♻️ ترک آفرینش این عالم با "فیّاضیّت علی الإطلاق" خداوند ناسازگار است. همراه بودن این جهان با شرور و مفاسد نمیتواند مانع از تعلّق اراده حکیمانه الهی بر آفریدن آن شود؛ زیرا با وجود همه این شرور، در مجموع، خوبی ها و مصالح این جهان بر بدی ها و مفاسد آن غلبه کلّی و قاطع دارد.
علّامه مصباح یزدی (رحمه اللّه)
کتاب جنگ و جهاد در قرآن، ص 30
#کتاب
#جنگ_و_جهاد_در_قرآن
#علامه_مصباح_یزدی
@Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدیون شهداء و اماممون هستیم، مدیون رهبرمون هستیم🎥
🔰 سیّد جواد ذاکر (رحمه اللّه)
#فیلم
#سخنرانی
#سید_جواد_ذاکر
@Arshiv_Gholam
🔰أبوودّاك گويد چون علىّ بن أبى طالب (علیه السّلام) از نبرد با خوارج فراغت يافت، در نهروان، به ميان مردم برخاست و سخن گفت.
🔻نخست حمد و ثناى خداى آنچنان كه سزاوار اوست به جاى آورد، سپس گفت:
💡أمّا بعد، خداوند در حقّ شما نيكى كرد و در جنگ پيروزيتان داد. اكنون بىدرنگ روى به دشمن خود (مردم شام) نهيد.
🔴 پس برخاستند و گفتند:
يا أميرالمؤمنين تيرهامان به پايان رسيده و شمشيرهامان كند شده و سرنيزههامان كنده شده و بيشترين شكسته است. ما را به شهرمان بازگردان تا با ساز و برگ بهتر بسيج نبرد كنيم. شايد هم أميرالمؤمنين به جاى آن شمار كه از ما كشته شدهاند، شمار ديگرى بر ما بيفزايد و اگر چنين كند ما در پيكار با خصم نيرومندتر خواهيم شد.
🔺آنكه در اين روز از سوى مردم سخن گفت أشعث بن قيس بود.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 27
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
shoor2.MP3
2.61M
🎙نوای حسین حسین جان🎙
🔰 کربلایی نریمان پناهی
🗓 صوت های قدیمی
#صوت
#سینه_زنی
#نریمان_پناهی
@Arshiv_Gholam
2 (2) (1).mp3
15.87M
🎙آقا جان حسین حسین آقا جان🎙
🔰 کربلایی علی کرمی
🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز عاشوراء محرّم ۱۴۰۱
#صوت
#روضه
#سینه_زنی
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
صبح 9.4.mp3
17.67M
🎙ای وای از اسیر شدن🎙
🔰 کربلایی علی کرمی
🗓 هیئت الزهراء (سلام اللّه علیها)، صبح روز تاسوعا محرّم ۱۴۰۱
#صوت
#روضه
#علی_کرمی
@Arshiv_Gholam
noormags-مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد.pdf
363.5K
💥مناسبات اهل حدیث و امامیه
🔰 مناسبات اهل حدیث و امامیه در بغداد از غیبت صغری تا افول آلبویه
✍ استاد علی امیرخانی
#معرفی_کتاب
#علی_امیرخانی
#مناسبات_اهل_حدیث_و_امامیه
@Arshiv_Gholam
اباضیه.pdf
315.2K
💥فرقه اباضیه
🔰 تنها فرقهی باقیمانده از خوارج
✍ مسعود جلالی مقدّم
#معرفی_کتاب
#مسعود_جلالی_مقدم
#اباضیه
@Arshiv_Gholam
بازتاب تفکر عثمانی در حادثه ی کربلا نسخه متنی.pdf
1.04M
💥بازتاب تفکّر عثمانیه در حادثه کربلاء
✍ محمّد رضا هدایتپناه
#معرفی_کتاب
#محمد_رضا_هدایت_پناه
#بازتاب_تفکر_عثمانیه_در_کربلا
@Arshiv_Gholam
🔰قيس بن سكن گويد ما در مسكن بوديم. شنيديم كه على (علیه السّلام) مىگفت:
🔺«اى مهاجران، به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر داشته داخل شويد و بازپس مگرديد كه زيان ديده بازمىگرديد».
🔺آنان گريستند و گفتند:
سرما سخت است و (اين جنگ در فصل سرماى هوا بود).
🔺على گفت:
مردم ديگر نيز همانند شما سرماى هوا را احساس مىكنند.
⚫️ ولى آنان همچنان از جنگ سر بر مىتافتند.
