eitaa logo
دکتر فیروز اصلانی دانشیار حقوق عمومی دانشگاه تهران
356 دنبال‌کننده
576 عکس
310 ویدیو
33 فایل
کانال دکتر فیروز اصلانی #حقوقدان، دانشیار و مدیر اسبق و فعلی گروه حقوق عمومی دانشگاه تهران، فعال سیاسی و مطبوعاتی، وکیل پایه یک دادگستری ⭕️ علیکم انفسکم... ⭕️ خودسازی، مقدمه جامعه سازی و تمدن سازی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸همسفر قطار شیراز 🔸 📝 دکتر علی حائری شیرازی (فرزند مرحوم آیت الله حائری شیرازی) از پدر 🚂این اواخر، حفاظت شخصیت‌ها کمی شل و سفت می‌کرد. زمانی که محافظ می‌فرستادند مانع نمی‌شدیم و زمانی هم که نمی فرستادند پا پی نمی‌شدیم؛ نوعی برخورد علی السویه جاری بود. 🚂 بگذریم، پدر از زمانی که راه آهن شیراز افتتاح شده بود، اکثر رفت و آمدنشان به شیراز را از این طریق انجام می دادند. فشار تحمل سفرهای طولانی با ماشین، رفته رفته برایشان طاقت فرسا شده بود و به سفرهای هوایی هم که اصلاً عقیده نداشتند. سفرها را هم بیشتر اوقات با خالۀ ما که اخیراً پس از وفات مادر، با پدر محرم شده بود می‌رفتند. البته گاه گداری هم ایشان همراه نبود. چون بلیط قطار هم کمی گران شده بود دیگر بصورت کوپۀ دربست، تدارک نمی شد و فقط برای خودشان و یک همراه بلیط می‌گرفتند. نکته قابل تأمل آن بود که در این شرایط باید چندین ساعت را شب تا صبح، همراه با دو مسافر غریبه که می‌توانست هرکسی باشد سپری می‌کردند و این برای یک چهره ملی که سه دهه بالاترین مسئولیت سیاسی یکی از پیچیده ترین استان‌های کشور را به عهده داشته و بواسطه مواضع سیاسی و اجتماعی هم در بین برخی از اقشار جامعه، دشمن کم ندارد فضای مناسبی نبود و در قطار حتماً باید ولو یک همراه همراهی می‌کرد. در این سفر، خاله جان ما بنا به مسأله ای در برگشت موفق به همراهی نبودند و زودتر با سفر هوایی رفته بودند. حفاظت شیراز هم می گفت چون حفاظت ایشان به قم منتقل شده، ما فقط در حریم شیراز مأموریت حفاظت داریم و نه خارج از آن. بگذریم به هرصورت قرعه این همراهی کما فی سابق بنام من افتاد ... 🚂 پدر با اشتیاق زائد الوصفی وارد کوپه شدند. همیشه این بشّاشیت در قطار در تمام وجودشان حس می شد. یکی از دلایلش هم آن بود برای رسیدن قطار به شیراز، چند دهه تلاش مجدانه کرده بودند تا بالأخره در دولت نهم با پشتکار و همراهی استاندار آن زمان فارس -مهندس رضازاده- به این آرزوی دیرینه رسیده بودند. 🚂 خودشان ساک ها را روی تخت بالا گذاشتند، روزنامه را برداشتند و کنار پنجره نشستند. من خدا خدا می کردم در کوپه ما فرد غریبه ای نباشد تا فضا را با آرامش تا قم سپری کنیم. همین که این فکر از ذهنم عبور کرد در کوپه باز شد. مرد میانسال کمی چاق و سیبیلو با موهای کم پشت و رنگ کرده و اخمی که در ابرو ها جای خود را باز کرده بود، وارد شد. به‌همراه پسرش نگاهی به من کرد. سلام کردم. خیلی سرد و بی جوهره پاسخ داد. نگاهش به پدر افتاد، ابروهایش گره کور تری خورد و به پسرش گفت: «بیا بیرون؛ اینجا جای ما نیست». 🚂 من خوشحال در کوپه را بستم و از لای پرده دیدم دارد با مهماندار چانه میزند و بلند می گفت: «من از اینا بدم میاد، حالم بهم میخوره، میبینمش خوابم نمی‌بره، کهیر میزنم. باید جا به جا بشم». مهماندار کوپه ها را چک کرد و گفت: «باید تا اصفهان تحمل کنید تا بعداً ببینم چی میشه». برگشتند. کمی مضطرب شدم. مستقیم ساکش را زیر صندلی گذاشت و روبروی من نشست. پسرش را فرستاد روبروی پدر، و با اخمی غلیظ و شدید به من گفت: «تو با این هستی!؟» من گفتم: «بله با ایشان». پدر که گویی تازه متوجه حضور ایشان شده بود، بلند گفت: «سلام علیکم» پاسخی دریافت نشد. البته پدر بدلیل مشکل شنوایی ای که داشتند، بعضاً منتظر پاسخ نبودند. نگاهی با محبت همراه با لبخند کردند و گفتند: «شیرازی هستید؟ چند بار با قطار به شیراز مسافرت رفتید؟ راضی هستید؟ ...» ولی باز جوابی نیامد! 🚂 به روی خودشان نیاوردند و روزنامه را مجدداً باز کردند و با دقت و تمرکزی بیشتر به مطلب خیره شدند. بعد یواش در گوش من گفتند: «چیزی همراهمان هست که از ایشان پذیرایی کنیم؟» گفتم: «نه چیز خاصی نیست. همین فلاسک و بیسکویت که برای آنها هم هست.» در فنجان کنار خودشان چای ریختند و بیسکویت را بزحمت باز کردند و به طرف مرد گرفتند و گفتند: «آقاجان بفرمایید» مرد هیچ واکنشی نداشت! دوباره گفتند: «این مال شماست ... بفرمایید ... » قطار در حال حرکت بود و نگهداری فنجان در حرکت کار ساده ای نبود. گفتند: «من برای شما دستم را گرفتم ها» مرد از روی ناچاری چای را گرفت و کنار میزش گذاشت. (ادامه دارد) ... @haerishirazi
ادامه ... 🚂 مرد از روی ناچاری چای را گرفت و کنار میزش گذاشت. بعد پدر شروع کردند به اصرار که «یخ می‌شود، اسراف است، بفرمائید ... » هر چه مرد کمتر همراهی می‌کرد، پدر گرم تر و صمیمی تر با او حرف می‌زد و مزاح می‌کرد. 🚂 قطار برای نماز مغرب و عشاء ایستاد. همراه پدر برای تجدید وضو رفتم. بنظرم آنها پیاده نشدند. نماز را قدری زودتر تمام کردند و بسرعت و زحمت به سمت مغازه آن طرف ریل رفتند و نان و پنیر خریدند. مقداری تنقلات و تخمک و یک ظرف شبیه گز یا شیرینی محلی. برگشتیم در کوپه و جعبه را روی میز آنها گذاشتند. تنقلات را به اصرار به پسر دادند و با دست خود، لقمه نان و پنیر می‌گرفتند و به اصرار به آنها می‌دادند. خرد خرد، یخ مرد سبیلو هم آب شد و لقمه ها را می‌گرفت و می‌خورد. چراغ را خاموش کردیم و پدر با نردبان بالا رفت و روی تخت بالا خوابید و من پایین دراز شدم. 🚂 بیشتر اوقات تخت بالا را انتخاب می‌کردند چون برای نماز شبشان فضا مناسب‌تر از پایین بود. ساعت یک یا دو نیمه شب بود که چشمم را باز کردم و دیدم مرد سبیلو نشسته و خیره خیره به پدر نگاه می‌کند و ایشان با توجه به حرکت شمالی قطار، قبله را مشخص کرده و نشسته نمازشب می‌خوانند و اشک می‌ریزند. دیدم آن مرد نیم نگاهی به پدر می‌کند و از پنجره نیم نگاهی به بیرون، و اشک خود را پاک می‌کند. ساعتی بعد، قطار برای نماز صبح ایستاده بود و من خواب مانده بودم. پدر قطار را ترک کرده بودند. من سراسیمه به دستشویی و وضو خانه رفتم و وضو گرفتم. در نمازخانه با چشم بدنبالشان گشتم. نبودند با اضطراب نماز را خواندم. قطار داشت سوت سوار شدن را می‌زد. در کوپه نبودند. دوباره بیرون رفتم. اینطرف و آنطرف را گشتم نبودند. یک لحظه دیدم آن مرد سبیلو دست پدر را گرفته و از آنطرف بسمت من می‌آیند. به من رسید و با ترشرویی گفت: «اینجوری هوای حاج آقا رو داری!؟» داشتند اشتباهی سوار آن یکی قطار می‌شدند. همزمان با قطار ما، قطار دیگری که مقصدش جای دیگری بود نیز توقف کرده بود و پدر جهت حرکت را اشتباه کرده بودند و از طریق دالان، بسمت آن قطار رفته بودند و آن مرد سبیلو از روی ریل ها به آن سمت رفته بود و ایشان را برگردانده بود. 🚂 حرکاتش عجیب شده بود برای بالا رفتن از پله، دست پدر را گرفت و بین واگن ها را با دست نگه می‌داشت تا پدر رد شود. حتی برای بالا رفتن پدر از نردبان حائلشان شد. پدر که در جای خود مستقر شد گفت: «حاجی چُخ ممنون» و او دست به روی چشم گذاشت. چراغ خاموش شد. من به قصد دستشویی از کوپه خارج شدم. دستشویی پر بود. منتظر شدم. مرد سبیلو هم که شاید میخواست سیگار بکشد به همان قسمت آمد. گفت شما نگهبان (محافظ) ایشان هستید؟ گفتم خیر پسرشان هستم. بعد گفت او همان حائری شیرازی معروف است؟ سر تکان دادم. گفت من به دلایلی از سالها قبل تنفری از ایشان در قلبم شکل گرفته بود، اما این همراهی باعث شد درک کنم که این، آن بتی نبود که سالها در دل می انگاشتم. هر جور حساب کردم دیدم این آدم آن آدمی نیست که من فکر میکردم. اگر قبل از این سفر کسی به من می گفت اگر با حائری همسفر شوی چه میکنی، میگفتم گردنش را خرد میکنم! اما حالا تحمل نمیکنم کوچکترین آسیبی بهش برسه. هوایش را داشته باش. از این آخوندهاا که آدم را یاد خدا بیندازه دیگه کمتر پیدا میشه ... 🚂 وقتی در ایستگاه قم پیاده شدیم جریان را به پدر گفتم. نگاهی به آسمان کردند. گفتند هر وقت از راه تواضع رفتم، نبود جز اینکه خدا قلب ها را به رویم گشاده و نرم کرد و هر جا تکبر بود، نبود جز آنکه درها برویم بسته شد و نرسیدم. کاش هیچوقت محافظ نداشتیم تا حائل بین ما و مردم نبودند. این مردم همین قدر صاف و زلالند که با دیدن کمترین تواضع، قلبشان دگرگون و نرم می‌شود ... منبع: (@dralihaeri در تلگرام) @haerishirazi
هدایت شده از ترور رسانه
3⃣ 💠💠 اندیشه ی آمریکایی و حق رای شهروندان ؟؟!! 💠چند نفر در آمریکا حق رای ندارند؟! @Chaharrah_majazi 🔻🔻🔻🔻 این روزها اربابان قدرت های رسانه ای و تکنولوژی های حرفه ای امر سانسور و بازتاب حوادث به میل خود؛ در سطح جهان اگرچه و انفجار بمب اجتماعی آمریکا علیه دولت ،شخص رئیس جمهور و نظام اندیشه ای حاکم را کتمان می کنند اما توده ی جامعه جهانی امر فروپاشی امریکا را درک کرده و لحظه لحظه به انتظار فروریختن دیواره های کاخ سفید نظاره گر رخ داد های غیر معمول نشسته است ؛تصور نکنید می گویم فردا یا پس فردا یا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد ،نه ! اما این که آمریکا به مرحله فروپاشی وارد شده کابوسش از خود نابودی برای دولتمردانشان دهشتناک تر است. اما به بهانه ی انتخابات که یکی از پرتگاه های مکتب می تواند باشد یکی از قوانینی که معترضان فراوان در آن حکومت دارد و به اغتشاشات نزدیک به انتخابات دامن میزند اما من و شما کمتر شنیده ایم میپردازم : چه کسانی در آمریکا نمی توانند رای دهند ؟ چند نفرند ؟ اگر در آمریکا، فردی این سؤال را طرح کند که چرا من یا فلان فرد از رأی دادن محروم هستیم! در جواب به او می گویند: 《براساس قانون اساسی آمریکا که بیش از ۲۲۰ سال قبل ، به وسيله ۳۷ نفر از یازده ایالت اولیه آمریکا و سرهنگ از ایالت نیویورک که منتخب مردم نبودند، امضا شد؛ درحالیکه آن قانون اساسی نیز، تاکنون، به نظرسنجی مردم آمریکا گذاشته نشده است و نیز مطابق شماری از قوانین مختلف که بعدها در ایالت های دیگر به تصویب رسیده است، عده ای از شهروندان آمریکا، نه تنها نمی توانند هیچ سمت لشکری و کشوری را اختیار کنند، بلکه حتی از نیز محروم اند وبراین اساس، به عنوان نمونه، در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، بیش از نفر از مردم آمریکا، نه تنها هیچ سمت لشکری و کشوری نداشتند، بلکه حتی از حق رأی نیز محروم بودند❗️ به عبارت دیگر، در آن سال، از هرچهل نفر آمریکایی که به سن رأی دادن رسیده بودند، یک نفر حق رأی دادن نداشت!》(1) حال، همین آمریکا با چنین سابقه و مشخصه ای، عربده می کشد و از مزدوران ، می خواهد که آنها نیز به صف شوند تا همراه این کشور علیه شورای نگهبان و نظام جمهوری اسلامی ایران فحاشی کنند❕ تفاوت دموکراسی در اندیشه حاکمان آمریکایی و لیبرالی ۱۰۰ درجه با آنکه در بوق و کرنا می کنند و در رسانه ها ی ریز و درشت به خورد من و شما میدهند متفاوت و متضاد است . البته از جوان هایی که محو قدرت سفید و قرمز و آبی غرب می شوند هیچ متعجب نمی شوم اما برخی بزرگان و مسئولین که صف به صف از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون تاریخِ متابعت ؛تسلیم و ارادت شان به نیم کره ی غربی عالم را ورق میزنیم بوی دوات قلم هایشان همه را آزار می دهد ... 