آرشیو ختمهای گروه رهروان شهدا
⚘گمنام⚘: 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلن
⚘گمنام⚘:
⚘گمنام⚘:
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (185)
💠#صدق_الله_العلی_العظیم 💠
🔹شروع: اول ماه مبارک رمضان
🔹پایان: عید سعید فطر
🔹نیت: هدیه به امام عصر (عج)با نیت رفع موانع ظهور و تعجیل در امر فرج
💠💠💠
#ختم_قران_روزبیست_وچهارم_ماه_مبارک_رمضان🌙
✅جزء1=کاربر_یازهرا(ع)🍏
✅جزء2=کاربر_یاحسین(ع)🍏
✅جزء3=کاربر_Azam🍏
✅جزء4=کاربر_اربابی🍏
✅جزء5=کاربر_گل نرگس(اللهم عجل لولیک الفرج)
✅جزء6=کاربر_خدایا توکل برخودت🍏
✅جزء7=کاربر_زهرا وزینب چوپانی🍏
✅جزء8=کاربر_محمد مهدی🍏
✅جزء9=کاربر_Zahra(چشک)🍏
✅جزء10=کاربرگل یاس🍏
✅جزء11=کاربر_الیس الله بکاف عبده🍏
✅جزء12=کاربر_یافاطمه(پوربافرانی)🍏
✅جزء13=کاربر_محمد حسین🍏
✅جزء14=کاربر_عطایی🍏
✅جزء15=کاربر_گمنام🍏
✅جزء16=کاربر_شاخه طوبی وFatemeh🍏
✅جزء17=کاربر_طاووسی🍏
✅جزء18=کاربر_بانو یسنا🍏
✅جزء19=کاربر_فاطمه حیدری
✅جزء20=کاربر_بانو پریا🍏
✅جزء21=کاربر یازهرا(سنگرعفاف)🍏
✅جزء22=کاربر_گل نرگس(منتظران)🍏
✅جزء23_کاربر_ف د🍏
✅جزء24=کاربر_زهرا وفاطمه .ک🍏
✅جزء25=کاربر_گمنام🍏
✅جزء26=کاربر_یاحیدر🍏
✅جزء27=کاربر ترابی🍏
✅جزء28= کاربر_فاطمه طالبی🍏
✅جزء29=کاربر_جرگه
✅جزء30=کاربر_امیرحسین🍏
💠#صدق_الله_العلی_العظیم💠
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم🌷🍃
⚘لینک دعوت به گروه ختم رهروان شهداء⚘
https://eitaa.com/joinchat/3395747851C975c95876e
4_281961639454967549.mp3
6.15M
#تلاوت_قرآن_کریم
🎧 ترتیلخوانی جزء بیستم و چهارم
🎙قاری: محمد صدیق منشاوی
#تفسیر_قرآن_کریم
💢نکات و پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و چهارم جزء بيستوچهارم
قسمت اول
جزء ۲۴ قرآن از ایه ۳۲ تا انتهای سوره زمر، سوره غافر و ایات ۴۶-۱ سوره فصلت تشکیل شده است.
✅ #لجبازي و پافشاري در #انكارحقيقت، از بزرگترين ظلم هاست
#حقپذيري از مهمترين شاخص هاي رفتاري انسان است که در آیات مختلف قرآن تکرار شده است.
