eitaa logo
گروه پژوهشی آرتا
22.6هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
999 ویدیو
102 فایل
🇮🇷هدف ما بیان حقایق تاریخی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته 🇮🇷 ادمین @shadfar97 برای ادامه راه نیازمند کمک های فرهنگی شما هستیم ➪‌‌‌‌6273-8110-6742-9933 شادفر 🔥پاسخگوی سوالات ایران باستان @shadfar97 @Dalander @Entezaremahdi1400
مشاهده در ایتا
دانلود
خودیده سوال از ما، پاسخ از شما 🔹در کتاب دادستان دینی، که توسط منوچهر یکی از معروفترین موبدان زرتشتی، که از نوادگان موبد مهر اسپندان موبد معروف زمان شاپور دوم ساسانی می باشد در مورد خودیده نکات مختلفی آورده شده است. 🔻ایشان در مورد خودیده چنین گفته اند : ▪️بن مایه و ریشه عمل خویدوده به مشی و مشیانه که برادر و خواهر بودند می رسد که نخستین عمل خودیده را این برادر و خواهر انجام دادند. و این عمل خودیده به خواست ایزدان است و به سود جهان می باشد▪️ 📚https://b2n.ir/n63830 📚https://b2n.ir/g87466 🔸و اما سوال با توجه به این متن، در این کتاب به چه معنایی می باشد : ✔️ازدواج با ✔️ازدواج دخترعمو و پسر عمو ✔️ازدواج فداکارانه ✔️در مورد ازدواج نمی باشد ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✡️ عدم انطباق جشن پوریم با سیزده فروردین 1⃣ می‌خواهیم به‌طور علمی از لحاظ محاسبات تقویمی، مصادف شدن این دو مناسبت یا عدم تقارن آن را در تقویم عبری با فارسی (شمسی) بررسی کنیم. در ابتدا لازم است تا دربارهٔ اصول محاسبات و تاریخچهٔ این دو تقویم به‌طور مختصر اشاراتی جهت معرفی ذکر شود. 🗓 تقویم‌شناسی عبری 2⃣ یک تقویم قمری بوده و منطبق با «حلول ماه در آسمان» است. [پس طبیعتاً این تقویم نسبت به تقویم شمسی باید چرخشی باشد.] از طرف دیگر عبرانیان موظف هستند تا مناسبت‌های مذهبی خود را در فصل‌های مشخص و معینی برگذار کنند. به‌عنوان مثال «عید پسح» حتماً باید در فصل بهار برگزار گردد [و نباید در فصل دیگری برگزار شود.]. از این رو تقویم عبری هر دو یا سه سال بر اساس (الگویی مشخص) دارای یک ماه اضافه می‌باشد و سال را ١٣ ماه برگذار می‌کنند تا سال قمری عبری به‌مرور از سال شمسی عقب نیفتد و همواره بر حدود فصول آن منطبق گردد. 3⃣ در تقویم عبری به سال‌های ١٣ماهه، گفته می‌شود که الگوی آن از یک دورهٔ منظم ١٩ساله پیروی می‌کند. یعنی سال‌های سوم، ششم، هشتم، یازدهم، چهاردهم، هفدهم و نوزدهم کبیسه هستند. و به‌طور کلی تقویم عبری در محدودهٔ حدود ٣٠روزه نسبت به تقویم ایرانی در نوسانی ثابت می‌باشد. 💥 [توضیح اندیشکده: اضافه کردن این ماه سیزدهم باعث می‌شود تا تقویم عبری با این‌که قمری است، اما تقریباً با تقویم شمسی برابر باشد. (تنها حدود یک ماه نوسان دارد.) لذا مثل تقویم «هجری قمری» نیست که در آن مثلاً ماه رمضان گاهی به فروردین می‌افتد و گاهی به تیر یا مهر یا دی یا… و دائم در چرخش است و هر ماه هجری قمری می‌تواند با هر ماهی از ماه‌های شمسی منطبق شود.] 🗓 دقت عملکرد تقویم عبری 4⃣ تقویم امروز یهودیانِ جهان حدود ١۶٠٠ سال پیش تدوین شده است. بر طبق دستورات تورات و علمای تلمودی، طول مدت چرخش ماه ٢٩/۵٣٠۵٩۴ روز می‌باشد. این عدد با دقتِ یک روز اختلاف، در هر ١٣٨٠٠ سال، با محاسبات امروزهٔ سازمان فضایی آمریکا و اروپا بسیار نزدیک است و از دقیق‌ترین تقویم‌های قمری محسوب می‌شود. 🗓 تقویم‌شناسی جلالی 5⃣ این تقویم شمسی، که در ۳ رمضان ۴۷۱ هجری قمری به‌دستور پادشاه (جلالی) و توسط خیام تدوین شده است، منطبق بر «حرکت دقیق خورشید» می‌باشد و برای تنظیم دقیق‌تر خود هر چهار سال یک بار و گاهی هر ۵ سال یک بار به‌صورت کبیسه درمی‌آید. این تقویم نیز از دقیق‌ترین تقویم‌ها در جهان می‌باشد. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✡️ بررسی انطباق جشن پوریم و سیزدهم فروردین 1⃣ براساس تقویم یهود، واقعهٔ در ١٣ اَدار سال ٣۴٠۵ عبری معادل با ٢۵ فوریه ٣۵۵ قبل از میلاد و ۶ اسفند سال ٩٧٧ قبل از هجری شمسی، (حدود ٢٣۶٩ سال پیش) اتقاق افتاده که با تاریخ ١٣ فروردین حدود ٣٧ روز اختلاف وجود دارد. [و طبق دستور کتاب استر باید ١۴ و ١۵ آدار جشن بگیرند.] البته با توجه به «سال‌های کبیسه عبری» احتمال این‌که در بعضی سال‌های دیگر، این دو [پوریم و ١٣ فروردین] کمی به هم نزدیک‌تر شوند هست، اما در طول تاریخ، هیچ‌گاه برهم منطبق نمی‌شوند. و اصولاً پوریم در یهودیت یک است تا بهاری. 