eitaa logo
اسناد المصائب
3.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
312 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴♦️🏴 ✍ 1️⃣5️⃣ 👤 @AsnadolMasaeb
🔹🔷《اَلسَّلَامُ عَلَیکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتُ الحُسَینِ(عَلَیهِمَا السَّلَامُ)》🔷🔹 ✅ابن شهر آشوب هنگام شمردن تعداد دختران امام حسین(علیه السلام) به دختری به نام فاطمه(س) نیز اشاره می کند. او می نویسد : 📋《وَ بَنَاتُهُ : فَاطِمَةُ اُمُّهَا اُمُّ اِسحَاقِ بِنتُ طَلحَةِ بنِ عَبدِاللهِ》 ♦️و از جمله دختران امام حسین(ع)؛ «فاطمه» که مادرش «اُمّ اسحاق بنت طلحه بن عبدالله بود.(۱) فاطمه(س) در کربلا حضور داشته و در زمره اسیران کربلا می‌ باشد. مادرش «اُمّ إسحاق» ابتدا از همسران امام حسن مجتبی(ع) بود که ایشان در روزهای آخر عمرشان، به امام حسین(ع) فرمود : 📋《يَا أخِي! إنِّي أَرضَى هَذِهِ المَرأَةِ لَكَ، فَلَا تُخرِجَنَّ مِن بُيُوتِكُم، فَإذَا اَنقَضَت عِدَّتَهَا فَتَزَوَّجهَا》 ♦️برادر! من از این زن راضی هستم و پس از شهادتم او را از خانه خویش خارج مکن و هنگامی که زمان عدّه ی او پایان یافت، او را به ازدواج خود در بیاور! پس، امام حسین(ع) پس از شهادت امام حسن مجتبی(ع) با ام اسحاق ازدواج کرد.(۲) هنگامی که «حسن مثنی» فرزند امام حسن مجتبی(ع)، سکینه(س) را از امام حسین(ع) خواستگاری كرد، امام حسین(ع)، همین فاطمه(س) را به ازدواج حسن مثنی در آورد.(۳) فاطمه(س) نقل می کند؛ در روز عاشورا؛ وقتی لشكر دشمن، از کشتن امام حسين(ع) فارغ شد و خیمه ها را بدون مدافع دید، شروع کرد به حمله ور شدن و غارت خيمه ها! در این هنگام؛ 📋《دَخَلَتِ الْغَانِمَةُ عَلَيْنَا الْفُسْطَاطَ وَ أَنَا جَارِيَةٌ صَغِيرَةٌ وَ فِي رِجْلِي خَلْخَالانِ مِنْ ذَهَبٍ فَجَعَلَ رَجُلٌ يَفُضُّ الْخَلْخَالَيْنِ مِنْ رِجْلِي وَ هُوَ يَبْكِي!》 ♦️من که در کربلا دختری خردسال بودم دیدم، غارتگران داخل در خیمه ما شدند و در پای من دو خلخال از طلا بود که مردی با عجله در حالی که می گریست، مشغول در آوردن آن ها بود. به او گفتم : ای دشمن خدا! برای چی می گریی؟ جواب داد : 📋《كَيْفَ لَا أَبْكِي وَ أَنَا أَسْلُبُ ابْنَةَ رَسُولِ اللَّهِ(ص)؟》 ♦️چگونه نگریم، در حالی که دختر رسول اکرم(ص) را غارت می کنم؟! گفتم : پس چرا غارت می کنی؟ در جواب گفت : 📋《أَخَافُ أَنْ يَجِي‏ءَ غَيْرِي فَيَأْخُذَهُ》 ♦️می ترسم دیگری بیاید و این خلخالها را ببرد! فاطمه می گوید : 📋《وَ انْتَهَبُوا مَا فِي الْأَبْنِيَةِ حَتَّى كَانُوا يَنْزِعُونَ الْمَلَاحِفَ‏ عَنْ ظُهُورِنَا》 ♦️غارتگران یزید، آنچه را که در خیمه های ما بود، به تاراج بردند، حتی چادرها و پوشش های ما را از سر ما کشیدند و بردند.(۴) فاطمه(س) در کوفه خطبه خوانده است.(۵) و وقتی هم که اسراء را وارد مجلس یزید کردند؛ مردى سرخ روی از شاميان، به نام «ارزق» بپا خاست و نگاهى به فاطمه دختر امام حسين(ع) که سيمايى درخشان و زيبا داشت، انداخت و رو به يزيد كرد و گفت : 📋《یَا أَمِیرَالمُؤمِنینَ! هَب لِی هَذِهِ اَلْجَارِيَةَ!》 ♦️اى امير مؤمنان! اين دخترک را به من ببخش! فاطمه(س) به عمّه اش زینب کبری(س) پناه برد و گفت : 📋《يَا عَمَّتَاهْ! أُوتِمْتُ وَ أُسْتَخْدَمُ؟!》 ♦️ ای عمّه ! یتیم شدم و اینک باید کنیز هم بشوم؟! در این هنگام حضرت زینب(س) فرمود : 📋《لَا! وَاللّه ِولا کَرامَهَ لَکَ وَلا لَهُ إلَّا أن یَخرُجَ مِن دینِ اللهِ》 ♦️نه، هرگز چنين نخواهد شد! به خدا سوگند، نه تو چنين حقّى دارى و نه اميرت يزيد؛ مگر اينكه بطور آشكار اعلان كفر كند و از دين و آيين ما بيرون رود. مرد ازرق مجدد درخواست خود را تکرار نمود، تا اینکه یزید به او گفت : بس کن! کافیست!(۶) یزید در مقابل دیدگان دختران امام حسین(ع) بر لب و دندان ایشان، چوب خیزران می زد. شیخ صدوق می نویسد : 📋《فَوُضِعَ بَينَ يَدَيهِ فِی طَسْتٍ مِن ذَهَبِ وَجَعَلَ یَضرِبُ بِقَضیبِ فِی یَدِه عَلَی ثَنَایَاهُ》 ♦️سر مبارک امام حسین(ع) جلوی او در طشت طلا قرار داده شد، و آن لعین با چوپ، بر میان دو لب مطهر ایشان می زد.(۷) طبرانی می نویسد : 📋《فَجَعَلَتْ فَاطِمَةُ(س) وَ سُكَيْنَةُ(س) يَتَطَاوَلَانِ لِتَرَيَا رَأْسَ أَبِيهِمَا》 ♦️فاطمه(س) و سَكينه(س)، گردن مى‌كشيدند تا سرِ پدرشان را ببينند.(۸) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : ای تکیه گاه عمه سادات یا حسین سر منشأ تمام عنایات یا حسین حتی خدا در اول خَلقَت، ز خلقتت بر کل خَلْق کرده مباهات یا حسین ای مظهر صفات خداوندگار تو ای معنی تمام عبادات یا حسین گریه برای توست همان اصل دین ما شیرین ترین دلیل مناجات یا حسین 👤وحید محمدی 📚منابع : ۱)مناقب ابن شهرآشوب، ج۳، ص۲۳۱ ۲)الاغانی ابوالفرج اصفهانی، ج۲۱، ص۷۸ ۳)مقتل الحسين(ع) مقرّم، ص۳۰۷ ۴)امالی شیخ صدوق، ص۱۶۴ ۵)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۹۴ ۶)سیر اعلام النبلاء ذهبی، ج۳، ص۳۰۹ ۷)من لایحضره الفقیه شیخ صدوق، ج۴، ص۴۱۹ ۸)المعجم الكبير طبرانی، ج۳، ص۱۰۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙روضه در شب جمعه با نوای در کربلای معلی🕌 💚شب های جمعه می گیرم هواتو💚 🚩 «اَلسَّلَامُ عَلَيْكَ يَا اَبَا عَبْدِاللهِ(ع) وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً مَا بَقيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَ لا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ(ع) وَعَلى عَلِيِّ(ع) بْنِ الْحُسَيْنِ(ع) وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ(ع) وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ(ع)» 👤امام صادق(علیه السلام) می فرماید : 📋«إِنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ(ص) تَحْضُرُ لِزُوَّارِ قَبْرِ ابْنِهَا الْحُسَيْنِ(ع) فَتَسْتَغْفِرُ لَهُمْ ذُنُوبَهُمْ» ♦️همانا حضرت فاطمه(س) دختر حضرت رسول اکرم(ص) براى زوّار قبر فرزندش حسين بن على(ع) حاضر می شود و برای گناهان آنها طلب آمرزش و مغفرت می نمايد.(۱) 📚منبع : ۱)کامل الزیارات ابن قولویه قمی، ص۱۱۸ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد المصائب
