eitaa logo
اسناد المصائب
3هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
306 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
2️⃣سخنی چند درباره تاریخ حیات در چهار مقوله :👇 1⃣اسم حضرت(ع) 2⃣سنّ حضرت(ع) 3⃣نحوه شهادت حضرت(ع) 4⃣عکس العمل امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت(ع) @AsnadolMasaeb
1️⃣اسم :👇 ✅در مورد اسم ایشان در مقاتل آمده است : ۱)«علی» یا «علی اصغر» : از اولین کسانی که با نام «علی» از طفل شهید کربلا یاد نموده‌ اند، می‌توان به؛ 👤«ابن‌اعثم کوفی» در کتاب «الفتوح»(۱) 👤«ابن ابی‌الثلج» در کتاب «تاریخ اهل البیت»(۲) 👤«طبری» در «دلائل الامامة»(۳) اشاره کرد و بعدها در آثار دیگری نیز نمود پیدا کرد. نظیر؛ 👤«خوارزمی» در «مقتل‌ الحسین(ع)»(۴) 👤«ابن شهر آشوب» در «مناقب آل ابی طالب»(۵) 👤«إربلی» در «کشف الغمة فی معرفة الائمة»(۶) 👤«ابن‌ صباغ مالکی» در «الفصول المهمة فی معرفة الائمة(ع)»(۷)  اینان منابعی هستند که هنگام ذکر کیفیت شهادت فرزند خردسال امام حسین(ع) از او با نام «علی» یاد کرده‌اند.  به طور مثال؛ 👤«ابن اعثم كوفی» می نویسد : 📋«وَ لَهُ ابنُ آخَرُ يُقَالُ لَه عَلَيُّ(ع) في الرِضَاعِ» ♦️امام حسين(ع) پسر ديگری داشت كه نامش علی بود و شيرخوار بود.(۸) 👤«ابن‌ صباغ مالکی» می نویسد : 📋«وَ أمَّا عَلِيُّ الأَصغَرُ فَجَاءَهُ سَهمُ وَ هُوَ طِفلُ بِكَربَلاءَ فَقَتَلَهُ» ♦️در کربلا تیری به علی اصغر(ع) اصابت کرد و او در حالی که طفل بود، به شهادت رسید.(۹) 👤«ابن طاووس» در «الاقبال»، در زیارت‌نامه امام حسین(ع) درباره علی اصغر(ع) چنین آورده است : 📋«صَلّی الله عَلَیک وَعَلَیهِمْ وَعَلی وَلَدِک عَلی الاصْغَرِ الّذی‌ فُجِعْتَ بِهِ» ♦️درود خدا بر تو و بر شهیدان و بر فرزندت علی اصغر(ع) که داغدار او شدی!(۱۰) ۲)«عبدالله» : در برخی مقاتل نیز از طفل امام حسین(ع) به نام «عبدالله» نام برده شده است. 👤«شیخ مفید» نقل می کند : در روز عاشورا وقتی امام حسین(ع) تنها مانده بود و صدای استغاثه امام(ع) طنین انداز شد و کسی جواب حضرت(ع) را نداد، پس به سمت خیمه ها بازگشت. 📋«ثُمَّ جَلَسَ الْحُسَيْنُ(ع) أَمَامَ الْفُسْطَاطِ فَأُتِيَ بِابْنِهِ عَبْدِاللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) وَ هُوَ طِفْلٌ فَأَجْلَسَهُ‏ فِي‏ حَجْرِهِ‏» ♦️سپس جلوی درِ خیمه نشست و فرزندش عبدالله را که خردسال بود خواست و او را آوردند و در دامان پدر گذاشتند.(۱۱) 👤«ابن اثیر» نیز همین نقل را با قدری تغییر در «الكامل في التاريخ» می آورد و از فرزند امام حسین(ع) با نام عبدالله یاد می کند.(۱۲) 👤«ابوالفرج إصفهانی» در «مقاتل الطالبيين» نیز از او به نام عبدالله بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع) یاد می کند.(۱۳) 👤«محمد‌ بن اسحاق حموی» نیز که از اندیشمندان شیعی در قرن دهم است، چنین می‌نویسد : عبدالله که در طفولیت در کربلا شهید شد و بعضی از روی غلط او را علی‌اصغر می‌گویند.(۱۴) 👤«مجلسی» آورده است که؛ در فرازی از زیارت ناحیه مقدسه که منسوب به امام زمان(عج) می باشد، این گونه به شیر خواره امام حسین(ع) سلام داده شده است. 📋«السَّلَامُ عَلَى عَبْدِاللَّهِ بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) الطِّفْلِ الرَّضِيعِ» ♦️سلام بر عبدالله بن الحسين(ع)، كودك شير خواره!(۱۵) ۳)«الطفل الرضیع» یا «ولد» یا «صبیّ» : 👤«طبری» می نویسد : امام محمد باقر(ع) فرمود : 📋«اُتِیَ الحُسَینُ(ع) بِصَبِیٍّ لَهُ، فَهُوَ فِی حِجرِهِ» ♦️[در کربلا] کودکی نزد امام حسین(ع) آورده شد و او در دامانش بود.(۱۶) 👤«یعقوبی» می نویسد : 📋«..فَوَقَعَ فِي حَلقِ الصَّبِي، فَذَبَحَهُ» ♦️تیر به گلوی اين كودک نشست و حلقش را دريد.(۱۷) 👤«قُندوزی» می نویسد : در روز عاشورا؛ نزدیک خیمه گاه حضرت ام کلثوم(س) طفل شیر خوار را به دست گرفت و نزد امام حسین(ع) آورد، و عرضه داشت : 📋«يَا أَخِي! إِنَّ وَلَدَكَ مَا ذَاقَ المَاءُ مُنذُ ثَلَاثَةِ أَيَّامِِ» ♦️برادرم! این طفل تو، سه روز است که آب نخورده است.