🗓 دیرینه‌شناسی تقویم‌های عبری و شمسی 🗓 تقویم باستانی عبری 2⃣ درست است که حدود ١۶٠٠ سال است که به این‌گونه استفاده می‌شود، اما قبل از آن نیز قوانین و قواعد با تقویم امروز یکسان بوده و فقط برای تعیین ماه به‌جای جدول و محاسبات، از «شاهدان امین رؤیت ماه» استفاده می‌شده [شبیه فرایند استهلال ماه در تقویم هجری قمری] و نیز برای تعیین نیز هر سال در زمان مناسب جلسه‌ای گذاشته می‌شد که الگوی آن نیز بسیار نزدیک به الگوی ١٩سالهٔ جداول امروزی می‌باشد. 3⃣ بر این اساس، سال ٣۴٠۵ عبری [یعنی سال وقوع حادثهٔ پوریم] به دو دلیل کبیسه نبوده: 👈 اول: کافی است عدد ٣۴٠۵ را بر ١٩ تقسیم کنیم باقی مانده ۴ خواهد بود که جزء سال‌های کبیسهٔ ١٩ساله نیست. 👈 دوم: اصل سند مگیلای استر (طومار استر) دقیقاً به ماه دوازدهم اشاره می‌کند. (فصل٣، آیه١٣). 4⃣ و حتی اگر بر فرض محال، آن سال، کبیسه هم بوده باشد، باز هم واقعهٔ پوریم در آن سال به ۴ یا ۵ فروردین می‌افتاد که باز هم با تاریخ «روز طبیعت» [١٣ فروردین] منطبق نیست. 🗓 تقویم باستانی ایرانی 5⃣ تا قبل از عمر خیام و تنظیم تقویم جلالی در ایران تقویم یزدگردی شمسی استفاده می‌شد که در آن به‌خاطر تفاوت کبیسه‌گیری به‌مرور، نوروز ١٨روز (گاهی تا دو ماه) نسبت به زمان واقعی به تأخیر می‌افتاد و به‌عنوان مثال روز طبیعت [١٣ فروردین] در روز ٣١ فروردین برگذار می‌شد که این هم خود باز، فاصلهٔ این دو واقعه [یعنی پوریم و ١٣ فروردین] را بیشتر می‌کند. 6⃣ به‌طور خلاصه می‌توان گفت که در الگوهای باستانی تقویم ایرانی و یهودی نیز نه تنها این دو واقعه هرگز بر هم منطبق نمی‌شوند، بلکه اصولاً فاصلهٔ بیشتری را هم از یکدیگر دارند. ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✡ جدول 1⃣ منطبق بر استدلال‌های محاسباتی فوق، برای روشن شدن بیشتر مطلب، جدولی نمونه از تاریخ در صد سال اخیر در جدول زیر تهیه شده است که ادعای انطباق این دو واقعه را به‌کلّی رد می‌کند. 2⃣ و نیز همان‌طور که مشخص است، اگرچه تقویم عبری، قمری می‌باشد، اما مناسبت‌های مذهبی در این تقویم تقریباً در یک فصل سال برای همیشه ثابت (FIX) شده‌اند. [یعنی: مثل ماه‌های هجری قمری نیستند که دائم در چرخش باشند.]
✡️ جدول تاریخ وقوع پوریم در یک دورهٔ ١٠٠ساله (١٣١٩ تا ١۴١٨ شمسی) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
✡️ نمودار عدم انطباق پوریم و روز ١٣فروردین در یک دورهٔ ١٠٠ساله (١٣١٩ تا ١۴١٨ شمسی) ✅ اندیشکده مطالعات یهود: 👉 @jscenter ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔘 شاهان ساسانی در ایام نوروز به زور از مردم تهی دست عیدی می گرفتند! 🔻آرتور کریستین سن،تاریخدان و ایران شناس نام آشنا دانمارکی در اینباره چنین می نویسد : "علاوه بر ماليات رسم بود، كه هدايايى هم بنام آيين مى‌گرفتند. از اين جمله است، تحفه‌هايى، كه در عيد نوروز و مهرگان جبرا(با زور و اجبار) اخذ مى‌شد" ☑️ ایران در زمان ساسانیان،صفحه ۱۸۶ ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
پاسخ به برخی تخیلات 👇
˹﷽˼ 💢زنان موبد! 🔻پاسخ به یک شبهه: "برخی زرتشتی‌نماها اظهار کرده‌اند که در آئین زرتشتی، زن حتی می‌تواند از مقام موبدی هم فراتر رود..." 🔻و حال پاسخ ما به این ادعای عجیب و شاذ: ☜موبدان که روحانيون زرتشتی هستند، درواقع یک رسم و سنّتی ارثی و مردانه می‌باشد و تنها کسانی به درجه‌ی موبدی می‌رسند که به‌طور ارثی، نسل اندر نسل موبد بوده باشند. در دوره‌های گذشته به‌دلیل کمبود شدید موبد، موبدان زرتشتی به سرکردگی برخی من‌‌جمله موبد فوت شده- جهانگیر اوشیدری- دست به بدعتی در رسومات زرشتی زده و باعث ایجاد گروه جدیدی به نام موبدیار می‌شوند. (حدود سال ۱۳۵۰ الی ۱۳۶۰ شمسی) دکتر کتایون مزداپور که خود نیز زرتشتی می‌باشد، در این مورد چنین نوشته است: 📚⇲https://b2n.ir/s62371 ❏زنان زرتشتی حتی اگر فرزند موبدان بسیار معروف باشند و هر آن‌چه هم علم و تحصل کسب کنند، در نهایت موبدیار شده و هرگز موبد نمی‌شوند‌. (فرا‌تر پیش‌کش) برای