#شباهت_امام_حسین_ع_با_امام_رضا_ع
✅بین امام حسین(علیه السلام) و امام رضا(علیه السلام) اشتراکات و شباهت هایی وجود دارد که در روایات و تاریخ، به برخی از آنان اشاره شده است.
1⃣مشترکات آثار زیارت این دو امام :
🔷️زیارت هر دو به منزله زیارت خدا در عرش!
۱)امام صادق(علیه السلام) درباره زیارت امام حسین(ع) فرماید :
📋«مَنْ زَارَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ(ع) کَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِی عَرْشِهِ»
♦️کسى که قبر حسین بن علی(ع) را زیارت کند، مانند کسى است که خدا را در عرش او زیارت نموده است.(۱)
۲)امام موسی کاظم(ع) درباره زیارت امام رضا(ع) می فرماید :
📋«مَنْ زَارَهُ وَ بَاتَ عِنْدَهُ لَيْلَةً كَانَ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ»
♦️کسی که زیارت کند او را و یک شب در جوار مرقدش بیتوته کند، مانند کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است.(۲)
🔷️توسل و زیارت هر دو تضمین بهشت و موجب رهایی از آتش جهنم!
۱)امام صادق(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) می فرماید :
📋«أَنَّهُ مَنْ بَكَى عَلَيْهِ [الحُسَینِ(ع)] أَوْ أَبْكَى أَوْ تَبَاكَى حَرَّمْتُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ [وَ وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ]»
♦️هر کس در مصیبت امام حسین(ع) بگرید یا بگریاند و یا خود را به حالت گریه بزند؛ جسدش بر آتش حرام می شود، [و بهشت بر او واجب می گردد.](۳)
۲)حضرت رسول اکرم(ص) درباره زیارت امام رضا(ع) می فرماید :
📋«لَايَزُورُهَا مُؤْمِنُ الَّا أَوْجَبَ اللَّهُ لَهُ الْجَنَّةَ وَ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَي النَّارِ»
♦️هيچ مؤمني او را زيارت نمي کند، مگر اين که خداوند بهشت را بر او واجب ساخته و پيکرش را بر آتش دوزخ حرام می سازد.(۴)
🔷️زیارت هر دو موجب غفران و بخشش گناهان!
۱)امام موسی کاظم(ع) درباره زیارت امام حسین(ع) می فرماید :
📋«أَدْنَى مَا یُثَابُ بِهِ زَائِرُ أَبِی عَبْدِ الله(ع) بِشَطِّ الْفُرَاتِ إِذَا عَرَفَ حَقَّهُ وَ حُرْمَتَهُ وَ وَلَایَتَهُ أَنْ یُغْفَرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ»
♦️کمترین آنچه از ثواب که به زائر اباعبدلله(ع) کنار نهر فرات داده می شود آنگاه که حق و حرمت و ولایت او را بشناسد، این است که آنچه از گناهان پیش فرستاده و بعداً می فرستد(گناهان گذشته و آینده او) آمرزیده می شود.(۵)
۲)امام جواد(ع) درباره زیارت امام رضا(ع) می فرماید :
📋«مَنْ زَارَ قَبْرَ أَبِي بِطُوسَ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ»
♦️هر کس پدرم را در طوس زیارت کند، خداوند همه گناهان او را از گناهان پیش فرستاده و بعداً می فرستد [گناهان گذشته و آینده او] آمرزیده می شود.(۶)
🔷️زیارت هر دو برابر با هزار حج مقبول!
