20.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گل یا پوچ
#نماسخن
ابتدای سال ۱۴۰۲ مطلبی درباره بازی گل یا پوچ نوشتم و به برخی وجوه اخلاقی آن اشاره کردم. امسال که مجموعه گل یا پوچ در شبکه خانگی پخش شد، بیش از پیش دو وصف ایرانی و اخلاقی بودن این بازی برایم نمایان شد.
برای مطالعه یادداشت گل یا پوچ اینجا را لمس کنید.
برای دیدن مجموعه گل یا پوچ اینجا را لمس کنید.
#مهران_مدیری
#مسعود_فراستی
#گل_یا_پوچ
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
تابادچنینبادا
#یادداشت
حاشیهای بر یک گفتوگو
چندی پیش گفتوگویی درباب #فقهواخلاق میان دکتر سروش و استاد علیدوست برگزار شد که بسیار مورد توجه علاقمندان به این مباحث قرار گرفت.
ادب و احترام حاکم بر رفتار هر دو بزرگوار و تعامل منطقی آنها، در نوع خود ستودنی و آموزنده بود.
خلاصهای از مواضع اختلافی این دو استاد را در متن زیرین ارائه کردهام. آنچه مورد اتفاق هر دو بزرگوار بود، عدم کفایت فقه موجود و نیاز به اصلاح آن بود.
اما آنچه گره کار را در میانهٔ بحث میتواند بگشاید نه دست اندازی به بحث انتظار بشر از شریعت و دین است و نه حضور و ظهور اخلاق در فقه، بلکه برگشت به بحث مبناییترِ ماهیت و نسبتِ فقه و اخلاق است. دکتر سروش اصرار داشت که این فقه اخلاقی نیست و استاد علیدوست بر حضور اخلاق در فقه پافشاری میکرد.
بحث نسبت فقه و اخلاق در دههٔ پیش کمی رونق گرفت ولی با تولید آثار و برگزاری نشستهایی رو به سردی گذاشت. اما همچنان مشکل و مسأله آن پابرجاست.
حل این مسأله در گرو مطالعات تاریخِ علمی و تأملات نسبتشناختی این دو علم است.
تنها در دو جای این گفتوگو امیدوار شدم که در بحثِ نسبتِ فقه و اخلاق ورود جدّی کنند که البته به سرعت گذر کردند؛ ۱. آنجا که استاد علیدوست منظور دکتر سروش از اخلاق را جویا شد. ۲. آنجا که دکتر سروش نظریهٔ اخلاقی حاکم بر فقه را مورد نقد قرار داد.
به هر روی موضوع گفتوگو، شیوهٔ تعامل دو استاد و فرایند منطقی بحث بسیار قابل ستایش بود.
تا باد چنین بادا
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
#گزارش_گفتوگو
در اینجا سعی شد تا مواضع اختلافی هر دو استاد بیان شود. در نتیجه سیر بحث گزارش نشده است.
مواضع دکتر سروش:
۱. مخالف بسط و گسترش فقه و طرفدار فقه حداقلی است.
۲. مطابق آیه: َیا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ (مائده۱۰۱) خداوند راضی به بسط و گسترش فقه نیست.
۳. فقه موجود در دو بخش قابل نقد است:
الف- بخش مربوط به حقوق و معاملات: این بخش فقه به درد دنیای امروز نمیخورد و حرفی برای گفتن ندارد. با وجود قوانین حقوقی جدید جایی برای فقه در این بخش نمیماند.
ب- بخش عبادیات: این بخش هم اکنون بریده از کلام و اخلاق است و باید کلام و اخلاق در این بخش اشراب شده، علم فقه مبتنی بر این دو علم شود. البته بحث ابتناء است و نه تعبیه اخلاق در فقه؛ چرا که تعبیه اخلاق در فقه منجر به بسط فقه نمیشود بلکه موجب تورم و آماس فقه خواهد شد. او معتقد است هیچ یک از فقها این دو علم را به نحو جدی، مبنای فقه ندانستهاند و به عنوان مبنای مؤثر مورد اهتمام قرار ندادند.
۴. گستره شریعت را انتظار انسان از شریعت و دین مشخص میکند. انتظار بشر از دین را متن دینی نمیتواند مشخص کند؛ چرا که دور پیش میآید.
۵. انتظار بشر از دین، سعادت دنیا و آخرت است. اگر دین و شریعت این را محقق نکند، بشر دین را کنار خواهد زد.
