eitaa logo
از سلطان‌آباد تا آذرباد
88 دنبال‌کننده
109 عکس
2 ویدیو
1 فایل
یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستان شهریوری! اینجا درباره نوشتن و ادبیات حرف می‌زنم، متن‌خوانی شبانه و پادکست‌های روایت هم داریم. ارتباط با ادمین @azarbadirr
مشاهده در ایتا
دانلود
از سلطان‌آباد تا آذرباد
اول اینکه باید بدونید نویسنده همیشه همزمان باید روی سه‌تا طرح کار کند. یکی را بنویسد، در یکی مشغول طراحی داستان باشد و سومی هم را در دست پژوهش داشته باشد. اینطوری اگر داستان اول به هر دلیلی معلق شد، نویسنده کاسه چه‌کنم چه‌کنم دستش نگیرد. خب حالا بین این همه ایده و موضوع کدام را بنویسم؟ این یک سؤال با یک معادله چندمجهولی است. ❇️اول علاقه است. اول فهرستی از علایقتان را تهیه کنید و آنها را به ترتیب اولویت از بیشترین به کمترین مرتب کنید. نوشتن از چیزی که دوست ندارید شما را خسته می‌کند و بعد از مدتی از نوشتن زده می‌شوید. ❇️بعد نیاز جامعه است. باید تصویر روشنی از نیاز جامعه هم داشته باشید. علایق شما چقدر از نیازهای جامعه را پوشش می‌دهد؟ هرقدر دایره علایقان و نیاز جامعه هم‌پوشانی بیشتری داشته باشد، شما موفق‌تر خواهید بود. ❇️سومی ذائقه مخاطب است. بین ذائقه مخاطب و نیاز جامعه فرق است. ممکن است این دو با هم تضاد داشته باشند اما نباید به کلی آن را کنار بگذارید. ذائقه مخاطب چیز بدی نیست اما توجه به آن باعث دیده شدن بیشتر کارتان می‌شود. ❇️ناشر هم چهارمین متغیری است که باید به آن توجه کنید. ناشر لزوما شخص یا نهاد نیست. بلکه یک بستر هم می‌تواند باشد. اینکه ناشر شما چه قواعد و سیاست‌هایی در پذیرش اثر دارد روی انتخاب موضوعتان اثر می‌گذارد. ❌😐❌البته صادقانه عرض کنم؛ اغلب نویسندگان ما فقط به یکی از این عوامل توجه می‌کنند. یعنی یا صرفاً در دنیای انتزاعی فقط به علایق خودشان می‌اندیشند یا از خودشان سلب هویت می‌کنند و فقط به جامعه فکر می‌کنند یا به‌خاطر مخاطب هر کاری را انجام می‌دهند یا عروسک خیمه‌شب‌بازی ناشر می‌شوند. برای همین اکثریت عمر نویسندگی‌شان کوتاه است. 👨‍💻درباره نسبت به کار علمی و کار داستانی هم باید بگویم: اگر بخواهید در درازمدت در هر دو زمینه دانش و داستان حرفه‌ای شوید، به هیچ‌کدام نمی‌رسید. حرفه‌ای شدن یعنی توجه تامّ یه یک چیز خاص. می‌توانید یک استاد حوزه یا دانشگاه خوب و یک نویسنده متوسط باشید یا برعکس، یک استاد حوزه یا دانشگاه متوسط و یک نویسنده خوب. هر دوی اینها باهم جمع نمی‌شود. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت پنجاه و پنجم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده ماوی‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
از سلطان‌آباد تا آذرباد
نکته شماره ۱۰۵ نویسنده آنگاه به توانمندی می‌رسد که با قدرت و تسلط از میان طیف امکانات و ابزاری که د
