خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
چند وقت پیش که در ایام نمایشگاه این مطلب را در کانال فرستادم، یکی از دوستان سؤال بالا را پرسید. گفتم
این هم یک مثال دیگر با چاشنی اجبار!😁😎
نکته شماره ۱۵۵
نیمهتمام خواندن؛ بخش اول
این عکس را ایام نمایشگاه کتاب سی و ششم از غرفه یکی از سکوهای کتابخوانی دیجیتال گرفتم. مخاطبان آمدهاند و درباره کتاب و کتابخوانی اعترافات نوشتهاند. من خیلیشان را خواندم. بیشترین بخش اعترافات مربوط به نیمهتمام کردن کتاب بود. برایم جالب آمد و دیدم همین فرصتی است تا واقعا به این سؤال پاسخ بدهیم. چرا یک کتاب را نیمهتمام رها میکنیم؟
جواب اول:
خواندن یک کار طاقتفرسا برای ذهن است. فرقی هم ندارد رمان است یا یک متن تخصصی. مطالعه تمرکز زیادی از ذهن میگیرد و برای ذهنی که عادت به این حجم از تمرکز ندارد، همیشه دنبال رهایی از این فشار است. این روزها فضای مجازی هم این حواسپرتی را تشدید کرده است.
پس اگر کتابی را در نیمه رها میکنید، ببینید کجای مطالعه هستید. آیا دارید اولین کتابهایتان را میخوانید یا نه، به عنوان کسی که زیاد مطالعه میکند بیشتر وقتتان را با در شبکههای اجتماعی میگذرانید؟ یا شاید هم تحت فشار و استرس هستید.
اگر تازه کتابخوان شدهاید، روی خودتان فشار نیاورید. در وعدههای کوتاه اما با فاصله کم مطالعه کنید. مثلا نیم ساعت مطالعه کنید، بعد به کار دیگری بپردازید بعد دوباره نیمساعت مطالعه کنید.
اگر مشکل از شبکههای مجازی است روی اراده و وضعیتتان کار کنید و وابستگیتان را به آنها کم کنید تا تمرکزتان بالاتر برود.
اگر هم تحت فشار و استرس هستید، اول از همه آن فشار و استرس را مدیریت کنید بعد به سراغ خواندن بیاید.
#نکات_خواندن
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
نکته شماره ۱۵۵
نیمهتمام خواندن؛ بخش اول
این عکس را ایام نمایشگاه کتاب سی و ششم از غرفه یکی از سکوهای کتابخوانی دیجیتال گرفتم. مخاطبان آمدهاند و درباره کتاب و کتابخوانی اعترافات نوشتهاند. من خیلیشان را خواندم. بیشترین بخش اعترافات مربوط به نیمهتمام کردن کتاب بود. برایم جالب آمد و دیدم همین فرصتی است تا واقعا به این سؤال پاسخ بدهیم. چرا یک کتاب را نیمهتمام رها میکنیم؟
جواب اول:
خواندن یک کار طاقتفرسا برای ذهن است. فرقی هم ندارد رمان است یا یک متن تخصصی. مطالعه تمرکز زیادی از ذهن میگیرد و برای ذهنی که عادت به این حجم از تمرکز ندارد، همیشه دنبال رهایی از این فشار است. این روزها فضای مجازی هم این حواسپرتی را تشدید کرده است.
پس اگر کتابی را در نیمه رها میکنید، ببینید کجای مطالعه هستید. آیا دارید اولین کتابهایتان را میخوانید یا نه، به عنوان کسی که زیاد مطالعه میکند بیشتر وقتتان را با در شبکههای اجتماعی میگذرانید؟ یا شاید هم تحت فشار و استرس هستید.
اگر تازه کتابخوان شدهاید، روی خودتان فشار نیاورید. در وعدههای کوتاه اما با فاصله کم مطالعه کنید. مثلا نیم ساعت مطالعه کنید، بعد به کار دیگری بپردازید بعد دوباره نیمساعت مطالعه کنید.
اگر مشکل از شبکههای مجازی است روی اراده و وضعیتتان کار کنید و وابستگیتان را به آنها کم کنید تا تمرکزتان بالاتر برود.
اگر هم تحت فشار و استرس هستید، اول از همه آن فشار و استرس را مدیریت کنید بعد به سراغ خواندن بیاید.
#نکات_خواندن
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
نکته شماره ۱۵۵ نیمهتمام خواندن؛ بخش اول این عکس را ایام نمایشگاه کتاب سی و ششم از غرفه یکی از سکوها
نکته شماره ۱۵۶
نیمهتمام خواندن؛ بخش دوم
این عکس را ایام نمایشگاه کتاب سی و ششم از غرفه یکی از سکوهای کتابخوانی دیجیتال گرفتم. مخاطبان آمدهاند و درباره کتاب و کتابخوانی اعترافات نوشتهاند. من خیلیشان را خواندم. بیشترین بخش اعترافات مربوط به نیمهتمام کردن کتاب بود. برایم جالب آمد و دیدم همین فرصتی است تا واقعا به این سؤال پاسخ بدهیم. چرا یک کتاب را نیمهتمام رها میکنیم؟
جواب دوم:
کتاب بد دومین عامل نیمهتمام ماندن مطالعه است. هر کس کتابی مناسب سن و جنس و نیازهایش بخواند. شهرت یک نویسنده یا تبلیغات صرف نمیتواند دلیل اصلی ما برای خرید کتاب باشد. کتاب را بهخاطر نیازهایتان بخوانید، حتی اگر آن نیاز سرگرمشدن است. برای هر کتابی که میخواهید بخرید و بخوانید، به اندازه نیم ساعت وقت بگذارید و درست پرسوجو کنید و ببینید هدف شما را برآورده میکند یا نه.
وقتی کتابی از نظر فرمی یا محتوایی یا قالبی نیاز شما را برآورده نکند صددرصد نیمهتمام رهایش میکنید. اگر هم کتابی را نیمهتمام گذاشتید حتما از خودتان بپرسید خود آن کتاب در این نیمهتمامی چقدر سهم دارد.
#نکات_خواندن
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
تو نمایشگاه کتاب بهش گفتم قهرمانها سه دستند. یا قهرمان مثبت هستند: نماینده هنجارهای جامعه، یا قهرمان منفی هستند: نماد ناهنجاریها جامعه. یا ضدقهرمان هستند: هنجارهای مخصوص به خودشان را دارند.
بعد گفتم من نه قهرمان مثبت هستم نه قهرمان منفی.
آبرویی بالا انداخت، نگاهش را به سمت دیگری گرفت و لبخند زد.
#خاطرات_داستان
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
خب بعد از مدتها امروز فرصت دست داد و جدیدترین قسمت سیکاپادکست تقدیمتان میشود. این شما و این هم جدیدترین قسمت سیکاپادسکت.
در هفتمین قسمت جمعههای روایت، جستار من را میشوید با عنوان «عمیق، باستانی و نامرئی». در این پادکست درباره عمیق شدن و نسبتش با زندگی حرف زدم و به فراخور آن درباره یکی از شاهکارهای مهندسی ایرانی که در عمق زمین جریان دارد حرف میزنم.
این پادکستها در کانال سیکا در شنوتو قابل شنیدن است. همچینن میتوانید از طریق لینک آراساس زیر این پادکست را از پادگیرهای دیگر مثل کستباکس و گوگل پادکست بشنوید.
https://shenoto.net/feed/Seika
میتوانید از این لینک وارد کانال شوید و جمعههای روایت را گوش کنید.
https://shenoto.com/channel/podcast/Seika
امیدوارم بشنوید و لذت ببرید و حتما نظر و پیشنهادهایتان را به من انتقال دهید.
#سیکاپادکست
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
حسن کامشاد مُرد. در صد سالگی! کارمند سابق وزارت نفت که بیشتر به خاطر ترجمههایش معروف است. با دیدگاه های سیاسی و دینیاش اصلا همسو نیستم.
فقط یک نکته مهم در زندگی اوست. کامشاد با شاهرخ مِسکوب یکی از معروفترین جستارنویسهای ایرانی بیش از نیمقرن دوست بود.
این رفاقت، فقط یک رفاقت معمولی نبود. شاهرخ مسکوب زندگی ادبی حسن کامشاد را زیر و رو کرد.
خواستم بگویم قدر رفاقتهایتان را خصوصا اگر رفاقت ادبی است بدانید و برای رفیق نویسندهتان رفاقت را به حد اعلای خودش برسانید. خصوصا اگر اسلام و ایران، توأمان برایتان مهم است.
شاید یک نفر پیدا شد که زندگی ادبیتان را زیر و کرد یا شما زندگی ادبی یک نفر دیگر را زیر و رو کردید.
#تاریخ_ادبیات
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
خرمن کلمات _ مسعود آذرباد
نکته شماره ۱۵۶ نیمهتمام خواندن؛ بخش دوم این عکس را ایام نمایشگاه کتاب سی و ششم از غرفه یکی از سکو
نکته شماره ۱۵۷
نیمهتمام خواندن؛ بخش سوم
این عکس را ایام نمایشگاه کتاب سی و ششم از غرفه یکی از سکوهای کتابخوانی دیجیتال گرفتم. مخاطبان آمدهاند و درباره کتاب و کتابخوانی اعترافات نوشتهاند. من خیلیشان را خواندم. بیشترین بخش اعترافات مربوط به نیمهتمام کردن کتاب بود. برایم جالب آمد و دیدم همین فرصتی است تا واقعا به این سؤال پاسخ بدهیم. چرا یک کتاب را نیمهتمام رها میکنیم؟
جواب سوم:
بدخواندن سومین عامل نیمهتمام کردن کتابها است.
یک سوزن بزرگ باید به خودمان بزنیم. پس از سالهای متمادی تحصیلات، هنوز اصول پایهای خواندن را بلد نیستیم. ما قرار نیست قهرمان مسابقات تندخوانی شویم اما نباید از میانگین هم عقب باشیم.
وقتی اصول پایه خواندن را رعایت نکنیم نیروی بیشتری مصرف میکنیم اما نتیجه کمتری میگیریم. نتیجه اینکه حتی کتابهای خوب و خواندنی هم ما را خسته میکنند و نیمهکاره رهایشان میکنیم.
برخی غلطهای رایج در خواندن عبارتند از با لب خواندن، جزء جزء خواندن، خواندن در محیط پرتنش و بازگشتهای زیاد به عقب.
#نکات_خواندن
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
گروه نویسندگان ایران برگزار میکند:
پنجمین جلسه از سلسله جلسات نقد کتاب مجازی
نقد کتاب «دختر قابیل»
نوشته سرکار خانم فاطمهزهرا بختیاری.
با حضور:
مسعود آذرباد؛ نویسنده و منتقد
هاشم نصیری؛ نویسنده و منتقد
✅حضور برای عموم آزاد است
زمان: سهشنبه، ۶ خرداد ماه ۱۴۰۴ ساعت ۲۲
مکان: فضای مجازی، سکوی قرار.
لینک جلسه دو ساعت قبل از آغاز جلسه ارسال میشود.
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir
محمد فائزیفرد از خوبهای حوزه ادبیات ژانر است. ایشان نویسنده آثاری مثل بذرخون، ژند و در میان شعلهها است. همینطور مدرس دوره ادبیات علمیتخیلی و فانتزی هم هستند. حالا محمد پادکستی راه انداخته و یک فهرست پر و پیمان از بهترین اثار علمی تخیلی را معرفی کرده. خواستید گوش کنید از اینجا میتوانید گوش کنید. هم کستباکس دارد و هم شنوتو.
شنوتو:
https://shenoto.com/album/podcast/323879/برترین-آثار-علمیتخیلی-تمام-دوران
کستباکس:
https://castbox.fm/episode/برترین-آثار-علمیتخیلی-تمام-دوران-id6618251-id811798596?country=ir
#مطالب_مفید
خرمن کلمات
یادداشتهای مسعود آذرباد
@Azarbadir