۱)امام صادق(ع) درباره زیارت ثواب امام حسین(ع) می فرماید :
📋«مَنْ زَارَهُ شَوْقاً إِلَیْهِ کَتَبَ اللَّهُ لَهُ أَلْفَ حَجَّةٍ مُتَقَبَّلَةٍ وَ أَلْفَ عُمْرَةٍ مَبْرُورَةٍ»
♦️هر کس امام حسین(ع) را از روی اشتیاقی که به او دارد، زیارت کند، خداوند برایش هزار حج مقبول و هزار عمره به جا آورده شده، مکتوب می نماید.(۷)
۲)امام رضا(ع) درباره ثواب زیارت خود می فرماید :
📋«فَمَنْ زَارَنِي فِي تِلْكَ اَلْبُقْعَةِ كَانَ كَمَنْ زَارَ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) وَ كَتَبَ اَللَّهُ لَهُ ثَوَابَ أَلْفِ حَجَّةٍ مَبْرُورَةٍ وَ أَلْفِ عُمْرَةٍ مَقْبُولَةٍ»
♦️هر کس مرا در طوس زیارت کند، گویی حضرت رسول اکرم(ص) را زیارت کرده است و خداوند برای او پاداشی معادل هزار حج و هزار عمره مقبول می نویسد.(۸)
2⃣هر دو امام تعبیر به «پاره تن» حضرت رسول اکرم(ص) شده اند :
۱)نقل است که «لبابة دختر حارث»(ام الفضل) همسر عباس بن عبدالمطلب، نزد رسول خدا(ص) آمد و گفت :
اي رسول خدا(ص)! من در شب گذشته خواب ناخوشايندی ديدم.
حضرت(ص) فرمودند : چه ديده ای؟
عرض کرد : خيلی سخت است.
حضرت(ص) فرمودند : آن چيست؟
ام الفضل عرضه داشت :
📋«رَأَيْتُ كَأَنَّ قِطْعَةً مِنْ جَسَدِكَ قُطِعَتْ فَوُضِعَتْ فِي حَجْرِي!»
♦️ديدم پاره ای از بدن مبارک شما جدا شد و در دامانم قرار گرفت.
حضرت(ص) فرمودند : خواب خوبی ديده ای!
ان شاء الله دخترم فاطمه(س) پسری به دنيا می آورد که در دامان تو جاي می گيرد و تو از او پرورش و نگه داری می کنی!(۹)
۲)حضرت رسول اکرم(ص) درباره امام رضا(ع) می فرماید :
📋«سَتُدْفَنُ بَضْعَةُ مِنِّي بِأَرْضِ خُرَاسَانَ»
♦️به زودی پاره ی تن من در سر زمين خراسان دفن می شود.(۱۰)
@AsnadolMasaeb
ادامه مطالب :👇
3⃣هر دو امام قبل از ولادتشان توسط حضرات معصومین پیش از خود، خبر از شهادتشان داده شده اند :
۱)درباره امام حسین(ع) در روایتی آمده است که جبرئیل بر رسول اکرم(ص) نازل شد و عرض کرد :
📋«إنَّ اللهَ یَقرِءُ عَلَیکَ السَّلَامَ وَ یُبَشِّرُکَ بِمَولُودٍ یُولَدُ مِن فَاطِمَةَ(س) تقتُلُهُ أُمَّتُکَ مِن بَعدِکَ»
♦️همانا خداوند به تو سلام میرساند و به مولودی که از حضرت فاطمه(س) به دنیا میآید بشارت میدهد و بعد از تو گروهی از پیروانت او را به شهادت میرسانند.(۱۱)
۲)امام صادق(ع) درباره شهادت امام رضا(ع) می فرماید :
📋«تُقْتَلُ حَفَدَتِی بِأَرْضِ خُرَاسَانَ فِی مَدِینَةٍ یُقَالُ لَهَا طُوسُ!
مَنْ زَارَهُ إِلَیْهَا عَارِفاً بِحَقِّهِ أَخَذْتُهُ بِیَدِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ أَدْخَلْتُهُ الْجَنَّةَ وَ إِنْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْکَبَائِرِ»
♦️نوهام در سرزمين خراسان در شهري كه آن را طوس می نامند، شهيد خواهد شد. هركس او را زيارت كند و به حقّ او عارف باشد، در قيامت دستِ او را گرفته و به بهشت داخل می كنم، هر چند از اهل گناهكاران بزرگ باشد.(۱۲)
4⃣تعبیر «غریب» برای هر دو امام استفاده شده است :
۱)در مقاتل در مورد امام حسین(ع) آمده است که در روز عاشورا؛
📋«یُقتَلُ عَطشَانَاً غَرِیبَاً وَحِیدَاً فَرِیدَاً»
♦️هنگام شهادت، امام حسین(ع) تشنه لب و غریبانه و یکّه و تنها بود.(۱۳)
۲)امام صادق(ع) درباره امام رضا(ع) می فرماید :
📋«تَعْلَمُ أَنَّهُ مُفْتَرَضُ اَلطَّاعَةِ غَرِيبٌ شَهِيدٌ»
♦️اين را بدان که او امامی است که پيروی از او واجب است. او غريب است و شهيد!(۱۴)
5⃣توسل به هر دو موجب شادمانی و خرسندی در قیامت است :
۱)حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به حضرت فاطمه(س) فرمود :
📋«يَا فَاطِمَةُ(س)! كُلُّ عَيْنٍ بَاكِيَةٌ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ إِلاَّعَيْنٌ بَكَتْ عَلَى مُصَابِ اَلْحُسَيْنِ(ع) فَإِنَّهَا ضٰاحِكَةٌ مُسْتَبْشِرَةٌ بِنَعِيمِ اَلْجَنَّةِ»
♦️اى فاطمه(س)! همه چشمها در روز قيامت گريان است، جز چشمى كه بر مصيبت هاى حسين(ع) بگريد.