نمونه:⇩⇩(دقت کنید رسم موبدیاری چند ساله رواج پیدا کرده است) ⇲https://amordadnews.com/94032/ ☜در تفکر زرتشتی، دختر یا زن استعداد پذیرش اهریمن را دارد و اساساً خونریزیِ عادت ماهیانه را امری توسط اهریمن دانسته به گونه‌ایی که در این ایام از دادن غذاهای مقوی به زنان جلوگیری کرده که مبادا اهریمن قوی‌تر شود و خونریزی شدت گیرد! (این‌جا کلیک کنید) ☜در ایام عادت ماهیانه‌، زنان باید در اتاقی حبس می‌شدند تا اهریمن درون آن‌ها بر دیگران و حتی گل و... تأثیر منفی نگذارد! (این‌جا و این‌جا کلیک کنید) ☜حال زنان چگونه می‌توانند موبد و حتی فراتر روند، در حالی که باید هر ماه -حدود یک هفته الی ده روز- در اتاقکی حبس شوند؟! ☜کتابی که به آن ارجاع داده شده، زیر نظر بنیاد نیشابور و به یاری آقای فریدون جنیدی نوشته شده است. کافی‌ست با یک سرچ ساده در گروه‌ها و کانال‌های آنان، ببینید چگونه در مورد این شخص و این بنیاد سخن گفته‌اند! ☜برای مثال سخن یکی از افرادی که در مورد جناب جنیدی و بنیاد نیشابور سخن گفته و آن‌ها بیان وی را به اشتراک گذاشته‌اند مشاهده کنید: ❏زمانی که مملکت صاحب داشت، هر مادرقمری نمی‌توانست کتاب خودآموز پهلوی بنویسد و بدون دو کلاس سواد به صرف خواندن شاهنامه ادعا کند، شاهنامه‌شناس و پهلوی‌دان است. اما بعد از بی‌صاحب شدن مملکت، دورانِ سروریِ شغالان و کفتاران آغاز شد. یکی از این افرادِ متوهم و بیماران روانی که قاعدتاً با یک معاینه‌ی سرپایی توسط هر پزشکی، می‌بایست در تیمارستان بستری می‌شد، اکنون در بنیادی غصبی و دزدی که نام یکی از شهرهای بزرگ خراسان را بر آن گذاشته، اسم خود را "استاد" نهاده و مکتب‌خانه تاسیس کرد. مکتب‌خانه‌ای به سبک دورۀ قاجارها که در آن شبه‌علم تدریس میکند و در ازایش بادمجان می‌گیرد! ❏ ☜حال چگونه از یک بیمار روانی (توهینی که خود به این استاد انجام داده‌اید) سند ارائه می‌دهید؟! و شگفت‌آور است که علم لغت‌شناسی در‌حوزه‌ی آئین زرتشت را در این متن اساساً زیر سوال برده‌اید! و در تضادی آشکار از آن سند می دهید؟ ☜در یسنا هات ۱۷_بند ۱۸ (این‌جا) و یشت ۱۳-بند ۲۱(این‌جا) مدعی هستند عبارت مؤنث می‌باشد، اما هیچ اسمی از زن یا جنس مونث نیاورده است! 🔻ضمناً: چگونه از این بندها ترجمه کرده‌اند که زن می‌تواند موبد شود؟! ما که هرچه سعی کردیم نتوانستیم! شما اگر توانستید خوشحال می‌شویم نشان دهید! هرچند هیچ زرتشتی اصیلی هم تاکنون نتوانسته است. 😊 •پی‌نوشت:⇩ دختر یا خواهر ۱۵ ساله را تاوان گناهان مردان حساب نکنید آن هم به‌خاطر کشتن یک سگ آبی، موبد بودن پیش‌کش! (این‌جا کلیک کنید) اوستای جلیل دوستخواه، جلد ۲-صفحه ۸۲۲. ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
خویدوده در اوستا(1) 🔻در اوستا بیان شده است افرادی که مرده ای را به برده اند(نَسو کش) ، باید در همان جا چند گام دورتر از مرده بنشینند تا مزدا پرستان برای آنها، ادرار بیاورند که سرو تن خود را بدان بشورند. 📝در اوستا داریم : ▪️ادراری که باید نَسوکشان گیسو و تن خود را با خویش بدان بشویند کدام است؟ پیشاب گوسفند یا گاو نر؟ پیشاب مرد یا زن؟ اهورامزدا پاسخ داد:ادرار گوسفند یا گاو نر،اما نه ادرار مرد یا زن،مگر آن مرد یا زنی که خودیده کرده باشند▪️ اوستا، وندیداد، فرگرد 8 بند 13 🔸و اما نکات مهم ✔️نخست اینکه خویدوده در اینجا ، به معنای نوعی پیوند بین زن و مردی است که ادرار آنها باید دارای نوعی خاصیت و ویژگی باشد که در مراسم خاصی از آن استفاده کرد. ✔️دوم در تفکر اوستایی، درون مرده، نوعی دیو یا اهریمنی به نام نسو یا دیو مرگ رسوخ می کند که این موجود پلید قابل سرایت است مخصوصا برای کسانی که مرده را حمل می کنند لذا شرط پاکی و نجات کسانی که نَسوکش(حمل کننده جسد) بوده این است که با غسل و شست و شو با ادرار حیوانات، خود را پاک کنند و طبق اوستا اگر ادرار حیوان نبود باید از ادرار زن و مردی که خودیده کرده اند بهره جست. ✔️ با توجه به سایر منابع زرتشتی که بارها بیان شده است که عمل خودیده(ازدواج محارم) باعث دوری اهريمن و موجود پلید می شود لذا این واژه در اوستا معنایی جز ازدواج محارم ندارد 🔸برای نمونه در کتاب روایت پهلوی از منابع معتبر زرتشتی داریم که خودیده چنان ارجمند و شایسته