eitaa logo
اسناد المصائب
3.1هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
312 ویدیو
42 فایل
﴾﷽﴿ 🕌امام رضا(علیه السلام) : «مَنْ تَذَكَّرَ مُصَابَنَا كَانَ مَعَنَا فِی دَرَجَتِنَا يَوْمَ القِيَامَةِ» 📚أمالی شیخ صدوق، ص۷۳ ✍ارائه ی مصائب و مراثی اهل بیت(علیهم السلام) @hosseinifazel نشر و کپی بدون ذکر منبع🚫 📚کانال تاریخ اسلام : @TarikhEslam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد المصائب
4⃣4⃣1⃣ #حضرت_زینب_سلام_الله_علیها و #حضرت_سکینه_سلام_الله_علیها شکایت نزد جدّ گرامی خود می برند!👇 ✅
5⃣4⃣1⃣ نیز نزد قبر مطهر رسول اکرم(ص) می رود!👇 ✅حضرت سکینه(س) نیز به عمه خود اقتدا کرد و خطاب به قبر مطهر حضرت رسول اکرم(ص) عرضه داشت : 📋《يَا جَدَّاهُ! إِلَيكَ المُشتَكَى مِمَّا جَرَى عَلَينَا، فَوَاللهِ مَا رَأَيتُ أَقسَى مِن يَزِيدَ وَ لَا رَأيتُ كَافِرَاً وَ لَا مُشرِكَاً شَرَّاً مِنهُ وَ لَا أَجفَى وَ أَغلَظُ》 ♦️اى جَدَّا! از مصایبى که بر ما گذشت به تو شکایت مى کنم. به خدا سوگند، من سنگ دل تر، جفا کارتر و خشن تر از یزید ندیدم و هیچ کافر و مشرکى را بدتر از او سراغ ندارم! 📋《فَلَقَدْ کانَ یَقْرَعُ ثَغْرَ اَبی بِمِخْصَرَتِهِ وَ هُوَ یَقُولُ : کَیْفَ رَاَیْتَ الْضَّرْبَ یا حُسَیْنُ(ع)؟!!》 ♦️او با چوب دستى اش به دندان پدرم مى زد و مى گفت : ضربه ها چگونه است اى حسین(ع)؟!(۱) 📚منبع : ۱)مقتل الحسین(ع) مقرّم، ص۳۷۶ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 پیروز صحنه کربلا از بیان زیبای :👇 @AsnadolMasaeb
✅شیخ طوسی می نویسد : پس از واقعه ی کربلا، ابراهیم‌ بن ‌طلحه در مدینه به استقبال امام سجاد(ع) آمد و از ایشان درباره‌ پیروز میدان کربلا ‌پرسید. آن حضرت(ع) در جواب فرمود : 📋《إذَا أرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ، وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ، فَأذِّنْ ثُمَّ أقِم!》 ♦️اگر می‌خواهی بدانی چه کسی پیروز شد، موقع نماز، اذان و اقامه بگو! (کنایه از این‌که بر پاماندن اسلام و مظاهر دین مانند نماز، دلیل بر پیروزی واقعی نهضت امام حسین(ع) است).(۱) چون پیشتر مغیره بن شعبه به معاویه گفته بود : 📋《قَدْ بَلَغْتَ سِنّاً فَلَوْ بَسَطْتَ خَيْراً، وَ أَظْهَرْتَ عَدْلاً فَإِنَّكَ قَدْ كَبِرْتَ وَ لَوْ نَظَرْتَ إِلَى إِخْوَتِكَ مِنْ بَنِي هَاشِمٍ، فَوَصَلْتَ أَرْحَامَهُمْ، فَوَ اَللَّهِ مَا عِنْدَهُمْ اَلْيَوْمَ شَيْءٌ تَخَافُهُ》 ♦️تو به آرزوهايت كه می خواستی، رسيدی، اكنون به عدالت رفتار كن و در حق بني هاشم خوبي كن و مطمئن باش كه خطري تو را تهديد نمي كند و اين رويه باعث می شود كه نام نيكی از تو در تاريخ باقی بماند. معاویه در پاسخ گفت : 📋《هَيْهَاتَ مَلَكَ أَخُو تَيْمٍ فَعَدَلَ وَ فَعَلَ مَا فَعَلَ، فَوَ اَللَّهِ مَا عَدَا أَنْ هَلَكَ فَهَلَكَ ذِكْرُهُ، إِلاَّ أَنْ يَقُولَ قَائِلٌ أَبُو بَكْرٍ، ثُمَّ قَالَ فِي عُمَرَ وَ عُثْمَانَ مِثْلَ ذَلِكَ》 ♦️هيهات! هيهات! به چه نامي اميد داشته باشم كه از من باقي بماند، ابو بكر و عمر رفتند، امروز چه مقدار از آنان نام برده مي شود؟ سپس گفت : 📋《وَ إِنْ أَخَا بَنِي هَاشِمٍ يُصَاحُ بِهِ فِي كُلِّ يَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ : أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اَللَّهِ فَأَيُّ عَمَلٍ يَبْقَى بَعْدَ هَذَا؟ لاَ أُمَّ لَكَ، لاَ وَ اَللَّهِ إِلاَّ دَفْناً دَفْناً!》 ♦️اما نام پيامبر(ص) را مي بيني كه روزي پنج مرتبه در ماذنه ها برده مي شود! اي بيچاره! بعد از نام پيامبر(ص) چه عملي و چه نامي باقي مي ماند؟ نه! به خدا سوگند! مگر آنكه اين نام محمد(ص) دفن شود!!(۲) 📚منابع: ۱)امالی شیخ طوسی، ص۶۷۷ ۲)إثبات الهداة شیخ حُر عاملی، ج۳، ص۳۵۳ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ابن ابى‌الحدید معتزلى می‌ نویسد : همه اتفاق دارند که على بن ابی طالب(ع) قرآن را در زمان رسول خدا(ص) حفظ می‌‌کرد و غیر از او کسى قرآن را حفظ نمی‌‌کرد و او اول کسى است که قرآن را جمع‌آورى کرد.(۱) امام علی(ع) پس از هفت روز کار جمع آوری قرآن را به اتمام رساند و پس از اتمام مصحف، آن را مهر کرد. ابن شهر آشوب می نویسد : 📋《أَنَّهُ آلَى أَنْ لاَ يَضَعَ رِدَاءَهُ عَلَى عَاتِقِهِ إِلاَّ لِلصَّلاَةِ حَتَّى يُؤَلِّفَ اَلْقُرْآنَ وَ يَجْمَعَهُ فَانْقَطَعَ عَنْهُمْ مُدَّةً إِلَى أَنْ جَمَعَهُ ثُمَّ خَرَجَ إِلَيْهِمْ بِهِ فِي إِزَارٍ يَحْمِلُهُ وَ هُمْ مُجْتَمِعُونَ فِي اَلْمَسْجِدِ》 ♦️امام علی(ع) رداء بر دوش ننهاد مگر برای اقامه نماز تا اینکه قرآن تالیف و جمع آوری شد. پس بعد از اینکه حضرت(ع) برای مدتی، رابطه اش با مردم مدینه قطع شده بود، از منزل به سوی مسجد و اجتماع مردم روانه شد، در حالی که قرآن را در پارچه ای پیچیده بود. هنگام ورود به مسجد، حضرت(ع) آن را به مردم عرضه کرد و مردم را برای عمل به آن دعوت نمود و خطاب به آنان فرمود : پس از درگذشت حضرت رسول اکرم(ص) به جمع‌آوری قرآن مشغول شدم، تا اینکه آن را در یک جا جمع آوردم، خداوند آیه‌ای از قرآن بر پیامبرش نازل نکرده، مگر آنکه من آن را گرد آورده‌ام و آیه‌ای از قرآن نیست مگر آنکه رسول اکرم(ص) بر من قرائت کرد و تأویل آن را به من آموخت، فردا نگوئید که ما از چنین امری غافل بودیم. در این هنگام عمر بن خطاب بلند شد و گفت : 📋《إِنْ يَكُنْ عِنْدَكَ قُرْآنٌ فَعِنْدَنَا مِثْلُهُ فَلاَ حَاجَةَ لَنَا فِيهِ》 ♦️اگر نزد تو قرآن هست، بدان که نزد ماهم قرآنی مثل آن هست و ما نیازی به قرآن تو نداریم. امام علی(ع) فرمودند : قسم به خدا که از این پس، هرگز آن را نخواهید دید.(۲) و بعضی بر این عقیده‌اند و روایات هم به این مطلب اشاره دارد که آن مصحف به عنوان میراثی نزد امامان است و از امامی به امام دیگر می‌رسد. آنگاه داخل خانه خود شد و کسی مصحف را پس از آن زمان ندید. 