📌 اندیشه شریعتی در اندیشه ها
💢 یکی از شخصیت های جنجالی قبل از انقلاب اسلامی جناب دکتر شریعتی می باشد که این جنجال در اندیشه های دیگر اندیشمندان نیز منعکس است که در ادامه اشاره خواهیم کرد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شهید بهشتی
💢 پیرامون دکتر و کار او و افکار او و کتاب های او و سخنرانی های او و حسینیه ارشاد جنجالی بود.
⭕️ خوب ، این جنجال بر سر ما هم می ریخت . مدام از ما می پرسیدند درباره دکتر چه نظری داری؟
⭕️ درباره کتاب های او چه می گویی؟ درباره طرز تفکرش چه می گویی؟ من هم معمولا با صراحت بیان می کردم که دکتر یک قریحه سرشار سازنده و آموزنده است؛ خطا ، اشتباه و لغزش در کار او هست و نمی تواند نباشد. اما هیچکس حق ندارد به خاطر این اشتباه ها و لغزش ها، ارزش های عالی و سازنده او را نادیده بگیرد ، چه رسد به اینکه به او حمله کند!!
⭕️ شریعتی؛ قریحه سرشار، اندیشه پویا / شهید آیتالله دکتر بهشتی | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 امام خامنه ای
💢 شریعتی یک چهره دردمند پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود، از جمله منادیانی بود از طرح اسلام به صورت یک ذهنیت و غفلت از طرح اسلام به صورت یک ایدئولوژی و قاعده نظام اجتماعی و یک ایدئولوژی راهگشای زندگی مطرح کند. این بعد از شخصیت شریعتی آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است و روی این بخش وجود او تکیه نمی شود. می بینید که اگر از یک بعد از قشری از مردم شریعتی چهره اش مبالغه آمیز جلوه می کند ، باز بخشی دیگری از شخصیت او و گوشه دیگر از چهره او حتی ناشناخته و تاریک باقی مانده است.
⭕️ گفت و گوی مجله سروش (شماره ۱۰۲ ، خرداد ۱۳۶۰ ) با حضرت آیت الله خامنه ای
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 امام موسی صدر
💢 چون خوب به افق می نگریم ، می بینیم مردی به نام دکتر علی شریعتی ظاهر شده است که می تواند به خوبی انقلاب اصیل ، افکار اصیل و ایدئولوژی اصیل منطقه ما را توضیح دهد. او برای ما ثروتی است که با هیچ قیمتی تعویض نمی شود.
⭕️ سخنرانی مراسم چهلم دکتر شریعتی / سخنرانی به زبان عربی بود و امام موسی صدر، خود، به منظور رساندن مفاد آن به ایرانیان، آن را به فارسی بر روی نوار ضبط کردند.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 علامه طباطبایی
💢 این جانب نوشته های دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفته ام و نوع مطالب ایشان استباه طبق مدارک دینی اسلامی غیر قابل قبول می باشد.
⭕️ جواب علامه طباطبایی به نظر خواهی دفتر ویژه اطلاعات
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 شهید مطهری
💢 من با استفاده از این طبقه موافق مشروطم. در گذشته موسسه حسینیه ارشادبا پیشنهاد و موافقت اینجانب از وجود این طبقه استفاده کرده است.این طبقه می توانند حلقه ارتباط فرهنگ غربی و فرهنگ اسلامی واقع شوند ولی مشروط به اینکه برنامه هایی که به وسیله این طبقه اجرا می شود، تحت نظارت و کنترل دقیق افرادی باشد که در فرهنگ اسلامی پرورش یافته اند و در علوم اسلامی اعم از تفسیر و فقه و اصول و کلام و فلسفه و ادبیات تخصص یافته اند و اگر این نظارت به طور دقیق و جدی صورت نگیرد ، زیان این گونه افراد و برنامه هایی که اجرا می کنند، از سودش بسی بیشتر است.
⭕️ دستنوشته شهید مطهری درباره نخبگان مسلمان پرورشیافته در فرهنگ غرب
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آیت الله مصباح یزدی
💢 آن سیمایی که از شریعتی از لا به لای نوشته ها و گفته هایش برای من مجسم شده _ اگر درست تشخیص داده باشم _ آن است که ایشان آدمی نیست که دنبال منطق صحیحی باشد . یک آدم مغروری است که اهداف خاص روشنفکرانه غربی غیر اسلامی دارد و مسائل اسلامی را یک پوششی قرار داده است برای پیشبرد آن اهدافش .... آنچه برای او اصالت دارد ، یک هدف اجتماعی است که می خواهد قهرمان آزادی خواهی بشود.
⭕️ خاطره ی آیت الله مصباح از علی شریعتی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 جریان شناسی #دکتر_علی_شریعتی
💢 استاد #امین_اسدپور بخاطر تاثیر گذار بودن #جریان_شریعتی در بدنه اجتماعی و فرهنگی #ایران_اسلامی به جریانشناسی این گروه می پردازد .
