دستور جی دهالا(دستور بزرگ هند و پاکستان):اهورامزدا قبل از آفرینش جهان، دین زرتشت را به همه آفریده ها عرضه کرد
🚮پای صحبت کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند و خود را #زرتشتی مینامند(جوجه زرتشتی) تعاریف و اعتقاداتی از زرتشتیت بیان میکنند که اگر خود #زرتشت زنده بشود و این تعاریف و اعتقادات را بشنود، منکر چنین دینی خواهد بود.
اما خوب میدانیم برای دریافت اعتقادات هر دینی باید به کتب معتبر و بزرگان آن دین مراجعه کرد، نه جوجه زرتشتی هایی که با عرق گیر و زیر شلواری زیر کولر نشسته و تعاریف و اعتقادات فضایی از خود صادر میکنند.
یکی از بزرگترین علمایِ زرتشتی، #دستور_مانک_جی_نوشیروان_جی_دهالا است.
🔍شخصیتی که #دستور_رستم_شهزادی در مورد او در مقدمه مینویسد:
"شادروان دستور دکتر مانک جی نوشیروان دهالا یکی از دستوران بزرگ،روشنفکر و دانشمند زرتشتیان هند و پاکستان و از پیشگامان آموزش زبان اوستا و پهلوی و فرهنگ ایران باستان بود.
دستور دکتر دهالا نویسنده ای بود پر کار که تالیفاتش بسیار و مطالب نوشته هایش پیوسته مورد نظر اندیشمندان زرتشتی و دانشمندان دیکر کشور های جهان قرار گرفته است.
📖دستور رستم شهزادی،مقدمه،خداشناسی زرتشتی.
➕دستور جی دهالا در مورد اعتقادات زرتشتیان به پیامبری زرتشت مینویسد:
"دین زرتشتی در آغاز گسترش خود
در #اوستا های بعدی آنجا که درباره پیامبران پیش از #اشو_زرتشت سخن می رود آمده است که اهورامزدا نخستین بار پیام آسمانی خود را در جهان مینویی به سروش آموخت و این فرشته به علت دارا بودن روح و صفت فرمانبرداری نخستین حامل احکام پروردگار و نخستین آموزگار دین خداپرستی به مردم جهان بوده است.
یسنای ۵۷ و پشت ۱۱ سپس اهورامزدا دین خود را به فرشته هوم آموخت یسنای ۹ و در جهان مادی #کیومرث نخستین آدمی بود که پیام ایزدی را پذیرفت. (یشت ۱۳) ولی #جمشید نخستین شاهی بود که به علت ناتوانی از ابلاغ دین به مردم جهان، از پذیرفتن این رسالت، خودداری نمود (وندیداد ۲) که بالاخره پس از قرنها این کار بزرگ به عهده اشو زرتشت قرار گرفت و آن وخشور این کار بزرگ را انجام داد.
🔻در یشت ۱۳ آمده که همه آفرینشهای گیتی از تولد پیامبری که فرمان اهورامزدا را به سراسر هفت کشور زمین خواهد گستراند بشارت داده و اظهار شادمانی و خشنودی میکند.🔺
📖دستورمانکجینوشیروانجیدهالا،ترجمه دستور رستم شهزادی،صفحه۳۰
goo.gl/XUGJwF 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
⚠️بیان چند نکته :
ملاحظه میفرمایید که دستور(دستور یعنی کسی که فتوا دینی میدهد هم رتبه مراجع در مذهب شیعه) جی دهالا به زیبایی بیان میکنند که زرتشت با #اهورا_مزدا به واسطه فرشته در ارتباط بود.
و سال ها قبل از آفرینش گیتی، در جهان مینویی(عالم قبل از خلقت) دین زرتشت را به تمام آفرینش عرضه کرد اما تنها زرتشت ابلاغ آنرا پذیرفت!
نکته جالبتر آنست که بیسواد هایی مانند موبد یار نیکنام و جوجه ادمین های زرتشتی منکر ارتباط وحیانی بین زرتشت و اهورا مزدا هستند!