📚منابع: ۱)شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید، ج۱، ص۲۷ ۲)مناقب ابن شهر آشوب، ج۲، ص۴ @AsnadolMasaeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امام صادق(علیه السلام) از پدران بزرگوارش نقل می کنند : که «بَعْدَ أَنْ دُفِنَ اَلنَّبِيُّ(ص) بِثَلاَثَةِ أَيَّامٍ» سه روز بعد از دفن حضرت رسول اکرم(ص) «سلمان فارسی» خطاب به مردم گفت : 📋《أَلاَ أَيُّهَا اَلنَّاسُ! اِسْمَعُوا عَنِّي حَدِيثِي ثُمَّ اِعْقِلُوهُ عَنِّي! أَلاَ وَ إِنِّي أُوتِيتُ عِلْماً كَثِيراً فَلَوْ حَدَّثْتُكُمْ بِكُلِّ مَا أَعْلَمُ مِنْ فَضَائِلِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِين(ع) لَقَالَتْ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ هُوَ مَجْنُونٌ وَ قَالَتْ طَائِفَةٌ أُخْرَى اَللَّهُمَّ اِغْفِرْ لِقَاتِلِ سَلْمَانَ! أَلاَ إِنَّ لَكُمْ مَنَايَا تَتْبَعُهَا بَلاَيَا أَلاَ وَ إِنَّ عِنْدَ عَلِيٍّ(ع) عِلْمَ اَلْمَنَايَا وَ اَلْبَلاَيَا وَ مِيرَاثَ اَلْوَصَايَا وَ فَصْلَ اَلْخِطَابِ وَ أَصْلَ اَلْأَنْسَابِ عَلَى مِنْهَاجِ هَارُونَ بْنِ عِمْرَانَ مِنْ مُوسَى إِذْ يَقُولُ لَهُ رَسُولُ اَللَّه(ص) أَنْتَ وَصِيِّي فِي أَهْلِ بَيْتِي وَ خَلِيفَتِي فِي أُمَّتِي وَ أَنْتَ مِنِّي بِمَنْزِلَةِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى وَ لَكِنَّكُمْ أَخَذَتْكُمْ سُنَّةُ بَنِي إِسْرَائِيلَ فَأَخْطَأْتُمُ اَلْحَقَّ فَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ وَ لاَ تَعْلَمُونَ!》 ♦️ای مردم! آگاه باشید و به کلام من گوش فرا دهید و سپس فکر کنید. بدانید که به من علم زیادی داده شده است. اگر من درباره ی تمام فضائلی که از علی بن ابی طالب امیر المؤمنین(علیه السلام) می دانم سخن بگویم عدّه ای خواهند گفت : او دیوانه است و عدّه ای دیگر می گویند : خدایا قاتل سلمان را ببخش! زمانی که رسول اکرم(ص) به او فرمود : تو وصیّ من هستی در اهل و خانواده ام و خلیفه و جانشین من هستی در امّتم و مقام منزلت تو نزد من به مانند حضرت هارون است نزد موسی(علیه السلام) امّا ای مردم! شما سنّت بنی اسرائیل را پیشه کردید و اشتباه کردید و حقّ را نپذیرفتید. و در ادامه گفت : 📋《أَمَا وَ اَللَّهِ لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ حَذْوَ اَلنَّعْلِ بِالنَّعْلِ وَ اَلْقُذَّةِ بِالْقُذَّةِ أَمَا وَ اَلَّذِي نَفْسُ سَلْمَانَ بِيَدِهِ لَوْ وَلَّيْتُمُوهَا عَلِيّاً لَأَكَلْتُمْ مِنْ فَوْقِكُمْ وَ مِنْ تَحْتِ أَقْدَامِكُمْ وَ لَوْ دَعَوْتُمُ اَلطَّيْرَ لَأَجَابَتْكُمْ فِي جَوِّ اَلسَّمَاءِ وَ لَوْ دَعَوْتُمُ اَلْحِيتَانَ مِنَ اَلْبِحَارِ لَأَتَتْكُمْ وَ لَمَا عَالَ وَلِيُّ اَللَّهِ وَ لاَ طَاشَ لَكُمْ سَهْمٌ مِنْ فَرَائِضِ اَللَّهِ وَ لاَ اِخْتَلَفَ اِثْنَانِ فِي حُكْمِ اَللَّهِ وَ لَكِنْ أَبَيْتُمْ فَوَلَّيْتُمُوهَا غَيْرَهُ فَأَبْشِرُوا بِالْبَلاَيَا وَ اِقْنَطُوا مِنَ اَلرَّخَاءِ وَ قَدْ نَابَذْتُكُمْ عَلىٰ سَوٰاءٍ》 ♦️به خدا سوگند كه قدم به قدم مانند بنى اسرائيل همان خطاها را مرتكب خواهيد شد! به خدايى كه جان سلمان در دست اوست سوگند، اگر علىّ(ع) را پيشوا و والى خود ساخته بوديد، هر آينه بركت و نعمت از آسمان و زمين اطراف شماها را فرا مى گرفت، تا آنجا كه پرندگان آسمان دعوت شما را اجابت مى كردند و ماهيهاى دريا خواسته شما را مى پذيرفتند و ديگر هيچ دوست و بنده خدايى فقير نشده و هيچ سهم از فرائض الهى از بين نمى رفت، و هيچ دو نفرى در حكم خدا اختلاف نمى كردند، ولى افسوس كه شما مخالفت نموده و مسند خلافت را به فرد ديگرى سپرديد. پس در انتظار گرفتارى و بلا باشيد و دست از خوشبختى بشوئيد ، من حقيقت امر را براى تك تك شما روشن ساختم. 