eitaa logo
شیخ غلامعلي بدرلو
1.3هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
251 فایل
یاهو زَكَاةُ الْعِلْمِ بَذْلُهُ لِمُسْتَحِقِّهِ وَ إِجْهَادُ النَّفْسِ فِي الْعَمَلِ بِهِ تصنیف غررالحکم، حدیث ۱۳۲ http://eitaa.com/Arshiv_Gholam ارتباط با ادمین: https://eitaa.com/Sheikh_Gholamali
مشاهده در ایتا
دانلود
که دیده بی کفنی را کفن کند بدنی را؟ که دیده دست حسینی مدد کند حسنی را؟ حسین آب بریزد حسن به اشک بشوید که دیده غسل نهانی به نعش بت شکنی را؟ شده خموش چه آسان زبان ناطق قرآن حسن حنوط ببندد عجب لب و دهنی را سرِ شکسته و خون آب زیر تابشِ مهتاب که دیده در همه عمرش به خود چنین محنی را فدای غربت مردی که خود ز غصّه و دردی شبانه غسل و کفن کرد جسم خسته تنی را قسم به سینه شکسته قسم به فرقِ شکسته وصالِ حیدر و زهرا سرود، خوش سخنی را که نیست فاصله باقی میان کوثر و ساقی خدا نداده از اوّل به عشق، ما و منی را فدای دست شکسته که با تن و دل خسته برای بی کفنِ خود گذاشت پیرهنی را و آن امام اسیری که در میان حصیری گذاشت با تن بی سر غریبِ بی کفنی را به گریه از رگِ پاره گرفت بوسه دوباره شبیه عمّه فنا کرد، کاخ خصمِ دنی را دعا ز جود و کرم کرد روی خود به حرم کرد که از قتیلِ قلیلت قبول کن بدنی را "محمود ژولیده" @Arshiv_Gholam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مصلح تر از أمیرالمؤمنین (علیه السّلام) نبود🎥 "سیّدالشّهدای مقاومت سپهبد حاج قاسم سلیمانی (رحمه اللّه)" @Arshiv_Gholam
وقت آن است بگیری قمرش گردانی پسرت را به فدای پدرش گردانی ایستاده به روی پای خودش از امروز مرد گشته، ببرش مرد تَرَش گردانی بی گناهی تو اثبات شود می ارزد پس ببر تا سند معتبرش گردانی تو فقط نیزه نخور صد علی اصغر به فدات دادمش بلکه بگیری سپرش گردانی گلویش تازه گل انداخته من می ترسم صبرکن تا صدقه دور سرش گردانی جان من قول بده پیش کسی رو نزنی جان من قول بده زود برش گردانی طفل من تا بغل توست خیالم جمع است نکند حرمله را با خبرش گردانی "علی اکبر لطیفیان" @Arshiv_Gholam
اگر بخواهد كسى تهذيب بشود، با علم تهذيب نمى‏شود؛ علم انسان را تهذيب نمى‏كند. گاهى علم، انسان را به جهنّم مى‏فرستد؛ گاهى علم توحيد انسان را به جهنّم مى‏فرستد؛ گاهى علمِ عرفان انسان را به جهنّم مى‏رساند؛ گاهى علم فقه انسان را به جهنّم مى‏فرستد؛ گاهى علم اخلاق انسان را به جهنّم مى‏فرستد. با علم درست نمى‏شود. تزكيه مى‏خواهد "يُزَكِّيهِمْ". تزكيه مقدّم است بر همه چيز. طلبه ‏اى كه در مدرسه درس مى‏خواند، همدوش با درس، هم قدم با درس تزكيه لازم دارد. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 134 @Arshiv_Gholam