قضاوت با شما
✍ #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
بی سوادی #دختران و #زنان در ایران باستان ‼️
👤 #کریستین_سن :
منابع #تاریخی که داریم،اطلاعی در باب تعالیم دختران بدست نمیدهد.
#بارتلمه حدس(!) میزند که تعلیم دختران بیشتر مربوط به اصول خانه داری بوده است!
📖 کریستین سن، ایران در زمان ساسانیان،ترجمه مرحوم رشید یاسمی، صفحه ۵۴۸
goo.gl/hq7wHm 👈 اسکن کتاب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✍ #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
#آملی_کورت :
در ماه تیشری وقتی #کوروش در #اوپیس در ساحل #دجله با ارتش #اکد نبرد کرد مردم اکد عقب نشستند او به #تاراج و #کشتار مردم پرداخت!
✅ @Anti_Archaism
سنت قربانی کردن گوسفند برای مردگان در کیش زرتشتی
#هاشم_رضی یکی از برترین تاریخدانان و پژوهشگران تاریخ #زرتشت و #اوستا شناس در مورد اعتقادات #زرتشتیان پیرامون حالات انسان پس از مرگ مینویسد:
"منظور از #سدوش sedos اصطلاحی است برای دوره سه روز پس از مرگ، یعنی هنگامی که کسی جان از تنش به در می رود و روانش تا سه روز و شب بالای سرش قرار می گیرد تا بامداد چهارم که روان این دنیا را ترک می کند و پس از آن که بر سر پل #چینود، آمار و داوری شده به جهان پسین رود. در این ایام که سیدوش نامند، برای مردگان مراسم و ادعیه یا اوستاهایی است که باید خوانده شود و درست و به هنگام باشد.
🔻در بامداد روز چهارم، که روان از بالین جسد می رود تا بر سر چینودپل برای آمار و داوری حاضر شود، رسم است که #گوسفندی سر ببرند و چربی آن را بر آتش وَرَهرام نهند و اگر چنان آتشی دسترس نباشد بر آتش گذارند.🔻
📖هاشمرضی،معاد وآخرتشناسی در مذاهب و ادیان ایران قدیم،انتشارات بهجت،صفحه ۳۶۱
goo.gl/ByjrSN 👈 اسکن کتاب
✍ #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
⁉️چگونگی اجرای حکم #اعدام در زمان #هخامنشیان
⚖ اجرای حکم اعدام در زمان #هخامنشی علاوه بر شکنجههای متداول داریوشی، به شکلهای متنوعی صورت میپذیرفت:
❶ گردن زدن
❷ دار زدن
❸ به صلیب کشیدن
❹ سر را میان دو سنگ له کردن.
❺ و بیرحمانهترین نوع اعدام
(محکوم را در فضای خالی میان دو تغار محبوس میکردند تا زنده زنده بگندد)
و...
💢 #والتر_هینتس روشهای اجرای احکام هخامنشیان را آکنده از قساوت و وحشتآفرینی دانسته است.
📚 سند :
هینتس، والتر، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، تهران، ۱۳۸۷، صفحه ۳۱۵ و ۳۲۶.
goo.gl/vxmBmJ 👈 اسکن کتاب
✍ #محمد_پورعلی
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🌸من به عنوان یک دختر ایرانی به اسلام نیاز دارم،چون :
📮 #قسمت_اول
1⃣قبل از ورود اسلام به ایران، در دین زرتشت زن را زاییده اهریمن میدانستند
📚 بندهش، بخش نهم، در باره چگونگی زنان
2⃣من به اسلام نیاز دارم چون، در ایران باستان و دین زرتشت ارثیه زن نصف مرد بود.
نصف مرد بودن ارث زن در اسلام، مورد اعتراض عده ای قرار گرفته اما در کتاب «ماتیکان هزار داتستان» (قانون مدنی زرتشتیان در زمان ساسانیان) نیز
چنین آمده است:
«اگر مردی فوت کند، زن یک سهم و پسران خودش دو سهم و دختران او یک سهم از ماترک او ارث خواهند برد.»
