eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
742 عکس
131 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 چگونگی امتداد حکمت از دیدگاه ها 💢 دکتر دارای تحصیلات حوزوی است که دوره دهساله سطح را در حوزه علميه قم و شش سال درس خارج فقه و اصول در محضر حضرات آيات فاضل لنكرانی، مكارم شيرازی ، شبيری زنجانی، جوادی آملی و مؤمن دامت بركاتهم گذرانده است. ⭕️ وی تحصیلات دانشگاهی خود را تا دوره دكتراي تخصصي (Ph.d) اقتصاد دانشگاه تهران نیز ادامه داده است. ⭕️ ایشان درباره چگونگی از دیدگاه خود سخن می گوید لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چگونگی امتداد حکمت از دیدگاه ها 💢 ، چگونگی از دیدگاه خودشان را توضیح می دهد لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 اگر را به درختی تشبیه کنیم شاخه های این درخت شبیه علوم متنوع انسانی می باشد و برگ های هر شاخه به منزله گزاره های علوم خاص انسانی ولی این درخت باید دارای ریشه نیز باشد که در اصطلاح به این ریشه ها اطلاق می شود . ⭕️ همانگونه که در مباحث مشاهده کردید بخاطر عدم فهم بنیاد های نظری توسط اکثر اندیشمندان ، نظریه پردازان دچار خلط شده اند. ⭕️ مدرسه مجازی سعی دارد در ادامه علاوه بر اشاره به رویکرد های امتدادی از سوی اندیشمندان به طرح مباحث بنیادی نیز بپردازد . ⭕️ در ادامه پیگیر ما باشید ...... لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 استاد : ⭕️ در مورد کارهای بر زمین مانده باید گفت که از حد احصاء خارج است. البته این مطلب به این معنا نیست که هیچ کاری نشده است بلکه کارهای بسیار ارزشمند و زیادی در طول تاریخ تشیع شده است که همگی جای تحسین زیاد دارد. حتی حوزه علمیه بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرد، مثلا... اما وقتی این مطلب را کنار وظایفی می‌گذاریم که بالخصوص بعد انقلاب اسلامی بردوش حوزه آمده است، می‌فهمیم مسیر نرفته‌ی بسیار زیادی داریم. ⭕️ در حوزه چند اشکال سیستمی وجود دارد:‌ ⭕️ اول: کار تکراری بسیار صورت می‌گیرد. مثلا در پاسخ به شبهات الحادی، بیشتر از ما غربی‌ها دست به کار شده‌اند و به آن‌ها پاسخ داده‌اند اما ما بی‌خبریم. ⭕️ دوم: وظایف اصلی حوزه به لحاظ سیستم مند انجام نمی‌شود بلکه هستند که بار دیگران را بر دوش می‌کشند. ⭕️ ما دو نظام داریم که بایستی تولید شود: «ایدئولوژی اسلامی + نظام عینی و حکمرانی». ایدئولوژی ترکیب دو مطلب است. مثلا در اقتصاد اسلامی مرکب از «اصول اقتصاد اسلامی+ اهداف اقتصاد اسلامی» است ⭕️ مهم‌ترین خلا امروز دو چیز است: ۱. نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام ۲. نظام عینی و حکمرانی ⭕️ طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود. ⭕️ نکته آخر: مهم‌ترین بار زمین مانده تولید فقه نظام است. فقه نظام منوط به فلسفه‌های مضاف است لذا تولید فلسفه‌های مضاف هم از اهمیت بسیار بالای برخوردار است. و از طرفی هم فلسفه مضاف هم مبتنی بر فلسفه محض است. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 ⭕️ بیان خاطراتی از شهید فخری زاده ⭕️ کارهای بر زمین مانده به قدری‌ست که خارج از حد احصاء است. ⭕️ مهم ترین خلأ امروز دوچیز است: 1_نظام معرفتی و ایدئولوژی اسلام 2_نظام عینی و حکمرانی ⭕️ مهم ترین بار بر زمین مانده فقه نظام است. ⭕️ طی این مسیر بدون همت، توکل، توسل و اشک نمی‌شود ارائه دهنده : لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌در روزگار قحطی ایدئولوگ‌های میانی و ترویجی که همانند دوران آغازین انقلاب مسئولیت پشتیبانی نظری از گفتمان انقلاب اسلامی را برعهده بگیرند، جای خالی امثال ، ، و در عرصه نه رهبری عمیقاً احساس می‌شود. ⭕️ کسانی که در عین دفاع جانانه از ، مسئله را خوب فهمیده بودند و به مقابله با اذهان خشکیده و منجمد برمی‌خواستند. ⭕️ امروز برای مصون ماندن از  ، بیش از هر زمان نیازمند این افراد است. ⭕️ به عنوان مثال یکی از خلاء های که در جامعه ایران حس می شود می باشد که مردم شدیدا طالب آن هستند و در این بین جریان های متولد می شوند که بدون داشتن این خلاء را درک کرده و با محتوا عقیم خود ، سعی دارند جامعه را اقناع کنند در حالیکه جامعه را به سوی و سوق می دهند. ⭕️ از سوی هم جریان های حوزوی بدون اینکه درکی از چیستی ، ، و داشته باشند به ترویج مطالب خام در عرصه اکتفاء می کنند و این خود در بلند مدت باعث در فهم مسئله های کشور می شود. ⭕️ به نظر می رسد عدم پرداخت به یکی از مشکلات اساسی در می باشد که این نیز بدون کار مقدور نخواهد شد لذا دوباره باید به و آن در عرصه بیندیشیم. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 آیا به بن بست رسیده است؟! 💢 جناب معتقدند انقلاب بخاطر عللی دچار مشکل شده است و این مشکل در نظام معنایی ، را نیز مختل نموده که در نهایت نهاد ها و ساختار های عقیمی متولد می شوند و این نهاد های عقیم هستند که ایران را دچار بن بست ها کرده اند!! ⭕️ و در بعضی مناظرات علت بروز مشکل در را وجود عرفا و فیلسوفان عارف مسلک و شعرا می دانند!! ⭕️ در مقابل بعضی معتقدند که نه تنها دچار انحطاط نشده بلکه فعال بوده و الان بخاطر عدم امتداد این عقلانیت ، جایگزین شده است اما با کالبد !! ⭕️ و برای برون رفت از این مشکل ...... لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 بحث از عقلانیت اجتماعی در یک جامعه و نمود آن در راهبردها، برنامه های توسعه و بودجه ریزی در سطح کلان و در روابط اجتماعی افراد و نهادها در سطح خرد امری ضروری است . ⭕️ ضرورت این بازاندیشی و بازخوانی در وضعیت موجود ایران آكد است چراکه عقلانیت انقلاب اسلامی با عقلانیت هایی رقابت می‌کند که از تراث چندصد ساله غرب بهره می‌برند. ⭕️ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در چنین فضایی یک فراخوان عمومی به نخبگان و بخصوص جوانان برای شناخت، آسیب شناسی و صورت بندی مطلوب آینده است. ⭕️ اصطلاح rationality یک اصلاح مدرن است و پیش از مدرنیته اصطلاح عقل به عنوان یک قوه ادراکی کاربرد داشته که از لحاظ معنایی با عقلانیت متفاوت است. ⭕️ اصطلاح عقلانیت بعد از بسط مدرنیته و شکل گیری جریانهای انتقادی نسبت به آن در قرن ۱۹ در ادبیات دانشی غرب زاده شد و نخستین کسی که به صورت منسجم و عینی از این اصطلاح استفاده کرد مارکس وبر بود. ⭕️ وبر تلاش کرد عقلانیت حاکم بر مدرنیته را توصیف و آسیب شناسی کند و از عقلانیت مطلوب سخن بگوید. ⭕️ این اصطلاح بعدها در لایه های فلسفی و روانشناختی و فلسفه علم (فلسفه مضاف به دانش) مطرح شد و موصوف های دیگری غیر از کنش های فردی را به خود جذب کرد. به طوری که می‌توان از فرد عقلانی، سازمان عقلانی، نظریه عقلانی و... سخن گفت. ⭕️ دیرینه شناسی مفهوم عقلانیت حاکی از آن است که این مفهوم یک برساخت اجتماعی است، به خلاف اصطلاح عقل که مشعر به قوه ادراکی کلیات و تفکر به عنوان یک شأن از نفس انسانی است. ⭕️ ادامه ....
⭕️ تفاوت میان عقلانیت و عقل در سطحی کلانتر، ریشه در تفاوت مفاهیم اعتباری از حقیقی دارد. بدین خاطر عقلانیت را باید به صورت پسینی و با لحاظ تعیّنات آن و به واسطه غرض و پرهیز از جامعیت، مانعیت و ثبات تعریف کرد. ⭕️ توجه به مصادیق و تعیّنات عقلانیت حاکی از آن است که این اصطلاح یک بار برای توصیف یک نظام باور به کار برده می‌شود که مراد از آن وجود انسجام درونی و عدم تناقض در آن نظام باوری و معرفتی است. بار دیگر در نسبت با نظریه به کار بسته میشود و منظور معین بودن نسب بین مولفه های نظریه و قابلیت تحلیل، تبیین و مدیریت کنش است. یکبار هم در نسبت با کنش تصویر می شود که مقصود خواستگاه یا غرض از کنش است که وبر آن‌را در چهار گونه، سنتی،عاطفی، معطوف به هدف و معطوف به ارزش دسته بندی می‌کند. ⭕️ این برش از عقلانیت را می‌توان در سه گانه عقلانیت در کشف، در روش و در هدف گذاری صورت بندی کرد که گونه سوم، سطح آسیب پذیر غرب مدرن است چراکه قدرت قضاوت در اهداف را ندارد. ⭕️ در یک کلام بررسی مصادیق و تعیّنات اصطلاح عقلانیت کاشف از آن است که این مفهوم را می‌توان به منطق حساب‌گری در کنش تعریف کرد. ⭕️ اما تنها زمانی که این اصطلاح در نسبت با رفتارهای بین الاثنینی یا در سطح ساختارهای اجتماعی قرار گیرد می‌توان از عقلانیت اجتماعی سخن گفت. به بیان دیگر اگر مطلق گرایش ها و بینش ها منجر به یک کنش ارتباطی یا شکل گیری یک ساختار یا نهاد اجتماعی گردد می‌توان از عقلانیت اجتماعی سخن گفت. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
🔸پاسخ استاد خسروپناه به سروش| امروز موعد امتحان شماست 🌐 https://tn.ai/2780872 🆔 @khosropanah_ir لینک کانال ↙️↙️ 🆔