورن نگاری را تشویق کنیم. حتی اگر دیگر به هیچ خدایی اعتقاد نداشته باشیم، شاید باید اعتراف کنیم که درجهای از واپسرانی لازم است؛ هم برای سلامت روانیِ خودمان و هم برای عملکرد مناسب جامعۀ محبتآمیز و دارای نظم شایسته. بخاطر مصلحت خودمان، بخشی از انرژی جنسیمان باید به مخفیگاه رانده شود؛ واپسرانی مخصوص کاتولیکها، مسلمانان، و کسانی که در عصر ویکتوریایی زندگی میکردند نیست؛ برای همۀ ما و برای همیشه است. ما باید سر کار برویم، خودمان را به روابطمان متعهد کنیم، از فرزندانمان مراقبت کنیم و ذهن خودمان را بکاویم؛ به همین دلیل نمیتوانیم اجازه دهیم که امیال جنسیمان بدون هیچ محدودیتی، در اینترنت یا جاهای دیگر بروز یابند؛ اگر آنها را کاملاً آزاد بگذاریم، ما را نابود میکنند.
«فقط دین است که هنوز قدرت س.ک.س در جابهجا کردن اولویتهای ما را جدی میگیرد.»
کتاب چگونه دربارۀ س.ک.س بیشتر بیندیشیم؛ تأملاتی فلسفی دربارۀ تنآمیزی و مسائل جنسی
نویسنده #آلندوباتن
ترجمۀ #مهدیخسروانی
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
کتاب حرمسرای قذافی
#کتابخوانی
این کتاب را به صورت صوتی شنیده بودم و غم ثریا، کامم را تلخ کرده بود. تلخیای که بعد از سه سال هنوز در کامم هست.
متنی که در ادامه میآید حاشیه یکی از دوستان فاضل و گرانقدرم بر این کتاب است. او در یادداشت خود، بر ظلم مضاعفی تأکید میکند که نویسنده کتاب آگاهانه یا ناآگاهانه مرتکب آن شده است.
بریدهای از کتاب که در عکس بالا آمده است، مؤید همین برداشت است.
👇👇👇👇👇
ثریای لیبی
#یادداشت دیگران
داستان ثریای لیبی را خواندم
زخمیام کرد، داغدار شدم و در خود شکستم ...
حس شکاری را دارم که شکارچی بیرحماش، سگ شکاری را کشته؛
شکار بیچارهای که فکر می کند شکارچی برای نجات او سگ را کشته؛
بیخبر از آن که سبب کشتن سگ، طمع در شکار بوده است...!
و چه مظلومانه قربانی میشود شکاری که با اعتماد و بیمقاومت خود را به دستان بیرحم شکارچی میسپارد...!
معمر قذافی جنایتکار و هیولایی فوق تصور بشر است.
جنایات او چنان دلخراش است که بر روح انسانیت داغ می گذارد...
تجاوز به انسان؛
تجاوز به هنجارهای انسان؛
تجاوز به به باورهای ایمانی انسانها؛
همچون حیوانی درنده، بلکه بدتر و پستتر از حیوان ...!
قذافی اما تنها یک سگ شکاری تربیت شده، با معیارها و استانداردهای غرب وحشی است؛
سربازی که ماموریت او فشردن گلوی مسلمانان مظلوم لیبی است!
مگر نه این که او را مسلح کردند و بر مُقَدَّرات مسلمانان لیبی گماشتند!
البته با ژست فریبای غرب ستیزی ...!
ژستی که به او اجازه نفوذ میداد،
نه فقط در لیبی که در جهان اسلام...
که او را در جهان مهم جلوه می داد؛
که او را خبر ساز میکرد؛
بازی کثیف ژورنالیستی ...
مگر نه این که روزنامه های غرب او را ترویج می کردند؟
مگر نه این که دستگاه های غربی بیهیچ امتناع و مقاومتی،
برای او جایگاه و موقعیت و تریبونها فراهم میکردند؟
مگر نه این که بنگاههای غرب برای او انسان میربودند؟
مگر نه این که نهادهای مدعی حقوق بشر، جرائم او را پنهان میکردند؟
کاری که امروز هم برای همپالگیهای او همچون بنسلمانها میکنند!