چون على (علیه السّلام) چنان ديد گفت:
«از شما دلخستهام، اين شيوهاى ناپسند است كه در پيش گرفتهايد...»
🔵 ولى آنان على (علیه السّلام) را آزردند و همچنان در سرپيچى خويش اصرار ورزيدند.
چون على (علیه السّلام) چنان ديد به كوفه بازگشت و روزى چند درنگ كرد. جمع كثيرى از يارانش از گردش پراكنده شدند. از اينان گروهى همان عقيده خوارج يافته بودند و برخى در امر خوارج در ترديد بودند.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 27 و 28
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
🔰أبو ودّاك گويد چون مردم از رفتن به غزاى شام ناخشنودى نمودند، على همراه آنان بيامد تا به «نخيله» رسيد و آنان را فرمان داد كه در لشكرگاههاى خود بمانند و به جايى نروند و دل بر جهاد بندند و خويشتن مهيّاى آن كنند و كمتر به ديدار زن و فرزند خود روند تا زمانى كه به جانب دشمنشان در حركت آيند.
🔘 نمير عبسى گويد على به جماعتى از رزمندگان قبيله همدان گذشت. عدّهاى پيش آمدند و گفتند:
آيا مسلمانان را بىهيچ گناهى نابود مىكنى؟ كار خدا را سهل مىانگارى و به طلب پادشاهى برخاستهاى؟ و مردم را در دين خدا حكم قرار مىدهى؟ حكم جز براى خدا نيست!
🔺على گفت:
«حكم خدا بر گردن شماست. مانع نمىشود كه شقىترينشان ريش مرا از خون سرم رنگين سازد. من يا مىميرم يا كشته مىشوم، نه، كشته مىشوم».
سپس بيامد و به قصر امارت داخل شد.
🔸أبو ودّاك گويد مردم روزى چند با على در نخيله درنگ كردند. سپس يك يك و دو دو از لشكرگاه آهسته آهسته بيرون مىخزيدند و به شهر مىرفتند. فقط گروه اندكى با او ماندند كه از سران قوم بودند. لشكرگاه خالى شده بود و آنان كه به كوفه رفته بودند ديگر بازنگشتند و آنان كه با او مانده بودند ناشكيبايى مىكردند. على (علیه السّلام) چون چنان ديد خود نيز به كوفه در آمد.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 28
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
میکشی ما را به زاری هرچه خواهی میکنی
اختیار ما تو داری هرچه خواهی میکنی
با همه سوز درون در ره میان خاک و خون
میکشی ما را به خواری هرچه خواهی میکنی
بر سر ما صد بلا در هر نفس میآوری
گه بری دل گاه آری هرچه خواهی میکنی
گاه جان میبخشی و گاهی دل از ما میبری
کس نداند در چه کاری هرچه خواهی میکنی
جان ما از توست جانا و دل ما هم ز توست
هر دو را ای جان تو داری هرچه خواهی میکنی
داغ بر دل مینهی آتش به جان میافکنی
هر دو را انواع یاری هرچه خواهی میکنی
نقش ما الواح ما ارواح ما در دست توست
هر چه خواهی مینگاری هرچه خواهی میکنی
پیش چوگان غمت ما گوی دل افکندهایم
تو در این میدان سواری هرچه خواهی میکنی
افکنی از دست گاه و گاه بر گیری ز راه
میزنی که زخم کاری هرچه خواهی میکنی
افکنی، رانی، زنی، از پیش خود دورم کنی
باز پیش خویشم آری هرچه خواهی میکنی
گیری و داری و بخشایی و بخشی سر دهی
یا به جلادم سپاری هرچه خواهی میکنی
میپزی چون خام بینی سوزی ار شد نیمپخت
با دلم از پخته کاری هرچه خواهی میکنی
دورم از خود افکنی و نام غمخواری کنی
حقّ یاری میگذاری هرچه خواهی میکنی
گه به هجران مبتلا گاهی به حرمانم اسیر
رحم بر ضعفم نیاری هرچه خواهی میکنی
میکنی دیوانه گاهی سر به صحرا میدهی
میدهی گه هوشیاری هرچه خواهی میکنی
در محیط عشق خونخوار خودم افکندهای
گه به تک گه بر سر آری هرچه خواهی میکنی
گه گدازی گه نوازی گاه سوز و گاه ساز
گه عزیزی گاه خواری هرچه خواهی میکنی
گه در اوج عصمتم گه در حضیض شرّ و شور
گاه داری گه گدازی هرچه خواهی میکنی
گه پریشان گه پشیمان گه گرانم گه سبک
گاه خواری گاه یاری هرچه خواهی میکنی
گاه میپوشی و گاهی پردهٔ ما میدری
خویشتن را پردهداری هرچه خواهی میکنی
فیض را در تابهٔ سودای خود افکندهای
داریش در بیقراری هرچه خواهی میکنی
«فیض کاشانی»
#شعر
#مناجات
@Arshiv_Gholam
🛑 این طبع منافق است. وقتی مسئولیتی پیش میآید، اینان از ترس زحمات، حاضر نیستند تحمّل بار مسئولیت نمایند.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت، ص 411
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِيِّ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ:
🔸إِنَّ مِمَّا أَعَانَ اللَّهُ بِهِ عَلَى الْكَذَّابِينَ النِّسْيَانَ.
