فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️
#ابتذالات_مداحی
#آسیب_های_مداحی
#آسیب_شناسی_مداحی
🎥قسمت5️⃣3️⃣ :
مداحی دیسکویی در مجلس هیئت رزمندگان تهران درباره حضرت قاسم(علیه السلام) با اشعار سخیف و با ادبیات و اجرای عجیب که باید حقیقتا یک بار از خود بپرسیم که فلسفه مداحی و ذکر مصیبت و عزا برای امامان معصوم چیه و آیا این روش ما را به آن فلسفه و هدف آنان می رساند؟
عزاداری امام حسین(علیه السلام) را به بازی نگیریم!
♨️متن شعر :
سلّانه سلّانه میاد تو میدون!
اخ میاد تو میدون طنازی میکنه
بابا جنگ نمیکنه، بازی میکنه
قاسم قاسم، قاسم قاسم
شیشه در بغله، کندوی عسله!!
🎤 #محسن_عراقی
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️
#ابتذالات_مداحی
#آسیب_های_مداحی
#آسیب_شناسی_مداحی
🎥قسمت6️⃣3️⃣ :
مسلما این گونه مداحی های مطرب با سبک و ریتم ترانه، با شان اهل بیت(علیهم السلام) مطابقت ندارد.
لازم به ذکر است که وی، پیشتر این شعر را در هئیتی گفته بود که؛
«..رقاصم و رقاصم! رقاصه ی عباسم!»
🎤 #سید_علی_مومنی
👤امام صادق(علیه السلام) فرمود :
«إِيَّاكُمْ وَ لُحُونَ أَهْلِ الْفِسْقِ وَ أَهْلِ الْكَبَائِر»
بر حذر باشید از لحن ها و سبکهای اهل فسق و اهل گناهان کبیره!(۱)
📚منبع :
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۲، ص۶۱۴
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️
#ابتذالات_مداحی
#آسیب_های_مداحی
#آسیب_شناسی_مداحی
#مولودی_خوانی
#تصوف #صوفیه #غلات
🎥قسمت7️⃣3️⃣ :
این کلیپ رو هم ببینید و به عدم نظارت مجالسی که به نام اهل بیت(علیهم السلام) تشکیل می شود، پی ببرید!
این شخص ابتدا با شعر؛
«..خالق گِل ما را نسرشت،
خاک بازی علی بود که ما خلق شدیم!!»
ادعای الوهیت برای امام علی(علیه السلام) و ترویج افکار جاهلانه صوفیه می کند و کاملا هم از مضمون شعر خود و چرندیاتش نا آشناست!
اجرای گوشخراش و سخیف آن هم یک طرف که کاملا این مجالس رو از مجالس اهل بیت(علیهم السلام) جدا کرده است.
و چگونه نام مقدس امام علی(علیه السلام) را با آن صدای دلخراش، پی در پی به دور از ادب به زبان می آورد.
و دیگری نیز تکرار می کند : می بده! می بده!!!
🎤 #مجتبی_چوپانی
✍واقعا آن روحانی که مسلما یا سخنران آن مجلس بوده یا روحانی اون هیئت، که با افتخار هم از بالا نظاره گر مجلس هست، واقعا در بصیرت بخشی و توجیه این جوانان، وظیفه ای ندارد؟!!
هیئت خانقاه نیست!
حضرت رسول اکرم(ص) می فرماید :
«إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ في اُمَّتي فَليُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ»
هرگاه بدعتها در ميان امتم پديدار شوند، بر عالم واجب است كه علم خود را آشكار سازد.
و در ادامه روایت هست که؛
«فَمَن لَم يَفعَل فَعَلَيهِ لَعنَةُ اللهِ»
عالمی که چنین نكند، پس لعنت خدا بر او باد!(۱)
📚منبع :
۱)الكافى کلینی، ج۱، ص۵۴
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️
#ابتذالات_مداحی
#آسیب_های_مداحی
#آسیب_شناسی_مداحی
#تصوف #صوفیه #غلات
🎥قسمت8️⃣3️⃣ :
ریتم و لحن به سبک موسیقی و ترانه!