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ کَذَبَ عَلَى اللّهِ وَ کَذَّبَ بِالصِّدْقِ إِذْ جاءَهُ أَ لَیْسَ فِی جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْکافِرِینَ ۳۲ زمر
وَ الَّذِی جاءَ بِالصِّدْقِ وَ صَدَّقَ بِهِ أُولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ-لَهُمْ ما یَشاؤُنَ عِنْدَ رَبِّهِمْ ذلِکَ جَزاءُ الْمُحْسِنِینَ 33
ترجمه مکارم: چه کسى ستمکارتر است از آن کسى که بر خدا دروغ ببندد و سخن راست را هنگامى که به سراغ او آمده تکذیب کند؟! آیا در جهنم جایگاهى براى کافران نیست؟! اما کسى که سخن راست بیاورد و کسى که آن را تصدیق کند، آنان پرهیزگارانند. آنچه بخواهند نزد پروردگارشان براى آنان موجود است; و این است جزاى نیکوکاران
طبق این آیات، میتوان گفت رسیدن اخبار و مفاهیم صدق به افراد، یک نعمت است و تکذیب (نپذیرفتن و باورنکردن) آن، کفران و ناسپاسی و ظلم است. هم چنین فرد باید مستحق دریافت این نعمت باشد(در جریان حقیقت قرار گرفتن ،تصادفی و بدون حکمت نیست). استفاده از لفظ "اذ جاءه " به همراه ضمیر ه به معنای به سراغ فرد امدن و رسیدن صدق به فرد،این معنا را تایید میکند که لزوما خبر صدق به همه افراد جامعه نمیرسد بلکه هرکس بنابر انچه به وی رسیده ،موظف به تصدیق یا تکذیب و واکنش صحیح می باشد .
👈 پس هر وقت متوجه شدید که خبری #صدق است و یا به حقیقت واقعه ای پی بردید ویا فهمیدید که نظر و قضاوت قبلی شما اشتباه بوده و واقعیت چیز دیگری است ،انرا بپذیرید و پافشاری بر اشتباه نکنید که ظالم خواهید بود و هر چه دیرتر انرا تصدیق کنید و واکنش مناسب نشان دهید ،ظلمتان بیشتر خواهد بود. این مهم بویژه برای والدین، مربیان، اساتید، علما، مسئولین فرهنگی، حکومتی و رسانه ها اهمیت بیشتری دارد.
✅ انسان، #ناشکر و نمک نشناس
فَإِذَا مَسَّ الْانسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثمَُّ إِذَا خَوَّلْنَهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلىَ عِلْمِ بَلْ هِىَ فِتْنَةٌ وَ لَاكِنَّ أَكْثرََهُمْ لَا یَعْلَمُونَ(۴۹- زمر)
وقتى انسان گرفتار زیان مىشود، ما را مىخواند و هنگامى كه ما از جانب خود نعمتى به او مى دهیم [به جای شکر گزاری] مى گوید: این با تلاش و درایت خودم به دست آمده است؛ در حالی که آن نعمت وسیله ای برای امتحان او بود و بیشتر مردم از واقعیت بی خبرند.
این آیه به یکی از ویژگیهای طبیعت انسانی اشاره می کند كه به پیروى هواى نفس گرایش دارد و به نعمتهاى مادى و اسباب ظاهرى پیرامونش مغرور است و فراموشكار نیز هست؛ که هر وقت دچار گرفتارى می شود رو به خدا کرده و او را به خلوص مىخواند ولی همینکه پروردگارش نعمتى به او داده و او را از گرفتاری خلاص می کند فورا آن نعمت را به خودش نسبت مى دهد و مىگوید: «هنر خودم بود» و پروردگار را فراموش مىكند و نمىداند كه همین خود وسیله ای است كه با آن امتحانش مىكنند.
✒سیدکاظم فرهنگ
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
#تفسیر_قرآن_کریم
✅روز بيست و چهارم جزء بيستوچهارم
قسمت دوم
✅ بندگان خدا! از #رحمت او #مأیوس نشوید
قُلْ یَاعِبَادِىَ الَّذِینَ أَسْرَفُواْ عَلىَ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُواْ مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ(۵۳- زمر)
بگو: اى بندگان من كه [با ارتكاب گناه] بر خود ستم کرده اید! از رحمت خدا نومید نشوید که یقیناً خدا همه گناهان را مى آمرزد زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است
وَأَنِيبُوا إِلَى رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ ﴿۵۴﴾
و پيش از آنكه شما را عذاب در رسد و ديگر يارى نشويد به سوى پروردگارتان بازگرديد و تسليم او شويد
وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿۵۵﴾
و از نیکوترین چیزی که از طرف پروردگارتان به سوی شما نازل شده است پیروی کنید، پیش از آنکه ناگهان و در حالی که بی خبرید، عذاب به شما رسد؛
خداوند متعال در این آیات راه بازگشت را توأم با امیدوارى به روى همه گنه كاران مى گشاید و با لحنى آكنده از نهایت لطف و محبت آغوش رحمتش را به رویشان باز كرده و فرمان عفو آنها را صادر نموده است. دقت در تعبیرات این آیه نشان مىدهد كه از امیدبخش ترین آیات قرآن مجید نسبت به همه گنهكاران است.
