فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙روضه #امام_حسین_علیه_السلام در شب جمعه با نوای #استاد_میرزا_محمدی در کربلای معلی🕌
💚شب های جمعه می گیرم هواتو💚
🚩 «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا عَبْدِاللهِ(ع)
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنائِكَ
عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ
اَبَداً مَا بَقيتُ
وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ
وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى عَلِيِّ(ع) بْنِ الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ(ع)»
👤امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋«إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ(ص) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ»
♦️همانا حضرت فاطمه(س) دختر حضرت رسول اکرم(ص) براى زوّار قبر فرزندش حسين بن على(ع) حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش و مغفرت می نمايد.(۱)
#ویژه_شب_جمعه
📚منبع :
۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۱۸
@AsnadolMasaeb
✍برخی از روضه ها و مرثیه هایی که گاهی از برخی مادحین شنیده می شود، ولی در عین حال دارای سندی ضعیف یا بی سند هستند!
#روضه_های_بی_سند
#روضه_های_جعلی
2️⃣ #قسمت ⬅️ دوم :👇
@AsnadolMasaeb
1️⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مابین در و دیوار نام «حضرت مهدی(عج)» را صدا زد!»
✍تنها مستند این گفته کتاب «الغدیر» «مرحوم علامه امینی» است که ایشان در اشاره به این سخن، به هیچ منبعی استناد نکرده است، حالا این گفته میتواند به عنوان زبان حالی، مطرح شده باشد.
و شاید ایشان این سخن را در منبعی دیده که در اختیار خود داشته، ولی مصدر آن را ذکر نکرده است.
به هر حال، این سخن غیر از کتاب الغدیر در جایی دیگر نقل نشده است.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
2⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«حضرت عباس(علیه السلام) در جنگ صفین در رکاب امام علی(ع) شرکت کرد و امام علی(ع)، عباس(ع) را روانه میدان نبرد ساخت، که در این هنگام، مالک اشتر مانع شد و کم سن و سال بودن عباس(ع) را بهانه کرد، که در این لحظه، با نگاه غضب آلود حضرت عباس(ع) مواجه شد و از آن پس، مالک تا هر وقت که به یاد این صحنه می افتاد، مو به تنش سیخ می شد!»
✍درباره این داستان، مرحوم استاد مهدی پیشوایی می نویسد :
«در شجاعت و دلاوری های حضرت عباس(ع) هیچ و شک و تردیدی نیست، ولی درباره حضور ایشان در جنگ های جمل و صفین قبل از واقعه کربلا، اسناد تاریخی دست اول و منابع محکمی وجود ندارد و منابع متأخر و دست دوم تاریخی و برخی منابع معاصر حضور او را در این جنگ ها تأیید می کنند که از لحاظ علمی، تاریخی و سندی از صحّت چندانی برخوردار نیستند.
دلیل آن هم بسیار روشن است چرا که؛
حضرت عباس(ع) متولد سال ۲۶ هجری بوده اند و جنگ صفین هم در سال ۳۷ هجری رخ داده است، در واقع حضرت عباس(ع) در آن زمان یک نوجوان ۱۲ یا ۱۳ بودند.
در نتیجه اینکه در بعضی از کتابهای متأخر نوشته اند که حضرت عباس(ع) در جنگ صفین حضور داشته، و قصه های آن چنانی از حضور دلاورانه او تعریف کردند و گفته شده که او با یک نگاه باعث ترس و خوف به دل مالک اشتر شده و یا یک روز که امام علی(ع) می خواست با یکی از دشمنان بجنگند، لباس حضرت عباس(ع) را پوشید تا ناشناس بماند، همگی صحت ندارد و ساخته و پرداخته است که اسناد تاریخی معتبری ندارد.»
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
3⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«حضرت زینب(س) بعد از واقعه کربلا، در بدو ورود به کوفه، وقتی سر مبارک امام حسین(ع) بر روی نیزه دیدند، تاب نیاوردند و بر روی ناقه، سر را بر چوبه ی محمل زدند، تا اینکه خون از زیر مقنعه ایشان بیرون آمد و خون صورتش را فرا گرفت!»
✍جواب این سوال به صورت مفصل در سوال شماره دو داده شد.
https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4038
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
4⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«در کربلا تیر به چشمان حضرت عباس(ع) زدند و ایشان از آنجایی که دست در بدن نداشت، روی مرکب، زانوان خود را خم و چلّه ی کمان را در انتهای زانوی خود قرار داد و تیر را از چشم مبارک بیرون آورد!»
✍در هیچ مقتل معتبر و مستندی از تیر به چشم خوردن حضرت عباس(ع) نقلی به میان نیامده است.
فقط استناد به خوابی می شود که مرحوم قزوینی این خواب را دیده اند!
اما شرح خواب اینکه؛ مرحوم سید محمد ابراهیم قزوینی امام جماعت صحن مطهر حضرت عباس(ع) بود که مرحوم آقا شیخ محمد علی خراسانی بعد از نماز ایشان، به منبر می رفت و این روضه را خواند!
مرحوم قزوینی بعد از اتمام جلسه، به ایشان گفتند که؛ چرا چنین روضه های بی سند می خوانی؟
تا اینکه، مرحوم قزوینی، شب در عالم رویا به محضر مقدس حضرت ابالفضل(ع) مشرف شده و ایشان خطاب به مرحوم قزوینی فرموده بود : سید ابراهیم! آیا تو در کربلا بودی که بدانی روز عاشورا با من چه کردند؟
پس از آنکه دو دستم از بدن جدا گردید دشمن مرا تیر باران کرد، در این زمان تیری به چشمم رسید هر چه سرم را تکان دادم تیر بیرون بیاید، بیرون نیامد و عمامه از سرم افتاد، زانو ها را بالا آوردم، خم شدم که به وسیله دو زانو تیر را از چشم بیرون کشیدم.
به هر حال این خواب نمی تواند برای دیگران حجت باشد.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
5⃣1️⃣نقل شده که:
🎤«در کربلا امام حسن مجتبی(ع) پسری دارند پنج ساله که در روز عاشورا، از دست عمه گریخته و خود را بر روی جنازه عمو انداخته و در همان دم دشمن نا به کار او را شهید نمود.»
✍مقاتل وجود حضرت عبدالله بن حسن(علیهما السلام) را در کربلا تایید کرده اند.
اما چطور ممکن است امام حسن مجتبی(علیه السلام) که در سال ۵۰ هجری به شهادت رسیدند و واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری به وقوع پیوسته،(یعنی یازده سال فاصله) عبدالله پنج ساله باشد؟
حداقل سن ایشان بیشتر از یازده سال بوده و برخی مقاتل دوازده سالگی ایشان را تایید و نقل می کنند.
