♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
✍ #روضه_شماره 7️⃣2️⃣1️⃣
👤 #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
👤 #حضرت_معصومه_سلام_الله_علیها
@AsnadolMasaeb
🔹🔷《ألسَّلاَمُ عَلَيکِ يَا فَاطِمَةَ المَعصُومِةِ(سَلامُ اللهِ عَلیهَا) وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ》🔷🔹
✅امام صادق(علیه السلام) می فرماید :
📋《إِنَّ لِلَّهِ حَرَمَاً وَ هُوَ مَکةُ وَ لِرَسُولِهِ حَرَماً وَ هُوَ الْمَدِینَةُ وَ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ حَرَمَاً وَ هُوَ الْکوفَةُ وَ لَنَا حَرَمَاً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدْفَنُ فِیهِ امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی تُسَمَّی فَاطِمَةَ مَنْ زَارَهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ》
♦️خدا را حرمی است و آن مکه است، پیامبر(ص) را حرمی است و آن مدینه است، امیرالمومنین(ع) را حرمی است و آن کوفه است و برای ما حرمی است و آن قم است و در آن خانمی از فرزندان من به نام فاطمه(س) دفن خواهد شد، هرکس وی را زیارت کند پاداشش بهشت خواهد بود.(۱)
در سال ۲۰۰ هجری قمری در پى اصرار «مأمون عباسی» به سفر تبعيدگونه امام رضا(علیه السلام) از مدینه به خراسان، يك سال بعد، حضرت معصومه(س) به شوق ديدار برادر به همراه کاروانی که عده اى از برادران و برادر زادگان در بین آنها بودند، به طرف خراسان حركت كردند.
وقتی كاروان حضرت به شهر ساوه رسيد، عدهاى از مخالفان و دشمنان اهل بيت(علیهم السلام) راه را سدّ كردند و با همراهان حضرت معصومه(س) وارد جنگ شدند.
در نتيجه تقريبا اكثر مردان كاروان به شهادت رسيدند و عدهای مجروح شدند و خود حضرت(س) نیز بیمار و رنجور گشتند.
وقتی حضرت معصومه(س) دیدند، ادامه مسیر به سمت خراسان، برای کاروان میسر نیست، ایشان قصد شهر قم کردند و از همراهان پرسیدند : چقدر راه است بين ساوه و قم؟
گفتند : ده فرسخ
ایشان فرمود :
📋《إِحْمِلُونِي إِلَيْهَا》
♦️مرا به قم ببريد.
پس ایشان را به قم بردند.
وقتی این خبر به اهالی قم رسید، اشراف و بزرگان قم به نمایندگی «موسی بن خزرج» به استقبال حضرت فاطمه معصومه(س) رفتند.
آل سعد(اشعری) با یکدیگر اختلاف کردند، در این باب که چه کسی سزاوار میزبانی از دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) باشد.
📋《فَلَمَّا وَصَلَ إِلَيْهَا أَخَذَ بِزِمَامِ نَاقَتِهَا وَ جَرَّهَا إِلَى مَنْزِلِهِ》
♦️سرانجام موسی پس از دیدار حضرت(س)، افسار ناقه ی ایشان را گرفت و به سمت قم و به منزل خویش آورد.(۲)
🏴اینجا وقتی کاروان حضرت معصومه(س) وارد قم شد، شهر را برای استقبال از ایشان، تزیین کردند و همگی به استقبال ایشان رفتند و قدوم مبارکش را گلباران کردند و ارادت خود را به این خاندان نشان دادند.
اما امان از دل زینب(س) که وقتی کاروان اسرای کربلا را وارد شهر شام کردند، در این هنگام؛
📋《ظَلُّوا عَلَى بَابِ المَدِينةِ ثَلَاثةَ أيَّامِِ حَتَّى يُزَيِّنُوا البَلَدَ》
♦️اسرای اهل بيت(علیهم السلام) را سه روز پشت دروازه شام نگه داشتند، تا شهر را تزیین کنند.(۳)
و وقتی اسراء را از دروازه شام داخل کردند، آنها را سنگ باران کردند.