همانا آن چشم ها به نعمتهای بهشتی شاد و خرسند هستند.(۱۵)
۲)حضرت رسول اکرم(ص) درباره امام رضا(ع) می فرماید :
📋«مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُلْقِيَ اللَّهِ ضَاحِکَاً مُسْتَبْشِراً فَلْيَتَوَلَّ عَلِيَّ بْنَ موسي الرِّضَا(ع)»
♦️کسی که دوست بدارد خندان، خداوند را ملاقات کند، بايد محبت و ولايت علي بن موسي الرضا(عليهماالسلام) را داشته باشد.(۱۶)
📚منابع :
۱)بحار الانوار مجلسی، ج۹۸، ص۷۷
۲)الكافی کلینی، ج۴، ص۵۸۵
۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۳۰۸
۴)امالی شیخ صدوق، ص۶۳
۵)الکافی کلینی، ج۴، ص۵۸۲
۶)الکافی کلینی، ج۴، ص۵۸۵
۷)وسائل الشیعة حرّ عاملی، ج۱۴، ص۴۵۲
۸)بحارالانوار مجلسی، ج۹۹، ص۴۴
۹)الفتوح ابن اعثم کوفی، ج۴، ص۳۲۳
۱۰)امالی شیخ صدوق، ص۶۳
۱۱)الکافی کلینی، ج۱، ص۴۶۴
۱۲)روضة الواعظین ابن فتّال نیشابوری، ج۵، ص۳۹۷
۱۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۴۵
۱۴)بحار الأنوار مجلسی، ج۹۹، ص۳۵
۱۵)بحار الأنوار مجلسی، ج۴۴، ص۲۹۲
۱۶)بحار الانوار مجلسی، ج۳۶، ص۲۹۶
@AsnadolMasaeb
هدایت شده از رسام
♥️ #ویژه_شهادت
☑️ مجموعه احادیث امام رضا(علیه السلام)
📎 #شهادت_امام_رضا
📎 #امام_رضا_علیه_السلام
┈┉┅━❀💠❀━┅┉┈
♻️ #رسام
♻️ #تبلیغ_نوین
┏━━ °• 🍃 •° ━━┓
@hozerasam
┗━━ °• 🍃 •° ━━┛
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
✍ #روضه_شماره 4️⃣0️⃣1️⃣
👤 #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
👤 #حضرت_ام_کلثوم_سلام_الله_علیها
👤 #اسرای_کربلا
@AsnadolMasaeb
🔹🔷《السَّلَامُ عَلَى مَنْ سُبِیَتْ بَعْدَهُ ذَرَارِیِهِ وَ اَهلُهُ》🔷🔹
✅امام علی(علیه السلام) در طی جنایات معاویه بعد از جنگ صفین، در شهر «انبار» به فرماندهی «سفیان بن عوف» در طی خطبه ای خطاب به کوفیان فرمود :
📋《وَ لَقَدْ بَلَغَنِی اَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ كَانَ یَدْخُلُ عَلَى الْمَرْاءَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الْاءُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ فَیَنْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلاَئِدَهَا وَ رُعُثَهَا...فَلَوْ اَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا اَسَفاً مَا كَانَ بِهِ مَلُومَاً بَلْ كَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیرَاً》
♦️شنیده ام كه یكى از آنها بر زن مسلمانى داخل شده و دیگرى بر زنى از اهل ذمّه و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره اش را ربوده است.