✅ دعای #فرشتگان در حق اهل ایمان
سوره #غافر، نخستین سوره از سوره های اغازشونده با حم است. این سوره ها در اواخر دوران مکه نازل شده و در حکم اتمام حجت با کافران و مشرکان و حاوی بشارت به مسلمانان است.
در ایات ابتدای سوره مومن (غافر) به دعای فرشتگان در حق مومنین اشاره شده و در اواسط سوره به اجابت این دعا در حق یکی ازمصادیق مومنین(مومن ال فرعون) اشاره شده است.
فرشتگانی که حاملان عرشند و آنها که گرداگرد آن (طواف میکنند) تسبیح و حمد پروردگارشان را میگویند و به او ایمان دارند و برای مؤمنان استغفار میکنند (و می گویند:) پروردگارا! رحمت و علم تو همه چیز را فراگرفته است؛ پس کسانی را که توبه کرده و راه تو را پیروی میکنند بیامرز، و آنان را از عذاب دوزخ نگاه دار! (7)
پروردگارا! آنها را در باغهای جاویدان بهشت که به آنها وعده فرمودهای وارد کن، همچنین از پدران و همسران و فرزندانشان هر کدام که صالح بودند، که تو توانا و حکیمی(8)
و آنان را از بدیها نگاه دار، و هر کس را که در آن روز از بدیها نگاه داری، مشمول رحمتت ساختهای؛ و این است همان رستگاری عظیم!(9)
«مراد از سيئات كه ملائكه درخواست حفظ مؤمنين را از آنها كرده اند، هراسها و شدايدى است كه در روز قيامت همه با آن مواجهند
استغفار ملائكه براى عموم مؤمنين است كه انها را دو قسمت كردند: يكى آن مؤمنينى كه خودشان توبه كرده و راه خدا را پيروى كردند كه خدا هم وعده جنات عدن به ايشان داده. و قسم دوم آن مؤمنينى كه ايمان و عمل صالح خود را به حد كمال نرسانده اند و ايمانى ناقص و ضعيف دارند و عملى زشت. ولى به طايفه اول منسوبند، يا پدر و يا فرزند و يا همسر آنهايند لذا از خداى تعالى درخواست كرده اند كه اين طايفه را هم به طايفه اول ملحق نموده، و از بديها حفظشان فرمايد.»
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
#تفسیر_قرآن_کریم
✅روز بيست و چهارم جزء بيستوچهارم
قسمت سوم
✅ مرا بخوانید تا #اجابت کنم شما را
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾ غافر
و پروردگارتان گفت: مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم، آنان که از عبادت من تکبّر ورزند، به زودی خوار و رسوا به دوزخ درآیند.
✅ رفتار نیک و بدتان به #خودتان برمیگردد.
مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاء فَعَلَيْهَا وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ ﴿۴۶ فصلت ﴾
خرمشاهی: و هركس كه كارى شايسته پيشه كند، به سود خود اوست، و هركس كارى بد پيش گيرد، به زيان خود اوست، و پروردگارت در حق بندگان ستمگر نيست.
✅ #قرآن ، مایه #شفای قلوب و هدایت اهل ایمان
وَلَوْ جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا أَعْجَمِيًّا لَّقَالُوا لَوْلَا فُصِّلَتْ آيَاتُهُ أَأَعْجَمِيٌّ وَعَرَبِيٌّ قُلْ هُوَ لِلَّذِينَ آمَنُوا هُدًى وَشِفَاء وَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ فِي آذَانِهِمْ وَقْرٌ وَهُوَ عَلَيْهِمْ عَمًى أُوْلَئِكَ يُنَادَوْنَ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ ﴿ ۴۴ فصلت﴾
و اگر [اين كتاب را] قرآنى غير عربى گردانيده بوديم قطعا مى گفتند چرا آيه هاى آن روشن بيان نشده كتابى غير عربى و [مخاطب آن] عرب زبان. بگو اين [كتاب] براى كسانى كه ايمان آورده اند رهنمود و درمانى است و كسانى كه ايمان نمى آورند در گوشهايشان سنگينى است و قرآن برايشان نامفهوم است و [گويى] آنان را از جايى دور ندا مى دهند.