1.قانون مذکور (کتاب شورای نگهبان در آمریکا ص۱۶ نشر معارف ) ادامه دارد.... 🔘چهارراه سیاسی 🔘 💠 Eitaa.com/chaharrah_majazi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ای مسئولان شما را به خدا به فکر این ملت باشید. ⭕️ بصیرت/برنامه ریزی جمعی/نظارت جدی و بدون ملاحظه ⭕️ بجای هر صحبتی، راه حل بدهیم ⭕️ نظارت جدی کنیم ⭕️ از اجتناب کنیم ⭕️ مراقب توطئه های دشمن و فتنه اقتصادی باشیم 🔴 نطق آقای لارگانی نماینده محترم فلاورجان را هم بشنویم @jedbie تلنگر بیداری دانشگاهیان بیدار
باسمه تعالی 💐یکی از پیام های مهم و اساسی انقلاب اسلامی اهتمام به وحدت مسلمانان جهان است. 💐 فرا رسیدن میلاد سراسر نور و با برکت قطب عالم امکان حضرت خاتم الانبیا محمد مصطفی (ص) و ششمین اختر تابناک فروزان آسمان امامت و ولایت حضرت امام جعفر صادق (ع) و هفته پرخیر و برکت وحدت بر همه معتقدان و پیروان راه و مرام پرافتخار دین و آئین برحق آخرین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم مبارک باد . 💐 خدا به همه ما توفیق بیش از پیش عمل و پیروی از سیره و سنت ایشان عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد 🌹🌷🌹🌷🌹🌷🌹
🌷ریشه بجا ماند اگر برگ و بری می رود. ⭕️ دشمنی آمریکا و صهیونیسم بین الملل غیر منتظره نیست مسئولان مربوطه چه می کنند؟ ⭕️ هرچند شهادت امتداد راه سرخ انبیا و اولیاست و فخری زاده ها شهادت در راه خدا را به عنوان عاقبت خود آرزو کرده و می کنند ولی،البته و صد البته، مسئولان باید از کشور با جدیت بسیار بیشتری کنند. زیرا که اینها متعلق به ایران تنها و این نسل فعلی نیستند بلکه متعلق به و جبهه انقلاب اسلامی به و جغرافیای اسلام هستند. ⭕️ اگر چه شکاف ناشی از ترور آنها توسط آمریکا و صهیونیسم بین الملل به هیچوجه قابل جبران نیست،اما دشمن بداند با این ترورهای ذلیلانه طرفی نمی بندد تا چیزی نمانده و نسل فخری زاده ها و شهریاری ها به انتظار نشسته اند و تا اسرائیل را از صحنه روزگار محو نکنند از پای نخواهند نشست. این خدا است که با من و توی انقلابی سخن می گوید و راه آینده و سنت قطعی الهی را روشن می سازد: مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَ مِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَ مَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا @aslani57 کانال دکتر فیروز اصلانی
اجماع درباره یک ارزیابی امنیتی؛ روزهای بسیار خطرناک، پیش روی آمریکاست ♦️اوباما و بایدن: آمریکا بسیار از هم گسیخته و قطبی شده است. 🔹جان برنان رییس پیشین سازمان سیا: "روزهای آینده، برای آمریکا بسیار خطرناک است. ۶۰ روز آینده، از نقطه نظر امنیت ملی، روزهای بسیار بسیار خطرناکی است". ♦️فارین پالیسی: زمانی به هویت مشترک در ایالات متحده افتخار می کردیم و تجزیه، دور از ذهن به نظر می رسید. اما اکنون، جنگ داخلیِ دوباره و تجزیه، در کمین آمریکاست. شبیه جنگ و خشونت هایی که در خاورمیانه و عراق سراغش را می گرفتیم. @IMANI_mohammad
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨۱۲ فروردین؛ روز شکست سنگین لیبرالیسم از اسلام سیاسی ▫️برگزاری رفراندوم درباره نظام جمهوری اسلامی، تبدیل به اوّلین عرصه‌ بروز و ظهور تضادّ فکری مهندس مهدی بازرگان و اعضای دولت موقّت با امام(ره) و مردم شد. ▪️«جمهوری اسلامی» در واقع نظریه‌ای سیاسی مبتنی بر اندیشه سیاسی اسلام و الگویی برای پیاده‌سازی حکومت اسلامی بود. امام(ره) وقتی در یازده آبان‌ماه 1357 در گفتگو با تلویزیون لوکزامبورگ هدف نهضت را برقراری جمهوری اسلامی و برنامه را تحصیل استقلال و آزادی اعلام کردند، این هدف و برنامه، تبدیل به یک شعار و مطالبه فراگیر مردمی شد که در همه راه‌پیمایی‌های سراسری در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی به گوش میرسید: «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی». ▫️ایشان در مقطع پس از پیروزی انقلاب و ناظر به رفراندوم درباره نظام سیاسی جدید، ضمن دعوت مردم به رأی به جمهوری اسلامی، تصریح داشتند که رأی به جمهوری اسلامی، رأی به حکومت اسلام است و مردم را دعوت میکردند که در رفراندوم به جمهوری اسلامی رأی دهند. ▪️با این‌ وجود امّا اعضای دولت موقّت که مشخّصاً از جانب امام(ره) مأمور برگزاری رفراندوم درباره «جمهوری اسلامی» شده بودند، در زمره مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفته و شروع به موضع‌گیری علیه ایده جمهوری اسلامی و ارائه مدلهای حکومتی جایگزین کردند. مهندس بازرگان آشکارا موضع میگرفت که باید به جمهوری اسلامی صفت «دموکراتیک» را اضافه کرد؛ یا احمد صدر حاج‌سیّد‌جوادی وزیر کشور دولت موقّت که متولّی برگزاری انتخابات بود، پا را فراتر گذاشت و پیشنهاد حذف کلمه اسلام را داد: «مناسب آن است که فقط مفهوم جمهوری دموکراتیک باشد تا در تدوین قانون اساسی بتوانیم آن را به هر شکلی درآوریم.». ▫️علاوه بر اعضای دولت موقّت، جریانهای معارض فکری چون کمونیست‌ها، لیبرال‌ها، تجزیه‌طلبان و... که علی‌رغم قلّت اعضا و فقدان حمایت مردمی، از پشتوانه رسانه‌ای داخلی و خارجی قدرتمندی برخوردار بودند، تبلیغات وسیعی علیه «جمهوری اسلامی» به راه انداختند. امام(ره) در مقابل همه این جریانهای انحرافی ایستادند و تصریح کردند: «آنچه ملّت شریف ایران در سرتاسر کشور با فریاد از آن پشتیبانی نموده است همین «جمهوری اسلامی» بوده است، نه یک‌کلمه زیاد و نه یک‌کلمه کم.» و حتّی در پاسخی علنی به تمایلات مهندس بازرگان فرمودند آنها که میخواهند کلمه «دموکراتیک» را به این عبارت اضافه کنند، غرب‌زدگانی هستند که نمیفهمند چه میگویند: «اینها یا جاهلند و نمیفهمند چه میگویند، یا عامدند و خائن... ملّت ما خون داده است تا جمهوری اسلامی وجود پیدا کند نه جمهوری، نه جمهوری دموکراتیک [ که] یعنی جمهوری غربی، یعنی بی‌بندوباری غرب.» ▪️حزب جمهوری اسلامی نیز که در واقع محلّ تشکّل نیروهای سیاسی پیرو امام(ره) بود، در پاسخ به این فضاسازی سنگین رسانه‌ای علیه جمهوری اسلامی، روز دوّم فروردین 1358 تجمّعی در میدان آزادی تهران با سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از اعضای شورای انقلاب برگزار کرد که صدها هزار نفر از مردم تهران در آن تجمّع شرکت کردند و وزن اجتماعی تفکّر حامی «جمهوری اسلامی» به نمایش گذاشته شد. آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی اعلام کردند که جریان انقلابی اجازه نخواهد داد فرصت‌طلبان مسیری را که با صدای «لااله‌الّاالله» پیموده شده، منحرف سازند. ▫️سرانجام رفراندوم، به‌عنوان اوّلین انتخابات آزاد در تاریخ ایران، در روزهای دهم و یازدهم فروردین‌ماه 1358 برگزار شد و آن‌گونه که رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور دولت موقّت اعلام کرد، از مجموع 20 میلیون و 288 هزار و 21 شرکت‌کننده، 20 میلیون و 147 هزار و ۵۵ نفر، یعنی 99.3 درصد به جمهوری اسلامی رأی آری دادند. ✍کتاب روایت رهبری، صص ۳۰-۲۷ @syjebraily
هدایت شده از تاملات حقوقی
⭕️ شرايط زمامدار در دوره غيبت اكنون كه دوران غيبت امام (ع) پيش آمده و بناست احكام حكومتی اسلام باقی بماند و استمرار پيدا كند و هرج و مرج روا نيست، تشكيل حكومت لازم می آيد. عقل هم به ما حكم می كند كه تشكيلات لازم است تا اگر به ما هجوم آوردند بتوانيم جلوگيری كنيم، اگر به نواميس مسلمين تهاجم كردند، دفاع كنيم. شرع مقدس هم دستور داده كه بايد هميشه در برابر اشخاصی كه می خواهند به شما تجاوز كنند برای دفاع آماده باشيد. برای جلوگيری از تعديات افراد نسبت به يكديگر هم حكومت و دستگاه قضايی و اجرايی لازم است. چون اين امور به خودی خود صورت نمی گيرد، بايد حكومت تشكيل داد؛ چون تشكيل حكومت و اداره جامعه بودجه و ماليات می خواهد، شارع مقدس بودجه و انواع مالياتش را نيز تعيين نموده است؛ مانند خراجات، خمس، زكات، و غيره. اكنون كه شخص معينی از طرف خدای تبارك و تعالی برای احراز امر حكومت در دوره غيبت تعيين نشده است، تكليف چيست؟ آيا بايد اسلام را رها كنيد؟ ديگر اسلام نمی خواهيم؟ اسلام فقط برای دويست سال بود؟ يا اين كه اسلام تكليف را معين كرده است، ولی تكليف حكومتی نداريم؟ معنای نداشتن حكومت اين است كه تمام حدود و ثغور مسلمين از دست برود؛ و ما با بی حالی دست روی دست بگذاريم كه هر كاری می خواهند بكنند. و ما اگر كارهای آنها را امضا نكنيم، رد نمی كنيم. آيا بايد اين طور باشد؟ يا اين كه حكومت لازم است؛ و اگر خدا شخص معينی را برای حكومت در دوره غيبت تعيين نكرده است، لكن آن خاصيت حكومتی را كه از صدر اسلام تا زمان حضرت صاحب (ع) موجود بود، برای بعد از غيبت هم قرار داده است. اين خاصيت كه عبارت از علم به قانون و عدالت باشد، در عده بی شماری از فقهای عصر ما موجود است. اگر با هم اجتماع كنند، می توانند حكومت عدل عمومی در عالم تشكيل دهند. ولايت فقيه اگر فرد لايقی كه دارای اين دو خصلت باشد به پا خاست و تشكيل حكومت داد، همان ولايتی را كه حضرت رسول اكرم (ص) در امر اداره جامعه داشت دارا می باشد؛ و بر همه مردم لازم است كه از او اطاعت كنند. اين توهّم كه اختيارات حكومتی رسول اكرم (ص) بيشتر از حضرت امير (ع) بود، يا اختيارات حكومتی حضرت امير (ع) بيش از فقيه است، باطل و غلط است. البته فضائل حضرت رسول اكرم (ص) بيش از همه عالم است؛ و بعد از ايشان فضايل حضرت امير (ع) از همه بيشتر است؛ لكن زيادی فضايل معنوی اختيارات حكومتی را افزايش نمی دهد. همان اختيارات و ولايتی را كه حضرت رسول و ديگر ائمه، صلوات اللَّه عليهم، در تدارك و بسيج سپاه، تعيين ولات و استانداران، گرفتن ماليات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختيارات را برای حكومت فعلی قرار داده است؛ منتها شخص معينی نيست، روی عنوانِ «عالم عادل» است. امام خمینی ره (کتاب ولایت فقیه )
🔴 نکته مهم علامه مصباح درباره انتصابات رهبر انقلاب 🔻درس دیروز امام به هاشمی، برای امروز جوانان انقلابی 🔻حجت‌الاسلام قاسم روانبخش: 🔹چند روز پیش به محضر علامه مصباح یزدی رسیده بودیم یکی از دوستان اجازه گرفت و گفت برخی جوان ها نسبت به برخی انتصاباتی که از سوی امام خامنه ای انجام می شود تاملی دارند و معتقدند این گونه انتصاب ها از سوی برخی اعضای دفتر پخت و پز می شود و پس از آماده سازی رهبری حکم می دهند! 🔸 بلافاصله یا هنوز سخن وی تمام نشده بود، فرمودند: "نخیر این طور نیست. حضرت آقا خودشان افراد را مقایسه می کنند و در نهایت به جمع بندی می رسند و حکم می دهند. طرح این گونه شبهات برای سست کردن جایگاه ولایت فقیه است مراقب باشید". 🔹سپس من سوال کردم، چنانچه نکته ای درباره فرد یا افرادی یا موضوعی بدانیم، می‌توانیم یا وظیفه داریم به معظم له مشورت بدهیم و گزارش کنیم؟ 🔸ایشان فرمودند قطعاً لازم است ولی نباید انتظار داشته باشید که آن چه شما مشورت می دهید، محقق شود. ایشان[رهبر انقلاب] با احاطه ای که دارند با توجه به بررسی جوانب مختلف و مقایسه‌هایی که می کنند و ضرورت هایی که وجود دارد تصمیم می گیرند. 🔹علامه مصباح، در ادامه به بیان خاطره ای از دوران مبارزات امام ره اشاره کردند و فرمودند: "زمانی که حضرت امام (ره) از زندان آزاد شدند در قم کمیته استقبال درست کرده بودیم و شهر را آذین بندی کرده بودیم قرار بود امام در فیضیه سخنرانی کنند و من هم مسئول صوت و تریبون بودم. 🔸در آن کمیته بحث شد که مدتی است امام در زندان بوده اند و از جریانات بیرونی بی اطلاع هستند، ممکن است کسانی به امام مطالب را به گونه دیگری منعکس کنند. خوب است اطلاعات صحیح در اختیار امام بگذاریم از این رو مطالب تهیه شد و قرار شد یک نفر به اطلاع امام برساند. برای این کار آقای هاشمی رفسنجانی انتخاب شد. 🔹در آن فضای شلوغی که مردم به استقبال امام آمده بودند، رساندن این مطالب سخت بود. ولی آقای هاشمی رفته بود و انجام وظیفه کرده بود. وقتی برگشت گفت به محضر امام رسیدم و در حالی که زانوهایم روی زانوی امام قرار گرفت مطالب را به امام گفتم. 🔸پرسیدیم امام چه عکس العملی نشان داد؟ ایشان گفت: امام فرمود شما وظیفه دارید به من مشورت بدهید، ولی نباید انتظار داشته باشید که من به آن چه شما می خواهید عمل کنم؛ من از شما مشورت می گیرم ولی در نهایت به تشخیص و تکلیف خودم عمل می کنم. 🔹سپس علامه مصباح فرمود: امروز هم همین گونه است شما وظیفه دارید مطالبی که می دانید از هر طریق ممکن به اطلاع حضرت آقا برسانید و مشورت بدهید، ولی نباید انتظار داشته باشید که آن چه شما انجام آن را ضروری می دانید ایشان عمل کنند. ایشان بعد از شنیدن مشورت ها بر اساس تشخیص و تکلیف خودشان و با توجه به همه جوانب و مصالح کلی نظام و انقلاب تصمیم می گیرند. 🔸ناگهان به یاد این جمله حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام افتادم که در پاسخ به اعتراض ابن عباس که گفته بود: "من مشورت می دهم ولی شما به مشورت ما عمل نمی کنید" و حضرت در پاسخ فرمود: شما وظیفه دارید مشورت بدهید ولی من بررسی می کنم آن چه وظیفه دارم عمل می کنم و شما هم موظف هستید به آن عمل کنید. ✅ کانال شخصی حجت‌الاسلام : http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
✔️اگر شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام می‌داد نیازی به تأسیس «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نبود/ شورای نگهبان می‌تواند وارد عرصه نظام‌سازی شود حجت الاسلام و المسلمین ارسطا در گفتگو با مباحثات: 🔹شورای نگهبان می‌بایست در همان ابتدا برخورد جامعی با اصول قانون اساسی در مورد وظایفی که بر عهده‌اش قرار گرفته بود می‌داشت. یعنی در بررسی مصوبات مجلس براساس موازین اسلامی و یا احکام اسلامی، می‌بایست به احکام اولیه اکتفا نمی‌کرد، بلکه احکام ثانویه و احیانا احکام ولایی و حکومتی را هم مورد توجه قرار می‌داد. لکن چون این کار را نکرد، نهایتا نظام با راهکاری که امام خمینی ارائه داد، ناچار شد سراغ تاسیس نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» برود. در واقع اگر شورای نگهبان وظیفه خود را به درستی انجام می‌داد، دیگر نیاز به تأسیس نهاد «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نبود. 