۶. فقه موجود که عاری از کلام و اخلاق است لوازم باطلی دارد:
الف- سعادت به دنبال ندارد.
ب- تبعیضگر است.
ج- جامعه ساخته شده بر اساس این فقه خوشچهره نیست.
د- نظریهٔ اخلاقی حاکم بر فقه نظریهای ضداخلاقی است که موجب احکام ضد اخلاقی میشود؛ مانند سنگسار، تکفیر، طلاق یکطرفه و ... .
۷. علومی که برای ساخت سعادت جامعه مفید است، کلام، اخلاق و عرفان است.
مواضع استاد علیدوست:
۱. بسط فقه امر مطلوبی است اما بسط فقه به معنای کنار زدنِ علوم دیگر نیست. بسط فقه، مزاحم و مانعی برای علوم دیگر نیست.
۲. آیه ۱۰۱ مائده دلالت تربیتی داشته و دال بر مذمت وسواس در سوال از احکام است.
۳. نباید بار علوم را به دوش یکدیگر انداخت. فقه به دنبال عمل صحیح است و اخلاق به دنبال عمل مقبول، تزکیه و تربیت است.
الف- فقها به موضوعات اخلاقی ذیل بحث گناهان کبیره، در بحث شهادات و همچنین در مکاسب محرمه و ... پرداختهاند.
ب- علم اصول پر از مباحث کلامی است به خصوص کتاب الذریعه اینگونه است.
۴. گستره فقه را گستره شریعت مشخص میکند و شریعت در هر حوزهای که نصی وجود داشته باشد گسترش یافته است.
۵. انتظار از دین و گستره شریعت و فقه از طریق نصوص مبینه در قرآن معین میشود.
۶. فقه ناقص و فقه به تنهایی حتماً سعادتآور نیست بلکه عمل به همه ابواب فقه و اخلاق سعادتآور است.
۷. فقه گزارهٔ ضد اخلاقی ندارد. آنچه به عنوان گزارههای ضداخلاقی فقه مطرح میشود یا در واقع اخلاقی نیست یا در واقع فقهی نیست.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
اخلاقِ آقازادهپروری
#برگزیدهها
حکایت
یکی از فضلا تعلیم مَلِک زادهای همیداد و ضرب بی محابا زدی و زجر بی قیاس کردی. باری پسر از بی طاقتی شکایت پیش پدر برد و جامه از تن دردمند برداشت. پدر را دل به هم بر آمد.
استاد را گفت که پسران آحاد رعیت را چندین جفا و توبیخ روا نمی داری که فرزند مرا سبب چیست؟
گفت: سبب آن که سخن اندیشیده باید گفت و حرکت پسندیده کردن همه خلق را علی العموم و پادشاهان را علی الخصوص، به موجب آن که بر دست و زبان ایشان هر چه رفته شود هر آینه به افواه بگویند و قول و فعل عوام الناس را چندان اعتباری نباشد.
اگر صد ناپسند آید ز درویش
رفیقانش یکی از صد ندانند
وگر یک بذله گوید پادشاهی
از اقلیمی به اقلیمی رسانند
پس واجب آمد معلم پادشه زاده را در تهذیب اخلاق خداوندزادگان أنبَتَهم اللهُ نباتاً حسناً اجتهاد از آن بیش کردن که در حقّ عوام.
هر که در خردیش ادب نکنند
در بزرگی فلاح از او برخاست
چوب تر را چنان که خواهی پیچ
نشود خشک جز به آتش راست
ملک را حسن تدبیر فقیه و تقریر جواب او موافق رای آمد. خلعت و نعمت بخشید و پایه منصب بلند گردانید.
#سعدی
#گلستان
✅منظور از #اخلاق_آقازادهپروری تأکید بر اهمیت تربیت و تعلیم صحیح فرزندان خانوادههای برجسته، به ویژه پسران مسئولان و حاکمان است. این اخلاق شامل آداب و روشهای آموزشی است که به منظور تهذیب و ارتقای اخلاق و رفتار این افراد به کار گرفته میشود.
سعدی تأکید دارد که معلمان و مربیان باید در تعلیم و تربیت فرزندان نخبگان، نهایت دقت و سختگیری را به خرج دهند تا آنها نه تنها در رفتار و اخلاق خود، بلکه در رهبری و مدیریت جامعه نیز موفق باشند. این تربیت شامل آموزش ارزشهای اخلاقی، احترام به دیگران، و خودکنترلی است که برای آنها به عنوان رهبران آینده ضروری است.
این نوع آموزش و تربیت باید به گونهای باشد که آنان در آینده با رفتار و گفتار خود، الگوی مثبتی برای دیگران باشند و بتوانند جامعه را به سمت ترقی و فضیلت هدایت کنند. به عبارت دیگر، "اخلاق آقازادهپروری" اشاره به مسئولیت بزرگتر و دقیقتری است که در تربیت فرزندان نخبگان و حاکمان وجود دارد.
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
شطرنج
#بازیواخلاق
#برگزیدهها
در فرستهای به تحلیل اخلاقیِ بازی شطرنج پرداختم. حال بخوانید نکته اخلاقی سعدی درباره #شطرنج را:
سالی نزاعی در پیادگان حجیج افتاده بود و داعی در آن سفر هم پیاده. انصاف در سر و روی هم فتادیم و داد فسوق و جدال بدادیم.
کجاوهنشینی را شنیدم که با عدیل خود میگفت: یاللعجب! پیادهٔ عاج (پیاده_سرباز) چو عرصه شطرنج به سر میبرد فرزین میشود، یعنی به از آن میگردد که بود و پیادگان حاج بادیه به سر بردند و بتر (بدتر) شدند.
از من بگوی حاجی مردم گزای را
کاو پوستین خلق به آزار میدرد
حاجی تو نیستی شتر است از برای آنک
بیچاره خار میخورد و بار میبرد
✅واژه مردمگزای هم قابل تأمل است.
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
هدایت شده از همایش فقه و اخلاق
🌟 همایش ملی فقه و اخلاق (۱): نسبتهای علمشناختی 🌟
📚 محورها:
🔹 ارزیابی دیدگاه اندیشمندان مسلمان در نسبت فقه و اخلاق
🔹 تبیین و ارزیابی نسبتهای کلان فقه و اخلاق
🔹 ارتباطات گزارهها و آموزههای فقهی و اخلاقی
🔹 بررسی حدود و مرزهای دانش فقه و اخلاق: مبانی، روشها، منابع، موضوع، محمول، اهداف و ...
📅 مهلتهای مهم:
🗓 ارسال چکیده مقالات: تا پایان دیماه ۱۴۰۳
🗓 ارسال اصل مقالات: تا پایان فروردین ۱۴۰۴
🎤 پیشنشستهای علمی:
📌 از آذرماه ۱۴۰۳ تا خرداد ۱۴۰۴
✨ مزایای شرکت:
✔️ نمایه مقالات برگزیده در ISC
✔️ انتشار چکیدهها، سخنرانیها و مصاحبهها در ویژهنامه و کتاب
✔️ چاپ مقالات منتخب در نشریه علمی پژوهشی "اخلاقپژوهی"
📍 دبیرخانه:
📞 تلفن: ۰۲۵۳۷۱۷۶۵۴۲
🌐 وبگاه: https://cje.riqh.ac.ir/
✉️ ایمیل: cje@riqh.ac.ir
📢 کانال ایتا: https://eitaa.com/cje_riqh
🤝 دبیر اجرایی: https://eitaa.com/mirsane_smb
🔔 منتظر آثار و حضور علمی شما در این رویداد علمی هستیم!
بغضی میان تحسین، حسرت و امید، در انعکاس بلندپروازیهای امیرکبیر
#یادداشت
#تاریخ_الهامبخش
امروز صبح، یعنی دقیقاً ۳۷ سال و ۱۱ روز پس از تولدم، بغض کردم؛ آن هم به خاطر شنیدن داستانی از بلندپروازی، استعداد و تلاش خستگیناپذیر میرزا محمدتقی خان امیرکبیر. عجیب بود! چرا باید بغض کنم؟ مگر چه چیزی در این سه خصوصیت نهفته است که باید مجاری احساسیام را اینگونه درگیر خود کند؟
🌱 شاید دلیل این بغض، پیوندی باشد که ناخودآگاه میان احساساتم و مسیری که طی کردهام، شکل گرفته است. این حس، شاید یادآور کودکیام باشد؛ دورانی که بلندپروازیهایم بیمرز بود و آرزوهایم روشنتر از هر چیزی در زندگی. اما حالا، با گذشت اینهمه سال، وقتی داستان امیرکبیر را شنیدم، آن رویاهای خاموش و شاید دفنشده دوباره در ذهنم جان گرفتند. این بغض شاید ادای احترام به آن بخش از خودم باشد که هنوز زنده است و به دنبال فرصت دوبارهای برای تحقق آن آرزوها میگردد.
