eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.6هزار دنبال‌کننده
958 عکس
145 ویدیو
65 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
| ❖ علوم انسانی اسلامی در پرتو حکمت و فقاهت • پروسه علوم انسانی اسلامی زمانی می تواند طبیعی پیش برود که در پرتو و باشد و هر جریانی که یکی از این دو را حذف کند باعث تولد موجود عجیب الخلقه و کریه المنظری خواهد شد. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1715375842758359096 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️فلسفه و علوم انسانی ▫️ارائه: استاد محمد تقی چاوشی 💻 B2n.ir/t02023 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️چگونگی امتداد حکمت در علوم اجتماعی ▫️ارائه: استاد عطاء الله رفیعی آتانی 💻 B2n.ir/n02706 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️تاثیر مبانی فلسفی در علوم انسانی ▫️ارائه: استاد مهدی عبداللهی 💻 B2n.ir/t70825 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️حکمت اسلامی و روانشناسی ▫️ارائه: استاد عبدالحسین خسروپناه 💻 yun.ir/xsw78 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ▫️حکمت اسلامی و اقتصاد ▫️ارائه: استاد عبدالحسین خسروپناه 💻 yun.ir/5r18m4 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ ابوالقاسم فردوسی؛ هویت ایرانی اسلامی و عقلانیت کنشی • بیست و پنجم اردیبهشت ماه روز پاسداشت خردمند وارسته ابوالقاسم فردوسی قلمداد شده است؛ خردمندی که خرد ایرانی اسلامی را در لایه های زیرین فرهنگ از جمله زبان و ادب پارسی سرریز کرده و روح جنبش را در هویت فرهنگی ایرانیان _ از مصر تا چین _ نهادینه ساخته است. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ مشکل اساسی تولید و توزیع علم • مشکل اساسی عرصه تولید و توزیع علم از زبان علامه طباطبایی «ره» که امروزه جریان علوم انسانی اسلامی نیز از آن رنج می برد: « هرج و مرج علمی شده و هرکس دست به قلم برده .... تا خوب پخته نشدید ، دست به قلم نبرید و کتاب به جامعه عرضه نکنید. ▫️صفحه ما را در ویراستی دنبال کنید 📱https://virasty.com/AyeSchool/1715722594502602656 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره بازخوانی هرمنوتیک روش شناختی شلایرماخر ▫️با ارائه ی استاد مجتبی رستمی کیا 🔸 هزینه شرکت در دوره ۷۰ هزارتومان 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ خلوص گرایی حداکثری ، مانع تحقق علوم انسانی اسلامی • آیا می توان جریان علوم انسانی اسلامی را با در نظر نگرفتن جریان های علوم انسانی مدرن و گروه های مخالف سنتی و غرب گرا و گروه های مختلف موافق ، با سیطره دادن قرائت واحد به پیش برد؟ یا اینکه اندیشمندان علوم انسانی اسلامی با در نظر گرفتن ظرفیت های سلبی و ایجابی باید به گزینش و هضم فعالانه بپردازند؟ آیا می توان از علوم و آثار بر آمده از همه جریان های موجود چشم پوشی کرد؟ تاریخ تطور علوم موجود درباره این موضوع چه قضاوتی دارد؟ • • • سعید کریم داداشی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #خلوص_گرایی_حداکثری ❖ خلوص گرایی حداکثری ، مانع تحقق علوم انسانی اسلامی • آی