🔹مجمع تشخیص مصلحت نظام از نظر فقهی دارای یک مبنای مستحکم فقه شیعی است، یکی از این حیث که مصلحت اهم را مورد لحاظ قرار می‌دهد، و دوم اینکه خود مصلحت را با صرف نظر از قید اهم بودن در موضوعاتی که متغیر هستند و حکم ثابتی ندارند، مورد توجه قرار می‌دهد. اکنون باید به این سؤال بپردازیم که آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام با این شیوه‌ای که در پیش گرفته است و در طول چند دهه پس از تاسیس آن، به سمت عمل‌گرایی یا مصلحت‌سنجی و به تعبیری عرفی‌گرایی نرفته است؟ به نظر می‌رسد که در پاره‌ای از موارد اینگونه بوده است. 🔹شاید حرکت به سمت عرفی‌گرایی ناشی از این باشد که مبانی فقهی کار مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برخی از اعضای این مجمع چندان به خوبی و دقت تبیین نشده است. لذا، شاهد این هستیم که در پاره‌ای از موارد گرایش به عملگرایی در این مجمع وجود دارد. این گرایش حتی اگر اندک هم باشد، در طول زمان می‌تواند خطرناک باشد، چون توسعه پیدا می‌کند و ممکن است که اصلا در آینده شیوه غالب بشود. برای جلوگیری از بروز این خطر در آینده، لازم است که به مبانی فقهی کار مجمع توجه شود و این توجه باید به صورت دقیق در میان خود اعضای محترم مجمع شکل بگیرد. 🔹اینکه شورای نگهبان در صدد نظام‌سازی باشد، قابل پذیرش است که البته چنانکه اشاره شد شورای نگهبان برای انجام این کار مهم، الزاما نیازمند همکاری جدّی حوزه و دانشگاه است، یعنی حوزه و دانشگاه باید موضوعاتِ مباحث علمی خود را از شورای نگهبان بگیرند و ارتباط منطقی میان این نهادها برقرار گردد؛ اما متاسفانه در واقعیت چنین اتفاقی رخ نداده است. لکن نباید همه مسئولیت را متوجه شورای نگهبان دانست، بلکه فقط بخشی از مسئولیت بر عهده این شورا است و قسمتی هم متوجه حوزه و دانشگاه است. 🔹این سؤال قابل طرح است که به چه دلیل ممکن است شورای نگهبان با فتاوای مراجع تقلید موجود چندان سروکاری نداشته باشد؟ در پاسخ می توان گفت شاید از این جهت فتاوای مراجع تقلید موجود در اظهارنظر شورای نگهبان چندان جایگاهی نداشته باشد که ماهیت فقهی قوانین موجود در کشور –یعنی قوانینی که توسط مجلس تصویب می شود و به تایید شورای نگهبان می‌رسد- ماهیت حکم ولایی یا حکومتی است. 🔹یعنی اگر کسی سوال کند که آیا این قوانین الزام‌آوراند؟ پاسخ این است که بله و اگر پرسیده شود که بر چه اساسی الزام‌آورند و یا عامل الزام‌آور دانستن این قوانین چیست؟ پاسخ این است که این قوانین در واقع احکام ولایی هستند که با اذن ولی فقیه توسط نهاد قانون‌گذاری صادر شده‌اند. این نهاد قانون‌گذاری هم دو قسمت دارد که یکی مجلس شورای اسلامی و دیگری شورای نگهبان است. در رابطه بین حکم ولایی و فتاوای فقها، تقریبا به نظر همه فقها هرگاه بین یک فتوا و یک حکم تعارضی وجود داشته باشد، حکم بر فتوا مقدم خواهد شد. 🔹به نظر می‌رسد در این حرکت به سوی أخذ معالم دین از فقها، نکته‌ای مغفول واقع شده و آن، این است که ما زمانی می‌توانیم سراغ مراجع تقلید متعدد برویم که یک کشور واحد اسلامی براساس یک مجموعه قوانین واحد و مشخصی تاسیس نکرده باشیم، بلکه فقط درصدد تعیین تکلیف اشخاصی باشیم که تحت یک حکومتی زندگی می‌کنند که پایبند به موازین فقه شیعه نیست. تا زمانی که ما کشور واحدی تشکیل نداده باشیم که در آن قانون واحدی به اجرا گذارده شود، رجوع به مراجع متعدد به هیچ وجه مشکل‌ساز نخواهد بود. اما اگر عامل دیگری وارد میدان شود و آن وجود کشور واحدی است که قوانین واحدی باید در آن حاکم باشد، در این صورت دیگر نمی‌توانیم تعدد مراجع را بپذیریم. 🔸متن کامل این گفتگو را در لینک زیر مشاهده کنید: 👇👇👇 http://mobahesat.ir/19802/amp 🔻🔻🔻 @mobahesat