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
6⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«روزی امیرالمؤمنین(ع) در بالای منبر، خطبه می خوانْد.
در این هنگام؛ حضرت سیدالشهدا(ع) تشنه شد و آب خواست.
حضرت(ع) به قنبر امر فرمود : آب بیاور! عبّاس(ع) در آن وقت که طفل بود، وقتی تشنگی برادرش را شنید، دوید نزد مادر و در جامی آب برای برادر گرفت.
و به همین حالت، وارد مسجد شد و وقتی چشم پدر بر او افتاد گریست و فرمود :
روزی خواهد آمد که عباس(ع) در پی آب برای حسین(ع) می رود، ولی شرمنده او می شود و قدری از مصائب او ذکر نمود.»
✍اولا؛ این داستان باید در کوفه اتفاق افتاده باشد نه مدینه! چون امام علی(ع) فقط در زمان خلافت خودشان خطبه می خواندند.
یعنی از سال ۳۵ تا سال ۴۰ هجری!
ثانیا؛ امام حسین(ع) متولد سال سوم هجری و حضرت عباس(ع) متولد سال ۲۶ هجری است.
یعنی سن امام حسین(ع) در این سالها باید بیشتر از سی سال باشد و همچنین سن عباس(ع) که یک نوجوان سیزده یا چهارده ساله است.
آیا انتظار می رود از یک شخص سی و اندی ساله، آن هم نه یک شخص معمولی، در مسجد و مجلس عام اظهار تشنگی کند و در اثنای خواندن خطبه، طلب آب نماید؟
این امر با رُسوم متعارف انسانیت، مناسبتی ندارد چه برسد به شخصیتی مانند امام حسین(ع)!
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
7⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا فرمود : آرزو دارم عروسی دخترم را ببینم.
در همین جا، دخترم را برای پسرِ برادرم قاسم(علیه السلام) عقد می کنم و مراسم عروسی را بر پا می کنم!»
✍جواب این سوال، پیشتر به صورت مفصل بیان شد که به لینک زیر مراجعه کنید.
https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4155
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
8⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«وقتی حضرت علی اکبر(ع) به میدان جنگ رفت امام حسین(ع) خطاب به مادر او یعنی «لیلا» فرمود : از جدّم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت آنجا موهایت را پریشان کن، در حق فرزندت دعا کن شاید خداوند این فرزند را سالم برگرداند و او نیز این چنین کرد!»
✍اولا؛ هیچ مورخی نگفته که «لیلا» در کربلا حضور داشته است.
و به نقل قوی لیلا قبل از واقعه کربلا، از دنیا رفته بود.(۱)
ثانیا؛ به قول شهید مطهری، اصلا این منطق، منطق حسین بن علی(ع) نیست و منطق حسین در روز عاشورا، منطق جانبازی است.
تمام مورخین نوشته اند هر کسی که آمد اجازه خواست، حضرت(ع) به هر نحوی که میشد عذری برایش ذکر کند، ذکر می کرد، به جز برای علی اکبر(ع) که تا اجازه خواست گفت برو!
📚منبع :
۱)نفس المهموم محدث قمی، ص۱۶۷
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
9⃣1️⃣نقل شده که؛
🎤«وقتی امام حسین(ع) خردسال بودند، امام علی(ع) در ایام خلافتشان در کوفه، شمر را به خاطر کارهایی که کرده بود زندانی کرد، روزی امام علی(ع) به همراه حسنین(ع) برای سرکشی وارد زندان شد و شمر در آنجا با واسطه قرار دادن امام حسین(ع) حکم آزادیش را از امام علی(ع) گرفت و موقع رفتن به امام حسین(ع) گفت :
حسین جان! از تو ممنونم! یک جایی جبران می کنم!»
✍این مطلب افسانه ای بیش نیست و هیچ سند و منبعی هم ندارد و جالب اینکه امام حسین(ع) در زمان حکومت امام علی(ع) بیشتر از سی سال سن داشتند.
┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈
0️⃣2️⃣نقل شده که؛
🎤«حضرت رباب(س) به حضرت زینب(س) گفت : خانم جان! اگر می شود وساطت کنید و گهواره حضرت علی اصغر(علیه السلام) را که توسط یزیدیان غارت شد، از یزید بگیرید که من دلم را به تکان دادن آن خوش کرده باشم!»
✍این عبارت در هیچ مقتلی هر چند ضعیف ذکر نشده و فقط در برخی از مقاتل آمده است که؛
وقتی اسرای اهل بیت(ع) از شام به سمت مدینه می آمدند، امام سجاد(ع) از یزید خواست که اموال غارت شده را برگرداند.
یزید گفت : در ازای آن حاضر است مالی را پرداخت کند که امام سجاد(ع) فرمود :
«أَمَّا مَالُكَ فَلَا نُرِيدُهُ وَ هُوَ مُوَفَّرٌ عَلَيْكَ وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا فَأَمَرَ بِرَدِّ ذَلِكَ»
ما از اموال تو چیزی نمی خواهیم و بگذار از اموالت چیزی کم نشود، ولی ما اموال غارت شده خود را می خواهیم.
زیرا بافته های مادرم فاطمه(س) دختر محمد(ص) و مقنعه و گردنبند و پیراهن او در میان آنهاست.
سپس یزید دستور داد آن اموال را به آنان بازگرداندند.(۱)
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۹۵
@AsnadolMasaeb
1️⃣ #موضوع_مطلب : «هدف از روضه صِرف گریاندن نباشد!»
👤 #استاد_یوسفی_غروی
#آداب_منبر
#سخن_علماء
#مطالبه_سند
#آداب_مداحی
#آداب_روضه_خوانی
#باید_و_نباید_های_روضه_خوانی
@AsnadolMasaeb
✅علت شیوع روایتهای کماعتبار یا بیاعتبار از واقعه عاشورا را منبریها و روضهخوانهایی دانست که گریه انداختن مردم، مهمترین هدفشان است.
منبری ها نباید سهوا یا عمدا فضایل مربوط به یک امام را به امامی دیگر نسبت دهند.
اگر کسی با شبههای مواجه میشود بهتر است به روایت و نقل های دیگر نیز مراجعه کند زیرا منشا بسیاری ازین شبهات، روایات و مقاتل تحریف شده یا کم اعتبار هستند.
مثلا در باب حضرت علی اصغر(ع) و نحوه شهادت ایشان، روایت معتبرتر که دفع بسیاری از شبهات راجع به چرایی درخواست آب از دشمن توسط امام حسین(ع) میکند، وجود دارد.
همچنین در باب کیفیت شهادت حضرت عباس(ع) نیز روایات و نقل های معتبرتری در مقاتل وجود دارد اما منبری ها و روضه خوان ها عموما در برخورد با مقاتل، آن روایتی را انتخاب می کنند که اشکآورتر است و خیلی به اعتبار آن اهمیت نمیدهند و همین امر نیز علت شهرت و مسلم انگاشتن برخی نقل ها توسط مردم است.
🔹ریشه بسیاری از تحریفها، دروغپردازی شیعیان اخباری بحرینی است.
علمای اخباری بحرینی معتقدند حرمت دروغ به قبح آن است و اگر دروغی برای دین واجد نفعی باشد، حرمت ندارد و داستان پردازی های دروغ در باب عاشورا و امامان برای ایجاد حزن در مردم حرمتی ندارد.
🔹منبری ها باید با افزایش مطالعه خود، در باب روایات و نقل های غیرحکیمانه تشکیک کنند و آن هارا نقل نکنند.
روضه خوان ها و مداحان برای اینکه نوآوری کنند و در اثر تکراری شدن روضه هایشان، اشک مخاطب را از دست ندهند، در تعریف وقایع عاشورا دست به تحریف می زنند.
🔹در شیراز، برخی از افراد فرقه شیرازی ها در برخی هیئت ها نفوذ کرده بودند و سعی در القای برخی انحرافات در آن ها داشتند تا جایی که برخی از افراد ساده لوح، به آن جا رسیده بودند که رو به سوی کربلا نماز می خواندند که با شناسایی عوامل این انحرافات، جلو آن ها را گرفتیم.
🎙آیت الله یوسفی غروی
@AsnadolMasaeb
#شبهات
3️⃣سخنی چند درباره «زعفر جنی» :👇
#زعفر
#زعفر_جنی
#خرافات_عزاداری
#تحریفات_عاشورایی
@AsnadolMasaeb
✅طبق برخی باورها «زَعْفَر جِنّی» رئیس جنّیان شیعه در واقعه عاشورا در کربلا حضور داشته و رهبر چهار هزار جنّ را نیز برعهده داشته است.
زعفر در این روز، آمادگی سپاه خود را برای یاری امام حسین(ع) اعلام می کند، که امام حسین(ع) نمی پذیرند.
اما باید گفت که؛
داستان زعفر جنّی و حضور او در کربلا از مطالب چالش برانگیز تاریخ عاشورا است که این قضیه، در هیچ یک از منابع معتبر شیعه و تاریخ اسلام نیامده است.
اما ملاقات امام حسین(ع) هنگام خروج از مدینه، با جنّیان و اعلام آمادگی آنان برای یاری امام حسین(ع) در برخی از کتب روایی آمده است.
به طور مثال؛
👤«مجلسی»(متوفی۱۱۱۰ق) می نویسد :
📋«قَالَ شَیْخُنَا الْمُفِیدِ بِإِسْنَادِهِ إِلَی أَبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ :»
♦️مرحوم شیخ مفید(متوفی۴۱۳ق) در طی روایتی به استناد از امام صادق(ع) می گوید :
📋«لَمَّا سَارَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ(ع) مِنَ الْمَدِینَهًِْ لَقِیَهُ أَفْوَاجٌ مِنَ الْمَلَائِکَهًِْ الْمُسَوَّمَهًِْ فِی أَیْدِیهِمُ الْحِرَابُ عَلَی نُجُبٍ مِنْ نُجُبِ الْجَنَّهًِْ فَسَلَّمُوا عَلَیْهِ وَ قَالُوا یَا حُجَّهًَْ اللَّهِ عَلَی خَلْقِهِ بَعْدَ جَدِّهِ وَ أَبِیهِ وَ أَخِیهِ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ أَمَدَّ جَدَّکَ بِنَا فِی مَواطِنَ کَثِیرَهًٍْ وَ إِنَّ اللَّهَ أَمَدَّکَ بِنَا»
♦️هنگامی که امام حسین(ع) از مدینه حرکت نمود، گروههایی از ملائکه با آن حضرت(ع) ملاقات نمودند، که حربه هایی به دست داشتند و بر اسب های بهشتی سوار بودند، و به آن حضرت(ع) سلام کردند و گفتند : ای کسی که بعد از جدّ و پدر و برادر خود بر خلق حجّت خدایی! خدای توانا جدّ بزرگوار تو را در چند موضع به وسیلهی ما امداد نمود و تو را هم بهواسطهی ما یاری نموده است.
امام حسین(ع) به آنان فرمود :
📋«اَلْمَوْعِدُ حُفْرَتِي وَ بُقْعَتِيَ اَلَّتِي أُسْتَشْهَدُ فِيهَا وَ هِيَ كَرْبَلاَءُ فَإِذَا وَرَدْتُهَا فَأْتُونِي»
♦️وعده گاه من و شما در گودال و بقعهاى كه آنجا شهيد خواهم شد، كه همان «كربلا» است.
وقتی به آنجا رسيدم نزد من بيائيد.
آنان گفتند :
📋«يَا حُجَّةَ اَللَّهِ! مُرْنَا نَسْمَعْ وَ نَطِعْ فَهَلْ تَخْشَى مِنْ عَدُوٍّ يَلْقَاكَ فَنَكُونَ مَعَكَ»
♦️ای حجت خدا! به ما دستور فرما تا گوش فرا دهیم و اطاعت کنیم.
پس آیا از دشمنى که با او مواجه هستی بيمناكی؟
امام حسین(ع) فرمود :
📋«لاَ سَبِيلَ لَهُمْ عَلَيَّ وَ لاَ يَلْقَوْنِي بِكَرِيهَةٍ أَوْ أَصِلَ إِلَى بُقْعَتِي»
♦️آنان نمی توانند آسيبى به من برسانند تا اینکه به بقعه ی خويش برسم.
در این هنگام، گروه هایى از مسلمانان جنّ آمدند و عرض كردند :
📋«يَا سَيِّدِنَا! نَحْنُ شِيعَتُكَ وَ أَنْصَارُكَ! فَمُرْنَا بِأمرِكَ وَ مَا تَشَاءُ! فَلَوْ أَمَرْتَنَا بِقَتْلِ كُلِّ عَدُوٍّ لَكَ وَ أَنْتَ بِمَكَانِكَ لَكَفَيْنَاكَ ذَلِكَ!»