اگر مرد مسلمانى پس از این رسوایى از اندوه بمیرد، نه تنها نباید ملامتش كرد، بلكه نزد من مرگ سزاوار اوست.(۱)
یا امیرالمومنین(ع)!
خلخال از پای زن یهودیه می کِشند و شما این چنین محزونید، در حالی که در کربلا جنایاتی بیشتر از این، بر سر اهل بیت شما آوردند!
زنان مسلمان بی دفاع که از نسل پاک حضرت اکرم(ص) بود!
🏴در تاریخ هست که؛
در روز عاشورا وقتی لشكر دشمن، از کشتن امام حسين(ع) فارغ شد و خیمه ها را بدون مدافع دید، شروع کرد به حمله ور شدن و غارت خيمه ها!
شمر بن ذی الجوشن در این لحظه دستور داد :
📋《اُدخُلُوا فَاسلُبُوا بِزَّتَهُنَّ》
♦️داخل خیمه ها شوید و زینتهای آنان را بگیرید.(۲)
در مقاتل آمده است که؛
📋《تَسَابَقَ الْقَوْمُ عَلَى نَهْبِ بُيُوتِ آلِ الرَّسُولِ(ص) وَ قُرَّةِ عَيْنِ الْبَتُولِ(س) حَتَّى جَعَلُوا يَنْتَزِعُونَ مِلْحَفَةَ الْمَرْأَةِ عَلَى ظَهْرِهَا وَ خَرَجَ بَنَاتُ آلِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) وَ حَرِيمُهُ يَتَسَاعَدْنَ عَلَى الْبُكَاءِ وَ يَنْدُبْنَ لِفِرَاقِ الْحُمَاةِ وَ الْأَحِبَّاءِ》
♦️مردم براى غارت خیمه هاى اولاد پيامبر اکرم(ص) و نور چشم فاطمه(س) حمله بردند. حتى چادرى كه زن به كمرش بسته بود مى كشيدند و مى بردند و دختران و زنان خاندان پيامبر(ص) از خيمه ها بيرون ريختند و دسته جمعى مى گريستند.(۳)
در نقل دیگری آمده است که؛
📋《وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ حَتَّى كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ عَنْ ظُهُورِنَا》
♦️غارتگران یزید، آنچه را که در خیمه های ما بود، به تاراج بردند، حتی چادرها و پوشش های ما را از سر ما کشیدند و بردند.(۴)
ابن نما حلی نقل می کند :
📋《ثُمَّ اشْتَغَلُوا بِنَهْبِ عِیَالِ الْحُسَیْنِ(ع) وَ نِسَائِهِ حَتَّى تُسْلَبُ الْمَرْأَهُ مِقْنَعَتُهَا مِنْ رَأْسِهَا أَوْ خَاتَمُهَا مِنْ إِصْبَعِهَا، أَوْ قُرْطُهَا مِنْ أُذُنِهَا، وَ حِجْلُهَا مِنْ رِجْلِهَا》
♦️آنگاه به غارت خانواده و همسران امام حسین(ع) پرداختند، روسری از سرها و انگشتر از انگشتها، گوشواره از گوشها و خلخال از پاها درآوردند.