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ زَكَرِيَّا الْمُؤْمِنِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَسَدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَطَاءٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (علیه السّلام) رَجُلَانِ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ أُخِذَا، فَقِيلَ لَهُمَا ابْرَأَا مِنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، فَبَرِئَ وَاحِدٌ مِنْهُمَا وَ أَبَى الْآخَرُ فَخُلِّيَ سَبِيلُ الَّذِي بَرِئَ وَ قُتِلَ الْآخَرُ؛ فَقَالَ أَمَّا الَّذِي بَرِئَ فَرَجُلٌ فَقِيهٌ فِي دِينِهِ وَ أَمَّا الَّذِي لَمْ يَبْرَأْ فَرَجُلٌ تَعَجَّلَ إِلَى الْجَنَّةِ. الكافي، ج‏2، ص 221 @Arshiv_Gholam
بسیاری از تصمیمات نادرست و اختلاف نظر علماء با ولیّ فقیه، به دلیل نداشتن اطّلاعات کافی از موضوع مورد اختلاف، می باشد؛ آری! اکر علمایی که در یک موضوع با ولیّ فقیه اختلاف نظر دارند، اطّلاعات ولیّ فقیه را داشتند، ای بسا به همان نتیجه ای می رسیدند که ولیّ فقیه به آن رسیده است...می بینیم در بیشتر موارد علماء، یک دهم ولیّ فقیه نیز اطّلاعات لازم را ندارند...رهبر که نمی تواند در هر مسأله، علماء را جمع کند و اطّلاعات ریز و درشت خود را در اختیار آن ها قرار دهد و آن ها را نسبت به تصمیم خود قانع کند...ما در امر حکومت داری نمی توانیم سخن همه فقهاء را اطاعت کنیم...البته باید توجّه داشت که نقش علماء در جلوگیری از انحرافات نظام اسلامی نقشی بسیار کلیدی است. بر نظام اسلامی لازم است زمینه نظارت عمومی علماء را فراهم کند. بسیاری از اوقات ولیّ فقیه اشکالی را در نظام می بیند که صلاح نیست شخصاً ورود پیدا کند و نیاز به کمک علمای ربّانی دارد. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد ، ص 336 تا 338 @Arshiv_Gholam
وقتی خدای متعال یک کلید علم و معرفتی را به انسان می دهد، سپاس گزاری این نعمت آن است که انسان این معرفت را بپذیرد، آن را بفهمد، بر طبق آن عمل بکند. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 47 @Arshiv_Gholam
"و یَهدِیهم إلَیه صِراطاً مُستقِیماً"...این هدایت مخصوص مؤمنین است. اگر ایمان نداشته باشید؛ اگر ایمان داشته باشید، اعتصام نداشته باشید، تعهّدات خودتان را در مقابل خدا عمل نکنید؛ به سوی خدا راه نمی بابید، آن روشنایی هدایت در دل شما فروغ نمی افکند، این مخصوص مؤمنین است..."و الّذینَ جَاهَدوا فینا لَنَهدِیَنّهُم سُبُلَنا" در همه رشته ها این جور است...هرکسی وارد هدف های الهی شد، قدم گذاشت، هر قدمی که پیش رفت، قدم بعدی برایش روشن است. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 153 و 154 @Arshiv_Gholam
📿چهل شب مناجات با خدا و توسّل به محضر حضرات آل اللّه (علیهم السّلام)📿 🕯از جمعه 13 فروردین (19 شعبان) تا شب عید فطر 1400🕯 1⃣ قرائت قرآن 2⃣ حدیث خوانی 3⃣ مناجات و توسّل ⏳ زمان: از جمعه 17 اردیبهشت تا شب عید فطر 1400 ساعت 22 🌐 مکان: قم، میدان آزادگان، خیابان مرصاد، خیابان شهید کشوری، کوچه 9، پلاک 3، بیت الشّهداء، منزل استاد شفیعی کمال آبادی. "خانوادگی" @Arshiv_Gholam
قرآن را که نگاه می کنید، مطالعه می کنید، به جای اینکه سعی تان این باشد که جزء را تمام کنید یا سوره را تمام کنید، سعی تان این باشد که قرآن را بفهمید. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 162 @Arshiv_Gholam