قذافی را سرنگون کردند چون طمع در شکار کرد ...!
حالا همان ژورنالیستهایی که روزی برای او پااندازی میکردند،
در آرامش گلوی قربانی را میفشارند ...!
داستان ثریا را همچون کاردی بُرّان بر گردن مسلمان لیبیایی؛
بلکه بر گردن مسلمانان میفشارند ...!
بیچاره ثریاهای این ملت مسلمان،
که عاشقانه عبادت میکردند؛
از رمضان و صیام در آن لذتها میبردند؛
از حیا و عفت دامنها دوخته بودند؛
از گناه و عصیان چشمها شسته بودند؛
انسان بودند و از پلههای ایمان پر میکشیدند؛
و در رویای جامعهای آرمانی با رهبرانی آسمانی سفر می کردند...؛
اما ناغافل پیش از آن که فرصت اندیشیدن بیابند،
گلویشان در میان دندانهای سگ شکاری(قذافی) دریده شد...!
با کشته شدن قذافی،
احساس کردند کسی برای نجاتشان آمده؛
غافل از آن که این به سوی شان میآيد همان شکارچی است،
که برای سربریدن و پر کندن آمده...!
با ثریاها، بر عشق و ایمان ثریا و زن مسلمان ضربه میزنند؛
از این رهرو کیسهها انبان میکنند و به ثروت ها میرسند؛
اما ثریا همچنان بی کس و دریده شده بر زمین است...!
تنها نصیب ثریا کتابی است،
به سلیقهی یک ژورنالیست فرانسوی،
برپایهی خواستهای سرخوردهی زنان در غرب وحشی...!
ژورنالیستی که دیروز قذافی را تیز میکرد،
و امروز جیب ثریا را خالی میکند،
و بر ایمان مردمان ثریا میتازد ...!
حتی نام کتاب نیز حمله به باورهای ثریاست: حرمسرای قذافی!
ثریا برای شکارچی فقط طمعهای چرب است که آن را بلعیده؛
بی آنکه برای ناماش حتی ارزشی بگذارد ...!
دلم برای پدر ثریا میسوزد که صادقانه برای دخترکاش جنگید ....
داستان ثریا درس بزرگی است برای مسلمان،
که دشمن در کمین است؛
که دشمن فریب کار و بیرحم است؛
که دشمن بسيار در لباس دوستی می تازد و می دَرَد...!
که جز مقاومت و خون فشانی در مقابل ظلم و ظالم،
هیچ راهی به رهایی نیست ...!
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی.pdf
3.39M
#معرفی_کتاب
#سیر_مطالعاتی_اخلاق
📖کتاب سیر مطالعاتی اخلاق اسلامی
موضوعات این سیر مطالعاتی در سه سطح (عمومی تا تخصصی) و در ۹ بخش به شرح زیر است:
۱.روش شناسی علم اخلاق؛
۲.انسانشناسی؛
۳.فلسفۀ اخلاق و اخلاق کاربردی؛
۴.آداب و اخلاق بندگی، فردی و اجتماعی؛
۵.تربیت اخلاقی؛
۶.سیرۀ اسوههای اخلاقی (معصومان، عالمان و مجاهدان)؛
۷.آداب و اخلاق خانوادگی؛
۸.آداب و اخلاق طلبگی؛
۹.اخلاق در متون ادبی.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
سیر مطالعاتی تاریخ اسلام.pdf
502.8K
#معرفی_کتاب
#سیر_مطالعاتی_تاریخ
📖کتاب سیر مطالعاتی تاریخ اسلام
ایـن سـیر در سـه مرحلـه مقدماتـی، متوسـطه و پیشـرفته تنظیـم شـده و بـرای هـر مرحلـه در نـه محـور زیـر، کتـب متناسـب و از آسـان بـه مشـکل معرفـی شـده اسـت:
عناوین مباحث:
۱. تاریخ عصر جاهلی
۲. تاریخ عصر نبوی
۳. تاریخ عصر خلفاء
۴. تاریخ اهل بیت
۵. تاریخ عاشورا
۶. تاریخ عصر غیبت