😔 شاید هم این بغض، برخاسته از حسرت باشد؛ حسرتِ از دست دادن فرصتهایی که میتوانستند مرا به چیزی شبیه به آنچه امیرکبیر نمایندگی میکند، نزدیک کنند. وقتی درباره بلندپروازی، استعداد و پشتکار او میشنوم، به مسیرهایی فکر میکنم که در زندگی طی نکردم، به انتخابهایی که از روی ترس یا تردید از آنها گذشتم. این حسرت، نه فقط به گذشته، که به فاصلهی میان من و آنچه میتوانستم باشم، اشاره دارد.
👏 اما شاید این بغض، ریشه در تحسین داشته باشد؛ تحسینِ انسانی که توانست بر خلاف جریانها شنا کند و تأثیری ماندگار بر جای بگذارد. امیرکبیر، با بلندپروازی و پشتکارش، تصویری است از چیزی که من همیشه آرزو داشتم در زندگیام ببینم: قدرت بینظیر انسان برای تغییر، حتی در سختترین شرایط. این تحسین، گاهی با نوعی تلخی همراه است؛ تلخیِ این حقیقت که چنین نمونههایی در زندگی واقعی نادرند و ارزشمند.
✨ شاید هم این بغض، برخاسته از نیرویی مثبت باشد؛ از امید. امید به اینکه هنوز هم برای من فرصتی باقی است. این بغض میگوید: هنوز میتوانی، هنوز وقت هست. این امید، شعلهای است که هرچند کمسو، اما در تاریکی زندگی میدرخشد و مرا به بازنگری در مسیرم وامیدارد.
🌀 در نهایت، این بغض چیزی بیش از یک واکنش احساسی ساده است؛ این بغض صدای درونی من است که میخواهد با من حرف بزند. صدایی که از کودکی 🌱، حسرت 😔، تحسین 👏 و امید ✨ سرچشمه میگیرد و تلاش میکند مرا به حرکت وادارد.
🔥 شاید این بغض، دعوتی باشد برای بازگشت به بلندپروازیهای فراموششده؛ برای بازبینی آرزوها و یافتن نیرویی تازه برای ادامه دادن.
#امیرکبیر #بلندپروازی #تحسین #حسرت #امید #ایران_کهن
🖋سیدمحمدباقر میرصانع
کانال #آسمان_دیگر
🆔https://eitaa.com/AnotherSky
هدایت شده از جایزه برنامه
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
✨ #نشست_علمی_پانزدهم
🔺گروه علمی #تربیت_اخلاقی و #معاونت_امور_دانشجویی مؤسسه آموزش عالی اخلاقوتربیت با همکاری دفتر #کرسیهای_آزاداندیشی حوزه علمیه برگزار میکند:
🔰 کرسی علمی ترویجی ویژه با موضوع
«فضیلتگرایی اخلاقی از منظر روانشناسی اجتماعی و فلسفه اخلاق»
👤 ارائه دهنده: حجتالاسلام والمسلمین #استاد_مهدیفصیحی
▫️استاد و عضو گروه علمی اخلاق مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
📒ناقد: حجتالاسلام والمسلمین #دکتر_سیدمحمدباقرمیرصانع
▫️استاد مؤسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت
📒داور: حجت الاسلام والمسلمین #محمدجواد_فدایی
▫️مدیر گروه علمی تربيت اخلاقي مؤسسه آموزش عالی اخلاقوتربیت و مؤسسه آموزش عالی حوزوی مشکات
🔸دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین #سیدمهدی_میرعظیمی
▫️دانش آموخته ارشد تربیتاخلاقی مؤسسه اخلاق و تربيت
🗓 زمان:
دوشنبه: ۱۴۰۳/۱۱/۰۱
ساعت: ساعت ۱۶ تا ۱۷:۴۰
🏢 قم، بلوار شهید صدوقی ره، بلوار شهید شهبازی، نمازخانه مؤسسه آموزشی عالی اخلاق و تربیت
•-------••✾•🌿🌺🌿•✾••------•
ــــــــــــــــــ
#گروه_علمی_تربیت_اخلاقی
#معاونت_امور_دانشجویی
#دوشنبههای_علمیفرهنگی
#موسسه_آموزش_عالی_اخلاقوتربیت
🆔 @akhlaqtarbiat
🌐 http://www.ueae.ir