(۱۸) 👤«سید بن طاووس» می نویسد : امام حسین(ع) به حضرت زینب(س) فرمود : 📋«نَاوِلِينِي وَلَدِيَ الصَّغِيرَ حَتَّى أُوَدِّعَهُ» ♦️خواهرم! فرزند خردسالم را به من بده تا با او وداع کنم.(۱۹) 👤«مجلسی» می نویسد : 📋《فَنَاوَلُوُه الصَبِیَّ، فَجَعَلَ يُقَبِّلُهُ》 ♦️فرزندش را نزد امام(ع) آوردند و امام(ع) شروع کرد به بوسیدن طفلش!(۲۰) 📚منابع : ۱)الفتوح ابن اعثم، ج۵، ص۱۱۵ ۲)تاریخ اهل بیت(ع) ابن ابی‌ الثلج، ص۱۰۲ ۳)دلائل الامامة طبری شیعی، ص۱۸۱ ۴)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۷ ۵)مناقب ابن شهر آشوب، ج۴، ص۱۰۹ ۶)کشف الغمة اربلی، ج۱، ص۵۸۲ ۷)الفصول المهمة ابن صباغ مالکی، ج۲، ص۸۵۱ ۸)الفتوح ابن اعثم، ج۵، ص۱۱۵ ۹)الفصول المهمة ابن صباغ مالکی، ج۲، ص۸۵۱ ۱۰)الاقبال سید بن طاووس، ج۳، ص۷۱ ۱۱)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸ ۱۲)الکامل ابن اثیر، ج۳، ص۱۸۱ ۱۳)مقاتل الطالبيين اصفهانی، ص۹۴ ۱۴)انیس المؤمنین حموی، ص۱۰۴ ۱۵)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۶۶ ۱۶)تاريخ طبری، ج۵، ص۴۴۸ ۱۷)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۵ ۱۸)يَنابيع المودة قُندوزی، ج۳، ص۷۹ ۱۹)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۶ ۲۰)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد المصائب
1️⃣اسم #حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام :👇 ✅در مورد اسم ایشان در مقاتل آمده است : ۱)«علی» یا «علی اصغر»
2️⃣سن :👇 ✅در هیچ منبع معتبری، درباره سن حضرت علی اصغر(ع) ذکری به میان نیامده است. و تاریخ تولد ایشان مشخص نیست؛ درباره سن او هنگام شهادت در کربلا نیز اختلاف وجود دارد اما بیشتر منابع او را به هنگام شهادت، کوچک و شیرخوار دانسته‌اند، بدون اینکه به سن او اشاره کرده باشند. اما اینکه برخی سن ایشان را شش ماهه می دانند و چنان بر این عقیده اصرار دارند و طوری این دیدگاه در یکی دو قرن اخیر، تبلیغ شده است که امروزه در منابر و محافل روضه‌‌خوانی، شهرت خاصی پیدا کرده است و حتی طی سال‌‌های اخیر، برخی برای حضرت(ع) جشن ولادت گرفته و تولّد ایشان را با محاسبه برگشت به شش ماه قبل از عاشورای سال ۶۱ قمری، در ده رجب سال ۶۰ می دانند! این امر تا آن‌جا پیش رفته است که این تاریخ، در برخی از تقویم‌‌ های مذهبی به عنوان سال‌ روز ولادت ایشان ثبت شده است، در حالی‌‌که این گفته مدرک معتبری ندارد! تنها مأخذ و اولین منبعی که در آن، به شش ماهگی حضرت علی اصغر(ع) اشاره کرده است، گزارشی است که در کتاب مقتل محرَّف و منسوب به ابومخنف، آمده است. گزارش او چنین است : راوی می گوید : در روز عاشورا؛ 📋«ثُمَّ اَقبَلَ اُمَّ کُلثُومِ وَ قَالَ لَهَا : یَا اُختَاهُ! اُوصِیکِ بِوَلَدِی الصَّغِیرِ خَیرَاً، فَاِنَّهُ طِفْلٌ صَغِيرٌ وَ لَهُ مِنَ الْعُمْرِ سِتَّةُ أَشْهُرٍ» ♦️سپس امام حسین(ع) پیش ام کلثوم(س) آمد و به ایشان فرمود : خواهرم! به فرزند خردسالم نيكى كن! او طفل است و از عمر او شش ماه هست که می گذرد.(۱) که این نظر به تدریج به مآخذ معاصران نیز راه یافت. نظیر؛ ۱)«اسرار الشهادة فاضل دربندى»(۲) ۲)«ينابيع المودّة قُندوزی»(۳) ۳)«ناسخ التواريخ ميرزا محمدتقى سپهر»(۴) ۴)«معالى السبطين مازندرانى حائری»(۵) ۵)«كبريت احمر بیرجندی»(۶) کسانی که امروزه این گونه مراسمات را با مناسبات جعلی این چنینی برگزار می کنند، ابتدا باید سن حضرت علی اصغر(ع) در روز عاشورا به صورت دقیق که به قول خودشان، شش ماه بوده، ثابت کنند، سپس شش ماه عقب تر از آن را، روز ولادت حضرت(ع) معرفی کنند! این در حالی است که در مورد سن ایشان این نقل ها آمده است : 1⃣نقل اول : نخستین گزارش به ترتیب قدمت آنها گزارش «محمد بن سعد»(متوفی۲۳۰ق) است که از پسری سه ساله برای امام حسین(ع) در کربلا سخن به میان آورده است.