۷. تاریخ تشیع
۸. تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی
۹. منابع تاریخ اسلام
_______________________________
برگرفته از #کانال_تراث
https://eitaa.com/turath
_______________________________
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاق مرثیهخوانی
#یادداشت
شب عاشورا، در یکی از هیئتهای بزرگ قم، مرثیهخوان که از منبریهای کشوری بود مرثیه به اصطلاح مکشوفی میخواند. ناگهان یکی از مستمعین جستی زد و بلندگو را از دست منبری قاپید، و داد و قال راه انداخت به این مضمون که نباید درباره نوامیس الهی اینچنین سخن گفت. منبری هم، بعد از پس گرفتن بلندگو، گفت: "تحمل نداری گوشهایت را بگیر. امشب این روضهها را نخونم کی بخونم؟"
آیا خواندن چنین مرثیههایی صحیح است؟
مخالفان چند دلیل ارائه میکنند؛
۱. نوع این مراثی سند معتبر ندارند.
۲. هدف مرثیه توجه قلوب به ائمه اطهار و مصائب آنها است. شدّت دادن و مکشوف کردن مرثیهها تأثیری در هدف مطلوب ندارد.
۳. حق مرثیه از جانب مستمع ادا نمیشود.
۴. این مرثیهها موجب قساوت قلب شده و انسان را نسبت به مصائب کمکم بیتفاوت میکند.
۵. این سبک مرثیه موجب وهن مذهب میشود.
هر چهار نکته به ضمیمه این مطلب که این مرثیهها حاوی هتک حرمت اجساد و نوامیس اهلبیت هستند، اینگونه نتیجه میدهد که نباید خوانده شود.
مدافعان خواندن این مرثیهها در مقابل نکاتی را گوشزد میکنند:
۱. اسناد مقاتل را نباید با معیار صحت اسناد روایات فقهی سنجید. این مطالب ارزششناسی سندی خود را داشته و طبق آن بسیاری از آنها صحیح است.
۲. هدف خواندن مصائب توجه قلوب به اهل بیت، و انزجار و نفرت از دشمنان آنها و نشان دادن خباثت دشمنان آنها است. اینگونه مرثیهها خباثت دشمنان را به خوبی بر ملا میکند.
۳. عدم بیان این مصائب موجب فراموشی آنها خواهد شد.
۴. ادای حق یک مصیبت و مرثیه امری مبهم است و شاید برخی به درستی قائل باشند حق یک مرثیه جز با دادن جان ادا نخواهد شد.
۵. اگر خواندن این مصائب فقط در ایام معدودی در سال باشد مشکل قساوت قلب و عادی شدن هم نخواهد داشت.
۶. بسیاری از این مراثی که مکشوف گفته میشود منقول از ائمه است و ابتدائا آنها این مراثی را خواندهاند.
همچنان میتواند این مباحثه ادامه داشته باشد؛ خصوصاً بعد از روشن شدن برخی امور مانند 1. شیوه اعتبارسنجی نقلهای مربوط به مرثیه، 2. هدف از خواندن مرثیه، 3. حکم شرعی مرثیهخوانی (وجوب و استحباب و احکام فروعات آن) 3. معنای ادای حق مرثیه ۴. منظور دقیق از قید مکشوف و ...
من در این بحث قصد نتیجهگیری ندارم اما چند نکته مهم وجود دارد؛
1. بسیاری از مسائلی که ما به سادگی از کنار آنها میگذریم و یا در حد چند دقیقه به آنها فکر کرده و تصمیمگیری میکنیم، به آسانی قابل حل نیستند.
2. در بسیاری از این مباحث نیاز به بحثهای دقیق و علمی است. هم نیاز به تخصص دارد و هم به مباحثه و گفتوگو.