🎤 #محمود_عیدانیان
✍متاسفانه برخی افراد از جمله وی، مروج مداحی به سبک موسیقی و آهنگ هایی هستند که در طول سال مُد می شود، و سپس آنرا به عنوان مداحی بر می دارند و میخوانند!
این گونه افراد مدعی هستند که میخواهند جوانان را جذب کنند!
اما به چه قیمتی؟!!
تا قبل از ظهور این نوع به اصطلاح مداحان، جوانان ما روضه می آمدند و به دنبال بکاء و روضه و اشک بودند، اما اکنون شما کاری کردید جوانان ما دنبال ترکوندن و هیجان و ریتمیک بودن سبک ها و مداح بازی و سبک تلاطمی هستند!
شما جوانان را که جذب نکردید، بلکه سلیقه آن ها را تغییر دادید و به جای جذب آنها به امام حسین(علیه السلام)، به سبک و هیجان جذب کردید! مجالس را از حالت حزن و گریه به سمت ریتم و سبک و ترانه کشاندید!
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫
#ابتذالات_مداحی
#آسیب_های_مداحی
#آسیب_شناسی_مداحی
#تصوف #صوفیه
🎥قسمت9️⃣3️⃣ :
تقلید از سبک و ریتم ترانه خوانندگان پاپ در جشن ولادت حضرت علی اکبر(ع) که حضار هم در حال کف زدن و مشغول هو هو کشیدن هستند!
که هو کشیدن از جمله کارهای اهل تصوف است!
🎤 #امیر_برومند
@AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫⚠️🚫
#ابتذالات_مداحی
#آسیب_های_مداحی
#آسیب_شناسی_مداحی
🎥قسمت0️⃣4️⃣ :
به نظرتون این شخص داره چه کسی را اینگونه خطاب می کنه؟ اونم با این ریتم و لحن!
♨️متن شعر :
«یار قدیمم، اسمتو می نویسم روی عقیقم، همه اهل بیت عزیزن اما، با امام حسن یه جور دیگه رفیقم!!»
🎤 #حسین_سیب_سرخی
✍ایشون قبلا هم، هر شب به امام حسین(ع) تک میزد و اگه جواب نمیداد پیامک میزد!
چرا اشعار پر مضمون آئینی اینگونه در مجالس کم رنگ شده است؟!!
@AsnadolMasaeb
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️
✍ #روضه_شماره 0️⃣2️⃣1️⃣
👤 #امام_علی_علیه_السلام
👤 #امام_حسین_علیه_السلام
@AsnadolMasaeb
🔹🔷《اَلسَّلٰامُ عَلَیْکَ یَابنَ رَسُولِ اللهِ(ص) یَا اَبٰا عَبْدِاللهِ الحُسَین(علیه السلام)》🔷🔹
✅درباره وقایع هنگام ولادت حضرت رسول اکرم(ص) نقل شده است که؛
📋《أَضَاءَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ جَمِيعُ الدُّنْيَا وَ ضَحِكَ كُلُّ حَجَرٍ وَ مَدَرٍ وَ شَجَرٍ وَ سَبَّحَ كُلُّ شَيْءٍ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ》
♦️همه دنيا در آن شب روشن شد و هر سنگ و كلوخى و درختى خنديدند و آنچه در آسمانها و زمينها بود تسبيح خدا گفتند.(۱)
💠اما در روایاتی نقل شده است که؛
هنگام شهادت دو شخص از زیر سنگهای بیت المقدس خون جاری می شد!
