eitaa logo
صفرتاصد ادبیات عربی
6.7هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
170 ویدیو
2 فایل
﷽ 🔹محمدهادی بیات ✔️ مؤلف ✔️ پژوهشگر برگزیده ✔️ مدرّس حوزه و دانشگاه 😎 راه درست یادگیریِ عــربی رو بهـت میـگم؛ 💪 و از اوّل تا آخرش کنارتم💯 🎬 آموزشها: eitaa.com/Arabi0_100/286 ✅ رضایت دانشجویان: @Arabi_Rezayat 👤 پشتیبان: @Admin0_100
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ این فراز، لغت جدید نداشت ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ بچه ها من میگم کلیپ بعدی چی باشه؟! شما دوره آموزشی پیشنهاد میدین؟! 😅 ‌
‌ اشکال نداره، امشب یه کلیپ جدید داریم، با موضوع: ✅ استفهام تصوری و تصدیقی اسمش یه ذره قلمبه است، ولی خیلی راحته. تا چند لحظۀ دیگه... ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✾ ﷽ ✾ 🎬 استفهام تصوری و تصدیقی 🔻 تفاوت ادوات استفهام: أ، هَل، مَتَی، کَم، أینَ و... ⌚️ زمان: 02:13 ✂️ برشی از دوره: الکافی‌ فی‌ المفردات 🔰 سطح: 😇 نظر لطف دانشجویان 👉 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‌ سلام رفقا 🙋🏻‍♂️ حوالی ظهر جمعتون بخیر ‌
‌ اینجا استفهام تصوری و تصدیقی رو خیلی ساده توضیح دادم، اما بیان علمی تر و تخصصی ترش رو میتونی اینجا بخونی 👇 ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✾ ﷽ ✾ ⁉️ ❸➊ 💬 سؤال: منظور از تصوّری و تصدیقی چیست؟ و کدام یک از ادات استــــــــــفهام برای تصوّر و کدام یک برای تصدیق به کار می رود؟ 📝 پاسخ: 🔸 در هر دو قسم از استفهام، سؤال کننده اجمالا به بخشی از مطلب علم دارد، مثلا میداند ایســــــــــتادنی اتفاق افتاده؛ با این تفاوت که در استفهام تصــــــوّری نمیداند شخص ایستاده کیـــــست، لذا می پرسد: «أزيد قائم أم عمرو؟» و در اســــــــــــتفهام تصدیقی نمی داند که ایســـتادن منسوب به «زید» است یا خیر (ســـــــؤال از نسبت است)، لذا می پرسد: «أ زيد قائم؟» 🔹 تفاوت این دو استفهام، در نحوۀ پاسخ دادن به آنها به خوبی روشن می شود؛ زیرا: 📍در پاسخ به استفهام تصوّری، نمی توان از حروف جواب (همــچون نَعَم و لا) استفاده کرد، بلکه باید با تعیــــــــــین یکی از طرفین پاسخ داده شود (چرا که سؤال از تعیـــــین بوده است). پس در پاسخ به سؤال «أ زيد قائم أم عمرو؟» گفــــته می شود: «زیدٌ» یا «عمروٌ» یا «کِـــــلاهُما» (هر دوی آنها)، و یا: «لیس أحدهما» (هیچکدامشان). 📍و در پاسخ به استفهام تصــدیقی، باید از حروف جواب استفاده کرد، چرا که سؤال از وقوع یا عدم وقوع نسبت است. پس در پاسخ به سؤال «أ زید قائم؟»، می گوئیم: «نَعَم» یا «لا». ⚠️ نکته: گاه چنین است که با وجود اســــــتفهامِ تصدیقی، می توان با تعییــــــن نیز پاسخ داد؛ مثل اینکه در پاسخ به سؤال «أ قــــــام أحدٌ؟» (آیا کسی ایـــستاد؟) گفــــــــته شود: «زیدٌ». در اینصورت یعـــنی هم گفته شـده است «نَعَم» و هم فرد ایستاده مشخص شده است. پس سؤال بصورت کامل تر پاسخ داده شده است که در اصطلاح به آن «جـــــوابٌ و زِيادَةٌ» گفته می شود 🌱 🔸 از بین ادات استفهام، «هـــمزه» (أ)، هم برای تصوّر و هم تصدیق به کار می رود؛ و «هَل» تنها برای تصدیق و ســـــــایر ادات (مانند: أینَ، مَتی، مَن، ما، کَم و...) فقط برای تصوّر به کار می روند. ☑️ ر.ک: 📚 الحدائق الندیّه، ص 844 📚 مغنی اللبیب، ج1، ص 15 و 43 🎯 صفر تا صد ادبیّات عربی: 📱@Arabi0_100