3. البته به راههای میانه هم میتوان فکر کرد؛ مثلاً با کنایه خواندن مراثی یا گریز زدنهای سریع به مراثی و راههایی که منبریها و روضهخوانها بهتر میدانند. راههایی که هم مرثیه بیان میشود و هم تصریح نمیشود.
درباره این بحث میتوانید این فتوا و این سخنان و این مطالب نقل شده را مطالعه کنید.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
گوشهای خوب و صداهای مختلف
#یادداشت
👈بهترین تمثیل برای نحوهٔ برخورد رسول الله با سخنان مردم "گوشِ خوب" یا به تعبیر قرآن "اذن خیر" (توبه: ۶۱) است. گوش ابزاری برای درک صداهای متفاوت است.
گویی اولیای الهی مردم را بیش از آنکه دارای عقاید، آراء و نظریات مختلف و متقابل بدانند، دارای صداهای مختلف میدیدند و سعهصدر آنها ناشی از این بینش عمیقشان بود.
👈در خیلی از مواقع ما و اطرافیانمان دیدگاهها و نظریههای مختلف نداریم بلکه «صدا»های مختلف داریم. اما تفاوت صدا با دیدگاه و نظریه چیست؟ در اینجا به چند تفاوت اشاره میکنم:
۱. نظریات متفاوت به طور طبیعی همدیگر را نفی میکنند ولی صداها هم دیگر را نفی نمیکنند. هرکسی صدای مخصوص به خود را دارد.
۲. نظریات و دیدگاهها سعی دارند مقبول همه واقع شوند و فردی نباشند ولی صداها شخصی و فردی هستند. اساساً اختلاف صداها خوب و مفیدند و ما را در شناختن صدای یکدیگر کمک میکنند.
۳. نظریات میخواهند خود را خیلی معقول و منطقی نشان دهند ولی صداها صادقانه ترکیبی از عاطفه و محتوا هستند و نمی خواهند خود را محتوای صرف جا بزنند.
نتیجه اینکه دوستان ما صداهای مختلفی داریم نه دیدگاهها، نظریات و تئوریها و اعتقاداتِ مختلف. حداقل میتوان این اختلافها را صداهای مختلف دانست. (نک: اخلاق نوشته لارنس هینمن)
👈"چشمها را باید شست؛ جور دیگر باید دید."
گاهی برای اخلاقیتر شدن نیازمند تغییر نگاهمان هستیم. با استعاره صدا راحتتر میتوانیم همدیگر را بشنویم، ببینیم و درک کنیم.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
گمکردن مرز واقعیت
جدّی گرفتن بازی
#یادداشت
آیا هولیگانها را میشناسید؟
هولیگانها نوعی از طرفداران متعصب فوتبال هستند که رفتارهای ناهنجار و تخریبگرانه مانند درگیری، نزاع خیابانی و ارعاب دارند. آنها معمولاً پیش یا پس از بازی به درگیری با هواداران تیم حریف میپردازند.
برخی معتقدند هولیگانها شناختی از مرز بین بازی و زندگی واقعی ندارند و از این رو نمیتوانند ارزش متفاوتی با مقادیر مختلف برای دو چیز متفاوت قائل باشند. آنها چنان در درام بازی غرق شدهاند که آن را با درام زندگی واقعی اشتباه میگیرند؛ انگار که مبارزهای واقعی در میان است و آنها میخواهند بخشی از این مبارزه واقعی باشند.(تد ریچاردز، فوتبال و فلسفه، ۱۳۹۸)
اما هولیگانها فقط در فوتبال هستند؟
هر جا و هر زمان که آدمها بازی را آنقدر جدّی بگیرند که به خاطر آن آشوب راه بیندازند، هولیگانیسم اتفاق میافتد. هولیگانیسم گاه پیدا (مثل مثال بالا) و گاه پنهان است.
لذتهای دنیایی اگر اصل شوند هولیگانیسم پنهان اتفاق میافتد. در هولیگانیسم پنهان بازیِ دنیا جدّی گرفته میشود. هولیگانهای پنهان برای لذتجویی و دنیاطلبیِ خود دستگاه توجیه و عقلانیت تولید میکنند. برخی از به ظاهر متدینان این قشر، دین را بازیچه کرده و برای توجیه رفتار خود به دین تمسک میکنند.
امام حسین در یکی از سخنان خود در راه کربلا اینگونه به مطلب اشاره میکند:
«الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین لقلقه زبانهایشان است و تا وقتی زندگیهاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی آزموده شوند، دینداران اندک میشوند.»
اما بازی چیست؟ واقعیت کدام است؟
شاید بسیاری از آنچه گمان میکنیم واقعیت است بازی باشد؟ در چه دانشی باید به دنبال تفکیک واقعیت از بازی بود؟
فلسفه واقعیت را از عدم تفکیک میکند، نه از بازی. اصلیترین رسالت دین و اخلاق نشان دادن زندگی واقعی و تفاوت آن با بازیهایی است که میخواهند خود را واقعی جلوه دهند. به این آیه توجه کنید؛
وَ مَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ؛ اين زندگى دنيا جز سرگرمى و بازيچه نيست و زندگى حقيقى همانا [در] سراى آخرت است، اگر انسانها مىدانستند. ﴿عنکبوت: ۶۴﴾
طبق این آیه شریفه هولیگانها در حقیقت کسانی هستند که دنیا را جدّی میگیرند و بخاطر منافع دنیایی آشوب به پا کرده و ظلم میکنند.
وقتی برای #گندم_ری و متاع دنیا به مصاف #امام_حسین ع میروند، یعنی بازیِ دنیا را جدّی گرفتند و دچار هولیگانیسم شدند.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
🔸شانزدهمین شماره از فصلنامه علمی - تخصصی "حیات معنوی" منتشر شد.
🔹در این شماره از فصلنامه به موضوع راستی و ناراستی پرداخته شدهاست.
صاحب امتیاز:
مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا
مدیر مسئول:
علی باقریفر
سردبیر:
سید محمدباقر میرصانع
📖 در این شماره از فصلنامه می خوانید: 👇
مقالهها
✅صدق و راستی
1. سطوح و لایههای راستی در قرآن
✍علی باقری فر
2. اهمیت صدق و راستی
✍رضا مختاری
3. ابعاد اجتماعی صدق و راستی در اسلام
✍سیدمحمدعلی ایازی
4. صداقت در امر به معروف و نهی از منکر و نقش آن در تأثیرگذاری بر مخاطب
✍عبدالله عمادی
٥. شیوه مواجهه با تعارض احتمالی میان صداقت و مهربانی
✍سیدمحمدباقر میرصانع
6. رسانه صادق: چیستی صدق و راستی در کنش رسانهای
✍امیر دبیریمهر
7. آیا راستی، وجود دارد؟
✍محمدرضا تاجیک
8. خوانش غزالی از صدق در احیاء علوم الدین
✍محمدامین خوانساری
9. در معنای حقیقت صدق و نفی آن؛ برداشتی موجز از باب الصدق در فتوحات مکیه
✍محمدجواد ادبی
10. راستیآزماییِ تبلیغِ دین در دوراهیهای اخلاقی
✍مصطفی سلیمانی
⭕️کذب و ناراستی
11. دروغ در آرمانشهر افلاطون
✍احمد شهدادی
12. خودفریبی دروازهای به دیگرفریبی
✍حسن بوسلیکی
13. بررسی تحلیلی فریب و بی صداقتی سازمانی
✍مهدی فصیحی رامندی
14. پیدایش و تحول دروغگویی در انسان خردمند از منظر روانشناسی تکاملی
✍محسن زندی، پری ایرانمنش
گفتوگوها
15. حکمرانی و صداقت؛ مبانی و نمونهها (در سیرة علمی و عملی امام علی)
👥گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین عبدالمجید معادیخواه
16. نسبت صداقت و حکمرانی در جمهوری اسلامی
👥گفتوگو با حجتالاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی
مراکز پخش:
تهران
خیابان شریعتی، بالاتر از پل سیدخندان، خیابان خواجه عبدالله انصاری، خیابان تیسفون، خیابان مدائن، کوچۀ انتاکیه، کوچۀ علائی شرقی، پلاک 14، واحد 1، تلفن: 09121053085
قم
1. خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقۀ اوّل، واحد120، کتابفروشی مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا، تلفن: 9-37842348-025
2. میدان امام، خیابان کارگر، خیابان شهید سهیلی، پلاک 60، واحد 5، کتابخانه مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا، تلفن: 36657088-025
www.boshraonline.ir
E-mail: boshra_iran@yahoo.com
نسخۀ الکترونیکی:
1.وبسایت «مؤسسه فرهنگی دینپژوهی بشرا»:
http://boshrairan.ir
2. فیدیبو: www.fidibo.com
3. کتابراه: www.ketabrah.ir
احوالپرسی به روایت #تذکرةالأولياء
هر روز در پاسخ به احوالپرسی دوستان و آشنایان چه پاسخی میدهیم:
_خوبم
_ایییی
_چی بگم؟
_چون میگذرد غمی نیست!
وووو
آنچه در عکسنوشتههای بالا میخوانید گزارش #عطارنیشابوری از پاسخهای عرفا است.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
#اخلاقعلمی
در کتابهای زیادی دیدهام که نویسنده اصرار دارد از تمام کسانی که در نگارش کتاب کمک کردهاند تشکر کند اما اصرار #چارلز_کرزمن، به خصوص در آخر عبارت، در نوع خودش قابل تقدیر و توجه بود.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
زندگیِ مود شده
#یادداشت
1⃣کسانی که با #بازیهای_اندرویدی حشر و نشری دارند احتمالاً بدانند #بازی_مود_شده چیست. نسخه مود شده همان نسخه هک شده بازی است. در نسخه مود شده بسته به نوع مود و بازی از منابع بینهایت و نامحدود، نبود تبلیغات، سکه بینهایت، باز بودن مراحل و موارد این چنینی برخوردار خواهید بود.
2⃣حال تصور کنید در زندگی دنیا میتوانستید زندگی مود شده را انتخاب کنید، آیا این کار را میکردید؟ زندگی که در آن پول فراوان، قدرت بینهایت، امکانات عالی داریم. زندگی سراسر لذت، آسایش و آرامش! در این نسخه از زندگی دیگر نیازی به تلاش، کوشش و کسب فضایل ندارید، همه چیز آماده است و فقط حالش را ببرید. شاید چیزی شبیهِ بهشت.
ممکن است با خود بگویید این چنین زندگانی امکان تحقق ندارد، چرا به آن فکر کنیم؟ بله نمیشود کلِ زندگی را مود کرد اما در جزئیات زندگی ممکن است.
-وقتی کسی در ورزش از مواد انرژیزا و یا مکملهای غیرمجاز استفاده میکند در واقع به دنبال زندگیِ مود شده میگردد.
-وقتی در امتحانات تقلب میکنیم یا به تقلب میاندیشیم، به دنبال زندگی مود شده هستیم.
-وقتی رفاه بیش از حد برای فرزندانمان ایجاد میکنیم، به جای آنها میاندیشیم، سعی میکنیم هیچ مشکلی نداشته باشند، خودمان را سپر بلایشان میکنیم و دفاع بیجا از آنها میکنیم دنبال زندگی مود شده برای آنها هستیم.
-وقتی با خدا بر سر استجابت دعاهایمان دعوا میکنیم به دنبال اینچنین زندگی هستیم.
به طور کلی وقتی میخواهیم قواعد زندگی دنیایی را دور بزنیم میخواهیم سراغ زندگی مود شده برویم.