✍برخی از روضه ها و مرثیه هایی که گاهی از برخی مادحین شنیده می شود، ولی در عین حال دارای سندی ضعیف یا
✍برخی از روضه ها و مرثیه هایی که گاهی از برخی مادحین شنیده می شود، ولی در عین حال دارای سندی ضعیف یا بی سند هستند! 2️⃣ ⬅️ دوم :👇 @AsnadolMasaeb
1️⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) مابین در و دیوار نام «حضرت مهدی(عج)» را صدا زد!» ✍تنها مستند این گفته کتاب «الغدیر» «مرحوم علامه امینی» است که ایشان در اشاره به این سخن، به هیچ منبعی استناد نکرده است، حالا این گفته می‌تواند به عنوان زبان حالی، مطرح شده باشد. و شاید ایشان این سخن را در منبعی دیده که در اختیار خود داشته، ولی مصدر آن را ذکر نکرده است. به هر حال، این سخن غیر از کتاب الغدیر در جایی دیگر نقل نشده است. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 2⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«حضرت عباس(علیه السلام) در جنگ صفین در رکاب امام علی(ع) شرکت کرد و امام علی(ع)، عباس(ع) را روانه میدان نبرد ساخت، که در این هنگام، مالک اشتر مانع شد و کم سن و سال بودن عباس(ع) را بهانه کرد، که در این لحظه، با نگاه غضب آلود حضرت عباس(ع) مواجه شد و از آن پس، مالک تا هر وقت که به یاد این صحنه می افتاد، مو به تنش سیخ می شد!» ✍درباره این داستان، مرحوم استاد مهدی پیشوایی می نویسد : «در شجاعت و دلاوری های حضرت عباس(ع) هیچ و شک و تردیدی نیست، ولی درباره حضور ایشان در جنگ های جمل و صفین قبل از واقعه کربلا، اسناد تاریخی دست اول و منابع محکمی وجود ندارد و منابع متأخر و دست دوم تاریخی و برخی منابع معاصر حضور او را در این جنگ ها تأیید می کنند که از لحاظ علمی، تاریخی و سندی از صحّت چندانی برخوردار نیستند. دلیل آن هم بسیار روشن است چرا که؛ حضرت عباس(ع) متولد سال ۲۶ هجری بوده اند و جنگ صفین هم در سال ۳۷ هجری رخ داده است، در واقع حضرت عباس(ع) در آن زمان یک نوجوان ۱۲ یا ۱۳ بودند. در نتیجه اینکه در بعضی از کتابهای متأخر نوشته اند که حضرت عباس(ع) در جنگ صفین حضور داشته، و قصه های آن چنانی از حضور دلاورانه او تعریف کردند و گفته شده که او با یک نگاه باعث ترس و خوف به دل مالک اشتر شده و یا یک روز که امام علی(ع) می خواست با یکی از دشمنان بجنگند، لباس حضرت عباس(ع) را پوشید تا ناشناس بماند، همگی صحت ندارد و ساخته و پرداخته است که اسناد تاریخی معتبری ندارد.» ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 3⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«حضرت زینب(س) بعد از واقعه کربلا، در بدو ورود به کوفه، وقتی سر مبارک امام حسین(ع) بر روی نیزه دیدند، تاب نیاوردند و بر روی ناقه، سر را بر چوبه ی محمل زدند، تا اینکه خون از زیر مقنعه ایشان بیرون آمد و خون صورتش را فرا گرفت!» ✍جواب این سوال به صورت مفصل در سوال شماره دو داده شد. https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4038 ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 4⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«در کربلا تیر به چشمان حضرت عباس(ع) زدند و ایشان از آنجایی که دست در بدن نداشت، روی مرکب، زانوان خود را خم و چلّه ی کمان را در انتهای زانوی خود قرار داد و تیر را از چشم مبارک بیرون آورد!» ✍در هیچ مقتل معتبر و مستندی از تیر به چشم خوردن حضرت عباس(ع) نقلی به میان نیامده است. فقط استناد به خوابی می شود که مرحوم قزوینی این خواب را دیده اند! اما شرح خواب اینکه؛ مرحوم سید محمد ابراهیم قزوینی امام جماعت صحن مطهر حضرت عباس(ع) بود که مرحوم آقا شیخ محمد علی خراسانی بعد از نماز ایشان، به منبر می رفت و این روضه را خواند! مرحوم قزوینی بعد از اتمام جلسه، به ایشان گفتند که؛ چرا چنین روضه های بی سند می خوانی؟ تا اینکه، مرحوم قزوینی، شب در عالم رویا به محضر مقدس حضرت ابالفضل(ع) مشرف شده و ایشان خطاب به مرحوم قزوینی فرموده بود : سید ابراهیم! آیا تو در کربلا بودی که بدانی روز عاشورا با من چه کردند؟ پس از آنکه دو دستم از بدن جدا گردید دشمن مرا تیر باران کرد، در این زمان تیری به چشمم رسید هر چه سرم را تکان دادم تیر بیرون بیاید، بیرون نیامد و عمامه از سرم افتاد، زانو ها را بالا آوردم، خم شدم که به وسیله دو زانو تیر را از چشم بیرون کشیدم. به هر حال این خواب نمی تواند برای دیگران حجت باشد. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 5⃣1️⃣نقل شده که: 🎤«در کربلا امام حسن مجتبی(ع) پسری دارند پنج ساله که در روز عاشورا، از دست عمه گریخته و خود را بر روی جنازه عمو انداخته و در همان دم دشمن نا به کار او را شهید نمود.» ✍مقاتل وجود حضرت عبدالله بن حسن(علیهما السلام) را در کربلا تایید کرده اند. اما چطور ممکن است امام حسن مجتبی(علیه السلام) که در سال ۵۰ هجری به شهادت رسیدند و واقعه کربلا در سال ۶۱ هجری به وقوع پیوسته،(یعنی یازده سال فاصله) عبدالله پنج ساله باشد؟ حداقل سن ایشان بیشتر از یازده سال بوده و برخی مقاتل دوازده سالگی ایشان را تایید و نقل می کنند. @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
6⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«روزی امیرالمؤمنین(ع) در بالای منبر، خطبه می خوانْد. در این هنگام؛ حضرت سیدالشهدا(ع) تشنه شد و آب خواست. حضرت(ع) به قنبر امر فرمود : آب بیاور! عبّاس(ع) در آن وقت که طفل بود، وقتی تشنگی برادرش را شنید، دوید نزد مادر و در جامی آب برای برادر گرفت. و به همین حالت، وارد مسجد شد و وقتی چشم پدر بر او افتاد گریست و فرمود : روزی خواهد آمد که عباس(ع) در پی آب برای حسین(ع) می رود، ولی شرمنده او می شود و قدری از مصائب او ذکر نمود.» ✍اولا؛ این داستان باید در کوفه