♦️ای آقای ما! ما شيعيان و ياران شمائيم.
هر چه خواهيد دستور دهيد، اگر دستور بدهى كه همه دشمنان تو كشته شود و تو از جاى خود حركت نكنى، ما دستور را اجرا مىكنيم.
حضرت(ع) از خداوند متعال، برای آنان طلب پاداش خیر کرد و فرمود :
📋《أَ وَ مَا قَرَأتَ كِتَابَ اَللَّهِ اَلْمُنْزَلَ عَلَى جَدِّي رَسُولِ اَللَّهِ(ص) فِي قَوْلِهِ :
﴿أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ﴾ وَ قَالَ سُبحَانَهُ :
﴿لَبَرَزَ اَلَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ اَلْقَتْلُ إِلىٰ مَضٰاجِعِهِمْ﴾»
♦️مگر قرآنى را كه به جدّم رسول خدا(ص) فرود آمده است را نخوانده اید كه می فرمايد : هر جا که باشد، مرگ شما را در می یابد، هر چند در برج های محکم باشید.(نساء ۷۸)
و خداوند سبحان می فرماید : اگر در ميان خانههاى خود باشيد آنكه مرگ بر ايشان مقدّر شده است بسوى بستر مرگ خويش می روند.(آل عمران ۱۵۴)
سپس حضرت(ع) فرمود :
📋«فَإِذَا أَقَمْتُ بِمَكَانِي فَبِمَاذَا يُبتَلَي هَذَا اَلْخَلْقُ اَلْمَتْعُوسُ؟ وَ بِمَا ذَا يُخْتَبَرُونَ؟ وَ مَنْ ذَا يَكُونُ سَاكِنَ حُفْرَتِي بِكَربَلَاءَ؟ وَ قَدِ اِخْتَارَهَا اَللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ دَحَى اَلْأَرْضَ وَ جَعَلَهَا مَعْقِلاً لِشِيعَتِنَا وَ فَیَكُونُ لَهُمْ أَمَاناً فِي اَلدُّنْيَا وَ فِي اَلْآخِرَةِ»
♦️پس اگر من در هر مکان و وطن خود بمانم، پس اين مردم نگونسار به چه وسيله ای آزمايش شوند؟ و چه كسى در قبر من در کربلا، جایگزين خواهد شد؟
جايى كه خداوند، آن روز كه بساط زمين را گسترد، آن جاى را براى من برگزيد و پناه گاه شيعيان و دوستان ما قرار داد تا شيعيان ما آنجا سكونت كنند، تا در دنيا و آخرت در امان باشند.
سپس فرمود :
📋«وَلَكِنْ تحْضُرُونَ يَوْمَ اَلسَّبْتِ وَ هُوَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ اَلذِي فِي آخِرِهِ أُقْتَلُ وَ لاَيَبْقَى بَعْدِي مَطْلُوبٌ مِنْ أَهْلِي وَ نَسَبِي وَ إِخْوَتِی وَ أَهْلِ بَيْتِي وَ يُسَارُ رَأْسِي إِلَى يَزِيدَ»
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
♦️ولى شما روز شنبه كه روز عاشورا است حاضر شويد، روزى كه من در پايان آن روز كشته خواهم شد و پس از كشته شدنم، دشمنان من به دنبال ريختن خون كسى از عائله و فاميل و برادران و خاندان من نخواهند بود و سر بريده من به نزد «يزيد» فرستاده خواهد شد.
جنّیان گفتند :
📋«نَحْنُ وَ اَللَّهِ يَا حَبِيبَ اَللَّهِ وَ اِبْنَ حَبِيبِهِ! لَوْلاَ أَنَّ أَمْرَكَ طَاعَةٌ وَ أَنَّهُ لاَ يَجُوزُ لَنَا مُخَالَفَتُكَ وَ قَتَلْنَا جَمِيعَ أَعْدَائِكَ قَبْلَ أَنْ يَصِلُوا إِلَيْكَ»
♦️اى فرزند دوست خدا! به خدا قسم اگر نه اين بود كه دستورات تو لازم الاجراء است و ما را به مخالفت آن راهى نيست، در اين مورد مخالفت مي كرديم و همۀ دشمنان تو را پيش از آنكه دسترسى به تو پيدا كنند مىكشتيم.
امام حسین(ع) فرمود :
📋«وَ نَحْنُ وَ اَللَّهِ أَقْدَرُ عَلَيْهِمْ مِنْكُمْ وَ لَكِنْ ﴿لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَکَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيي مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ﴾»
♦️به خدا قسم! ما به اين كار از شما تواناتريم، اما مرحلهاى است آزمايشى تا راه براى هر كس كه هلاك شود و يا زندگى جاويد يابد روشن و نمايان گردد.(انفال۴۲)(۱)
👤«سید بن طاووس»(متوفی۶۶۴قمری) نیز در کتاب «لهوف» این روایت را با قدری تفاوت از «شیخ مفید» نقل می کند و هنگام نقل این روایت می نویسد :
«و ذكر المفيد محمد بن محمد بن النعمان في كتاب مولد النبي(ص) و مولد الأوصياء(ع) بإسناده إلى أبي عبد الله جعفر بن محمد الصادق(ع) قال.. الی آخره!»(۲)
✍پاسخ :
1⃣همان طور که ملاحظه کردید، در این نقلِ «مجلسی» در کتاب «بحارالانوار» مانندِ نقل «سید بن طاووس» در کتاب «لهوف» که او نیز مانند مجلسی از «شیخ مفید» نقل کرده است، اسمی از «زعفر جنّی» نیاورده است و فقط به ملاقات عدهای از ملائکه و جنّیان با امام حسین(ع) هنگام خروج از مدینه اشاره دارد که به نام زعفر یا جنّ خاصی یا زمان و مکان خاصی اشاره نکرده است.
2⃣داستان جعلی زعفر جنی برای اولین بار، توسط «ملاحسین کاشفی»(متوفی ۹۱۰ق) در کتاب «روضة الشهداء» آورده شده و مشخصات ظاهری او را نیز توصیف کرده و به جریان حضورش در کربلا و ردّ پیشنهاد یاری او توسط امام حسین(ع) اشاره مینماید.(۳)
به همین سبب، نویسنده این کتاب را اولین نقل کننده و خالق این داستان جعلی می دانند.
برخی محققان مانند؛ «میرزا حسین نوری» و «شهید مطهری» داستان «زعفر جنّی» را از خرافات و تحریفات وارد شده در تاریخ عاشورا به شمار آوردند.