3⃣اما زندگی مود شده چه اشکالی دارد؟
۱. به گفته سقراط «زندگیِ نیازموده، تجربه نکرده و نیاندیشیده، ارزش زیستن ندارد». جوهر زندگی به دست آوردن امتیازات و فضایل از مسیرِ تلاش و کوشش است. کسی که دنبال دور زدن قواعد زندگی است، جوهر زندگی را نشناخته است. دنیای کنونی و واقعی به ما اجازه نمیدهد همیشه قواعدش را دور بزنیم، بهتر است از کودکی فرزندان را برای ورود به این دنیا آماده کنیم.
۲. «زندگی مود شده زندگی عادلانه نیست.» چون دور زدن زندگی در دنیای کنونی در دسترس همگان نیست، انتخاب زندگی مود شده برای خود و فرزندانمان عادلانه نیست. کسی که میخواهد زندگی را دور بزند، عدالت را زیر پا گذاشته است و به فساد در عالم دامن زده است. فرزندانی که در منطقه حفاظت شده رشد میکنند، در بزرگسالی یا قواعد را تا حد امکان زیر پا میگذارند و یا بر سر خالق و مخلوق غُر میزنند.
۳. «زندگی مود شده حوصله سر بر است.» وقتی در بازی همه امکانات را دارید دیگر انگیزهای برای تلاش و جستجو ندارید. کمکم بازی بیمعنا میشود. زندگی هم دقیقاً همینطور است. یکی از مشکلات مرفهین یا فرزندانی که همه امکانات برایشان فراهم است، بیمعنا شدن زندگی و تکراری شدن آن است. سریال «بازیِ ماهی مرکب» داستان مرفهین بیدردی است که با ترتیب دادن مسابقۀ بیشرمانهای برای زندگی خود معنایی ایجاد کنند.
۴. «بیمعنا و ناپیدا شدن ارزشهای اخلاقی» کمبودها، اختلافها، سختیها موجب تبلور ارزشهای اخلاقی میشوند. به فرمایش خداوند متعال: «وَتِلْکَ الاَْیَّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَتَّخِذَ مِنْکُمْ شُهَداءَ وَاللَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ * وَلِیُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَیَمْحَقَ الْکافِرینَ» (آل عمران، آیه 140 و 141) تداول و گردش سختیها و خوشیهای روزگار به دو دلیل است؛
۱. شناخت خوب از بد و ۲. خالص کردن کردن خوبان و نابود کردن بدان.
به گفته حافظ «خوش بود گر محک تجربه آید به میان *** تا سیه روى شود هر که در او غش باشد»
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
✅پژوهشکده معارف اهلبیت علیهمالسلام برگزار میکند:
«نسبتسنجی ادراکات پیشادنیایی عقل با عمل اخلاقی»
👨🏫ارائه دهندگان:
▫️حجت الاسلام دکتر شعبان نصرتی
▪️حجت الاسلام دکتر محمد رکعی
👨💻ناقد:
حجت الاسلام دکتر محمدباقر میرصانع
👨🏫دبیر علمی:
حجت الاسلام امیرحسین قنبرزاده
📅 شنبه ٢٢ مهر ۱۴۰۲؛ ساعت ١۶ الی ١٨
📍قم، خیابان شهداء (صفائیه)، کوچه ۲۱، کوچه ۳، پلاک ۵۰، سالن اجتماعات مرکز تخصصی معارف اهلبیت علیهمالسلام
📜به شرکتکنندگان حضوری در نشست، از سوی پژوهشکده معارف گواهی اعطا میشود.