(۷) 2⃣نقل دوم : «یعقوبی»(متوفی۲۹۲ق) بر این باور است که این طفل در روز عاشورا به دنیا آمده است و می نویسد : «قَد وُلِدَ لَه فِی تِلکَ السَّاعَةِ فَاذَّنَ فِی اُذُنِهِ وَ جَعَلَ یُحَنِّکُهُ» ♦️طفل در آن ساعت به دنیا آمد پس امام(ع) در گوش او اذان گفت و کام او را برداشت.(۸) 3⃣نقل سوم : «بلعمی»(متوفی۳۸۳ق) از مورخان قرن چهارم، ذیل گزارش چگونگی شهادت طفل شیرخوار، او را یک ساله دانسته است.(۹) 4⃣نقل چهارم : «کسائی مروزی»(متوفی۳۹۰ق) شاعر قرن چهارم از طفلی پنج ماهه، در بیتی این چنین می نویسد : «آن پنج ماهه کودک، باری چه کرد ویحک، کز پای تا به تارک، مجروح شد مفاجا؟»(۱۰) 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) ابومخنف، ص۸۳ ۲)اسرار الشهادة فاضل دربندى، ج۲، ص۷۶۳ ۳)ينابيع المودّة قندوزی، ج۳، ص۷۹ ۴)ناسخ التواريخ محمدتقى سپهر، ج۲، ص۳۶۳ ۵)معالى السبطين مازندرانى، ج۱، ص۴۲۴ ۶)كبريت احمر بیرجندی، ص۱۲۵ ۷)ترجمة الحسین(ع) و مقتله ابن سعد، ص۱۸۲ ۸)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۵ ۹)تاریخ‌ طبری، ج۴، ص۱۷۰ ۱۰)سیری در مرثیه عاشورایی صاحبکاری، ص ۱۶۹ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد المصائب
2️⃣سن #حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام :👇 ✅در هیچ منبع معتبری، درباره سن حضرت علی اصغر(ع) ذکری به میان نی
3️⃣نحوه شهادت :👇 ✅در این باره نیز اختلافاتی وجود دارد : ۱)«شیخ مفید»(۴۱۳ق) می نویسد : «عبدالله در جلوی خیمه امام حسین(ع) در حالی‌ که در آغوش پدرش بود، هدف تیر یکی از سپاهیان ابن سعد قرار گرفت و به شهادت رسید.»(۱) ۲)«سید بن طاووس»(۶۶۴ق) می نویسد : «هنگامی که امام حسین(ع) برای وداع کنار خیمه‌‏ها آمد، کودکش را از خواهر طلب نمود و او را در آغوش گرفته بود و او را می‏‌بوسید که حرمله بن کاهل اسدی با تیری او را به شهادت رساند.»(۲) ۳)«سبط بن جوزی»(۶۵۴ق) می نویسد : «به گزارش ابن جوزی از هشام بن محمد کلبی، امام حسین(ع) در حال سخن گفتن با لشکریان عمر بن سعد بود، یکی از اطفالش را دید که از تشنگی می‌گرید، او را روی دست گرفت و گفت : ای جماعت! اگر به من رحم نمی‌کنید پس به این کودک شیرخوار رحم کنید. در این هنگام؛ مردی از میان سپاه کوفه تیری بر گلویش زد و آن کودک را به شهادت رساند.»(۳) ۴)«یعقوبی»(۲۹۲ق) می نویسد : «در این حال، حسین بن علی(ع) سوار اسب بر خویش بود که نوزادی را که در همان ساعت برای او تولد یافته بود، بدست او دادند. پس در گوش او اذان گفت و کام او را بر می‌داشت که ناگهان تیری در گلوی کودک نشست و او را سر برید. حسین بن علی(ع) تیر را از گلوی کودک کشید و او را به خونش آغشته ساخت.»(۴) ۵)«ابی مخنف»(۱۵۷ق) می نویسد : «در حالی که امام حسین(ع) نشسته بود فرزند کوچکش را نزدش آوردند که نامش عبدالله بن حسین(ع) بود، و حضرت(ع) او را در دامن خویش نشاند. در همان حال که در دامنش بود شخصی از بنی اسد به نام «حرملة بن کاهل اسدی» تیری به سویش پرتاب کرده و گلویش را برید.»(۵) 📚منابع : ۱)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸ ۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۶ ۳)تذکره الخواص ابن جوزی، ص۲۵۲ ۴)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۵ ۵)مقتل الحسین(ع) خوارزمی، ج۲، ص۳۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد المصائب
3️⃣نحوه شهادت #حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام :👇 ✅در این باره نیز اختلافاتی وجود دارد : ۱)«شیخ مفید»(۴۱۳