📚 ماتیکان هزار داتستان ،ترجمه موبد شهزادی، ص ۱۰۶
3⃣من به اسلام نیاز دارم چون، من را مجبور به ازدواج میکردند:
در فقه زرتشتی چنانچه پدر نخواهد با دختر خود ازدواج کند، دختر میباید منحصراً با مردی ازدواج کند که پدرش برای او معین کرده است. چنانچه در زمینه انتخاب شوهر اختلافی بین پدر و دختر وجود داشته باشد، نظر پدرملاک عمل قرار میگیرد و دختر حق اعتراض ندارد. مگر آنکه سن او کمتر از 9 سال باشد که در اینصورت پس از رسیدن به 9 سالگی میتواند شوهر فعلی خود را با رضایت او تغییر دهد.
📚برای آگاهی بیشتر بنگرید به: رضی، هاشم، دانشنامه ایران باستان، جلد یکم، تهران، ۱۳۸۱، صفحه 382 تا 391؛ بارتلمه، کریستین، زن در حقوق ساسانی، ترجمه ناصرالدین صاحبالزمانی، چاپ دوم، تهران، ۱۳۴۴؛ متن پهلوی روایت آذرفرنبغ فرخزادان، ترجمه حسن رضائی باغبیدی، تهران، ۱۳۸۴، صفحه 1 تا 12.
4⃣من به اسلام نیاز دارم،چون در ایران قبل از اسلام دختران و زنان را میفروختند:
دکتر کتایون مزداپور از محققان پرتلاش زرتشتی است که تاکنون کتاب های متعدد در زمینه ی دین زرتشتی نگاشته و کتاب های کهن متعدد از زرتشتیان را احیا کرده است.
وی در کتاب «چند سخن» مقاله ای با عنوان «خانواده باستانی ایرانی» دارد که وضعیت زن را در ایران باستان به ویژه در عصر ساسانی بیان می کند.
در صفحه ی ۳۹۰ می نویسد:
«… با منظور داشتن این واقعیت که تا زن در سالاری مرد بود و در درون دوده می زیست، حتی می شد او را فروخت…»
📚کتایون مزداپور،کتاب چند سخن،صفحه 391
🔘 #ادامه_دارد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
🌸من به عنوان یک دختر ایرانی به اسلام نیاز دارم،چون : 📮 #قسمت_اول 1⃣قبل از ورود اسلام به ایران، د
🌸من به عنوان یک دختر ایرانی به اسلام نیاز دارم،چون :
📮 #قسمت_دوم
5⃣ من به اسلام احتیاج دارم چون، اگر پدر یا بردار من گناهی مرتکب میشدند، روحانی #زرتشتی (موبد)باید با من همبستر میشد:
به موجب متن اوستایی و زرتشتی وندیداد، در برخی موارد گناه یک مرد زرتشتی در صورتی بخشیده میشد که موبدان با دختر یا خواهر بیگناه آن مرد همخوابگی میکردند.
📚اوستا،وندیداد،جلد3،صفحه1433،فرگرد14،شماره15
6⃣من به اسلام نیاز دارم چون، من قبل از اسلام شخصیت حقوقی نداشتم :
زن در دین زرتشتی فاقد شخصیت حقوقی است و چنین حقی در متون دینی و حقوقی زرتشتی از او سلب شده است. به عبارت دیگر، زن یک انسان دارای حق شناخته نمیشد، بلکه همچون دیگر کالاها و بردهها و داراییهای مرد،یکی ازاموال واجناس او به حساب میآمد. زن «شیئی» بشمار میرفت.
📚برای آگاهی بیشتر بنگرید به: بارتولومه، کریستیان، زن در حقوق ساسانی، ترجمه ناصرالدین صاحبالزمانی، تهران، ۱۳۳۷، صفحه ۴۰ و اغلب صفحات دیگر؛ متن اوستایی وندیداد، ترجمه و شرح هاشم رضی، جلد سوم، تهران، ۱۳۷۶، صفحه ۱۴۹۴.
