eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
250 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
✍به بهانه این روایت، از عبارت «غفر اللّه ما تقدّم من ذنبه و ما تأخّر» بحث کنیم. ❄️ این عبارت تو ثواب زیارت امام حسین علیه السّلام و . . . هم اومده. 📖مشابه همین تعبیر تو قرآن در مورد پیامبر اومده. 🔸لِّيَغۡفِرَ لَكَ ٱللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنۢبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعۡمَتَهُۥ عَلَيۡكَ وَيَهۡدِيَكَ صِرَٰطٗا مُّسۡتَقِيمٗا (الفتح، آیة ۲) 1⃣ بعضیا اینجوری ترجمه کردن. ما تقدّم یعنی گناهان گذشته و ما تأخّر یعنی گناهان آینده. گذشته و آینده هم به لحاظ اون عملی که ثواب براش ذکر شده سنجیده میشه. 2⃣ بعضیا هم گفتن این ترجمه درست نیست. ما تقدّم یعنی گناهان گذشته و قدیمی (مثلاً عادت شده یا عادت نبوده ولی بخشیده نشده چون بزرگ بوده یا طرف بعدش توبه نکرده) و ما تأخّر یعنی گناهان جدید و أخیر و تازه (مثلاً طرف تازه بهش مبتلاء شده و هنوز تبدیل به عادت نشده یا از این جهت که فرصت توبه نبوده یا اونقدر بزرگ بوده که بخشیده نشده ولی طرف به تازگی انجام داده). 🔰طبق معنای اوّل باید یه تبیینی نسبت به بخشودگی گناهان آینده ارائه کرد. برخی گفتن بخشیدن گناهان آینده یعنی بستر گناه کردن را از بین می‌برد یا اینکه اگر گناهی مرتکب شد توفیق توبه را خواهد داد. برخی گفتند این به نحو استعداد و مقتضیه و به نتیجه رسیدنش مشروط به عدم مانعه. ولی طبق ترجمه دوّم دیگه این توجیه‌ها لازم نیست. 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙ترجمه روایتی از «الأربعون حدیثا عن أربعین شیخا من أربعین صحابیا فی فضائل الإمام أمیرالمؤمنین (علیه السّلام)» نوشته مرحوم شیخ منتجب الدّین رازی، متوفّی ۵۸۵ 💎 در وصف یکی از موالیان أبوتراب... 📌 آثار حبّ مولا... 📎 متن روایت 👇👇👇 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰عَنِ اَلْأَعْمَشِ قَالَ: كُنْتُ حَاجّاً إِلَى بَيْتِ اَللَّهِ اَلْحَرَامِ، فَنَزَلْتُ فِي بَعْضِ اَلْمَنَازِلِ فَإِذَا أَنَا بِامْرَأَةٍ مَحْجُوبَةِ اَلْبَصَرِ وَ هِيَ تَقُولُ: يَا رَادَّ اَلشَّمْسِ عَلَى عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ بَيْضَاءَ نَقِيَّةً بَعْدَ مَا غَابَتْ، رُدَّ عَلَيَّ بَصَرِي؛ قَالَ اَلْأَعْمَشُ: فَأَعْجَبَنِي كَلاَمُهَا، فَأَخْرَجْتُ دِينَارَيْنِ وَ أَعْطَيْتُهَا، فَلَمَسَتْهُمَا بِيَدِهَا ثُمَّ طَرَحَتْهُمَا فِي وَجْهِي وَ قَالَتْ: يَا رَجُلُ أَذْلَلْتَنِي بِالْفَقْرِ، أُفٍّ لَكَ، إِنَّ مَنْ تَوَلَّى آلَ مُحَمَّدٍ لاَ يَكُونُ ذَلِيلاً. قَالَ اَلْأَعْمَشُ: فَمَضَيْتُ إِلَى اَلْحَجِّ، وَ قَضَيْتُ مَنَاسِكِي، وَ أَقْبَلْتُ رَاجِعاً إِلَى مَنْزِلِي وَ كَانَتِ اَلْمَرْأَةُ مِنْ أَكْبَرِ هَمِّي حَتَّى صِرْتُ إِلَى ذَلِكَ اَلْمَكَانِ، فَإِذَا أَنَا بِالْمَرْأَةِ لَهَا عَيْنَانِ تُبْصِرُ بِهِمَا. فَقُلْتُ لَهَا: يَا اِمْرَأَةُ مَا فَعَلَ بِكِ حُبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ؟ فَقَالَتْ: يَا رَجُلُ إِنِّي أَقْسَمْتُ بِهِ عَلَى اَللَّهِ سِتَّ لَيَالٍ، فَلَمَّا كَانَ فِي اَللَّيْلَةِ اَلسَّابِعَةِ وَ هِيَ لَيْلَةُ اَلْجُمُعَةِ، فَإِذَا أَنَا بِرَجُلٍ قَدْ أَتَانِي فِي نَوْمِي فَقَالَ [لِي]: يَا اِمْرَأَةُ أَ تُحِبِّينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ؟ [قَالَتْ]: قُلْتُ: نَعَمْ. قَالَ: ضَعِي يَدَكِ عَلَى عَيْنَيْكِ وَ قَالَ: [اَللَّهُمَّ] إِنْ تَكُنْ هَذِهِ اَلْمَرْأَةُ تُحِبُّ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ مِنْ نِيَّةٍ صَادِقَةٍ، فَرُدَّ عَلَيْهَا عَيْنَهَا. ثُمَّ قَالَ: نَحِّي يَدَكِ. فَنَحَّيْتُهَا فَإِذَا أَنَا بِرَجُلٍ فِي مَنَامِي. فَقُلْتُ: مَنْ أَنْتَ اَلَّذِي مَنَّ اَللَّهُ بِكَ عَلَيَّ؟ قَالَ: أَنَا اَلْخَضِرُ، أَحِبِّي عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ، فَإِنَّ حُبَّهُ فِي اَلدُّنْيَا يَصْرِفُ عَنْكِ اَلْآفَاتِ، وَ فِي اَلْآخِرَةِ يُعِيذُكِ مِنَ اَلنَّارِ. 📜الأربعون حدیثا عن أربعین شیخا من أربعین صحابیا فی فضائل الإمام أمیر المؤمنین علیه السلام، ج ۱، ص ۷۷ 🌐 https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🗣 فضل بن شادان قمّی، متوفّی ۴۲۰، نقلی از حدیث ثقلین را نقل می‌کند که در آن مولا از جهت بیانگربودن معارف قرآن أفضل از کتاب اللّه معرّفی شده است... 🔻عَنْ زَيْدِ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع (وَ اعْلَمُوا أَنْ عَلِيّاً لَكُمْ أَفْضَلُ) مِنْ كِتَابِ اللَّهِ لِأَنَّهُ مُتَرْجِمٌ لَكُمْ عَنْ كِتَابِ اللَّهِ تَعَالَى. 📜مائة منقبة من مناقب أميرالمؤمنين و الأئمة، ص 161 📎پ،ن: 1⃣حدیث ثقلین نقل‌های متعدّدی داره...إن شاء اللّه ضمیمه خواهم کرد...این نقل هم تأییدات زیادی داره...اینکه قرآن کتاب صامته...مولا کتاب ناطقه...بدون مولا، قرآن تفسیر به رأی میشه...چون ذووجوهه...مصادره به مطلوب میشه...متشابهات داره...مولا می‌تونه معارف قرآن رو بازگو کنه...کلیددار معارف قرآن، مولاس... 2⃣فعلاً در مقام أفضلیت مطلق نیستیم...ولی قطعاً أفضلیت نسبی از جهاتی برا مولا نسبت به قرآن ثابته... 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ دفاع جانانه مجری شبکه نروژی از مردم فلسطین در برابر سخنگوی رژیم صهیونیستی 🚫 می‌خواستم یه تیتر بزنم برای این فیلم...به ذهنم رسید اینو بنویسم: «همین قدر پررررررروووو» 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
در طریقت زحمت بسیارها باید کشید تا تقرّب منّت جام بلا باید کشید یار ما بد نیست از ما یک ملاقاتی کند گه کریمان را به بالین گدا باید کشید در مسیر دلبر ما چشم پاکی واجب است گر نظر خورد انتقامش را ز ما باید کشید نیست توجیه قبولی دیدگان خشک را از میان چاه، گاهی آب را باید کشید وقت روضه زودتر از هر چه باید گریه کرد سفره که آماده شد، فوراً غذا باید کشید الدّواء عند الحسین و الشّفاء عند الحسین بهر درمان یافتن دست از دوا باید کشید رفته رفته وقت ما دارد به پایان می رسد تاکه عمری هست ناز یار را باید کشید رو به قبله کردن ما بین قبر انصاف نیست صورت ما را به سمت کربلا باید کشید عاشقان بی‌کفن‌ها با کفن بیگانه‌اند بعد مُردن روی ما یک بوریا باید کشید «علی اکبر لطیفیان» 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪔 یعنی دلت برای علی تنگ می‌شود... 🔰 کربلایی حسن حسینخانی 🕯 قول میدم اگه ورق برگرده...💔 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