📋《وَ خَرَجَ بَنَاتُ سَیِّدِ الْأَنْبِیَاءِ وَ قُرَّهُ عَیْنِ الزَّهْرَاءِ حَاسِرَاتٌ مُبْدِیَاتٌ لِلنِّیَاحَهِ وَ الْعَوِیلِ یَنْدُبْنَ عَلَى الشَّبَابِ وَ الْکُهُولِ وَ أُضْرِمَتِ النَّارُ فِی الْفُسْطَاطِ فَخَرَجْنَ هَارِبَاتٌ》
♦️دختران پیامبر(ص) و نور چشمهای حضرت فاطمه(س) بیرون آمدند، حسرت زده و نوحه گر و گریان بر آن جوانان و پیران که شهید شدند و دشمن به خیمهها آتش زدند و آنان گریزان و نالان از خیمهها بیرون آمدند.(۵)
شیخ مفید می نویسد :
📋《وَ أُدْخِلَ عِيَالُ الْحُسَيْنِ(ع) عَلَى ابْنِ زِيَادٍ فَدَخَلَتْ زَيْنَبُ أُخْتُ الْحُسَيْنِ(ع) فِي جُمْلَتِهِمْ مُتَنَكِّرَةً وَ عَلَيْهَا أَرْذَلُ ثِيَابِهَا》
♦️اهل بیت امام حسین(ع) را به مجلس ابن زیاد وارد کردند، پس زینب(س) خواهر حسین(ع) به طور ناشناس در میان ایشان داخل شد، در حالی که پست ترین لباسش را به تن داشت.(۶)
حضرت زینب(س) در شام خطاب به یزید فرمود :
📋《أَ مِنَ الْعَدْلِ يَابْنَ الطُّلَقاءِ؟! تَخْدِيرُكَ حَرائِرَكَ وَ إِمائَكَ، وَسَوْقُكَ بَناتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) سَبَايَا؟!》
♦️ای پسرِ کافرِ آزاد شده ی به دست جدّم(ماجرای فتح مکه)! آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پرده ها قرار داده اى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير در انظار عموم قرار داده ای؟!!(۷)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
اطفال خردسال، ز اطراف خيمه ها
هر سو دوان چو از دل آتش، شراره ها
سرگشته بانوان وسط آتش خيام
چون در ميان آب، نقوش ستاره ها
غير از جگر که دسترس اشقيا نبود
چيزی نماند در بر ايشان ز پاره ها
👤ایرج میرزا
📚منابع :
۱)نهج البلاغه سید رضی، خطبه۲۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۶۰
۳)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۳۱
۴)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۵
۵)مثیر الاحزان ابن نما حلی، ص۷۶
۶)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۵
۷)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴
@AsnadolMasaeb
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
✍ #روضه_شماره 5️⃣0️⃣1️⃣
👤 #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
👤 #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
@AsnadolMasaeb
🔹️🔷️《اَلسَّلامُ عَلَیکِ یَا اُمَّ المَصَائِبِ یَا زَینَبُ(سَلَامُ اللهِ عَلَیهَا)》🔷️🔹️
✅بعد از غصب خلافت توسط اصحاب سقیفه، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) وارد مسجد شد و برای مهاجر و انصار خطبه خواند.
ایشان در قالب سه «حجاب» وارد مسجد شدند و در انظار عموم قرار گرفتند.
۱)«حجاب ظاهری» ايشان با استفاده از «خمار و جلباب»!
که در منابع آمده است :
📋《لاثَتْ خِمَارَها عَلی رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا》
♦️حضرت فاطمه(س) «خمار» را به سر کردند و آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افكندند كه محيط بر تمام بدن ايشان بود.
«خمار : روسری ای كه روی گردن و سينه را کاملا می پوشاند.»
«جلباب : نوعی پوشش سراسری بوده كه روی لباس ها می پوشيده اند و شايد چيزی شبيه عبا و چادر امروزی باشد.»
۲)«حجاب پيكر ظاهری» که حضرت(س) در بین جماعت زنان کامل پوشش داده شده بود.
📋《وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِها》
♦️حضرت فاطمه(س) در میان گروهی كه به اصطلاح هم سن يا هماهنگ يا از ياران و اعوان و خويشاوندان ايشان بودند حركت كردند.
۳)«حجاب پرده» که ایشان در حین خطبه به واسطه پرده ای که میان زنان و مردان نصب شده بود، فاصله افتاده شد.
📋《فَنِيطَتْ دُونَهَا مُلاَءةٌ》
♦️سپس ميان حضرت(س) و مردم پرده ای نصب شد.
و ایشان بعد از ایراد خطبه به خانه بازگشت.(۱)
اما مظلومیت حضرت زینب(س) همین جا بس، که وقتی در یک صفر سال ۶۱ هجری، وقتی کاروان اسرای کربلا وارد کاخ یزید شد، مجلسی رسمی متشکل از بزرگان شام و نمایندگان ادیان در کاخ تشکیل شد.
و در این هنگام، به دستور یزید، اسراء را وارد مجلس کردند در حالی که چشم ها، همه به اسرای کربلا می نگریستند.
در این حین حضرت زینب(س) خطاب به یزید لعین فرمود :
📋《أَ مِنَ الْعَدْلِ يَابْنَ الطُّلَقاءِ؟! تَخْدِيرُكَ حَرائِرَكَ وَ إِمائَكَ، وَسَوْقُكَ بَناتِ رَسُولِ اللَّهِ(ص) سَبَايَا، قَدْ هَتَكْتَ سُتُورَهُنَّ، وَأَبْدَيْتَ وُجُوهَهُنَّ، تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعداءُ مِنْ بَلدٍ الى بَلدٍ، يَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَناهِلِ وَالْمَناقِلِ، وَيَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِيبُ وَالْبَعِيدُ، وَالدَّنِيُّ وَالشَّرِيفُ》
♦️ای پسرِ کافرِ آزاد شده ی به دست جدّم(ماجرای فتح مکه)! آيا اين از عدالت است كه همسران و كنيزانِ خودت را در پشت پرده ها قرار داده اى، ولى دختران رسول خدا(ص) را به عنوان اسير، روانه كرده اى و پرده هاى حرمت آنان را دريده و چهره هايشان را آشكار ساخته و زير سلطه دشمنان از شهرى به شهرى می گردانى، آن گونه كه مردم شهرها و آبادى ها و قلعه ها و بيابان ها به آنان می نگرند و دور و نزديك، چهره ی آنان را تماشا می كنند؟
سپس فرمود :
📋《أَللَّهُمَّ خُذْ بِحَقِّنا وَ انْتَقِمْ مِنْ ظالِمِنا، وَ أَحْلِلْ غَضَبَكَ بِمَنْ سَفَكَ دِماءَنا، وَ قَتَلَ حُماتَنا》
♦️خدايا! حقّ ما را بستان و از ستمگرانِ بر ما، انتقام بگير و خشمت را بر آن كس كه خون ما را بر زمين ريخت و حاميان ما را به قتل رساند، فرو فرست.(۲)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
آنکه با عشق حسینی گشته همدم زینب است
آنکه بر سّر شهادت بوده مَحرم زینب است
آنکه شور افکنده با شور حسینی بر جهان
از ازل خو کرده با صد محنت و غم زینب است
آنکه نامش زین اَب خوانده رسول کردگار
چون نگویم من صفای اسم اعظم زینب است
آنکه بر خوانَد حدیث اُمّ ایمن بر امام
من به جرأت گویم آن زن هم حسین هم زینب است
آنکه کاخ ظلم و استبداد را با یک خطاب
کند و افکند از پی و بن ریخت بر هم زینب است
دامن شیر خدا بین ، شیر زن میپرورد
در شهامت برتر از سارا و مریم زینب است
آنکه اندر مجلس گردنکشان قد کرد عَلم
چون حسین بر دشمنان یکدم نشد خم زینب است
با برادر درد دل میکرد این سان تا سحر
آنکه ریزد از فراقت اشک ماتم زینب است
وصف زینب را ز من مشنو بیا در کربلا
خود بین چون حامی ناموس عالم زینب است
ملجأ اهل حرم تا ظهر اگر عباس بود
شب نگهبان در کنار نهر علقم زینب است
پرچمت گر سرنگون شد من نگه میدارمش
غم مخور بعد از تو پشتیبان پرچم زینب است
مدعی هرگز مزن بیهوده لافِ عاشقی
این حسین تنها یک عاشق دارد آن هم زینب است
👤منزوی اردبیلی
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۲۹، ص۲۳۶
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۴۵، ص۱۳۴
@AsnadolMasaeb
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
✍ #روضه_شماره 6️⃣0️⃣1️⃣
👤 #امام_علی_علیه_السلام
👤 #حضرت_فاطمه_سلام_الله_علیها
@AsnadolMasaeb
🔹🔷《اَلسَّلَامُ عَلَیْکِ یَا سَیِّدَةَ نِسِاءِ العَالَمِینَ، اَلسَّلَامُ عَلیْکِ یَا وَالِدَةَ الْحُجُجِ عَلَى النَّاسِ اَجْمَعِینَ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ》🔷🔹
✅از امام محمد باقر(علیه السلام) نقل شده است که ایشان فرمودند :
امام علی(ع) و حضرت فاطمه(س) برای تقسیم کار منزل، به حضور حضرت رسول اکرم(ص) رسیدند و درخواست نمودند که تکلیف هر یک را در امور خانه مشخص فرمایند.