من به اسلام نیاز دارم،چون در زمان #هخامنشیان نصف نان دستمزد کارکرد یک روز زنان بود:
در اینجا با توجه به این لوح ها، مقدار دستمزد زنان در عصر داریوش را از کتاب «از زبان داریوش»، می آوریم:
کارگران زن در شیراز و رخا: هرکدام ماهانه سی لیتر جو روزی نصف نان جو.
📚هایدماری کخ، کتاب از زبان داریوش، صفحه ۶۰ ـ ۶۵
7⃣من به اسلام نیاز دارم،چون خداوند در قرآن فرموده است که :
(... و عاشِرُوهُنَّ بالمعروف...)؛ «با زنان به نیکی (و مهربانی) رفتار کنید».
📚سوره نساء،آیه 19
8⃣من به اسلام نیاز دارم،چون پيامبر اعظم صلی الله علیه و آله در سخني، مهرباني ويژه خداوند به دختران را چنين گزارش مي کند:
"ان الله تبارک و تعالي علي الاناث اراف منه علي الذکور و ما من رجل يدخل فرحه علي امراه بينه و بينها حرمه الا فرحه الله تعالي يوم القيامه"
خداوند بر دختران، مهربان تر از پسران است و هر کسي بانويي از محارم خود را شاد کند، روز قيامت از سوي خداوند شاد مي شود.
📚کافی،جلد۶،صفحه۶،حدیث۷
9⃣رسول خدا(ص): استَوصوا بِالنِّساءِ خَیرا؛ یکدیگر را به رفتار نیک با زنان سفارش کنید.
📚 صحیح بخاری: ج 5 ص 1987 ح 4890، صحیح مسلم: ج 2 ص 1091 ح 60، سنن کبرى: ج 7 ص 480 ح 481، مصنّف ابن أبی شیبة: ج 4 ص 184 ح 4، کنز العمّال: ج 16 ص 372 ح 44955، تفسیر جوامع الجامع: ج 1 ص 245، عوالی اللآلی: ج 1 ص 255 ح 16، بحار الأنوار: ج 33 ص 628
🔘 #ادامه_دارد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
آيا كورش هخامنشی بختيارى بود⁉️
📮#قسمت_اول
قوم دلير #بختيارى و تيرههاى تابع آن در گذر تاريخ، همواره پاسبان هويت ملى و مذهبى ايران زمين بوده اند و نمونه بارز جانفشانىهاى آنان را مىتوان در هشت سال #دفاع_مقدس ديد كه چگونه از جان و مال و ناموس ملت در مقابل كفار بعثى دفاع نمودند، و با فدا كردن خود، از ارزشهاى مذهبى و ميهنى پاسدارى نمودند.
👈از ديگر سو، قريب به يك قرن است كه زمزمههايى از بيرون، در ميان اين قوم سلحشور شنيده شد و روز به روز صداى آن بلندتر به گوش مىرسد؛ اين ادعا كه كورش دوم (مشهور به كورش كبير) بختيارى بود!‼️
🔍 شايد اولين كسانى كه چنين سخن حيرت آورى را مطرح نمودند، خود از قوم بختيارى نبودند و بر اساس اهداف خاص سياسى چنين مدعى شدند.
ليكن برخى چنان در اين ادعا غرقاند، كه حاضر به شنيدن حقيقت نيستند. به هر روى، نگارنده بر خود وظيفه ميداند كه حق را بر زبان آورد. هرچند براى عدهاى ناخوشايند باشد.
آيا كورش هخامنشی ، بختيارى بود⁉️
-
در قدم اول، فرض را بر اين بگيريم كه كورش هخامنشی، بختيارى بود.
به راستى آيا در شأن يك قوم بزرگ و دلاور است كه به "يك شخص" افتخار كند؟
يا اينكه آن شخص بايد به قوم دلير خود افتخار كند؟
حقيقت اين است كه كورش هخامنشی بايد افتخار كند كه بختيارى است (اگر واقعاً بختيارى باشد)، و حداقل اين افتخار بايد دو طرفه باشد.
❗️ليكن كورش هخامنشی در هيچ كتيبه و هيچ متنى اشارهاى به بختيارى بودنِ خود نكرد. با اينكه او در استوانه مشهور خود، اصل و نسبش را بيان كرد، اما هيچ اسمى از #قوم_بختيارى نمىآورد.