1⃣هنگام شهادت #امام_علی_علیه_السلام :👇
ابن شهر آشوب می نویسد :
📋《[لَمَّا] قُتِلَ عَلِیُّ(ع) مَا رُفِعَ حَصَاةٌ مِن بَیْتِ الْمَقْدِسِ إِلَّا کَانَ تَحْتَهَا دَمٌ عَبِیطٌ》
♦️هنگامی که امام علی(علیه السلام) شهید شد، در بیت المقدّس سنگی برداشته نشد، مگر اینکه زیر آن خون تازه ای جاری بود.(۲)
2⃣هنگام شهادت #امام_حسین_علیه_السلام :👇
ابن قولویه قمی می نویسد :
📋《لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع) لَمْ يَبْقَ بِبَيْتِ الْمَقْدِسِ حَصَاةٌ إِلَّا وُجِدَ تَحْتَهَا دَمٌ عَبِيطٌ》
♦️هنگامى كه حسين بن على(علیه السلام) شهيد شد در بيت المقدّس ريگى باقى نماند مگر زير آن خون تازه بود.(۳)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
این کشته ی فتاده به هامون حسین توست
وین صید دست و پا زده در خون حسین توست
این نخل تر کز آتش جان سوز تشنگی
دود از زمین رسانده به گردون حسین توست
این ماهی فتاده به دریای خون که هست
زخم از ستاره بر تنش افزون حسین توست
این غرقه محیط شهادت که روی دشت
از موج خون او شده گلگون حسین توست
این خشک لب فتاده دور از لب فرات
کز خون او زمین شده جیحون حسین توست
این شاه کم سپاه که با خیل اشگ و آه
خرگاه زین جهان زده بیرون حسین توست
این قالب طپان که چنین مانده بر زمین
شاه شهید ناشده مدفون حسین توست
👤محتشم کاشانی
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۱۵، ص۲۷۴
۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۳۴۶
۳)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۷۷
@AsnadolMasaeb
🔸🔶《السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ(ص) يَا فَاطِمَةَ الزَهرَاءَ(سَلامُ اللهِ عَلیهَا)》🔶🔸
✅بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص) حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در کنار امام علی(علیه السلام) از مردم مدینه طلب یاری کرد.
1️⃣در ملاقات های عمومی :
👤شیخ مفید می نویسد :
📋《حَمَلَهَا عَلِيٌّ عَلَى أَتَانٍ عَلَيْهِ كِسَاءٌ لَهُ خَمْلٌ فَدَارَ بِهَا أَرْبَعِينَ صَبَاحاً فِي بُيُوتِ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ وَ اَلْحَسَنِ(ع) وَ اَلْحُسَيْنِ(ع) مَعَهَا》
♦️امام علی(ع) حضرت فاطمه(س) را بر مرکبی سوار می کرد و چهل روز آن حضرت(س) را بر در خانه مهاجران و انصار می برد.
حتی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را نیز همراهش بودند.
حضرت فاطمه(س) خطاب به آنان می فرمود :
📋《يَا مَعْشَرَ اَلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ اُنْصُرُوا اَللَّهَ فَإِنِّي اِبْنَةُ نَبِيِّكُمْ وَ قَدْ بَايَعْتُمْ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) يَوْمَ بَايَعْتُمُوهُ أَنْ تَمْنَعُوهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ مِمَّا تَمْنَعُونَ مِنْهُ أَنْفُسَكُمْ وَ ذَرَارِيَّكُمْ فَفُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ(ص) بِبَيْعَتِكُمْ قَالَ فَمَا أَعَانَهَا أَحَدٌ وَ لاَ أَجَابَهَا وَ لاَ نَصَرَهَا》
♦️ای مهاجران و ای انصار! خدا را یاری کنید.
من دختر پیامبر شما هستم. شما در روزی که با رسول خدا(ص) بیعت کردید، متهعد شدید که از آن چیزی که خود و فرزندانتان را حفظ می کنید او و فرزندانش را نیز محافظت کنید.
پس حال به بیعتتان با رسول خدا عمل نمایید.
اما هیچ کدام از آنان او را یاری نکرد و پاسخ او را نداد و یاری اش نکرد.(۱)
2⃣در ملاقات های خصوصی :
حضرت فاطمه(س) برای در خواست یاری نزد «معاذ بن جبل» رفت.
حضرت(س) به او فرمود :
📋《يَا مُعَاذَ بْنَ جَبَلٍ! إِنِّي قَدْ جِئْتُكَ مُسْتَنْصِرَةً وَ قَدْ بَايَعْتَ رَسُولَ اَللَّهِ(ص) عَلَى أَنْ تَنْصُرْهُ وَ ذُرِّيَّتَهُ وَ تَمْنَعَهُ مِمَّا تَمْنَعُ مِنْهُ نَفْسَكَ وَ ذُرِّيَّتَكَ وَ إِنَّ أَبَا بَكْرٍ قَدْ غَصَبَنِي عَلَيَّ فَدَكَ وَ أَخْرَجَ وَكِيلِي مِنْهَا》
♦️ای معاذ بن جبل! من نزد تو آمدم و طلب یاری دارم تا به آنچه با رسول خدا(ص) بیعت کردی، ذریه اش را یاری نمایی! و آنچه از خود و فرزندانت دفع می کنی از آنان نیز دفع کنی!
