eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
25.1هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
108 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @Shadfar98 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻خط دوره ساسانی و اشکالات اساسی آن خطی که در این دوره معمول بوده،معروف به و خواندن و نوشتن آن بسیار مشکل است. می توان گفت که ایران ساسانی با این خط ،سیر قهقهرایی کرده، زیرا برای خواندن و نوشتن خط میخی پارسی ،دانستن بیش از هزار علامت لازم است وباز به جهاتی نمی توان مطمئن بود که حروف را مطابق صداهایی که در زمان ساسانیان داشته می خوانند. 🔸جهت این درجه اشکال دو چیز است: اولا چون خط پهلوی از اقتباس شده برای صداهایی که اختصاص به زبان پارسی ( پهلوی آن روز ) داردعلامت مخصوصی نیست و گاهی یک علامت نماینده چند صداست. ثانیا معمول زمان این بودکه در تحریر لغات آرامی استعمال می کردند،ولی در موقع خواندن به جای آن لغات پهلوی می گذارند. مثل اینکه مَلکا که به زبان آرامی به معنی شاه است، می نوشتند،ولی شاه می خواندند و نیز مِن می نوشتندو « از »می خواندند‌. تاریخ ایران قبل از اسلام ص ۲۷۹ حسن پیرنیا ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
🔻نفرت مردم بابل از سلطه هخامنشیان 🔹در بابل به تازگی مردی به نام ندیتبئیره ( نیدیت _بعل) پسر انیری، خودرا پسر نبونید ، که درسال ۵۳۹ پیش از میلاد به وسیله از تخت افتاده ،از سر لطف به کرمان تبعید شده بود،قلمدادکرد و در اکتبر ۵۲۲ پیش از میلاد با استفاده از فرصت آشوب گئوماته با عنوان نبوکدنزار مدعی حکومت شد. پیداست که خانواده نبونید نیز همراه او در کرمان بوده اند و‌پسری از در بابل نمی توانسته است مدعی سلطنت باشد و هوادارم داشته باشد. 🔸 حقیقت این است که بابلی ها نمی توانسته اند دوران عظمت خود را فراموش کنندو منتظر فرصت نمانند. اگر براستی ندیتبئیره خود را پسر نبونید خوانده باشد هواداری مردم از او تنها می تواند نشان از آرزوی استقلال داشته باشدتا به قدرت رساندن شخصی از خاندان نبونید. نمونه های برخوردی چنین در تاریخ فراوان است که به جای عشق بر گزیده نفرت از بازنده بارز است. ⁉️براستی مگر کوروش در استوانه خود مدعی نشده بود که مردم بابل را از ظلم و ستم نبونید نجات داد؟! پس چرا مردم بابل در این شورش ندیتبئیره را همراهی کردند.؟! پرویز رجبی,هزاره های گمشده,جلد دوم ✅ @Anti_Archaism
⚜دلایل تنفر زرتشتیان ازحشرات و بعضی حیوانات! ژان باتیست تاوِرنیه،جهانگرد و بازرگان معروف فرانسوی است که در عصر صفوی، مشاهدات عینی خود را از زرتشتیان مکتوب کرد. زرتشتیان هنگامی که بیمارمیشوند مردم فقیر را باپرداخت پول به پیداکردن و آوردن حشرات میفرستندسپس آنهارامی کشند واین کار را از زمره خیراتی می دانند که روح شخص متوفی را سبکبار میکند. آنچه موجب این همه تنفرنسبت به این جانوران میشداعتقاد ایشان است مبنی براینکه حشرات آفریده خداوند نیستندبلکه مخلوق ابلیس اند و انها دژخیمانی هستندکه ابلیس برای شکنجه اهل دوزخ از آنها استفاده می کند. پس می کوشند تا هرآنچه بتوانندآنها را نابود کنند به تصوراینکه کارخیر انجام می دهند زیرا بااین کار از رنج دوزخیان که درآخرالزمان هم همراه دیگران به بهشت خواهد رفت می کاهد. سفرنامه تاورنیه صفحه 106 ✅ @Anti_Archaism
IMG_20190620_153356_021.jpg
145.7K
🔻گرو گذاشتن برده برای گرفتن وام بصورت قسطی از بانک های هخامنشی! پرویز رجبی تاریخدان برجسته ایرانی در اینباره چنین می نویسد: "برای وامی که گرویی داشت ،بهره دریافت نمیشد.چون وام دهنده از گرویی مناسبی که در اختیار داشت ، مانند خانه ، زمین یا #برده برای مدت وام به صورت رهن استفاده می کرد. وام های بی بهره و گرویی( قرض الحسنه) برای راه اندازی کار دوستان و خویشان بود. زمین ،خانه ،چارپا و حتی برده قسطی از بانکها خریداری میشد." هزاره های گمشده جلد دوم ص۱۷۶_۱۷۷ #برده_داری #هخامنشیان ✅ @Anti_Archaism
پزشکان سلطنتی در دربار #تیسفون عمدتا از مسیحیان بودند. #موبدان #زرتشتیان #ساسانیان ✅ @Anti_Archaism
🔻تاریخ دان برجسته ایرانی دکتر پرویز رجبی در مورد کتسیاس مورخ و پزشک یونانی می گوید: #کتسیاس از مردم کنیدوس ،پزشک یونانی اردشیر دوم هخامنشی بود که حدود ۴۰۰ پیش از میلاد ،۱۷ سال در دربار ایران زیست. گزارش های کتسیاس ،که با تکیه با منابع محلی تهیه شده اند، با نوشته های هرودوت اختلاف نظر دارند.از همین رو خاورشناسان میل دارند که کار کتسیاس را سست و کم ارزش بدانند.در صورتی که حضور ۱۷ ساله کتسیاس در دربار ایران، به کار او اهمیت ویژه ای می بخشد. من بر خلاف خاورشناسان بر آنم که دست کم و روی هم رفته باید کم و بیش به گزارش های کتزیاس همان اعتباری را بدهیم که برای نوشته #هرودوت قائلیم.مطلب نادرست و غیر منطقی در همه نوشته های نویسندگان کلاسیک به فراوانی به چشم می خورد. نویسندگان ایرانی و عرب دوره اسلامی نیز بدون استثنا گاهی در گرداب وهم و خیال غوطه خورده اند‌. گزینش درست و به دور از تعصب ، تنها راه حل این مساله است. بالاخره جز با استفاده درست از این منبع ها کاری از پیش نمی رود. ✅ @Anti_Archaism
🔻زرتشت در گاتها ۵ بار ادعای پیامبری کرده است! ابراهیم پورداود،اوستاشناس و نخستین مترجم اوستا به زبان فارسی در کتاب خود چنین می نویسد : "زرتشت خود را ۵ بار در گاتها مانتهرن(mathran) نامیده است، یعنی پیامبر" ☑️یادداشت های گاتها،ص۱۷۶ ✅ @Anti_Archaism
🔻روایت پیرنیا از وضعیت خانواده در زمان ساسانیان: زن نسبت به شوهر اطاعت محض داشت. تعددزوجین و داشتن هم خوابه ها از کنیزک های زرخرید یا زنهایی که در جنگ اسیر می شدند،در میان نجبا ٕ مرسوم بود #ساسانیان #کنیز #تعدد_زوجین #اسیر_جنگی ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
⁉️آیا استوانه گلی منسوب به کوروش را کاهنان بابلی نوشته اند؟! ✅پاسخ : بیایید فرض را بر این احتمال قرار دهیم که استوانه حاصل کاهنان بابلی باشد نه کوروش! اگر چنین فرض کنیم بسیار ساده لوحانه است که گمان کنیم عده ایی بدون آنکه مفاد کتیبه را به سمع و نظر کوروش رسانده باشند، آنرا تنظیم و منتشر کنند! آیا چنین حرکتی منطقی و عقلانی بنظر میرسد!؟ حتی اگر عبارات استوانه نتیجه کاهنان بابلی باشد محال است بدون تایید کوروش آنرا منتشر کرده و اعلام همگانی کنند. پس باید گفت عبارات استوانه مورد قبول و تایید کوروش بوده است. 🔹اما آیا واقعا استوانه را کاهنان معبد نوشته اند؟! 🔍 بسیاری از باستان شناسان و تاریخدانان بنام تاکید کرده اند که استوانه بدست کوروش تنظیم گردیده است. که من باب نمونه چند مورد ذکر میکنم : 1..پی یر لوکوک، زبان شناس و تاریخدان کم نظیر فرانسوی: کوروش خود نویسنده استوانه است (پی یرلوکوک،کتیبه های هخامنشی،ص75) 2.آملی کورت تاریخ‌نگار و متخخص تاریخ خاور نزدیک اهل بریتانیا و استاد دانشگاه کینگز لندن، کالج دانشگاهی لندن و مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا : منشور کوروش بدست ایرانیان تنظیم شده است (آملی کورت،هخامنشیان،ص36) 3.حسن پیرنیا، تاریخدان نام آشنا ایرانی : وی معتقد است که منشور کوروش دو بخش است، بخش ابتدایی آن یعنی از بند 1 تابند 19 بدست کاهنان تنظیم شده است اما بند 20 الی آخر و از آنجایی که کوروش خود را معرفی میکند از زبان خود کوروش است (تاریخ ایران باستان،جلد1،صفحه۳۳۵_۳۳۶) جمع بندی میان دو حالت بیان شده فوق این نکته را ثابت میکند که پرستش و تکریم بت بزرگ بابل مردوک و یا سایر بُتان بابلی از زبان خود کوروش و مورد تایید وی بوده است. اگر بازهم فرض را بر تساهل و تسامح بگذاریم باید رفتار مشابهی از کوروش در برخورد با سایر ادیان را شاهد باشیم، اما در کمال تعجب چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم! کوروش هیچگاه توجهی به دین ایرانی نکرده، و حتی یکبار هم در هیچ یک از منابع باستان شناسی اعم از کتیبه ها و کتب مورخین یادی از اهورا مزدا یا زرتشت نکرده است! اگر سیاست کلی کوروش بر تساهل و تسامح دینی بود، همانگونه که خود را پرستنده بت مردوک اعلام کرد، باید خود را نیز پرستنده تمامی خدایان ملت های تحت حکومت خود معرفی میکرد! آیا چنین رفتاری از کوروش ثبت شده است؟! به قلم @Anti_Archaism
🔻 دکتر دونالدسون مسیحی: (امام) جعفر صادق (علیه السلام) مکتبی در مدینه داشتند که سقراط گونه بود. ⚠️ نکته ایشان دکتری فلسفه دارد و شخصیتی مانند سقراط برای این فیلسوف مسیحی یک شخصیت فوق العاده است. زمانی که میگوید مکتب سقراط گونه یعنی مکتبی علمی که افراد مختلف از آن استفاده می کنند. ✅ @anti_archism
💥هوا که تاریک می‌شد ●●● كانَ أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام إذا اعتَمَّ وَ ذَهَبَ مِنَ اللَّيلِ شَطرَهُ أخَذَ جِرابا فيهِ خُبزٌ وَ لَحمٌ وَ الدَّراهِمُ فَحَمَلَهُ عَلى عُنُقِهِ ثُمَّ ذَهَبَ بِهِ إلى أهلِ الحاجَةِ مِن أهلِ المَدينَةِ فَقَسَّمَهُ فيهِم وَ لا يَعرِفونَهُ فَلَمّا مَضى أبو عَبدِ اللّه ِ عليه السلام فَقَدوا ذلك فَعَلِموا أنَّهُ كانَ أبا عَبدِ اللّه ِ عليه السلام هوا كه تاریک مى‌شد و پاسى از شب مى‌گذشت، امام صادق عليه السلام کیسه چرمی را كه در آن، نان و گوشت و دِرهم بود، بر مى‌داشتند و آن را بر دوش خود مى‌گذاشتند و براى نيازمندان مدينه مى‌بردند و در ميانشان تقسيم مى‌کردند و آنها ايشان را نمى‌شناختند. وقتى امام صادق علیه‌السلام در گذشتند، ديگر از آن كمک‌ها خبرى نشد. پس فهميدند كه آن شخص، امام صادق عليه‌السلام بوده است. {حدیث صحیح} 📚روضةالمتقین‌ج٣،ص٢٠۵ #عرض_تسلیت ✅ @Anti_Archaism
کلودیوس الیانوس (Claudius Aelianus) فیلسوف،ادیب و مورخ رومیِ یونانی مآب قرن دوم میلادی است. وی یکی از دانشمندان روم باستان بود و جالینوس پزشک مشهور یونانی از او به عنوان استاد یاد میکند. (تاریخ الحکماء ص 65) اِلیانوس در یکی از کتب خود به نام "Varia Historia" که به حکایات گوناگون شهرت دارد، وصف جالبی از شاهان پارس دارد. "The Persian King whilest he travelled had (to divert the tediousness of his Journey) a little stick, which they call Philyrium,6 and a knife to cut it. Thus were the Kings hands employed. They never had any Books, wherein they might read of something great, memorable, and worthy of Discourse" 🔹ترجمه : ...شاهان پارس،حتی یک کتاب نداشتند و زحمت اندیشیدن به خود نمی دادند،چنانکه ذهنشان را نه به مطالعه سنگین و جدی مشغول میکردند و نه به مفاهیم متین و پراهمیت. Varia Historia,Book XIV,CHAP XII 📘لینک اسکن 👈 https://b2n.ir/t47171 @Anti_Archaism