سرزمينهاى متعدد و اقوام گوناگون را نام مىبرد، اما نامى از قوم بزرگ بختيارى نمىآورد. تنها به شهر #انشان اشاره مىكند، و ميگويد كه پدرانش، شاه اين شهر بودند.[1]
برخى گفته اند منظور از شهر انشان، همان سكونتگاه قوم بختيارى است!‼️
👈در پاسخ بايد بگوييم كه اولاً انشان تنها يك منطقه بود، مطمئنا بختيارىها همه ساكن يك نقطه نبوده و نيستند، كورش اگر بختيارى بود، بايد به قوميت و اصل و نسب خود (يعنى بختيارى بودنِ خود) اشاره مىكرد، نه اينكه نام يك شهر را بياورد.
👈ثانياً طبق جديدترين يافتههاى باستانشناسى، انشان ربطى به قوم بختيارى ندارد. انشان نام ديگر سرزمين #پارس است و شهر انشان، در نزديك #دژ_سپيد Dež-e Espīd (بيضاء كنونی و در نزديكى #شيراز امروزى) واقع شده بود و حداقل از قرن 7 پيش از ميلاد، انشان نام ديگر پارس بود.[2]
پس انشان (برخلاف تصورات برخى) اصولا ربطى به مناطق بختيارى نشين ندارد.
👈چگونه ممكن است كه كورش كبير، بختيارى بوده باشد، ولى هيچ اشارهاى به اصالت خود نكرده است؟
✅در حقيقت دو گزينه وجود دارد. يا كورش كبير اصلاً بختيارى نبود، يا بختيارى بود ولى به اصالت خود افتخار نمىكرد و براى آن ارزشى قائل نبود كه در آثار خود هيچ اشارهاى به بختيارى بودنِ خود نكرد.
📚اسناد:
[1]. بنگريد به ترجمه فارسى استوانه كورش كبير، دكتر شاهرخ رزمجو، بخش خاورميانه موزه بريتانيا، متن استوانه، بند 21 ؛ همچنين ترجمه فارسى منشور كورش كبير، به ترجمه پروفسور عبدالحميد ارفعى، بند 21 ؛ و نيز بنگريد به:
Translation of the text on the Cyrus Cylinder, Translation by Irving Finkel, Assistant Keeper, Department of the Middle East, Num 21
[2]. بنگريد به:
Shahbazi. A. Sh (1986), Ariyāramna Old Persian proper name, Encyclopædia Iranica, Vol. II, Fasc. 4, pp. 410-411, In Iranica online: Last Updated: August 12, 2011.
به نقل از: D. Stronach, “Achaemenid Village I at Susa and the Persian Migration of Fars,” Iraq 34, 1974, pp. 239-48 esp. p. 248; J. M. Cook, The Persian Empire, New York, 1983, p. 8
🔘 #ادامه_دارد
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
#دعوت_به_همکاری
✅از علاقه مندان به فعالیت درمجموعه نقد باستان گرایی و زرتشت دربخش اجرایی و علمی دعوت به همکاری میشود.
✅برای کسب اطلاعات بیشتروهماهنگی به👈 @Mpourali 👉 مراجعه نمایند.
✅ @Anti_archaism
گروه پژوهشی آرتا
آيا كورش هخامنشی بختيارى بود⁉️ 📮#قسمت_اول قوم دلير #بختيارى و تيرههاى تابع آن در گذر تاريخ، هموار
آيا كورش هخامنشی بختيارى بود⁉️
📮#قسمت_دوم
🔍سخن #گزنفون (مورخ #يونانى) نيز در اين زمينه جالب است.