🔹عبيد بن زرارة گويد شنيدم حضرت صادق (عليه السّلام) ميفرمود:
از چيزهائى كه خداوند به وسيله آن بر ضدّ دروغگويان كمك كرده است فراموشى است.
🔺مرآة العقول:
موثق كالصحيح.
إن مما أعان الله على الكذابين أي أضرهم به و فضحهم فإنهم كثيرا ما يكذبون في خبر ثم ينسون و يخبرون بما ينافيه و يكذبه، فيفتضحون بذلك عند الخاصة و العامة...
📜الكافي، ج2، ص 341
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب رفاقت...
🔻همچنين ساكت بايد باشد از قدح در أهل و أولاد او و أصدقاء او، بلكه از خودش نگويد سهل است، از ديگران هم نبايد نقل نمايد، چه اينكه تأذّى اوّلاً از اين حاصل گردد بعد از منقول عنه، به خلاف مدح منقول از غير.
🔺حاصل، بايد ساكت باشد از هر مكروهى از طبع او، مگر از شرع مطهّر أمر به إظهار داشته باشد، در اين هنگام بدش هم بيايد، ضرر ندارد، چه در واقع إحسان به اوست، بالجمله شخص بايد عيبجو و عيبگو نباشد، كه اين صفت فى حدّ نفسه از صفات مهلكه است، و چيزى كه انسان را آرام مىكند از عيبجوئى ديگرى، آن است كه معايب خود را ملتفت باشد، و ببيند چقدر سخت است از خودش دور كردن عيبى از عيوب، آنوقت ببيند كه ديگرى هم مثل اين مبتلاست، چه بايد كرد؟ نفس قاهر است بر انسان، و بايد اين را هم بداند كه مبرّا من كلّ عيب بر فرض هم پيدا شود، آن جواهرى است كه در خزانه سلطان محفوظ و مضبوط است، به دست ماها نمىافتد، منتهاى خوبى رفيق براى ماها آن است كه محاسن او بر مساوى او غالب باشد. و نظر شخص هم بايد چه بر رفيق چه بر ديگرى اين باشد كه ببيند محسّناتى دارد از او ياد گيرد از روى شوق بر آن، اگر خودش آن صفت را فاقد باشد، نه اينكه در جستجوى قبايح او باشد، كما هو من عادات المنافقين. و همچنين در زبان و قلب هر دو بايد ساكت باشد سوءظنّى بر او نبرد، اگر محملى نتواند در عمل براى او قرار بدهد، حمل به سهو و نسيان كند.
🔹و حمل أفعال غير بر فساد و كشف أسرار و معايب او نزد مردم هو الحركة النّاشئة من الحقد و الحسد الباطنين لإمتلاء باطنه منهما فإذا إغتنما فرصة رشح الباطل من باطنه إلى ظاهره؛ زيرا كه از كوزه همان برون تراود كه در اوست.
📜تذكرة المتقين، ص 26 و 27
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي شَيْبَةَ عَنِ الزُّهْرِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) قَالَ:
🔸بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذَا وَجْهَيْنِ وَ ذَا لِسَانَيْنِ يُطْرِي أَخَاهُ شَاهِداً وَ يَأْكُلُهُ غَائِباً إِنْ أُعْطِيَ حَسَدَهُ وَ إِنِ ابْتُلِيَ خَذَلَهُ.
🔹حضرت باقر (عليه السّلام) فرمود:
چه بد بندهاي است آن بندهاى كه داراى دو رو و دو زبان است، در حضور برادرش او را ستايش كند (و يا در تمجيد او از حد بگذراند) و در پشت سر او را بخورد (و از او بدگوئى كند)، اگر دارا شود (و ثروتى به چنگ آورد) بر او رشك برد، و اگر گرفتار شود دست از يارى او بردارد.
📜الكافي، ج2، ص 343
#حدیث
#الکافی
#امام_باقر
@Arshiv_Gholam