#قرآن_نور_امید
#تواصی
📖 نکات کلیدی زندگی موفق در جزء بیستم و چهارم قرآن
#قرآن_نور_امید
#تواصی
✅راه درمان و رفع اختلافات و ایجاد برکت و نزول خیرات در خانه
✍امام صادق عليه السلام :خانه اى كه در آن قرآن خوانده نمى شود و از خدا ياد نمى گردد، سه گرفتاری در آن خانه بوجود می آید:
۱-بركتش كم شده،
۲- فرشتگان آن را ترك مى كنند
۳- و شياطين در آن حضور مى يابند.(مجادلات و اختلافها را شیاطین در خانه ها ایجاد میکنند)
📚اصول كافى، ج ۲، ص ۴۹۹، ح۱
🔴 کیفیت و کمیت قرآئت قرآن در ماه رمضان
🌕 حجت الاسلام شیخ جعفر ناصری :
🔵 گاهی رفقا در مورد كيفيت خواندن قرآن مي پرسيدند؛ عرض می کردم در غير ماه مبارك رمضان انسان با تأمل و توجه به معاني و كلمه به كلمه و با دقت به معانی و تفسير بخواند اشكالي ندارد، ولي در ماه مبارك رمضان کثرت تلاوت مطلوب است.
بزرگان زياد مي خواندند و سفارش هم شده است.
🔺 خود ختم قرآن مطلوب بوده و هست لذا اگر كسي نه اين كه بي توجه بخواند، ولي طبق روال عادي هر ۲۵ دقيقه، نيم ساعتي يک جزء قرآن را بخواند خوب است...
4_5866460366061437491.mp3
1.24M
🌟 وَ نُنَزّلُ مِنَ اَلقُرآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ ...
✅ فرازی بسیار بسیار روح نواز و جلادهنده قلب و روح با صدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
جهت سلامتی و شفای بیماران علی الخصوص بیماران گروه وعزیزان سفارش شده چندمرتبه صلوات همراه با ذکر امن یجیب ...
1.mp3
818K
#صوت ذکر سجده واجب
✨🍃لااله الّا الله حقاً حقاً، لااله الّا الله ایماناً وتصدیقاً، لااله الّا الله عبودیّتاً ورقّاً، سجدتُ لک یا ربّ تعبّداً و رِقّاً،
لامُسْتَکْبِراً ولاٰمُستَنْکِفاٰ
، بل أنا عبدٌ ذلیلٌ ضعیفٌ خائفٌ مستجیرٌ.
#اللهم_نور_قلوبنا_بالقرآن
هدایت شده از موعود(عج)12
افطاری (25)
چهره مُلكي و ملكوتي موجودات
تمام اشياي عالم دو چهره دارند: چهره ملكي و ملكوتي. چهره ملكي اشيا چهره ظاهري آنهاست و چهره ملكوتي آنها نشانگر ارتباطشان با خداي سبحان است. قرآن كريم در آيات متعددي همه اشياي عالم را مسبّح خداي سبحان ميداند: (وإن من شيء إلا يسبح بحمده ولكن لا تفقهون تسبيحهم)[1] يعني همه موجودات جهان در ارتباط با خداي سبحان هستند و از اين جهت، تسبيحگوي حق؛ ولي شما اين تسبيح را درك نميكنيد.
چهره ملكوتي اشيا و ارتباط تامّ آنها با خداي سبحان و وجه الله و جُنْد الله بودن آنها را هر كسي نميتواند ببيند و چيزي نيست كه با احساس يا با علوم تجربي بتوان آن را دريافت و تنها كساني كه از چشم بيناي دروني برخوردار باشند، آن را مشاهده ميكنند، و آنهايي كه از شنوايي باطني سهمي داشته باشند، تسبيح آنها را ميشنوند.
خداي سبحان ميفرمايد: ما چهره ملكوتي اشيا و باطن موجودات جهان را به ابراهيم خليل(سلام الله عليه) نشان داديم (وكذلك نري إبراهيم ملكوت السَّماوات والأرض)[ اسراء، آيه 44]. مشاهده آن چهره ملكوتي براي انسانهاي ديگر نيز ممكن است و به همين جهت، خداوند همگان را به نظر نمودن در ملكوت آسمانها و زمين تشويق ميفرمايد: (أو لم ينْظروا في ملكوت السَّماوات والأرض)[ انعام، آيه 75.] يعني(چرا تنها در عالم ملك مينگرند؟) چرا در عالم ملكوت نظر نميكنند؟
آیت الله جوادی آملی [قرآن در قرآن - صفحه 173]
🍃اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ َُِعَُِجَُِلَُِ َُِلَُِوَُِلَُِیَُِکَُِ َُِاَُِلَُِفَُِرَُِجَُ🍃
آرشیو ختمهای گروه رهروان شهدا
⚘گمنام⚘: ⚘گمنام⚘: 💠بسم الله الرحمن الرحیم💠 شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُ
⚘گمنام⚘:
⚘گمنام⚘:
⚘گمنام⚘:
💠بسم الله الرحمن الرحیم💠
شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (185)
💠#صدق_الله_العلی_العظیم 💠
🔹شروع: اول ماه مبارک رمضان
🔹پایان: عید سعید فطر
🔹نیت: هدیه به امام عصر (عج)با نیت رفع موانع ظهور و تعجیل در امر فرج
💠💠💠
#ختم_قران_روزبیست_وپنجم_ماه_مبارک_رمضان🌙
✅جزء1=کاربر_امیرحسین🇮🇷
✅جزء2=کاربر_یازهرا(ع)🇮🇷
✅جزء3=کاربر_یاحسین(ع)🇮🇷
✅جزء4=کاربر_Azam🇮🇷
✅جزء5=کاربر_اربابی🇮🇷
✅جزء6=کاربر_گل نرگس(اللهم عجل لولیک الفرج)
✅جزء7=کاربر_خدایا توکل برخودت🇮🇷
✅جزء8=کاربر_زهرا وزینب چوپانی🇮🇷
✅جزء9=کاربر_محمد مهدی🇮🇷
✅جزء10=کاربرZahra(چشک)🇮🇷
✅جزء11=کاربر_گل یاس🇮🇷
✅جزء12=کاربر_الیس الله بکاف عبده🇮🇷
✅جزء13=کاربر_یافاطمه(پوربافرانی)🇮🇷
✅جزء14=کاربر_محمد حسین🇮🇷
✅جزء15=کاربر_عطایی🇮🇷
✅جزء16=کاربر_گمنام🇮🇷
✅جزء17=کاربر_شاخه طوبی و Fatemeh🇮🇷
✅جزء18=کاربر_طاووسی
✅جزء19=کاربر_بانو یسنا🇮🇷
✅جزء20=کاربر_فاطمه حیدری
✅جزء21=کاربر بانو پریا🇮🇷
✅جزء22=کاربر_یازهرا(سنگرعفاف)🇮🇷
✅جزء23_کاربر_گل نرگس(منتظران)🇮🇷
✅جزء24=کاربر_ف د🇮🇷
✅جزء25=کاربر_زهرا وفاطمه .ک🇮🇷
✅جزء26=کاربر_یاحیدر🇮🇷
✅جزء27=کاربر یاحیدر🇮🇷
✅جزء28= کاربر_ترابی🇮🇷
✅جزء29=کاربر_فاطمه طالبی🇮🇷
✅جزء30=کاربر_جرگه
💠#صدق_الله_العلی_العظیم💠
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد_و_عجل_فرجهم🌷🍃
⚘لینک دعوت به گروه ختم رهروان شهداء⚘
https://eitaa.com/joinchat/3395747851C975c95876e
#تفسیر_قرآن_کریم
💢نکات و پیام هایی از هر جزء قرآن کریم
✅روز بيست و پنجم جزء بيستوپنجم
قسمت اول
جزء ۲۵ شامل ادامه سوره فصلت، سوره های #شوری، زخرف، دخان و جاثیه است.
✅ قانون خدا در پخش #روزی، چرا خدا به همه وسعت رزق نمی دهد؟
وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبَادِهِ لَبَغَوْاْ فىِ الْأَرْضِ وَ لَكِن یُنزَّلُ بِقَدَرٍ مَّا یَشَاءُ إِنَّهُ بِعِبَادِهِ خَبِیرُ بَصِیرٌ(۲۷- شوری)
اگر خداوند روزى را براى بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان مىكنند ولى به اندازهاى كه مشیت او اقتضاء کند نازل مىكند زیرا او به حال بندگانش آگاه و بیناست.
خداى تعالى هر چیز را به كمیت و حجم و مقداری که مشیتش اقتضاء کند نازل مىكند. معناى آیه شریفه این است: اگر خداى تعالى رزق همه بندگان خود را وسعت بدهد ، شروع به ظلم كردن در زمین مىكنند؛ و به همین جهت خداوند متعال رزق را به اندازه نازل مىكند و مىداند كه هر یك از بندگانش استحقاق چه مقدار از رزق را دارد.
❓ یک سوال مهم
:چرا خدا به کسانی که با داشتن مال بیشتر ظلمشان هم افزون می شود باز هم ثروت می دهد؟
علامه طباطبایی(ره) در پاسخ به این سوال می نویسد: این آیه بیانگر قانون اولیه خدا در توزیع ارزاق بین بندگانش است که حال هر کس را می بیند و به او روزی می دهد؛ اما قوانین دیگری نیز دارد که در عالم حاکم است؛ یکی از آن قوانین قانون ابتلاء و امتحان است و دیگری قانون مکر و استدراج است. این دو قانون سبب می شود که خدا به کسانی که در سوال مطرح شد با وجود کفر و طغیان باز هم مال و ثروت عطا کند. این بحث نقطه مقابلی هم دارد و آن اینکه چرا برخی حتی به مقدار رفع ضروریات هم از رزق و روزی الهی بی نصیبند که در پاسخ می توان به دو قانون الهی اشاره کرد؛ یکی همان قانون ابتلاء و امتحان و دیگری قانون اثر گناه که برخی با عمل خود مانند ظلم به دیگری یا ظلم پذیری چنین نتیجه ای را برای خود رقم زده اند.
✅ نزول #قرآن در شبى #مبارك :
وَالْكِتَابِ الْمُبِينِ {2} إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنذِرِينَ {3} فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ {4} أَمْرًا مِّنْ عِندِنَا إِنَّا كُنَّا مُرْسِلِينَ {5} دخان
سوگند به كتاب روشنگر {2} [كه] ما آن را در شبى فرخنده نازل كرديم [زيرا] كه ما هشداردهنده بوديم {3}در آن [شب] هر امرمحکم وقطعی ، تفکیک مىيابد {4}
مجموع آیات 2-5 سوره دخان اولا بیانگر نزول قران در شبی مبارک است که در آن شب همه فرمانهای خداوند تفکیک و تنظیم و تقدیر میشود. ثانیا با توجه به اینکه غرض این فراز از ایات سوره دخان در ایه سه (انا انزلناه فی لیله مبارکه) یعنی جواب قسم مطرح شده است و میخواهد نزول قران را در شبی مبارک با هدف تعظیم قران بیان کند لذا بیانگر ارزش و برکت ذاتی آن شب، قبل از نزول قرآن است که علت برکت ان هم تفریق و تنظیم و تقدیر امور در ان شب است.ثالثا با توجه به ارزش ذاتی شب قدر و استفاده از فعل مضارع یفرق در ایه 4( مشابه فعل مضارع تنزل در سوره قدر) استمرار شب قدر و نه یکبار بودن آن و انحصار به شب نزول قران، فهمیده میشود.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
#تفسیر_قرآن_کریم
✅روز بيست و پنجم جزء بيستوپنجم
قسمت دوم:
✅ #تلافی کار بد؛ با کار بدی مثل آن یا #عفو و گذشت
جَزَاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللَّهِ إِنَّهُ لَا یحُِبُّ الظَّالِمِینَ(۴۰- شوری)
پاداش بدى کار بدی است مانند همان؛ ولى هر كه بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست؛ یقیناً خدا ستمكاران را دوست ندارد.
این آیه حكم کسی را بیان می کند که ظلمی در حق او شده است بر اساس این آیه چنین كسى مىتواند در مقابل ستمگر رفتارى چون رفتار او داشته باشد و چنین تلافى و انتقامى، دیگر ظلم نخواهد بود.
نکته مهم و قابل توجه در آیه اینکه خداوند متعال آن کاری که برای تلافی صورت می گیرد با اینکه مجوز آن را هم صادر کرده است اما آن را « #سیئة؛ کاری بد و ناپسند» می نامد که سوال برانگیز است.
در پاسخ به این سوال گفته اند: از این رو هر دو عمل را سیئه و بد خوانده چون با هر كس چنین رفتار شود ناراحتش مىكند، ظالم با آن کار مظلوم را ناراحت کرد و مظلوم هم با انتقام و تکرار آن کار ظالم را رنجاند، پس در آیه شریفه حقیقت معناى كلمه رعایت شده است.
چیزی که در این آیه بین آن دو فرق گذاشته این است که اگر ابتدایی و بدون مجوز باشد حرام است و عذاب و عقاب دارد و اگر با مجوز شرعی باشد حلال است و چون حرام نیست عقابی هم ندارد.
باید توجه داشت که این تلافی با مجوز، «واجب نیست»؛ بلکه فقط «حلال است» و شاید برای همین نکته بود که بلافاصله فرمود: «فَمَنْ عَفَا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلىَ اللهِ؛ هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او بر خداست»
✅ اجتناب از #کبایر ،گذشت در هنگام خشم و #مشورت: سه صفت مطلوب اهل ایمان
فَمَا أُوتِيتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﴿۳۶﴾
وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ ﴿۳۷﴾ وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ {38} وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ {39}
پس آنچه [از کالا، وسایل و ابزار مادی] به شما داده اند، متاع [اندک و زودگذر] زندگی دنیاست،
و آنچه [از بهره و پاداش] نزد خداست، برای کسانی که ایمان آورده اند و بر پروردگارشان توکل می کنند، بهتر و پایدارتر است. همان كساني كه از گناهان بزرگ و اعمال زشت اجتناب ميورزند و هنگامي كه خشمگين ميشوند عفو ميكنند. و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كردهاند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان دادهايم انفاق مىكنند {38} و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد يارى مىجويند [و به انتقام بر مىخيزند] {39} شوری
✳ گناه #کبیره چیست؟ اجتناب از کبایر در دو سوره مکی شوری و نجم و یک سوره مدنی (نساء) بیان شده است. در سوره نجم ، سیئات صغیره را با لمم نام برده است. الذین یجتنبون کبائر الاثم و الفواحش الا اللمم.
با توجه به استعمال لغت کبایر به همراه #فواحش در دو سوره نجم و شوری، میتوان گفت کبایر گناهانی هستند که زشتی انها آشکار و نهی از آنها در قرآن نیز صریح و مکرر است. نکته ظریف این ایه استفاده از لفظ اجتناب است و نه انجام ندادن. مفسران معتقدند اجتناب یعنی اینکه کسی امکان و قدرت انجام کاری را داشته باشد اما صرف نظر نماید.
