➖بررسی اشکالات سران سقیفه به شخصیت امیرالمومنین علیهالسلام
قسمت چهارم
( بیان اشکال دوم)
✍🏻 یکی از اشکالاتی که سران سقیقه به شخصیت نازنین امیرالمومنین«علیهالسلام» گرفتند: «اهلمزاح» بودن امیرالمومنین «علیهالسلام» بود
به گزاراشات پیش رو دقت کنید:
1️⃣: وَ لَوْ لاَ ثَلاَثٌ هُنَّ فِيهِ مَا كَانَ لِهَذَا اَلْأَمْرِ مِنْ أَحَدٍ سِوَاهُ قُلْتُمَا هُنَّ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ قَال لْكَثْرَةُ دُعَابَتُهُ)1
🔸عمربنالخطاب، خطاب به ابن عباس:
اگر سه خصلت در علیبنابیطالب نبود هیچ کسی بغیر از او لایق خلافت نبود: عمر یکی از آن سه خصلت را اهل مزاح بودن نام میبرد
2️⃣: إِنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ خَرَجَ ذَاتَ يَوْمٍ- فَإِذَا هُوَ بِمَجْلِسٍ فِيهِ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع وَ عُثْمَانُ وَ عَبْدُ الرَّحْمَنِ وَ طَلْحَةُ وَ الزُّبَيْرُ فَقَالَ عُمَرُ أَ كُلُّكُمْ يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِمَارَةِ بَعْدِي فَقَالَ الزُّبَيْرُ كُلُّنَا يُحَدِّثُ نَفْسَهُ بِالْإِمَارَةِ بَعْدَكَ وَ يَرَاهَا لَهُ أَهْلًا فَمَا الَّذِي أَنْكَرْتَ فَقَالَ عُمَرُ أَ فَلَا أُحَدِّثُكُمْ بِمَا عِنْدِي فِيكُمْ فَسَكَتُوا فَقَالَ عُمَرُ أَ لَا أُحَدِّثُكُمْ عَنْكُمْ فَسَكَتُوا- فَقَالَ لَهُ الزُّبَيْرُ حَدِّثْنَا وَ أَمَّا أَنْتَ يَا عَلِيُّ فَإِنَّكَ صَاحِبُ بِطَالَةٍ وَ مِزَاحٍ)2
🔸بن مخرمه كندى گويد:
روزى عمر بن خطّاب بيرون شد و گذارش به مجلسى افتاد كه على بن ابى طالب (علیه السلام) و عثمان و عبد الرّحمن و طلحه و زبير در آن بودند، عمر گفت: بنظر مىرسد هر كدام از شما براى خلافت پس از من با خود سخن دارد؟
زبير گفت: آرى هر كدام ما جهت خلافت پس از تو با خود سخن دارد و خويش را اهل آن مىداند، تو چه انكارى دارى؟ عمر گفت: نظر خودم را براى شما نگويم؟
آنان سكوت كردند، عمر گفت: شما را از (وضع و سرنوشت) خودتان خبر ندهم؟ آنان سكوت كردند، زبير بهاو گفت: بگو
عمر گفت: و امّا تو اى على هرزه گو و شوخ طبع هستى.
✍🏻بیان لاطائلات سران سقیفه توسط معاویه و پسر نابغه:
3️⃣عجَباً لِابْنِ النَّابِغَةِ يَزْعُمُ لِأَهْلِ الشَّامِ أَنَّ فِيَّ دُعَابَةً وَ أَنِّي امْرُؤٌ تِلْعَابَةٌ أُعَافِسُ وَ أُمَارِسُ لَقَدْ قَالَ بَاطِلًا وَ نَطَقَ آثِما)3
🔸امیرالمومنین «علیهالسلام»:
عجب است که پسر نابغه(عمرو العاص): بمردم شام دروغ می گوید، كه من مردى شوخ هستم و بسيار بازى گوش و به شوخى و بازى ممارست دارم، نادرست سخن گفته و باين گفتار گناه كار است
4️⃣قال معاوية لقيس بن سعد رحم الله أبا حسن فلقد كان هشا بشا ذا فكاهة)4
🔸معاویه به قیس بن سعد در مقام عیب جوئی از امیرالمومنین «علیه السلام» گفت: او اهل مزاح و گشاده رو است.
👇🏻منشا این اباطیل👇🏻
🔺فأما ما كان يقوله عمرو بن العاص في علي ع لأهل الشام إن فيه دعابة يروم أن يعيبه بذلك عندهم فأصل ذلك كلمة قالها عمر فتلقفها حتى جعلها أعداؤه عيبا له و طعنا عليه.)5
🔸ابن ابی الحدید:
اصل و اساس آنچه عمرو العاص برای اهل شام می گفت که علی شوخ طبع است و بدین وسیله دنبال عیب جویی از آن حضرت بود از سخنان عمر بن الخطاب نشات گرفته بود و امر تا آنجا پیش رفت که دشمنان آن حضرت آن را به عنوان ایراد و طعنی بر ایشان قرار دادند.