4️⃣عکس العمل امام حسین(ع) بعد از شهادت :👇 ✅چهار روایت در مورد حضرت علی اصغر(علیه السلام) بعد از شهادت ایشان هست!👇 1⃣ابی‌ مخنف(۱۵۷ق) : 📋«فَأَعطَاهُ إِلَى أُختِهِ وَ قَالَ : خُذِيهِ إِلَيكِ» ♦️امام حسین(علیه السلام) طفل را به خواهرش سپرد و گفت : آن را بگیر!(۱) 2⃣«شیخ مفید»(۴۱۳ق) : 📋«ثُمَّ حَمَلَهُ حَتَّى وَضَعَهُ مَعَ قَتْلَى أَهْلِهِ» ♦️سپس امام حسین(ع) او را بُرد و کنار کشتگان خاندانش قرار داد.(۲) 3⃣«شیخ طبرسی»(متوفی۵۴۸ق) : 📋«حَفَرَ لِلصَبِیِّ بِجَفنِ سَيفِهِ وَ رَمَلَّهُ بِدَمِهِ وَ دَفَنَهُ» ♦️امام حسین(ع) با قبضه ی شمشیرش گودالی کند و آن طفل را در حالی که به خون خود آغشته شده بود، در آن دفن کرد.(۳) 4⃣سید بن طاووس(۶۶۴ق) : 📋«فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزِينَبَ(س) : خُذِيهِ» ♦️حرمله تیر را به گلوی او زد و گلویش بریده شد و امام حسین(ع) به زینب کبری(س) فرمود : این را بگیر!(۴) ♻️نتیجه : از آنجایی که در منابع دسته اول تا قرن چهارم و پنجم تفاوت‌های زیادی در نقل مطالب است و حتی در مورد نام، سن، و نام مادر و قاتل که در اینجا ذکر نکردیم و طریقه شهادت، و عکس‌ العمل حضرت ابی عبدالله(علیه السلام) بعد از شهادت کودک متفاوت است. و از طرفی در بعضی منابع مانند «دلائل الامامة» اثر «محمد بن جریر طبری شیعی»(متوفی قرن چهارم هجری) تعداد پسران امام حسین(ع) را در کربلا چهار نفر ذکر کرده‌اند و علی اصغر(ع) را که کودک است غیر از «عبدالله رضیع» می‌دانند و نیز تفاوتی که در نام کودک در زیارات وارد شده است. شاید بتوان به ظن غالب گفت، «علی اصغر(ع)» غیر از «عبدالله(ع)» شیرخوار است و این دو کودک امام حسین(ع) هر دو در کربلا به درجه رفیع شهادت نازل آمده‌اند. 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) ابی مخنف، ص۱۷۳ ۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸ ۳)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۱ ۴)اللهوف سید بن طاووس، ص۶۹ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️یکی از مصادیق و که اخیرا متاسفانه در بین مادحین، خواندن این روضه شدت گرفته، روضه جعلی نبش قبر است. حتی در پاره ای از اشعار فارسی هم به آن اشاره شده! (كاش اين قبر تو گم باشد و پيدا نشود اگرم شد سر نبش قبر بلوا نشود!) @AsnadolMasaeb
✍ : در مورد جنایات و ظلمهای سپاه یزید(لعنت الله علیهم) علیه اهل بیت امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا شکی نیست، اما با توجه به اینکه ما گزارش روایی و تاریخی در اثبات این ادعا نداریم که فردی اقدام به نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) کرده و سر مبارک را از بدنش جدا کرده باشد، و دلیل و مدرکی هم بر وجود سر این طفل شیرخواره در میان سرهای دیگر شهدا وجود ندارد، نمی توان صحت این روضه ها را تایید کرد، بلکه مسلما نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) از تحریفات عاشورایی است و جایی از آن ذکری به میان نیامده است. اما چهار نقل در مورد لحظه شهادت حضرت علی اصغر(علیه السلام) :👇 1️⃣ابی‌ مخنف(متوفی سال۱۵۷ ه.ق) : «فَأَعطَاهُ إِلَى أُختِهِ وَ قَالَ: خُذِيهِ إِلَيكِ!» امام حسین(علیه السلام) طفل را به خواهرش سپرد و گفت : آن را بگیر!(۱) 2️⃣شیخ مفید(متوفی سال۴۱۳ ه.ق) : «ثُمَّ حَمَلَهُ حَتَّى وَضَعَهُ مَعَ قَتْلَى أَهْلِهِ» سپس امام حسین(علیه السلام) او را بُرد و کنار کشتگان خاندانش قرار داد.(۲) 3️⃣شیخ طبرسی(متوفی سال۵۴۸ ه.ق) : «حَفَرَ لِلصَبِیِّ بِجَفنِ سَيفِهِ وَ رَمَلَّهُ بِدَمِهِ وَ دَفَنَهُ» امام حسین(علیه السلام) با قبضه ی شمشیرش گودالی حفر کرد و آن طفل را در حالی که به خون خود آغشته شده بود، در آن دفن کرد.(۳) 4️⃣سید بن طاووس(متوفی سال۶۶۴ ه.ق) : «فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزِينَبَ(س) : خُذِيهِ!» حرمله تیر را به گلوی او زد و گلویش بریده شد و امام حسین(علیه السلام) به زینب(س) فرمود : این را بگیر!(۴) اما این داستان ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب «ریاض القدس» اثر صدر الدین واعظ قزوینی با عنوان قصۀ «بیل داران کربلا» به صورت تحریف شده آمده است.