• همانگونه که پذیرش حداکثری یکی از جریان ها و آثار آن بدون در نظر گرفتن همه جوانب ، کار معقولی نیست ، رد آن هم بدون تامل فلسفی و علمی مورد قبول‌ نمی باشد. • به نظر می رسد مواجه شدنِ جریان علوم انسانی اسلامی با جریان های مختلف چه موافق و چه مخالف می تواند متفاوت از هم باشد ولی در اینکه از ظرفیت های سلبی و ایجابی آنها می توان بهره وافر در راستای ارتقای جریان علوم انسانی اسلامی برد هیچ تفاوتی وجود ندارد. • خلوص گرایی در ساحت اندیشه امری است معقول که انسان برای اینکه بتواند اندیشه متمایز خود را تقریر کند نیازمند آن می باشد ولی این نوع خلوص گرایی برای اندیشمند پسینی می باشد یعنی اندیشمند بعد از تسلط بر مبانی متیقن خود _ اتخاذ مبانی نیز مستثنی از این روند نمی باشد _ باید به نظاره اندیشه های طی شده بنشینند و از ظرفیت های ایجابی و سلبی آنها بهره‌مند شود چرا که علم به معنای مجموعه گزاره ها نیازمند ایجاد هویت جمعی تاریخی است که با این فرآیند ها صورت می گیرد البته این نوع نگاه به علم ، ناقض جنبه معرفت و هستی شناختی آن نیست. • در ساحت مدیریت جریان های علمی هم باید متذکر شد که نمی توان به صورت قانونی و امنیتی برخورد کرد و جریان مورد تائید خود را غالب نمود بلکه باید جریان های مختلف اجازه طرح مباحث داشته باشند البته به دور از سیاست زدگی و فضای پوپولیستی تا جریان های نوظهور علمی با استفاده از ظرفیت های سلبی و ایجابی آن مرز های جدیدی را مورد کشف و جعل قرار دهند. • تاریخ علم نیز چنین قضاوتی را حکایت می کند به عنوان نمونه می توان در آثار فارابی یا بوعلی سینا بهرمندی از ظرفیت های فلسفه ارسطوی و افلاطونی را شاهد بود یا در آثار خواجه نصیرالدین طوسی ، ظرفیت های سلبی و بعضا ایجابی غزالی و فخر رازی را پی گرفت یا در آثار فقهی و اصولی نیز چنین است که اصول بعد از مواجه سلبی با اخباریگری جان دیگری به خود گرفت حتی این روند در علوم مدرن نیز ثابت است و می توان اثر پذیری کانت از ظرفیت های هیوم ، دکارت و اسپینوزا را مطرح کرد. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره بازخوانی هرمنوتیک روش شناختی شلایرماخر ▫️با ا
| | ❖ هرمنوتیک/ فریدریش شلایر ماخر • فریدریش شلایرماخر از بنیان‌گذاران هرمنوتیک مدرن خوانده می‌شود، خود هیچ‌گاه توفیق نیافت که کتابی مستقل تحت عنوان «هرمنوتیک» منتشر کند، هرچند سودای آن را در سر داشت. او نظریه‌ی هرمنوتیکی جدید خویش را در کلاس‌های درسی با همین عنوان در دانشگاه‌های هاله و برلین در فاصله‌ی سال‌های ۱۸۰۵ تا ۱۸۳۳ ارائه کرد. آنچه در کتاب حاضر می‌خوانید مهم‌ترین دست‌نوشته‌های باقی‌مانده از او درباره‌ی هرمنوتیک است که برای ارائه در همین کلاس‌ها در طول سالیان تدارک دیده بود. • • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ امتداد کدامین حکمت ؟ • «امتداد حکمت» عنوانی است که در سال های اخیر برای کارآمدتر کردن علوم دینی در زندگی انسان مطرح است . «حکمت» به معنای جهان بینی است و امتداد یافتن نیز به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی بر اساس آن جهان بینی می باشد. دستگاهی که مسائل کلان هر عرصه را پیش از پرداختن به فلسفه های مضاف استخراج کند . • • • استاد موالی زاده • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#امتداد_حکمت | #علوم_انسانی_اسلامی | #بازیابی_هویت ❖ امتداد کدامین حکمت ؟ • «امتداد حکمت» عنوان
🔹اما پرسش اساسی در این اینجا امکان عملیاتی شدن «امتداد حکمت» و فراتر از یک شعار بودن آن می باشد ؟ آیا حکمت اسلامی ظرفیت امتداد یافتن در زندگی بشر را دارد ؟ ▫️کدام جهان بینی ؟ • در موضوع «امتداد حکمت» هر جهان بینی استعداد امتداد یافتن را ندارد بلکه تا یک جهان بینی ویژگی های زیر را دارا نباشد از ظرفیت امتداد یافتن بی بهره است : ۱) متکی بر برهان عقلی باشد و از بدیهی آغاز گردد تا پایدار و با ثبات و جاودان باشد . ۲) نگاهی لاحدّی و بی انتهاء به انسان دهد تا او را از پوچ گرایی و توقف در حرکت برهاند . ۳) نگاهی وحدت گرایانه به کثرات جهان دهد تا تقدس و ایمان بر زندگی انسان حاکم شود . ۴) در نگاه به انسان ،فرد گرا و جامعه محور باشد تا تعهد و مسئولیت آوری را به ارمغان آورد . ۵) ادراکات اعتباری انسان را ارزش دهد تا حرکت انسان در زندگی دنیایی را سامان دهد . ▫️شهید مطهری جهان بینی ها را به چهار گروه تقسیم می کند: ۱) جهان بینی علمی ۲) جهان بینی فلسفی ۳) جهان بینی مذهبی ۴)جهان بینی توحیدی ▫️و از میان آنها تنها جهان بینی توحیدی است که ویژگی های بالا را داراست زیرا : الف) در این جهان بینی نخستین آگاهی انسان که با آن دفع سفسطه و شک گرایی می شود ، «ضرورت ازلی» است . لذا نقطه آغاز و پایان آن توحیدی است که نگاهی وحدت گرا از جهان می دهد . ب) در جهان بینی توحیدی ، جایگاه انسان در بالاترین تجلی است که باید حرکت خود را از پایین ترین تجلی(دنیای مادی) به سوی آن جایگاه آغاز کند . حرکت انسان ، اجتماعی است و بر اساس قوانین اعتبار شده از سوی خداوند سامان می یابد . • در جهان بینی فلسفی ،واجب الوجود داریم اما در پس پرده نظام علیت ماهوی نشسته و همچون بیگانه ای با جهان تنها عنوان «فاعل بعید» را دارد . فیلسوف در حکمت عملی به زندگی انسان توجه دارد اما به سبب کنار گذاشتن ادراکات اعتباری ،از فقه و نقل بی بهره است و به دلیل محدود شدن به «عقل معاش» ، قداست و ایمان و شوق انگیزی را از دست می دهد . • در جهان بینی مذهبی ، اعتقاد به خدا هست اما به سبب تکیه بر بهشت و جهنم جسمانی ، هم خداوند مقامی تشریفاتی یافته و هم نگاه فردی بر حرکت انسان حاکم گشته است. همچنین روش تعبدی و جدلی این جهان بینی و دوری از برهان ، ما را از ظرفیت عقل محروم می سازد . • در آخر ، با جهان بینی فلسفی یونانی و یا جهان بینی مذهبی اخباری و یا جهان بینی پوزیتویستی اسلامی ، نمی توان به «امتداد حکمت» جامه عمل پوشاند . • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 با ارائه : استاد مرتضی جوادی آملی | استاد علی فرحانی | استاد امین اسدپور | استاد مهدی گرامی پور | استاد محمد هاشمی | استاد سید مهدی موسوی | استاد مهدی عبداللهی 🔸 نسل سوم : امام خمینی | علامه طباطبایی | آیت الله خامنه ای | آیت الله مطهری | آیت الله بهشتی | علامه جعفری | آیت الله مصباح یزدی | آیت الله جوادی آملی 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : امام روح الله خمینی 🔸 با ارائه : استاد علی فرحانی 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : علامه سید محمد حسین طباطبایی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور ▫️یک شنبه/۲۰خرداد/ساعت۲۰/۳۰ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : علامه محمد تقی جعفری 🔸 با ارائه : استاد سید مهدی موسوی ▫️چهارشنبه/۱۶خرداد/ساعت۲۰/۳۰ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله سید علی خامنه ای 🔸 با ارائه : استاد مهدی گرامی پور 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله شهید مرتضی مطهری 🔸 با ارائه : استاد سید محمد هاشمی 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله شهید محمد حسینی بهشتی 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا ▫️ یکشنبه/۶خرداد/ساعت۱۷ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله عبدالله جوادی آملی 🔸 با ارائه : استاد مرتضی جوادی آملی 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : آیت الله محمد تقی مصباح یزدی 🔸 با ارائه : استاد مهدی عبداللهی 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ سخنرانی رئیس جمهور شهید در اجلاس دگرگون‌ سازی آموزش یونسکو • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
#علوم_انسانی_اسلامی | #بازیابی_هویت ❖ سخنرانی رئیس جمهور شهید در اجلاس دگرگون‌ سازی آموزش یونسکو •
• بسم الله الرحمن الرحیم • هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین • خانم‌ها و آقایان؛ دانش بشری به دانشمندان ملت ایران مباهات می‌کند. تاریخ تمدن ایران، با علم و دانش آغاز شده؛ فرهنگ اسلامی، آن را اعتلا بخشیده و ستون‌های آن را بر اندیشه‌های آسمانی استوار کرده است. دین مقدس اسلام با هدف تحقق عدالت، گسترش معنویت و پیشرفت و آبادانی، بشریت را به پرورش و آموزش دعوت می‌کند. • توسعه و پیشرفت، یکی از دغدغه‌های عمده کشورهاست و اگر چه دولت‌ها در موارد زیادی توصیه‌ها و نسخه‌های نهادهای بین‌المللی در این زمینه را اجرا کرده‌اند، اما همزمان چالش‌های جدی برای فرهنگ ملی و بومی کشورها نیز پدید آمده است. • ما معتقدیم که برای مواجهه با چالش‌های آموزش، نخست باید علل ریشه‌ای آن را به درستی دریابیم. ما نسبت به قرائت نهادهای بین‌المللی از تاریخ معاصر جهان و صورت‌بندی مسائل آن نقد بنیادین داریم. اگر آرمان ما ایجاد زندگی شایسته و جهان امن است باید از خوانش‌های یک سویه اجتناب شود و بر نقش‌آفرینی همه طرف‌ها در قالب رویکردهای چندجانبه‌گرایانه تاکید شود. • بطور خلاصه جمهوری اسلامی ایران معتقد است که: پیشرفت، تربیت، خانواده، عدالت و معنویت را نمی‌توان جدای از هم نگریست. هر ایده‌ای درباره توسعه و رفع نیازهای بشر باید اقتضائات تربیتی و ارزشی را در خود لحاظ نماید و در عین حال خانواده محور باشد؛ البته خانواده به معنای اصیل آن و نه صورت‌های خودساخته که باعث انقطاع نسل بشر خواهد شد.توسعه‌ی فارغ از معنویت و اخلاق، موجب تباهی بیشتر جامعه می‌شود و پایدار نخواهد ماند. سلطه فرهنگی و حبس دانش بدترین نوع ستم و بی عدالتی است. • متاسفانه فرهنگ سلطه، منفعت خود را در عقب نگه داشتن کشورهای دیگر تعریف کرده و با ایجاد نظام جهانی ناعادلانه و با سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی و تدوین منظومه‌های فکری فرهنگی خویش مانع رشد و پیشرفت کشورهای دیگر شده‌اند. • همکاران عزیز سوال ما این است: آیا آموزش و اساسا انسان باید در خدمت توسعه‌ی پایدار باشد یا توسعه‌ی پایدار در خدمت انسان؟ محور تحولات آموزشی اگر به رشد و تعالی انسان منجر نشود، نتیجه‌ای جز استضعاف انسانیت در پی نخواهد داشت. • آنچه انتظار می‌رود این است که نهادهای بین‌المللی با احترام به حق حاکمیت فرهنگی و تربیتی کشورها، از آنان در مقابل تهاجم فرهنگی محافظت کنند. ما معتقدیم که تحول در آموزش بدون توجه به «خانواده، عدالت و معنویت» میسر نخواهد بود. • باید بر ارزش‌های اخلاقی همچون بزرگداشت خانواده، احترام به محیط زیست، عدالت، رد خشونت و افراطی‌گری، فراهم‌سازی فضای مجازی ایمن و اخلاقی و سالم و مفید به عنوان اولویت‌های دگرگونی و تحولِ تعلیم و تربیت تمرکز کنیم. • جمهوری اسلامی ایران بر این اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خود را با ابتناء به فلسفه تربیتِ ایرانی اسلامی و بدون اتکا به رویکردهای تک بعدیِ سکولارِ موجود در سند ۲۰۳۰ تدوین کرده است. از منظر کیفیت نیز در نظام آموزشی جدید ایران، چرخش از نظام حافظه‌محور به نظام متکی بر پژوهش، ‌خلاقیت، مهارت‌ آموزی و تعهد به تربیت و ارزش‌های فرهنگی و دینی را هدفگذاری نموده است. • جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در عین پایبندی به سیاست‌های اصولی خود، وارد گفتگوی تعاملی در چارچوب نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر ارزش‌های والای انسانی شود. • از توجه شما سپاسگزارم. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b