"أ لَم یَأتِکُم..."، "نَبَأ" یعنی خبر مهم؛ به هر خبری نَبَأ نمی گویند...چیست آن خبر مهم؟ خبر مهم این است که پیغمبران آمدند، حرفشان را زدند، این ها قبول کردند، خدای متعال این ها را معذّب به عذاب های گوناگون قرار داد...علّتش چه بود؟ چه شد که این ها این جور کافر شدند...این ها آن اعتقادی را که بایستی به خدای بزرگ _که عالم است، خالق است، مصوّر است، سازنده ی انسان است، ترتیب دهنده جهان است_ داشته باشند...نداشتند. چطور؟...این ها به جای تعقّل کردن، تفکّر کردن...به احساسات جاهلانه و تعصّب آمیز خودشان تکیه می کردند...وقتی روی برگرداندند از حکم الهی، طبیعی است که خیرات حکم الهی هم به این ها نمی رسد...کسی که تعالیم انبیاء و معارف انبیاء را ندیده می گیرد، بی اعتنایی می کند، کفر می ورزد یعنی عناد به خرج می دهد...هم ضرر اقدام به این کارهای خلاف را خواهد دید و هم مجازات عمدی اقدام کردن را خواهد چشید. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 50 تا 56 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ عَنْ أَبِي أُسَامَةَ زَيْدٍ الشَّحَّامِ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام): أُمِرَ النَّاسُ بِخَصْلَتَيْنِ فَضَيَّعُوهُمَا فَصَارُوا مِنْهُمَا عَلَى غَيْرِ شَيْ‏ءٍ الصَّبْرِ وَ الْكِتْمَانِ. الكافي، ج‏2، ص 222 @Arshiv_Gholam
اينك به تمام متصدّيان امور و دست‏اندركاران كشور هشدار مى‏دهم كه قدر اين جوانان حزب اللّهى را بدانيد، و از آنان قدردانى كنيد و آنان را تشويق نماييد و در آغوش‏ محبّت خود حفظ كنيد. اينان بودند كه ايران را نجات دادند؛ و از اين پس همين ها هستند كه انقلاب را پاسدارى مى‏كنند، و همين ها هستند كه با صرف هزينه ‏اى كم در ظرف مدّت كوتاهى با روشن ‏بينى خاصّ خويش كارهاى تعجّب‏ آورى نمودند كه گمان نمى‏شد در ايران بتوان انجام داد. اين مغزهاى متعهّد بايد تشويق شوند تا شكوفا گردند. مسئولين، صاحبان اصلى انقلاب را با بهانه‏ هاى بى‏اساس پس نزنند تا به جاى آنان كسانى را كه وارثان رژيم گذشته و وابستگان فكرى آنان هستند جايگزين كنند. البته بايد از متخصّصان متعهّد يا لا اقل غير معاند استفاده شود، لكن نه به قيمت كنار گذاشتن صاحبان اصلى انقلاب‏. امام خمینی (رحمه اللّه) صحيفه امام، ج‏19، ص 150 و 151 @Arshiv_Gholam
چرا قهری مگر تقصیر دارم بِه جایت بر کَفَم زنجیر دارم کفِ آبی فقط خوردم عزیزم بیا از نیزه پایین شیر دارم دلم مِیلِ دو اَبروی تو دارد ببین که شانه‌ام مویِ تو دارد در آغوشم فقط پیراهنِ توست لباس تازه‌ات بویِ تو دارد نمی‌آید پس از تو خواب، ای کاش که می‌مُردم منِ بی تاب ای کاش دوباره شیر آوردم ولی حیف نمی‌خوردم پس از تو آب ای کاش مرا آزار با زنجیر می‌داد به من نان‌خشک با تحقیر می‌داد زنِ شامی دلم سوزاند وقتی کنارم طفل خود را شیر می‌داد "حسن لطفی" @Arshiv_Gholam
