eitaa logo
مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه
3.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
154 ویدیو
75 فایل
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] مجموعه ای‌ است که سعی دارد در عرصه ترویج گفتمان تحول علوم انسانی قدم بردارد. ❃ آدرس سایت: http://www.nsayeh.com ❃ مدیر مسئول: @hamedshams ❃ معاونت علمی و آموزشی: @saeed_karimdadashi ❃ ادمین: @Mahdiniksefat
مشاهده در ایتا
دانلود
❖ چرا مدرسه علوم انسانی اسلامی [ آیه ] با وجود تأکید بر قید «اسلامی»، دوره‌هایی در زمینه و ارائه می‌دهد؟ ❃ در سنت آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه، دو رویکرد اصلی به نام‌های «علم الموازنه» و «علم الخلاف» همواره مورد توجه بوده‌اند. در این دوره‌ها، مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه با بهره‌گیری از این سنت دیرینه و هوشمندانه، تلاش می‌کند تا با انجام مطالعات تطبیقی میان اشتراکات و اختلافات سنن، به هویت‌بخشی سنت علوم انسانی اسلامی بپردازد. هدف این است که ظرافت‌ها و برتری‌های سنت اسلامی در مقایسه با دیگر مکاتب فکری به‌وضوح نمایان شود. این فرآیند نه‌تنها در بعد تاریخی، بلکه در ساحت اجتماعی علم نیز نقش محوری ایفا می‌کند. https://eitaa.com/AyeSchool
❖ اسلام، اجتماع و تمدن ❃ به طور كلى دين نسبت به روش‌هاى اجتماعى ديگر، موقعيت ممتازى دارد و «اسلام» نيز در ميان ساير اديان، موقعيت ممتازى را دارا مى‌باشد. ازاين روى اسلام از هر روش ديگرى به حال جامعه بشرى سودمندتر است. اين حقيقت را با يک سنجش بين اسلام و ديگر اديان و نيز با روش‌هاى اجتماعى ديگر، به خوبى مى‌توان دريافت. ❃ در واقع «اسلام» در ميان همه اديان، تنها دينى است كه صددرصد «اجتماعى» است. تعلميات اسلام نه مانند كيش كنونى مسيحيان است كه تنها «سعادت اخروى» مردم را در نظر گرفته و درباره سعادت دنيوى آنان ساكت باشد، و نه مانند آيين فعلى يهود است كه تنها خوشبختى مادى «ملتى» را وجهه همت قرار دهد. تعليمات اسلام مانند دستورهاى بى دينان مجوس و بعضى مذاهب ديگر، به چند موضوع محدود از اخلاق و اعمال نپرداخته است. ❃ در اسلام تعليم و تربيت و سعادت دو جهانى همه مردم، آن هم براى هميشه و در هر زمان و مكان، در نظر گرفته شده است و بديهى است كه غير از اين، راهى براى اصلاح جامعه‌ها و سعادت دو جهانى مردم نيست؛ ❃ زيرا: اولًا: تنها اصلاح يک جامعه يا يک ملت در ميان همه جوامع بشرى با روابط جهانى كه روز به روز نزديک تر و محكم‌تر مى‌شود، كوششى است بيهوده و در حقيقت مانند تصفيه كردن يک قطره آب است در استخرى بزرگ يا نهرى آلوده! ثاثياً: تنها اصلاح يک جامعه با غفلت از جوامع ديگر، امرى خلاف حقيقت «اصلاح طلبى» مى‌باشد. در تعليمات اسلام تمام افكارى كه در آفرينش جهان و انسان ممكن است در مغز بشر جلوه كند، و همه اخلاقى كه مى‌تواند در نفوس مردم جايگزين شود، و هم‌چنين همه اعمال و فعاليت‌هايى كه مى‌شود از يک انسان در محيط زندگى بروز نمايد، بررسى شده است. ❃ اما راجع به افكار در اسلام آن قسم انديشه هايى كه جنبه واقع بينى دارد و در رأس آن‌ها «توحيد» خداى متعال جا دارد، انتخاب گرديده و اصل و ريشه قرار داده شده است. ❃ و در اخلاق اسلام، آنچه در واقع و نزد عقل سليم پسنديده است، انتخاب شده و بر پايه و بر اصل «توحيد» استوار گرديده است. سپس روى پايه و اصل اخلاق، يک سلسله «مقررات و قوانين عملى»- احكام- كه همه جزييات زندگى انسان را بررسى مى‌كند، تشريع شده و در نتيجه وظايف فردى و اجتماعى هر سياه و سفيد، شهرى و بيابانى، مرد و زن، كوچک و بزرگ خادم و مخدوم، حاكم و محكوم، توانگر و درويش، در حال عادى و استثنايى روشن گرديده است:{«كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ»}. ❃ هر كسى بر اصول معارف و تعليمات اخلاقى اسلام و فقه اسلام به ديده تحقيق بنگرد، درياى بيكرانى را مشاهده خواهد كرد كه عقل دورانديش از احاطه محيطش و فكر از رسيدن به قعرش ناتوان است با اين همه، هر جز آن با اجزاى ديگر پيوسته و مرتبط و متناسب و روى هم يك واحد متشكل «خداپرستى» و «انسان پرورى» است كه خداى يگانه آن را به پيامبر گرامى خود وحى فرموده است. ❃ علاوه بر تشريع قوانين كلى و مورد نياز جوامع بشرى، اسلام با باز گذاشتن «باب اجتهاد» راه را براى گشودن و حل مشكلات بشرى باز گذاشته است تا دانشمندان بتوانند با جهد و جهاد و اجتهاد، اسلام را براى هر عصرى سازگار ... و براى همه دوران‌ها ماندگار سازند. ❃ علامه طباطبایی/ تعاليم اسلام/ ص293 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ شورای تحول به حوزه علمیه نگاه تصنعی نداشته باشد! ❃ نگاه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نباید به حوزه علمیه صرفا استفاده و بهره بردن باشد بلکه باید این گونه بنگرد که حوزه علمیه در علوم انسانی موضوعیت دارد و فرصت مستقل در نقش‌آفرینی در علوم انسانی داده شود. ❃ حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا https://eitaa.com/AyeSchool
❖ غرب شیدایی، حاکی از افول اندیشیدن در آکادمی ایران ❃ علم دینی به عنوان یکی از جریان‌های فکری برآمده از زیست‌بوم ایرانی اسلامی، از دیرباز مورد توجه بوده و پیش از ظهور جریان‌های خارجی، درگیر مباحث و چالش‌های درون‌گفتمانی خود بوده است. با ظهور جریان‌های ناخوانده، به‌ویژه جریان منورالفکری، گفتمان علم دینی نه تنها با مخالفان درون‌گفتمانی، بلکه با مخالفان برون‌گفتمانی نیز مواجه شد؛ چالشی که تا به امروز ادامه یافته است. ❃ جریان منورالفکری از همان ابتدا قرائتی خاص از علم، که در قرن هجدهم میلادی رایج بود، را به رسمیت شناخت و با نگاهی فلسفی که علم دینی را باطل می‌پنداشت، سعی کرد با استفاده از اهرم‌های قدرت، این قرائت را در «آکادمی مدرن ایران» نهادینه کند. با این حال، این جریان در بسیاری از موارد نتوانست اندیشه‌های غربی را با حفظ بافت اصلی آن به درستی به آکادمی ایران منتقل کند و به ترجمه‌های ناقص و گاه غیردقیق متوسل شد. ❃ در دوران پهلوی، جریان منورالفکری با حمایت قدرت حاکم، توانست تا حدی گفتمان خود را در میان نخبگان ایرانی ترویج دهد و هرگونه اندیشه خارج از این چارچوب را غیرعلمی و نامعتبر جلوه دهد. پس از انقلاب اسلامی نیز، با وجود فقدان نظریه‌ای جامع برای حکمرانی علم، ایدئولوژی‌های روشنگری و پوزیتیویستی (که منورالفکران آن‌ها را ایدئولوژی نمی‌دانند، هرچند واقعیت خلاف این است) با قدرت به حیات خود ادامه دادند و تا امروز در سطح ملی و بین‌المللی به دنبال تسلط کامل بر آکادمی‌های دانشگاهی بوده‌اند. ❃ این جریان در مواجهه با جریان‌های علمی بومی، مانند فلسفه اسلامی، حکمت عملی و علم عمران، ابتدا آن‌ها را به عنوان ابژه‌هایی برای نقد معرفی کرد و سپس خود را به عنوان سنتزی برتر مطرح نمود. با تکیه بر قدرت نهادهای بین‌المللی و معیارهای علمی مورد نظر خود، سعی در منزوی‌کردن این جریان‌های بومی داشته است. ❃ با این حال، جریان منورالفکری به دلیل ناتوانی در ارائه ریشه‌های هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و انسان‌شناختی منسجم و واقع‌بینانه، فاقد قدرت استدلالی عقلی است و در بسیاری از موارد با استفاده از پروپاگاندا، مغالطه‌های کارکردگرایانه، اشتراک لفظی و ایجاد بحران هویت در میان نخبگان بومی، توانسته هژمونی خود را حفظ کند. ❃ در نهایت، این جریان شبه‌علمی از زمان ورود به ایران، در بسیاری از موارد وجود خود را نه از طریق مبانی علمی، بلکه با تکیه بر امور خارج از حوزه علم و اندیشه حفظ کرده است و در عین حال، جریان‌های مقابل را به غیرعلمی‌بودن متهم ساخته است. ❃ هیئت تحریریه مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــ ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
❖ به نام خداوند بخشنده و مهربان ❃ با یاد پیام‌آور رحمت و دانایی، حضرت محمد مصطفی (ص)، که در روز مبعث، نور هدایت را بر بشریت تاباند، مدرسه علوم انسانی با افتخار آغاز به کار می‌کند. این مدرسه، با الهام از تعالیم نبوی و با هدف ترویج ، تفکر نقادانه و ارزش‌های انسانی، گامی است در جهت پرورش نسلی آگاه، مسئول و متعهد به پیشرفت جامعه. ❃ ، یادآور رسالت بزرگ پیامبر (ص) در برقراری عدالت، برابری و گسترش علم انسان ساز است. مدرسه علوم انسانی نیز با همین رسالت، درصدد است تا با آموزش‌های عمیق و کاربردی در حوزه‌های مختلف علوم انسانی، دانش‌آموزان را برای مواجهه با چالش‌های فردی و اجتماعی آماده کند. ❃ ما بر این باوریم که علوم انسانی، به عنوان محور فهم انسان و جامعه، نقش کلیدی در ساختن آینده‌ای روشن و متعالی دارد. در این مسیر، همراهی و حمایت شما، خانواده‌ها و جامعه، برای ما ارزشمند و الهام‌بخش خواهد بود. 🔹مدرسه علوم انسانی چَمراس 🔹مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه 🔹با امید به آینده‌ای روشن و انسانی‌تر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❞ مدرسه علوم انسانی چَمراس ❝ ༺ https://eitaa.com/joinchat/386794541Ca0de88b43e
❖ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه برگزار می کند! ▫️دوره خوانش نقد عقل عملی ایمانوئل کانت ▫️با ارائه ی استاد امیر آقاجانلو 🔸 برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام 💻 https://nsayeh.com/?p=9388 • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ موضوع درسگفتار چیست؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b
| | ❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟ • • • • ༺ مدرسه علوم انسانی اسلامی آیه ༻ https://eitaa.com/joinchat/2315124922C2faae9826b