گزنفون از يك قوم به نام #باكتريان (شايد تلفظ ايرانىاش «بخترىها» باشد) نام مىبرد كه اين قوم در جنوب غربى فلات ايران و دقيقا در مناطق #بختيارى نشين امروزى زندگى مىكردند. اين قوم، نه تنها خويشاوند و خاستگاه قومى #كوروش نبود، بلكه جزو اقوامى بود كه بعدها كوروش هخامنشی آنان را مطيع خود ساخت.[3]
💡نكته ديگر اينكه كوروش هخامنشی از قوم پارس بود. اگر به پوشش مردم پارسى باستان دقت كنيم، درخواهيم يافت كه با پوشش مردم بختيارى بسيار متفاوت است. گذشته از اين، زبانى كه كورش به آن سخن ميگفت، بسيار متفاوت از زبان مردم بختيارى است. براى مثال #داريوش_هخامنشى كه همزبان و همگويش كوروش بود، در #كتيبه_بيستون ميگويد:
atiy Darayavauš xšayathiya VIII mana taumaya tyaiy paruvam xšayathiya aha adam navama IX duvitaparanam vavam xšayathi ya amahy thatiy Darayavauš xšayathiya vašna Auramazd.
🔻اين عبارات به اين صورت تلفظ مىشود:
«آتى دارَيَوَئوش خشايَثىَ [هزوارش] مَنا تَئومايا تيَيى پَرووَم خشايَثيا آهـَ آدَم نَوَمَ [هزوارش] دوويتاپَرَنَم وَوَم خشايَثى. وَشنَ اَئورَ مَزد.»
🔍اگر اين عبارات را به يك پيرمرد يا پيرزن بختيارى كه تسلط كامل بر ادبيات و گويش #بختيارى دارد نشان دهيم، آيا متوجه حتى يك كلمه از آن مىشود⁉️
آيا مىتوان ادعا كرد كه كورش كبير (و عموزادگان او از جمله داريوش و...) بختيارى بودند⁉️
❗️پس چرا به زبان و پوششى غير بختيارى سلوك مىكردند؟
✅حقيقت اين است كه مردم بختيارى عموماً تركيبى از دو قوم باستانى #عيلامى و #گوتى هستند. در اكثر مناطق بختيارى نشين #ايران، آثار مربوط به #عيلاميان مشاهده مىشود.
از ديگر سوى، يافتههاى علمى گوياى اين است كه مردم #زاگرس نشين به طور كلى شباهت بسيارى به قوم باستانى گوتى دارند.[4]
⚠️قابل توجه اينكه عيلاميان از اقوام آريايى نبودند.
گوتىها نيز از لحاظ #نژاد و زبان و ... بسيار نزديك به عيلاميان بودند.
جالبتر اينكه گوتىها اصالتاً از اقوام #غيرآريايى و باستانی فلات ایران بودند.[5]
📚اسناد:
[3]. گزنفون، كوروشنامه، ترجمه: رضا مشايخى، تهران: انتشارات علمى و فرهنگى، 1386، ص 4.
[4]. دكتر رقیه بهزادی، آریاها و ناآریاها در چشم انداز کهن تاریخ ایران، تهران، انتشارات طهوری، 1382. ص 27.
[5]. رقیه بهزادی، همان.
دكتر عباس قديانى، فرهنگ جامع تاريخ ايران، تهران، انتشارات آرون، 1387، ج 2 ص 722-723
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
🔴 کورش هخامنشی و پدرش، بنیانگذاران خیانت در ایران
✅ نشریه #اکونومیست (economist.com) در مصاحبه با نیل مک گرگور (Neil MacGregor)، رییس موزه بریتانیا (British Museum) پیرامون #کورش_هخامنشی، به نکاتی قبل توجه اشاره کرد:
وی درباره منشور کورش هخامنشی گفت: «#کوروش یکی از فرمانروایانی است که روشی از حکمرانی بدون تکیه بر ایجاد ترس را یافته است... من فکر میکنم این دلیلی است که #ماکیاولی به او علاقه دارد. به طور خاص در غرب، فرانسویها، بریتانیاییها و آمریکاییها شیفته او میشوند. چرا که آنها هم با چالشی مشابه رویارو هستند: اینکه چگونه میتوان جامعهای را تصور کرد دینهای مختلف میتوانند در کشوری واحد همزیستی کنند.»
📙نشریه اکونومیست، 3 آوریل 2013، عنوان مقاله: «Why is the Cyrus cylinder important?»
