❖ سرآغاز فلسفه و علم مدرن
• بعد از قرون وسطا با تشکیک در نظام نجومی بطلمیوسی و هرزه گویی های ماکیاولی، دوره ی جدیدی در غرب آغازید. این دوره از نظام معرفتی متفاوتی سخن به میان آورد که از اواسط قرون وسطا با ظهور اصلاح طلبان کاتولیکی مثل توماس مور، ویلیام اکام و.... و پروتستانتیسم آبستن این نوع نگاه به جهان شده بود. نگاه مدرن زمان دکارت اجمالا تشریح، و در دوران کانت و هگل بسط یافت. هستی، انسان، عقل، علم و دین در دوران جدید دچار دگرگونی شد، و این نوع نگاه، در ادامه باعث تولد فلسفه و علوم مبتنی بر این دگرگونی ها گشت. فلسفه و علوم مدرن به صورت بندی جهان و امر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با عقل مدرن می پرداخت، در حالیکه قبل از مدرنیته تعریف متفاوتی از همه موارد پیش گفته ارائه داده می شد که بعضاً در تعارض با عقل مدرن قرار داشت لذا نیاز به ملاک سنجشگرانه ای وجود دارد که بتواند نسبت تعریف ها و واقعیت را در دو سنت فکری آشکار سازد.
#علم_مدرن | #علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی
https://eitaa.com/AyeSchool
❖ علم مدرن خنثی یا ذهن مستعمره!
• آیا علم مدرن خالی از ارزش ها و ایدئولوژی هاست؟ آیا علم مدرن با واقعیت نسبتی بر قرار می کند؟ نسبت عقل مدرن با علم به چه نحو است؟ آیا علم تجربی یا عقلی آنگونه که می گویند خنثی است؟ آیا تعریف های متفاوت از عقول باعث تغییر معنای علم می شود؟ تعریف از انسان چطور؟ تاثیری در نوع نگاه به علوم انسانی خواهد داشت؟ تطور علم در دیدگاه فیلسوفان علم از چه چیز های حکایت دارد؟ و ده ها سوال دیگر که باید بدون هیجانات ، تعصبات ، ذهن مستعمره و غرب زدگی به دنبال جواب آن ها باشیم.
#علم_مدرن | #علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی
https://eitaa.com/AyeSchool
❖ علم دینی، علم یا شبه علم؟ مسئله این است!
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نوپدید است لذا نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحثهای زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینی شدن است؟ آیا علم دینی با علم غیردینی متفاوت است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا هر علمی را میتوان به دو قسم دینی و غیردینی تقسیم کرد؟ اینها سؤالاتی است که باید صاحبان نظریه های علم دینی جواب گوی آن ها باشند. اما برای روشن شدن ترکیب وصفی «علم دینی»، نظریه پردازان این حوزه باید ابتدا واژههای «علم» و «دین» را تعریف نمایند و سپس بر اساس هر تعریف از دین و علم معنای «علم دینی» را تشریح نموده و از امکان آن سخن برانند. همچنین باید ملاکها و مناسبتهایی که موجب میشود تا وصف دینی به علم نسبت داده شود مورد وارسی قرار بگیرند.