است که بزرگترین عامل نابودی دیوان است(در این کتاب خودیده به معنای ازدواج محارم است) https://b2n.ir/t78756 🔸همچنین داریم که با خودیده (ازدواج محارم) دیوان به رنج و آزار گرفتار می شوند https://b2n.ir/m77575 🔸حتی در جایی به صراحت بیان کرده که اهریمن می گوید چاره و توان مبارزه با کسانی که خودیده (ازدواج محارم) می کنند را ندارد(تاکید می شود در این کتاب خویدوده به معنای ازدواج است) https://b2n.ir/m81107 🔸همین عبارت در کتاب شایست و ناشایست نیز نقل شده است https://b2n.ir/f83041 🔻لذا مشخص است که دلیل اینکه در اوستا بیان شده برای شستن مرده کشان باید از ادرار زن و مردی که ازدواج محارم کرده اند بهره جست این بوده که در تفکر آنها خودیده ضد اهریمنی و فرار دهنده و نابود کننده اهریمن است ✔️باید دقت کرد خویدوده در این بخش اوستا هیچگاه نمی تواند معنی ازدواج خویشاوندی دهد زیر همانگونه که بیان شد اهریمن و دیوان طبق متون زرتشتی صرفا با ازدواج محارم شکست خورده و فراری می شوند و شخصی که جنازه حمل کرده و دیو نَسو در وی سرایت کرده است با شست و شو با ادرار کسانی که ازدواج نموده اند خود را پاک می گرداند و خود را از اثر دیو نجات می دهد 🔹ترجمه آقای هاشم رضی بزرگترین پژوهشگر زرتشتی و مترجم اوستا نیز همین است 📚https://b2n.ir/d70281 ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔹حقوق های فوق نجومی دربار پهلوی این عکس رو دست به دست کنید برسه به دست فرح و ربع پهلوی تا کم از فقر و نداری الان صحبت کنن ! 👈شماها پول چشیدن غذاتون فقط ۲۰ میلیون بود! ۲۰ میلیونِ ۴۰ الی ۵٠ سال پیش ! باقی دربار چقدر حقوق می گرفتند... 🤷‍♂ @pahlaviiran ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
💢خودیده در اوستا (۲) 🔻در خرده اوستا که بخش مهمی از اوستا می‌باشد و توسط موبد مهرسپندان بیان شده، چندین بار عبارت خودیده آمده که به آن هم سفارش شده است: 📚https://b2n.ir/h34127 📚https://b2n.ir/k87035 🔹روتوش‌کنندگان تاریخ به عمد یا از سر بی اطلاعی برآنند تا برای این عبارت، معانی متفاوتی ذکر کنند که همین آشفتگی در ترجمه، نشان از نادرست بودنِ ترجمه دارد.‌ مثلاً پورداوود و بهرام گور انکساریا و شهبازی بیان کرده‌اند که خودیده، معنی ازدواج خویشاوندان می‌دهد. موبد شهمردان خودیده را به معنی از خودگذشتگی ترجمه کرده است؛ برخی دیگر به شهادت، برخی به فداکاری وحتی موبد رستم شهزادی بیان می دارند تعبیر خدمت به جماعت نیز می تواند معنا شود. 🔹آیا این دست و پا زدن‌ها و ارائه‌ی ترجمه‌های متضاد، نشان از کتمان حقیقتی می‌دهد!؟ 🔻طرح چند سؤال: ⁉️به راستی ترجمه‌ی متضاد موبدان و برخی اوستاشناسان چند سال اخیر صحیح است یا ترجمه‌ی هماهنگ نوادگان حقیقی موبد مهرسپندان یعنی منوچهر، امید اشوهیشتان و آذرفرنبغ و سایر موبدان دیگر؟! (اینجا و اینجا و اینجا و اینجا و... کلیک کنید.) ❗️منوچهر و امید و آذرفرنبغ از نوادگان حقیقی موبد مهرسپندان، در کتب خود به صراحت، خودیده را به معنای ازدواج محارم دانسته‌اند. ⁉️ نوادگان سراینده‌ی خرده اوستا بهتر می‌دانند جدّ آن‌ها چه گفته است یا ترجمه‌های متضاد چند سال اخیر؟! ⁉️اگر معنی خودیده مشخص است، چرا برخی از آن به معنای ازدواج خویشاوندی تعبیر می‌کنند و برخی به معنی شهادت و فداکاری و خدمت به جامعه؟! ❗️جالب‌تر این‌جاست که مدعی شده‌اند منوچهر، آذرفرنبغ و امید و... در دین زرتشت تحریف آورده‌اند و معنی خودیده را به ازدواج محارم تعبیر کرده‌اند! ⁉️سؤال اساسی این است که تحریف از چه چیزی؟ در کدام بخش اوستا در نفی ازدواج محارم مطلبی می‌بینید؟ در کدام بخش اوستا خودیده به معنای ازدواج خویشاوندی(غیر محارمی) یا فداکاری یا خدمت به جامعه است که مدعی تحریف شده اید! ⁉️وقتی هیچ نشانه‌ایی از اصل معنای خودیده نداریم، چگونه باید مدعی شویم که موبدان برجسته‌ی زرتشتی و نوادگان موبد مهرسپندان در دین زرتشت تحریف ایجاد کرده‌اند؟ حتی در زند (تفسیر) گاهان نیز به این امر پرداخته شده (اینجا کلیک کنید) ❗️اتفاقاً هماهنگی در ترجمه‌ی خودیده به معنی ازدواج محارم،و عدم هیچ اشاره ایی به نفی ازدواج محارم در اوستا و سایر کتب معروف زرتشتی نشان از درست بودن این معنا می‌دهد. ═══════┅┄‌ و در نهایت مثل همیشه قضاوت با شما‌🌹 قسمت اول ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅وقتی اِبی وطن فروشی را جار می زند... 🔻همچنین بنگرید به عربده کشان صحرا ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