سرانجام؛
📋《فَقَضَی عَلَی فَاطِمَةَ(س) بِخِدْمَتِها مَادُونَ الْبَابِ وَ قَضَی عَلَی عَلِیِِّ(ع) بِما خَلْفَهُ》
♦️رسول خدا(ص) دستور دادند که حضرت فاطمه(س) کار داخل منزل و امام علی(ع) کار بیرون خانه را انجام دهد.
سپس حضرت فاطمه(س) از این تقسیم کار خوشحال شدند و فرمودند :
📋《فَلَا یُعْلَمُ ما دَخَلَنِی مِنَ السُّرُورِ اِلّا اللَّهَ بِاِکفَائِی رَسُولُ اللَّهِ(ص) تَحْمِلُ اَرْقابَ الرِّجالِ》
♦️خدا می داند که چقدر از این تقسیم خشنود شدم، زیرا رسول خدا(ص) مرا از کارهایی که مردان بر دوش می کشند(و مستلزم ظاهر شدن در بین آنهاست) معاف کرد.(۱)
🏴اما این خوشحالی حضرت فاطمه(س) دوامی نداشت و طولی نکشید که بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(س) تقسیم کار آن دو بزرگوار، بر عکس شد و علی(ع) از جور و ستم اصحاب سقیفه خانه نشین شد و فاطمه(س) برای احقاق حق و دفاع از ولایت و برای سِتاندن حق غصب شده ی خود و همسرش، به مسجد رفت و برای مردم مهاجر و انصار خطبه خواند.
وقتی حضرت فاطمه(س) بعد از ایراد خطبه به منزل بازگشت، وقتی مظلومیت امامش را دید، برای اینکه کارهای پلید غاصبان خلافت و حکومت را مجسم کند و بفهماند که اینها چه ستم هایی روا داشتهاند، و شرح جنایات آنها در تاریخ بماند، در خطاب به امام علی(ع) فرمود :
📋《یَا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ(ع)! عَلَیْکَ السَّلَامُ!
اِشْتَمَلْتَ شَمْلَةَ الْجَنِینِ، وَ قَعَدْتَ حُجْرَةَ الظَّنِینِ!》
♦️ای پسر ابوطالب(ع)! سلام بر تو!
همچون کودکی که در شکم مادر جمع شده و زانو در بغل گرفته، کنج خانه نشستهای! و همانند آدمهای ظنین و متهم به گوشهای نشستهای!
و در ادامه فرمود :
📋《اِفْتَرَسْتَ الذِّئابَ وَ افْتَرَشْتَ التُّرَابَ》
♦️روزی گرگها را می دریدی و امروز خاک را فرش خود قرار دادهای و گوشهای نشستهای!
سپس فرمود :
📋《لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هَنِیئَتِی》
♦️اى کاش قبل از این که به این حالت ذلّتِ ظاهرى بیفتیم، مُرده بودم.(۲)
علی ای که فرمود :
📋《فَنَظَرْتُ فَإِذَا لَيْسَ لِي رَافِدٌ وَ لاَ ذَابٌّ وَ لاَ مُسَاعِدٌ إِلاَّ أَهْلَ بَيْتِي فَضَنَنْتُ بِهِمْ عَنِ اَلْمَنِيَّةِ》
♦️به اطرافم نگریستم، دیدم که نه یاوری دارم، و نه کسی که از من دفاع و حمایت میکند، جز خانواده ام که مایل نبودم جانشان به خطر بیافتد.(۳)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
من بیمار، مداوا نکند خوشنودم
غم طبیبم شده و مرگ شده بهبودم
هیچ کس نیست، که باری ز دلم بردارد
عاقبت داغ و غم و درد کند نابودم!
اشک بس ریخته ام، هر که ببیند گوید
سرو بشکسته ی خم گشته، کنار جویم!