👤 #شهید_مطهری داستان زعفر جنّی را جعلی و از تحریفات عاشورا دانسته و ناشی از داستانپردازی «ملاحسین کاشفی» میداند.(۴)
او درباره نویسنده کتاب «روضة الشهداء» می گوید :
«این داستان زعفر جنّی و داستان عروسی قاسم، اول بار در کتاب این مرد آمده است.
حقیقت این است که من این کتاب را ندیده بودم و خیال می کردم در آن یکی دو تا از این حرفهاست. بعد که این کتاب را که به فارسی هم هست و تقریباً در پانصد سال پیش تألیف شده است، [خواندم دیدم از این داستانها زیاد است.]
ملا حسین کاشفی مردی است که واعظ هم هست، اتفاقاً این بی انصاف، مرد باسوادی هم بوده.
تاریخش را که انسان می خواند، معلوم نیست که او شیعه بوده یا سنی، و مثل اینکه اساساً یک مرد بوقلمون صفتی هم بوده است، در میان شیعه ها خودش را یک شیعه صد در صد متصلّبی نشان می داده و در میان سنی ها خودش را حنفی نشان می داده است.
اصلًا اهل بیهق و سبزوار است و سبزوار مرکز تشیع بوده است و مردم آن هم فوق العاده متعصب در تشیع.
اینجا که در میان سبزواریها بود، یک شیعه صد در صد شیعه بود و بعد می رفت هرات و آنجا که می رفت، به روش اهل تسنن بود.»(۵)
3⃣حتی گذشته از جعلی بودن داستان زعفر جنّی، می توان به روایت «لهوف و بحارالانوار» که هر دو از «شیخ مفید» نقل کرده اند، اشکال کرد.
چون این نقل در هیچ یک از کتب شیخ مفید نیامده است و فقط در نقل «ابن طاووس» از «شیخ مفید» نام کتابی را با عنوان «کتاب مولد النبی(ص) و مولد الاوصیاء(ع)» می برَد که این کتاب در فهرست آثار «شیخ مفید» نیست و یا الان در دسترس نمی باشد.
علامه مجلسی در پایان روایت خود از شیخ مفید می نویسد :
«انتهى ما نقلناه من كتاب محمد بن أبي طالب!»
این روایت را از کتاب شخصی به نام «محمد بن ابی طالب[حسینی حائری]» که در نيمه دوم قرن دهم می زیسته، نقل می کند که شخصی مجهول است.
وهمچنین در دو نقل نیز تناقضاتی وجود دارد، چون طبق نقل «بحارالانوار» زمان ملاقات جنّیان با امام حسین(ع)، هنگام خروج از مدینه بوده، اما طبق نقل «لهوف» این ملاقات هنگام خروج از مکه اتفاق افتاده است!
در بحارالانوار آمده است :
📋«لَمَّا سَارَ أَبُوعَبْدِاللَّهِ(ع) مِنَ الْمَدِینَةَ»
♦️هنگامی که امام حسین(ع) از مدینه حرکت کرد.
ولی در نقل لهوف آمده است :
📋«لَمَّا سَارَ أَبُوعَبْدِاَللَّهِ(ع) مِنْ مَكَّةَ»
♦️هنگامی که امام حسین(ع) از مکه حرکت کرد.(۶)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
4⃣و همچنین با توجه به نقل مشهور، واقعه عاشورا در روز جمعه اتفاق افتاده است نه شنبه که در روایت مجلسی صریحا به روز شنبه اشاره شده است.
ابن سعد می نویسد :
📋«جَمَعَ حُسَينٌ(ع) أصحابَهُ في لَيلَةِ عاشوراءَ لَيلَةِ الجُمُعَةِ»
♦️امام حسین(ع) یاران خود را در شب عاشورا که شبِ جمعه بود، گِرد هم آورد.(۷)
5⃣نکته آخر اینکه؛ در میان برخی عامه ی مردم، جریانات بسیاری، پیرامون رابطه مرحوم «آیت الله بروجردی» و در برخی تعاریف مرحوم «آیت الله مرعشی نجفی» با «زعفر جنی» شهرت یافته است که قائلند این دو بزرگوار بعد از مرگ زعفر برای او مراسم ختم برگزار کرده اند که این مطالب هیچ سند مشخصی نداشته و کذب محض است و اصلا زعفری وجود نداشته که این چنین کنند و به راحتی می توان با پرس و جو از اهل بیت ایشان که «أَدرَی بِالبَیتِ» هستند و دفتر این دو بزرگوار، به جعلی بودن این اخبار پی برد و همچنین تعزیه زعفر جنّی که متاسفانه در برخی شهرها رایج شده و مانند تعزیه «شیر و فضه» که قبلا مفصل بیان شد، در مراسمات عزاداری حضرت سید الشهداء(ع) رسوخ پیدا کرده، مسلما از جعلیات و تحریفات عاشورایی است که هیچ سند و مدرکی برای آن نیست.
📚منابع :
۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۳۱
۲)اللهوف سید بن طاووس، ص۶۶
۳)روضة الشهداء ملاحسین کاشفی، ص۴۳۱
۴_۵)مجموعه آثار شهید مطهری، ج۱۷، صص۷۸/۹۴/۱۱۰
۶)اللهوف سید بن طاووس، ص۶۶
۷)الطبقات الكبرى ابن سعد، ج۱، ص۴۶۶
@AsnadolMasaeb
⚠️نمونه ای از ترویج خرافات!👆
🏴مراسم عزاداری به مناسبت سالگرد رئیس عشیره اجنه جناب «زعفر جنی» در یک مسجد در تهران!!
#زعفر_جنی
#خرافات_عزاداری
#تحریفات_عاشورایی
#آسیب_شناسی_مداحی
@AsnadolMasaeb
🔹🔷《السَّلامُ عَلَیْکَ یَا اَبَاعَبْدِاللهِ الحُسَینِ(علیه السلام)》🔷🔹
✅ز گهواره تا گور حسین(ع) را بجوی!