وقتی فهم یه نوجوان از مدعیان تاریخ بیشتر است؟ 🔻مطلب زیر توسط یه نوجوان پایه دهم رشته تجربی نگاشته شده که با بررسی آن متوجه می شویم یه نوجوان 15 ساله چگونه به این زیبایی فراتر از خیلی از مدعیان تاریخ به بررسی کوروش در عهد عتیق پراخته است 👇👇👇👇 🔹‹پاسخ به شبهه : تورات گفته که کوروش خوب بوده و دانیال رو وزیرش کرده و حرف ادیان برای ما معتبر است› 🔻نکته یکم؛ تورات شامل پنج کتاب (سِفر پیدایش، سفر خروج، سفر لاویان، سفر اعداد و سفر تثنیه) می‌باشد و مابقی عهد عتیق یا کتاب پیامبران است و یا کتاب آنان که ادعای پیامبری داشته اند (لذا نام کوروش در تورات نیست) 🔻نکته دوم؛ آیا عهد عتیق را می‌توانیم به عنوان کتاب دینی بپذیریم؟ 📜 در جایی از تورات (سفر پیدایش) ما با واژه پسران خدا مواجه هستیم!! 📚https://b2n.ir/r18576 📚https://b2n.ir/m05225 📜 ما در قرآن کریم بار ها با عبارت یحرفون الکلم مواجه هستیم، که به تحریف کلام خدا توسط یهودیان اشاره دارد. 📚https://b2n.ir/x48614 📚https://b2n.ir/j90214 / آیه ۴۶ 📚https://b2n.ir/d69555 / آیه ۱۳ 📚https://b2n.ir/d28080 / آیه ۴۱ 🔻نکته سوم؛ وقتی که ما کتیبه های متعددی را درباره چند خدا پرست بودن کوروش در دسترس داریم، چرا باید به کتابی تحریف شده استناد کنیم؟ 🔻نکته چهارم؛ اگر ملاک وزیر بودن دانیال است، که اگر دوستان گرامی کتاب دانیال را با دقت بیشتری مطالعه کنند می‌بینند که دانیال در دوران نبوکدنصر ظالم نیز وزیر بوده است!! دانیال در دوران نبوکدنصر به مقام بسیار والایی رسید، یعنی عالم علما، حکیم حکما و...... 📚https://b2n.ir/r18576 📚https://b2n.ir/s70656 🔻نکته پنجم؛ آیا می‌توانیم کتابی که بدترین تهمت هارا به پیامبران خدا روا داشته است را بپذیریم؟ برای نمونه عهد عتیق تهمت جادوگری را به حضرت سلیمان (ع) روا داشته است که قرآن مجید صراحتا آن را رد می‌کند 📚https://b2n.ir/x48614 📚https://b2n.ir/r12505 ➪‌‌‌‌@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
زرتشت یکی از پدید آورندگان هنر جادوگری جادو و جادوگری از قدیم الایام در میان تمامی اقوام و ملت های جهان ، بسته به میزان باورپذیری آن ملت جایگاه ویژه ای داشته است. بررسی تاریخ جادو و جادوگری در جهان امری بسیار حساس و بسیار طولانی است ، در ایران باستان بلاخص در دیانت زرتشتی با این وجود در اوستا واژه ی جادو به گروهی از دیوان و ارواح پلید نسبت داده می شود که همواره بر ضد ایزدان و نیروهای خیر در نبردند ، لیکن باید در نظر داشت آنچه در زبان های غربی به معنای جادو و جادوگری استفاده می شود ، برگرفته از واژه یونانی مجی یا (mageia) یا مجیک (magic) است که خود آن از واژه (Magon) ، یعنی همان طایفه از مادها که عهده دار امور آیینی در دوره ماد و پس از آن بودند ، گرفته شده است ، همین واژه به صورت معرب آن یعنی «مجوس» در زبان عربی راه یافته است. نکته قابل تامل آنکه با در نظر گرفتن این موضوع که ایرانیان زرتشتی باستان ، جادو و جادوگران را که همواره بعنوان اهریمن و از گناهان بسیار بزرگ بشمار می آوردند در حالیکه که برخی منابع غربی، یونانی، ایرانی، زرتشت را یک شخصیت افسانه ‌ای می ‌دانند که از مروجین جادوگری بود ❗ امیل بنویست خاروشناس و ایران شناس معروف فرانسوی در کتاب خود " دین ایرانی بر پایه متن های معتبر یونانی " در مورد زرتشت از دیدگاه یونانیان رو اینطور توصیف میکند که : تنها جلوه های عینی مدنیت ایران نبود که مردم یونان را پسند می افتاد ، از ایران جریان های فکری و بازتاب هایی از دانش های اسرار آمیز به یونان راه می یافت که ذهن و دماغ یونانی در برابر آنها از تاثر ناگزیر بود ، بنا به جهاتی از دیر باز در میان یونانیان بین مغ و جادو یعنی magi و magic ارتباطی محسوس می شد ، و دانش ماری که شایع بود زردشت آنرا بنیاد گذاشته است سبب شده بود که زردشت در یونان به عنوان یک اختر مار نمونه شناخته شود . منبع : دین ایرانی بر پایه متن های معتبر یونانی ، امیل بنویست ، دکتر بهمن سرکاراتی ، سلسه انتشارات نشر قطره ، تهران ، چاپ سوم ، ۱۳۷۷ ، فصل اول ، صفحه ۱ (زمان افسانه ای زردشت ) نکته : گایوس پلینیوس دوم معروف به پلینی بزرگ ، پلینی فیلسوف و نویسندهٔ رومی زرتشت را مخترع جادوگری و همچنین ابوالقاسم فردوسی سرایندهٔ شاهنامه ، نیز از زرتشت بعنوان پیر جادوگر و مدعی نبوت یاد کرده اند و نیز در کتاب سیمای جادوگران قرون وسطا اثر سوفی پاژ شخصیت باستانی زرتشت را بعنوان یکی از پدید آورنده های هنر جادوگر معرفی کرده است 📚لینک https://b2n.ir/s66859 @Anti_Archaism
