eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
152 ویدیو
73 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 معرفی و بنیان گذار آن 💢 سید محمدحسین طباطبایی(۱۲۸۱- ۱۳۶۰ش) مشهور به علامه طباطبایی مفسر، فلیسوف، اصولی، فقیه، عارف و اسلام‌شناس. وی از عالمان تأثیرگذار شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در قرن ۱۴ش بود. او نویسنده و کتاب‌های فلسفی ، و است. ⭕️ در حوزه علمیه قم به جای اشتغال به فقه و اصول، درس تفسیر قرآن و فلسفه برقرار کرد. این کار او موجب رونق دانش تفسیر در حوزه علمیه قم شد. روش تفسیری او تفسیر قرآن به قرآن بود. در دوران تعطیلی درس فلسفه، با برقراری جلسات هفتگی با شاگردان خاص خود تدریس مبانی فلسفی و حکمت متعالیه را ادامه داد. بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم شاگردان او بودند. ⭕️ شاگردان او همچون ، ، ، و را می‌توان جزو مؤثرترین و معروف‌ترین روحانیان شیعه در ایران در چهار دهه پایانی قرن ۱۴ش دانست. نشست‌های علمی او با هانری کربن فیلسوف و شیعه‌شناس فرانسوی زمینه‌ساز معرفی تشیع به اروپاییان شد. ⚠️ شعر موسیقی سروده ی خود می باشد. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌سیر تحصیل و تحقیق در فلسفه و عرفان اسلامی 💢 در این دوره آموزشی تلاش می شود مباحثی پیرامون سیر تحصیل و پژوهش در فلسفه و عرفان مطرح شود . از فواید این طرح می توان به جلوگیری از اتلاف وقت و زمان افراد و دانشجویان اشاره کرد. این دوره مباحث فوق را در سه بخش ارائه خواهد داد : 🔻 چرایی و ضرورت تحصیل و پژوهش در حکمت و فلسفه اسلامی 🔻آداب و شرایط تحصیل و تحقیق در فلسفه و عرفان اسلامی 🔻سیر تحصیل فلسفه و عرفان اسلامی لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…ملاصدرای در کتاب مبدأ و از ارسطو نقل می‌کند که طلب فلسفه موقوف به سیر از اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمی‌شود. لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 “…ملاصدرای در کتاب مبدأ و از ارسطو نقل می‌کند که طلب فلسفه موقوف به سیر از اول به فطرت ثانی است و تا این سیر صورت نگیرد، فلسفه هم ممکن نمی‌شود. فطرت اول حالت عادی ما در برخورد و با امور و مسائل زندگی و تعلیم و تعلم علوم رسمی است. علوم جدید، اعم از علوم و علوم‌اجتماعی و انسانی هم به فطرت اول مربوط است. در این فطرت آدمی مشغول مسائل هر روزی و و معاملات مرسوم است و براساس مقبولات و مسلمات قوم در مورد درستی و نادرستی و خوبی و بدی و و زیان امور حکم می‌کند. حتی ممکن است کسی به دانشمندی برسد یا فاضل و ادیب شود و از فطرت اول نگذرد، زیرا یاد گرفتن معلومات گذشته و موجود و به علمی مستلزم خروج از فطرت عادی نیست. علم جدید، یکسره به فطرت اول تعلق دارد، زیرا علم به روابط و مناسبات پدیدارهاست و در آن تحقیق نمی‌شود که این پدیدار چیست و چگونه نسبت میان آنها برقرار می‌شود. در علم جدید هرگز پرسش نمی شود که موجودات چرا هستند و وجودشان از کجاست. ما منحصر به اشتغالات روزمره و حساب سود و زیان نیست. ما در عمر خود آناتی داریم که در آن آنات خود را مواجه با عدم می یابیم و پرسش از وجود می‌کنیم. در این وقت تمام اشتغالات و سود و زیان و حساب و کتاب فرو می‌ریزد. این حال، حال هیبت و حیرت است که معمولا از آن می‌گریزیم و به مشغولیت‌های زندگی پناه می‌بریم. این پرسش و حال هیبت و حیرت برخلاف آنچه گاهی تصور می‌شود یا تفنن و بلهوسی نیست، بلکه اقتضای ذات است. بشر بالذات است و این حال ، فطرت ثانی اوست و اگر این فطرت ثانی نبود، فطرت اول و تشخیص سود و زیان و اشتغال به امور روزمره هم معنی و مورد نداشت. ادراک ماهیت اشیاء بدون سیر از فطرت اول به فطرت ثانی ممکن نیست…” داوری اردکانی ⭕️ جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد: 📙کتاب “فلسفه چیست؟”نوشته رضا اردکانی 📕کتاب “گفت گویی میان وفیلسوفان مسلمان” نوشته حمید طالب‌زاده 📗کتاب “ما و تاریخ فلسفه اسلامی” نوشته رضا داوری اردکانی 📙کتاب “هستی در اندیشه فیلسوفان” نوشته اتین ژیلسون ترجمه حمید طالب‌زاده لینک کانال ↙️↙️ 🆔 @olum_ensani_eslami
📌 💢 درباره پیشینه علم دینی ، شخصیت هایی وجود دارند که در ارتباط با علوم غربی ، رویکردهایی مختلفی پیدا کردند. مطالب ذیل تا حدودی می تواند پیشینه این بحث را برای خوانندگان آشکار سازد. ⭕️ در ادامه بخوانید ↙️