eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
76 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 دوشنبه ۱۳ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ رقابت ایده پردازی با عنوان «ایده مطلوب وحدت حوزه و دانشگاه» ▫️دانشجویان و طلاب گرامی می توانند ایده ها و پیشنهادات خود را به صورت مکتوب مطرح نموده و در صورت به دست آوردن امتیازات لازم به صورت حضوری یا برخط از ایده خود در جمع اساتید ، طلاب و دانشجویان دغدغه مند دفاع نمایند. به ایده های برتر جوایزی به رسم یادبود تقدیم خواهد شد. • اتمام مهلت ثبت ایده: ۲۰ آذر ماه • شروع جلسات دفاعیه: ۲۲ آذر ماه • اعلام نتایج: ۲۷ آذر ماه ▫️ جهت ثبت ایده از طریق لینک اقدام نمایید. 💻 http://yun.ir/tgo7o2 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ خلوص گرایی حداکثری ، مانع تحقق علوم انسانی اسلامی • آیا می توان جریان علوم انسانی اسلامی را با در نظر نگرفتن جریان های علوم انسانی مدرن و گروه های مخالف سنتی و غرب گرا و گروه های مختلف موافق ، با سیطره دادن قرائت واحد به پیش برد؟ یا اینکه اندیشمندان علوم انسانی اسلامی با در نظر گرفتن ظرفیت های سلبی و ایجابی باید به گزینش فعالانه بپردازند؟ آیا می توان از علوم و آثار بر آمده از همه جریان های موجود چشم پوشی کرد؟ تاریخ تطور علوم موجود درباره این موضوع چه قضاوتی دارد؟ • • • هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #خلوص_گرایی_حداکثری ❖ خلوص گرایی حداکثری ، مانع تحقق علوم انسانی اسلامی • آی
• همانگونه که پذیرش حداکثری یکی از جریان ها و آثار آن بدون در نظر گرفتن همه جوانب ، کار معقولی نیست ، رد آن هم بدون تامل فلسفی و علمی مورد قبول‌ نمی باشد. • به نظر می رسد مواجه شدنِ جریان علوم انسانی اسلامی با جریان های مختلف چه موافق و چه مخالف می تواند متفاوت از هم باشد ولی در اینکه از ظرفیت های سلبی و ایجابی آنها می توان بهره وافر در راستای ارتقای جریان علوم انسانی اسلامی برد هیچ تفاوتی وجود ندارد. • خلوص گرایی در ساحت اندیشه امری است معقول که انسان برای اینکه بتواند اندیشه متمایز خود را تقریر کند نیازمند آن می باشد ولی این نوع خلوص گرایی برای اندیشمند پسینی می باشد یعنی اندیشمند بعد از تسلط بر مبانی متیقن خود _ اتخاذ مبانی نیز مستثنی از این روند نمی باشد _ باید به نظاره اندیشه های طی شده بنشینند و از ظرفیت های ایجابی و سلبی آنها بهره‌مند شود چرا که علم به معنای مجموعه گزاره ها نیازمند ایجاد هویت جمعی تاریخی است که با این فرآیند ها صورت می گیرد البته این نوع نگاه به علم ، ناقض جنبه معرفت و هستی شناختی آن نیست. • در ساحت مدیریت جریان های علمی هم باید متذکر شد که نمی توان به صورت قانونی و امنیتی برخورد کرد و جریان مورد تائید خود را غالب نمود بلکه باید جریان های مختلف اجازه طرح مباحث داشته باشند البته به دور از سیاست زدگی و فضای پوپولیستی تا جریان های نوظهور علمی با استفاده از ظرفیت های سلبی و ایجابی آن مرز های جدیدی را مورد کشف و جعل قرار دهند. • تاریخ علم نیز چنین قضاوتی را حکایت می کند به عنوان نمونه می توان در آثار فارابی یا بوعلی سینا بهرمندی از ظرفیت های فلسفه ارسطوی و افلاطونی را شاهد بود یا در آثار خواجه نصیرالدین طوسی ، ظرفیت های سلبی و بعضا ایجابی غزالی و فخر رازی را پی گرفت یا در آثار فقهی و اصولی نیز چنین است که اصول بعد از مواجه سلبی با اخباریگری جان دیگری به خود گرفت حتی این روند در علوم مدرن نیز ثابت است و می توان اثر پذیری کانت از ظرفیت های هیوم ، دکارت و اسپینوزا را مطرح