اکنون ابوبکر فدک را غصب کرده و نماینده مرا از آن اخراج نموده است.
معاذ گفت :
📋《فَمَعِي غَيْرِي؟》
♦️آیا غیر از من کسی هست؟
حضرت(س) فرمود :
📋《لاَ! مَا أَجَابَنِي أَحَدٌ》
♦️نه! کسی مرا اجابت نکرد.
معاذ گفت :
📋《فَأَيْنَ أَبْلُغُ أَنَا مِنْ نُصْرَتِكَ؟ مَا يَبْلُغُ مِنْ نُصْرَتِي أَنَا وَحْدِي》
♦️من کجا توان یاری شما را دارم؟ من به تنهایی نمی توانم شما را یاری بدهم!
حضرت(س) فرمود :
📋《وَ اَللَّهِ لاَ أُكَلِّمُكَ كَلِمَةً حَتَّى أَجْتَمِعَ أَنَا وَ أَنْتَ عِنْدَ رَسُولِ اَللَّهِ(ص) ثُمَّ اِنْصَرَفَتْ》
♦️به خدا قسم! کلمه ای با تو حرف نمی زنم تا من و تو نزد رسول اکرم(ص) جمع شویم.
سپس حضرت فاطمه(س) از نزد معاذ رفت.(۲)
که وقتی مظلومیت امام علی(ع) را می دید، می فرمود :
📋《لَیْتَنِی مِتُّ قَبْلَ هَنِیئَتِی》
♦️اى کاش قبل از این که به این حالت ذلّتِ ظاهرى بیفتیم، مُرده بودم.(۳)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
بعد از پدر به فاطمه دشمن امان نداد
از مهر، کس تسلی آن خسته جان نداد
زهرا ندید محسن و گلچین روزگار
گل چید و فیض دیدن، بر باغبان نداد
می خواست با پسر بدهد جان به پشت در
اما چو بی کسی علی دید جان نداد
در کوچه خواست تا که شود حامی علی
دردا که تازیانه دشمن امان نداد
هر قهرمان کند به نشان خود افتخار
زهرا نشان خود به علی هم نشان نداد
👤قاسم ملکی
📚منابع :
۱)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۳
۲)الاختصاص شیخ مفید، ص۱۸۴
۳)الاحتجاج طبرسی، ج۱، ص۱۰۷
@AsnadolMasaeb
✍معرفی اجمالی از برخی «مقتل نویسان متاخر» :
1️⃣ «فرهاد میرزای قاجار»
#معرفی_مقتل_نویسان
#مقتل_شناسی
@AsnadolMasaeb
✅مرحوم «فرهاد میرزا» (۱۲۳۳_۱۳۰۵ق) ملقب به «معتمدالدوله» فرزند مرحوم «عباس میرزا» (فرزند و ولیعهد فتحعلی شاه قاجار) و عموی ناصر الدین شاه قاجار است.
او از ادیبان، شاعران، عالمان و رجال سیاسی قرن سیزدهم هجری، به شمار میآید.
فرهاد میرزا علاوه بر مناصب حکومتی، دارای شخصیت علمی و فرهنگی بوده و آثار چندی از خود به جای گذاشته و خدماتی از جمله اقدامات عمرانی چشمگیری در آستان کاظمین به عمل آورده است.
مهمترین اثر علمی او کتاب «قمقام زَخّار و صمصام تَبّار» که اثری است تحقیقی در باب مقتل امام حسین(علیهالسّلام) و شهدای کربلا که از کودکی تا شهادت حضرت(ع) را شامل میشود.
همچنین او در سال ۱۳۰۰ ه.قمری صحن، رواق، گنبد، مناره، گلدسته، تزئینات حرم و صحن مقدس حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) را به هزینه خود تعمیر و یک ضریح نقره بسیار قیمتی هم تقدیم قبر مطهر آن حضرت(علیه السلام) کرد که هزینه این ساخت و ساز، بیشتر از ۲۰۰ هزار لیره عثمانی بوده است.
بعضی به او اشکال کردند که شما از علماء و مولف «کتاب قمقام» و «کتاب جام جم» و غیره هستید، اما یکصد هزار مثقال طلا برای ساخت این گنبد مصرف کردید؟!!
ایشان گفت :
﴿ثروتمندان پولهای خود را در بانکها ذخیره میکنند و من در بانک حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) و حضرت جواد(علیه السلام) و حضرت امام حسین(علیه السلام) سرمایه گذاری کردم و «کتاب قمقام» خود را به حساب پس انداز گذاشتم.﴾
فرهاد میرزا در سال ۱۳۰۵ ه.قمری در تهران مریض شد و در وقت احتضار که اکثر بزرگان در اطراف او جمع بودند و گریه و زاری می کردند، فرمان سکوت داد و گفت :
«پس از مرگم مرا غسل و کفن در تهران و شهرهای دیگر تشییع کنید و تشریفات آن را نیز به صلاحدید خود به آن صورتی که مایلید انجام دهید، اما در کاظمین میخواهم بدون هیچگونه تشریفاتی به عمل آورید و در حجره شخصی که برای خود در صحن حضرت موسی بن جعفر(ع) ساختهام، دفن کنید.»
👤مرحوم «شیخ علی فلسفی» میگوید :
«شاید از صدها نفر از بزرگان منبری شنیدهام که گفتند : مرحوم حاج فرهاد میرزا گفته بود؛ میدانم تا بغداد برای من تشییع بی نظیری خواهد شد.
ولی فرزندان من! وقتی نزدیک بغداد رسیدید جنازه من را به روی تخته پاره بگذارید و چهار نفر حمال آن را بردارند و بدون هیچ تشریفاتی بلکه به صورت یک نفر غریب دفنم کنید، چون از حضرت موسی بن جعفر(ع) خجالت می کشم.
فرزندان به دستور او عمل کردند، وقتی به بغداد رسیدند یکدفعه دیدند از کاظمین جمعیت زیادی با عَلَم و پرچم ها به استقبال آمدند و فرزندان آن مرحوم روی به جمعیت کردند و به متولی حرم که با جمعیت آمده بود، سفارش آن بزرگوار را گفتند.
متولی در جواب گفت : در خواب موسی بن جعفر(ع) را دیدم که به من فرمود :
«با جمعیت و تشریفات جنازه حاج فرهاد را بگیرید و با عزت تمام تشییع کنید.
این نتیجه سرمایه گذاری در بانک موسی بن جعفر(علیه السلام) است.»
مرحوم فرهاد میرزا در اولین حجره باب المراد، در «مقبره فرهادیه» در آستان مقدس کاظمین(علیهما السّلام)، به خاک سپرده شده است.
📚منبع :
مردان علم در میدان عمل سید نعمت الله حسینی، ج۲، ص۳۸۰
@AsnadolMasaeb
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
6️⃣1️⃣ #معرفی_کتاب :📚
کتاب «قمقام زخّاز و صمصام بتّار» به معنای «دریای آکنده و شمشیر بُرنده» در باب شرح احوالات امام حسین(علیه السلام) و شهدای کربلا که در سال ۱۳۰۳ هجری قمری نگارش یافته و نویسنده با نثر ساده و روان فارسی به قرائت روایی و تاریخی واقعه ی کربلا و نهضت عاشورا پرداخته و در نگارش این اثر تلاش کرده تا از منابع معتبر شیعه و سنی و همچنین از اشعار و تمثیل های فارسی و عربی بهره لازم را ببرد؛ اثر «فرهاد میرزای قاجار» ملقب به «معتمدالدوله»(متوفی سال ۱۳۰۵ قمری)✍📚👇
@AsnadolMasaeb
قمقام زخّاز و صمصام بتّار.pdf
10M
📚✍📚✍📚✍📚✍📚✍
کتاب «قمقام زخّاز و صمصام بتّار»
@AsnadolMasaeb