✅کهن ترین ابیاتی که به هفت سین اشاره دارد ▪️دکتر شروین فرید نژاد ✅ @Anti_Archaism
🔥جایگاه آتش در آیینِ زرتشت!🔥 ◗باحضور ناقد‌ِزرتشت؛ جناب شادفر. ◗چهارشنبه،سوم‌فروردین،ساعت۲۳. ◗وُیس‌چتِ‌ اندیشکده‌تلگرامیالغدیر. •⎝🎙⎞• https://t.me/Alqadeer
زرتشتیان آتش پرست! 🔻زرتشتیان مدعی هستند که آتش برای آنها صرفا نماد روشنایی و قبله را دارد اما در مطلب زیر نشان داده می شود که چنین نیست ▫️در اوستا (در یسنا و خرده اوستا) نیایش مخصوصی برای آتش وجود دارد بخش هایی از این نیایش نشان می دهد که زرتشتیان دقیقا از آتش طلب رزق و روزی دارند و حتی بر آتش سجده می کنند. به صراحت اعلان داشته اند که خود آتش را ستایش و نیایش می کنند 🔹در یسنا، هات 62 که مخصوص نیایش آتش(آذر) است، داریم : ▪️بند 1: ... ای پسر اهورامزدا، تویی برازنده ستایش و برازنده نیایش، باشد که تو بستایش برازنده و به نیایش برازنده شوی. https://b2n.ir/j33482 ▪️در بند 4 از آتش(آذر) پسر اهورامزدا گشایش و زندگی آسان را طلب می کنند ▪️در بند 6 از آتش (آذر) کامروایی را خواستار هستند https://b2n.ir/s33578 🔹همچنین در خرده اوستا نیایش مخصوصی به نام نیایش آتش داریم که در آنجا مجدد اشاره می کند ▪️که ای آتش، عزیز اهورامزدا، تو برازنده ستایشی و برازنده نیایش https://b2n.ir/x12950 ▪️به صراحت از آتش روزی فراوان، زندگی آسوده، دین آگاهی، پارسایی، و... را خواستار هستند https://b2n.ir/a00987 ▪️همچنین بیان می دارد که ای آتش عزیز اهورامزدا برای نورت نماز می برم (سجده می کنم) https://b2n.ir/e97166 🔹🔹زرتشت در گاتها هات 43 بند 9 به صراحت اعلام می کند که نماز بر خود آتش (آذر) می خواند https://b2n.ir/n18063 🔹در منابع دینی آنها حتی سفارش شده که هر زرتشتی روزی سه بار به آتشکده برود و نیایش آتش را بخواند(اندرزنامه موبد مهرسپندان) https://b2n.ir/h63228 🔹همچنین در کتاب «چیده اندرز پوریو تکیشان» یا گزیده‌ی اندرزهای دانایان پیشین چنین آمده است: «هر روز سه بار در خانه آتشان شوید و آتش نیایش کنید، چه کسی که در خانه آتشان بیش شود و آتش نیایش بیش کند او را خواسته و اهلایی بیش بخشند»( متون پهلوی، ص 91 بند 45). https://b2n.ir/u49065 🔹در کتاب دینکرد ششم درباره رفت و آمد به آتشکده و نیایش آتش چنین آمده است: «ایشان[دانایان پیشین] این را نیز اینگونه می‌پنداشتند که: مرد باید به بیشترین(=تا آنجا که ممکن است) به مانِ آتش(= آتشکده) رود و با احترام آتش را نیایش کند، چه امشاسپندان هر روز سه بار در مان آتش انجمن کنند و آنجا کار ثواب و پرهیزکاری بهلند(= بسپارند) و کسی که بیشتر آنجا رود و آتش را با احترام بیشتر نیایش کند، پس آن کار ثواب و پرهیزکاری که ایزدان آنجا بهلند، بیشتر به تنش ساکن و ماندگار شود»( بررسی دینکرد ششم، میرفخرایی، ص 206، بند 301). 🔹این امر به حدی واضح هست که حتی آرتور کریستسن سن ایران شناس معروف دانمارکی نیز می نویسد :مردم معتقد بودند که هر کس در روز سه بار به آتشکده برود و دعای آتش نیایش را بخواند صاحب ثروت و فضلیت می شود (ایران در زمان ساسانیان، انتشارت نگاه، چاپ سوم 1389،صفحه 173) ✳️روشن است که به اعتراف موبدان از جمله موبد جهانگیر اوشیدری، رئیس سابق انجمن موبدان تهران، منظور از آذر همان آتش است.(موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، تهران، چاپ پنجم ۱۳۸۹، ص 60) 🔹🔹🔹با توجه به موارد گفته شده هنوز باید مدعی شد که زرتشتیان صرفا پرستار آتش بوده اند؟ یا آتش فقط قبله آنها بوده است! ستایش، نیایش، سجده بر آتش رو چه باید معنی کرد؟ از آتش طلب رزق و روزی کردن چه مفهومی دارد! آیا مسلمانان نیایش کعبه دارند و از کعبه طلب رزق و روزی می کنند! هر مسلمانی که در مقابل کعبه نماز می خواند هیچ گاه در ذهن خود این نماز را برای کعبه نمی خواند. ✅ @Anti_Archaism