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
#تفسیر_قرآن_کریم
✅روز بيست و پنجم جزء بيستوپنجم
قسمت سوم:
✅ غافل نشدن از خداوند نعمت بخش هنگام استفاده از #نعمات
وَالَّذِي خَلَقَ الْأَزْوَاجَ كُلَّهَا وَجَعَلَ لَكُم مِّنَ الْفُلْكِ وَالْأَنْعَامِ مَا تَرْكَبُونَ (12)لِتَسْتَوُوا عَلىَ ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُواْ نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَیْتُمْ عَلَیْهِ وَ تَقُولُواْ سُبْحَانَ الَّذِى سَخَّرَ لَنَا هَاذَا وَ مَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ (۱۳)وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ(۱۴- زخرف)
و همان كسى كه جفتها را يكسره آفريد و براى شما از كشتيها و دامها [وسيلهاى كه] سوار شويد قرار داد كه بر پشت آن استقرار یابید و چون بر آن استقرار یافتید، نعمت پروردگارتان را به یاد آورید و بگویید: منزّه است خدایى كه این را رام ما كرد كه ما قدرت آن را نداشتیم و ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت.
«استواء بر ظهر» به معناى استقرار بر پشت حیوان و یا هر #مركب سواری دیگر است. و «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ» هم مفهومش این است كه اگر لطف پروردگار نبود ما هرگز قادر به کنترل و ادراه این مرکبها نبودیم. و اینکه در پایان دعای مومنین این چنین دارد که: «وَ إِنَّا إِلىَ رَبِّنَا لَمُنقَلِبُونَ؛ و بی شک ما به سوى پروردگارمان باز خواهیم گشت» برای آن است که آنها را به یاد قیامت بیندازد که امروز سوار بر وسیله ای گران قیمت شده و در زمین جابجا می شویم به یاد داشته باشیم که بالاخره تابوتی هم هست که در انتظار ماست.
در حالات امیرالمومنین علیه السلام آمده است كه هنگامی که پاى خود را در ركاب گذاشت فرمود: «بسم اللَّه» و هنگامى كه بر مركب استقرار یافت این آیات را تلاوت کرد: «سُبْحانَ الَّذِی سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِینَ وَ إِنَّا إِلى رَبِّنا لَمُنْقَلِبُون»
:
✅ #عقل، بطور مستقل از دین #حسن_و_قبح اعمال را درک میکند
أَمْ حَسِبَ الَّذينَ اجْتَرَحُواالسَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذينَ آمَنُوا وَعَمِلُواالصَّالِحاتِ سَواءًمَحْياهُمْ وَ مَماتُهُمْ ساءَ مايَحْكُمُون (جاثیه 21) کسانی که رفتارهای زشت می کنند و ظلم می کنند توقع دارند که ما آنان را با آدم های شایسته یکسان بیانگاریم؟
"در قرآن کریم آیات مختلفی است که نشان میدهد مسأله حسن و قبح ریشه در عقل و فطرت انسان دارد و ما می¬توانیم به مثابه یک انسان خوبی ها و زیبایی را درک کنیم و این طور نیست که اگر دین و شرع نباشد بشر هیج سرمایه ای برای فهم خوبی و بدی ندارد؛ چه آنانی که دعوت انبیاء را پذیرفته اند چه کسانی که دعوت انبیاء را نپذیرفته اند.
آیات قرآن در این زمینه چند دسته است.يك دسته آیاتی است که در آن خداوندکسانی که غیرعقلایی و غیرعقلانی فكر میکنند را تخطئه می کند. از جمله ايه فوق. این آيه معلوم میکند که عقل ارزش برابری به این رفتارها نمی-دهد و با هم فرق میکنند. نمیتوان بدكاران و صالحان را با یک چوب راند. اینهایی که فکر میکنند با همه زشتیهایی که دارند باید مثل انسانهای پاک باشند بسیار حکم بدی میکنند و از نظر عرف عقلا نيز انتظار نابجايي دارند لذا خداوند آنان را تخطئه میکند و میفرماید که شما بد میفهمیدید و توقع بیجایی دارید»
🔹استاد سروش محلاتی
#قرآن_نور_امید
#تواصی
📖 نکات کلیدی زندگی موفق در جزء بیستم و پنجم قرآن
#قرآن_نور_امید
#تواصی