📋《فَانْقَطَعَتِ اَلْعِصْمَةُ فِيمَا بَيْنِي وَ بَيْنَكُمْ مِنَ اَلْوَلاَءِ عَلَيْكُمْ بِآلِ مُحَمَّدٍ(ص) فَإِنَّهُمُ اَلْقَادَةُ إِلَى اَلْجَنَّةِ وَ اَلدُّعَاةُ إِلَيْهَا يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ عَلَيْكُمْ بِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ(ع) فَوَ اَللَّهِ لَقَدْ سَلَّمْنَا عَلَيْهِ بِالْوَلاَيَةِ وَ إِمْرَةِ اَلْمُؤْمِنِينَ مِرَاراً جَمَّةً مَعَ نَبِيِّنَا كُلَّ ذَلِكَ يَأْمُرُنَا بِهِ وَ يُؤَكِّدُهُ عَلَيْنَا فَمَا بَالُ اَلْقَوْمِ عَرَفُوا فَضْلَهُ فَحَسَدُوهُ وَ قَدْ حَسَدَ هَابِيلَ قَابِيلُ فَقَتَلَهُ وَ كُفَّاراً قَدِ اِرْتَدَّتْ أُمَّةُ مُوسَى بْنِ عِمْرَانَ فَأَمْرُ هَذِهِ اَلْأُمَّةِ كَأَمْرِ بَنِي إِسْرَائِيلَ فَأَيْنَ يُذْهَبُ بِكُمْ؟》 ♦️پس بدانيد از امروز به بعد، رشته محبّت و دوستى ميان من و شما بريده شد. بر شما باد به فرمانبرى امير المؤمنين علىّ بن ابى طالب(ع) كه به خدا سوگند كه [ در روز غدير ] ما به دفعات در حضور رسول اکرم(ص) تحت عنوان ولايت و امارت بر او سلام نموديم و پيوسته رسول خدا(ص) با تأكيد ما را بدان كار وا مى داشت، حال مردم را چه شده با علم به فضائلش بر او حسد مى برند؟! عاقبت حسادت قابيل بر هابيل كشتن او بود، يا مانند قوم بنى اسرائيل كارشان به كفر و ارتداد كشيده ، شما را چه شده؟! @AsnadolMasaeb ادامه مطالب :👇
📋《أَيُّهَا اَلنَّاسُ! وَيْحَكُمْ مَا لَنَا وَ أَبُو فُلاَنٍ وَ فُلاَنٍ! أَ جَهِلْتُمْ أَمْ تَجَاهَلْتُمْ أَمْ حَسَدْتُمْ أَمْ تَحَاسَدْتُمْ؟ وَ اَللَّهِ لَتَرْتَدُّنَّ كُفَّاراً يَضْرِبُ بَعْضُكُمْ رِقَابَ بَعْضٍ بِالسَّيْفِ يَشْهَدُ اَلشَّاهِدُ عَلَى اَلنَّاجِي بِالْهَلَكَةِ وَ يَشْهَدُ اَلشَّاهِدُ عَلَى اَلْكَافِرِ بِالنَّجَاةِ أَلاَ وَ إِنِّي أَظْهَرْتُ أَمْرِي وَ سَلَّمْتُ لِنَبِيِّي وَ اِتَّبَعْتُ مَوْلاَيَ وَ مَوْلَى كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ عَلِيّاً أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ(ع) وَ سَيِّدَ اَلْوَصِيِّينَ وَ قَائِدَ اَلْغُرِّ اَلْمُحَجَّلِينَ وَ إِمَامَ اَلصِّدِّيقِينَ وَ اَلشُّهَدَاءِ وَ اَلصَّالِحِينَ》 ♦️اى مردم! واى بر شما ، ما را با أبو فلان و فلان چه كار؟! آيا به جهل افتاده يا خود را به نادانى مى زنيد؟ يا حسد ورزيده يا خود را به حسادت زده‌ايد؟ به خدا سوگند كه شما مرتدّ و كافر شده و با شمشير به جان هم خواهيد افتاد تا آنجا كه با شهادت دروغ ناجى هاى خود را محكوم به مرگ نموده و كافران را تبرئه و آزاد كنيد. بدانيد كه من حرف خود را زدم و تسليم پيامبرم شدم و از مولاى خود و تمام امّت؛ علىّ بن ابى طالب(عليه السّلام) پيروى نمودم ، همان کس كه سيّد و سرور اوصياء، و پيشواى پيشانى سفيدان و رهبر راستگويان و شهيدان و صالحان است.(۱) 📚منبع : ۱)الاحتجاج شیخ طبرسی، ص۱۱۰ @AsnadolMasaeb