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
13890420-001.WAV
31.71M
📌 جریان شناسی #دکتر_علی_شریعتی
💢 ارائه دهنده
⭕️ #استاد_اسدپور (#جلسه_اول)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
13890421-002.mp3
19.06M
📌 جریان شناسی #دکتر_علی_شریعتی
💢 ارائه دهنده
⭕️ #استاد_اسدپور (#جلسه_دوم)
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌چرا برای گفتمان علوم انسانی اسلامی در ایران جریان شریعتی مهم است؟!
💢 نسبت جریان علمی انقلاب اسلامی با جناب آقای شریعتی همان حالتی را دارد که در جناب فردید تصویر شد.
⭕️ ایشان ذیل پروژه اصلی خود یعنی بازگشت به خویشتن سعی دارند تمام ظرفیت های اسلام را فعال کنند ولی منفعلانه!!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 نسبت جریان علمی انقلاب اسلامی با جناب آقای شریعتی همان حالتی را دارد که در جناب فردید تصویر شد.
⭕️ ایشان ذیل پروژه اصلی خود یعنی بازگشت به خویشتن سعی دارند تمام ظرفیت های اسلام را فعال کنند ولی منفعلانه!!
⭕️ دکتر شریعتی در تصویر سازی از پروژه اصلی خویش مطرح می نماید که ما چندین خویشتن داریم حال باید به کدام بازگشت داشته باشیم؟
🔻آیا به همین خویشتن مسخ شده ای که به ما نشان داده اند باز گردیم که در این صورت بازگشت معنایی ندارد!! یا آنکه به سنت پرستی و کهنه پرستی و ارتجاع جدید رجوع کنیم!!
🔻در دیدگاه ایشان اومانیسمی که امروز در غرب مطرح شده یک دروغی است که می خواهد شخصیت فرهنگی و وجودی همه ما را نفی کند تا در یک بشریت موهوم دروغینی که وجود ندارد حل شویم!
🔻دکتر شریعتی می گوید از نظر غربی ها باید بقیه ملیت ها همه افتخارات و ارزش های خود را نفی کنند و به صورتی در بیایند که از خودشان تخلیه بشوند. از نظر ایشان تخلیه از خویش یک اصطلاح اگزیستانسیالیستی است ولی نه اگزیستانسیالیسم سارتر بلکه هایدگر.
⭕️ دکتر شریعتی در ادامه بیان می کند ما باید به خویشتن بالفعل و فرهنگ اسلامی خود بازگردیم. اما مسئله این است که کدام اسلام . آیا به اسلامی که در متن جامعه به صورت تکراری و ناخودآگاه وجود دارد؟ بازگشت به آنکه تحصیل حاصل است و الان مردم بر اساس آن زندگی می کنند و ایمان دارند و هیچ فایده ای هم ندارد و بلکه همان یکی از عوامل رکودشان است و یکی از عوامل سنت پرستی و جهل پرستی و گذشته پرستی و شخص پرستی و تکرار مکرات است!
⭕️ و در ادامه اسلام مورد تایید خود را اسلام آگاهی بخش مترقی معترض و به عنوان یک ایدئولوژی آگاهی دهنده و روشنگر مطرح می کند و این آگاهی را بر پایه عمیقترین واقعیت معنوی و شخصیت حقیقی انسانی که موجود در متن جامعه اسلامی است تصویر می نماید.
⭕️ ولی در تحلیل چنین اسلامی مبارزاتی شدیداً متاثر از دیالکتیک هگلی و مارکسی بوده همانگونه که در تقریر هستی شناختی خودبیگانگی متاثر بودن خود از هایدگر را آشکار می کند که هر دوی این تاثر ها دوباره بین اسلام و فهم ایشان از اسلام فاصله می اندازد چرا که ایشان غرق در مولفه های مدرن به ابژه خود یعنی دین اسلام نظاره گر هستند.
⭕️ تاثر از سایر اندیشمندان مدرن غرب نیز بدون بازخوانی در سنت اسلامی و به کار گیری آنها در فهم دین نیز می تواند نشانگر التقاط باشد.
⭕️ این جریان با این پشتوانه فکری توانسته نقش بسیاری در فهم اجتماعی از سنت به معنای عام خود و قرآن داشته باشد که این باعث نزدیکی عنوان جریان اسلام اجتماعی امام خمینی با جریان اسلام اجتماعی دکتر شریعتی می شود ولی با معنون متفاوت!
⭕️ و از سوی هم نوع نگاه دکتر شریعتی به اسلام اجتماعی خود نفی کننده نظام های اجتماعی مبتنی بر اسلام می باشد چرا که ایشان در ادبیات خود تاکید بسیاری بر اسلام اجتماعی نهضتی دارد و نهضت را در مقابل نظام حاکم قرار می دهد!
⭕️ بخاطر همین جریان علمی علوم انسانی اسلامی باید با فهم و نقد صحیح این رویکرد اسلامی اجتماعی به طرح ایجابی اجتماعی از اسلام برسد که ریشه در سنت معرفتی و فرهنگی ما دارد.
#تحلیل
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
📌 نسبت سایر علوم اسلامی با علوم انسانی اسلامی
💢 جلسه گذشته درباره منطق و فلسفه سخن گفته شد و این جلسه ورودی خواهیم داشت به علوم دیگر.
⭕️ اشکال) مصطفی ملکیان معتقد است که ملاک آزمون پذیر بودن علم در عرصه علوم انسانی اسلامی نمی تواند محقق شود لذا نمی توان چنین علومی را ممکن دانست!
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 جلسه گذشته درباره منطق و فلسفه سخن گفته شد و این جلسه ورودی خواهیم داشت به علوم دیگر.
⭕️ اشکال) مصطفی ملکیان معتقد است که ملاک آزمون پذیر بودن علم در عرصه علوم انسانی اسلامی نمی تواند محقق شود لذا نمی توان چنین علومی را ممکن دانست!
🔻 در جواب چنین اشکالی باید گفت که در عرصه علم مدرن غربی نیز تمام امور آزمون پذیر نیستند.
🔻 در ضمن از حیث هستی شناختی امور غیر تجربه پذیری را نسبت به انسان اثبات می کنیم که قابلیت آزمون را ندارد.
🔻سوما اسلام در بعضی از امور با حفظ ملاک معرفت شناختی خود دعوت به آزمون پذیری نیز می کند.
⭕️ چرا در تولید علوم انسانی اسلامی باید به ظرفیت شناسی علوم اسلامی بپردازیم؟
🔻 امروز دین در قالب سنت و آیات مکتوب در اختیار ماست و از سوی هم معتقدیم این متون برای فرد و اجتماع برنامه ی جامعی ارائه کرده است.
🔻در میان علومی که عهده دار فهم متون می باشد نام علم دیگری تحت عنوان #علم_تفسیر نیز به چشم می خورد که علامه طباطبایی در مقدمه المیزان می فرمایند در تفسیر به معارف غیر فقهی قرآن ناظر هستیم اگر چه در اصطلاح قرآنی ، فقه شامل فهم سایر معارف نیز می باشد.
در نگاه قرآنی باید جهان جدیدی غیر از جهان مدرن به تصویر بکشیم که در این حوزه علامه طباطبایی می فرمایند : قرآن برای جامعه هدفی جز توحید ترسیم نمی کند و برای سلوک به توحید نیز سه لایه ای اعتقادی ، اخلاقی و تقنینی فردی و اجتماعی در نظر گرفته است و این مشخص می کند که نیاز به فهم قرآن برای تاسیس نظام معنایی جدیدی وجود دارد که برای انسان تصویری از مبدا ، مسیر و مقصد نمایان سازد که این باعث نفی انسان شناسی های این جهانی می گردد.
🔻در حوزه متون با چالش های اساسی دیگری نیز در حیطه ی سندی ، دلالتی و تطبیقی مواجه هستیم لذا نیاز به علمی پیدا می کنیم که این چالش ها را منتفی سازد که این علم همان #اصول_فقه می باشد.
در عرصه این علم باید به فکر گسترش حیطه منابع باشیم و چالش دیگری که وجود دارد فهم دلالی مسئله در قید زمان و مکان می باشد لذا باید گزاره های دینی را از زندان های زمانی و مکانی خارجی کنیم که به قانون کلی و جاوید تبدیل نماییم.
⚠️ نکته : باید با نگاه جدیدی به منابع روایی نظاره کنیم و تبویب جدیدی نیز به ارمغان بیاوریم غیر از تبویب کتب روایی امروز.
🔻#فقاهت مرحله تجویز می باشد اگر چه می توانیم برای این علم معنای عامی در نظر بگیریم.
فقه دارای تطورات مختلفی در طول تاریخ بوده است که در این تاریخ تطور فقها خیلی با مسئله حکومت مواجهه نداشته اند ولی در دوران صفویه با این مسئله تا حدودی مواجه شدند.
این مواجهه دوباره بعد از صفویه افول می کند تا اینکه با مدرنیته یکی از چالش اصلی جدید مواجه می شوند و این چالش بر عمق این افول می افزاید و در مشروطه فقها سعی دارند با ظرفیت فقه به مصاف این مسئله نائل گردند که این مواجهه تا انقلاب اسلامی و امروز ادامه دارد.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
🆔 https://eitaa.com/olum_ensani_eslami
44.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 آیا برای #نظم_جدید_جهانی آماده هستیم؟
💢 جرج هربرت واکر بوش در روز ۲۶ دی ۶۹ گفت: «این یک لحظه تاریخی است. ما در سالی که گذشت، پیشرفت بزرگی در اتمام دوره طولانی درگیری و #جنگ_سرد داشتهایم. ما این فرصت را پیش رو داریم که برای خود و برای نسلهای آینده #نظم_نوین_جهانی ایجاد کنیم.»