#علم_مدرن | #علم_دینی | #علوم_انسانی_اسلامی
https://eitaa.com/AyeSchool
❖ علم دینی از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی «ره»
🔸 با ارائه ی آیت الله مصباح یزدی«ره»
🔸 تعداد جلسات: ۷جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d9%85%d8%b5%d8%a8%d8%a7%d8%ad-%d8%b1%d9%87/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علم دینی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
🔸 با ارائه ی استاد حسین حاج محمدی
🔸 تعداد جلسات: ۷جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%af%d8%b1%d8%b3-%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a2%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%84/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علم دینی از منظر دکتر مهدی گلشنی
🔸 با ارائه ی استاد علی ربانی گلپایگانی
🔸 تعداد جلسات: ۷جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d9%be%d8%b1%d9%88%d9%81%d8%b3%d9%88%d8%b1-%d9%85%d9%87%d8%af%db%8c-%da%af%d9%84%d8%b4%d9%86%db%8c-%d8%aa/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علم دینی از منظر دکتر سید حسین نصر
🔸 با ارائه ی استاد علی ربانی گلپایگانی
🔸 تعداد جلسات: ۱۷جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86-%d9%86%d8%b5%d8%b1-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%ad%d8%ac/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علم دینی از منظر دکتر سعید زیباکلام
🔸 با ارائه ی استاد ربانی گلپایگانی
🔸 تعداد جلسات: ۳جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b3%d8%b9%db%8c%d8%af-%d8%b2%db%8c%d8%a8%d8%a7-%da%a9%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%ad/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علم دینی از منظر خسروباقری
🔸 با ارائه ی استاد ربانی گلپایگانی
🔸 تعداد جلسات: ۱۹جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%af%da%a9%d8%aa%d8%b1-%d8%ae%d8%b3%d8%b1%d9%88-%d8%a8%d8%a7%d9%82%d8%b1%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ تبیین مدل های مختلف علم دینی
🔸 با ارائه ی استاد خسروپناه
🔸 تعداد جلسات: ۶جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%85%d8%af%d9%84-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d9%84%d9%81-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ پرسش های درباره علم دینی
🔸 با ارائه ی استاد حمید پارسانیا
🔸 تعداد جلسات: ۹جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%b9%d9%84%d9%85-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ جریان شناسی، آسیب شناسی و تبیین هویت علم دینی
🔸 با ارائه ی استاد امین اسدپور
🔸 تعداد جلسات: ۳۴جلسه
🔸 هزینه دوره: رایگان!
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/product/%d8%ac%d8%b1%db%8c%d8%a7%d9%86-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%8c-%d8%a2%d8%b3%db%8c%d8%a8-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%a8%db%8c%db%8c%d9%86-%d9%87%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%b9%d9%84/
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
#ریز_برنامه_ها | مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ اندیشگاه تجلی/ وهله آگاهی
▫️گروه شهید محمد بهشتی
▫️گروه شهید بنت الهدی صدر
▫️گروه شهید مرتضی مطهری
🔸 حلقه گفتگو وهله آگاهی
🔹 یکشنبه/۹دی/ساعت ۲۰/۳۰_۲۱/۳۰
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ الگو های اجتهادی ناظر به علوم انسانی اسلامی
🔸سرفصل: آیت الله خامنه ای| نظریه فرهنگی
🔸با ارائه ی استاد امین اسدپور
🔸جلسه اول
▫️دوشنبه/۱۰دی/ساعت۲۰/۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://B2n.ir/m71911
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند!
❖ دوره خوانش نظام فکری فلسفی ایمانوئل کانت
🔸سرفصل: خوانش سنجش خرد ناب
🔸با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو
🔸جلسه شانزدهم
▫️سه شنبه/۱۱دی/ساعت۲۰:۳۰
🔹 برای ثبت نام
💻 https://nsayeh.com/?p=7394
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش اول، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• علم دینی و شرعی در آثار گذشتگان به ویژه متکلمان مسلمان مطرح بوده است . این مسئله با ورود اندیشه های یونانیان به جهان اسلام ، جدی تر شد و اندیشمندانی همچون: کندی، فارابی، ابو حامد غزالی ، فخر رازی، ملاصدرا، فیض کاشانی و دیگران درباره چالش فلسفه و آموزه های اسلام اظهار نظر کردند.