اطمینان یعنی حالت طمأنینه دل. حالت آرامش روح و قلب. یعنی چه آرامش؟...آیا به این معنا که روح ما هیچ گونه تحرّکی و تلاشی نداشته باشد؟...نه، بلکه آرامش در مقابل دغدغه و اضطراب، آرامش و اطمینان در مقابل تشویش...دل آرام بودن به این معنا نیست که در میدان جنگ کفش هایش را می گذارد زیر سرش و دراز می کشد و می خوابد و خرّ و پُفش به آسمان می رود، نه...آینده برایش روشن است..."یا أیُّها النَّفسُ المُطمَئِنّة إرجِعی إلی رَبِّک راضیةً مَرضیّةً". آن کسی می تواند راه خدا را تا آخر بپیماید، به سر منزل و هدف منظور و مقصود نائل آید، که مطمئن باشد حالت اطمینان و سکون در او باشد. اطمینان به این معناست؛ یعنی جاذبه ای او را بکشاند. جاذبه ایمان، جاذبه علاقه به خدا، جاذبه علاقه به هدف، آنچنان او را مجذوب کند و به سوی خود بکشاند که همه ی جاذبه های دیگر برای او هیچ و پوچ و مسخره بیایند. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 164 تا 167 @Arshiv_Gholam
بلا های آسمانی بعضی از مردم را، آن هم جسم هایشان را از بین می برد؛ أمّا این طاغوت ها، روح های مردم، اخلاق مردم، شرف مردم و البته دنیای مردم، همه را از بین می برند. فقر را بر انسان ها تحمیل می کنند، ذلّت را تحمیل می کنند، انسان ها را تحقیر می کنند، دشمن ها را مسلّط می کنند...ملّت ما آن وقتی که به ندای برانگیزاننده ی قرآن گوش نداده بودند، بزرگ ترین بلا بالای سرشان بود و آن طاغوت بود. نائب المهدی امام خامنه ای تفسیر سوره تغابن، ص 58 و 59 @Arshiv_Gholam
و هان! اى متصدّيان و دولتمردان از رده به اصطلاح بالا تا پايين، به هوش باشيد كه در دوراهى سعادت و شقاوت قرار داريد. طريق اعوجاجى، شيطان است و طريق مستقيم "اللَّه" تبارك و تعالى. توجّه كنيد و بسيار توجّه كه همه و همه در محضر مبارك حق هستيد و اعمال قلبيه و قالبيه و خاطرات روحيه و لغزش هاى عمليه همه در حضور اوست. اگر به واسطه سوء مديريت و ضعف فكر و عمل شما به اسلام و مسلمين ضررى و خللى واقع شود و خود مى‏دانيد و به تصدّى ادامه مى‏دهيد، مرتكب گناه عظيمى و كبيره مهلكى شده ‏ايد كه عذاب بزرگ دامن گيرتان خواهد شد. هر يك در هر مقام احساس ضعف در خود مى‏كند، چه ضعف مديريت و چه ضعف اراده از مقاومت در راه هواهاى نفسانى، بدون جوسازى، دلاورانه و با سرافرازى نزد صالحان از مقام خود استعفاء كند كه اين عمل صالح و عبادت است. و هر كس خود را مدير و مدبّر و خدمتگزار براى خلق خدا مى‏داند كناره ‏گيرى او در اين زمان پشت به خلق و خداى خلق است، مگر آنكه خدمتگزارى بهتر يا هم طراز او جايگزين او معرّفى شود. صحيفه امام، ج‏19، ص 157 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَبْدِ الْأَعْلَى قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) يَقُولُ: إِنَّهُ لَيْسَ مِنِ احْتِمَالِ أَمْرِنَا التَّصْدِيقُ لَهُ وَ الْقَبُولُ فَقَطْ مِنِ احْتِمَالِ‏ أَمْرِنَا سَتْرُهُ وَ صِيَانَتُهُ مِنْ غَيْرِ أَهْلِهِ فَأَقْرِئْهُمُ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً اجْتَرَّ مَوَدَّةَ النَّاسِ إِلَى نَفْسِهِ حَدِّثُوهُمْ بِمَا يَعْرِفُونَ وَ اسْتُرُوا عَنْهُمْ مَا يُنْكِرُونَ، ثُمَّ قَالَ وَ اللَّهِ مَا النَّاصِبُ لَنَا حَرْباً بِأَشَدَّ عَلَيْنَا مَئُونَةً مِنَ النَّاطِقِ عَلَيْنَا بِمَا نَكْرَهُ فَإِذَا عَرَفْتُمْ مِنْ عَبْدٍ إِذَاعَةً فَامْشُوا إِلَيْهِ وَ رُدُّوهُ عَنْهَا فَإِنْ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَتَحَمَّلُوا عَلَيْهِ بِمَنْ يَثْقُلُ عَلَيْهِ وَ يَسْمَعُ مِنْهُ فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنْكُمْ يَطْلُبُ الْحَاجَةَ فَيَلْطُفُ فِيهَا حَتَّى تُقْضَى لَهُ فَالْطُفُوا فِي حَاجَتِي كَمَا تَلْطُفُونَ فِي حَوَائِجِكُمْ فَإِنْ هُوَ قَبِلَ مِنْكُمْ وَ إِلَّا فَادْفِنُوا كَلَامَهُ تَحْتَ أَقْدَامِكُمْ وَ لَا تَقُولُوا إِنَّهُ يَقُولُ وَ يَقُولُ فَإِنَّ ذَلِكَ يُحْمَلُ عَلَيَّ وَ عَلَيْكُمْ أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ كُنْتُمْ تَقُولُونَ مَا أَقُولُ لَأَقْرَرْتُ أَنَّكُمْ أَصْحَابِي هَذَا أَبُو حَنِيفَةَ لَهُ أَصْحَابٌ وَ هَذَا الْحَسَنُ الْبَصْرِيُّ لَهُ أَصْحَابٌ وَ أَنَا امْرُؤٌ مِنْ قُرَيْشٍ قَدْ وَلَدَنِي رَسُولُ اللَّهِ (صلّی اللّه علیه و آله) وَ عَلِمْتُ كِتَابَ اللَّهِ وَ فِيهِ تِبْيَانُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ بَدْءِ الْخَلْقِ وَ أَمْرِ السَّمَاءِ وَ أَمْرِ الْأَرْضِ وَ أَمْرِ الْأَوَّلِينَ وَ أَمْرِ الْآخِرِينَ وَ أَمْرِ مَا كَانَ وَ أَمْرِ مَا يَكُونُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى ذَلِكَ نُصْبَ عَيْنِي. الكافي، ج‏2، ص 222 @Arshiv_Gholam
معنای مطلق در "ولایت مطلقه فقیه" نیز مفهوم نسبی است. ولایت فقیه نسبت به بعضی از قیود مطلق است و نسبت به بعضی از قیود مقیّد می باشد. مقصود از لفظ "مطلق" در ولایت فقیه، عدم تغییر به قیودی خاص می باشد، نه رها از هرگونه قید. برخی ولایت مطلقه را آزادی مطلق فقیه و خودمحوری او در قانون گذاری و اجرا پنداشتند. این گروه بیشتر باید به تصوّر اشتباه خود اشکال بگیرند، نه به نظریّه ولایت فقیه. استاد محمد نجفی حکومت اسلامی از مبانی تا مقاصد، ص 344 @Arshiv_Gholam
امنیت اجتماعی البته به معنای آن است که همه افراد از یک آرامشی در اجتماع برخوردار باشند، تا هرکسی بتواند حقّ خودش را ببرد. و سکوت، سکوت های اجباری غیر از امنیت است. نائب المهدی امام خامنه ای طرح کلی اندیشه اسلامی، ص 170 @Arshiv_Gholam
عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ الْحَذَّاءِ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه السّلام) يَقُولُ: وَ اللَّهِ إِنَّ أَحَبَّ أَصْحَابِي إِلَيَّ أَوْرَعُهُمْ وَ أَفْقَهُهُمْ وَ أَكْتَمُهُمْ لِحَدِيثِنَا وَ إِنَّ أَسْوَأَهُمْ عِنْدِي حَالًا وَ أَمْقَتَهُمْ لَلَّذِي إِذَا سَمِعَ الْحَدِيثَ يُنْسَبُ إِلَيْنَا وَ يُرْوَى عَنَّا فَلَمْ يَقْبَلْهُ اشْمَأَزَّ مِنْهُ وَ جَحَدَهُ وَ كَفَّرَ مَنْ دَانَ بِهِ وَ هُوَ لَا يَدْرِي لَعَلَّ الْحَدِيثَ مِنْ عِنْدِنَا خَرَجَ وَ إِلَيْنَا أُسْنِدَ فَيَكُونُ بِذَلِكَ خَارِجاً عَنْ وَلَايَتِنَا. الكافي، ج‏2، ص 223 @Arshiv_Gholam