اتفاق افتاده باشد نه مدینه! چون امام علی(ع) فقط در زمان خلافت خودشان خطبه می خواندند. یعنی از سال ۳۵ تا سال ۴۰ هجری! ثانیا؛ امام حسین(ع) متولد سال سوم هجری و حضرت عباس(ع) متولد سال ۲۶ هجری است. یعنی سن امام حسین(ع) در این سالها باید بیشتر از سی سال باشد و همچنین سن عباس(ع) که یک نوجوان سیزده یا چهارده ساله است. آیا انتظار می رود از یک شخص سی و اندی ساله، آن هم نه یک شخص معمولی، در مسجد و مجلس عام اظهار تشنگی کند و در اثنای خواندن خطبه، طلب آب نماید؟ این امر با رُسوم متعارف انسانیت، مناسبتی ندارد چه برسد به شخصیتی مانند امام حسین(ع)! ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 7⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا فرمود : آرزو دارم عروسی دخترم را ببینم. در همین جا، دخترم را برای پسرِ برادرم قاسم(علیه السلام) عقد می کنم و مراسم عروسی را بر پا می کنم!» ✍جواب این سوال، پیشتر به صورت مفصل بیان شد که به لینک زیر مراجعه کنید. https://eitaa.com/AsnadolMasaeb/4155 ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 8⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«وقتی حضرت علی اکبر(ع) به میدان جنگ رفت امام حسین(ع) خطاب به مادر او یعنی «لیلا» فرمود : از جدّم شنیدم که دعای مادر در حق فرزند مستجاب است، برو در فلان خیمه خلوت آنجا موهایت را پریشان کن، در حق فرزندت دعا کن شاید خداوند این فرزند را سالم برگرداند و او نیز این چنین کرد!» ✍اولا؛ هیچ مورخی نگفته که «لیلا» در کربلا حضور داشته است. و به نقل قوی لیلا قبل از واقعه کربلا، از دنیا رفته بود.(۱) ثانیا؛ به قول شهید مطهری، اصلا این منطق، منطق حسین بن علی(ع) نیست و منطق حسین در روز عاشورا، منطق جانبازی است. تمام مورخین نوشته اند هر کسی که آمد اجازه خواست، حضرت(ع) به هر نحوی که می‌شد عذری برایش ذکر کند، ذکر می کرد، به جز برای علی اکبر(ع) که تا اجازه خواست گفت برو! 📚منبع : ۱)نفس المهموم محدث قمی، ص۱۶۷ ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 9⃣1️⃣نقل شده که؛ 🎤«وقتی امام حسین(ع) خردسال بودند، امام علی(ع) در ایام خلافتشان در کوفه، شمر را به خاطر کارهایی که کرده بود زندانی کرد، روزی امام علی(ع) به همراه حسنین(ع) برای سرکشی وارد زندان شد و شمر در آنجا با واسطه قرار دادن امام حسین(ع) حکم آزادیش را از امام علی(ع) گرفت و موقع رفتن به امام حسین(ع) گفت : حسین جان! از تو ممنونم! یک جایی جبران می کنم!» ✍این مطلب افسانه ای بیش نیست و هیچ سند و منبعی هم ندارد و جالب اینکه امام حسین(ع) در زمان حکومت امام علی(ع) بیشتر از سی سال سن داشتند. ┈┉┅━❀♦️⚫♦️❀━┅┉┈ 0️⃣2️⃣نقل شده که؛ 🎤«حضرت رباب(س) به حضرت زینب(س) گفت : خانم جان! اگر می شود وساطت کنید و گهواره حضرت علی اصغر(علیه السلام) را که توسط یزیدیان غارت شد، از یزید بگیرید که من دلم را به تکان دادن آن خوش کرده باشم!» ✍این عبارت در هیچ مقتلی هر چند ضعیف ذکر نشده و فقط در برخی از مقاتل آمده است که؛ وقتی اسرای اهل بیت(ع) از شام به سمت مدینه می آمدند، امام سجاد(ع) از یزید خواست که اموال غارت شده را برگرداند. یزید گفت : در ازای آن حاضر است مالی را پرداخت کند که امام سجاد(ع) فرمود : «أَمَّا مَالُكَ فَلَا نُرِيدُهُ وَ هُوَ مُوَفَّرٌ عَلَيْكَ وَ إِنَّمَا طَلَبْتُ مَا أُخِذَ مِنَّا لِأَنَّ فِيهِ مِغْزَلَ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ(ص) وَ مِقْنَعَتَهَا وَ قِلَادَتَهَا وَ قَمِيصَهَا فَأَمَرَ بِرَدِّ ذَلِكَ» ما از اموال تو چیزی نمی خواهیم و بگذار از اموالت چیزی کم نشود، ولی ما اموال غارت شده خود را می خواهیم. زیرا بافته های مادرم فاطمه(س) دختر محمد(ص) و مقنعه و گردنبند و پیراهن او در میان آنهاست.  سپس یزید دستور داد آن اموال را به آنان بازگرداندند.(۱) 📚منبع : ۱)اللهوف سید بن طاووس، ص۱۹۵ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅علت شیوع روایت‌های کم‌اعتبار یا بی‌اعتبار از واقعه عاشورا را منبری‌ها و روضه‌خوان‌هایی دانست که گریه انداختن مردم، مهمترین هدفشان است. منبری ها نباید سهوا یا عمدا فضایل مربوط به یک امام را به امامی دیگر نسبت دهند. اگر کسی با شبهه‌ای مواجه می‌شود بهتر است به روایت و نقل های دیگر نیز مراجعه کند زیرا منشا بسیاری ازین شبهات، روایات و مقاتل تحریف شده یا کم اعتبار هستند. مثلا در باب حضرت علی اصغر(ع) و نحوه شهادت ایشان، روایت معتبرتر که دفع بسیاری از شبهات راجع به چرایی درخواست آب از دشمن توسط امام حسین(ع) می‌کند، وجود دارد. همچنین در باب کیفیت شهادت حضرت عباس(ع) نیز روایات و نقل های معتبرتری در مقاتل وجود دارد اما منبری ها و روضه خوان ها عموما در برخورد با مقاتل، آن روایتی را انتخاب می کنند که اشک‌آورتر است و خیلی به اعتبار آن اهمیت نمی‌دهند و همین امر نیز علت شهرت و مسلم انگاشتن برخی نقل ها توسط مردم است. 🔹ریشه بسیاری از تحریف‌ها، دروغ‌پردازی شیعیان اخباری بحرینی است. علمای اخباری بحرینی معتقدند حرمت دروغ به قبح آن است و اگر دروغی برای دین واجد نفعی باشد، حرمت ندارد و داستان پردازی های دروغ در باب عاشورا و امامان برای ایجاد حزن در مردم حرمتی ندارد. 🔹منبری ها باید با افزایش مطالعه خود، در باب روایات و نقل های غیرحکیمانه تشکیک کنند و آن هارا نقل نکنند. روضه خوان ها و مداحان برای اینکه نوآوری کنند و در اثر تکراری شدن روضه هایشان، اشک مخاطب را از دست ندهند، در تعریف وقایع عاشورا دست به تحریف می زنند. 🔹در شیراز، برخی از افراد فرقه شیرازی ها در برخی هیئت ها نفوذ کرده بودند و سعی در القای برخی انحرافات در آن ها داشتند تا جایی که برخی از افراد ساده لوح، به آن جا رسیده بودند که رو به سوی کربلا نماز می خواندند که با شناسایی عوامل این انحرافات، جلو آن ها را گرفتیم. 🎙آیت الله یوسفی غروی @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا