eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.2هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
973 ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
ماجرای اوپیس و پاسخ به چند شبهه آیا اشاره نکردن مورخین یونانی به ماجرای اوپیس به معنای اتفاق نیوفتادن آن است؟ مطالعه بیشتر (اینجا کلیک کنید) ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
گریه نکردن زرتشتیان خلاف فطرت و علم 🔹از جمله اعتقادات‌ نادرست زرتشتیان این هست که گریه کردن را اهریمنی می دانند. برای نمونه در اوستا داریم که اهریمن زاری و گریه را آفریده است (وندیداد، فرگرد اول بند 9) ترجمه هاشم رضی، مترجم اوستا از این بند 📚https://b2n.ir/z56238 📚معاد و آخرت شناسی، هاشم رضی، صفحه 397 🔹همچنین در یسنا 71 بند 17 پایداری در برابر شیون و مویه کردن را ستوده است 🔹حتی در کتب زرتشتی بیان شده پس از مرگ رودخانه ایی وجود دارد که هر کسی در این دنیا برای مرده، گریه و شیون کرده باشد پس از مرگ برای شخص مرده این اشک ها تبدیل به رودخانه ایی طغیان می شود که عبور از آن سخت و گاهی ناممکن است برای نمونه کتاب صدر نثر بند 96 📚https://b2n.ir/w44293 🔹موبد جهانگیر اوشیدری (رئیس اسبق انجمن موبدان تهران)، در این‌باره می‌گوید: «در آئین مزدیسنا شیون و زاری و سوگواری برای درگذشتگان روا نیست و آن را از کرده‌های اهریمنی می‌دانند» 📚موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه مزدیسنا، تهران: نشر مرکز، 1389. ص 353 🔸🔸حال 2 پاسخ 🔻اول مادری را فرض کنید که چند پسر،چند دختر و شوهر خود را در حادثه ایی از دست بدهد، بعد به او بگویید گریه نکن چون اهریمنی است به نظر شما این مادر چه می شود! سکته! دِق! و... آیا خلاف فطرت انسانی نیست؟ 🔸🔸دوم از لحاظ علمی گریه کردن برای بدن فایده دارد مخصوصا کسانی که داغدار هستند 📕پاسخ علمی سایت psychologytoday به این مطلب گریه کردن نه تنها باعث افسردگی نمی‌شود بلکه عامل از بین بردن افسردگی و غم و اندوه است ، این سایت نوشته است : Tears are your body’s release valve for stress, sadness, grief, anxiety, and frustration. ترجمه ‌: اشک ها درواقع دریچه ی آزادسازی بدن شما برای [آزاد ساختن و از بین بردن] استرس ، غم و اندوه ، اضطراب و ناامیدی هستند . https://www.psychologytoday.com/blog/emotional-freedom/201007/the-health-benefits-tears 📕دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا هم پیرامون فواید گریه کردن می‌نویسد : crying is good for you. It has a positive influence on our bodies physically, emotionally, and mentally ترجمه : گریه کردن برای شما مفید است . گریه کردن تاثیر مثبتی بر روی جسم و ذهن ما دارد . https://sites.psu.edu/siowfa14/2014/10/08/is-crying-good-for-you/ 📕جدیدترین تحقیقات از دانشگاه های معتبر اروپایی امریکایی از فوائد شناخته شده اشک برای انسان: 9 Ways Crying May Benefit Your Health 1. Detoxifies the body 2 . Helps self-soothe 3. Dulls pain 4. Improves mood 5. Rallies support 6. Helps you recover from grief 7. Restores emotional balance 8. Helps baby breathe 9. Helps baby sleep 💦...گریه کردن به 9 طریق، می‌تواند برای سلامتی مفید باشد: 1- سم زدایی بدن 2- آرامش و تسکین‌دهی 3- آرام کردن و تسکین درد 4- بهتر کردن روحیه و حال انسان 5- جلب کمک و حمایت دیگران 6- مؤثر بودن در رفع غم و اندوه 7- بازگرداندن تعادل عاطفی 8- کمک به تنفس نوزاد 9- کمک به خواب نوزاد 🌐هِلس‌لاین https://www.healthline.com/health/benefits-of-crying 🔹🔹گریه سبب آرامش جان آدمی است. اشک ریختن سبب تخلیه‌ی بار سنگین هیجانات عصبی، و در نتیجه موجب تسکین روحی و جسمی انسان می‌شود. امام صادق (علیه السلام) فرمودند: «مَن خافَ عَلى نَفسِهِ مِن وَجدٍ بِمُصیبَةٍ فَلیفِض مِن دُموعِهِ فَإِنَّهُ یسکُنُ عَنهُ. هر کس از غم و اندوه مصیبتى، بر جان خویش ترسید، اشک بریزد؛ زیرا در این صورت غمش تسکین مى‌یابد» 📚شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، قم: مؤسسه آل البیت، 1368. ج 3، ص 280-281، حدیث 3653-3650 🔸🔸همچنین در اسلام، بر اموات جایز است. اما از زیاده‌روی در آن و از خودزنی، خراش انداختن برصورت و امثال این کارها نهی شده است 📚امام خمینی، تحریر الوسیلة، ترجمه سید محمدباقر موسوی همدانی، دفتر یکم، گفتار در احکام اموات، خاتمه‌ای مشتمل بر چند مسئله، مسئله شماره 2 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
موزائیک رومی از نبرد اسکندر و داریوش سوم هخامنشی 🔹سمت راست سوار بر ارابه داریوش سوم می باشد 🔹سمت چپ سوار بر اسب، اسکندر هست 🔹اثر متعلق به قرن یکم میلادی می باشد 🔹موزه باستان شناسی ناپل ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
ماجرای لوح های جعلی آریارمنه و ارشام(اجداد داریوش) توضیح در مطلب پایین
کتیبه های جعلی آریارمنه و ارشام 🔹دولوح زرین به نام های آریارمنه و ارشام وجود دارد که منتسب به اجداد داریوش هستند 🔹اما نظرات اساتید تاریخ به جعلی بودن این کتیبه هاست 🔹دو لوح که گفته می شود در بازار همدان😳 خریداری شده است و اصالت باستان شناسی مشخصی نداشته و همچنین اشتباهات دستوری و فقدان هزوارش ها بر جعلی بودن آنها صحه می گذارد 🔻مت واترز استاد سرشناس تاریخ دانشگاه UW-Eau Claire در یکی از جدیدترین اثرهای خود به سال 2014 که نشر کمبریج آن را چاپ کرده و سال گذشته در ایران ترجمه شده به صراحت می نویسد : ▪️دو نمونه برجسته از این موارد ، کتیبه های پدر بزرگ و پدر پدر بزرگ داریوش یکم، آرسامه وآریارمنه بروی لوح های طلا، در ظاهر از همدان است. اکثر محققان آنها را جعلی میدانند.▪️ 📚https://b2n.ir/k44192 🔻همچنین ماریا برسیوس استاد سرشناس تاریخ و دانشیار تاریخ باستان در دانشگاه نیوکاسل نیز درباره این کتیبه می نویسد : ▪️ چندین واقعیت بر تاریخی بودن این دو کتیبه سایه ی شک می اندازد اشتباهات دستوری و فقدان هزوارش ها یا علاماتی که باید به عنوان یک کلمه ی کامل خوانده شود. این واقعیت که این دو لوح در حفاری غیر رسمی و بی برنامه به دست آمده، بر مشکلات می افزاید. پژوهشگران بر این باورند که نه اریار منه شاه پارس بوده و نه آریارمنه و فارسی باستان خط جدیدی است که نخستین بار داریوش اول آن را به کار برده است (نک: کتیبه ی داریوش در بیستون، ستون ۴، بند ۷۰). پژوهشگران جدید در مورد تاریخی بودن کتیبه ها تردید دارند.▪️ 📚https://b2n.ir/n17941 🔻البته برخی مانند دکتر شهبازی ضمن تایید مشکوک بودن و نادرست بودن کتیبه ها مدعی شده اند این کتیبه ها می تواند توسط اردشیر دوم هخامنشی برای مشروعیت دادن به حکومت خود استفاده شده باشد ایشان می نویسد : ▪️نه تنها آریارمنه شاه بزرگ ، شاه شاهان، نمیتوانست باشد، بلکه در همین چند سخن کوتاه ، بیش از ۷ اشتباه دستوری دیده میشود که نمونه های آنها را در نوشته های روزگار اردشیر دوم، آنگاه که نوشتن خط میخی برای پارسیان دشوار گفته بود یافته اند ، اینست که گمان میرود این نوشته اصیل نباشد و در روزگار اردشیر دوم ، و برای بلند کردن نام آریار منه و با منظور دیگری ، درست شده باشد.▪️ 📚زندگی و جهانداری کوروش بزرگ، شاپور شهبازی صفحه 34 🔻 پیر لوکوک زبان شناس معروف فرانسوی به رد این ادعا می پردازد و می نویسد : ▪️ این تصور که اردشیر دوم بتواند با تحریر دو کتیبه کوچک به نام اجداد بسیار دورش بهره برداری سیاسی کند چندان قانع کننده نیست. ضمنا خاطر نشان می کنیم که اگر، همانگونه که برخی تصور میکنند، داریوش مبدع خط فارسی باستان باشد، فهم اینکه اردشیر دوم توانسته باشد، بدون آنکه در صدد خوار شمردن شایستگی های سلف مشهورش باشد، به چنین نیرنگی تن داده باشد قدری مشکل است. در اینجا نمی توانیم درباره اشتباهاتی که در این دو کتیبه مشاهده شده است وارد بحث عمیق شویم، ولی کافی است بگوییم که خطاهای آن با خطاهای کتیبه های متأخر و بویژه خطاهای کتیبه اردشیر دوم ماهیت متفاوت است. نکته تعجب آور دیگری که باید ذکر کنیم، فقدان کامل اندیشه نگارهاست، حال آنکه، این اندیشه نگارها به وفور در متون دوره متأخر به کار رفته اند.▪️ 📚کتیبه‌های هخامنشی، پیر لوکوک، ترجمه نازیلا خلخالی، نشر فرزان روز، چاپ سوم، صفحه 130 ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
خط فارسی باستان در چه زمانی اختراع شد(1) 🔹اجماع اساتید تاریخ و زبان شناس معروف بر این است که داریوش هخامنشی نخستین کسی است که خط میخی فارسی باستان را اختراع کرده است. البته اشخاصی بوده اند مانند دیاکونوف که مدعی اختراع شدن خط میخی فارسی توسط مادها یا جناب هالوک که اختراع خط توسط کوروش را بیان کرده اند. اما استدلال های آنها توسط اساتید تاریخ رد شده است که بخشی از نظرات اساتید تاریخ خدمت شما در تایید اختراع میخی فارسی باستان خط توسط داریوش برای شما ارائه می شود 🔹برای نمونه 🔻استاد شهبازی ایران شناس معروف ایرانی که ازجمله کارهای داریوش هخامنشی را اختراع خط فارسی می داند: 📚https://b2n.ir/j60331 🏞https://b2n.ir/q54965 🔻والتر هینتس زبان شناس و ایران شناس برجسته آلمانی 📚https://b2n.ir/e24613 🏞https://b2n.ir/u92881 🔻هاید ماری کخ از اساتید نامدار تاریخ ایران باستان 📚https://b2n.ir/w40358 🏞https://b2n.ir/f04101 🔻ماریا برسیوس از اساتید معروف تاریخ ایران باستان 📚https://b2n.ir/g02060 🏞https://b2n.ir/n80849 🔻یوزف ویسهوفر از اساتید نام آشنایی ایران باستان که در اینباره گفتاری در خور توجه دارد و با دلیل بیان میکند که ایجاد خط میخی فارسی باستان و به طبع آن کتیبه ای به این خط بوسیله داریوش یکم انجام گرفته است 📚https://b2n.ir/q57465 🏞https://b2n.ir/m47505 🔻داندامايف ایران شناس معروف در کتاب ایران در دوران نخستین پادشاهان هخامنشی مفصل به اثبات خط توسط داریوش پرداخته است که بدلیل حجم بسیار زیاد و تخصصی مطالب ایشون صرفا به نام کتاب اکتفا می کنیم. 🔻دکتر شروین فرید نژاد از اساتید مطرح تاریخ ایران باستان در آلمان در پاسخ به سوالی در زمینه اختراع خط میخی در دوران داریوش هخامنشی می نویسد : ▪️به نظر می رسه خط میخی فارسی باستان در دوره‌ی داریوش اول اختراع شده باشه، به هرحال اولین شواهد مطمئن و فراگیر استفاده‌ ازین خط مال این دوره است.▪️ 🏞https://b2n.ir/t87920 🔻دکتر مصطفی ندیم استاد تاریخ دانشگاه شیراز در مقاله ایی مفصل به نظریه میخی فارسی باستان پرداخته و در نهایت به ابداع این خط توسط داریوش می پردازد لینک دانلود https://b2n.ir/f45584 🔻اکتور شروو زبان شناس و استاد دانشگاه هاوروارد در مقاله مفصلی به سال 2016 در مورد کتیبه بیستون در بخشی از آن چنین بیان می کند Opinions vary about who invented and first used the Old Persian script: the Medes or Darius for his Bisotun inscription. There are two important pieces of evidence to be considered: 1. the dating of the inscriptions of Cyrus the Great (Cyrus II) at Pasargadae and 2. the meaning of $70 of the Bisotun inscription, in which Darius speaks about the inscription As for point I, it has been conclusively shown that the Old Persian version of Cyrus's inscription does not date from his time, but is a later addition. There are therefore no inscriptions from before Darius I, since those attributed to Ariaramnes and Arsames are modern, less likely antique, forgeries. As for point 2, the interpretation of DB $70 hinges on the meaning of the expression ima dipi-cicam adam akunavam patišam ariyā utā pavastāyā) uiâ carmā gar[xxxxxxxx] "I made this form of inscription. And it was?] Aryan and both on tablet(s) and on parchment." The expression dipi-ciçam "form of inscription"2 is likely to refer to the new script نظرها در مورد اینکه چه کسی خط پارسی باستان را اختراع کرد و برای اولین بار از آن استفاده کرد متفاوت است: مادها یا داریوش برای کتیبه بیستون دو مدرک مهم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد: 1. قدمت کتیبه های کوروش بزرگ (کوروش دوم) در پاسارگاد و 2. معنای بند 70 کتیبه بیستون که در آن داریوش در مورد کتیبه صحبت می کند. در مورد نکته اول، به طور قطع نشان داده شده است که نسخه پارسی باستان کتیبه کوروش مربوط به زمان او نیست، بلکه اضافه شده متأخر است. بنابراین هیچ کتیبه‌ای از قبل از داریوش یکم وجود ندارد، زیرا کتیبه‌هایی که به آریارمنه و آرشامه نسبت داده می‌شوند، جعلی‌های مدرن و کمتر احتمالی عتیقه هستند. در مورد نکته 2، تفسیر DB $70 به معنای عبارت ima dipi-cicam adam akunavam patišam ariya utā pavastāyā) uiâ carmā gar[xxxxxxxx] بستگی دارد "من این شکل کتیبه را ساختم. و آن بود؟] آریایی و هر دو. روی لوح (ها) و روی پوست.» عبارت dipi-ciçam "شکل کتیبه"2 احتمالاً به خط جدید اشاره دارد، البته تعابیر دیگر نیز ممکن است لینک دانلود مستقیم این مقاله از دانشگاه هاروارد 🌐https://b2n.ir/u99247@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انقلاب : افتخار به هخامنشیان توهم است قابل توجه کسانی که وقتی نقدی به هخامنشیان و کوروش زده میشه سریع نگران هويتشون می شن. مجدد سخن رهبر را تکرار می کنیم افتخار به هخامنشیان (از جمله کوروش) توهم است. ما شاه پرست نیستیم. مابه تاریخ به مفهوم چند هزار سال افتخار می کنیم نه فلان شاه. به ارزش های تاریخی افتخار می کنیم مانند علم ایرانی، هنر ایرانی، حجاب ایرانی و... نه فلان شاه هخامنشی. برای جوانان کسایی که واقعا ارزش افتخار آفرینی و الگو برداری دارن را معیار قرار بدیم نه شاهانی که وقتی زندگی آنها را بررسی می کنیم به نکات منفی و غیر قابل ارزش‌گذاری می رسیم. ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
خط فارسی باستان در چه زمانی اختراع شد(2) 🔻پروفسور Gernot Windfuhr زبان شناس و ایران شناس معروف و استاد مطرح دانشگاه میشیگان در یکی از کتاب های جدید و تخصصی با موضوع زبان های ایرانی به نامThe Iranian Languages می نویسد : Opinions vary about who invented and first used this script, but strong arguments have been adduced that Darius invented it for his Behistun (Bisotun) inscription (520 BCE). On the one hand, it has been shown that the Old Persian version of his ancestor Cyrus's inscription is a later addition to the Akkadian and Elamite versions, and those attributed to his grand- and great-grandfathers Arsames and Ariaramnes are probably modern, less likely antique, forgerics (Schmitt 2007: 25-31). On the other hand, in $70 of the Behistun inscription, Darius appears to say that he was the first to write 'in Aryan'. نظرات در مورد اینکه چه کسی این خط را اختراع کرده و برای اولین بار از آن استفاده کرده است متفاوت است، اما دلایل محکمی ارائه شده است که داریوش آن را برای کتیبه بیستون (بیستون) خود (520 پیش از میلاد) اختراع کرده است. از یک سو، نشان داده شده است که نسخه پارسی باستان کتیبه اجدادش کوروش، ضمیمه‌ای متأخر به نسخه‌های اکدی و ایلامی است و آن‌هایی که به پدربزرگ و پدربزرگش آرشامه و آریارمنه نسبت داده می‌شوند، احتمالاً از جعل های مدرن هستند و احتمال کمتری دارد عتیقه باشند (اشمیت 2007: 25-31). از سوی دیگر، در بند 70 کتیبه بیستون، داریوش به نظر می‌رسد که اولین کسی است که «به زبان آریایی» نوشته است. 🌐https://b2n.ir/y02356 🔻لوید لوین جونز از اساتید معروف تاریخ ایران باستان https://eitaa.com/Anti_Archaism/2424 🔻مت واترز استاد سرشناس تاریخ دانشگاه UW-Eau Claire در یکی از جدیدترین اثرهای خود به سال 2014 که نشر کمبریج آن را چاپ کرده و سال گذشته در ایران ترجمه شده نیز به این اشاره می کند که کتیبه های کوروش در پاسارگاد متعلق به داریوش و کتیبه های آریارمنه و آرشامه قطعا قبل از کوروش نبوده اند 📚https://b2n.ir/s10482 📚https://b2n.ir/k44192 🔻لندرینگ استاد معروف تاریخ در سایت مطرحش در این باره می نویسد In ca.521, the Persian king Darius I the Great ordered that a new alphabet, which he called the "Aryan script", was to be develope در حدود 521، پادشاه ایرانی داریوش اول دستور داد که الفبای جدیدی ایجاد شود که آن را «خط آریایی» نامید. 🌐https://b2n.ir/q22713 🔻کریستوفر واکر، زبان شناس نیز در کتاب تاریخ خط میخی خود صفحه 70 که نشر ققنوس آن را نشر و ترجمه کرده است به اختراع خط میخی فارسی توسط داریوش صحه گذاشته است. 🔻آملی کورت ایران شناس برجسته انگلیسی نیز در کتاب هخامنشیان خود صفحه 57 که نشر ققنوس آن را ترجمه و نشر داده است بر این امر صحه گذاشته است. 🔸ویدیو لوید جونز رو لطفا ببینید.کلیک کنید ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
HCS_Volume 10_Issue 2_Pages 109-129.pdf
260.8K
تهاجم اعراب مسلمان به ایران، عملیات جهادی یا کشور گشایی!!! 🔹خلاصه 🔻 بر خلاف باور معمول، يورش عربها به سرزمین ایران با هدفی مقدس یعنی؛ به منظور ترویج و اشاعه ی دین اسلام و نجات مردم تحت ستم حکومت ساسانی، صورت نگرفته است. این جنگ ها، جنگ های مادی و با انگیزه خشونت طلبی و به دست آوردن غنائم بوده است. به بیانی دیگر، عربهای مهاجم، بیشتر در پی اعمال حاکمیت و تأمین نیازهای مادی خود بودند تا دعوت مردم به دین اسلام. علاوه بر اهداف غیردینی، عواملی دیگر از جمله، مغایرت این نوع پیکارهای تهاجمی عربها با فلسفه و ضرورت جهاد دفاعی در اسلام و شروع عملیات نظامی بدون اذن و اطلاع پیامبر - به عنوان رهبر حکومت اسلامی - سبب گردید که چنین اقدام نظامی عربها در شرع اسلام از حقانیت و مشروعیت دینی برخوردار نباشد. 🔹مقاله ایی از ▪️جواد عباسی(دانشیار بازنشسته گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی) ▪️محمد تقی ایمان پور(استاد گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی مشهد) ▪️ حسین مفتخری(استاد گروه تاریخ، دانشگاه خوارزمی) ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔹دیاکونوف ایران شناس و تاریخدان نام آشنای روس/ گاتها دعوت به ترور و قتل می کند!(برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید) 🔹پروفسور گیگر اوستا شناس و متخصص زبان های باستانی هندی و ایرانی: "گاتها دوره ایی است مصور از جنگ ها و زد و خورد های خشن و آشتی ناپذیر...."(برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید) 🔹دستور به کشتن و مرگ ارزانی در گاتها (برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید) 🔹زرتشت :با هر وسیله به جنگ رفته و ریششون رو برکنید (برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید) 🔹شکنجه، اسارت و مرگ با زنجیر دستور گاتها (برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید) ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
داریوش هخامنشی و مجازات تیر در مقعد مخالفان ✅مخصوصا قابل توجه تحریف گران توضیحات بیشتر در پست 👇