✅ تحلیل:
- نیل مک گرگور مدعی میشود که «کورش روشی از حکمرانی بدون تکیه بر ایجاد ترس را یافته بود»، لیکن چنین سخنی عمومیت ندارد. امروزه مورّخین معتقدند که کورش نیز در تازش به سرزمینها و فتوحات، «آن گونه که طبیعت و خاصیت هر جنگی است» در دلهای بسیاری رعب و وحشت انداخت. (اسناد فتوحات خشونتآمیز، و کشتار مردم به دست کورش هخامنشی: yon.ir/SefB0)
- نیل مک گرگور میگوید که #ماکیاولی علاقه زیادی به کورش داشت و اتباع #ماکیاولیسم شیفته کورش اند. از دیگر سوی، مکتب فکری #نیکولو_ماکیاولی (سیاستمدار ایتالیایی) که به "ماکیاولیسم" مشهور است، معتقد است که در سیاست و اداره مملکت استفاده از هر وسیلهای مجاز است، و در اصطلاح معتقدند که #هدف_وسیله_را_توجیه_میکند و در راه رسیدن به هدف، میتوان از هر وسیله مشروع یا نامشروعی استفاده کرد. چنین موضوعی را در زندگانی کورش میتوان مشاهده کرد. آنجایی که در زندگانی او میخوانیم که وی #خیانت و #دروغ و #دزدی را برای رسیدن به هدف، مُجاز میپنداشت...
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
#دعوت_به_همکاری
✅از علاقه مندان به فعالیت درمجموعه نقد باستان گرایی و زرتشت دربخش اجرایی و علمی دعوت به همکاری میشود.
✅برای کسب اطلاعات بیشتروهماهنگی به👈 @Mpourali 👉 مراجعه نمایند.
✅ @Anti_archaism
هدایت شده از گروه پژوهشی آرتا
قحطی، بردگی ،کنیزی زنان و دختران ارمغان هخامنشیان برای مصری ها
پس از حمله وحشیانه #کمبوجیه دوم(پسر #کوروش دوم) به #مصر بلا و بدبختی گریبان مردم و کشور مصر را فراگرفت در اینباره الواحی بدست آمده است که عمق فاجعه را به زیبایی نشان میدهد، #والتر_هینتس تاریخدان،ایرانشناس و متخصص زبان های باستانی ایرانی ایلامی در این باره چنین می گوید :
"مصر مدتی چنان دچار #قحطی و درماندگی شد که در تاریخ کشور بی سابقه بود». وقتی که اوجاهورسنت که دوست #ایرانیان و ملازم کمبوجیه بود چنین می نویسد، در درستی آن نمی توان تردید کرد. اشیای قیمتی و #برده ی بی حسابی به چنگ سپاه پیروز افتاد. تصادفا لوحی مربوط به یک قرار داد از #بابل بر جای مانده است که نوری تعیین کننده به این اوضاع می افکند. بر پایه ی این لوح ادین-نبو"، مزدوری بابلی(سرباز #هخامنشیان )، در مصر #کنیزی به غنیمت به دست آورده بود. هنگامی که او سال بعد (۵۲۴) از خدمت ایرانیان مرخص شد، به میهن خود بازگشت. او در بابل این کنیز و دختر سه ماهه اش را به تاریخ ۳۱ دسامبر ۵۲۴ به دو پوند نقره یا ۲۱۶ مارک طلا فروخت)"
📖والترهینتس،داریوش و ایرانیان،ترجمه پرویز رجبی،نشرماهی،صفحه۱۲۷
✍ نویسنده: #محمد_پورعلی
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ @Anti_archaism
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism
◀️بیزاری مردم #مصر از نیروهای #پارسی (هخامنشیان)
◀️ #هخامنشیان میلیون ها نفر از مردم مصر را قتل عام کردند.
📖امپراطوری کهن پارسی،جان کورتیس و نایجل تالیس، ناشردبیر
مترجم. حسن بلانی و حسنی اقبالی صفحه۷۸
✅ @Anti_Archaism
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔کانال ما در سروش:
https://sapp.ir/anti_archaism