کرد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ تجربه روشنفکری جلال آل احمد و گشودن راه برای رسیدن به معیارهای خودی • توجه به معیارهای خودی و بومی گرایی، دغدغه ای است که سال ها ذهن اندیشمندان و روشنفکران ایرانی را به خود مشغول ساخته و نسخه های متعددی برای این مسئله نوشته شده است. این مفهوم در ابتدا در واکنش بـه استعمار و نفوذ فرهنگ غربی مطرح و به تدریج بسط یافت. مفاهیمی مانند علم بومی و اسلامی از بستر این مباحث به وجود آمدند. ▫️نویسنده: حمید پارسانیا؛ منصوره خائفی؛ 🔹 دانلود مقاله (نرم افزار نورمگز) 💻 https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/۹۹۶۰۴۰ • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️ هرمنوتیک و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مسعود فیاضی 🔹 پنج شنبه۱۶ آذر ماه / ساعت ۱۷/۳۰ تا ۱۹ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ چالش‌های مهم جریان علوم انسانی اسلامی • عناوین مهم سخنان حجت‌الاسلام ؛ رئیس دفتر تبلیغات اسلامی در نشست «چالش‌های حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی» • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#قال_و_مقال | #الگوی_تولید_علوم_انسانی_اسلامی ❖ چالش‌های مهم جریان علوم انسانی اسلامی • عناوین مه
• علوم انسانی اسلامی نه تبدیل به فرهنگ علمی در مراکز علمی شده است و نه چرخه تولید دانش را بر محور خود قرار داده است زیرا آن ساحت فکر، تنقیح و نهادینه نشده است. • بنده اصلی‌ترین چالش را در علوم انسانی اسلامی این می‌دانم که ساحت فکر آن منقح و نهادینه نشده است؛ زیرا اگر چیزی در حد فکر بماند و در جامعه نهادینه نشود و جان مخاطبان به‌وسیله آن فکر تسخیر نشود حرکت تمدن سازانه و چرخه تولید علم هم شکل نخواهد گرفت. • اینکه گفته شود ما می‌خواهیم علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است؛ زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. • چالش دیگری که واقعاً مانع برای توسعه ایده علوم انسانی اسلامی شده است؛ تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی است؛ به هر دلیل موجه و یا ناموجهی بخش قابل توجهی از مخالفان علوم انسانی اسلامی، این ایده را مقابله انقلاب اسلامی با استکبار و نوعی عرب ستیزی می‌دانند. • چالش دیگر عدم توازن میان تولید دانش درجه اول در علوم انسانی با مطالعات درجه دوم است، ما بیش از آنکه دانش درجه اول در علوم انسانی اسلامی تولید بکنیم حرف درباره آن زده‌ایم. علوم انسانی در مدیریت کشور جایگاه رفیعی ندارد. • چالش دیگر، جدی‌نگرفتن حکمرانی علم در حوزه علوم انسانی است؛ در خود حکمرانی علم هم مشکل داریم و آن وجود نگاه اقتدارگرایانه و پروژه‌ای دانستن علوم انسانی اسلامی است. • مشکل بنیادی و اصلی در علوم انسانی اسلامی این است که ما در برزخ بی‌مبنایی به سر می‌بریم و ساحت فکری که مولد تمدن و علم متناسب با این تمدن است تولید نشده است و در برزخ تعلق‌خاطر به سنت و مدرنیته گیر کرده‌ایم. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 دوشنبه ۲۰ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷ 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6093 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ چه باشد آنچه خوانندش دانشجو • دانشگاه چیست؟ دانشجو کیست؟ دانشگاه ، دانشجو و جامعه چه نسبتی دارند؟ نسبت زیست جهان ایران اسلامی با دانشجو چگونه است؟ همه این سوالات را زمانی می توانیم جواب گو باشیم که توجه ویژه ای به «ایده دانشگاه بومی و اسلامی» داشته باشیم. • • • هئیت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#بازیابی_هویت | #ایده_دانشگاه | #هویت_ایرانی_اسلامی ❖ چه باشد آنچه خوانندش دانشجو • دانشگاه چیست