• بسیاری از متفکران اسلامی با رویکرد گزینشی و انتقادی و تلفیقی و تولیدی به اندیشه های یونانیان پرداختند: برخی اندیشه های باطل یونانیان را مطرح نکردند و دسته دیگر را نقد کردند و گروه دیگری را با اندیشه اسلامی تلفیق نمودند و با تلاش فراوان توانستند به تولید علم جدیدی با رویکرد اسلامی دست یابند. غزالی با نگارش تهافت الفلاسفه نشان داد نمی توان میان فلسفه یونان و اسلام جمع کرد .وی با به حاشیه راندن فلسفه به معنای اعم و بی اعتنایی به حکمت نظری و حکمت عملی یونانی به دنبال چاره اندیشی افتاد و تلاش کرد با کمک دین اسلام ، به نیاز های مطرح شده در علوم یونانی پاسخ دهد.فخر رازی و فیض کاشانی نیز در این زمینه مطالبی ارائه کرده اند.
• فلاسفه اسلامی، همچون فارابی و بوعلی و خواجه نصرالدین طوسی با رویکرد تهذیب اندیشانه یونانیان و تولید اندیشه نوین اسلامی ، منشاء تحول در علوم شدند. غزالی با نقد هایش بر فلاسفه اسلامی ، به حاکمیت تصوف و به حاشیه راندن دانش های بشری کمک کرد و منشاء نوعی انحطاط علمی شد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۱۹
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش دوم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• جریان مقابله با سکولاریسم در دوران معاصر و حضور دین در عرصه مختلف زندگی سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی و تولید و تحقق علوم اخلاقی و اجتماعی اسلام در جوامع اسلامی ،پدیده ای است که روشنفکران مسلمان همچون سید جمال الدین اسد آبادی و شیخ محمد عبده در جهان عرب و ایران و اقبال لاهوری در شبه قاره مطرح کردند. جریان های نوظهور اجتماعی مانند اخوان المسلمین، نو سلفی گری، روشنفکری و نو معتزلینیز با رویکرد خاصی به این مسئله پرداختند و نظرات موافق و مخالف خود را مطرح ساختند . شاید بتوان ادعا کرد مسئله انحطاط مسلمین با شکست مسلمانان در مقابل جنگ استکباری و استعماری ، اولین جرقه ای بود که مسلمانان را متوجه عقب ماندگی جوامع اسلامی و پیامد های سکولاریسم و سکولاریزاسیون در کشور های اسلامی ساخت.
• این مسئله، منشا پیدایش مسئله دیگری به نام رابطه یا تعارض علم و دین شد و دیدگاه های متعددی را به ارمغان آورد. متفکران مسلمان در این دوره ، به دو تصمیم کلان دست یافتند. تصمیم نخست این بود که فرهنگ غربی را کنار بگذارند و از دانش غربی بهره ببرند. این تصمیم از سوی سید جمال الدین اسد آبادی و به صورت اجرایی در مدیریت امیر کبیر و دارالفنون ظاهر گشت. تصمیم دوم که سید احمد خان هندی آن را شروع کرد و دیگران در مصر و ایران ادامه دادند، این بود که با رویکرد تلفیقی ، میان دین و علم مدرن پیوندی برقرار کنند.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۰
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش سوم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• تحول سوم در مقابله با علم مدرن ، مسئله اسلامی سازی معرفت است که برخی از محققان عربی ، ایرانی و اندونزیایی آن را مطرح کردند. کشور های اسلامی همچون شبه قاره ، ایران ، عربستان ، لبنان ، سوریه ، مصر و مسلمان کشور های غربی ، در برابر حوادث جدید آرام ننشستند و همایش ها ، نشست ها و جمعیت هایی تشکیل دادند. جمعیت جامعه شناسان مسلمان در آمریکا و کانادا در سال ۱۹۷۲ و همایش جهانی اقتصاد اسلامی در سال های ۱۹۷۴ و ۱۹۷۹ در جده و همایش تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۹۷۷ در مکه ، نمونه های از فعالیت های اسلامی سازی علوم به شمار می رفت.