(۵) جدای از اینکه «ریاض القدس» جزء کتب تحریفی معرفی شده و اين كتاب از منابع دست اول و قديمی نيست، بلكه در دوره قاجاريه نوشته شده است، بنابراين اعتبار و اتقان كتب دست اول را ندارد و همچنین مرحوم واعظ قزوینی این قصه را بدون هیچ سندی از کسی به نام «ابوخلیق» نقل می­ کند که او هم موضوع نبش قبر حضرت علی اصغر(ع) را برای مختار اعتراف می کند! جالب است بدانید که در قتلۀ کربلا و کسانی که مختار مجازات کرد اصلاً کسی به نام «ابوخلیق» وجود ندارد!! مزید بر این؛ در کتاب «منتخب التّواریخ» اثر عبدالقادر بدائونی متوفی قرن دهم هجری آمده است که سر دو نفر بر روی نیزه نرفت : *حضرت علی اصغر(ع) که خود سیّدالشهدا(علیه السلام) او را دفن کردند. *حُرّ بن یزید ریاحی که عصر عاشورا اقوامش بدن او را از کربلا بردند و در بیرون از کربلا به خاک سپردند.(۶) مرحوم بیرجندی(متوفی سال۱۳۵۲ه.ق) نیز در کتاب «کبریت احمر» نبش قبر علی اصغر(ع) و بر نیزه رفتن سر او را جزء تحریفات عاشورا دانسته و اعلام می‌دارد که چنین چیزی صحّت ندارد.(۷) 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) ابی مخنف، ص۱۷۳ ۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸ ۳)الاحتجاج طبرسی، ج۲، ص۳۰۱ ۴)اللهوف سید بن طاووس، ص۶۹ ۵)ریاض القدس قزوینی، ص۱۰۵ ۶)منتخب التّواریخ بدائونی، ص۲۲۴ ۷)کبریت احمر بیرجندی، ص۱۴۱ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅حرمله بن کاهل لعین از قبیله بنی اسد و از تیراندازان روز عاشورا بود و در میان قتله حضرت سید الشهداء(ع) در صحرای کربلا، شقی ترین آنها حرمله بن کاهل بود که طبق نقل مقاتل، وی مستقیما در شهادت پنج شخص به ترتیب ذیل، نقش داشت :👇 @AsnadolMasaeb
1⃣ :👇 👤ابن اثیر نقل می نویسد : 📋《وَ قُتِلَ أَبُوبَكرِِ بنِ أَخِيِهِ الحَسَنِ(ع) أَيضَاً وَ أُمُّهُ أُمُّ وَلَدِِ قَتَلَهُ حَرمَلَةُ بنُ الكَاهِلِ رَمَاهُ بِسَهمِِ》 ♦️ابوبکر پسر حسن(ع) که برادر زاده امام حسین(ع) بود در روز عاشورا پس از برادرش، قاسم بن حسن(ع) شهید شد، که مادرش ام ولد بود و او توسط تیر حرمله بن کاهل اسدی به شهادت رسید.(۱) 2⃣ :👇 👤قندوزی می نویسد : امام حسین(ع) علی اصغر(ع) را در مقابل لشگر، به روی دست گرفت و بلند کرد، و از آنان برای طفل تقاضای آب کرد. 📋《بَینَمَا هُوَ یُخَاطِبُهُم!》 ♦️هنوز کلام امام(ع) تمام نشده بود.(۲) که؛ 👤به نقل علامه مجلسی : 📋《إِذْ رَمَاهُ حَرْمَلَةُ بْنُ كَاهِلٍ الْأَسَدِيَّ بِسَهْمٍ فِی حَجْرِ الحُسَینِ(عَلَیهِ السَّلَامُ) فَذَبَحَهُ》 ♦️ناگهان حرمله تیری انداخت و آن طفل را در آغوش پدر ذبح کرد.(۳) 👤یعقوبی نیز می نویسد : 📋《..فَوَقَعَ فِي حَلقِ الصَّبِي، فَذَبَحَهُ، فَنَزَعَ الحُسَينُ(ع) السَّهمَ مِن حَلقِهِ، وَ جَعَلَ يُلَطِّخُهُ بِدَمِهِ》 ♦️تیر به گلوي اين كودك نشست و حلقش را دريد و امام حسين(ع) تير را از گلويش بيرون آورد در حالي كه او به خون خود آغشته شده بود.(۴) 3⃣ :👇 👤بلاذری می نویسد : 📋《قَتَلَ حَرمَلَةُ بْنُ كَاهِلِ الأَسَدِي، العَبَّاسَ بنَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبِِ(ع) مَعَ جَمَاعَةِِ وَ تَعَاوَرُوُهُ》 ♦️حرمله بن کاهل، عباس بن علی(ع) را در حالی که گروهی به صورت پی در پی به او ضربه می زدند، سرانجام او را به شهادت رساندند.(۵) 4⃣ : 👇 👤ابن نمای حلی می نویسد : در همان لحظاتى که امام حسین(ع) در شهادتگاه خود با لب تشنه، در حالی که همچنان خون از او می رفت و ضعیف گشته بود و غرق در خون شده بود، دشمن قدری توقف نمود و سپس همگی به سمت ایشان یورش بردند. در این هنگام؛ عبدالله فرزند امام حسن مجتبی(ع) از سراپرده بانوان بیرون آمد و شتابان خود را به عموى گرانمایه اش حسین(ع) رسانید تا عمو را یارى کند. در این هنگام؛ عمه اش زینب کبری(س) خود را به او رساند تا وى را به خیمه ها بازگرداند، امّا او پایدارى کرد و بازنگشت و فریاد بر آورد که : به خداى سوگند! از عمویم جدا نخواهم شد و او را تنها نخواهم گذاشت! یکى از تجاوزکاران اموى بنام بحر بن کعب به سوى امام حسین(ع) روى آورد، که عبدالله فریاد بر آورد : هان اى پلید زاده! آیا مى خواهى عمویم را به شهادت برسانى؟ آن پلید نیز شمشیرى بر آن کودک فرود آورد و عبدالله دست خود را سپر ساخت که دستش از بدن جدا شد! او در حالى که دستش تنها به پوست آویزان بود، فریاد بر آورد که : عمو جان مرا دریاب! امام حسین(ع) او را در آغوش کشید و بر سینه چسباند. در این هنگام ؛ 📋《فَرَمَاهُ حَرْمَلَةُ [بِسَهمِِ] فَذَبَحَهُ》 ♦️پس آن گاه حرمله گلوى آن کودک محبوب را هدف تیر خود ساخت و سرش را از پیکرش جدا کرد!(۶) 5⃣ :👇 👤ابن طاووس می نویسد : در مورد نحوه شهادت امام حسین(ع) نقل شده است که، در روز عاشورا؛ 📋《فَأَتَاهُ [حَرْمَلَةُ] سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ》 ♦️حرمله بن کاهل، تیرى سه شاخه و زهرآلودی را به قلب امام حسین(ع) نشانه رفت و آن تیر بر قلب مقدس امام حسین(ع) نشست.(۷) 📚منابع : ۱)الکامل ابن اثیر، ج۴، ص۹۲ ۲)يَنابيع المودة قُندوزی، ج۳،ص۷۹ ۳)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۴۶ ۴)تاریخ یعقوبی، ج۲، ص۲۴۵ ۵)انساب الاشراف بلاذری، ج۳، ص۲۰۱ ۶)مثیر الأحزان ابن نما حلی، ص ٧٣ ۷)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۲۰ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍برخی از روضه ها و مرثیه هایی که گاهی از برخی مادحین شنیده می شود، ولی در عین حال دارای سندی ضعیف یا بی سند هستند! 1️⃣ ⬅️ اول :👇 برخی از روضه‌ های غلط و بی‌سند در مورد  که در هیچ یک در مآخذ و منابع معتبر نیامده و نمی‌توان آن‌ها را صحیح دانست. @AsnadolMasaeb
1️⃣نقل شده که؛ 🎤«در روز عاشورا وقتی تمام یاران امام حسین(علیه السلام) به شهادت رسیدند، امام حسین(ع) از دشمن طلب یاری کردند و در این هنگام حضرت علی اصغر(ع) در خیمه گاه، درون گهواره بود و وقتی صدای تنهایی پدر را شنید، خود را از گهواره به بیرون انداخت!» ✍از این داستان در هیچ منبع معتبر و مستندی ذکری به میان نیامده است. و اوّلین کسی که این داستان را آورده مرحوم فاضل دربندی(متوفی ۱۲۸۵ق) در کتاب «اسرار الشهاده» بوده است. مرحوم درباره این کتاب می گوید : «در شصت، هفتاد سال پیش مرحوم ملا آقای دربندی پیدا شد؛ تمام حرفهای روضة الشهداء را به اضافه چیزهای دیگری پیدا کرد و همه را یک جا جمع کرد و کتابی نوشت به نام أسرار الشهادة! واقعاً مطالب این کتاب انسان را وادار می‌کند که به اسلام بگرید.»(۱) 📚منبع : ۱)حماسه حسینی، ج۱، ص۵۵ ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 2️⃣نقل شده که؛ 🎤«وقتی حضرت علی اصغر(ع) به شهادت رسید، امام حسین(ع) برای دفن ایشان به پشت خیمه ها رفت. در این هنگام؛ رباب(س) به زینب کبری(س) گفت؛ من خجالت میکشم، تو وساطت کن و از حسین(ع) اجازه بگیر که من برای آخرین بار با فرزند کوچکم وداع کنم.» ✍در منابع معتبر و مقاتل متقدم، حتی در کتب متاخرین و ضعیف نیز چنین مطلبی نیامده است. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 3️⃣نقل شده که؛ 🎤«حضرت علی اصغر(ع) بعد از تیر خوردن به امام حسین(ع) لبخند زد و سپس به شهادت رسید.» ✍این عبارت اولین بار در قرن سیزدهم بدون هیچ استنادی در کتاب «مُحْرِقُ القُلوب» مرحوم «محمد مهدی نراقی» آمده است و سندیتی ندارد. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 4️⃣نقل شده که؛ 🎤«حرمله هنگام دستور عُمَر بن سَعد مبنی بر تیر اندازی گفت؛ پدر را نشانه بگیرم یا پسر را؟ و ابن سعد گفت : سفیدی گلوی پسر را نمیبینی؟!» ✍در مورد دستور عمر بن سعد به تیراندازی حرمله در برخی منابع آن هم ضعیف این گونه آمده است که؛ عمر بن سعد به حرمله اشاره کرد و گفت : «یَا حَرمَلَه! اِقطَع نِزَاعَ القَومِ!» ای حرمله! اختلاف و نزاع را پایان بده.(۱) اما در مورد جزئیات آن در منابعی هر چند ضعیف و متقدم ذکر نشده است. 