📚منابع:
1: فرائد السمطین: ج1ص335
2: امالی مرحوم مفید: 62
3: نهج البلاغه: 115
4: ابن ابی الحدید:ج1ص 25
5: ابنابیالحدید:ج 6ص326.
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
➖دلیل تظاهر سران سقیفه به اسلام
🛑و لَقَدْ قَالَ مَوْلَانَا زَيْنُ الْعَابِدِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ: «وَ اللَّهِ لَوْ تَمَكَّنَ الْقَوْمُ أَنْ طَلَبُوا الْمُلْكَ بِغَيْرِ التَّعَلُّقِ بِاسْمِ رِسَالَتِهِ كَانُوا قَدْ عَدَلُوا عَنْ نُبُوَّتِهِ».1
🔸امام سجاد علیهالسلام فرمودند:
اگر برای سران سقیفه ممکن بود که با چیزی بغیر از تظاهر به اسلام و نبوبت رسول خدا«صلیاللهعلیهواله» حکومت را به دست بگیرند، قطعا از نبوت حضرتش عدول نموده و انكار رسالت آن حضرت مىنمودند.
👇🏻طمع آن دو نفر👇🏻
🔺 بلْ أَسْلَمَا طَمَعاً وَ ذَلِكَ بِأَنَّهُمَا كَانَا يُجَالِسَانِ الْيَهُودَ وَ يَسْتَخْبِرَانِهِمْ عَمَّا كَانُوا يَجِدُونَ فِي التَّوْرَاةِ وَ فِي سَائِرِ الْكُتُبِ الْمُتَقَدِّمَةِ النَّاطِقَةِ بِالْمَلَاحِمِ مِنْ حَالٍ إِلَى حَالٍ مِنْ قِصَّةِ مُحَمَّدٍ ص وَ مِنْ عَوَاقِبِ أَمْرِهِ فَكَانَتِ الْيَهُودُ تَذْكُرُ أَنَّ مُحَمَّداً يُسَلَّطُ عَلَى الْعَرَبِ كَمَا كَانَ بُخْتَنَصَّرُ سُلِّطَ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ وَ لَا بُدَّ لَهُ مِنَ الظَّفَرِ بِالْعَرَبِ كَمَا ظَفِرَ بُخْتَنَصَّرُ بِبَنِي إِسْرَائِيلَ غَيْرَ أَنَّهُ كَاذِبٌ فِي دَعْوَاهُ « أَنَّهُ نَبِيٌّ فَأَتَيَا مُحَمَّداً فَسَاعَدَاهُ عَلَى شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ بَايَعَاهُ طَمَعاً فِي أَنْ يَنَالَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِنْ جِهَتِهِ وَلَايَةَ بَلَد)2
🔰 سعدبنعبدالله از وجود نازنین امام زمان «عجلاللهتعالیفرجهالشریف»نقل میکند:
اسلام آن دو از روى طمع بوده است زيرا آنها با يهوديان مجالست داشتند و از آنها از پيشگوييهاى تورات و ساير كتب پيشينيان و داستان محمّد صلّىاللَّهعليهوآلهوسلّم و پايان كار او خبر كرده بودند و آنها يادآور مىشدند كه محمّد بر عرب مسلّط مىشود همچنان كه بختنصر بر بنى اسرائيل مسلّط شد و از پيروزى او بر عرب گريزى نيست همچنان كه از پيروزى بخت نصر بر بنىاسرائيل گريزى نبود جز آنکه بختنصر در دعوى نبوّت خود دروغگو بود.
پس به نزد محمّد آمدند و با او در اداى شهادت لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ همراهى كردند و به طمع آنكه چون امور او استقرار يافت و احوالش استقامت گرفت به هر يك حكومت شهرى خواهد رسيد.
📚منابع:
1: کشف المحجه 126
2: کمال الدین ج 2 ص 463
♻️کانال: علم الحدیث
@mirasehadisi
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایتی بسیار قابل تامل از حضرت امیرالمونین علیهالسلام در خصوص عجب و خودپسندی
🔰 برشی کوتاه از برنامه اخلاق علوی،سیره مهدوی مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۰.