گه ز حق، مرگ طلب می کنم و گه گویم
کاش می بودم و غمخوار علی می بودم
زیر این چرخ علی دوست تر از فاطمه نیست
سند مستندم، بازوی خون آلودم!
من نفس می زدم و او کف افسوس به هم
من چه سان گویم و او چون شنود بِدرودم؟!
👤علی انسانى
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۳، ص۸۱
۲)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۷
۳)الامامة و السیاسة ابن قتیبة، ج۱، ص۱۳۴
@AsnadolMasaeb
🔹️🔷️《السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةَ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ(سَلامُ اللهِ عَلَیهِمَا) سَیِّدَةَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ》🔷️🔹️
✅از ابن عباس روایت شده است که؛
در زمان حیات حضرت رسول اکرم(صلوات الله علیه و آله) وقتی که زمان رحلت ایشان نزدیک شد؛
📋《بَكَى حَتَّى بَلَّتْ دُمُوعُهُ لِحْیَتَهُ》
♦️آن حضرت(ص) به قدرى گریست كه محاسن مباركش تَر شد.
به ایشان عرض شد :
📋《یَا رَسُولَ اللَّهِ(ص)! مَا یُبْكِیكَ؟》
♦️ای رسول الله(ص)! چرا گریه مى كنید؟
ایشان فرمودند :
📋《أَبْكِی لِذُرِّیَّتِی وَ مَا تَصْنَعُ بِهِمْ شِرَارُ أُمَّتِی مِنْ بَعْدِی كَأَنِّی بِفَاطِمَةَ(سَلَامُ اللهِ عَلَیهَا) بِنْتِی وَ قَدْ ظُلِمَتْ بَعْدِی وَ هِیَ تُنَادِی : یَا أَبَتَاهْ! فَلَا یُعِینُهَا أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِی!》
♦️براى ذرّیّه و فرزندانم و آن ستم هایى كه از جفاكاران امّتم بعد از من به ایشان مى رسد، مى گریم.
گویا مى بینم دخترم فاطمه(سلام الله علیها) بعد از من مظلوم واقع شده، هر چه صدا مى زند : پدر جان! اما احدى از امّتِ من، به فریاد او نمى رسد.(۱)
🏴حضرت رسول اکرم(ص) کدام واقعه را پیش بینی می کردند و از کدام واقعه سخن می گفتند؟!!
از همان واقعه ای که بعد از شهادت رسول اکرم(ص)، در حالی که ایشان این قدر به مودّت و محبت و احترام به اهل بیتش را سفارش کرده بود، اما وقتی مهاجمین به خانه ی امام علی(علیه السلام) حمله ور شدند، حضرت فاطمه(سلام الله علیها) به پشت درآمد و بعد از جسارت «عمر بن خطاب» به ایشان، در این هنگام حضرت فاطمه(سلام الله علیها) فرياد جانسوزی سر داد و فرمود :
📋《یَا اَبَتَاهُ! یَا رَسُولَ اللهِ(ص)! أَ هَکَذَا کَانَ یُفْعَلُ بِحَبِیبَتِکَ وَ اِبْنَتِکَ؟》
♦️پدر جان! ای رسول خدا(ص)! [نظاره کن] اینگونه با حبیبه و دخترت رفتار می کنند؟(۲)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
یادمان باشد ولایت یادگار فاطمه است
هر که مولایش علی شد از تبار فاطمه است
یادمان باشد فداییّ علیّ مرتضی
بازوی بشکسته و چشمان زار فاطمه است
یادمان باشد که آثار حمایت از علی
روی چشمان کبود و اشک بار فاطمه است
یادمان باشد که سیلی زد عدو بر روی او
بیت الاحزان شاهد چشمان تار فاطمه است
یادمان باشد که پیغمبر سفارش کرده بود
در میان عرش حتی بی قرار فاطمه است
یادمان باشد عدو سیلی زد و خندید و رفت
حضرت محسن بلا شک رازدار فاطمه است
آن که سیلی زد بر او گوش فلک را پاره کرد
هستی از روز ازل دور مدار فاطمه است
👤رضا باقریان
📚منابع :
۱)امالی شیخ طوسی، ص۱۸۸
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۳۰، ص۲۹۴
@AsnadolMasaeb