1⃣کودکی : «خاک تربتش مایه امان و امنیت در کودکی!»👇
امام صادق(علیه السلام) فرمود :
📋《حَنِّكُوا أَوْلاَدَكُمْ بِتُرْبَةِ اَلْحُسَيْنِ(ع) فَإِنَّهُ أَمَانُ》
♦️کام کودکانتان را با تربت حسین(ع) بردارید؛ چرا که خاک کربلا فرزندانتان را در امان نگه مى دارد.(۱)
2⃣حیات دنیوی : «وجودش مایه سعادتمندی در دنیا!»👇
حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《بِالْحُسَينِ(ع) تَسعَدُونَ!》
♦️به وسيله حسين(ع) عاقبت به خیر و سعادتمند و خوشبخت مى شويد!(۲)
3⃣هنگام مرگ : «زیارتش باعث آسانی سختی های مرگ!»👇
از معصوم نقل است که؛
📋《مَنْ سَرَّهُ أَنْ تَهُونَ عَلَيْهِ سَكْرَةُ اَلْمَوْتِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ فَلْيُكْثِرْ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ(ع)》
♦️هر کس دوست دارد، سختی های مرگ برای او آسان شود، و هول و هراس قیامت از او برطرف گردد، پس قبر امام حسین(ع) را زیاد زیارت کند.(۳)
4⃣قیامت : «اردتمندانش مورد شفاعت در قیامت!»👇
حضرت رسول اکرم(ص) فرمودند :
هنگامی که روز قیامت فرا رسد؛
📋《يُمَثَّلُ لِفَاطِمَةَ(س) رَأْسُ الْحُسَيْنِ(ع) مُتَشَحِّطاً بِدَمِهِ فَتَصِيحُ : وَا وَلَدَاهْ! وَا ثَمَرَةَ فُؤَادَاهْ!
فَتَصِيحُ الْمَلَائِكَةُ لِصَيْحَةِ فَاطِمَةَ(س) وَ يُنَادُونَ أَهْلَ الْقِيَامَةِ : قَتَلَ اللَّهُ قَاتِلَ وَلَدِكِ يَا فَاطِمَةُ(س)!》
♦️سر مبارک و غرقه به خون امام حسین(ع) در نظر حضرت فاطمه(س) جلوه گر خواهد شد.
وقتی نظر فاطمه(س) به سر بریدهی امام حسین(ع) میافتد، فریاد می زند :
ای فرزند مظلوم من!
ای میوهی قلب محزون من!
به جهت ناله و فریاد حضرت فاطمه(س) ملائکه مدهوش میشوند و اهل محشر عموماً فریاد میزنند و میگویند :
یا فاطمه(س)! خدا قاتلهای فرزندت حسین(ع) را بکشد!
📋《فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ : أَفْعَلُ بِهِ وَ لِشِيعَتِهِ وَ أَحِبَّائِهِ وَ أَتْبَاعِهِ!》
♦️در همین موقع از طرف پروردگار ندا میرسد : من این عمل را انجام میدهم و از قاتلان حسین(ع) و تابعین و دوستان آنان انتقام خواهم کشید.
آنگاه منادی از طرف خداوند ندا میکند :
📋《يَا أَهْلَ الْقِيَامَةِ! غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ! فَهَذِهِ فَاطِمَةُ(س) بِنْتُ مُحَمَّدٍ رَسُولِ اللَّهِ(ص) تَمُرُّ عَلَى الصِّرَاطِ فَتَمُرُّ فَاطِمَةُ(س) وَ شِيعَتُهَا عَلَى الصِّرَاطِ كَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ!》
♦️ای اهل قیامت! چشمان خود را ببندید تا فاطمه(س) دختر حضرت محمّد(ص) از صراط عبور نماید.
سپس فاطمه(س) وارد محشر می شوند.
آنگاه [به واسطه شفاعت فاطمه(س) با راس خونین فرزندش] شیعیان و دوستانش مانند برق جهنده از صراط میگذرند و دشمنانش و دشمنانِ ذریّهی خود را، به دوزخ خواهد انداخت.(۴)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
اصلاً حسین جنس غمش فرق میکند
این راه عشق، پیچ و خمش فرق میکند
اینجا گدا همیشه طلبکار میشود
اینجا که آمدی کرمش فرق میکند
شاعر شدم برای سرودن برایشان
این خانواده، محتشمش فرق میکند
صد مرده زنده میشود از ذکر یا حسین
عیسای خانواده دمش فرق میکند
از نوع ویژگی دعا زیر قبهاش
معلوم میشود حرمش فرق میکند
تنها نه اینکه جنس غمش، جنس ماتمش
حتی سیاهی علمش فرق میکند
با پای نیزه روی زمین راه میرود
خورشید کاروان، قدمش فرق میکند
من از «حسینُ منّی» پیغمبر خدا
فهمیدهام حسین همهاش فرق میکند
👤زمانیان
📚منابع :
۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۲۷۸
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۳۵، ص۴۰۵
۳)کامل الزیارت ابن قولویه قمی، ص۱۴۹
۴)ثواب الأعمال شیخ صدوق، ص۲۱۹
@AsnadolMasaeb
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
5️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «جامعه شناسی تحریفات عاشورا» بیان تحلیلی تاریخ عاشورا و بررسی تحریفات وقایع مربوط به آن؛ اثر سید عبدالحمید ضیایی✍📚👇
@AsnadolMasaeb
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍📚
🌐برای خرید یا مطالعه این کتاب به لینک زیر مراجعه کنید :👇
🆔 https://www.ketabrah.ir/کتاب-جامعه-شناسی-تحریفات-عاشورا/book/16147
@AsnadolMasaeb
#شباهت_حضرت_یحیی_ع_با_امام_حسین_ع
✅بین حضرت یحیی(ع) و امام حسین(ع) اشتراکات و شباهت هایی وجود دارد که در آیات و روایات به برخی از آنان اشاره شده است.
1⃣ولادت هر دو از جانب خداوند متعال بشارت داده شد!
۱)خداوند به حضرت زکریا(ع) در مورد ولادت حضرت یحیی(ع) بشارت داد و فرمود :
📋《يَا زَكَرِيَّا إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى》
♦️اى زكريا! ما تو را به پسرى كه نامش يحيى است مژده مى دهيم.(۱)
۲)درباره امام حسین(ع) در روایتی آمده است که جبرئیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد :
📋《إنَّ اللهَ یَقرِءُ عَلَیکَ السَّلَامَ وَ یُبَشِّرُکَ بِمَولُودٍ یُولَدُ مِن فَاطِمَةَ(س) تقتُلُهُ أُمَّتُکَ مِن بَعدِکَ》
♦️همانا خداوند به تو سلام میرساند و به مولودی که از حضرت فاطمه(س) به دنیا میآید بشارت میدهد و بعد از تو گروهی از پیروانت او را به شهادت میرسانند.(۲)
2⃣نام هر دو بزرگوار مستقیما و بلا واسطه توسط خداوند متعال انتخاب شده است!
۱)در مورد نام حضرت یحیی(ع) آمده است که خداوند مستقیما خطاب به حضرت زکریا(ع) می فرماید :
📋《اسْمُهُ يَحْيَى》
♦️اى زكريا! نام او يحيى است.(۳)
۲)در مورد امام حسین(ع) در طی روایتی آمده است که بعد از ولادت امام حسین(ع) جبرائیل نازل شد و خطاب به رسول اکرم(ص) عرضه داشت :
📋《إِنَّ اَللَّهَ يَأْمُرُكَ أَنْ تُسَمِّيَهُ بِاسْمِ اِبْنِ هَارُونَ!
قَالَ : وَ مَا كَانَ اِسْمُهُ؟
قَالَ : شَبِيرٌ!
قَالَ : إِنَّ لِسَانِي عَرَبِيٌّ!
قَالَ : سَمِّهِ اَلْحُسَيْنَ(ع)، فَسَمَّاهُ اَلْحُسَيْنَ(ع)!》
♦️همانا خداوند تو را امر می فرماید که نام کودک را به نام پسر هارون بگذاری!
رسول اکرم(ص) فرمود : اسم پسر هارون چه بود؟
جبرائیل گفت : شبیر!
رسول اکرم(ص) فرمود : همانا زبان من عربی است.
جبرائیل گفت : نام او را حسین(ع) بگذار! سپس پیامبر اکرم(ص) نام او را حسین(ع) گذاشت!(۴)
3⃣نام هر دو بزرگوار در گذشته سابقه نداشته و هم نامی نداشته اند!
۱)قرآن در مورد نام حضرت یحیی(ع) می فرماید :
📋《اسْمُهُ يَحْيَى لَمْ نَجْعَلْ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيًّا!》
♦️نامش يحيى(ع) است كه قبلا همنامى براى او قرار نداده ايم.(۵)
۲)نام امام حسین(ع) نیز، قبل از اسلام نزد مردم عرب سابقهای نداشته است و معادل شَبیر، نام پسر کوچک حضرت هارون(ع)، بود که امام صادق(ع) در اینباره می فرماید :
📋《لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ مِنْ قَبْلُ سَمِيَّاً الْحُسَيْنُ(ع)》
♦️خدا کسی را قبل از امام حسین(ع) به این اسم نامگذاری نکرده بود.(۶)
4⃣هر دو بزرگوار در بطن مادرانشان سخن می گفتند!
در روایتی در مورد هر دو بزرگوار آمده است که؛
📋《یَحیَى کَانَ یَتَکَلَّمُ فِی بَطنِ أُمِّهِ وَ الحُسَینُ(ع) کَذَلِکَ》
♦️حضرت یحیی(ع) در بطن مادرش صحبت میکرد و امام حسین(ع) نیز چنین بود.(۷)
5⃣هر دو بزرگوار شش ماهه متولد شدند!
در روایتی از امام حسن عسکری(ع) آمده است که؛
📋《وَكَانَ حَمَلَ يَحْيَى سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ حَمَلَ الْحُسَيْنَ(ع) كَذَلِكَ》
♦️مدت حمل حضرت یحیی(ع) شش ماه بود و حمل امام حسین(ع) نیز همان گونه بود.(۸)
6⃣هر دو ابتدا از سینه مادر شیر نخوردند!
۱)در مورد حضرت یحیی(ع) از امام باقر(ع) روایت شده است که فرمود :
📋《لَمَّا وُلِدَ يَحْيَى(ع) رُفِعَ إِلَى السَّمَاءِ فَغُذِّيَ بِأَنْهَارِ الْجَنَّةِ حَتَّى فُطِمَ》
♦️وقتی که یحیی(ع) متولد شد، به آسمان برده شد و از نهرهای بهشتی غذا داده شد تا زمانی که از شیر بی نیاز گردید.(۹)
۲)در مورد امام حسین(ع) نیز در ضمن حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که؛
📋《كَانَ يُؤْتَى بِهِ النَّبِيَ(ص) فَيَضَعُ إِبْهَامَهُ فِي فِيهِ فَيَمَصُّ مِنْهَا مَا يَكْفِيهَا الْيَوْمَيْنِ وَ الثَّلَاثَ فَنَبَتَ لَحْمُ الْحُسَيْنِ(ع) مِنْ لَحْمِ رَسُولِ اللَّهِ وَ دَمِهِ》
♦️امام حسین(ع) را نزد رسول اکرم(ص) آوردند و ایشان انگشت ابهام خود را به دهان حسین(ع) می گذاشت و او آن قدر می مکید که برای دو و سه روز او را کفایت می کرد و بدین وسیله گوشت حسین(ع) از گوشت و خون رسول اکرم(ص) می رویید.(۱۰)
7⃣هر دو نورانی بودند!
۱)در مورد حضرت یحیی(ع) در روایتی آمده است که؛
📋《کَانَ البَیتُ یُضِییءُ بِنُورِهِ》
♦️نور جمالش، خانه را روشن میساخت.(۱۱)
۲)در مورد امام حسین(ع) در روایتی از امام باقر(ع) آمده است که؛
📋《أَنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ(ع) كَانَ إِذَا جَلَسَ فِي الْمَكَانِ الْمُظْلِمِ يَهْتَدِي إِلَيْهِ النَّاسُ بِبَيَاضِ جَبِينِهِ وَ نَحْرِهِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ(ص) كَانَ كَثِيراً مَا يُقَبِّلُ جَبِينَهُ وَ نَحْرَهُ》
♦️هرگاه حسین(ع) در مکان تاریک می نشست، مردم در اثر سفیدی و نورانیّت پیشانی و گلویش، او را در تاریکی می شناختند و حضرت(ص) پیشانی و گلوی حسین(ع) را زیاد می بوسید.(۱۲)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
8⃣قاتلان هر دو بزرگوار زنازاده بودند!
در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده که فرمود :
📋《كَانَ قَاتِلُ الْحُسَيْنِ(ع) وَلَدَ زِناً وَ قَاتِلُ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا(ع) وَلَدَ زِنًا》
♦️قاتل امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) ولدالزّنا بودند.(۱۳)
9⃣برای شهادت مظلومانه ی هر دو بزرگوار، آسمان و زمین چهل شبانه روز گریه کردند!
در اینباره از امام باقر(ع) روایت شده است که؛
📋《مَا بَكَتِ السَّمَاءُ عَلَى أَحَدٍ بَعْدَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا إِلَّا عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) فَإِنَّهَا بَكَتْ عَلَيْهِ أَرْبَعِينَ يَوْماً》
♦️آسمان بعد از یحیی(ع) برای کسی گریه نکرد، جز برای حسین بن علی(ع) که چهل روز آسمان برای حسین(ع) گریست.(۱۴)
🔟آسمان بعد از شهادت هر دو بزرگوار به رنگ سرخ درآمد!