نکته شماره ۱۰۶ استفاده از روشی که در نکته ۱۰۵ گفتم، مربوط به خشکی طبع است. قاعده‌ای همیشگی نیست. البته برای ورز دادن قلم خوب است یا اگر از الگوی طرح رمان استفاده نمی‌کنید می‌تواند کارکرد داشته باشد. اما اگر طرح رمانتان برای شما آشکار است، بر داستانتان مسلط هستید و می‌دانید چه می‌خواهید بگویید، نیازی نیست از این روش استفاده کنید. نوشتن موارد این چنینی را که برای جلوگیری از خشکی طبع است، بیهوده‌نویسی ندانید. نویسنده باید همیشه بنویسد. حتی اگر در لحظه بابتش دلیلی نداشته باشد. بله، ظاهرش این است که ساختار داستانتان به هم می‌ریزد اما این استدلال منطقی نیست. اگر قرار بود همه رمان‌ها را همیشه بر اساس نظم و منطق بنویسند، هر سال چهارتا رمان درمی‌آمد که همه‌شان مثل دفترچه راه‌اندازی لوازم خانگی می‌شد! از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و ششم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۱۰۷ گاهی افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن می‌شوند، به دنبال یک خلاقیت صددرصد هستند. می‌خواهند چیزی را بنویسند که تا قبل از آن نوشته نشده است. می‌خواهند طرحی نو دراندازند و سقف بشکافند! این دیدگاه غلط اندر غلط است. سال‌ها و قرن‌ها از تاریخچه نوشتن در میان انسان‌ها می‌گذرد. نویسندگان گوناگوان طی این مدت طلوانی هزاران اثر داستانی و ادبی نوشته‌اند و نویسنده امروزی این میراث عظیم را به ارث برده است. درباره هر موضوعی که فکرش را بکنید اثر داستانی نوشته شده است. اینکه ما ندیده‌ایم دلیل نمی‌‎شود وجود ندارد. این میراث عظیم داستانی، گنج بی‌پایانی است که می‌شود از آن استفاده کرد. البته منظورم این نیست که از روی داستان‌های دیگران رونویسی کنیم. نه. بلکه بفهمیم خلاقیت داستانی ابعاد گوناگون دارد و موضوع یکی از آن‌هاست. شخصیت یکی از آن‌هاست، مضمون و زاویه دید و موقعیت هم همینطور. به جای موضوع، روی کیفیت اثرتان وقت بگذارید. روی شخصیتش وقت بگذارید. در نوشتن به کم قانع نشوید و بدانید یک موضوع به ظاهر تکراری، اگر پرداخت خوبی داشته باشد، حتما برای خواننده جذاب است. به دنیای داستان‌های عاشقانه نگاه کنید. صدها و هزاران داستان عاشقانه در بازار کتاب وجود دارد اما عطش مخاطب برای خواندن داستان‌های عاشقانه بکر و خلاقانه هنوز فروکش نکرده است. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت پنجاه و ششم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده می‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
با عرض پوزش، به علت مشکلات فنی، امشب متن‌خوانی نخواهیم داشت. ان‌شاءالله جلسه پنجاه و هفتم متن‌خوانی قابوس‌نامه فردا شب برگزار می‌شود.
از سلطان‌آباد تا آذرباد
نکته شماره ۱۰۷ گاهی افرادی که تازه وارد دنیای نوشتن می‌شوند، به دنبال یک خلاقیت صددرصد هستند. می‌خوا
نکته شماره ۱۰۸ دسته دیگر نویسندگان تازه‌کار دنیای نویسندگی، پخته‌خوارها هستند. آرمان پخته‌خوارها آسانی است! آنها ذهن جست‌وجوگری دارند که به دنبال پرمخاطب‌ترین و جذاب‌ترین موضوعات روز می‌گردند. آن را پیدا می‌کنند، به ساده‌ترین و دم‌دستی‌ترین شکل ممکن می‌نویسندش و بعد هم منتشر می‌کنند. برای آنها کیفیت و ماندگی در انتهای اهمیت قرار دارد. همین باعث می‌شود در کوتاه‌مدت دیده شوند و بخت به آنها رو کند. اگر کمال‌گراها به میراث ادبی گذشتگانشان کاملاً بیگانه هستند پخته‌خوارها به سراغ جذاب‌ترین بخش‌های این گنجینه می‌روند و آن قسمت‌هایی را راحت‌تر می‌شود فروخت، انتخاب می‌کنند و با کمترین خلاقیت از رویش رونویسی می‌کنند و به دست مخاطب می‌رسانند. البته این دو گروه با هم یک وجه اشتراک دارند. هر دو برای مخاطب و کیفیت نوشتن ارزش درستی قائل نیستند. آنها بیشتر از همه به خودشان فکر می‌کنند و وقتی ازشان می‌پرسی چرا پیچیده یا دم‌دستی می‌نویسی و به مخاطب اهمیت نمی‌دهی، هر دو یک جواب می‌دهند: «من مخاطب خاص خودم را دارم!» از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و هفتم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
نکته شماره ۱۰۹ تداعی آزاد اگرچه از اصول مشاوران و روان‌کاوان است اما به درد نویسنده‌ها هم می‌خورد. اگر مدت‌هاست ایده جدیدی به ذهنتان نیامده است از تداعی آزاد استفاده کنید. اول از همه همه چیزهای حواس‌پرت‌کن مثل موبایل و اینترنت را از خودتان دور کنید. بعد بنشینید و بنویسید. می‌توانید از یک اسم شروع کنید. می‌توانید از یک اسم مشهور استفاده کنید یا از یک اسم ساختگی. دائم از خودتان درباره شخصیت سؤال بپرسید و پاسخ‌ها را هم یادداشت کنید. بعد او را درگیر یک مسئله حتی به ظاهر کم‌اهمیت کنید. مثلاً: عباس چاقوساز، او بیست و نه ساله است. شغل خانوادگی آنها چاقوسازی بوده است. آنها در شهر زنجان زندگی می‌کردند اما از ۳۴ سال پیش پدرش به کاشان می‌آید و در آنجا به چاقوسازی‌اش ادامه می‌دهد. در شهر کاشان که به مردمش به آرامی و قالیبافی مشهورند شغل پدر عباس در چشم بوده است. اما عباس مسحور تار و پود قالی شده است. این سحر و جادو از سمت دختری به نام سحر می‌آید که کارش رنگ‌آمیزی دستی نخ‌های قالی برای قالی‌های دستی است. اما ماجرا به همین سادگی نیست. وقتی عباس تصمیم می‌گیرد پا پیش بگذارد با ضربه سخت پدر سحر مواجه می‌شود. عباس درگیر یک ماجرای قدیمی شده است. یک راز قدیمی که فقط پدر سحر از آن خبر دارد و حالا عباس باید تاوانش را بدهد. (این خط داستانی در لحظه نوشته شد و هیچ فکر قبلی‌ای پشتش نیست.) برای تداعی آزاد هیچ محدودیتی نگذارید. شاید یک‌نفس سه چهار هزار کلمه هم نوشتید. نوشته شما می‌تواند شامل طرح کلی داستان، صحنه‌های کلیدی، گفت‌وگوهای پرتنش و خیلی چیزهای دیگر باشد. بعد از چند روزی به سراغش بروید. دقیق تحلیلش کنید و نقاط ضعف و قوتش را بررسی کنید. شاید رمان بعدی‌تان همین چیزی است که در تداعی آزاد به ذهنتان رسیده است. از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir
قسمت پنجاه و هفتم پادکست متن‌خوانی قابوس‌نامه را در شنوتو بارگزاری کردم. می‌توانید وارد کانال سیکا در شنوتو شوید و گوش کنید. ضمنا می‌توانید با کپی لینک آراس‌اسی که برایتان گذاشته‌ام، سیکاپادکست را در پادگیرهای دیگر به رایگان استفاده کنید. خوشحال میشم از هر پادگیری که استفاده می‌کنید، در کانال سیکا عضو شوید. منتظر پیشنهادها و دیدگاه‌هایتان درباره این مجموعه پادکست هستم. لینک فید آراس‌اس https://shenoto.net/feed/Seika لینک کانال سیکا در شنوتو https://shenoto.com/channel/podcast/Seika از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @azarbadir
هرشب خوانش متون کهن فارسی را ساعت ۲۱ شروع می‌کنیم. تا ۳۰ دقیقه دیگر متن‌خوانی قسمت پنجاه و هشتم قابوس‌نامه آغاز می‌شود. لینک حضور در جلسه قرار: https://gharar.ir/r/edb06cad از سلطان‌آباد تا آذرباد یادداشت‌های یک نویسنده و ویراستار داستانی @Azarbadir