⭕️ برای اینکه بتوانیم مشخص کنیم ، آیا آماده #نظم_جدید_جهانی هستیم یا نه باید به سوالات زیر جواب دهیم:
🔻آیا #نظم_نوین_جهانی فقط در ساحت امر سیاسی و قدرت جهانی تقلیل پیدا می کند ؟
🔻آیا سایر ساختار های اجتماعی هم در این نظم نقش آفرین هستند؟
🔻بنیاد های هستی شناختی و معرفت شناختی #نظم_نوین_جهانی ریشه در چه مبانی دارند؟
🔻 نسبت #نظم_نوین_جهانی با #علوم_انسانی چگونه بوده است؟
🔻برای #نظم_جدید_جهانی #اندیشمند_ایرانی چه نقشی باید ایفا کند؟
🔻 آیا بدون پرداختن به پژوهش های زیر بنایی و رو بنایی می توان به نظم جدیدِ جهانی رسید؟
🔻آیا برای رسیدن به #نظم_جدید_جهانی نیاز به نقد مبانی #نظم_نوین_جهانی و تولید نظریه ایجابی در ساحت پژوهش های بنیادی ، میانه و مسئله محور وجود ندارد؟
⭕️ آیا می توان قدرت برآمده از مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی #نظم_نوین_جهانی را که مخالف این نظم نیز می باشد را به عنوان قطب مخالف به رسمیت شناخت؟
⚠️ #نظم_نوین_جهانی به عنوان یک اصطلاح در علوم اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد که غیر از معنای لغوی اراده شده از #نظم_جدید_جهانی است.
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 آیا برای نظم جدید جهانی آماده هستیم؟
💢 #امام_خامنه_ای : ببینید من در یکی دو سخنرانی قبلی گفتم که علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد.
⭕️ نقش ما ایرانیها، جایگاه ما ایرانیها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است. حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟ نمیشود دقیق گفت، نمیشود بدقّت گفت که نظمِ این چنینی است امّا میشود یک خطوطی را ترسیم کرد. یک خطوط اساسیای هست که مطمئنّاً این خطوط اساسی در این نظم جدید هست. خطّ اساسی اوّل عبارت است از انزوای آمریکا؛ آمریکا در نظم جدید جهانی منزوی خواهد بود. برخلاف آنچه ده بیست سال پیش بوش پدر گفت که امروز تنها قدرت مسلّط دنیا آمریکا است؛ بعد از قضیّهی حملهی عراق به کویت و ورود آمریکاییها و متلاشی کردن حملهی عراقیها، [بوش پدر] با غرور تمام ــ به این مضمون ــ گفت که امروز همهکارهی دنیا آمریکا است؛ در این نظم جدیدی که من میگویم نه، آمریکا دیگر جایگاه مهمّی ندارد و منزوی است.
⭕️ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 آیا برای نظم جدید جهانی آماده هستیم؟
#یادداشت
💢 امام خامنهای در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۱۱ درباره نظم جدید جهانی چنین تحلیلی را ارائه می دهند:
⭕️ «علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا میکند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد. نقش ما ایرانیها، جایگاه ما ایرانیها در این نظم جدید چیست؟ این یک سؤال مهم است. حالا این نظم جدیدی که بنده عرض میکنم که نظم کنونی به نظم جدید تغییر پیدا خواهد [کرد]، چیست؟ نمیشود دقیق گفت، نمیشود بدقّت گفت که نظمِ این چنینی است امّا می شود یک خطوطی را ترسیم کرد.»
⭕️ برای اینکه دقیق تر بتوانیم مسئله را تحلیل کنیم و نسبت علوم انسانی را با نظم جدید و قدیم مشخص کنیم باید به تعریف مفاهیم و تصویر نسبت ها بپردازیم.
⭕️نظم نوین جهانی به هر مرحله از تاریخ که با تحول اساسی در نظریه های اجتماعی و سیاسی_ریشه در تغییر بنیاد ها دارد_و توازن قوا در جهان همراه باشد ، اطلاق میگردد که هدف آن عبور از مرز های کشور ها و ارائه راهکاری برای فهم و حل مسائل از دریچه بنیاد های آن سیستم می باشد.اگر چه جعل این اصطلاح به چند دهه گذشته بازگشت دارد ولی معنای آن از زمان استعمار کهنه بین اذهان حاکم بوده است!
⭕️ پس از عصر روشنگری ادبیات جدیدی در تمام حوزه های اجتماعی پا به عرصه ی علم نهاد و کم کم این معرفت جهان را در نوردید و نظم یک نواختی را حاکم نمود تا اینکه جنگ ها و بحران های جهانی ظهور کردند و جریان های در مقابل این نظم حاکم قد علم نمودند برای تغییر!
⭕️ گروه های از قبیل مارکسیسم ها ، هایدگریسم ها و مکتب فرانکفورت ووو علیه این نظم برآمده از معرفت روشنگری شوریدند که در نهایت در شوروی و آلمان توانستند جریان قوی علیه تنها قطب دنیا_جریان روشنگری_فراهم آورند و در فاصلهی کمی هم بر قسمتهای عظیمی از دنیا مسلّط شدند. در پی این اتفاق جنگ سرد شروع شد. پس از تقابل ، سیاستمداران در دنیا مسائل را تنازل میدادند به دعوای بین دو قطب شرق و غرب و همه مسائل را از این دریچه فهم میکردند و این دوقطب را نظم مطلقی میدانستند که همه باید خود را ذیل آن تعریف کنند!!
⭕️ و بعد از فروپاشی شوروی و جریان روشنفکری ، فوکویاما در کتاب عاقبت تاریخ مدعی می شود که دیگر کار تمام است و بشر به تکامل اصلیاش رسیده، لیبرال_سکولاریسم تمام دنیا را خواهد گرفت!
⭕️ هانتینگتون در کتاب جنگ تمدنها ، تئوریهای جنگها و مناقشات امروز را به حوزهی فرهنگ می کشاند و مدعی می شود که همهی اینها در مقابل لیبرال_سکولار شکست میخوردند.
⭕️ نظریه «نه شرقی نه غربی» امام خمینی اولین نظریه ای بود که این نحوهی تحلیل مسائل را زیر سؤال برد در این دیدگاه برای حل و فصل مسائل دیگر نیاز نبود به دو قطب دنیا مراجعه کرد. امام چالش جدی و بزرگی را برای دوقطب آن دوران و بعدا برای تک قطب امروز به وجود آورد.
⭕️ در واقع انقلاب اسلامی ایران از سال ۱۳۵۷ تا کنون به عنوان قطبی در سطح جهان مطرح شده و ظرفیتهای بسیار بالایی برای تغییر معادلات منطقهای و جهانی دارد و دارای ظرفیتهای انسانی، علمی، دینی، اجتماعی و فرهنگی بالایی است که میتواند به عنوان یکی از قطبهای جهان در عرصههای سیاسی حضور بیابد.
⭕️ علوم انسانی به عنوان هنجار های تمدن ساز نقش زیادی در نظم نوین جهانی دارد لذا غرب و علی الخصوص آمریکا در حوزه علوم انسانی سرمایه گذاری بیشتری حتی در مقایسه با علوم پایه و تکنولوژی می کند و این در سطح جهانی است یعنی آنها می کوشند از طریق پمپاژ افکار خود بر حوزه های علوم انسانی که زیربنای افکار و اندیشه یک جامعه است به قوام این نظم جهانی کمک نمایند و در کل علوم انسانی به قول جناب داوری اردکانی شبیه به علم کلام است که می خواهد اندیشه ها و زیر بنا های فرهنگی و اجتماعی عصر مدرن را پاسداری نماید!
⭕️ از این رو، باید مسئله پایش علوم انسانی مورد توجه نخبگان باشد چرا که این علوم به عنوان زیربنای فکری جامعه ، سرباز های نرم قطب غربی شده است و این قطب سعی میکند از رهگذر علوم انسانی به سیستم فکری و عملی جریان مخالف نظم جهانی نفوذ نموده و آنها را هضم یا حذف نماید.
⭕️ از مطالب فوق مشخص شد که زمانی می توانیم از نظم جدید جهانی سخن بگوییم که بتوانیم نظریه اجتماعی غیر از شرق و غرب ارائه دهیم و اگر عمیق تر هم نظاره کنیم متوجه خواهیم شد که اگر چه لیبرالیسم و مارکسیسم و لوازم این دو مکتب از حیث روبنا در تضاد باهم شکل می گیرند ولی از حیث زیر بنا هر دو بر پایگاه روشنگری ایستاده اند.
⭕️ برای اینکه نخبگان ایران اسلامی هضم در پایگاه روشنگری اعم از تعین شرقی یا غربی آن نشود باید به فکر احیای زیر بنا محکم مبتنی بر جهان بینی خود برآید و بتواند روبنا های مبتنی بر آن فراهم سازند که مشکلات جهانی را حل و فهم نماید چرا که غایت نظام های جهانی یا همان تمدن ها ارایه راه حل و فهم مسائل جهانی می باشد!
لینک #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 استاد علی مصباح یزدی
💢 چون غربی ها به تفصیل در خصوص فلسفه های علوم انسانی بحث نکردند دچار خیلی از مغالطات شدند که حالا ما باید بنشینیم ، آن اشتباهات را در بیاوریم و به جای آن حرف صحیح بنشانیم.
#عصر_اندیشه
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌نسبت اصول فقه با علوم انسانی اسلامی
💢 مقدمه
🔻علم اصول یکی از مهمترین علوم اسلامی است که شاید بالندگی و پویایی او در بین علوم اسلامی در قله باشد.
#استاد_علیرضا_اعرافی
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 مقدمه
🔻علم اصول یکی از مهمترین علوم اسلامی است که شاید بالندگی و پویایی او در بین علوم اسلامی در قله باشد.
🔻در مورد ظرفیتشناسی علم اصول، چند سؤال اساسی مطرح میباشد:
۱) مبانی علم اصول در بحثهای علوم انسانی چه تأثیری میتواند داشته باشد؟
۲) روش شناسی علم اصول چه دستاوردهایی در مباحث علوم انسانی خواهد داشت؟
۳) در زمینه مسائل و ابواب علم اصول بیشترین مسائل و ابوابی که میتواند فایدهرسانی بکند کدام مباحث هستند؟ و همچنین ما میتوانیم روی کدام یک از نظریه هایی که مطرح بودند اتکاء کنیم؟
⭕️ قبل از پرداختن به بحث اصلی چند اصل و پیش فرض مطرح میشود:
🔻تأثیرات متقابل بین علوم انسانی و معارف وحیانی
میان علوم انسانی و اجتماعی و معارف وحیانی و اسلامی یک مناسباتی برقرار است. این مناسبات بر اساس روابط متقابلی است که بین معارف وحیانی و علوم انسانی و اجتماعی برقرار است.
🔻محورهای خدمات علوم اسلامی به علوم انسانی و اجتماعی
خدمتی که معارف وحیانی و به تبع آن علوم اسلامی میتوانند به علوم انسانی و اجتماعی ارائه بدهند در این محورها است:
۱) مبانی و مبادی: معارف وحیانی مشتمل بر گزارههای بسیار اساسی است که این گزارهها میتواند در علوم انسانی اثر بگذارد. نگاهی که به هستی، انسان، تاریخ، جامعه به عنوان مباحث کلان و کلی که در دین هست میتواند در حوزه علوم اجتماعی انسان، در روان شناسی، اقتصاد، جامعه شناسی و مسائل آنها اثر بگذارد.
۲) ارائه سوژهها و موضوعات به علوم انسانی و اجتماعی
۳) اهداف و جهت گیریهای علوم انسانی: آن نگاه ارزشی و معرفتی که در معارف وحیانی و دینی و اسلامی هست میتواند علوم انسانی را به این سمت یا آن سمت هدایت بکند.
۴) گزارهها و مسائل علوم انسانی و اجتماعی: علوم انسانی و اجتماعی یک مجموعه از گزارهها دارد که این گزارهها را میشود با گزارههایی که در دین است مقایسه کرد و آنها را با هم سنجید.
۵) روششناسیهای علوم انسانی
🔻محورهای خدمات علوم انسانی به علوم اسلامی و وحیانی
در نقطه مقابل، علوم انسانی و اجتماعی نیز میتوانند تأثیراتی را بر روی حوزه معارف و علوم اسلامی بگذارند که در این زمینه هم میتوان به چند محور اشاره کرد:
۱) سؤالات جدید و پرسشهای نو را فراروی علوم اسلامی قرار بدهد و منشأ این بشود که ما با نگاهی جدیدتر به سمت متون و منابع دینی برویم و استنطاق ما را قویتر بکند.
۲) در طبقه بندی علوم اسلامی یا تأسیس ابواب جدید در حوزههای کلامی و بیشتر ناظر به فقه: جوانههای این کارکرد را امروز شاهد هستیم. البته من در حوزه فقه چند باب جدید را که متأثر از طرح پرسشها در حوزه علوم انسانی است، پیشنهاد دادهام. بعنوان نمونه فقه تربیت و فقه روابط میان فردی دو عنوان از این عناوین است.
انباشت این موضوعات و شکلگیری یک رشته در حوزه علوم انسانی میتواند ما را منتقل کند به اینکه ابواب جدیدی را در فقه پایه ریزی کنیم و احیاناً در طبقه بندی و تبویب مسائل فقهی تغییراتی بدهیم.
۳) کارشناسی در موضوعات و تطبیق موضوعات و احیاناً زمینهسازی برای اینکه عناوین ثانوی و قواعد عامهای در حوزه فقه پیدا شود. که این مورد، بیشتر در حوزه فقه است.
۴) در حوزه پیاده سازی دین: به عنوان مثال در حوزه تبلیغ و ارتباطات، از حوزههای روانشناسی و مانند آن استفاده میشود.
۵) احیاناً ممکن است که علوم انسانی به صورت غیر مستقیم به شکلی در متدولوژی و روششناسی اثر بگذارد. وقتی علوم انسانی در مسائل فقهی یا اخلاقی توسعه میدهد بخاطر آن توسعه تبعاً در متدولوژی ما هم باید تحولی پیدا شود و توسعه پیدا کند.
پس بخاطر این ارتباط دو جانبه بین علوم انسانی و اجتماعی با معارف اسلامی است که می توانیم مثلا از علم اصول فقه در علوم انسانی استفاده کنیم.
#بخش_اول
ادامه دارد ...
http://meftaah.com/?p=22194
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢ارتباط علم اصول با حوزه موضوعات علوم انسانی
🔻بطور مستقیم نمیشود گفت علم اصول در حوزه مسائل علوم انسانی مستقیماً چه نقشی دارد، باید پیوندی بین معارف علوم انسانی و گزارههای آن و معارف وحیانی برقرارکنیم و ببینیم علم اصول بر معارفی که ناظر به حوزه علوم انسانی است چه تأثیری میگذارد.
🔻 همچنین ما مفروضمان این است که علوم انسانی مانند علوم طبیعی شامل علوم پایه و کاربردی است، و گزارههای موجود در آن به گزارههای توصیفی و تجویزی تقسیم میشود. به همین دلیل گزارههایی که در حوزه علوم انسانی و اجتماعی تولید میشود در حوزه توصیفیاتش میتواند با حوزه معارف وحیانی ما نسبتی را برقرار کند.
⭕️ ظرفیت شناسی علم اصول برای علوم انسانی
🔻علم اصول فقه دانشی است که کاملاً معطوف به گزارههای تجویزی فقهی دین است. ما الان یک منطق استکشاف گزارههای توصیفی و احیاناً تجویزی اخلاقی، به طور منظم و مدون نداریم.
🔻حالا ما در اخلاق چرا رشد نکردیم؟ زیرا اخلاق ما منطق اکتشافی اجتهادی نداشته است، در معارف البته اینگونه نیست، بسیاری از معارف ارتکازیات، است که بعضی از آن هم کم و بیش مدون است و در حوزههای معارفی و توصیفی هم باید مدون بشود.
🔻ما نیازمند این هستیم که در متدولوژی و روش شناسی علوم خودمان، حداقل علم دیگری مشابه علم اصول داشته باشیم.
۱) یکی علم اصول معارف یا علم اصول کلام (منطق اکتشاف گزارههای توصیفی به معنای عام)
۲) علم اصول اخلاق یعنی منطق اکتشاف گزارههای اخلاقی
۳) علم اصول فقه.
🔻 نکته بعد اینکه طبیعتاً این سه منطق اصولی، مشترکاتی دارد و هر یک مختصاتی دارد. آنچه که ما نهایتاً باید به آن برسیم در واقع یک مجموعهای از قواعد و روشهاست. و یک متدولوژی اکتشاف از منابع و متون دین داریم که اختصاص به توصیفیات و تجویزیات ندارد. در تجویزیات هم اختصاص به اخلاقیات و فقه ندارد که میشود مشترکش و یک بخش مختص دارد که در هر یک از این بخشهای توصیفی و تجویزی اخلاقی وتجویزی فقهی ما منطقهای ویژه خودش را باید داشته باشد .
🔻 ما باید هم مشترکات و هم متمایزاتشان را مشخص کنیم آن وقت هم یک نظام اکتشافی و یک منطق اجتهادی و اکتشافی جامعی در میآید که حاوی یک بخش مشترکات است.
🔻 اما حالا میخواهیم در تطبیق مسائل وارد بشویم، در علم اصول موجود واقعاً من معتقد به تورم علم اصول نیستم چرا که بسیاری از مسائل اصولی را هنوز کار نکرده ایم و حتی بسیاری از همین مباحث ریز هم در مسائل فقهی اثر دارد. همچنین معتقد نیستم که علم اصول ما خیلی با عقلیات مخلوط شده است؛ بسیاری از این تحلیلهای عقلی هنرهای اندیشمندان واقعاً بزرگ ماست و بازتاب و امتداد فقهی دارد.
🔻من فکر میکنم که علم اصول ما بالفعل الآن مشتمل بر بخش معظمی از منطق اکتشافی مشترک بین معارف توصیفی و تجویزی به همان معنای اخلاقی و فقهی است که یک بخشی از آن هم اختصاص به فقه دارد و ما وقتی که میخواهیم معارف وحیانی ناظر به علوم انسانی را تولید کنیم طبعاً از این علم اصول بینیاز نیستیم. همچنین دارای معارف تجویزی علوم انسانی است که همین علم اصول فقه آنجا مؤثر است.
🔻یک دور مباحث علم اصولمان را مرور کنیم. باید به عناوینی برسیم که این عناوین و محورها، محورهای منطق اکتشافی مشترکی است که هم در بخشهای توصیفی و هم در بخشهای تجویزی کارآمدی دارد.
🔻سه محور اصلی در حوزه مشترکات منطق اکتشاف معارف اعم از توصیفی و تجویزی عبارتند از:
۱) مجموعه مباحث الفاظ
۲) محورهای عمده ی بخش حجج و امارات در باب قطع
۳) باب خبر واحد، خبر متواتر و احیاناً سیره ، مشترکاتی از ارتکاز البته نه از مختصات فقه و محور تعارض و تعادل و تراجیح.
🔻سه حوزه دیگر هم هست که البته جزء حوزه منطق مشترک نیست، بلکه بخش مختصات فقهی است ۱- اوامر و نواهی ۲- مباحث عقلیه ۳- اصول عملیه
#بخش_دوم
ادامه دارد ...
http://meftaah.com/?p=22194
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
💢 ملاحظه بخش مشترکات این است که آنچه ما در فقه داریم ولو اینکه این عناوین و بعضی از این بحثها بصورت مشترک کارآمدی و کاربرد دارد ولی در مقام تطبیق و تولید عملیاتی با رویکرد فقهی است، قطعاً اگر همین مشترکات هم بخواهد از کارآمدی در حوزه اکتشافی اخلاقیات یا توصیفیات معارفی برخوردار شود باید این رویکردها بازسازی شود ولی علی الاصول این محورها مشتمل بر یک قواعد اکتشافی است که میتواند در حوزههای ناظر به علوم انسانی یا معارف دیگر هم کارآمدی داشته باشد.
⭕️ همانطور که در سه فصل عمدهای که ما جزء منطق ویژه فقه آن را به شمار میآوریم هم علی الاصول این مباحث ناظر به فقه است ولی در عین حال در تضاعیف این مباحث و در فروعات آن، مثل بحثهای استصحاب یک جاهایی داریم که به نحوی میتواند توصیفی و اخلاقی هم ارتباط برقرار کند.
⭕️ حال من یک عناوین و مسائلی را که عمدتاً ناظر به حوزه اکتشافی منطق مشترک نیست مختص فقه هم نیست بلکه مختص حوزههای معارفی است، به عنوان نمونه عرض میکنم.
⭕️ مثلا در بحث مولویت، سوال این است که ملاک دینی بودن یک گزاره چیست؟ در گذارههای تجویزی یک اصالت المولویه داریم که نرخ متداول فقه ما است. اما در حوزه کلام و معارف توصیفی ملاک این دینی بودن مولویت چیست؟ آیا ما اینجا اصل داریم یا نه؟ این یک بحث مهمی است که در منطق خاص ناظر به معارف توصیفی باید به آن توجه بشود و مشخص شود این گزارههای علمی که در منابع و متون وجود دارد و یا گزارههای عقلی چگونه دینی میشود؟ تمایز ارشادی و مولوی در این توصیفات چه ملاکی دارد؟ تحلیل این گزارههای اخباری و مناسباتش با گزارههای انشایی خیلی مهم است.
⭕️ بنده در مبحث فقه الاعتقاد که شروع کردم گفتم که ما دو پیش فرض داریم، اول اینکه فقه همه رفتارهای اختیاری را پاسخ میدهد ولو اینکه پاسخ اباحه باشد. دوّم اینکه فعل اختیاری جوانحی هم ما داریم که میتواند مشمول داوری فقهی بشود. بخشی از این فقه الاعتقاد در ابواب فقهی ما هست. مثل بحث ارتداد یا اخلاق یا نیت که گفته میشود اینها فقه عقیده است.
⭕️ اما در مورد فقه جوانح، باید گفت همه این گزارههایی که در قرآن آمده است، گزارههای توصیفی و گزارههایی که در قرآن نیامده و از عقل استکشاف کردیم، در مورد فقه جوانح است چرا که اعتقاد، شناخت و باور من به آن تعلق میگیرد.
⭕️ مثل فقه ملکات و صفات است که می گوییم فقه راجع به آن داوری کند در رفتارهای اخلاقی مستقیم، هر رفتار اخلاقی وقتی اختیاری باشد فقه باید بگوید که آری یا خیر. جالب اینکه اگر به ابواب وسائل مراجعه شود مرحوم حر عاملی نگاه دقیق تری به این اوصاف دارد، یا نظام سازی که مرحوم شهید صدر آورده است. ما باید از این گزارهها به منظومههایی برسیم و از آن به گزارههای بنیادی در اقتصاد، در سیاست و در بخشهای دیگر برسیم.
⭕️ ما در روششناسی علوم اسلامی دو نوع روششناسی داریم یک روششناسی استنباط گزاره داریم که بیشتر موضوع محور است و خیلی کار به متن ندارد. یک روش متن محور داریم که در آن یک قواعد تفسیر متن داریم که شامل آیات و روایات است. یک قواعد ویژه آیات داریم و یک قواعد ویژه روایات. یعنی ما یک قواعد مشترکی داریم که در قرآن و سنت می آید و یک چیزهایی ویژه قرآن داریم که در سنت نمیآید یک روشهای ویژه سنت داریم که در قرآن نمیآید.
⭕️ این در حقیقت میتواند مکمل آن روششناسی موضوع محور باشد.علم اصول فقه ما متمرکز روی موضوع است و کار به متن ندارد. ولی در قواعد تفسیر، متن قرآنی را بیشتر مورد عنایت قرار میدهیم بنابراین حتما باید از این تقسیمات استفاده بشود و همدیگر را تکمیل کنند.
#بخش_سوم (تمام)
http://meftaah.com/?p=22194
لینک کانال #علوم_انسانی_اسلامی ↙️↙️
https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b