♨️ سهم أهلبیت (علیهم السّلام) از لغـت­‌نامه ۵۰ جلـدی دهـخدا 🔰مقدّمه بحث 👤میرزا علی­‌اکبر قزوینی مشهور به دهخدا یا همان دخدا، در سال ۱۲۵۷ خورشیدی در محلّه سنگلجِ تهران دیده به جهان گشود. پدرش خان باباخان که از ملّاکان قزوین بود، پیش از زاده‌شدن علی­‌اکبر، املاک خود را فروخت و با هدف اقامت، به سوی تهران رهسپار شد و در محلّه سنگلج تهران سکنی گزید. از سال ۱۲۹۳ زمانی که به خاطر جنگ جهانی اوّل، در میان ایل بختیاری بود، اندیشه نگارش لغت­نامه در ذهن او شکل گرفت و با استفاده از کتابخانه امیر مفخم، گردآوریِ یادداشت‌­های آن را آغاز کرد. نخستین جلد لغتنامه در سال ۱۳۲۵ از چاپ خارج شد و دهخدا میلیون‌­ها فیش و یادداشت تهیّه کرد، أمّا تا إنتهای زندگی‌اش در سال ۱۳۳۴ تنها موفق شد، بر تألیف و چاپ ۴۲۶۹ صفحه از ۲۶۴۷۵ صفحه از لغتنامه، نظارت کند. پس از درگذشت دهخدا، بنابر وصیّت او، سه نفر از نزدیک‌ترین همکارانش، محمّد معین، سیّد محمّد دبیرسیاقی و سیّد جعفر شهیدی سرپرستی إتمام لغت­نامه را به عهده گرفتند. در یکی دو سال آغاز انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، در روند کار وقفه‌ای افتاد؛ ولی سرانجام در سال ۱۳۵۸ – ۱۳۵۹ کار چاپ آن به پایان رسید. ✍محمّدتقی یارمحمّدیان 📌ادامه دارد... 📚https://emamat.org/andishe-1454/ 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰ادامه بحث 🏷 در لغت­نامه دهخدا، مداخل چشمگیری به امامت و مسائل مرتبط با آن، اختصاص یافته است. پژوهش­‌های نوین أمّا نشان داده که دهخدا، مداخل مربوط به امامت و اعتقادات شیعی را به درستی و به طور کامل و دقیق تبیین نکرده است. وی به لحاظ روشی به خطا رفته و داده‌های محتوایِ مداخل را از منابع اهل‌تسنّن برگرفته است؛ خواننده احساس می­‌کند گویا نویسنده، یا یکی از عالمان اهل‌تسنّن بوده یا اعتقادات ضدّشیعی داشته است. خوش­بینانه­‌ترین حالت، آن است که این مشی را بر بی‌­اطّلاعی نگارندگان نسبت به حوزه تخصّصیِ دانش کلام و از جمله امامت شیعی حمل کنیم...به هر روی، ما در حوزه تخصّصی خویش یعنی امامت، وقتی به لغت­نامه مراجعه می‌­کنیم، با اشتباهات بسیاری مواجه می‌­شویم. دهخدا در محتوای مداخل زیر اطّلاعات کامل و صحیحی را به مخاطب ارائه نمی‌­دهد و یا مسائل بسیار ضروری و مهم پیرامون واژه را، از مخاطب خود دریغ می­‌کند. در یافته‌­هایِ نوینِ پژوهشی، حدود ۱۲۰ واژه مورد بررسی قرار گرفته‌­اند. این واژگان را در اختیار مخاطبان قرار می‌­دهیم تا پژوهشگران علاقمند، بتوانند با مراجعه به آن‌ها، تحلیل صحیح و علمی و قضاوتی درست راجع به لغت­نامه داشته باشند. ✍محمّدتقی یارمحمّدیان 📌ادامه دارد... 📚https://emamat.org/andishe-1454/ 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰ادامه بحث 🔖 بررسی مدخل‌های مرتبط با امامت در لغتنامه دهخدا و اطّلاعات ضدّ شیعی آن: 📝 واژگان از این قرارند: امامت، امام، امامیه، ولایت، شیعه، عصمت، غدیرخم، حضرت أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام)، رجعت، حدیث، سنّت، محدّث، شفاعت، توسّل، امامان ۱۲گانه، عدالت صحابه، عشره مبشره، سقیفه، اجماع، یار غار، حدیث ۷۳ فرقه، احادیث مربوط به امامت حضرت أمیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) و ائمه أطهار (علیهم السّلام) (حدیث کساء، ثقلین، منزلت، قرطاس، سفینه نوح، رایت، طیر مشوی، یوم الانذار، و حدیث سدُ الابواب)، آیات امامت و فضائل اهلبیت (علیهم السّلام) (آیه اولی الامر، تطهیر، مباهله، تبلیغ، اکمال، مودت، صادقین، امّ الکتاب، سوره معارج، هل اتی و سوره کوثر)، غزوات رسول اللّه (صلّی اللّه علیه و آله) (غزوه بدر، احد، خیبر، حنین و غزوه تبوک)، فدک، حشویه، سردابیه، بیعت، استحسان، استصحاب، نهج البلاغه، حدیث کمیل بن زیاد (دعای کمیل)، علم، نافع (حدیث سلسلة الذهب)، لیلة القدر، ربیع الاخر، نام مبارک هر یک از ۱۴ معصوم (علیهم السّلام)، نام اصحاب ائمه أطهار (علیهم السّلام) (مالک اشتر، محمد بن ابی بکر، قنبر، عمار یاسر، سلمان فارسی، ابن مسعود، مالک بن نویره، رشید هجری، عثمان بن حنیف، و حذیفه بن یمان، اصحاب حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السّلام)، هشام بن حکم، أبان بن تغلب، یونس بن عبدالرحمن، زراره بن اعین، مفضل بن عمر، مؤمن الطاق، ابن ابی عمیر، علی بن جعفر، ابان بن عثمان، اصحاب اجماع، نواب اربعه)، ابوبکر، عمر بن خطاب، عثمان بن عفان، ابوحنیفه، مالک بن انس، ابن ادریس شافعی، احمد بن حنبل، بنی امیه، بنی عباس، حفصه، عایشه، طلحه، زبیر، زید بن ثابت، عبد الرحمن بن عوف، معاذ بن جبل، سعد بن ابی وقاص، زهری، محمد بن مسلمه، اسید بن حضیر اوسی، عکرمه بربری. ✍محمّدتقی یارمحمّدیان 📌ادامه دارد... 📚https://emamat.org/andishe-1454/ 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رزق در بین الطّلوعین است بین طوس و قم رزق از دو سفره‌ی موسی بن جعفر می‌رسد❤️ 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam
🔰ادامه بحث 📛 همگان می‌­دانیم که به ادلّه فراوان، شامل: آیات قرآن و روایات معتبرِ حضرت ختمی مرتبت، محمّد مصطفی (صلّی اللّه علیه و آله) و ادلّه عقلی، در میان مذاهب اسلامی، تنها مذهب شیعه امامیه بر حق است. عالمان و اندیشمندان امامیه در انبوهی از منابع کلامی، در طول هزار سال گذشته، از الافصاحِ شیخ مفید، الذخیرة و الشافیِ سید مرتضی، و الاقتصادِ شیخ طوسی گرفته تا تجرید الاعتقادِ خواجه نصیر الدین طوسی، و از نهج الحق و منهاج الکرامه علّامه حلّی گرفته تا احقاق الحقِ قاضی نوراللّه شوشتری و از عبقات الانوارِ میرحامد حسین گرفته تا المراجعاتِ شرف الدّین و الغدیرِ علّامه امینی، همگی حقّانیت شیعه را به خوبی به اثبات رسانیده‌­اند. با این حال دهخدا صدها منبع کلامی شیعه را نادیده انگاشته و در ذیل سه نمایه: امامیه، شیعه و حدیث افتراق به گونه‌­ای سخن می­‌گوید که گویا از بین همه مذاهب، تنها فرقه ناجیه، مذهب اهل سنّت است و دیگر فِرَق، از جمله مذهب امامیه، باطل و اهل آتش جهنّم هستند. او نه یک بار، بلکه در هر سه مدخل بر این اشتباه تأکید و اصرار می­‌کند. ای کاش از این صدها جلد کتاب کلامی شیعه، یکی را از دیده گذرانده بود، سپس قضاوت می­‌کرد. نمی‌­دانم چه بر دهخدا گذشته که منابع کلامی اهل تسنّن را در دست دارد و مدام از آن‌ها نقل دیدگاه می‌­کند؛ امّا با اینکه او در مهد تشیّع می‌­زیسته و به علوم و دانش­‌های حوزوی هم تسلّط داشته، گویا در ایران زندگی نمی‌­کرده و منابع شیعی در اختیار او نبوده است! ✍محمّدتقی یارمحمّدیان 📌ادامه دارد... 📚https://emamat.org/andishe-1454/ 🌐https://eitaa.com/Arshiv_Gholam