📚منبع : ۱)الوثائق الرسميّة حسینی قزوينی، ص۲۳۷ ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 5️⃣نقل شده که؛ 🎤«امام حسين(ع) بعد از اینکه حضرت علی اصغر(ع) را به آغوش گرفت، دید نوک ناخن های علی اصغر(ع) خونی شده، از بس که به سینه های بی شیر رباب چنگ زده بود!» ✍در منابع معتبر و مقاتل متقدمین، حتی در کتب متاخرین و ضعیف نیز چنین مطلبی نیامده است. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 6️⃣نقل شده که؛ 🎤《در کربلا به حضرت علی اصغر(علیه السلام) تیر سه شعبه زدند!》 ✍طبق مقاتل، در کربلا فقط یک نفر را با تیر سه شعبه زدند و آن هم امام حسین(ع) بود. سید بن طاووس می نویسد : در روز عاشورا؛ «فَأَتَاهُ [حَرْمَلَةُ] سَهْمٌ مَسْمُومٌ لَهُ ثَلَاثُ شُعَبٍ فَوَقَعَ عَلَى قَلْبِهِ» حرمله بن کاهل، تیرى سه شاخه و زهرآلودی را به قلب امام حسین(ع) نشانه رفت و آن تیر بر قلب مقدس امام حسین(ع) نشست.(۱) در مورد دیگر شهدای کربلا و بنی هاشم و خصوصا حضرت علی اصغر(ع) اشاره ای به سه شعبه بودن تیر و پیکان نشده است و این نقل فقط در کتاب «وقایع الأیام» اثر ملا علی واعظ خیابانی(متوفای ۱۳۲۷ش) آمده است که این نقل سندیت تاریخی ندارد.(۲) 📚منابع : ۱)اللهوف ابن طاووس، ص۱۲۰ ۲)وقایع الأیام، ص۴۵۲ ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 7️⃣نقل شده که؛ 🎤«بعد از شهادت امام حسین(ع)، اسرای کربلا را در جایی جمع کردند و حضرت رباب(س) در آنجا بلند بلند گریه کرد، که با خشونت سپاه دشمن رو به رو شد و علت را به زینب کبری(س) اینگونه گفت که؛ الان که تکه نانی و جرعه آبی نوشیده ام، شیر به سینه هایم آمده است و یاد علی اصغر(ع) می کنم.» ✍از این مطلب هم جایی سخن به میان نیامده است و سندیتی ندارد. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 8️⃣نقل شده که؛ 🎤«در قیامت حضرت خدیجه(س) قنداقه خونین حضرت علی اصغر(ع) را وارد محشر می کند.» ✍در باب حضرت محسن(ع) «حسین بن حمدان خُصَیْبی»(۳۴۶ق) در کتاب «الهدایة الکبری» روایتی آورده است که در آن امام صادق(ع) خطاب به «مفضل» فرمود : در روز قیامت؛ «يَأْتِي مُحَسِّنٌ(ع) مُخَضَّباً بِدَمِهِ تَحْمِلُهُ خَدِيجَةُ(س) وَ فَاطِمَةُ(س) ابْنَةُ أَسَدٍ وَ هُمَا جَدَّتَاهُ وَ ..» حضرت محسن(ع) می آید در حالی که او را حضرت خدیجه(س) و فاطمه بنت اسد(س) که دو جدّه او هستند، حمل می کنند. جمانه و اسماء بنت عمیس نیز در آنجا حضور دارند و آنها در همان حالی که فریاد می زنند و دست‌ ها را بر صورت می گذارند و موها پریشان کرده اند و ملائکه ایشان را با بالهایشان می پوشانند.  در همین حال؛ مادرش فاطمه(س) گریه می کند و فریاد زنان می گوید : «یَوْمُکُمُ الَّذِی کُنْتُمْ تُوعَدُونَ»(انبیاء ۱۰۳)» امروز همان روزی است که وعده داده شدید!(۱) اما در مورد علی اصغر(علیه السلام) چنین نقلی نداریم. 📚منبع : ۱)الهداية الكبرى خصيبی، ص۴۱۷ @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
9️⃣نقل شده که؛ 🎤«حضرت علی اصغر(ع) بعد از دفن ایشان توسط امام حسین(ع)، قبر ایشان به وسیله سپاه دشمن نبش شد و سر مبارک او به نیزه زده شد و به کوفه و شام رفت.» ✍در مورد جنایات و ظلمهای سپاه یزید(لعنت الله علیهم) علیه اهل بیت امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا شکی نیست، اما با توجه به اینکه ما گزارش روایی و تاریخی در اثبات این ادعا نداریم که فردی اقدام به نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) کرده و سر مبارک را از بدنش جدا کرده باشد، و دلیل و مدرکی هم بر وجود سر این طفل شیرخواره در میان سرهای دیگر شهدا وجود ندارد، نمی توان صحت این روضه ها را تایید کرد، بلکه مسلما نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام) از تحریفات عاشورایی است و جایی از آن ذکری به میان نیامده است. اما چهار نقل در مورد لحظه شهادت حضرت علی اصغر(علیه السلام) :👇 الف)ابی‌ مخنف(متوفی سال۱۵۷ق) : «فَأَعطَاهُ إِلَى أُختِهِ وَ قَالَ: خُذِيهِ إِلَيكِ!» امام حسین(علیه السلام) طفل را به خواهرش سپرد و گفت : آن را بگیر!(۱) ب)شیخ مفید(متوفی سال۴۱۳ق) : «ثُمَّ حَمَلَهُ حَتَّى وَضَعَهُ مَعَ قَتْلَى أَهْلِهِ» سپس امام حسین(علیه السلام) او را بُرد و کنار کشتگان خاندانش قرار داد.(۲) ج)شیخ طبرسی(متوفی سال۵۴۸ق) : «حَفَرَ لِلصَبِیِّ بِجَفنِ سَيفِهِ وَ رَمَلَّهُ بِدَمِهِ وَ دَفَنَهُ» امام حسین(علیه السلام) با قبضه ی شمشیرش گودالی حفر کرد و آن طفل را در حالی که به خون خود آغشته شده بود، در آن دفن کرد.(۳) د)سید بن طاووس(متوفی سال۶۶۴ق) : «فَذَبَحَهُ فَقَالَ لِزِينَبَ(س) : خُذِيهِ!» حرمله تیر را به گلوی او زد و گلویش بریده شد و امام حسین(علیه السلام) به زینب(س) فرمود : این را بگیر!(۴) اما این داستان ساختگی برای اولین بار در قرن سیزدهم در کتاب «ریاض القدس» اثر صدر الدین واعظ قزوینی با عنوان قصۀ «بیل داران کربلا» به صورت تحریف شده آمده است.(۵) جدای از اینکه «ریاض القدس» جزء کتب تحریفی معرفی شده و اين كتاب از منابع دست اول و قديمی نيست، بلكه در دوره قاجاريه نوشته شده است، بنابراين اعتبار و اتقان كتب دست اول را ندارد و همچنین مرحوم واعظ قزوینی این قصه را بدون هیچ سندی از کسی به نام «ابوخلیق» نقل می­ کند که او هم موضوع نبش قبر حضرت علی اصغر(ع) را برای مختار اعتراف می کند! جالب است بدانید که در قتلۀ کربلا و کسانی که مختار مجازات کرد اصلاً کسی به نام «ابوخلیق» وجود ندارد!! مزید بر این؛ در کتاب «منتخب التّواریخ» اثر عبدالقادر بدائونی متوفی قرن دهم هجری آمده است که سر دو نفر بر روی نیزه نرفت : *حضرت علی اصغر(ع) که خود سیّدالشهدا(علیه السلام) او را دفن کردند. *حُرّ بن یزید ریاحی که عصر عاشورا اقوامش بدن او را از کربلا بردند و در بیرون از کربلا به خاک سپردند.(۶) مرحوم بیرجندی(متوفی سال۱۳۵۲ه.ق) نیز در کتاب «کبریت احمر» نبش قبر علی اصغر(ع) و بر نیزه رفتن سر او را جزء تحریفات عاشورا دانسته و اعلام می‌دارد که چنین چیزی صحّت ندارد.(۷) 📚منابع : ۱)مقتل الحسین(ع) ابی مخنف، ص۱۷۳ ۲)الإرشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۰۸ ۳)الاحتجاج شیخ طبرسی، ج۲، ص۳۰۱ ۴)اللهوف ابن طاووس، ص۶۹ ۵)ریاض القدس قزوینی، ص۱۰۵ ۶)منتخب التّواریخ بدائونی، ص۲۲۴ ۷)کبریت احمر بیرجندی، ص۱۴۱ ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 🔟نقل شده که؛ 🎤«امام سجاد(ع) گهواره علی اصغر(ع) را که سپاه دشمن آن را به عنوان غنیمت برداشته بودند، هنگام مراجعت از شام، از یزید درخواست کرد و آن را پس گرفت.» ✍طبق نقل ابن طاووس؛ امام سجاد(ع) از یزید سه چیز را درخواست نمود : *اول : «أَنْ تُرِيَنِي وَجْهَ سَيِّدِي وَ مَوْلَايَ وَ أَبِيَ الْحُسَيْنِ(ع) فَأَتَزَوَّدَ مِنْهُ» آنکه سر مقدس پدرم حسین(ع) را بدهی تا آن صورت نازنین را ببینم.  *دوم : «أَنْ تَرُدَّ عَلَيْنَا مَا أُخِذَ مِنَّا» آنکه اموالی را که از ما غارت شده است به ما باز پس داده شود. *سوم : «إِنْ كُنْتَ عَزَمْتَ‏ عَلَى قَتْلِي أَنْ تُوَجِّهَ مَعَ هَؤُلَاءِ النِّسْوَةِ مَنْ يَرُدُّهُنَّ إِلَى حَرَمِ جَدِّهِنَّ(ص)» آنکه اگر تصمیم به کشتن من داری شخص امینی را معین کن تا این زنها را به مدینه برساند. امام(ع) در ادامه در باره موارد غارت شده فرمود : «إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا» ما اموال غارت شده خود را می خواهیم، زیرا بافته های مادرم فاطمه(س) دختر محمد(ص) و مقنعه و گردنبند و پیراهن او در میان آنهاست.(۱) پس به این ترتیب اشاره ای به گهواره حضرت علی اصغر(ع) نشده و نقلی هم، هر چند ضعیف در این باره وجود ندارد. 📚منبع : ۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۹۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️🎙⚠️ 1️⃣ : روضه نبش قبر حضرت علی اصغر(علیه السلام)! 🎤 @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا