eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.5هزار دنبال‌کننده
754 عکس
132 ویدیو
60 فایل
❇️ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ◽️آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ◻️مدیر مسئول: @hamedshams ◽️جانشین مدیر مسئول: @saeed_karimdadashi ◽️ادمین: @Ghobar1291
مشاهده در ایتا
دانلود
وصیت‌نامه الهی سیاسی امام خمینی.pdf
1.03M
❖وصیت نامه الهی سیاسی امام خمینی «ره» • رهبر انقلاب: «وصیت‌نامه امام»،میثاق همیشگی امام با امّت است. همه باید این کلمات را درست بفهمیم و بر آن تدبّر کنیم، تا راه امام را اشتباه نکنیم. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | ❖ هویت طلبگی فراتر از قبیله گرایی سیاسی‌ • خطری که بین طلبه‌ها می‌بینم این است؛هرچه جریان اصولگرایی می‌گوید را تعبداً می‌پذیریم و خیال می‌کنیم ولی‌فقیه این است ، اما هرچه جریان اصلاح‌طلبی می‌گوید را نقد می‌کنیم. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ بازسازی نهاد سیاست و نقش محوری احزاب و جمهور • یادی از شهید بهشتی کنیم؛ ایشان می فرمود وجود حزب اگر «حزب» باشد ولو حزب کمونیستی باشد بهتر است تا باندهای سیاسی! حزب اساسنامه دارد؛ مرامنامه دارد؛ برنامه دارد؛ می دانید تکلیفش چیست؛ اما باند نه برنامه دارد؛ نه اساسنامه دارد؛ نه مرامنامه دارد. • الان اداره کشور دست دو باند است؛ من توهین نمی کنم، بحث جریان شناسی می کنم. حضرت آقا تعبیر می کنند قبیله! قبیله، دو باند، مرامنامه دارد؟ اساسنامه دارد؟ برنامه دارد؟ هیچ فرقی هم نمی کند، می خواهد قبیله اصولگرایی باشد یا قبیله اصلاح طلبی باشد. • شاهدش هم این است که می بینید می گویند عجب چرا دبیر فلان نهاد مهم را تغییر ندادند! این مال دولت قبل است، این مال دولت بعد است! اگر حزب واقعا بود اساسنامه داشت، مرامنامه داشت، مردم و نخبگان قدرت پیش بینی داشتند. مردم می توانند اظهارنظر کنند، نقد کنند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| ❖ انسان تک ساحتی «مطالعاتی در ایدئولوژی جامعه پیشرفته صنعتی» • هربرت مارکوزه از اندیشمندان مکتب فرانکفورت و از جمله مهم ترین صاحب نظران مکتب های انتقادی در غرب محسوب می شود."انسان تک ساحتی "از شاخص ترین آثار این اندیشمند است که در آن نگرش های انتقادی مارکوزه به ساختارها و مناسبات جامعه صنعتی غرب به خوبی بیان شده است. در این کتاب بعضی گرایش های نظام سرمایه داری آمریکا که به سوی جامعه ای بسته رهسپارند بررسی شده است.رفتن به سوی مرکزیت اداری، حکومت مطلقه شدن دموکراسی، بودن آزادی زیر نفوذ حکومت، ویرانگری تولید، نابودی سرزمین های دیگر و انسان ها و طبیعت، اسراف در مصرف مواد اولیه، زهر آلود ساختن هوا، مرکزیت یافتن نیروی شهوت و .... از محورهای مباحث این کتاب می باشد. ▫️لینک خرید فیزیکی کتاب 💻 https://www.iranketab.ir/c/34fbdb ▫️لینک خرید الکترونیکی کتاب 📱https://taaghche.com/book/191314 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ مردم و روشنفکران • • • سید عطاءالله مهاجرانی • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• با توجه به تجربه‌ام در سفر یک ماهه به نجف اشرف و عراق، در مقاله‌ای به این نکته اشاره کردم که می‌توان میان دنیای مجازی به معنای همین فضای توییتر و اینستاگرام و... و دنیای حقیقی تفاوت قائل شد؛ اجتماعات میلیونی مردم ایران در سوگ و فقدان شهیدان خدمت، شاهدی بود که از راه رسید و این دوگانگی و تفاوت را بیشتر نشان داد. • در فضای مجازی گفته می‌شد که مردم ایران از فقدان ابراهیم رییسی و همراهان در فاجعه‌ی سقوط بالگرد نه تنها متأسف نیستند، بلکه خوشحالند. نشانه‌هایی از خوشحالی مانند رقص و پایکوبی و برهنگی که البته معلوم نبود کی و کجاست، منتشر کردند. اما در دنیای حقیقی در تبریز و قم و تهران و مشهد، حکایت دیگری جاری بود. دریایی از مردم در خیابان‌ها و میدان‌ها جاری شده بود. خوشبختانه نمایندگان رسانه‌های جهانی که هوشمندانه دعوت شده بودند، گوشه‌هایی از واقعیت دنیای حقیقی را منتشر کردند. • می‌خواهم به تجربه‌ی بسیار مهم داستایفسکی در«دفتر یادداشت روزانه یک نویسنده» اشاره کنم. این کتاب با ترجمه‌ی«ابراهیم یونسی» و در سه جلد و 1500 صفحه به زبان فارسی ترجمه شده است. کتاب بی مانندی است و در تاریخ ادبیات و فرهنگ بی‌نظیر، داستایفسکی درست در نیمه‌ی دوم دهه‌ی پنجاه سالگی خود، در اوج آفرینندگی و کمال شخصیتی، در سال‌های 1876 تا 1880، یادداشت روزانه را نوشته و به بررسی و تحلیل مهم‌ترین مسائل آن روزگار روسیه پرداخته است. در تمام یادداشت‌ها، موضوع دوگانگی مردم روسیه و روشنفکران یا نخبگان سیاسی و فرهنگی و اجتماعی تکرار می شود. وقتی نوشته‌ی داستایفسکی را با دقت می‌خوانیم، می‌بینیم، گویی ما در ایران امروز با چنان دوگانه‌ای رویارو هستیم. • روشنفکرانی که حال و هوا و ارزش‌ها و زبانِ‌شان با مردم متفاوت است. مردم را دست کم می‌گیرند و بلکه تحقیر می‌کنند. نگاهِ‌شان به ارزش‌های آن سوی مرزهاست. سکولار از دهان شان نمی‌افتد! باورهای دینی و اخلاقی مردم را طرد می‌کنند. امر مقدس نداریم! به توانایی ملی باور ندارند. اما در مواجهه با واقعیت مردم سرگشته می‌شوند. البته این شهامت و صراحت را ندارند که اقرار کنند مردم را درست نشناخته بودند. برعکس وقتی با واکنش مردم رویارو می‌شوند، به تحریف واقعیت می‌پردازند. مردم را ناآگاه تلقی می‌کنند. • روشنفکران روسی خود را در برابر اروپا به معنی آلمان و انگلستان و فرانسه ناچیز و بلکه زبون احساس می‌کردند، رمان‌های تولستوی، آینه‌ی این استحاله به ویژه در تشبث روشنفکران و نخبگان به فرانسه دانی و فرانسه پرانی است. داستایفسکی نوشته است:«می‌گفتند(روشنفکران) که ما کشوری ناچیز و فقیر و بی اهمیت هستیم. با تمسخر به همه اطمینان می‌دادند که ما چیزی به نام«روح ملی» نداریم، زیرا ملت و مردمی نداریم و بین رهبری سیاسی و مردم وحدتی نیست. نیهیلیسم همه چیز را جویده است و سربازان تفنگ‌های شان را زمین می‌اندازند و مثل گله گوسفند فرار می‌کنند و مهمات و تدارکات نداریم و خودمان خوب می‌دانیم که توپ می‌زنیم! و پا را زیادتر از حدمان دراز کرده‌ایم.» • ببینید چقدر این حرف‌ها آشناست! گفتند آمریکا ظرف یک ساعت می‌تواند تمام توان دفاعی ایران را نابود کند. عین‌الاسد اتفاق افتاد. گفتند ایران جرأت مقابله با اسراییل را ندارد، «وعده‌ی صادق» اتفاق افتاد. گفتند مردم علیه نظام هستند و نظام 8 درصد بیشتر طرفدار ندارد. دریای جمعیت مردم به تکاپو درآمد. گفتند رهبری کاریزمایش با خاک یکسان شده است! دیدند با یک جمله آیت‌الله خامنه‌ای و آرامشی که در کلام ایشان بود، ملت و کشوری که نه مجلس داشت و نه رییس جمهور، مثل سرو ایستاد و قامت خم نکرد و کمترین اختلالی در اداره کشور پیش نیامد و عمق اقتدار ملت و کشور و نظام بیشتر شد.همسایگان و دیگر کشورها پررنگ‌تر از همیشه، با حضور در مراسم فقدان شهدای خدمت اشتیاق خود را برای توسعه روابط یا بازسازی روابط با ایران نشان دادند. • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ دفتر یادداشت روزانه ی یک نویسنده • «می گفتند (روشنفكران) كه ما كشوری ناچيز و فقير و بی اهميت هستيم. با تمسخر به همه اطمينان می دادند كه ما چيزی به نام «روح ملی» نداريم، زيرا ملت و مردمی نداريم و بين رهبری سياسی و مردم وحدتی نيست. نيهيليسم همه ‌چيز را جويده است و سربازان تفنگ‌های شان را زمين می اندازند و مثل گله گوسفند فرار می كنند و مهمات و تداركات نداريم و خودمان خوب می دانيم كه توپ می زنيم! و پا را زيادتر از حدمان دراز كرده‌ايم.» 🔹 فئودور داستايفسكی/دفتر يادداشت روزانه نويسنده/ ترجمه ابراهيم يونسی/جلد دوم/ص ۹۶۰ ▫️لینک خرید فیزیکی کتاب 💻 https://www.iranketab.ir/c/4871f6 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ امتداد حکمت و فقه جواهری • از دیرباز فقه و حکمت دو علم جدای از هم بوده اند که بر دو ریل موازی در کنار هم حرکت می کردند تا آنکه در سال های اخیر عنوان «امتداد حکمت» مطرح گردید . امتداد حکمت به معنای ایجاد دستگاه فلسفیِ سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است که در پیش از فقه جای می گیرد . امتداد حکمت جایگزینی برای روش استنباط فقهی نیست بلکه برنامه ای است برای کمک به فقیه در راستای به روز رسانی و کارآمدی و ارتقاء فقه جواهری در عرصه شکل گیری انقلاب اسلامی ، نظام اسلامی ، دولت اسلامی ، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی می باشد. • • • استاد موالی زاده • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
▫️توسعه یا تجدید بنا فقه ؟ • امتداد حکمت به دنبال توسعه فقه است نه تجدید بنا آن . فقیه در حرکت علمی خود تکلیف گراست و فقه را بر اساس تکلیف علمی خود متناسب با نیاز بشر پیش می برد . فقه ، فقیه را به دنبال خود نمی کشاند بلکه فقیه است که فقه را بر اساس نیاز می سازد و از منابع معتبر استخراج می کند . • حکمت ،نگاه کلان به فقیه می دهد تا عرصه های کلان نیاز بشر را بر روی خود بگشاید و احساس تکلیف کند تا فقه را بدان عرصه ها بکشاند و ساختمان فقه را متناسب با آن توسعه دهد . • امتداد حکمت به «مقتضیات جهان» توجه دارد نه «مقتضیات زمان» که مقتضیات زمان را فقیه خود بدون نیاز به امتداد حکمت پاسخ می دهد . اما فقیه برای پاسخ به «کلان نیازها»ی بشر نیازمند شناخت مقصد اجتماعی و سیاسی و اقتصادی بشر در منظومه توحید ناب می باشد . • فقه کنونی مقصد حرکت انسان را بهشت جسمانی در نظر گرفته و تنها به نیازهای این مسیر پاسخ می دهد و از ظرفیت قرآن و اهل بیت در پاسخ به کلان نیازهای مقصد توحید که از مسیر عدالت اجتماعی می گذرد ، بهره نبرده است . حکمت این مقصد و این مسیر را به فقه می نمایاند . ▫️فقه تمدن ساز و امتداد حکمت : • فقه جواهری با آنکه ظرفیت تمدن سازی را در خود دارد اما نگاه بالفعلی به مقوله تمدن ندارد بلکه تنها با فرد و زیست وی در یک اجتماع سر و کار دارد . • اگر فقیه بخواهد نگاهی تمدنی یابد تا ظرفیت تمدنی فقه را به فعلیت برساند بدون آشنایی با دستگاه فلسفی در عرصه اجتماع امکان پذیر نیست . دستگاهی که امتداد یافته قواعد توحیدی مانند بسیط الحقیقه در حکمت متعالیه می باشد . • نمونه بارز آن در عصر اخیر حرکت علمی امام خمینی در مساله ولایت فقیه است . امام خمینی همان ولایت فقیه موجود در فقه جواهری را با پیوست به دستگاه سیاسی برگرفته از توحید ناب قرآنی ، متحول کرد و نظام سیاسی شیعه را به رخ همگان کشاند . • نمونه دیگر آن جبهه مقاومت اسلامی است که امام خامنه ای همان کتاب الجهاد فقه جواهری را به دستگاه فلسفی در عرصه تمدن سازی برگرفته از توحید ناب ضمیمه کرد و کتاب الجهاد را به فقه المقاومه تبدیل کرد و آن را به عنوان نماد تمدن سازی اسلامی به جهان ارائه کرد . بنابراین امتداد حکمت بدون فقه ابتر خواهد بود همانگونه که فقه بدون امتداد حکمت به عرصه های کلان زندگی بشر وارد نخواهد شد . • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ دوره جامع بهاره «ماجرای امتداد حکمت» 🔸 نسل سوم : علامه سید محمد حسین طباطبایی 🔸 با ارائه : استاد امین اسدپور ▫️یک شنبه/۲۰خرداد/ساعت۲۰/۳۰ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6800 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ امتداد حکمت در سیاست و اجتماع • دو سه نکته درخصوص آموزش فلسفه و پژوهش فلسفی عرض می‌کنم، که خوشبختانه دیدم در ذهن بعضی دوستان هم هست. • • • ۲۹/دی ماه/۱۳۸۲ • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
• یکی مسأله‌ی امتداد سیاسی - اجتماعی فلسفه است که من مکرّر به دوستان گفته‌ام و الان هم در تأیید فرمایش بعضی از آقایان عرض می‌کنم؛ منتها نه با تعبیر رنسانس فلسفی؛ نباید به این معنا مطرح شود. ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. • نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. • فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن می‌کند: سیستم اجتماعی را معیّن می‌کند، سیستم سیاسی را معیّن می‌کند، وضع حکومت را معیّن می‌کند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن می‌کند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی می‌ماند و امتداد پیدا نمی‌کند. • شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا اللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه می‌شود و تکلیف حاکم را معیّن می‌کند، تکلیف محکوم را معیّن می‌کند، تکلیف مردم را معیّن می‌کند. • می‌توان در مبانی موجود فلسفیِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود می‌آورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن می‌کند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید؛ آن‌گاه یک دستگاه فلسفی درست کنید. • از وحدت وجود، از «بسیط الحقیقة کلّ الاشیاء»، از مبانی ملاّ صدرا، - اگر نگوییم از همه‌ی اینها، از بسیاری از اینها - می‌شود یک دستگاه فلسفیِ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درست کرد؛ فضلاً از آن فلسفه‌های مضاف که آقایان فرمودند: فلسفه‌ی اخلاق، فلسفه‌ی اقتصاد و.... این، یکی از کارهای اساسی است. این کار را هم هیچ‌کس غیر از شما نمی‌تواند بکند؛ شما باید این کار را انجام دهید. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ روح توحید؛ نفی عبودیت غیر خدا • این نوشتار، مقاله‌ای از حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای است که اولین بار، در سال 1356 چاپ شده‌است. معظّم له آن را به درخواست یک دانشجو و در پاسخ به این سؤال که «اعتقاد به توحید، عملاً چه نقشی در زندگی انسان دارد؟» نوشته‌اند. عنوان مقاله، نام یکی از فصول کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» است؛ و مطالب آن، بسط داده شده مطالب همان فصل است. معظّم له در این مقاله از 78 آیه توحیدی قرآن استفاده کرده‌اند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ خوانش مقاله عصر تصویر جهان 🔸 با ارائه : استاد امیر آقاجانلو ▫️ سه شنبه/۲۲خرداد ماه/ساعت ۲۰/۳۰ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ استاد مجتبی رستمی کیا • تجربه شخصی : هر چقدر از سیستم های رسمی شناسایی استعدادهای برتر و نخبگان فاصله میگیریم، نخبگان واقعی بیشتری یافت می شوند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی • در پنج بخش نوشته استاد امیر آقاجانلو ، خدمت مخاطبین فرهیخته ارائه داده می شود. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۱ از ۵ • سیاست و حقیقت، عمل و نظر، سقراط و ماکیاوللی، دوتایی های پرتکرار اندیشه حکمی و سیاسی است که با وجود قدمت هنوز جذاب و سرزنده اند. اگرچه امروز در سیاست و فلسفه کمتر کسی هنوز سودای حقیقت و تحقق مدینه فاضله دارد اما این هم از سرشت تناقض بار انسان است که نه تاب زندگی در مواجهه با حقیقت را دارد و نه توان سه طلاقه کردن و جدایی کامل آن را. تحمل هیچ یک از این دو طرف تناقض در توان وجود انسانی نیست. حکما گفته اند که ارتفاع نقیضین از مقام ذات شدنی است و شاید بتوان گفت از مقام تاریخ هم. • تاریخ چه زود هنگام به انسان آموخت که نمی تواند مدینه ای مبتنی بر فضیلت و صداقت بسازد اما از آن روز تا به حال هرگز جامعه ای نبوده که کسانی در آن میل به صداقت و عمل صادقانه نداشته باشند. از این رو میل به ساختن آرمان شهر که همواره در ذهن و ضمیر انسان حضور دارد قصه مشتاقی و مهجوری است. هم از این رو انسان برای آن مشتاق است و ندبه می کند و برای تحقق آن در تکاپو است و از جانب دیگر همه تلاش هایش به شکست انجامید و به سرمنزل مقصود نرسید. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۲ از ۵ • رودررویی سقراط با سوفسطائیان و سخنوران بیش و پیش از همه، تقابلی از جنس سیاست بود. تقابل دو گونه سیاست بود. سیاست فیلسوف و سیاست سوفسطایی یا به تعبیر بهتر تقابل سیاست و سلطه(نفی سیاست)، طنین پربسامد این تقابل در محاورات افلاطونی گویای ادامه این مسیر توسط او است و پس از افلاطون، ارسطو به نحو دیگر این علم را برافراشت. • سیاست برای افلاطون امر مهم است. از این رو در دوران بلوغ فکری و با وجود میان سالگی، برای انجام اصلاحات و اقدام سیاسی راهی سیراکوس شد و با جبّار آنجا برای ساختن مدینه فاضله خویش به همکاری برخاست. همکاری ای که عاقبتش شکست بود و آنچه افلاطون مورد نظر داشت لباس تحقق به تن نکرد. این شکست الگو و مثالی شد برای تحقق ناپذیر بودنِ پولیس و مدینه فیلسوفان، مدینه ای که بنیاد و سازه اش فضیلت و عقلانیت بود. با این حساب دیری نپایید که اهل دقت متفطن شدند که صحنه واقعی سیاست، همانست که ماکیاوللی می‌گفت نه آنچه افلاطون ترسیم می‌کرد. • چرا حقیقت در عرصه سیاست، شکست می خورد؟ از پولیس افلاطونی تا جامعه مدنی پس از انقلاب فرانسه تجربه تاریخی مویدی بر این بود که حقیقت در عرصه سیاست یا شکست می¬خورد و به مسلخ خوانده می¬شود و یا خودش درقالب ایدئولوژی تبدیل به استبدادی ترین نرم افزار حکومت های خودکامه شود. • از افلاطون تا هیدگر، فلاسفه کارنامه موفقی از حضور در فعالیت سیاسی نداشته اند چرا که منطق عرصه عمل و واقعیت سیاست، همان منطق قدرت و غلبه است. در عرصه عمل سیاسی ماکیاولی موفق است و نه سقراط. سلطه دست بالاتر دارد تا حقیقت. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۳ از ۵ • سیاست فلسفی یا همان حکمت عملی، در طول تاریخ متافیزیک از افلاطون تا هگل دارای مولفه های مشترکی است که می¬توان آن را یک خط سیر واحد دانست. این سیاست دست کم دو مولفه اساسی دارد. اول تقابل با سوفسطائیان و دوم ابتنا بر فضیلت و سعادت. • تقابل با سوفسطائیان یعنی تقابل با اصالت قدرت و سلطه. سیاستی که افلاطون دنبال می کرد در تباین با سیاست سوفسطایی است. سوفسطاییان ملاک فضیلت را در قهر و غلبه می دانستند و از اینرو نسخه فضیلت محور سقراط را به زیان جامعه می دیدند. آشکارترین جلوه این نزاع در محاوره گرگیاس و گفتگو با کالیکلس عیان می‌شود. • آنجا که کالیکلس در ستایش قدرت و سرزنش فلسفه خطاب به سقراط می‌گوید: "سقراط! این(فلسفه) چه هنری است که مرد مستعدی چون تو را بدین روز سیاه می‌نشاند و چنان ناتوان و درمانده می‌سازد که نه خود را بتواند از خطر برهاند نه دیگری را" • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۴ از ۵ • فلسفه، سیاست را در تقابل با اصالت قدرت می خواست و این در طول تاریخ فلسفه باقی ماند. سیاست آن سازه ای است که قدرت را تربیت شده و در حاشیه قرار دهد. اگر قدرت از بند فضیلت آزاد و صدر نشین شود، فلسفه و فضیلت به مسلخ خواهند رفت. • شکست فلسفه در عرصه عمل سیاسی از مهم ترین تراژدی های تاریخ حیات انسان است. اما این شکست موجب دست کشیدن از سیاست نبود. می بایست برای تحقق سیاست تلاش کرد و دست کم سقراط وار چون مگسی برای اهالی اصالت قدرت، آزردگی ساخت. سیاست نامه ها و پندنامه های سلاطین و نصیحت الملوک ها و اندیشیدن درباره مدینه های آرمانی و آرمان های مدینه، تلاشی در همین مسیر بود. اگر همه خیر قاببل تحقق نیست نباید ازبعض آن صرف نظر کرد. اصالت قدرت در عرصه سیاسی اگرچه کار راهانداز است اما به هراحتی زمینه تباهی انسان را پیش می کشد باید جایی برای فضیلت در سیاست باز شود. اما آیا به غیر از موعظه و دعوت راه دیگری هم وجود داشت؟ • دعوت به حقیقت چه در قامت فلسفه و چه در لباس دین، امری خنثی و خالی از خطر نبوده و منادیان حقیقت همواره در معرض خطر بوده اند. علت محاکمه سقراط و تصلیب مسیح همین مخاطره بود. ترویج حقیقت در ذات خود رادیکال ترین فعالیت سیاسی و مهم ترین مانع در ترویج و تحکیم اصالت سلطه است. • تجربه دعوت اهل حقیقت در زمان خودش اغلب توفیق کمی به همراه دارد. اصحاب سیدالشهدا، شاگردان سقراط و حواریون عیسی در عصر تبلیغ، افراد کمی هستند اما تاثیر تاریخی و شکل نمادین آن دعوت ها بیشترین تاثیر را در تحقق فضیلت در طول تاریخ داشته است. قیام و دعوت به حق در طول حیات داعیانش تاثیر اندکی بر جامعه می-گذارد اما حکایت آن قیام ها و الگو سازی از آن ها در طول تاریخ مهم ترین گواه بر حقانیت و از موثرترین راه ها برای تحقق و ترویج حقیقت است. سرونوشت اسوه های حقیقت و استقامت، توسط هنرمندان بهترین روایت زمینی و قابل فهم حقیقت شد و موجب روی آوردن فوج فوج مردمان. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ سیاست و حقیقت / سقراط یا ماکیاوللی ▫️بخش ۵ از ۵ • امروز آشکار شده که ظهور سیاست نه امری دم دستی و هر روزی که واقعه ای ناب در تاریخ حیات انسانی است. از عوامل ظهور این لحظه، توجه به اسوه هایی است که می توانند چراغ راه و سرچشمه حرکت انگیزه ها و اراده ها در متن تاریخ باشند. از این رو ظهور اسوه های حقیقت، کم از ظهور داعیان و واعظان حقیقت ندارد. • سیاست مدار فاضل که منطق سلطه و اصالت قدرت را نادیده می گیرد، فقط کاری اخلاقی انجام نداده بلکه در نزاعی تاریخی وارد شده و توانسته جانب حقیقت را در عمل برتری دهد. وجود چنین سیاست مداری رادیکال ترین کنش سیاسی در جهت احیای امر سیاسی و فلسفه است.اگرچه ظهور سیاست چون انکشافی نادر در تاریکنای تاریخ است اما همین بارقه ها و نوادر فضای رسمی، سیاستِ سلطه محور را آزار می‌دهد و به سخره می‌گیرد. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ جمهور/ افلاطون • کتاب جمهور، اثری فلسفی نوشته ی افلاطون است که در سال 381 پیش از میلاد مسیح به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب که به شکل گفت و گویی میان سقراط و سه هم صحبت دیگر نوشته شده، تلاشی است برای تعریف جامعه ای سعادت محور و انسانی آرمانی که در آن زندگی می کند. در طول این گفت و گو، سوال های دیگری نیز مطرح می شوند: خوبی چیست؟ واقعیت چیست؟ دانش چیست؟ کتاب جمهور علاوه بر این، به هدف تعلیم و تربیت و نقش هم زنان و هم مردان به عنوان «محافظین» نوع بشر می پردازد. افلاطون با شفافیتی خارق العاده و استفاده های استادانه اش از داستان های تمثیلی، جامعه ای را به تصویر می کشد که در هماهنگی کامل است و توسط «پادشاهان فیلسوف» اداره می شود. ▫️لینک خرید فیزیکی کتاب 💻 https://www.iranketab.ir/c/7946d3 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ شهریار/ نیکولو ماکیاوللی • کتاب شهریار، اثری نوشته ی نیکولو ماکیاوللی است که در سال 1513 به رشته ی تحریر درآمد. این کتاب، اثری جریان ساز در حوزه ی فلسفه ی سیاسی مدرن است و ماکیاوللی را اغلب به خاطر خلق آن به یاد می آورند. کتاب شهریار که به عنوان رساله ای در مورد بایدها و نبایدهای حکمرانی برای شاهزداگان نگاشته شد، یکی از اولین و تأثیرگذارترین آثار در عرصه ی علوم سیاسی در سطح جهان است. تفاوت اصلی این کتاب با سایر آثار سیاسی، جدا کردن آرمان گرایی های اخلاقی و هنجارهای انسانی از ملزومات و نیازهای حکومت کردن در دنیای واقعی است. همین جنبه از اثر ماکیاوللی است که باعث شده نام این نویسنده، یادآور فرصت طلبی های غیراخلاقی باشد. ▫️لینک خرید فیزیکی کتاب 💻 https://www.iranketab.ir/c/989eac • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ آراء اهل المدينه الفاضله و مضاداتها • آراء أهل المدينه الفاضله و مضاداتها از آثار مهم ابونصر فارابی(۲۵۹-۳۳۹ق) به حساب می آید. این کتاب به شرح و بیان دیدگاه‌های نویسنده در زمینه آرمان‌شهر اسلامی پرداخته شده است. فارابی در این اثر سعی کرد اصول منطقی و عقلانی زندگی بشری را با مبانی مذهبی که بدان سخت معتقد بود درآمیزد و طرحی نو برای اداره جوامع بشری دراندازد‌؛ بنابراین فارابی در همان قرون اولیه اسلامی به دنبال آرمان شهری است که اسلام نوید آن را داده و اصول آن را پایه‌گذاری نموده است ولی حکام به‌ظاهر مسلمان از آن فاصله گرفته‌اند. • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
📌 مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند؛ ❖ هرمنوتیک و شلایرماخر 🔸 با ارائه : استاد مجتبی رستمی کیا ▫️ پنج شنبه/۲۴ خرداد ماه/ساعت۱۶ 🔹 لینک ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=6938 • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b