آقای علیدوست- مناسبات فقه و اخلاق.m4a
31.84M
صوت جلسه اول از سلسه نشستهای فقه اخلاقی
"مناسبات #فقهواخلاق در کشاکش اثبات و نفی"
استاد علیدوست
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
... فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِي جَدِيراً؛
اگر بعد از اين حادثه مسلمانى از غصه بميرد جاى ملامت نيست، بلكه در نظر من سزاوار تحسین است.(نهج البلاغه،خ27)
#بیمارستان_المعمدانی
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاق باور و تاریخهای مذهبی
#یادداشت
1. #اخلاق_باور یکی از حوزههای اخلاق کاربردی است. این حوزه از ارزشها و الزامات اخلاقی حاکم بر باورهای انسان و چالشهای آن بحث میکند. به سوالاتی از این دست میپردازد؛ انسانها از لحاظ اخلاقی چه وظایفی در قبال باور کردن چیزی دارند و مسئولیت های آنان در این باره چیست؟ چه زمانی اخلاقاً مجاز به پذیرفتن یک باور یا نپذیرفتن آن هستند؟ چه چیزی پذیرفتن یک اعتقاد و باور را اخلاقاً تصحیح میکند؛ نتایج آن یا شواهدی که نشان میدهد آن اعتقاد با واقع تطابق دارد؟
2. بیایید یک مثال عینی بزنیم؛
تاریخ وفات حضرت معصومه س را در سالنامه رسمی ۱۰ ربیع الثانی ذکر کردهاند.
در این روز مردم متوجه آن حضرت بوده، عزاداری کرده و به زیارتِ بانوی کریمه اهتمام بیشتری دارند. آیا این آثار و نتایج پذیرفتن ۱۰ ربیع الثانی برای وفات آن حضرت را تصحیح میکند یا صرفاً ادله نقلی یا تاریخی است که باید این گزاره را ثابت کند؟
احتمالاً با خود بگویید اینکه آثار و نتایج بخواهد تاریخِ وفات را مشخص کند کمی عجیب است. آنچه از جملۀ «دهم ربیع روز وفات حضرت معصومه است» فهمیده میشود این است که آن حضرت در این روز وفات کردند، نه اینکه اگر این روز را وفات اعلام کنیم نتایج خوبی دارد.
انسانها از گزارههای خبری انتظار صدق و مطابقت با واقع دارند نه انتظار نتایج خوب.
3. حال مثال را کمی تغییر دهیم؛
تاریخ وفات آن حضرت 10 ربیع الثانی نیست اما بیشتر مؤمنان معتقدند این روز روز وفات بانوی کریمه است. اگر از سوی عالمان عدم صحت این تاریخ بیان شود، مردم در عقاید دیگر خود هم شک خواهند کرد. آیا این اثر سوء استمرار اعتقاد مردم به این مطلب را تصحیح میکند؟ آیا آگاهان باید در این باره چیزی نگویند؟
در اینجا باز هم عجیب است بخاطر پیامدهای بد، یک باور نادرست را بپذیریم؟
4. من همچنان معتقدم باید راست گفت. شواهد و قراین تاریخی هستند که پذیرفتن یک باور این چنینی را اخلاقاً تصحیح میکنند، نه آثار خوب یا پیامدهای بد آن؛
چرا که
یک. ما از گزاره خبری انتظار صدق داریم نه نتایج خوب.
دو. نتایج و پیامدها آنچنان که گمان میشود قابل حدس زدن نیست؛ در فرض اول ممکن است بعدها که مردم به غلط بودن آن و علّت جعل آن پی بردند، مغرضانی پیدا شوند و این را به کل باورهای دینی سرایت دهند و فرض دوم ممکن است آگاه سازی مردم توسط عالمان، اعتماد مردم را به مرجعیت دینی افزایش دهد.
سه. ما تابع مذهبی هستیم که بزرگ مرد آن در ازای باز پس گرفتن حق خود و حکومت از غاصبان حاضر نمیشود در شورای شش نفره یک وعدۀ دروغ دهد. چطور ما به خود اجازه میدهیم بخاطر نتایج یا پیامدهای موهوم راحت به خود اجازه گفتن خلاف واقع یا ترویج آن را بدهیم.
یادمان باشد نتایج و آثار سخنِ دروغ ممکن است مجوزی برای گفتن آن باشد، اما آن را هیچ گاه سخنِ راست نخواهد کرد.
در پیوستهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ میتوانید مطالب تکمیلی و مباحثات برخی اساتید درباره تاریخ وفات حضرت معصومه س را ملاحظه کنید.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky