eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1هزار ویدیو
103 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
نظام برده داری هخامنشیان (M. A. Dandamayev) از بزرگترين ايران‌شناسان و باستان‌شناسان حال حاضر جهان است كه مسلط به زبان‌های پارسی باستان و اكدی است. 📮سند از زندگينامه و رزومه علمی ايشان كه از مهتبرترين شخصيتهای ايران شناس در محافل آكادميك جهان است : Dandamayev, Russian Academy of Sciences. Retrieved 2012-11-24. ایشان در مورد داری در عصر می نویسد: 🔻 ساکنان استان ها یا شهرها و حتی یک قبیله ی کامل را، هنگامی که علیه حکام پارسی شورش می کردند، به بردگی می گرفتند. قسمت عمده ی این بردگان را برای کار به املاک شاه یا بلند پایگان پارسی می فرستادند [و] بقیه را در زمینی وادار به سکونت می کردند. گروه آخری را در اختیار مالکان خصوصی می گذاشتند که بابت آن ها بایستی به شاه می پرداختند. در یکی از نامه ها ساتراپ به نام آرشامی خطاب به پیشکار املاکش آشکارا شیوه ی به دست آوردن برده را روشن می کند. در این نامه گفته می شود که هنگام سرکوبی شورشی در مصر، پیشکار سابقش شماره ی بی شماری «گاردا» شامل صنعتکار و اموال دیگر به دست آورد و تمام این غنائم را به اموال خصوصی آرشامی اضافه کرد. هم اکنون هنگام شورش جدید در مصر سفلی، پیشکار باید درباره ی تهیه ی گاردا و اموال دیگر برای اربابش دلسوزی کند و حتی این غنائم را از جای دیگر به دست آورد. بنابراین پیشکار اموال آرشامی بایستی تعدادی گاردای صنعتکار را تهیه می کرد [و] روی تن آن ها داغ مهر آرشامی را می زد و این گارداها را به مایملک او می افزود؛ همانگونه که مباشر پیشین کرده بود. از مضمون این نامه چنین بر می آید که گاردا همان برده بوده چون روی بدن او داغ مهر صاحبش را می زدند. اینگونه در پی جهان گشایی هخامنشیان در جهش تندی از نظام بردگی ـ پدرسالاری اولیه، به بهره کشی از کار سودمند بردگان بیگانه در زمینه ی ساختمان، کشاورزی و صنعت انجام گرفت.🔺 📚 تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ا. آ. گرانتوسکی و دیگران، ترجمه: کیخسرو کشاورزی، ص ۸۹ goo.gl/Ech5vY 👈 اسکن کتاب ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
#اسکن_کتاب ✅ @Anti_Archaism
👈 میگه: ما پیرو کوروش کبیریم که منشور صلح رو نوشته. ✅ برادر آریایی! خود منشور کوروش رو توی عراق پیدا کردن. اونوقت اون بزرگوار با لشکرش رفته بود اونجا چکار؟! ✅ @Anti_Archaism
پرسیدند: فرق کریم با جواد در چیست؟ فرمودند: از شخص کریم همینکه درخواست کنید به شما عنایت می‌کند ولی «جواد» خود به دنبال سائل می‌گردد تا به او عطا کند... #يا_جواد_الائمه ✅ @Anti_archaism
🔘 : من همچنین می خواهم هزینه های این چیزها(بازسازی اورشلیم و معبد مقدس) از درآمد(خزانه ایران) من تامین شود! @Anti_Archaism
🌸بر اوج محبت علی اوجی نیست 🌸در بحر بجز کرامتش موجی نیست 🌸در کل ممالک و مذاهب به جهان 🌸مانند علی و فاطمه زوجی نیست ❤️سالروز نورانی ترین پیوند هستی مبارک❤️ ✅ @Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جایگاه زن در تفکرات زرتشتیان ◀️در کتاب «بُنْدَهِشْن» که یکی از معتبر ترین و قابل توجه ترین کتاب زرتشتیان است، راجع به زن نکات عجیب و قابل توجهی دارد. 🔴اما قبل از بیان مطالب کتاب ذکر شده، لازم میدانم در مورد این کتاب توضیحی مختصر ارائه کنم. 🔍بُنْدَهِشْن یا بندهش، کتابی تفسیری است. که یکی از بزرگترین در عصر آن را نوشته است، اما در قرن سوم هجری موبد فَرْنْبَغ دادِگی این کتاب را تدوین، و جمع آوری کرد. «بندهشن» به معنی «آفرینش آغازین» یا «آفرینش بنیادین» است. نام اصلی کتاب، چنان که در ابتدای متن کتاب آمده‌،احتمالاً «زندآگاهی» به معنی «آگاهی مبتنی بر زند» بوده است. این خود می‌رساند که نویسنده اساس کار خود را بر تفسیر قرار داده‌است. 💡حال که کتاب بندهش را شناختیم و به اعتبار آن نزد آگاه شدیم، به بررسی جای گاه زن در این کتاب و در اصل جایگاه در اوستا می پردازیم. 🔻«هرمز هنگامی که زن را آفرید، گفت که "ترا نیز آفریدم (در حالی که) تو را سرده پتیاره از جهی (دختر اهریمن یا روسپی) است. تو را نزدیک کون دهانی آفریدم که جفت گیری تو را چنان پسند افتد که به دهان مزه شیرین ترین خورش ها، (و) از من تو را یاری است، زیرا مرد از تو زاده شود؛ (با وجود این،) مرا نیز که هرمزدم، بیازاری، اما اگر مخلوقکی را می یافتم که مرد را از او کنم، آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم ، که تو را آن سرده پتیاره از جهی است. اما در آب و زمین و گیاه و گوسفند ، بر بلندی کوهها و نیز آن ژرفای روستا خواستم و نیافتم مخلوقکی که مرد پرهیزگار از او باشد جز زن (که) از (سرده) جهی پتیاره است".»🔺 📚بندهش، تحقیق: مهرداد بهار، تهران، انتشارات توس، چاپ چهارم، ۱۳۹۰، ص ۸۳ ـ ۸۴ اسکن های کتاب👇 goo.gl/AdRXHm goo.gl/8LRvDt ⚠️نکته: 🔻۱-زن در آینن زرتشت و اوستا، پتیاره(موجودی اهریمنی، بد خوی، فاحشه و…) است. 🔻۲-اگر اهورا مزدا میتوانست موجود دیگری را خلق کند تا انسان بزاید، هیچگاه زن را خلق نمی کرد. 🔐این بود جایگاه زن در اوستا و تفکرات زرتشت. ✍محقق: @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
🔘 نظر امام خمینی (ره) در مورد #اوستا و #زرتشت ... ✅ @Anti_Archaism
📌جنگ مشعل و سر بریدن هزاران‌ نفر از سپاه ایران بدست عثمانی جنگ مشعل جنگی بین عثمانی و ایران که در سال ۹۶۲ شمسی / ۱۵۸۳ میلادی صورت گرفت. پروفسور معروف ترکیه اوزون چارشی لی در کتاب خودش تاریخ عثمامی اشاره می کند که هفت هزار نفر از سپاه ایران کشته می شوند و بدستور فرمانده عثمانی از سرهای بریده شده سپاه ایرانی برجی ساخته شود. http://yon.ir/j60pS 📝سند: تاریخ عثمانی ج۲، پروفسور اوزون چارشی لی،ترجمه دکتر ایرج نوبخت،ص ۷۱ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
#اسکن_کتاب ✅ @Anti_archaism
بررسی ادعاهای (۱) 📌 از معروفترین ادعاهای ناصرپورپیرار بحث شخصیت فارسی یار وفادار پیامبر هست که او را خیالی و افسانه و ساخته دست یهود می داند. پورپيرار در بخش سوم كتاب برآمدن اسلام با تاكيد بر نقش يهود در عرصه فرهنگ و ادب و سياست ايران در صد سال اخير، نام سلمان را عمدا در كنار نام مزدك مي گذارد و سلمان را با عباراتی توهین آمیز به یک شخصیت مقدس اسلامی مانند ""بت سنگی ایرانی،حکیم مصلح دروغین،ابوالهول تاریخ ایرانی و افسانه (ص ۱۲۹ ) "افسانه اي جادویی" (ص 142) و "از زمره غول پيكران پوشالين ديرينه سال" (ص 143) مي پندارد كه" افسانه ها و يادمانده هايشان چندان درهم و آشفته است كه از مجموعه آن ها بسيار بيش از شيرين كاري هاي ملانصرالدين به خواننده حس تمسخر شادمانه دست مي دهد." (ص 143) ایشان در توهینی دیگر وجود سلمان را بزرگترین تعرض به ساحت پیامبر می داند (ص ۱۶۹) اسکن صفحات http://yon.ir/ct0oA 🔻یکی از دلایل ایشان برای افسانه بودن سلمان نیامدن اسم سلمان در کتاب الامامه والسیاسه ابن قتیبه دینوری می باشد (ص۱۷۰) اسکن http://yon.ir/OrKW0 در پاسخ ایشان 1️⃣اولا دینوری در مقام بیان اسامی صحابه پیامبر صلی الله علیه واله وسلم نبوده ، اسم ابوذر هم در کتاب دینوری نیامده حال باید مدعی شویم آنها هم وجود ندارند؟ 2️⃣دوما کتابهایی تاریخی که مقدم بر دینوری هستند بارها اسم سلمان آمده است مانند سیره این هشام،انساب الاشرف،تاریخ طبری، ابن سعد نیز که هم عصر یا مقدم بر دینوری است و... 🔻یکی از دیگر از دلایل سخنان وی متنی از تاریخ طبری هست هست که اشاره میکند سلمان متولد اصفهان یا رامهرمز هست و توسط عربان کلبی اسیر شده و بعد به یهودیان فروخته شده و بعد پورپیرار نتیجه می گیرد مگر می شود عربان کلبی در اصفهان باشند و سلمان رو اسیر کنند؟(ص ۱۷۷) عکس صفحه http://yon.ir/cSMi2 در پاسخ 1️⃣ اولا اصلا در متن تاریخ طبری اشاره نکرده عربان کلبی در اصفهان بوده اند عکس صفحه http://yon.ir/1aceq 2️⃣ثانیا اگر کمی تاریخ مطالعه کرده باشند(مثلا کتاب سیرت رسول الله ابن اسحاق ، کتاب طبقات الکبری) می فهمن که سلمان از در خارج از ایران در شهر عموریه (شهری در روم سابق)توسط عربان کلبی با حیله اسیر شده و به یهودیان فروخته می شود اسکن سیره ابن اسحاق http://yon.ir/Jkoiz اسکن طبقات الکبری http://yon.ir/pFEE3 🔻همچنین در همان ص 177 یکی از دلایل رد سلمان رو اشاره نکردن در کتاب الفهرست می داند اما خود آقای پورپیرار در کتاب دیگری بخش اول(بررسی اسناد) در یه فصل مفصل کتاب الفهرست رو افسانه و دروغ می پندارد 🔻در بحث وجود شخصیت سلمان چنان احادیث از پیامبر و امامانمطرح شده که انکار سلمان در واقع انکار بخش مهمی از تاریخ شیعه و حتی سنی است. _____________________________ ✅ @Anti_Archaism
🔘 ازدواج نخستین شاه #زرتشتی با خواهر خود... #گشتاسپ با خواهر خود ازدواج کرد و 30 پسر و دختر از آن دو متولد شدند... #ازدواج_با_محارم در آیین زرتشتی ✅ @Anti_Archaism
📌پایانی بر ادعای ذوالقرنین بودن کوروش🔚 دکتر شاپور شهبازی باستان‌شناس و استاد دانشگاه‌های ایران و هاروارد، در کتاب"زندگی و جهانداری کوروش" درباره فرضیه ابوالکلام آزاد مبنی بر ذوالقرنین بودن کوروش می نویسد: ‼️فرضیه وی با همه محبوبیتی که یافته ، از مآخذ تاریخی و باستان شناسی ، یکسره بی بهره است . اسکن صفحه http://yon.ir/rVjQn 🔰شاپور شهبازی اشاره می کند که دلیل بودن کوروش از نگاه ابوالکلام تندیس انسان بالدار است که بر این اساس استدلال های دیگری هم از تورات مطرح می کند . اما این سخنان و استدلال هارا نمی توان پذیرفت ، زیرا باید دانست که "مجسمه ای" آن هم در " استخر " از بر جای نمانده است .همچنین بر سر وی تاجی است مصری، است که بر دو مار پیچان استوار شده ، و هیچگونه بستگی و رابطه ای با دو " شاخ قوچ " ندارد 🔰ابوالکلام آزاد را آقای استاد سامی به دعوت کرده بودند ، اما وی بیمار شد و بدانجا نتوانست رفت ، و هرگز آن نقش ( تندیس ) را ندید ، بنابراین تعبیر از آن کرد ، و نتیجه هایی گرفت که پذرفتنش بی اندازه محال و دشوار است. اسکن صفحه http://yon.ir/LyZC6 📚منبع : کتاب زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶ ✅ @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
❌ می‌گویند نام در کتاب ترکیه عثمانی آمده است! پس کورش خیلی انسان بزرگی بود. ✅ پاسخ : 1. با مغالطه و دروغ نمی‌توان بزرگی کسی را ثابت کرد. 2. چون نام کسی در این کتاب آمده پس آن شخص خیلی بزرگ است⁉️ قابل توجه اینکه در این کتاب پیرامون خلقت، نام هم آمده است. خُب حالا...؟! 3. اتفاقا در همین کتاب (و اسکنی که باستانگرایان فرستادند) دقیقاً خلاف ادعای باستانگرایان آمده است! در این کتاب آمده که کورش اصلاً ایران ❗️بلکه گشتاسپ پسر لهراسب شاه ایران بود و 3 خط پایین‌تر هم می‌گوید «کورش سرهنگ آن زمان بود»! یعنی کورش فقط یک فرمانده نظامی بود. که به بابِل حمله کرد و یهودیان را آزاد کرد! http://yon.ir/PUDPr@Anti_Archaism
#اسکن_کتاب ✅ @Anti_archaism
🌹قانون اساسی جنگ های (ص) کشتن زنان، کودکان و اسیران ممنوع🌹 : 🔆مطالعه سیره نبوی نشان می‌دهد پیامبر خدا (ص) به حقوق زنان و کودکان توجه ویژه می‌نمودند و همواره برعدم تعرض به این گروه و رعایت حال و حقوق آنها توجه و تأکید داشتند. 👈حضرت محمد (ص) هنگام اعزام سپاهیانش به نبردهای مختلف در کنار توصیه‌های جنگی و نظامی، سفارش می‌کردند که از کشتن زنان و کودکان پرهیز کنند.(1) ایشان هرگاه تعرض به زنان و کودکان را می‌دیدند با آن برخورد می‌نمودند و فرد متخلف را بازخواست می‌کردند. چنان که در یکی از جنگ‌ها، پس از گذشتن بخشی از سپاهیان به فرماندهی خالد بن ولید، جنازه زنی پیدا شد که به دست او کشته شده بود.پیامبر (ص) از دیدن آن صحنه، به شدت ناراحت شدند و از قاتل او پرسیدند. به آن حضرت (ص) گفتند که خالد بن ولید او را کشته است. رسول خدا (ص) کسی را به دنبال خالد فرستادند و ضمن توبیخ او تأکید کردند که از کشتن زنان و کودکان بپرهیزند.(2) منابع: 1 -حرّ عاملی، وسایل الشیعه، چاپ دوم، قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام، 1414 ﻫ، ج 15، ص 58 ـ 59. اسکن منابع👈 yon.ir/TtObi 🌅 2-حارث ابن ابی اسامه، بغیة الباحث عن زوائد مسند الحارث، تحقیق مسعد عبدالحمید محمد السعدنی، قاهره: دارالطلائع، بی‌تا، ص 207 اسکن منابع👈 yon.ir/38IRw 🌅 ✍نویسنده: @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در ایتا: https://eitaa.com/anti_archaism
سلام و عرض ادب خدمت اعضای محترم و اعضای جدید خیلی خوش آمدید 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🌒خسوف ناتمام یک مرد🌒 🔷🔸مستند «خسوف ناتمام یک مرد» که با موضوع بررسی و شناخت شخصیت ذوالقرنین تهیه شده است چند روز قبل از شبکه مستند پخش شد. 🔶🔹در این‌مستند به تمامی احتمالات ذوالقرنین بودن اشخاص مختلف از اسکندر و حاکم چین گرفته تا کوروش منطبق با دلایل قرآنی و روایی پرداخته شده است. http://www.telewebion.com/episode/1809057 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ✅ @Anti_archaism 🆔کانال ما در سروش https://sapp.ir/anti_archaism 🆔کانال ما در تلگرام https://t.me/joinchat/AAAAAE3Zpu39BFs392dweQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسارت یا تجارت؟ 🚮 سالیان سال است عده ای سعی دارند اسارت و بدبختی مردم بنی اسرائیل در یک اصل اساسی و حتمی در تاریخ جلوه داده شود. طبق تاریخ سازی صهیونیستی مردم بنی اسرائیل در بابل باید بد بخت و در غل و زنجیر نشان داده شوند، تا از تصویر یک منجی یا رهایی بخش ساخته شود! اما داستان آنجایی جالب میشود که بنا بر اسناد و مدارک اصیل تاریخی مردم بنی اسرائیل در بابل آنقدر رفاه و اسایش داشتند که به هیچ عنوان حاضر به ترک بابل نبودند. در اینباره فلاویوس ژوزفوس( Flavius Josephus) مورخ بزرگ و دانشمند یهودی/رومی معاصر قرن اول میلادی. نقل جالبی دارد. او در کتاب خود(Antiquities of the Jews) آثار تاریخی یهود می نویسد: 🔸"When Cyrus had said this to the Israelites, the rulers of the two tribes of Judah and Benjamin, with the Levites and priests, went in haste to Jerusalem; yet did many of them stay at Babylon, as not willing to leave their possessions" 🔸ترجمه: هنگامی که کوروش این سخن را به مردم بنی اسرائیل گفت، حاکمان دو قبیلۀ یهودا و بنیامین، با لاویان و کاهنان، به سرعت به اورشلیم رفتند؛ 👈🏻با این حال بسیاری از آنها در بابل باقی ماندند، زیرا مایل نبودند اموال و متصرفات خود را ترک کنند.👉🏻 ⚠️ اما کوروش در ادامه به طرزی جالب دو باره دستور میدهد که یهودیان از بابل خارج شوند! 🔹"I have given leave to as many of the Jews that dwell in my country as please to return to their own country" 🔹ترجمه: من(کوروش) دستور میدهم یهودیان از کشور من(بابل) خارج شوند و به کشور خود بازگردند. Flavius Josephus,Antiquities of the Jews,book11,chapter1 goo.gl/E8JoKv 👈🏻 اسکن کتاب 🔍به راستی دلیل اصرار کوروش بر خروج و ترک بابل توسط مردم بنی اسرائیل چیست؟ پیش تر خواندیم که مردم بنی اسرائیل به دلیل داشتن سرمایه و متصرفات حاضر به ترک بابل نبودند. اما اصرار کوروش بر خروج آنها بسیار جالب و شک برانگیز است! 💡نکته جالبتر آنجاست که طبق اسناد و مدارک تاریخی کوروش زمین های بزرگان در بابل را بین یاران خود تقسیم میکرد. ر.ک : گزنفون،کوروش‌نامه،کتاب هفتم،فصل پنجم ✍🏻 محقق : @Anti_Archaism ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔کانال ما در سروش: https://sapp.ir/anti_archaism
مانده ام محو تو و غربت اطراف بقیع غم ِ این بی حرمی حال مرا میگیرد پنجمین نور خدایی و غمت شد سنگین در دلم روضهٔ تو آمده پا میگیرد 🏴شهادت امام باقر(ع)تسلیت🏴 ✅ @Anti_Archaism