اسرای کربلا را به همراه سرهای شهداء وارد بازار دمشق کردند.
📋《إذا بَكَت إِحدَاهُنَّ عِندَ رُؤيَتِهِ ضَرَبَها حَارِسٌ بِسَوطِهِ، وَ وَقَفَ أهلُ الذِّمَّةِ لَهُنَّ في سوقِ دِمَشقَ يَبصُقونَ فِي وُجوهِهِنَّ》
♦️هرگاه یکی از اسرا با دیدن سرها گریه میکرد، نگهبانان او را با تازیانه میزدند و یهود و نصارا برای دیدن آنها در بازار دمشق ایستاده و بر صورت آنها آب دهان میانداختند.
يزيد، دستور داد تا سر امام حسين(ع) را بر در بياويزند، در حالى كه اهل بیت امام(ع) در اطرافش بودند.
همچنين یزید به نگهبانان دستور داد كه؛
📋《إِذَا بَكَت مِنهُنَّ بَاكِيَةٌ فَاَلطَمَوهَا》
♦️هرگاه يكى از آنان گريست، او را بزنيد.(۴)
{وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ}
📝شعر :
معصومه ای که تالی زهرای اطهر است
ناموس حق و دختر موسی ابن جعفر است
همچون رضا برادر والا تبار خویش
باشد غریب و دور ز بابا و مادر است
احرام اشک بند وبنه پا به احترام
بر آستانه اش که به کعبه برابر است
نومید کس نرفته و هرگز نمی رود
تا حشر هر که امیدش به این در است
جبریل گرد این حرم آهسته می پرد
خواهر دلش شکسته ز داغ برادر است
در شهر قم به سوگ برادر نشسته است
بهر برادر اشک فشان چشم خواهر است
با پهلوی شکسته به قم آید از بقیع
زهرا دلش ز غربت دختر مکدر است
چشم و چراغ فاطمه است و به ماتمش
هر دیده را که بنگری از خون دل تر است
امام خود او به عمه خود گریه می کند
زینب، که از ستاره غم او فزونتر است
آن زینبی که هر چه نظر کرد باز دید
رأس حسین بر سر نی در برابر است
👤رستگار
📚منابع :
۱)بحارالانوار مجلسی، ج۴۸، ص۳۱۷
۲)بحارالانوار مجلسی، ج۵۷، ص۲۱۹
۳)کامل بهایی عمادالدین طبری، ج۲، ص۳۶۱
۴)بستان الواعظین ابن جوزی، ص۲۶۳
@AsnadolMasaeb
✅مادر #حضرت_علی_اکبر_علیه_السلام، «ليلی بنت ابي مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی» است، که مادر لیلی، «میمونه بنت ابوسفیان» است.
ابی مرّه بن عروه بن مسعود داماد ابوسفیان و باجناق رسول اکرم(ص) بوده است.
همچنین لیلی، از طرف پدر با «ابوعبیده مختار ثقفی» هم نسب هستند.
با این نظر معاویه دایی مادر حضرت علی اکبر(علیه السلام) می باشد و ابوسفیان جدّ مادری حضرت علی اکبر(علیه السلام) می باشد!
با توجه به همین نسب، روز عاشورا به علی اکبر(علیه السلام) پیشنهاد شد که به یزید بپیوندد، ولی او این پیشنهاد را رد کرد و گفت :
«إِنَّ قَرَابَةَ رَسُولِ اللهِ(ص) أَحَقُّ أَنْ تُرعَیٰ»
رعایت خویشاوندی حضرت رسول خدا(ص) به حقیقت نزدیک تر است.(۱)
📚منبع:
۱)مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی، ص۸۶
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
🕌ارادت #امام_حسین_علیه_السلام به نام #امام_علی_علیه_السلام :👇
✅در زمان حکومت معاویه، مروان بن حکم والی مدینه بود و در آن زمان امام حسین(علیه السلام) در مدینه به سر می برد.
روزی امام سجاد(ع) پیغامی را از طرف امام حسین(ع) به مروان برد.
مروان نام حضرت(ع) و نام برادرش حضرت علی اکبر(ع) را پرسید.