🎙آیت الله حسینی قزوینی
#اخلاق
#عجب
#خودپسندی
#شبکه_جهانی_حضرت_ولیعصر_عج
━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
هدایت شده از کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی
14010319-AkhlaqeAlavi12~1.mp3
19.77M
#صوتی
✳️ آیا اعتقاد به علم غیب داشتن پیامبر و ائمه (علیهم السلام)، شرک است!؟
🔰 فایل صوتی برنامه اخلاق علوی و سیره مهدوی با کارشناسی آیت الله حسینی قزوینی مورخ 1401/03/19 با موضوع: آیا اعتقاد به علم غیب داشتن پیامبر و ائمه (علیهم السلام)، شرک است!؟ .
📌 فهرست مطالب اين سخنرانی🔻
🔸شرایط مالی و اقتصادی بی نظیر در عصر ظهور امام زمان (سلام الله علیه)
🔸دیدگاه جالب امام خمینی (ره) درباره مقام امامت ائمه (علیهم السلام)
🔸آیا اعتقاد به علم غیب داشتن پیامبر و ائمه (علیهم السلام)، شرک و کفر است!؟
🔸تماس بینندگان برنامه
🔸شرح فرازهایی از «خطبه معرفت نورانی» امیرالمؤمنین (سلام الله علیه)
📌برای مشاهده متن و مستندات سخنرانی فوق به آدرس ذیل مراجعه کنید🔽
https://www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=15697
#توحید
#علم_غیب
#شرک
#شیعه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
هدایت شده از صابرین نیــوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️اگر دویست تا روایت هم بر خلاف نص آیات الهی باشد، ما آن روایات را به دیوار میزنیم
ـــــــــــــــــــــــ
#صابرین نیوز اخبار جبهه مقاومت👇
🆘https://eitaa.com/joinchat/3446145028C5debdd19a3
هدایت شده از صابرین نیــوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 درود یک فلسطینی به ایران و حزب الله و مقاومت شیعه : درود خدا بر شیعیان، درود خدا بر خمینی و نصرالله. فقط شما شیعیان هستید که از فلسطین دفاع کردید و اعراب (حکومتهای عربی) مانند خوک پست و حقیر هستند.
ـــــــــــــــــــــــ
#صابرین نیوز اخبار جبهه مقاومت👇
🆘https://eitaa.com/joinchat/3446145028C5debdd19a3
هدایت شده از معارف اعتقادی
📌منشأ شکل گیری انجمن حجتیه چه بود؟
✍️پاسخ
1️⃣انجمن خیریه حجتیه مهدویه که به طور خلاصه به انجمن حجتیه معروف است، یک تشکیلات مذهبی در ایران بود که در سال ۱۳۳۲ شمسی توسط شیخ محمود حلبی تأسیس شد.
2️⃣پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ و سقوط دولت دکتر محمد مصدق، فضای سیاسی ایران تغییر کرد. بسیاری از گروههای مذهبی و سیاسی در این دوره یا سرکوب شدند یا فعالیت خود را محدود کردند.
3️⃣در چنین فضایی، شیخ محمود حلبی که خود از روحانیون فعال در جریان ملی شدن صنعت نفت و از حامیان سرسخت دکتر مصدق بود، با کنارگذاشتن فعالیتهای سیاسی، تصمیم گرفت بر مسائل عقیدتی تمرکز کند. از آنجا که در آن زمان، بهائیت با سوء استفادۀ از آموزۀ مهدویت رو به گسترش بود، وی انجمن حجتیه را به منظور مبارزه با این دین خودساخته تأسیس کرد.
4️⃣این انجمن در شهرهای مختلف ایران کلاسهای آموزشی ضدبهائی برگزار میکرد. به دلیل فعالیتهای چشمگیر ضدبهائی اعضای انجمن، مراجع تقلید حمایت های مالی از آن می کردند تا جایی که حضرت امام خمینی (ره) نیز در سال 1349 اجازۀ داد تا مومنان از وجوهات شرعیه به این انجمن کمک کنند.(صحیفۀ امام، ج2، ص299 ـ 300) حضرت امام در سال 1350 این اجازه را لغو کرد.
5️⃣تبصرۀ دو از اساسنامه انجمن حجتیه که بر جدایی دین از سیاست تصریح دارد، چنین می گوید: انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هرنوع دخالتی را که در زمینههای سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد، به عهده نخواهد گرفت.
6️⃣بر این اساس، این انجمن، در مبارزات علیه حکومت پهلوی هیچ فعالیتی انجام نداد. حضرت امام دربارۀ انجمن حجتیه کلامی ماندگار دارد: «ديروز «حجتيه اى» ها مبارزه را حرام كرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانى نيمه شعبان را به نفع شاه بشكنند، امروز انقلابى تر از انقلابيون شده اند!» (صحیفۀ امام، ج21، ص281)
👈ادامه دارد ...
🆔@faryab110