آتش زرتشتیان و شهید مطهری 🔻شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل ایران و اسلام بحث مفصلی در مورد آتش زرتشتیان دارد، ایشان می نویسد : ▪️عبادت زردشتیان از قدیم الایام در آتشکده و در پیشگاه آتش بوده است . ماهیت این عمل چیست ؟ آیا اینها واقعا اهورامزدا را در حضور آتش‌ می‌پرستند ، یا خود آتش را ؟ همچنانکه عرب جاهلیت در عین اینکه می‌گفت‌ « هؤلاء شفعاؤنا عند الله » اینها شفیعان و وسائط ما در نزد خدا هستند ، اقرار داشت که آنها را می‌پرستند : " « ما نعبدهم الا لیقربونا الی الله زلفی »" ما اینها را نمی‌پرستیم جز برای اینکه ما را به‌ خداوند متعال نزدیک کنند . آقای دکتر معین می‌گوید : . . . زرتشتیان را نظر به همین تقدیس آتش ، ایرانیان مسلمان آتش‌ پرست و آذرپرست خوانده‌اند ، در صورتی که آتش به منزله خدای ویژه یا رب النوع مستقل نبوده است ، چنانکه در میان آریائیان پیش از ظهور زردشت بوده ، بلکه همان گونه که کعبه مورد ستایش مسلمانان است آتش نیز مورد توجه مزدیسنان بوده . ایضا می‌گوید : آتش در کمون کلیه موجودات و موالید طبیعت به ودیعت نهاده شده ، جوهر زندگانی بشر و همه جانوران حرارت درونی یا غریزی است ، منبع وجود و فعالیت افراد همین آتش است ، آتش معنوی در نباتات و جمادات نیز ساری است . ملای رومی از آن تعبیر نغز فرموده : " آتش عشق است کاندر نی فتاد جوشش عشق است کاندر می‌فتاد آتش است این بانگ نای و نیست باد هر که این آتش ندارد نیست باد " آقای دکتر معین در این گفتار خود دچار همان اشتباهی شده است که قبلا به‌ آن اشاره کردیم ، ایشان شرک در عبادت را با شرک در خالقیت اشتباه‌ کرده‌اند خیال کرده اند که لازمه شرک در عبادت این است که آن چیزی که‌ پرستش می‌شود در نظام آفرینش از نظر خلق و ایجاد مقامی داشته باشد و چون‌ زردشتیان چنین مقامی در نظام آفرینش برای آتش قائل نبوده‌اند پس مشرک‌ نبوده اند ، اگر چنین است پس اعراب جاهلیت نیز مشرک نبوده‌اند ، زیرا آنان نیز جز اینکه عملی که باید برای خدا صورت گیرد ، یعنی نماز و قربانی ، برای بتها انجام می‌دادند کاری نمی‌کردند . آنها هرگز بت هبل یا عزی و غیره را رب النوع مستقل نمی‌دانستند اشتباه دیگر ایشان این است که‌ اگر چیزی وجودش خیلی مفید بود مانعی ندارد بشر او را پرستش کند . مقایسه تقدیس آتش با توجه حین نماز به سمت کعبه ، مقایسه غلطی است‌ هیچ مسلمانی هر چند عامی باشد آنگاه که به سوی کعبه برای نماز می‌ایستد در خاطرش خطور نمی‌کند که می‌خواهد با این عمل کعبه را تعظیم و تکریم‌ و تقدیس کند . اسلام که کعبه را قبله نماز قرار داده باین معنی نیست که‌ مردم در حین نماز کعبه را تقدیس کنند و لهذا در ذهن هیچ مسلمانی تقدیس‌ کعبه خطور نمی‌کند از این جهت درست مثل این است که به مسلمانان می‌گفتند هنگام نماز همه رو به نقطه جنوب بایستید که مفهومی جز اینکه در حین‌ عبادت همه وضع واحدی داشته باشد ندارد . هرگز در دین اسلام کوچکترین‌ اشاره‌ای به این مطلب نیست که خداوند با کعبه و مسجد الحرام یک ارتباط خاص دارد بلکه عکس آن تعلیم داده شده است قرآن کریم صریحا می‌فرماید : " « اینما تولوا فثم وجه الله »" و اگر به کعبه گفته می‌شود " بیت " از آن جهت است که هر معبدی " بیت الله " است . پس رو به‌ کعبه ایستادن تنها مبتنی بر یک حکمت و فلسفه اجتماعی است . آن حکمت‌ این است که اولا مسلمانان از لحاظ جهتی که در حین انجام عمل عبادت‌ انتخاب می‌کنند یکی باشند تفرق و تشتت نداشته باشند . ثانیا نقطه‌ای که‌ برای وحدت انتخاب می‌کنند همانجا باشد که اولین بار در جهان برای پرستش‌ خدای یگانه ساخته شد که این خود نوعی احترام به عبادت خداوند یکتاست . عبادت زردشتیان به اقرار خودشان و خود آقای دکتر معین ، تقدیس و تعظیم خود آتش است ، چگونه ممکن است تعظیم و تقدیس آتش عبادت‌ اهورامزدا محسوب شود . آنچه زردشتیان در مورد آتش انجام می‌دهند تقدیس است نه تواضع و نه‌ تعظیم ساده و نه قبله قرار دادن . تقدیس و تنزیه بودن یک عمل ، کافی‌ است برای اینکه عبادت شمرده شود ، خواه توام با اعتقاد صریح به مقام‌ ربوبیت مطلقه و یا رب النوعی باشد و یا نباشد . گذشته از این ، برخلاف ادعای آقای دکتر معین ، زردشتیان برای آتش‌ مقامی کمتر از رب النوع قائل نبوده و نیستند ، برای آتش روحانیت و تاثیر معنوی و قدرت ماوراء الطبیعی قائل بوده و هستند قبلا نقل کردیم در اوستا " آذرایزد " ، پسر اهورامزدا خوانده شده است . کریستن سن می‌گوید : آتش در این آیین مهم تر از سایر عناصر بوده است https://lib.eshia.ir/50079/1/249@Anti_Archaism
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نقد الهی قمشه ای و آتش زرتشتیان! 🔻همانگونه که مشاهده می کنید جناب قمشه ایی با تحلیل های شخصی و بدون اطلاع کافی در حوزه آیین زرتشت این مطالب را بیان می کند 🔹آقای قمشه ایی زرتشتیان نیایش آتش دارند آیا مسلمانان نیایش کعبه دارند؟ 🔹زرتشتیان آتش (آذر) را فرزند اهورامزدا می دانند آیا مسلمانان کعبه را فرزند الله می دانند؟ 🔹زرتشتیان از آذر(آتش) طلب رزق و روزی کرده و به صراحت بیان می کنند به خود آتش و نور آن نماز می برن، آیا مسلمانان از کعبه چنین درخواست ها و تفکراتی دارند؟ و.... لطفا در حوزه ایی که اطلاعات کافی ندارید نظر ندید! 🔻پست مرتبط بازرتشتیان و آتش ⬇️ شماره۱ شماره ای @Anti_Archaism
✅وقتی موبدان زرتشتی اعتراف می کنند زمان و مکان زرتشت را نمی دانند چگونه 6 فروردین را روز زرتشت بدانیم؟ 🔻موبد اردشیر آذرگشسب نمی دانیم زمان و مکان زرتشت کی و کجا بوده است. 📚 کتاب مراسم مذهبی و آداب زرتشتیان، تالیف: موبد اردشیر آذرگشسب، صفحه ۱۶ گروه پژوهشی آرتا https://eitaa.com/joinchat/2525560832C7caee8d264
زرتشتیان دیپلم ردی کانال زرتشتی با نشان دادن متنی مدعی مشخص بودن زمان زرتشت در شش فروردین شده اند. این جماعت کم سواد که حتی زمان و مکان زرتشت را نمی دانند چگونه مدعی دانستن تولد زرتشت شده اند! ✴️هاشم رضی معروفترین محقق زرتشتی تولد زرتشت در منابع زرتشتیان رو کهن ندانسته و متعلق به نوشته های دوران اخیر می داند 📚https://b2n.ir/g89096 📚https://b2n.ir/r16441 ✴️پروفسور مري بويس پژوهشگر معروف زرتشتی ششم فرودین را تخیلی می داند 📚مری بویس، زرتشتیان باورها و آداب دینی آن‌ها، ترجمه ع.بهرامی، تهران: نشر ققنوس، 1391 (ویراست دوم)، ص 214. 📚https://b2n.ir/f66021 🔹از نکات جالب نوشتار آنها این هست که کتاب وجرکرد را به زمان زرتشت نسبت می دهند! 😁 از اثبات گاتها به زرتشت اطمینانی نبود که حالا کتاب دیگه هم اضاف شد اونم به خط پهلوی!!! 🔹ضمنا در این کتاب از غسل برشنوم و معجزات عجیب و غریب زرتشت سخن ها گفته شده است می پذیرید!؟ 🔹در انتها برای رسوا سازی این جماعت بی سواد شما رو به خواندن اسکن زیر، که در مورد کتاب وجر کرد است دعوت می کنم 📚https://b2n.ir/e74324 📚https://b2n.ir/w26769@Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
🔻 ☑️ حق دارم به کوروش هخامنشی فحش بدم! ❌ گفت: چون عملکرد برخی مسلمان‌ها درست نیست، پس من حق دارم این را به پای اسلام بنویسم و به اسلام اهانت کنم! ✔️ گفتم: جماعتی از ، دروغگو و ریاکار هستند. دم از 👈🏻 می‌زنند، اما بسیار بددهن و بی‌شخصیت هستند. ادعای 👈🏻 دارند، اما به صغیر و کبیر رحم نمی‌کنند. حالا چون عملکرد اکثر این‌ها فاجعه هست، پس من هم حق دارم به کوروش هخامنشی فحش بدم؟ بله از قرار معلوم ولی خب ما طوری تربیت شدیم که تمایلی به بددهنی نداریم. دوست نداریم به منطقِ بی‌منطق‌ها رفتار کنیم! «استاد رستمی» ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
دو حکم جالب در مورد برده در زمان ساسانیان 🔻در کتاب مادیان هزار دادستان که از متون مهم فقهی زرتشتی در زمان ساسانیان می باشد در مورد برده داری موارد مختلفی بیان شده که از جمله می توان نوشت: 🔹فروختن برده به کفار ممنوع است و در صورت انجام این کار خریدار و فروشنده دزد محسوب می شوند 🔹چنانچه برده کافر، همزمان با صاحب یا پس از صاحب خود زرتشتی شود، همچنان برده می ماند ✅ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی بزرگان زرتشتی در مهم‌ترین عقیده خود با هم نظر دارند. آیا از نظر زرتشتیان، زرتشت پیامبر هست یا خیر؟ @Anti_Archaism | گروه پژوهشی آرتا