وقتی با جواب امام سجاد(ع) مواجه شد که نام هر دو علی است، با عصبانیت گفت :
«عَلِيٌّ وَ عَلِيٌّ مَا يُرِيدُ أَبُوكَ أَنْ يَدَعَ أَحَداً مِنْ وُلْدِهِ إِلاَّ سَمَّاهُ عَلِيّاً؟!!»
♦️علی و علی! مثل اینکه پدرت قصد دارد نام تمام فرزندانش را علی بگذارد؟!!
وقتی امام سجاد این جریان را به امام حسین(ع) عرض کرد، امام حسین(ع) فرمود :
«وَيْلِي عَلَى اِبْنِ اَلزَّرْقَاءِ دَبَّاغَةِ اَلْأَدَمِ!
لَوْ وُلِدَ لِي مِائَةٌ لَأَحْبَبْتُ أَنْ لاَ أُسَمِّيَ أَحَداً مِنْهُمْ إِلاَّ عَلِيّاً(ع)»
♦️وای بر فرزند مروان چشم زرد دباغ!اگر صاحب صد فرزند نیز شوم دوست ندارم جز علی نامی بر آنها بگذارم.(۱)
ابن حجر عسقلانی می نویسد :
«كَانَ بَنُو أَمَيَّةِ إِذَا سَمَعُوا بِمَولُودِِ اسمُهُ عَلِيِِّ قَتَلُوُهُ»
♦️بنی امیه هنگامی که متوجه می شدند که نام کودکی را علی گذاشته اند، او را می کشتند.(۲)
📚منابع:
۱)الکافی شیخ کلینی، ج۶، ص۱۹
۲)تهذيب التهذيب ابن حجر، ج۷، ص۲۸۱
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴
🚩 «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا عَبْدِاللهِ(ع)
وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنائِكَ
عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ
اَبَداً مَا بَقيتُ
وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ
وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى عَلِيِّ(ع) بْنِ الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ(ع)
وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ(ع)»
🎙اجرای شنیدنی شعر زیر؛ با نوای زیبای #استاد_میرزا_محمدی :👇
«آقا نوشته اند که جدت کفن نداشت
گیرم کفن نبود، چرا پیرهن نداشت!
از پایکوب اسب سواران شنیده ام
بردند روی نیزه، سری را که تن نداشت»
👤عباسی
📚شعر «بشیر بن جذلم» برای مردم مدینه :
«اَلجِسْمُ مِنْهُ بِكَرْبَلاءَ مُضَرَّجٌ
وَ الرَأْسُ مِنْهُ عَلَى القَنَاةِ يُدَارُ»
♦️پيکر او در کربلا پاره پاره و سر مطهرش بر فراز نيزه، گردانده می شود.(۱)
#ویژه_شب_جمعه
📚منبع :
۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۱۶
╭────────────╮
✍کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯
✅سروده ی مرحوم «محمد صالح حائری مازندرانی»(۱۳۹۱ق) معروف به «علامه سمنانی» بیش از پنجاه سال پیش، در دفاع از مردم فلسطین و دعوت تمامی مسلمین برای نابودی اسرائیل
✍بخشی از آن چنین است :
«وَ المقصدُ الأَسنی بقاء المسجد
الاقصی بأیدی المسلمین لاللأجنبی
إنَّ الحکومة للیهود تخربا
لدنیا فمن یرضی لها بمخربی
ضربت علیهم ذلة أبدیة
إلا علیهم ربنا لم یغضب
یا یوم عید الفطر کن فتحا لنا
و أشد یوم بالیهود عصبصب
بدعا زینب نستعین لفتحها
فی العید یا مصر استقیمی و أغلبی
یا ماورا الاردن انتصری و یا یمن انهضی یا شام جدی یا عراق تألبی
یا نجد خوضی یا حجاز تشتمری
یا هند یا ایران یا ترک اهیبی
و تمزتی و اشرفی و تغزبی
أملیکه الاسلام هذا مذهبی»
📚منبع :
کتاب مصریة العجم
╭────────────╮
✍ کانال #اسناد_المصائب
🆔 @AsnadolMasaeb
╰────────────╯