• دکتر نصر درباره همایش تعلیم و تربیت می نویسد: ( من ، عبدالله نصیف ، رئیس وقت دانشگاه ملک عبدالعزیز جده ، سید علی اشرف استاد مسلمان و مشهور بنگلادشی و تعداد دیگری از صاحب نظران تعلیم و تربیت اسلامی ، چند سال روی این طرح کار کرده بودیم .....، این همایش به تاسیس چند دانشگاه اسلامی از مالزی گرفته تا نیجریه و نیز همایش های بعدی که در آن اسلامی کردن رشته های مختلف مورد بحث قرار گرفت ، انجامید .... ، این همایش اندیشه اسلامی کردن دانش را به میان انداخت ؛ اندیشه ای که از دهه هشتاد به بعد با نام همکارم در دانشگاه تمپل ، اسماعیل الفاروقی و بعد ها موسسه بین المللی اندیشه اسلامی همراه و تداعی کننده نام آنها بود؛ در واقع من از دهه ۱۹۵۰ میلادی به بعد ، از ضرورت گنجاندن دانش پرودهشده در دنیای مدرن غرب در چشم انداز اسلامی سخن گفته بودم ؛ اما واژه اسلامی کردن دانش را به کار نبرده بودن؛ به علاوه آنچه من و سید علی اشرف در همایش مکه پیشنهاد کردیم ، دقیقا به معنی گنجاندن تمام اشکال دانش در چشم انداز اسلامی و ایجاد برنامه ای آموزشی بر مبنای جهان بینی اسلامی بود. هدف ویژه من تعیین دقیق حدود و ثغور آن جهان بینی ، آنچنان که در فلسفه به عنوان رشته ای محوری و بنیادی تبلور یافته و تدوین برنامه ای برای مطالعه فلسفه و علوم انسانی از چشم انداز اسلامی بود.اهداف تعیین شده در همایش مکه کاملا محقق نشدند ، اما تاثیر همایش فوق العاده بود و مسئله اسلامی کردن دانش امروزه همچنان یکی از دغدغه های اصلی فکری جهان اسلام است.)
• ابوالاعلی مودودی _از علمای پاکستان_ در سال ۱۹۳۰ دغدغه اسلامی شدن علوم و دانشگاه ها را مطرح کرد؛ ولی بحث اسلامی سازی یا اسلمه المعرفه از حدود سال ۱۹۶۰ میلادی جایگاه ویژه ای یافت،گستردگی سکولاریسم و نمونه هایی از تعارض علم و دین و گرایش دانشجویان مسلمان به غرب سکولار در اثر ورود به دانشگاه و فرا گیری علوم دانشگاهی ، سبب شد مسئله اسلامی سازی علوم و دانشگاه به صورت ابتدایی وخام مطرح شود . پس مودودی ، دکتر نقیب العطاس، رئیس موسسه بین المللی تمدن و تفکر اسلامی مالزی ، در این باره بحث جدی تری کرد. وی مدعی است مبدع بحث علمی بوده است و دیگران این عنوان را از وی سرقت کردهاند.
• نگارنده اسلامی سازی معرفت می نویسد: دکتر سید محمد نقیب العطاس در سال ۱۹۹۲ در سخنرانی خود در دانشگاه بین المللی کوالالامپور مالزی که به دعوت رئیس وقت این دانشگاه، دکتر عبدالحمید سلیمان برگزار شد، گفت که اولین بار خود او اصطلاح ( اسلامی سازی معرفت) را ابداع کرده و تمام کسانی که پس از او این اصطلاح را به کار برده اند ، از او سرقت کرده اند و این خیانت و تزویر است. انتظار می رفت تا دکتر ابوسلیمان نخستین رئیس المعهد العالمی للفکر الاسلامی یا دکتر طه جابرالعلونی رئیس وقت المعهد ، پاسخ او را بدهند، ولی چنین نشد . بعد ها دکتر ابوسلیمان گفت : بهتر است به جای مشخص کردن اولین کسی که این اصطلاح را به کار برده است، به خود عملیات اسلامی سازی بپردازیم.
• وانگهی این اصطلاح پیش از زمان مورد اشاره دکتر العطاس در همایش ها و نشست های انجمن جامعه شناسان مسلمان و انجمن اسلامی دانشجویان در ایالت متحده رواج داشته است و شاگردان دکتر اسماعیل راجی الفاروقی گواهی می دهند که دو اصطلاح اسلامی سازی یا رویکرد اسلامی ، فراوان از سوی وی به کار می رفته است. دکتر العطاس بعدا در کتابی هم که از او منتشر شد، اتهام یادشده را با لحنی شدید تکرار کرده است.بعد از ایشان ، اسماعیل فاروقی یکی از استادان دانشگاه آمریکا ، این بحث را مطرح کرد. به ادعای نقیب العطاس ، او دیدگاه خود را پیش از فاروقی و پس از مودودی مطرح کرده است.
• فاروقی ، راه علاج بیماری امت را اسلامی کردن رشته های علمی و کتاب های درسی دانشگاهی می دانست که به تاسیس موسسه بین المللی اندیشه اسلامی انجامید. وی علاقه ایی به مطالعات بنیادین و معرفت شناختی علم مدرن نداشت و تنها به علوم اجتماعی می پرداخت.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش چهارم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• پس از فاروقی ، شخصیت های دیگری در این عرصه وارد شدند. بحث از علوم اجتماعی اسلام در برابر علوم اجتماع مارکسیستی از سوی بزرگان جهان اسلام به ویژه حوزه هایی علمیه نجف و قم ، همچون امام خمینی ، علامه طباطبایی ، آیت الله شهید مطهری، بهشتی، خامنه ای، صد ،علامه جعفری ، آیت الله مصباح یزدی و از سوی دانشگاهی ، مانند: دکتر یدالله سحابی و مهندس بازرگان و دکتر شریعتی با شدت بیشتری مطرح شد.
• دکتر سید حسین نصر ، مهدی گلشنی ، خسرو باقری و آیت الله جوادی آملی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، تئوری های کاربردی تری درباره علم مقدس و دینی ارائه نمودند . به هر حال ، ممکن است که اصطلاح اسلامی سازی معرفت ، ابداع دکتر العطاس باشد ، ولی بحث علم دینی ، بحث کهن تری است و خود غربی ها مدت ها پیش ، این بحث را مطرح نموده اند؛ مثلا اتین ژیلستون در قرن هجده فلسفه مسیحی را طرح کرد ، یا برخی دیگر به بحث سیاست دینی پرداختند. شاید نقیب العطاس اولین کسی باشد که عنوان عام علم دینی را به صورت خاص تر اسلامی کردن معرفت طرح نموده است ، ولی از همه مهم تر ، تبیین این مسئله است؛ درحالی که برخی بحث ها ضعیف و سطحی است. گفتنی است این بحث در واقع فلسفه علم دینی است و اظهار نظر دقیق درباره آن ، به آگاهی از فلسفه دین و فلسفه علم نیاز دارد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج ۱ ص ۲۰
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش پنجم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• ابوسلیمان ، یکی از شخصیت های علمی المعهد است که در توسعه علم دینی در مالزی نقش موثری داشته است . وی بر این باور است که کم کاری ، بیماری خطرناکی است که ریشه در ضعف انگیزه های درونی دارد و اصلاح آموزشی و تعلیم و تربیت ، یکی از مهم ترین ارکان اصلاح است و نقطه آغاز اصلاح اسلامی ، در خودسازی فرد مسلمان نهفته است . پس از آن ، باید آفت های آموزش عالی در جهان اسلام ، یعنی آفات تقلید ، آفت آشفتگی جهان بینی اسلامی و آمیختگی آفات و خرافات زدوده شوند و در مرحله دیگر باید به سراغ اسلامی سازی معرفت به عنوان تجربه ای زنده درآمد سازی آموزش عالی رفت.
• وقتی مالزی در سال ۱۹۵۶ به استقلال رسید و وزارت آموزش و پرورش مالزی به انور ابراهیم رسید ، او در سال ۱۹۸۸ از ( المعهد العالمی للفکر الاسلامی ) درخواست کرد مسئولیت اداره دانشگاه تازه تاسیس بینالمللی اسلامی مالزی را با هزار دانشجو به عهده گیرد و المعهد با یکی از شخصیت های متفکر خود تا سال ۱۹۹۹ به مدت ده سال اداره آن را برعهده داشت.
• نخستین وظیفه اساسی در برنامه کاری مدیریت این دانشگاه ، مبارزه با آشفتگی معرفتی و روش شناختی ای بود که دامنگیر اندیشه امت اسلامی شده بود و مهم ترین حوزه فعالیت علوم انسانی و اسلامی بود_ که با تاسیس دانشکده معارف وحی اسلامی علوم انسانی دنبال شد.
• این دانشگاه بسیاری از مقررات درسی و مواد علمی آکادمیک مربوط به نیاز های امت اسلام را_ در زمینه های دینی ، فلسفی ، حقوقی ، انسانی اقتصادی و اداری _ تنظیم و ساماندهی کرده است که می توان برای مطالعه بسیاری از این مواد به کتاب راهنمای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه و تحصیلات تکمیلی دانشکده ها و گروه های مختلف علمی این دانشگاه مراجعه کرد. این دانشگاه به غرب پژوهی هم پرداخت و اهتمام جدی ای به زبان عربی و انگلیسی و توسعه معرفت و پژوهش علمی ورزید.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۵
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ بخش ششم، پیشینه علم دینی
• علم دینی به عنوان مسئله مستقل، در ادبیات علمی و دینی نو پدید است، البته باید توجه کرد که تاریخ این مسئله، محدود به زمان پیدایش اصطلاح و استقلال آن نیست بلکه در گذشته به صورت ضمنی مورد وارسی قرار می گرفت. در ادامه به تماشاگری این فراز و نشیب ها در زیست جهان اسلامی می نشینیم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• بحث دانش دینی ، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از ایدئولوژی مارکسیستی، در میدان اندیشمندان مطرح بوده است؛ اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تعطیلی دانشگاه ها و تشکیل ستاد انقلاب فرهنگی ، عده ای بحث علم دینی اسلامی کردن دانشگاه را مطرح نمودند که منجر به تشکیل دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شد که در حال حاضر به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تبدیل شده است. آیتالله مصباح یزدی نیز در این دفتر ، مسئولیت اسلامی سازی علوم انسانی را به عهده داشت؛ ولی به دلایلی از آنجا فاصله گرفت و با انگیزه تعلیم علوم انسانی با رویکرد اسلامی ، به تاسیس بنیاد باقرالعلوم (ع) و سپس موسسه امام خمینی پرداخت.
• یکی از نقد های مخالفان علم دینی ، آن است که اگر علم دینی ، ممکن و مطلوب است، این مراکز با بیش از بیست سال فعالیت چه دستاوردی داشته اند؟ این پرسش جدی به نظر می رسد و باید اعتراف کرد هنوز کار بنیادینی در این زمینه انجام نشده است؛ ولی نباید از داوری عادلانه دست شست و موفقیت های نسبی این مجموعه های آموزشی و پژوهشی را نادیده گرفت. موسسه امام خمینی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت نسبی موفق شدند تا حدودی به درک درستی از علوم انسانی دینی برسند و در تولید پاره ای از نظریه های علمی در عرصه اقتصاد و تربیت اسلامی ، به تجربه نسبتا موفقی دست یابند.
• موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دانشگاه امام صادق (ع) در یک مدل اجرایی موفق شدند به دانش پژوهان خود هم علوم انسانی غربی را بیاموزند و هم آنها را با معارف اسلامی آشنا سازند تا با گرایش به رویکرد اسلامی ، بتوانند آسیب های گزاره ای علوم انسانی سکولار را دریابند و به نقد آنها بپردازند. اصل راهبری مهم ، این است که نباید این موسسه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی به این مقدار بسنده کنند و باید سیر تحول را ادامه دهند تا به طور کامل علوم انسانی تولید گردد.
• در جستجوی علوم انسانی اسلامی ج۱ص۲۶
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ علامه طباطبایی و علم دینی
• علم دینی اصطلاحی نوپدید در ادبیات علمی و دینی ماست که نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحثهای زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینیشدن است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا همه علوم می توانند وصف «دینی بودن» را قبول کنند؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool
• معارف انسان دو گونه اند علمی و عملی معارف علمی آن آرا و نظرات حقی است که به باری اول _عز اسمه_ اسمای او، صفات او، افعال زیبای او، ملائک مقربین و نظام خلقت در آغاز و پایانش بازمی گردد و معارف عملی آن آرا و نظرات حقی است که به کمالات خاص نفس حفظ می شود تا نفس با آن ها یعنی کمالات بدنی زندگی لازم را در حیات دنیا داشته باشد و این کمالات بدنی کمالات نوعیه از باب شهوت و غضب است که این دو سنخ کمال برای حیات دنیا لازم بوده و کمال بدن است.
• و اینها کمالاتی هستند که از بدن به نفس می رسند چه انسان تنها باشد و چه با جمع کوچک اهل منزل و چه با همه مردم اهل محله و دیار و مملکت و سرزمین و جهان. همچنین افعالی وجود دارد که به واسطه آنها این ملکات زیبا به دست می آید و حفظ می گردد ، و اگر آن افعال نباشد به سببی که پیش از این مطرح گشت - آن ملکات استقرار نمی یابد؛ زیرا ملکه با ورود افعال غير مناسبش ثبوت پیدا نمی کند.
• لذا روشن می شود که واجب است آرای وارد بر رسول که شریعت نامیده می شود شامل همه آنها باشد یعنی شامل معارف علمی و عملی به همه اقسام مطرح شده. در آن شریعت، آرا و نظراتی که قبول آن ها واجب است بیان می گردد؛ آرا و نظرات در باب خداوند بلند مرتبه ، اسمای او، صفات او و ترتیب خلقت او در مبدا و معاد؛ سپس نظرات و آرای حقی در باب اخلاف نفس، فضائل و رذائل آن بیان می شود؛ سپس قوانین معینی برای اجتماع شهری و خانوادگی بیان می گردد که این قوانین بین امور مباح و حرام تمایز می گذارد و این تمایز بر اساس تناسب با معارف حقه است؛ زیرا کمال در اجتماع خانوادگی و شهری مقصود بالذات نیست بلکه برای امری دیگری قصد شده است. سپس به مقداری به احکام اجتماعی خانوادگی و شهری پرداخته می شود که
موجب رساندن انسان به مقصود بالذات است.
• سپس در شریعت، افعالی که موجب حفظ معارف می گردد، تبیین می شود و آن همان چیزی است که عبادات نامیده می شود که شامل انواع خضوع، خشوع و به کار گرفتن احترام نسبت به خداوند بلند مرتبه است و همچنین شامل اعمال شخصیه که به عبادات ملحق می شود، است. اینها همان چیزی است که شریعت شامل آن است.
• و غیر از اینها مانند علوم صناعت ها و حالات، خارج از شریعتند، مگر آنکه از حیث صحت و فساد به شریعت مرتبت گردند؛ مانند لزوم نوعی پزشکی ، مهندسی و سایر مشاغل و صنعت ها.
• رساله النبوات و المنامات علامه طباطبایی فصل پانزده
•
•
•
•
༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ امام خمینی و علم دینی
• علم دینی اصطلاحی نوپدید در ادبیات علمی و دینی ماست که نیاز به تبیین و توضیح دارد. علاوه بر معانی تصوری علم دینی، بحثهای زیادی بر سر امکان تحقق علم دینی هم درگرفته است. آیا علم قابل دینیشدن است؟ وجه تمایز علم دینی با علم غیردینی چیست؟ آیا همه علوم می توانند وصف «دینی بودن» را قبول کنند؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#علم_دینی #علم_مدرن #علوم_انسانی_اسلامی
ــــــــــــــــــــــ
https://eitaa.com/AyeSchool