• تاملات در باب کیستی دانشجو نسبت تنگاتنگی با ایده دانشگاه دارد و برای اینکه درباره کیستی دانشجو قضاوتی داشته باشیم باید چیستی ایده دانشگاه را فهم کنیم که آیا خدمت به الهیات یا خدمت به اهداف عالی دولت و ملت یا در آمد زایی و کار آفرین بودن یا جست و جوی حقیقت را رسالت و کلان ایده خود قرار داده است یا نه ؟ • رسالت کنشگرانِ دانشگاه، خواه اساتید و دانشجویان و پژوهشگران، و خواه مدیران دانشگاه توسط ایده‌ها تعیین می‌شود و بدون تاملات فلسفی در باب آن نمی توان کیستی کنش گران را تحلیل نمود. • دانشگاه در محل تولد خود ایده های خاصی را با روند طبیعی خود پی گرفته است که می توان آنها را در آثار کانت ، هایدگر ، گادامر ،جان سرل و دریدا به وضوح دید یعنی دانشگاه به شکل امروزی آن از ایده های تبعیت می کند که از آبستن مدرنیته زاییده شده اند . • هویت دانشگاه و دانشجو برای اینکه بتواند در تراث فکری ، فلسفی ، فرهنگی و تاریخی زیست جهان ایران اسلامی جایگاه خود را پیدا کند نیاز به باز بینی و بازخوانی فلسفی و علمی داشته و دارد. • دانشجو و دانشگاه در نظام معنایی ایران اسلامی نسبت خاصی با علم برقرار می کند که این نسبت را در تراث روشنگری نمی توان یافت. دانشجو در این اتمسفر ، علم را حاکی از حقیقت می داند و آن را برای حل مشکلات خاص جامعه خود نیز به کار می گیرد و البته تعارضی هم که در غرب بین علم و دین شکل گرفته در این ایده معنا پیدا نمی کند از این رو دانشگاه همان دانشگاه نیست و در کانتکس جدیدی قرار گرفته و معنا جدیدی را تداعی می کند و دانشجو هم معنای جدید یافته که در تعارض با زیست فرهنگ خود قرار ندارد بلکه کاسته های آن را ایستاده بر پایگاه فکری واقع گرا به نظاره می نشید و به راه حل های آن می اندیشد. • باید متذکر شد این بحث ، از ایده اسلامی سازی دانشگاه ها در ابتدا انقلاب پیچیده تر است و آن دیدگاه اولیه بدون مواجهه دقیق با ایده دانشگاه و ایده های حکمرانی مبتنی بر تراث و زیست جهان ایرانی اسلامی مورد بحث قرار گرفته و متاسفانه نتوانسته آنگونه که باید جواب گو باشد بخاطر همین نیازمند تاملی عقلانی در این حوزه توسط فیلسوفان علم و اجتماعی هستیم . • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ گزیده‌ای از بیانات استاد حمید پارسانیا در نشست «ایده‌های دانشگاه اسلامی؛ وحدت حوزه و دانشگاه» • ایده دانشگاه اسلامی در دوران معاصر ایده‌ای متأخر است. زمینه اجتماعی و سیاسی ایده مذکور نیز این است که ما در مواجهه با قدرت غرب، نخست سیاست آن را درک کردیم و پس از آن‌که بدان التفات پیدا کردیم و پیامدهای آن را متوجه شدیم، با معنای مدرن علم آشنا شدیم و دریافتیم که در حاشیه فرهنگ مدرن و متناظر به فرهنگ بیرونی رشد و تکوین یافته است. • پس از آن نیز به علوم پایه که زیرساخت دستیابی به تکنولوژی مدرن را ایجاد کرده است پی بردیم و در ادامه نیز متوجه شدیم که همه آنها مبتنی بر فلسفه‌های مدرن به صورت‌بندی عالم پرداخته است. و همه این‌ها نهاد علم و مطالعات مرتبط با خود را ایجاد می‌کند. • در این میان وقتی احساس چالش در مقابل ایده دانشگاه صورت گرفت و مسأله مواجهه فعال با علوم مدرن صورت گرفت، باز هم برای نقد چالش‌های موجود در غرب، به سراغ بخش‌های مختلف آن مثل رویکردهای انتقادی رفتیم و همینجا است که باز هم همچنان عقل و عقلانیت تاریخی موجود در جهان اسلام، در حاشیه قرار دارد و هیچ‌گاه به متن تبدیل نشده است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b