امام صادق(ع) در اینباره می فرماید :
📋《اَحْمَرَّتِ السَّمَاءُ حِينَ قُتِلَ الْحُسَيْنُ(ع) سَنَةً وَ يَحْيَى بْنُ زَكَرِيَّا(ع) وَ حُمْرَتُهَا بُكَاؤُهَا》
♦️آسمان هنگام شهادت امام حسین(ع) و حضرت یحیی(ع) به مدت یک سال به رنگ سرخ درآمد و سرخی آن نشانه گریه و بُکای آن بود.(۱۵)
1⃣1⃣سر هر دو بزرگوار بعد از شهادت تکلّم نمود!
۱)در نقلی درباره حضرت یحیی(ع) آمده است که؛
📋《وَ كَانَ الرَّأسُ يُكَلِّمُهُ : يَا هَذَا! اِتَّقِ اللهَ لَايَحِلُّ لَكَ هَذَا!》
♦️سر بریده حضرت یحیی(ع) به قاتل خود می فرمود : از خدا بترس! این زن بر تو حلال نیست.(۱۶)
۲)سر مبارک امام حسین(ع) نیز تکلم می کرد و بر فراز نیزه قرآن تلاوت می کرد که درباره آن در مقاتل آمده است که زید بن ارقم می گوید :
📋《مُرَّ بِهِ عَلَيَّ وَ هُوَ عَلَى رُمْحٍ وَ أَنَا فِي غُرْفَةٍ لِي فَلَمَّا حَاذَانِي سَمِعْتُهُ يَقْرَأُ :
[أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحَابَ الْكَهْفِ وَ الرَّقِيمِ كَانُوا مِنْ آيَاتِنَا عَجَبَاً؟]
فَقَفَّ وَ اللَّهِ شَعْرِي وَ نَادَيْتُ : رَأْسُكَ وَ اللَّهِ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ(ص) أَعْجَبُ وَ أَعْجَبُ!》
♦️در آن روز من در میان غرفه نشسته بودم، هنگامی که سر بریده حسین (ع) که بر فراز نیزه جا داشت، از برابرم گذشت، شنیدم آیه سوره کهف را قرائت میفرمود :
آیا خیال کرده که پیشآمد یاران کهف و رقیم از گزارشات ما شگفتآورتر است؟
من تعجب کردم و گفتم :
به خدا سوگند! سر بریده شما ای فرزند رسول خدا(ص)، شگفت آورتر از پیش آمد اصحاب کهف است.(۱۷)
2⃣1⃣سر هر دو بزرگوار در درون طشت طلا قرار گرفته شد!
۱)در مورد حضرت یحیی(ع) آمده است که؛
📋《فَأَتُوا بِرَأسِ يَحيَى(ع) فِي الطَسْتِ [مِن ذَهَبِِ]》
♦️سر مبارک حضرت یحیی(ع) را در درون طشت قرار دادند.(۱۸)
۲)درباره سر مبارک امام حسین(ع) در مقاتل آمده است که؛
در شام، در مجلس یزید؛
📋《فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ فِی طَسْتٍ مِن ذَهَبِِ》
♦️سر مبارک امام حسین(ع) جلوی او در طشت طلا قرار داده شد.(۱۹)
3⃣1⃣سر مبارک هر دو بزرگوار را برای زنازادگان هدیه بردند!
۱)سر مقدس حضرت یحیی(ع) را برای زنازاده ای از بنی اسرائیل هدیه بردند.
امام حسین(ع) در مسیر کربلا فرمود :
📋《مِن هَوَانِ الدُّنيَا عَلَى اللَّهِ أنَّ رَأسَ يَحيَى بنِ زَكَرِيّا اُهدِيَ إلَى بَغِيٍّ مِن بَغَايَا بَنِي إِسرَائِيلَ》
♦️در بی ارزشی دنیا نزد خدا همین بس که سر یحیی بن زکریا(ع) را به عنوان هدیه به سوی فرد بی عفتی از بی عفتهای بنی اسرائیل بردند.(۲۰)
۲)و سر حضرت مقدس امام حسین(ع) را برای ابن زیاد و یزید هدیه بردند.
مقتل می نویسد :
📋《أَقْبَلَ خَوْلِيٌّ بِرَأْسِ الْحُسَيْنِ(ع) [اِلَی] الْكُوفَةِ عِندَ عُبَيْدِاللَّهِ بْنُ زِيَادٍ》
♦️خولی در عصر روز عاشورا، سر مبارک امام حسین(ع) را به سمت کوفه به نزد عبیدالله بن زیاد برد.(۲۱)
در مقتلی دیگر، در مورد حمل سر مبارک امام حسین(ع) به شام می نویسد :
📋《لَمّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِي(ع) حَمَلُوا بِرَاءْسِهِ [بِالشَّامِ]》
♦️هنگامی که امام حسين(ع) به درجه شهادت نائل آمد، سر مطهر ایشان را به سوى شام بردند.(۲۲)
4⃣1⃣قاتلان هر دو بزرگوار در آتش دوزخ جای دارند!
حضرت رسول اکرم(ص) در اینباره می فرماید :
📋《إِنَّ فِي النَّارِ لَمَنْزِلَةً لَمْ يَكُنْ يَسْتَحِقُّهَا أَحَدٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا قَاتِلُ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا(ع)》
♦️همانا در جهنّم جايگاهى است كه احدى از مردم استحقاق آن را ندارد مگر قاتل امام حسين(ع) و يحيى(ع).(۲۳)
5⃣1⃣وعده خونخواهی هر دو بزرگوار از سوی خدا!
حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
📋《إِنَّ اللَّهَ جَلَّ جَلَالُهُ قَتَلَ بِدَمِ يَحْيَى بْنِ زَكَرِيَّا(ع) سَبْعِينَ أَلْفاً وَ هُوَ قَاتِلٌ بِدَمِ ابْنِكَ الْحُسَيْنِ(ع) سَبْعِينَ أَلْفاً وَ سَبْعِينَ أَلْفَاً》
♦️خداوند براى خون يحيى(ع)، هفتاد هزار نفر از ظالمان را را به هلاکت رسانید، و برای خون حسین(ع) نیز هفتاد هزار نفر از ظالمان را به هلاکت می رساند.(۲۴)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